Haha, sorry, ik wilde het niet ingewikkeld maken!

Volgens mij heb je alleen een LH piek (donker teststreepje) als je ook daadwerkelijk een eisprong krijgt. De eisprong volgt altijd ca. 24-48 uur na de LH piek. Andersom denk ik dan ook, dat je altijd een LH piek krijgt wanneer er een eisprong is?
Maar ik las ook wel eens dat een LH piek niet altijd super duidelijk afleesbaar kan/hoeft te zijn.
Het kan dus zijn dat je denkt dat er een LH piek is, maar dan is ie er nog niet of andersom, dat je hem 'over het hoofd ziet' omdat de piek helemaal niet zo'n overduidelijk streepje heeft gegeven.
Dus foutief aflezen of moeilijk afleesbaar. Daarvoor zijn dan weer extra gevoelige testen bijv, voor als je streep niet altijd heel donker kleurt tijdens de LH piek. De gevoeligere test die kleurt eerder, dus bij minder LH al.
Een LH piek kan ook vrij kort duren, dan kan het zijn dat je hem mist met testen.
Stel je test alleen 's ochtends, en je hebt 's avonds je LH piek. De eerste ochtend heb je dan een matig gekleurde teststreep en 's avonds de piek (maar dan test je niet) en de volgende ochtend is de teststreep ook alweer licht. Dan denk je misschien dat je geen LH piek hebt gehad, terwijl die er stiekem wel was.
Ik legde uit dat bij mij een week van te voren het teststreepje al langzaamaan begint te kleuren. Maar met de LH piek dan is ie onmiskenbaar echt duidelijk aanwezig (ten opzichte van het streepje de dag eerder bijvoorbeeld).
Je kunt verder inderdaad gewoon de hele maand (of misschien niet per se tijdens je ongi als je dat onprettig vindt

) vrijen wanneer je wilt. Maar een ovulatie test is dan handig als je bijv. een onregelmatige cyclus hebt, of om überhaupt je cyclus eerst te leren kennen inderdaad.
Wij hebben gewoon de hele tijd door gevreeën, mijn lief wist ook niet wanneer ik vruchtbaar was, zodat hij niet die druk voelde om per se te moeten presteren. We vreeën gewoon wanneer we dat wilden en ik heb alleen zelf in de gaten gehouden dat het ook gebeurde rond de ovulatie

was ook vooral omdat ik eerder een beetje onregelmatige cyclus had. Na de mk is ie trouwens heel regelmatig geworden.
Ik las wel eens dat het voor optimaal sperma het 'beste' is om de dag a om de twee dagen te doen. De sperma is dan niet 'oud' maar al wel voldoende aangemaakt. Bij elke dag klussen heeft het lichaam nog niet optimaal veel nieuwe zaadjes aangemaakt bijv. Dus vandaar dat om-de-dag of om-de-twee-dagen idee.