Maar hoe bewijs je dan dat je precies dat artikel gekocht hebt? En pinbetaling laat alleen maar zien dat je een bedrag hebt betaald in die winkel. Niet wat je gekocht hebt.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 20:39 schreef ER_Online het volgende:
Of pinnen, dat is ook een geldig bewijs. Moet je wel je afschriften bewaren.
Hey ik digitaliseer ook altijd alles/facturen. Scannen en opslaan als PDF en dan mijn dropbox.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 21:24 schreef Chinless het volgende:
Ik scan alles en verzamel t met software.
Op basis daarvan wordt t gesorteerd enzo
Oei ja, daar heb ik nog niet eens aan gedacht. Goed dat je het zegt.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 21:55 schreef Piger het volgende:
Waarom inscannen? Zodat je de inboedelverzekering bewijs kan overleggen welke spullen je in huis had liggen en wat ze nog waard waren (naast evt foto's van je kamers). Wel een backup apart van huis bewaren.
Lege dozen bewarenquote:Op zaterdag 21 juli 2012 20:49 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik doe zo'n bonnetje, inclusief eventuele garantiekaart, gewoon in de doos van het artikel. Die doos parkeer ik dan op zolder. Zolang er geen licht aan de bon komt, blijft hij gewoon leesbaar.
Handig als het artikel stuk is en hij moet terug vervoerd worden naar de winkel. Dat kan dan in de originele verpakking.quote:
Echt handigquote:Op zondag 22 juli 2012 08:50 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Handig als het artikel stuk is en hij moet terug vervoerd worden naar de winkel. Dat kan dan in de originele verpakking.
En hoe tag je die dingen dan? Je moet het ook nog een soort van terugvinden.quote:Op zondag 22 juli 2012 08:57 schreef LoggedIn het volgende:
Ik heb een hekel aan bergen papier, dus ik scan alles wat belangrijk is. Dan kan ik het blaadje gewoon ergens kwijtraken, de digitale kopie is altijd makkelijk te vinden adhv steekwoordenOp dropbox, uiteraard.
Je hebt toch niet ZOVEEL spullen, gewoon, strijkbout, televisie, computer, laptop.quote:Op zondag 22 juli 2012 10:31 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
En hoe tag je die dingen dan? Je moet het ook nog een soort van terugvinden.
Nouja, ik zit dan te denken om direct bijna alles maar te digitaliseren wat er aan paperassen binnenkomt, en dan kan het flink oplopen.quote:Op zondag 22 juli 2012 10:35 schreef Karina het volgende:
[..]
Je hebt toch niet ZOVEEL spullen, gewoon, strijkbout, televisie, computer, laptop.
Directories maken: verzekeringen, garantie, etc. Dan is het redelijk te doen. En regelmatig opschonen, als je nieuwe papieren krijgt, de oude meteen deleten (of weggooien als het papier is).quote:Op zondag 22 juli 2012 10:42 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Nouja, ik zit dan te denken om direct bijna alles maar te digitaliseren wat er aan paperassen binnenkomt, en dan kan het flink oplopen.
Hoe scan jij de boel in, heb je een autofeeder? En welk programma gebruik je?quote:Op zaterdag 21 juli 2012 23:36 schreef Sigmund_Freud het volgende:
[..]
Hey ik digitaliseer ook altijd alles/facturen. Scannen en opslaan als PDF en dan mijn dropbox.
Welke software bedoel je hierboven?
Niet een beetje extreemquote:Op zondag 22 juli 2012 15:20 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb ook alles ingescanned. Ergens in 2004 mee begonnen ofzo.
Voordeel is dat ik altijd alles terug kan vinden en indien nodig zelfs op lokatie (vpn verbinding naar huis vanaf mn laptop/iphone/ipad).
Alles idd in PDF opgeslagen, met OCR zodat ik desnoods kan copy/pasten.
Daarna gaat de papieren versie in een groot archief (lees: plastic afsluitbare kratten). Doordat ik t 'op volgorde' erin flikker is adhv datum t wel terug te vinden als ik ooit een fysiek exemplaar nodig zou hebben)
Ik gebruik zelf Paperport hiervoor, werkt prima.
Sorteren doe ik zelf handmatig, kwestie van ff in het goede mapje gooien.
Backups 2x per jaar op een usb stick bij mn ouders (encrypted met truecrypt), en dagelijks online (ook encrypted). Mocht de usb stick oid kwijt raken, dan ligt niet meteen alles op straat.
Hele boekhouding is nu zo'n 600Mb groot.. dat is van 10 jaar bijna.
Ik scan t allemaal in met een simpele flatbedscanner, Canon LIDE50. Heerlijk compact en vrij snel ding, scant in prima kwaliteit.
ADF heeft ie niet, maar hoe vaak heb je nu echt een stapel papieren? 1-2 pagina's kan prima met de hand, een exemplaar met dubbelzijdig en adf kost meteen een enorme klap meer. Daarvoor ga ik die 2x per jaar wel met de hand 10 velletjes (max) inscannen.
Bladiebla technobabble. Kreeg je vaak van diequote:Op zondag 22 juli 2012 15:20 schreef DJSmiley het volgende:
Voordeel is dat ik altijd alles terug kan vinden en indien nodig zelfs op lokatie (vpn verbinding naar huis vanaf mn laptop/iphone/ipad).
Daarna gaat de papieren versie in een groot archief (lees: plastic afsluitbare kratten). Doordat ik t 'op volgorde' erin flikker is adhv datum t wel terug te vinden als ik ooit een fysiek exemplaar nodig zou hebben)
Backups 2x per jaar op een usb stick bij mn ouders (encrypted met truecrypt), en dagelijks online (ook encrypted). Mocht de usb stick oid kwijt raken, dan ligt niet meteen alles op straat.
Ik scan t allemaal in met een simpele flatbedscanner, Canon LIDE50. Heerlijk compact en vrij snel ding, scant in prima kwaliteit.
ADF heeft ie niet, maar hoe vaak heb je nu echt een stapel papieren? 1-2 pagina's kan prima met de hand, een exemplaar met dubbelzijdig en adf kost meteen een enorme klap meer. Daarvoor ga ik die 2x per jaar wel met de hand 10 velletjes (max) inscannen.
Gewoon een flatbed scanner (zit in de printer) en opslaan als PDF met OCR er overheen.quote:Op zondag 22 juli 2012 10:47 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Hoe scan jij de boel in, heb je een autofeeder? En welk programma gebruik je?
Dat dus. Kost veel minder tijd.quote:Op zondag 22 juli 2012 19:41 schreef Palomar het volgende:
Ik gooi alle kassabonnetjes ongeordend in een bak. En dan alleen van duurdere producten (zeg maar vanaf 50 euro). 99,9% van de bonnetjes heb je toch nooit meer nodig en de paar keer dat het is voorgekomen dat ik een bonnetje nodig had voor garantie dan is het eventjes een kwartiertje die bak met bonnetjes doorzoeken
quote:Op zondag 22 juli 2012 15:20 schreef DJSmiley het volgende:
+1quote:Op zaterdag 21 juli 2012 21:02 schreef _Flash_ het volgende:
In de doos met bonnetjes en handleidingen. Eens in de paar jaar uitzoeken.
jij maakt ook nooit aanspraak op garantie als een product waar je bijv. 100 euro voor hebt betaald na een paar maanden kapot is?quote:Op zondag 22 juli 2012 22:36 schreef Kola het volgende:
Ik bewaar nooit iets, wat is dat voor raar fenomeen zeg.
Dat kan het bedrijf nagaan in hun boekhouding. Iedere pintransactie geeft een referentie die ze in hun systeem terug kunnen vindenquote:Op zaterdag 21 juli 2012 20:41 schreef KwisatzHaderach het volgende:
[..]
Maar hoe bewijs je dan dat je precies dat artikel gekocht hebt? En pinbetaling laat alleen maar zien dat je een bedrag hebt betaald in die winkel. Niet wat je gekocht hebt.
Ik scan de bon, en sla deze op als pdf, uiteraard met een vermelding van de aanschafdatum en beschrijving etc in de bestandsnaam. Dit doe ik in een directory op de pc, en hiervan maak ik automatisch dagelijks een backup naar onze NAS thuis, en naar een online-backupdienst.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 20:34 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe doen jullie dat met het bewaren van kassabonnetjes voor garantie?
Stel je hebt iets gekocht met 2 of 5 jaar garantie (of een Eastpak rugzak met een belachelijk lange garantie van 30 jaar) , maar dan wel met kassabon.
Maar hoe bewaar je zo'n bon? Ik prik er gaatjes in en gaan ze in de ringmap "acceptgiros e.d."; maar na een paar maanden is de tekst amper nog leesbaar.
Of kunnen ze beter in van die doorzichtige plastic mappen? Of gewoon in een dichte doos? Maar dan zit je met het terugvinden van die dingen, als alles door elkaar komt.
Of digitaliseren jullie de boel (inscannen) en mocht het nodig zijn print je de bon weer uit?
Hoe doen jullie zoiets?
Idemquote:Op zondag 22 juli 2012 01:40 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Bij mij gaan alle bonnetjes en aankoopbewijzen in een insteekmapje en dat gaat in een speciale ringband. Als er geen licht bij komt dan vervagen die bonnetjes niet zo snel, althans dat is mijn ervaring.
Uhm, ik geef t gewoon een duidelijke naam.. Het staat wel een beetje in mapjes, bijv papieren van Nederland staan gescheiden van m'n Duitse papierwerk, maar verder weet ik het wel te vinden op naamquote:Op zondag 22 juli 2012 10:31 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
En hoe tag je die dingen dan? Je moet het ook nog een soort van terugvinden.
Inscannen en het origineel ook bewaren.quote:Op zaterdag 21 juli 2012 20:34 schreef gebrokenglas het volgende:
Hoe doen jullie dat met het bewaren van kassabonnetjes voor garantie?
Stel je hebt iets gekocht met 2 of 5 jaar garantie (of een Eastpak rugzak met een belachelijk lange garantie van 30 jaar) , maar dan wel met kassabon.
Maar hoe bewaar je zo'n bon? Ik prik er gaatjes in en gaan ze in de ringmap "acceptgiros e.d."; maar na een paar maanden is de tekst amper nog leesbaar.
Of kunnen ze beter in van die doorzichtige plastic mappen? Of gewoon in een dichte doos? Maar dan zit je met het terugvinden van die dingen, als alles door elkaar komt.
Of digitaliseren jullie de boel (inscannen) en mocht het nodig zijn print je de bon weer uit?
Hoe doen jullie zoiets?
Inderdaad. Moet ik wel weer een werkende scanner in huis zien te krijgen..quote:Op maandag 23 juli 2012 22:06 schreef Paxcon het volgende:
Interessant topic. Ik moet ook maar eens aan inscannen gaan denken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |