Inderdaad een illusie, herrie van een open uitlaat is helemaal geen APK punt.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:51 schreef CafeRoker het volgende:
Begint dat gedonder nu weer
Grote aanjagers voor dit voorstel zijn niet de politici, maar een stevige lobby van de fabrikanten. Die overigens ook al vaker hebben laten weten het helemaal niets te vinden dat er door de eigenaars zelf onderhoud gepleegd wordt omdat dat naar hun mening in een echte garage hoort te gebeuren. Heerlijk natuurlijk, als er nog een wettelijke bepaling bijkomt die je klanten verplicht jaarlijks je kant uitstuurt.
Dat gecombineerd met het feit dat er maar zo ontzettend weinig ongelukken door technische mankementen veroorzaakt worden maakt dit bij voorbaat al een belachelijk voorstel. De voorstanders 'want voor auto's geldt het ook' moeten zich maar eens goed achter de oren krabben of ze zich kunnen vinden in een wetsvoorstel dat voornamelijk de industrie steunt.
Ik heb zelf een hekel aan open uitlaten en bijbehorende herrie, maar het is absoluut een illusie om te denken dat een APK daar iets voor oplost. Helaas, want ik zag die steigerpijpen graag van de weg verdwijnen.
Dat laatste is niet helemaal waar. Voor auto's inderdaad niet. Daar hoeft het uitlaatsysteem alleen van voor tot achter gasdicht te zijn. Maar motoren moeten volgens de permanente eisen een E-keur op de uitlaat hebben en reken maar dat daarop gekeurd wordt. Voor open uitlaten is die E-keur alleen geldig met bijbehorende plug. Dat betekent db-killer er in voor de keuring, en weer eruit erna.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:00 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
Inderdaad een illusie, herrie van een open uitlaat is helemaal geen APK punt.
De APK is daar helemaal niet voor. Waarom maak je er een probleem van als je zelf eigenlijk ook al aangeeft dat het geen probleem is.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:08 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat laatste is niet helemaal waar. Voor auto's inderdaad niet. Daar hoeft het uitlaatsysteem alleen van voor tot achter gasdicht te zijn. Maar motoren moeten volgens de permanente eisen een E-keur op de uitlaat hebben en reken maar dat daarop gekeurd wordt. Voor open uitlaten is die E-keur alleen geldig met bijbehorende plug. Dat betekent db-killer er in voor de keuring, en weer eruit erna.
Nee, dat zal helpen om daar jaarlijks op te checken. Ambtenarenoplossing
quote:
Dat dacht je maar. De brokkenpiloten zorgen er wel voor dat ze maken dat ze wegkomen. Vaak omdat ze ook onverzekerd zijn. Het is dan ook niet zo vreemd dat die figuren niet terug zijn te vinden in de statistieken.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 12:52 schreef BlackRhino het volgende:
Technisch mankement zeer zelden oorzaak ongeval
Ik denk dat we langs elkaar heenpraten, welk probleem maak ik?quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:15 schreef Barcaconia het volgende:
[..]
De APK is daar helemaal niet voor. Waarom maak je er een probleem van als je zelf eigenlijk ook al aangeeft dat het geen probleem is.
Als uit de statistieken blijkt dat dit nauwelijks meespeelt bij ongevallen zie ik geen reden om dit preventief te controleren. Met name banden is verder wel heel erg een momentopname. Bij motoren nog veel meer dan bij auto's.quote:Hoofdzaak is de staat van je remmen, schokdempers, banden en andere slijtagedelen en als ik zie hoe laks sommige mensen daar mee omgaan vind ik het geen slecht idee om een jaarlijkse verplichting in te stellen zoals dat bij auto's al heel lang vanzelfsprekend is.
Als er een keuring komt worden er ook keuringseisen opgesteld. Het blijft koffiedik kijken wat die zullen zijn, maar naar mijn idee zal dit er zonder meer inkomen. Maar, toegegeven; dit blijft koffiedik kijken.quote:Daarbij is E-keur een eis voor de typegoedkeur van je voertuig en geen APK-eis. Dat wil zeggen dat het geen afkeurpunt is maar de politie kan je wel een bekeuring er voor geven. Dit is bij auto's ook gewoon zo trouwens.
Ik zie ze al met een koets de kwikfit binnen rijdenquote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:31 schreef Resistor het volgende:
Gewoon alles keuren wat op de openbare weg komt en waarbij je voeten niet de grond raken.
want zie genoeg barrels zonder remmen en licht....quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:27 schreef ACT-F het volgende:
[..]![]()
Alle tweewielers keuren, ook al is het eens in het 5 jaar. En bij fietsen zo'n lelijke keuringssticker bij gebrek aan een kenteken:
[ afbeelding ]
Kan ik straks m'n 72cc cilinder er onderuit gaan slopen...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:53 schreef Straatcommando. het volgende:
Hee een APK voor scooters. Dat was van een jaar of wat ongehoord. En voor motoren vind ik het net zo belachelijk.
als ik me druk maak zit binnen 10 minuten de OEM auspuff er weer op.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:43 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Wordt wel eens tijd, gewoon een decibel meting verplichten, al is dat met wat knutselen na de APK ook wel te omzeilen natuurlijk...
Ook. Al heb ik (nog) geen motorfiets.quote:
Dat dus. Met een motorfiets lig je veel eerder op je bek als er iets kapotgaat; in een auto blijf je wat gemakkelijker zitten.quote:Ik ken nogal wat mensen die motor rijden, er zit er geen één tussen die gaat rijden met een technisch mankement aan zijn/haar machine.
Geloof me maar: Ambtenaren kunnen onverwachts heel erg creatief worden. En als het niet wordt verboden, bedenken ze wel iets zoals in België... "Tuning-keuring". Duur uitziende uitdrukking voor iets wat niets toevoegt. Voor elk dingetje wat zogezegd niet origineel is betaal je ¤ 2,50 extra, men kijkt er even vluchtig naar en het is goed. Maar kost wel ¤ 2,50 per keer, per onderdeel.quote:Motoren worden vaak gecustomized. Waar gaat zo'n keuring de grens leggen wat wel en niet mag?
Dat zeg ik dus (helaas)..quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:26 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
als ik me druk maak zit binnen 10 minuten de OEM auspuff er weer op.
Geef daar dan ook een bron voorquote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat dacht je maar. De brokkenpiloten zorgen er wel voor dat ze maken dat ze wegkomen. Vaak omdat ze ook onverzekerd zijn. Het is dan ook niet zo vreemd dat die figuren niet terug zijn te vinden in de statistieken.
\quote:Op zaterdag 28 juli 2012 15:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat dacht je maar. De brokkenpiloten zorgen er wel voor dat ze maken dat ze wegkomen. Vaak omdat ze ook onverzekerd zijn. Het is dan ook niet zo vreemd dat die figuren niet terug zijn te vinden in de statistieken.
ik heb ook gewoon een e-keur op de open uitlaat, dus ik ga dan gewoon voor het monteren van mijn db-killer; ding erin proppen en een inbusboutje.quote:
Dat is leuk, maar dat zegt nog steeds niks over de technische staat van de motor...quote:Op zaterdag 28 juli 2012 17:05 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Geef daar dan ook een bron voor![]()
Wat mij betreft zegt het al genoeg dat het onderwerp op de laatste dag voor de vakantie is ingebracht. Ik ben tegen dus.
In plaats van die apk mogen ze van mij een rijtest invoeren die iedereen om de paar jaar moet volgen. Niet behaald? Een paar rijlessen volgen tot het voldoende is en je kunt weer de weg op.
Wat een kul. Ik heb een youngtimer voor de deur staan die ik ook uit hobby heb en waar ik ook voor zorg. Maar die moet ook elk jaar gewoon naar de APK, hoor. En de keurmeester boeit het geen ruk of het een hobby-auto is of niet als de homokineten aan vervanging toe zijn.quote:Op zaterdag 28 juli 2012 13:10 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Omdat een motorrijder weet dat hij zijn voertuig in tip top conditie moet houden en het tevens ook een hobby is.
en je kunt dit allemaal makkelijk in je schuur doen.
ken je die 3wieler die altijd bij mr bean rond rijdt (een robin)quote:Op zaterdag 28 juli 2012 16:53 schreef Pap89 het volgende:
Is het niet aan de pk's gebonden of gewicht?
Quad van 700cc is op auto kenteken, maar door het zeer lage gewicht geen apk nodig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |