abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 5 augustus 2012 @ 20:54:35 #241
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_115154492
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 20:37 schreef Wespensteek het volgende:
Volgens mij is ook duidelijk dat als je veel mensen vrijheid wil geven dat men ze dan allemaal een redelijk basis inkomen moet geven. Men kan dan pas echt kiezen, werken, studeren, kunst maken, van de vrije tijd genieten of de hele dag in bed liggen, de ultieme vrijheid. Het mooie is dat de mensen die wel veel geld willen verdienen dat dan ook kunnen want al moeten ze belasting betalen ze kunnen altijd nog meer geld verdienen en hoeven maar een deel af te staan. Hoe meer mensen niet werken hoe meer kan iemand die wel werkt verdienen.
Iedereen is vrij om te doen wat hij wil. Als je niet wil werken kan je daartoe niet verplicht worden. Niemand moet verplicht worden om voor een ander te werken. De ultieme vrijheid.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  zondag 5 augustus 2012 @ 20:56:28 #242
379943 Paper_Tiger
pi_115154640
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 12:32 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat kan maar het is wel een logisch gevolg van de manier waarop we werken. Al honderden jaren wordt alles steeds efficienter en daarmee is steeds minder arbeid nodig om hetzelfde te produceren. Je zag het met de mechanisering, automatisering en de robots gaan nu steeds meer doen. Auto's en vliegtuigen kunnen bijna zonder chauffeur rondrijden en vliegen, magazijnen werken volledig automatisch. Die hele ontwikkeling staat haaks op de wens dat iedereen moet werken. Als we steeds minder mensen inschakelen in de produktie gaan automatisch mensen steeds minder werken.

Gelijktijdig houdt die trend in dat arbeid als methode om inkomen te verdelen ook onder druk komt te staan. Steeds minder mensen gaan werken dus moeten werkenden steeds meer de "inkomsten" van die anderen ook ophoesten. Doen ze dat niet dan kunnen die mensen de geproduceerde zaken niet meer kopen en stort het systeem in naast de sociale onrust die het zou veroorzaken.
Er is straks weer tijd over dus om mooie ambachtelijke dingen te maken en te verkopen.
  zondag 5 augustus 2012 @ 21:03:24 #243
379943 Paper_Tiger
pi_115155090
quote:
0s.gif Op donderdag 2 augustus 2012 23:28 schreef drexciya het volgende:

[..]

Alsof de VS een kleine overheid heeft; echt niet, dat is de grootste farce die je kunt verzinnen. Juist dat is 1 van de zaken die de VS nu een probleem geeft. Als gewone burger of kleine ondernemer ben je de sigaar vanwege de extreme regelgeving en dingen als Sarbanes-Oxley. Terwijl grote bedrijven door middel van lobbies regels de boel omdraaien.
En zo is het. De VS is de meest gereguleerde samenleving te wereld. Het is zelfs dwingend voorgeschreven hoe een restaurantmedewerker de uienringen moet snijden. Er zijn talloze programma's voor kansarmen. Kansen moet je echter wel benutten.
pi_115198527
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 juli 2012 01:47 schreef WJHunt het volgende:

[..]

Vind je het erg als ik niet meehoop? Het lijkt me werkelijk verschrikkelijk om in een samenleving te leven zoals de libertariërs die voorstaan. Alle mooie gedachten ten spijt ontaardt het mijns inziens in een chaos als je zoveel aan de mensen zelf overlaat. Er zal geen coördinatie meer zijn en je weet nog veel minder dan nu waar je aan toe bent.

En erger nog, de mensen met het geld gaan alles bepalen, het recht van de sterkste (financieel in dit geval) zal gaan gelden, waar er op dit moment tenminste altijd nog een overheid is die de daadwerkelijke macht in handen heeft. Een groot deel van die overheid is gekozen door alle burgers en vertegenwoordigt dus ook alle groepen. In de libertarische samenleving hebben de mensen met weinig geld bijna niets meer te zeggen, aangezien zij nog wel zullen mogen stemmen, maar de organen die zij kiezen nog maar op een zeer beperkt aantal terreinen bevoegd zullen zijn.

Eigenlijk gaan we dan de kant op van de Verenigde Staten, maar we zullen ze zelfs inhalen en dus een nog meer verknipte, asociale en vooral verdeelde samenleving krijgen. Daar bedank ik voor. Ik zeg: LP, op naar de nul zetels!
Je hebt wel een erg simplistisch wereldbeeld. Een libertarische samenleving is niet een anarchie of een recht van de sterkste samenleving. In de huidige samenleving kun je als gewone burger geen vuist maken omdat de overheid je die optie ontzegt. In een libertarische samenleving kunnen mensen zichzelf organiseren en op die manier druk uitoefenen. Sterker nog, je kunt zelf bepalen hoe "sociaal" je bent; dat wordt niet voor je gedaan zonder jouw inspraak.

Ik zie de vergelijking met de VS trouwens niet. Dat is geen libertarisme, maar crony capitalism. De overheid wordt gebruikt als beschermings- en ondersteuningslaag voor de elite. Als de overheid daar echt zijn taak serieus zou nemen zouden er al bankiers in het gevang zitten. Zelfs (of vooral) Mr. Change heeft daar niets aan gedaan. Wat dat aangaat is Obama eigenlijk een soort foppresident gebleken. En nu loopt het daar helemaal uit de hand. Men schaamt zich nergens meer voor en de meest vreselijke praktijken vinden daar plaats en men weet zich beschermd door de "wet".

Van mij hoeft er geen libertaristische maatschappij te komen, dat is voor veel mensen te extreem, maar de grote winst zou zijn als meer mensen zouden inzien dat de overheid helemaal niet zo'n positieve rol speelt in de samenleving. Voor 53+% van het BNP zou ik meer verwachten dan wat we er nu voor terugkrijgen. Stel je voor als je zelf meer in eigen hand houdt en zelf mag bepalen wat je daarmee doet. Dat is echte vrijheid en ik denk dat daar een veel positievere maatschappij uit voortkomt dan hetgeen wat we nu hebben.
  maandag 6 augustus 2012 @ 19:00:50 #245
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_115198950
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 18:51 schreef drexciya het volgende:

[..]

Voor 53+% van het BNP zou ik meer verwachten dan wat we er nu voor terugkrijgen.
Wat dan? En waar refereer je dat aan?
pi_115199254
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:00 schreef pfaf het volgende:

[..]

Wat dan? En waar refereer je dat aan?
Meer dan 50% van het bruto nationaal product gaat door de overheid heen, en dan nog zie je dat het onderwijs in hoog tempo achteruit gaat, dat de zorg een stuk efficiënter kan en ga zo nog even door. Een heleboel activiteiten van de overheid laten nogal te wensen over, en ik zit er bepaald niet op te wachten om daaraan bij te moeten dragen.

Waarom moet de overheid zonodig ("vanzelfsprekend") allerlei taken uitvoeren en daar, onder dwang, geld voor van de burger afpakken als ze niet waar voor hun geld leveren? Dat is de essentie mijns inziens. Het probleem is dat je niet naar een andere aanbieder over kunt stappen; die vrijheid heb je niet.
  maandag 6 augustus 2012 @ 19:09:32 #247
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_115199345
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:07 schreef drexciya het volgende:

[..]

Meer dan 50% van het bruto nationaal product gaat door de overheid heen, en dan nog zie je dat het onderwijs in hoog tempo achteruit gaat, dat de zorg een stuk efficiënter kan en ga zo nog even door. Een heleboel activiteiten van de overheid laten nogal te wensen over, en ik zit er bepaald niet op te wachten om daaraan bij te moeten dragen.

Waarom moet de overheid zonodig ("vanzelfsprekend") allerlei taken uitvoeren en daar, onder dwang, geld voor van de burger afpakken als ze niet waar voor hun geld leveren? Dat is de essentie mijns inziens. Het probleem is dat je niet naar een andere aanbieder over kunt stappen; die vrijheid heb je niet.
Dat standaard Libertarische vrijheidsriedeltje ken ik wel, mijn vraag ging er over dat jij stelde dat je meer mag verwachten voor 53% van het BNP. Ik ben wel benieuwd wat jij dan verwacht voor dat geld.
pi_115200069
quote:
7s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:09 schreef pfaf het volgende:

[..]

Dat standaard Libertarische vrijheidsriedeltje ken ik wel, mijn vraag ging er over dat jij stelde dat je meer mag verwachten voor 53% van het BNP. Ik ben wel benieuwd wat jij dan verwacht voor dat geld.
Wanneer het goedkoper is om een bejaarde op een verzorgde cruise (met verzorgend personeel erbij) te sturen dan in een verzorgingstehuis/bejaardentehuis onder te brengen, dan is er iets mis. Als je gaat berekenen wat andere sectoren kosten, dan sluit ik niet uit dat ook daar, voor hetzelfde geld een kwalitatief beter product voor kan worden geleverd.

Waarom gebeurt dat dan niet? Omdat de overheid geen prikkel heeft om efficiënt te werken of om kritisch naar zijn eigen functioneren te kijken. De overheid is een monster geworden wat voornamelijk gericht is op zichzelf in stand houden. daarom wil men sowieso niet eens zo'n discussie beginnen.
  maandag 6 augustus 2012 @ 19:51:44 #249
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_115201479
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:25 schreef drexciya het volgende:

[..]

Wanneer het goedkoper is om een bejaarde op een verzorgde cruise (met verzorgend personeel erbij) te sturen dan in een verzorgingstehuis/bejaardentehuis onder te brengen, dan is er iets mis.
Wat? :o
pi_115214872
quote:

[..]

Wanneer het goedkoper is om een bejaarde op een verzorgde cruise (met verzorgend personeel erbij) te sturen dan in een verzorgingstehuis/bejaardentehuis onder te brengen, dan is er iets mis.
Ga jij maar als bejaarde maar eens meerdere jaren op dat schip zitten. Dan lul je wel anders.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_115217267
quote:

[..]

Wanneer het goedkoper is om een bejaarde op een verzorgde cruise (met verzorgend personeel erbij) te sturen dan in een verzorgingstehuis/bejaardentehuis onder te brengen, dan is er iets mis. Als je gaat berekenen wat andere sectoren kosten, dan sluit ik niet uit dat ook daar, voor hetzelfde geld een kwalitatief beter product voor kan worden geleverd.

Waarom gebeurt dat dan niet? Omdat de overheid geen prikkel heeft om efficiënt te werken of om kritisch naar zijn eigen functioneren te kijken. De overheid is een monster geworden wat voornamelijk gericht is op zichzelf in stand houden. daarom wil men sowieso niet eens zo'n discussie beginnen.
Prima, ga zo door; scheelt mij weer een hoop typewerk.
pi_115217321
quote:
10s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ga jij maar als bejaarde maar eens meerdere jaren op dat schip zitten. Dan lul je wel anders.
Waarom wordt jij altijd persoonlijk? Als iemand het niet met je eens is of een andere opvatting heeft dan jij zeg je meestal zoiets: Doe het zelf maar, of ervaar het zelf eens, of bedenk eens hoe het zou zijn als je zelf in die situatie zou zitten etc.
Het hoeft niet zo te zijn dat jouw beeld over een bepaald onderwerp of situatie altijd de juiste is.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_115217670
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:43 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Waarom wordt jij altijd persoonlijk? Als iemand het niet met je eens is of een andere opvatting heeft dan jij zeg je meestal zoiets: Doe het zelf maar, of ervaar het zelf eens, of bedenk eens hoe het zou zijn als je zelf in die situatie zou zitten etc.
Het hoeft niet zo te zijn dat jouw beeld over een bepaald onderwerp of situatie altijd de juiste is.
Persoonlijk worden? :')

Een andere formulering stel je meer op prijs? Zet een bejaarde een paar jaar op zo'n schip en kijk dan hoe hoog de rekening is.

Of is deze formulering nog te persoonlijk voor een van onze bejaarde users.

[ Bericht 3% gewijzigd door KoosVogels op 06-08-2012 23:53:52 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_115217689
quote:
10s.gif Op maandag 6 augustus 2012 23:13 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Zolang daar maar geen gerontofiel (=omgekeerde pedofiel) rondloopt is dat wel haalbaar (wat moeten die oudjes anders doen).
pi_115229674
quote:
10s.gif Op maandag 6 augustus 2012 19:51 schreef pfaf het volgende:

[..]

Wat? :o
Ik heb een familielid die al een tijdje in zo'n tehuis zit en ik moet stellen dat je daar nogal wat vraagtekens bij kan zetten. Om te beginnen gaat er een fors gedeelte van zijn inkomen naar de instelling. Vervolgens is de zorg niet echt geweldig (zacht uitgedrukt, het niet onderkennen van stervend weefsel had hem zijn leven kunnen kosten). Inmiddels heeft men een of andere renovatie doorgevoerd, waarbij ook speciale zorgkamers (whatever) zijn toegevoegd.

Dat heeft als consequentie dat je nu voor alle activiteiten kunt bijbetalen, tot in het absurde aan toe. Vervolgens is mijn moeder nogal druk om, desondanks, allerlei zaken voor mijn familielid te regelen en doet ondersteunende activiteiten. Daar krijgt ze niets voor (wil ze ook niet), voornamelijk tegenwerking op z'n tijd trouwens. Als je nu voor hetzelfde geld een betere omgeving (ieder zijn smaak, ik nam als voorbeeld een cruiseschip, ik ben even kwijt waar die vergelijking vandaan kwam, er staat me iets bij dat iemand dat onderhand heeft uitgerekend) kunt neerzetten met dezelfde of betere zorg dan is er iets falikant mis met hoe het in Nederland ingericht is.

Natuurlijk is dit een N=1 voorbeeld, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de nadruk ligt op geld binnenhalen en aan bepaalde regels voldoen (omdat het moet) versus zorg op een bepaald niveau aanbieden (er is geen enkele prikkel op kwaliteit of efficiëntie). Dit wordt ook bevestigd door iemand die in de zorgsector werkzaam is. Denk aan diagnose/indicatie stellen iedere 2 jaar weer, wat de zorgmedewerkers ook alleen maar tijd kost, terwijl het zinloos is. Mijns inziens kunnen we, gezien de EU fratsen, overwegen om domweg bejaardencentra in Spanje op te zetten, genoeg leegstand, goed voor de werkgelegenheid aldaar, beter weer en goedkoper dan hier.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 19:09:56 #256
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_115251755
Een hoop bla-bla dus, maar ik zie niet uit jouw verhaal waarom m'n ouders goedkoper uit zijn op een cruiseschip.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 20:49:02 #257
379943 Paper_Tiger
pi_115257264
quote:
13s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 19:09 schreef pfaf het volgende:
Een hoop bla-bla dus, maar ik zie niet uit jouw verhaal waarom m'n ouders goedkoper uit zijn op een cruiseschip.
Als het goedkoper is om bejaarden op een volledig verzorgde cruise te sturen dan om ze met een luier om in hun eigen pis en stront vastgeketend in een bed in een verzorgingstehuis te laten wegrotten dan is er iets mis met de zorg. Dat was de strekking van het verhaal. De cruise wordt winstgevend geëxploiteerd door een bedrijf op de vrije markt. De zorg wordt verleent door bureaucratische zakkenvullers.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 22:29:35 #258
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 23:08:02 #259
379943 Paper_Tiger
pi_115266911
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 22:29 schreef pfaf het volgende:
Maar dat is toch ook helemaal niet zo? Wat is dit voor niveau?
Een bejaarde in een verzorgingshuis kost ¤4500 per maand.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 08:08:26 #260
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_115277726
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 23:08 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Een bejaarde in een verzorgingshuis kost ¤4500 per maand.
Ja en? Jij denkt werkelijk dat je iemand goedkoper op een cruise kan laten verzorgen?
  woensdag 8 augustus 2012 @ 09:37:22 #261
379943 Paper_Tiger
pi_115278915
quote:
10s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 08:08 schreef pfaf het volgende:

[..]

Ja en? Jij denkt werkelijk dat je iemand goedkoper op een cruise kan laten verzorgen?
Ja.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 09:51:16 #262
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_115293871
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 09:51 schreef pfaf het volgende:
Haha. Goede move. De argumentatie is helemaal overdonderend.
lol, ik heb dus net zitten kijken of papertiger gelijk had met zijn verhaal en het is nog waar ook. Sterker nog, je bent zelfs 500 Euro goedkoper uit en dan zitten ze bij de Adriatische zee. _O-
  woensdag 8 augustus 2012 @ 16:39:55 #264
379943 Paper_Tiger
pi_115294598
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:26 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

lol, ik heb dus net zitten kijken of papertiger gelijk had met zijn verhaal en het is nog waar ook. Sterker nog, je bent zelfs 500 Euro goedkoper uit en dan zitten ze bij de Adriatische zee. _O-
Waarschijnlijk is dat incl een vlucht vanaf Schiphol en terug. Als ze permanent op die boot zitten wordt het veel goedkoper.
pi_115294795
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:39 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is dat incl een vlucht vanaf Schiphol en terug. Als ze permanent op die boot zitten wordt het veel goedkoper.
http://www.cruisetravel.n(...)/18_dagen/2012/10/16

Naar de Canarische Eilanden voor 18 dagen en dat moet dan 1100 Euro kosten. En dan vertrek je dus vanuit Nederland en die hutten zien er stukken beter uit dan menig verzorgingstehuis.
Het is een godsgeklaag eigenlijk dat ouderen idd voor zo`n bedrag zo verwaarloosd worden terwijl het toch echt stukken goedkoper kan.
Eigenlijk zou het met een AOW te bekostigen moeten zijn zo een verzorgingstehuis, vooral als je kijkt wat voor een kosten zo een schip met zich meebrengt. Ik denk dat er wel wat meer personeel op zo`n schip rondloopt dan in een verzorgingstehuis.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 16:45:09 #266
379943 Paper_Tiger
pi_115294922
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:43 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Naar de Canarische Eilanden voor 18 dagen en dat moet dan 1100 Euro kosten. En dan vertrek je dus vanuit Nederland en die hutten zien er stukken beter uit dan menig verzorgingstehui
Met meer personeel per passagier dan verzorgers in zo'n smerig staatstehuis.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 16:47:29 #267
379943 Paper_Tiger
pi_115295038
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:43 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Naar de Canarische Eilanden voor 18 dagen en dat moet dan 1100 Euro kosten. En dan vertrek je dus vanuit Nederland en die hutten zien er stukken beter uit dan menig verzorgingstehuis.
Het is een godsgeklaag eigenlijk dat ouderen idd voor zo`n bedrag zo verwaarloosd worden terwijl het toch echt stukken goedkoper kan.
Eigenlijk zou het met een AOW te bekostigen moeten zijn zo een verzorgingstehuis, vooral als je kijkt wat voor een kosten zo een schip met zich meebrengt. Ik denk dat er wel wat meer personeel op zo`n schip rondloopt dan in een verzorgingstehuis.
AWBZ bekostigt een verzorgingstehuis voor ¤153 per dag....Helaas wordt het schip niet door de staat bestuurd (die geen winst wil maken en daarom alles beter doet) maar door winst beluste graaiers, dus dat zal niet gebeuren.
pi_115295862
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 16:47 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

AWBZ bekostigt een verzorgingstehuis voor ¤153 per dag....Helaas wordt het schip niet door de staat bestuurd (die geen winst wil maken en daarom alles beter doet) maar door winst beluste graaiers, dus dat zal niet gebeuren.
Ik vraag mij eigen af hoe dat bedrag is opgebouwd.
  woensdag 8 augustus 2012 @ 18:31:13 #269
379943 Paper_Tiger
pi_115300139
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 17:04 schreef PKRChamp het volgende:

[..]

Ik vraag mij eigen af hoe dat bedrag is opgebouwd.
Berekend zoals alleen een ambtenaar dat kan...
  woensdag 8 augustus 2012 @ 19:19:33 #270
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')