gefeliciteerd julliequote:Op zaterdag 28 juli 2012 14:04 schreef pessie het volgende:
Hoi!
Ik kom me melden! Nathan is gisteren 2 jaar geworden! We hebben een heerlijke verjaardag met hem gevierd. Ik zag dat het over loopfietsen ging: Nathan heeft de Puky LR 1 gekregen voor zn verjaardag. Hij zit er al heel goed op en weet hoe die gebruikt moet worden!
quote:Op zaterdag 28 juli 2012 20:04 schreef Bleie het volgende:
B heeft op het potje gepoept! We zaten aan tafel, toen zij moest plassen. Nou ja, oké, dus zij op het potje. "Ik heb gepoept." Dat roept ze wel vaker, dus wij kijken, en jawel hoor. Ben er stiekem best trots op.
Dit is natuurlijk met elkaar in strijdquote:Op dinsdag 31 juli 2012 10:05 schreef pessie het volgende:
Maar Ymme, is hij er dan wel aan toe?
Verder zou ik wel gaan kijken naar een beloningssysteem, kennelijk interesseert het hem nu niet.
Nee klopt, maar voordat ze het weer even een aantal weken zou laten rusten is het mogelijk om te kijken of stickers plakken misschien werkt. Misschien wordt zn interesse dan wel gewekt. Anders gewoon even helemaal stoppen en over een maand of 2 verder kijken.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 10:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk met elkaar in strijd![]()
Als hij er nog niet aan toe is, gaat een beloningssysteem ook niet werken, lijkt me?
nou, met doekje heb ik het van begin af aan anders aangepakt: zodra ik merkte dat ze er echt heel erg gehecht aan is, heb ik zowel beneden als boven er een paar weggelegd. soms is er eentje kwijt of moeten ze in de was ofzo, ze snapt dat ze dan opeens wat minder doekje heeftquote:Op dinsdag 31 juli 2012 12:20 schreef Tinuviel het volgende:
Simmu wisselen moet je dan vanaf het begin doen, dan is het geen probleem. Nu stiekem wisselen zou ik ook niet doen, dan maar gewoon uitleggen hoe het zit.
quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:24 schreef Lamb29 het volgende:
Ik probeer juist hier wat knuffels te verduisterenZe is helemaal wild van haar knuffels... allemaal bij naam, en het liefst met 20 tegelijk in haar bed... Er zijn er 5 die in bed MOETEN... en de rest rouleert... (meestal heeft ze er een stuk of 7/8 tegelijk in haar bed)
Die streep werkt bij vrienden van ons ook supergoed! Ook Minke weet dat als ze daar is, ze echt niet over de streep mag. Bij ons is de keuken onderdeel van de woonkamer, en daar mag Minke ook prima komen... Maar als ik sta te koken bonjour ik haar meestal richting bank, ben als de dood dat er spetters vet of kokend water over haar heen komen.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:39 schreef simmu het volgende:
ik ben blij met onze aparte kindvrije keuken.
misschien een streep over de grond en dan gewoon de regel dat ze daar niet overheen mogen als iemand aan het koken is? straks als de baby kruipt die in de box dan tijdens koken. ik roep maar iets hoor!
Uhm het was nepkapper Kyllian hequote:Op dinsdag 31 juli 2012 23:41 schreef Lamb29 het volgende:
weer de kdv kapper meimel?? Ik denk dat ik binnenkort een keer weer de kapper thuis laat komen voor mijn dame.. maar met haar bos krullen durf ik t op t kdv niet aan..
Er bestaan grotere traphekjes/hekjes.quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:23 schreef Tinuviel het volgende:
Simmu, wij gebruiken de knuffels ook tegelijk. Het gevaar is natuurlijk wel dat je kind ze ook tegelijk kwijt raakt. Wij misten bijvoorbeeld wat stukjes van een favoriet spelletje. Die heb ik dus gisteren teruggevonden in de voortas van zijn rugzakje. Meneer houdt ervan om dingen te verstoppen samen met een rijmpje, maar het terugvinden werkt niet altijd zo goed.
Lamb, zo kan het natuurlijk ook.
Son, hoe herkent Floris dan zijn favo beertje?
Gisteren even enorm geschrokken, want mijn man had een ongeluk in de keuken met kokend water. Onze peuter had een paar minuten daarvoor nog in de keuken gespeeld. Was gelukkig op dat moment niet in de buurt. Heeft me doen denken om toch iets van een afscheiding te willen hebben bij de keuken, alleen kan een traphekje waarschijnlijk niet. Papa had zich wel verbrand en daar schrok onze peuter enorm van. Maar hopen dat de schrik voldoende is, dat hij uit de keuken blijft, in ieder geval als wij pannen afgieten
in zijn stoel zetten?quote:Op dinsdag 31 juli 2012 14:32 schreef leonieke het volgende:
Waarom kan een hekje niet, Tinuviel?
Bij ons gaat het ook niet, hoorWe zitten met een eiland en als we de twee kanten rond het eiland afsluiten, dan kan hij nog onder de tafel kruipen en zo aan het aanrecht komen. Als ik met warme potten over en weer loop, moet Thomas wel uit de keuken, maar het is effectief makkelijker om dat te doen als P. thuis is. Als ik alleen thuis ben en Thomas loopt rond, krijg ik hem ook niet altijd helemaal uit de keuken.
Dit is dus ook het probleem hier. Eens alles op tafel staat, is er eigenlijk geen probleem meer. En in zijn kinderstoel met riempjes krijgen we hem tegenwoordig niet meer. Alé, we zouden er hem natuurlijk wel kunnen in zetten en hem verplichten, maar heel aangenaam is dat gekrijs dan ook weer nietquote:Op donderdag 2 augustus 2012 08:35 schreef Tinuviel het volgende:
Bar, voor ons is het niet zozeer voor het op tafel zetten van de pannen, maar meer tijdens het kookproces. Ik kan/ wil onze zoon dan ook niet 30-45 minuten in zijn stoel zetten terwijl ik aan het koken ben. Ook zit hij al gewoon op een open/ grote stoel, dus daar is hij zo weer vanaf als het hem niet zint.
kan zomaar een fase zijn hoorquote:Op donderdag 2 augustus 2012 16:48 schreef Lamb29 het volgende:
Oh wat sneu als ze zo bang zijn voor het onweer... Gelukkig sliep O. er doorheen.. Net als laatst met een paar associaal harde klappen vuurwerk..
Ik begin wel een bang vogeltje te krijgen.... Schrikt sinds een paar weekjes vlug van dingen...
Was bang van de vlinders in de vlindertuin (natuurlijk geen controle wanneer ze dichtbij kwamen of niet).... De zee die zomaar over haar voeten stroomde was eng.. En laatst kwam ze compleet in paniek mijn kant opgerent voor iets wat ze bij het raam had gezien (3 hoog dus alleen bladeren te zien) Ik gok dat er een vogel voorbij is gevlogen..stiekem wel lief hoe ze dan helemaal tegen me aan komt kruipen.. en this al zo'n knuffelkont
ravi ookquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 08:40 schreef MamaPurk het volgende:
Jaël heeft voor het eerst zonder luier geslapen en ze was gewoon droog
dat verdient idd een aparte postquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 09:48 schreef Asyniur het volgende:
Ow, ik vergeet helemaal te jompelen voor Jaël!
Bij dezen een aparte post daarvoor:![]()
quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 09:01 schreef Asyniur het volgende:
Harry was laatst bang van een stukje speelgoed ergens op tafel bij vrienden.
Het waren van een soort slungelige disneyfiguren die je met ijzerdraad kunt buigen. Geen idee waarom hij ze eng vond maar hij was echt heel erg bang.
Mijn man vond het in eerste instantie wel grappig om hem te plagen ermee![]()
hij had serieus niet door hoe bang Harry was
Na een hele avond er tegenaan gekeken te hebben durfde hij ze aan het einde van de avond wel aan te raken...
Ow en onweer hebben we hier niet gehad
als we het wel gehad hebben dan hebben we er dus allemaal doorheen geslapen![]()
Bleie, nou komt straks de nieuwe knuffel binnen en dan vind je een uurtje later de oude. Wedden?
Asy, je hebt voorspellende gave! Jij ontzettende jomanda!quote:Op vrijdag 3 augustus 2012 22:53 schreef Bleie het volgende:
Nijna, gefeliciteerd! Vreemde mededeling van je schoonmoeder inderdaad...
Lamb, wat schattig!
Hier is de oude knuffel terecht! Lag onder zo'n opstapje voor bij de wastafel... B is helemaal in de wolken dat ze nu 2 apen heeft.
gefeliciteerdquote:Op vrijdag 3 augustus 2012 17:04 schreef Nijna het volgende:
Jael
Onze peuter is vandaag alweer 3. Volgende week 3 jaar afspraak op het CB
Nope, totaal niet.. ze eet normaal, papa is ook groot en lang... en vergeet niet ze loopt pas sinds 1,5 maand zoietsquote:Op zondag 5 augustus 2012 10:58 schreef -Spring het volgende:
Is ze 'te' zwaar? Heeft het cb bijvoorbeeld haar 'zorgen' uitgesproken?
Ff naar het peutertopic?
Wolf doet dat ook met poep, maar op het potje ho maar. Ja, erop zitten wil hij wel maar hij heeft er nog nooit wat op gedaan.quote:Op zondag 5 augustus 2012 11:32 schreef Gerberaatje het volgende:
Spannend Spring![]()
Hier een dame die inmiddels wel aangeeft als ze gaat poepen of gepoept heeft (in de luier that is)
Dankuquote:
maar, maar, da's niet alleen een 2-woordjes zin, da's ook een echte heldere zelf-herkenningquote:Op zondag 5 augustus 2012 19:10 schreef Asyniur het volgende:
Die van mij (oudste dan) is rond de 90 cm en 11 kg![]()
De jongste is ook lang maar iets minder sprieterig (nog?).
Poepen gaat hier ook nog voor geen meter. Plassen gaat 95% van de tijd goed, met of zonder kleren.
Alleen soms heeft hij er geen zin in of hij is zo druk bezig dat hij het pas opmerkt als hij al moet en dan is hij gewoon te laat.
Hij trekt ook zelf zijn luier uit als hij moet plassen. Die luier geef ik hem aan als we weggaan en hij nog niet gepoept heeft die dag of als we iets heel erg leuks gaan doen waardoor hij te laat zich zou kunnen melden. Scheelt me een boel schone kleren meezeulen en hij meldt zich toch gewoon netjes voor plas ongeacht of hij wel of geen luier aan heeft,
En hij praat! Hij praat! Echt heus, hij praat!
En hij zingt opeens een liedje (Bob de Bouwer, don't ask) mee! Je weet wel, zo het laatste woord van de zin.
En gisteren zelfs zijn eerste 2-woorden-zin! Mama, ich... en wees op zijn buik
ik was Huubke op zijn buikje aan het blazen en ze hadden beiden de slappe lach ervan en toen wilde Harry dat ik ook op zijn buik ging blazen
En ik heb nou wel heel erg vaak 'en' getypt, maar boeiend!
quote:Op zondag 5 augustus 2012 19:59 schreef simmu het volgende:
[..]
maar, maar, da's niet alleen een 2-woordjes zin, da's ook een echte heldere zelf-herkenning
ik vind zelf dat gehang aan mij niet fijnquote:Op zondag 5 augustus 2012 20:35 schreef freecell het volgende:
F-je heeft zichzelf 2 keer 'ojo' genoemdEcht smelten.
En ik ben nu standaard Mèmè. Klinkt wel schattig!
SeleneOudejaarsdag! Morgen 4!!!! (kijk mij dat er minder onopvallend neerplempen!)
En Japanse wijnbessen zijn fantastisch. Ik heb een enorme struik en mijn kinderen willen ze niet
F-je wil steeds opgetild en/of op schoot en/of dat ik met hem meeloop aan de hand.
En dat kan nu niet
Resultaat: heel verdrietig en boos peutertje.
Baal...
ooow, maar dat is toch gewoonquote:Op zondag 5 augustus 2012 20:53 schreef Tinuviel het volgende:
Asyvoor de 2-woord zinnen en liedjes van je peuter en voor de grote liefde.
Free, balen dat het nu niet kan.zo'n smeltmomentje.
Simmu fijn dat het zo voor jullie heeft gewerkt.
Ik had er ook zoeen vandaag. Mijn peuter tegen de peuter van Kersjes over wie de lievere broer had. Valt het op dat de mijne heel erg van zijn broer houdt en erg opschepperig is![]()
ja sorrie. met die spelvout moest ik gewoon hieraan denken. sorrie.quote:Op zondag 5 augustus 2012 20:54 schreef simmu het volgende:
[..]
ik vind zelf dat gehang aan mij niet fijn![]()
dus dan ga ik lekker op de bank zitten en dan komen ze tussen mijn benen staan. past psies, kunnen ze lekker tegen mijn borsten aanleunen en sla ik mijn armen om ze heen (nja, die pakken ze dan zelf en leggen ze naar wens). het werkt bij ons heel goed dat ik zulke momentjes gewoon vanuit mezelf inlas. "kom, ik heb trek in knuffelen, wie wil?" en dan gingen ze eventjes een snifje vechten om een plekje, maar aangezien ik volhjou zat plek te hebben, en dat ook waarmaak, gaat het nu omenom goed
quote:Op zondag 5 augustus 2012 21:19 schreef simmu het volgende:
ja, dat "geen drukte meer met de luiers" is idd nogal een gelul. want ik sta nu elke dag de plee + vloer te boenen......
Hier hetzelfde gedrag, al gaat hij niet per se in ons bed ligge. Soms ligt hij dan in zijn eigen bed of speelt gewoon met speen. Maar dat mag hij niet lang van ons.quote:Op zondag 5 augustus 2012 21:56 schreef pessie het volgende:
Spenen: Nathan heeft em in principe alleen als hij slaapt, hij heeft alleen nogal vaak de neiging naar boven te sluipen, zn speen uit zn bed te pakken en even heerlijk in ons bed te liggen.
quote:Op zondag 5 augustus 2012 21:56 schreef -Spring het volgende:
Hier precíes andersom. L kan álles zelf. "Nee! Ik ben al een grote meid!"
En ik moet toegeven, ze kan ook al best veel. Vanmorgen had ze zichzelf helemaal aangekleed. Onderbroek, hemd en spijkerbroek kon ze al een tijdje, maar ze weet nu ook hoe ze shirts en longsleeves goed aan moet krijgen.
's Ochtends is ook zo leuk. Wij slapen beneden en zij boven. Zodra ze wakker is stekkert ze stilletjes de trap af, gaat naar de wc, trekt door, wast dr handen en komt bij me/ons liggen. Als het erg vroeg is doet ze altijd nog even zachtjes om af en toe te vragen: "Ben je al wakker, mama?" Pas als ik 'ja' zeg, soms pas na een uur, begint ze tegen me te kletsen en op bed te springen.![]()
Dyon precies hetzelfdequote:Op zondag 5 augustus 2012 22:16 schreef -Spring het volgende:
En ze klimt op de wc mbv een kerkbankje. Een verkleiner wil ze niet. Ze dan ook al een grote meid.
Ze wil sowieso niets dat speciaal voor kinderen is. Alles moet hetzelfde als wij.
quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:46 schreef freecell het volgende:
Hier komt L.uit bed als zijn Jaap-de-slaap-aap zijn ogen open heeft.
Dan laat hij F-je uit zijn kamer als die al geluid maakt en gaan ze samen naar beneden.
quote:En dan moet je zorgen dat je daar ook snel komt,want dan zijn ze beiden hongerig en dus niet erg aardig voor elkaar
jullie ook gefeliciteerdquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:12 schreef Books het volgende:
Simmu van harte met jullie VIERjarige dochter :-) Hoop dat jullie ondanks de fam.perikelen een fijne dag hebben gehad. Bij ons was het een geslaagd prinsessenfeestje met alle roze dingetjes die erbij horen.
Dikke knuffel voor jullie en eentje speciaal voor Selene.
Dank je wel enne ik kan niet wachten op die foto hihihi en dat om kwart voor zesquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:14 schreef simmu het volgende:
[..]
jullie ook gefeliciteerd![]()
strakjes een foto van mopsie in haar elfenpakje.
hocus spocus pilatus pas........
ik wou dat ravi een kikker was
quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:15 schreef simmu het volgende:
kwart voor 6 vanochtend stonden ze klaar![]()
"mag ik mijn elfenpakje aan mama?"
Ik probeer nog dagelijks a la Groofsken idd met iets lekkers extra te motiveren maarre vanmorgen:quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:58 schreef Asyniur het volgende:
Poppejans, als het Wolf in eerste intantie niet veel interesseert, kun je ook nog een externe motivtie toevoegen: minismarties (of zulks). Deed hier wonderen voor bewustwording en is vrij snel vanzelf uigedoofd.
Hier kreeg Harry gewoon voor elke (mini)plas/poep een minismartie.quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:43 schreef Poppejans het volgende:
Gefeliciteerd met je kleuterdochter, Simmu!
[..]
Ik probeer nog dagelijks a la Groofsken idd met iets lekkers extra te motiveren maarre vanmorgen:
Ik ''Ga je een plasje in het potje doen, eerst een plasje dan een lekkere koek!''
Wolf: ''Eehst koek''
Dat is ook nog wel een goed idee, vaste tijdstippen!quote:Op maandag 6 augustus 2012 09:47 schreef Asyniur het volgende:
[..]
Hier kreeg Harry gewoon voor elke (mini)plas/poep een minismartie.
's Morgens uit bed en 's avonds voor het slapen gaan even op de wc zetten. Gewoon als gewoonte inbouwen. Doet hij wat: juichen (en evt 'smartie'). Doet hij niks: geeft niks, volgende keer beter.
Maar dan is het naar de wc gaan in elk geval al een gewoonte aan het worden (en er gebeurt vast wel een keer per ongeluk iets)
Thanks Asyquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:42 schreef Asyniur het volgende:
simmu en Books, van harte gefeliciteerd met jullie kleine grote grut!
Vooral jezelf aanleren is erg lastig heb ik gemerktquote:Op maandag 6 augustus 2012 09:53 schreef Poppejans het volgende:
[..]
Dat is ook nog wel een goed idee, vaste tijdstippen!
Mijn zoon doet het allebeiquote:Op maandag 6 augustus 2012 11:34 schreef Tinuviel het volgende:
Books en Simmu gefeliciteerd met jullie dochters!
Ik vergeet het ook weleens hem te laten plassen voor het eten. Voordat we het huis uit gaan, vergeet ik het niet. Maar dan wil hij vaak niet, want ergens anders plassen is natuurlijk veel leuker en spannender dan thuis
Er is vanmorgen mee gespeeld, de make-up is op en zat werkelijk overal. Van het gezicht van de pop wilde het nog wel af, maar de dikke klodders in het haar... ik krijg de klodders eruit, maar de vettigheid en de kleur niet. Dat haar zal ook wel niet meer kambaar zijn, dus het was een beetje zonde van het geld, dat cadeautje...quote:Op maandag 6 augustus 2012 08:34 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Meike kreeg zo'n opmaakpop van de kraamvisite toen lars was geboren... Was ze 2,5 jaar... *jank* je wilt ook niet weten hoe dat ding eruit zag....
Ik dacht al dat Stef de laatste der Mohicanen was, haha! Met al die blije berichten van jongere kindjes die al heul zindelijk aan het worden zijn voel ik me wel een beetje stom, ofzo. Alsof we iets verkeerd doen.. Een tijd terug had hij wel meer interesse, dus ik ben superbang dat we 'het moment' hebben gemist. Dat was zo'n beetje ten tijde van Gabriëls geboorte, dus het is ons toen een beetje ontgaan allemaal.quote:
Ah, ok, dat is in elk geval een soort van fijn, het voelt een beetje alsof we verzaakt hebben ofzo. En wat jij schrijft is nu wel zo'n beetje de reden dat wij het er op het moment bij laten. We vragen soms of hij wil (bijv. als we met hem douchen op een tijdstip waarop we meestal een poepbroek verwachten) maar als hij nee zegt is het klaar. Alleen kreeg ik een beetje het gevoel dat we achterlopen ofzo, dat we iets verkeerd hebben gedaan waardoor hij niet meer wil ofzo. Jouw denkwijze is in dat opzicht verhelderend, thnxquote:Op maandag 6 augustus 2012 12:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ivan heeft ook wel een tijdje interesse gehad, maar hij deed niets op het potje. Dat hoeft dus nog niet te zeggen dat ze er ook echt klaar voor zijn. En weet je, misschien kun je me meer aandacht en training gauwer de zindelijkheid van je kind bereiken. Maar ach, ik doe het zoals het voor ons goed voelt. Ik wil hem niet dwingen ergens mee bezig te zijn alleen omdat ik hem zindelijk wil hebben. Ik heb soms het idee dat we ons hier een beetje blindstaren op het kortetermijndoel. Of Ivan nu zindelijk wordt of over een jaar, wat maakt het uit? Als het maar op een fijne manier gaat en hij geen issues eraan overhoudt (al ligt dat misschien gevoeliger bij meisjes?).
Sinds een maandje ongeveer.quote:Op maandag 6 augustus 2012 12:20 schreef Nijna het volgende:
Haha, spring, alsof ze op luier jacht is geweest, is ze 's nachts dan ook al zindelijk?
Ze vroegen t een paar mnd geleden op t cb hier.verder geen actie op ondernomen want geen zin in poep of plas obsessie en ken teveel verhalen waar t averechts werkte.quote:Op maandag 6 augustus 2012 12:31 schreef Incantrix het volgende:
Overigens is het niet echt een enorm ding hier thuis ofzo hoor, maar soms vragen we het ons af. En ergens hopen we niet met 2 kindjes tegelijk in de luiers hoeven te zitten straks, maar ook dat zien we wel.
Er zijn nog veel meer kindjes die op deze leeftijd niet zindelijk zijn. Ik kom hier niet elke week melden dat Ivan nog niet zindelijk is, maar als we ermee bezig zouden zijn en ik praktische vragen had zou ik me hier vaker laten zien, waarschijnlijk. Er valt meer over te zeggen als er iets gaande is, zeg maar.quote:Op maandag 6 augustus 2012 12:30 schreef Incantrix het volgende:
[..]
Ah, ok, dat is in elk geval een soort van fijn, het voelt een beetje alsof we verzaakt hebben ofzo. En wat jij schrijft is nu wel zo'n beetje de reden dat wij het er op het moment bij laten. We vragen soms of hij wil (bijv. als we met hem douchen op een tijdstip waarop we meestal een poepbroek verwachten) maar als hij nee zegt is het klaar. Alleen kreeg ik een beetje het gevoel dat we achterlopen ofzo, dat we iets verkeerd hebben gedaan waardoor hij niet meer wil ofzo. Jouw denkwijze is in dat opzicht verhelderend, thnx
quote:Op maandag 6 augustus 2012 12:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Twee kindjes in de luier overleef je ook wel. Het wordt routine, hè. Het is wel ongelooflijk wat wij hier aan afval produceren.
Ja wij houden opeens weer ruimte over in de container nuquote:Op maandag 6 augustus 2012 12:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er zijn nog veel meer kindjes die op deze leeftijd niet zindelijk zijn. Ik kom hier niet elke week melden dat Ivan nog niet zindelijk is, maar als we ermee bezig zouden zijn en ik praktische vragen had zou ik me hier vaker laten zien, waarschijnlijk. Er valt meer over te zeggen als er iets gaande is, zeg maar.Maar daardoor ontstaat hier al gauw het beeld dat elk kind er op een of andere manier mee bezig is (of zou moeten zijn).
Twee kindjes in de luier overleef je ook wel. Het wordt routine, hè. Het is wel ongelooflijk wat wij hier aan afval produceren.
Ik zou haast ter compensatie donateur worden van Greenpeace.quote:
Bij ons is er wel iets meer druk omdat hij binnen een paar maand naar school gaat en ze eigenlijk liever hebben dat kinderen (zo goed als) zindelijk zijn (bij mijn zus haar kinderen was het erger: niet zindelijk is niet naar school).quote:Op maandag 6 augustus 2012 12:20 schreef Claudia_x het volgende:
Ivan heeft ook wel een tijdje interesse gehad, maar hij deed niets op het potje. Dat hoeft dus nog niet te zeggen dat ze er ook echt klaar voor zijn. En weet je, misschien kun je me meer aandacht en training gauwer de zindelijkheid van je kind bereiken. Maar ach, ik doe het zoals het voor ons goed voelt. Ik wil hem niet dwingen ergens mee bezig te zijn alleen omdat ik hem zindelijk wil hebben. Ik heb soms het idee dat we ons hier een beetje blindstaren op het kortetermijndoel. Of Ivan nu zindelijk wordt of over een jaar, wat maakt het uit? Als het maar op een fijne manier gaat en hij geen issues eraan overhoudt (al ligt dat misschien gevoeliger bij meisjes?).
Dat is een waarheid als een koequote:Op maandag 6 augustus 2012 12:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Er zijn nog veel meer kindjes die op deze leeftijd niet zindelijk zijn. Ik kom hier niet elke week melden dat Ivan nog niet zindelijk is, maar als we ermee bezig zouden zijn en ik praktische vragen had zou ik me hier vaker laten zien, waarschijnlijk. Er valt meer over te zeggen als er iets gaande is, zeg maar.Maar daardoor ontstaat hier al gauw het beeld dat elk kind er op een of andere manier mee bezig is (of zou moeten zijn).
Ja, was Thomas 5 dagen vroeger geboren dan ging hij op 1 september naar school. Maar omdat hij op 5 maart geboren is, is hij pas op 5 september 2,5 jaar en mag hij dus pas in november naar school (niet dat ik het erg vind, ik vind hem nog zo kleinquote:Op maandag 6 augustus 2012 13:48 schreef Claudia_x het volgende:
Nu al naar school, Leonieke? Jemig. En hebben veel kindjes dan het probleem dat ze niet kunnen gaan omdat ze nog niet zindelijk zijn? Of zijn Belgische kindjes gewoon vroeger zindelijk gemiddeld doordat dat vanzelfsprekend wordt gevonden?
Ze gaan bij jullie al vanaf 2,5? Jemig, dat wist ik niet!quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:01 schreef leonieke het volgende:
[..]
Ja, was Thomas 5 dagen vroeger geboren dan ging hij op 1 september naar school. Maar omdat hij op 5 maart geboren is, is hij pas op 5 september 2,5 jaar en mag hij dus pas in november naar school (niet dat ik het erg vind, ik vind hem nog zo klein).
Wat naar, zeg. Ik begrijp wel dat het veel fijner is voor scholen, hoor. En natuurlijk heb je als ouder dan de verantwoordelijkheid om er op z'n minst serieus mee bezig te zijn (geweest). Maar deze vorm van stress en druk klinkt mij onacceptabel in de oren.quote:In sommige scholen mogen ze nog een luier dragen (waar Thomas zal gaan) maar hebben ze liever van niet, bij mijn zus mocht het niet en daar waren er effectief kindjes die terug een tijd niet mochten komen (de jongste van mijn zus was net zindelijk voor hij naar school ging, maar door de veranderingen plaste hij weer vaak in zijn broek waardoor mijn zus de opmerking had gekregen dat hij tegen het eind van de week zindelijk moest zijn of dat hij niet meer mocht komen. Stress natuurlijk want mijn zus had ook geen onthaalmoeder meer, maar het is wel goed gekomen).
Jullie hebben toch ook zoiets of begrijp ik PSZ helemaal verkeerd?quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ze gaan bij jullie al vanaf 2,5? Jemig, dat wist ik niet!
Mja, ik geef eerlijk toe dat ik echt blij ben dat het zindelijk worden bij Thomas vrij vlot is gegaan. Het scheelt toch wel behoorlijk wat stress als het redelijk vlot gaat (en onze onthaalmoeder is er wel énorm mee bezig geweest waardoor het bij ons niet al te veel ongelukjes heeft opgeleverd).quote:[..]
Wat naar, zeg. Ik begrijp wel dat het veel fijner is voor scholen, hoor. En natuurlijk heb je als ouder dan de verantwoordelijkheid om er op z'n minst serieus mee bezig te zijn (geweest). Maar deze vorm van stress en druk klinkt mij onacceptabel in de oren.
Het is ook zo'n algemeen aanvaard iets dat kinderen hier op hun 2,5jaar naar school gaan (is geen verplichting, maar iedereen doet het, dus ja, dan moet je je kind wel zindelijk krijgen).quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:05 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik heb een aantal collegae die in België woonachtig zijn en dat is eigenlijk het enige waar ze mee bezig zijn als de kindjes naar school gaan. Het op tijd zindelijk maken. Ik vind het ook altijd heel vervelend klinken.
Ik weet niet precies wat de peuterspeelzaal inhoudt en wat de doelstelling ervan is, maar het is in ieder geval niet verplicht. Ivan gaat naar de kinderopvang en blijft daar naartoe gaan tot hij naar school gaat (als hij 4 wordt). Ik zie zelf de peuterspeelzaal als een mogelijkheid voor kinderen om kennis te maken met de (sociale) routines die voor school van belang zijn, en die op een bepaalde manier al aanwezig zijn als kinderen naar de opvang gaan. Dat is met name geschikt voor kinderen die niet al naar een kinderopvang gaan. Wellicht heeft de peuterspeelzaal een wat meer didactische insteek. Oh, en ik heb begrepen dat de peuterspeelzaal niet dag/weekvullend is.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:14 schreef leonieke het volgende:
[..]
Jullie hebben toch ook zoiets of begrijp ik PSZ helemaal verkeerd?
Bij de onthaalmoeder slaapt Thomas nog heel veel, maar eens hij naar school gaat (het heet ook "de peuterklas" of "het onthaalklasje") kan hij niet meer slapen overdag. Maar ik vermoed dat het naar school gaan voor Thomas ook te vergelijken zal zijn met jullie kinderopvang. Het is de bedoeling dat kinderen na de peuterklas klaar zijn om naar het 1e kleuter te gaan en dus zelfstandig genoeg zijn.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik weet niet precies wat de peuterspeelzaal inhoudt en wat de doelstelling ervan is, maar het is in ieder geval niet verplicht. Ivan gaat naar de kinderopvang en blijft daar naartoe gaan tot hij naar school gaat (als hij 4 wordt). Ik zie zelf de peuterspeelzaal als een mogelijkheid voor kinderen om kennis te maken met de (sociale) routines die voor school van belang zijn, en die op een bepaalde manier al aanwezig zijn als kinderen naar de opvang gaan. Wellicht heeft de peuterspeelzaal een wat meer didactische insteek.
Van wat je omschrijft herken ik in ieder geval veel van onze kinderopvang. Ze hanteren een bepaalde routine (volgens Kaleidoscoop, waar we binnenkort een ouderavond over hebben om ons in te lichten; de leidsters hebben hier een speciale opleiding toe gevolgd). En ze leren ook praktische dingen zoals hun jas aandoen. Dat kan Ivan al een tijdje.
Krijgt Thomas daar wel de gelegenheid om te slapen overdag, of mag dat ook niet meer?
Maar op onze kinderopvang mogen ze overdag nog slapen en worden luiers ook verschoond. Ik vind het allemaal nogal wat om te verwachten van een 2,5-jarige.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:24 schreef leonieke het volgende:
[..]
Bij de onthaalmoeder slaapt Thomas nog heel veel, maar eens hij naar school gaat (het heet ook "de peuterklas" of "het onthaalklasje") kan hij niet meer slapen overdag. Maar ik vermoed dat het naar school gaan voor Thomas ook te vergelijken zal zijn met jullie kinderopvang. Het is de bedoeling dat kinderen na de peuterklas klaar zijn om naar het 1e kleuter te gaan en dus zelfstandig genoeg zijn.
Ik vind vier jaar ook niet zo gek. Er gaat op scholen al zoveel tijd verloren aan overgangen, en als er dan ook nog verschoond moet worden... Maar 2,5 jaar is een verhaal apart. Ik ben blij dat wij rustig naar die 4 jaar toe kunnen leven.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:22 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind vier jaar trouwens helemaal niet raar als 'eis' om zindelijk te zijn. Voor de juffen lijkt het me een ramp als ze ook nog kinderen zouden moeten verschonen. dat past gewoon ook echt niet in het beeld dat ik heb van hoe het er aan toegaat al in de kleuterklassen. En ik kan me ook niet voorstellen dat ik kindjes die komen spelen zou moeten verschonen. Bizar zou ik dat vinden.
Nou! Ik vind het idee van vreemde billen afvegen al vreselijk.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:22 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik vind vier jaar trouwens helemaal niet raar als 'eis' om zindelijk te zijn. Voor de juffen lijkt het me een ramp als ze ook nog kinderen zouden moeten verschonen. dat past gewoon ook echt niet in het beeld dat ik heb van hoe het er aan toegaat al in de kleuterklassen. En ik kan me ook niet voorstellen dat ik kindjes die komen spelen zou moeten verschonen. Bizar zou ik dat vinden.
Oh my, het enige wat Thomas doet is met zijn handjes op de grond gaan staan en zijn poep in de lucht steken. Dat zal het hem dus niet worden op schoolquote:Op maandag 6 augustus 2012 14:47 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Nee joh, ik ga ook geen billen afvegen enzo van kidnjes die hier spelen. (Op zijn hoogst van heel 'eigen' kindjes van vriendinnen, die ik ook zo korte tijd in huis zou nemen mocht dat nodig zijn).
Billen afvegen doen ze op school trouwens ook zelf. Daar had ik S dus niet op voorbereid. Ik vond het heel ontroerend hoe ze thuis oefende en ik moest controleren oif ze het goed gedaan had enzo, maar als ik denk aan hoe ze de eerste keer dat ze moest poepen op school op de wc heeft moeten beslissen het dan maar zelf te doen. Ik had datv graag van te voren geoefend. Dusss dames, tip van de dag!
Ja, maar ik vraag me nu af of de juffen dat hier wel gaan doen. Ik heb daar zelfs niet bij stilgestaan dat Thomas dat zelf zou moeten doen.quote:Op maandag 6 augustus 2012 14:58 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik heb het over de kleuterschool in Nl hè.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |