abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:34:17 #1
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_114507975
Hoe doen jullie dat met het bewaren van kassabonnetjes voor garantie?

Stel je hebt iets gekocht met 2 of 5 jaar garantie (of een Eastpak rugzak met een belachelijk lange garantie van 30 jaar :D ) , maar dan wel met kassabon.
Maar hoe bewaar je zo'n bon? Ik prik er gaatjes in en gaan ze in de ringmap "acceptgiros e.d."; maar na een paar maanden is de tekst amper nog leesbaar.
Of kunnen ze beter in van die doorzichtige plastic mappen? Of gewoon in een dichte doos? Maar dan zit je met het terugvinden van die dingen, als alles door elkaar komt.
Of digitaliseren jullie de boel (inscannen) en mocht het nodig zijn print je de bon weer uit?

Hoe doen jullie zoiets?
How can I make this topic about me?
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:36:40 #2
226007 Darkestrah
telefoonhijger.
pi_114508049
Als het echt een paar jaar garantie is, even een kopie van maken. Desnoods in de winkel vragen of ze er een kopie van kunnen maken. Thuis eventueel inscannen, maar dat doe ik zelf niet.
  Moderator zaterdag 21 juli 2012 @ 20:37:42 #3
9859 crew  Karina
Woman
pi_114508081
Vroeger scande ik ze, maar ik heb geen scanner meer, nu stop ik ze in een ordner. Maar alleen van de wat duurdere dingen, iets van 25 euro met een jaar garantie, nou ja, dat risico neem ik dan maar ;)
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_114508137
Of pinnen, dat is ook een geldig bewijs. Moet je wel je afschriften bewaren.
  zaterdag 21 juli 2012 @ 20:41:15 #5
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_114508179
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 20:39 schreef ER_Online het volgende:
Of pinnen, dat is ook een geldig bewijs. Moet je wel je afschriften bewaren.
Maar hoe bewijs je dan dat je precies dat artikel gekocht hebt? En pinbetaling laat alleen maar zien dat je een bedrag hebt betaald in die winkel. Niet wat je gekocht hebt.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_114508444
De winkel heeft natuurlijk ook een administratie. Het maakt het er niet makkelijker op, maar in het geval van een onleesbaar bonnetje kán het wel. http://www.consuwijzer.nl(...)hten_zonder_kassabon
pi_114508451
Ik doe zo'n bonnetje, inclusief eventuele garantiekaart, gewoon in de doos van het artikel. Die doos parkeer ik dan op zolder. Zolang er geen licht aan de bon komt, blijft hij gewoon leesbaar.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 21 juli 2012 @ 21:02:16 #8
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_114508845
In de doos met bonnetjes en handleidingen. Eens in de paar jaar uitzoeken.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_114509482
Ik scan alles en verzamel t met software.
Op basis daarvan wordt t gesorteerd enzo
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_114510429
In een steekhoesje in een map, maar wel vooraf inscannen.
Door het licht verkleuren de bonnetjes inderdaad, maar zolang die je die map niet vaak open hebt valt dat wel mee.

Waarom bewaren? Omdat veel winkels toch een originele bon willen.
Waarom inscannen? Zodat je de inboedelverzekering bewijs kan overleggen welke spullen je in huis had liggen en wat ze nog waard waren (naast evt foto's van je kamers). Wel een backup apart van huis bewaren.
Eerst denken, dan typen
  zaterdag 21 juli 2012 @ 23:36:40 #11
37777 Sigmund_Freud
Whats On a Mans Mind
pi_114514603
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 21:24 schreef Chinless het volgende:
Ik scan alles en verzamel t met software.
Op basis daarvan wordt t gesorteerd enzo
Hey ik digitaliseer ook altijd alles/facturen. Scannen en opslaan als PDF en dan mijn dropbox.

Welke software bedoel je hierboven?
Multiply it by infinity, and take it to the depth of forever, and you will still have barely a glimpse of what I'm talking about.
  zondag 22 juli 2012 @ 01:40:08 #12
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_114518790
Bij mij gaan alle bonnetjes en aankoopbewijzen in een insteekmapje en dat gaat in een speciale ringband. Als er geen licht bij komt dan vervagen die bonnetjes niet zo snel, althans dat is mijn ervaring.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 22 juli 2012 @ 08:47:30 #13
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_114522463
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 21:55 schreef Piger het volgende:
Waarom inscannen? Zodat je de inboedelverzekering bewijs kan overleggen welke spullen je in huis had liggen en wat ze nog waard waren (naast evt foto's van je kamers). Wel een backup apart van huis bewaren.
Oei ja, daar heb ik nog niet eens aan gedacht. Goed dat je het zegt.
Toch maar eens naar een scanner oid rondkijken...
How can I make this topic about me?
pi_114522470
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 20:49 schreef Daffodil31LE het volgende:
Ik doe zo'n bonnetje, inclusief eventuele garantiekaart, gewoon in de doos van het artikel. Die doos parkeer ik dan op zolder. Zolang er geen licht aan de bon komt, blijft hij gewoon leesbaar.
Lege dozen bewaren :')
  zondag 22 juli 2012 @ 08:50:54 #15
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_114522480
quote:
1s.gif Op zondag 22 juli 2012 08:49 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Lege dozen bewaren :')
Handig als het artikel stuk is en hij moet terug vervoerd worden naar de winkel. Dat kan dan in de originele verpakking.
How can I make this topic about me?
pi_114522516
Ik heb een hekel aan bergen papier, dus ik scan alles wat belangrijk is. Dan kan ik het blaadje gewoon ergens kwijtraken, de digitale kopie is altijd makkelijk te vinden adhv steekwoorden :Y) Op dropbox, uiteraard.
pi_114523077
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 08:50 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Handig als het artikel stuk is en hij moet terug vervoerd worden naar de winkel. Dat kan dan in de originele verpakking.
Echt handig :')

Wat een onzin. Dozen met lucht opslaan
  Moderator zondag 22 juli 2012 @ 10:06:33 #18
9859 crew  Karina
Woman
pi_114523099
Dozen bewaar ik altijd een jaar, zoiets, op zolder, daar is toch plek zat.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  zondag 22 juli 2012 @ 10:31:57 #19
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_114523433
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 08:57 schreef LoggedIn het volgende:
Ik heb een hekel aan bergen papier, dus ik scan alles wat belangrijk is. Dan kan ik het blaadje gewoon ergens kwijtraken, de digitale kopie is altijd makkelijk te vinden adhv steekwoorden :Y) Op dropbox, uiteraard.
En hoe tag je die dingen dan? Je moet het ook nog een soort van terugvinden.
How can I make this topic about me?
  Moderator zondag 22 juli 2012 @ 10:35:06 #20
9859 crew  Karina
Woman
pi_114523479
quote:
5s.gif Op zondag 22 juli 2012 10:31 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

En hoe tag je die dingen dan? Je moet het ook nog een soort van terugvinden.
Je hebt toch niet ZOVEEL spullen, gewoon, strijkbout, televisie, computer, laptop.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  zondag 22 juli 2012 @ 10:42:13 #21
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_114523606
quote:
99s.gif Op zondag 22 juli 2012 10:35 schreef Karina het volgende:

[..]

Je hebt toch niet ZOVEEL spullen, gewoon, strijkbout, televisie, computer, laptop.
Nouja, ik zit dan te denken om direct bijna alles maar te digitaliseren wat er aan paperassen binnenkomt, en dan kan het flink oplopen.
How can I make this topic about me?
  Moderator zondag 22 juli 2012 @ 10:43:32 #22
9859 crew  Karina
Woman
pi_114523628
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 10:42 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Nouja, ik zit dan te denken om direct bijna alles maar te digitaliseren wat er aan paperassen binnenkomt, en dan kan het flink oplopen.
Directories maken: verzekeringen, garantie, etc. Dan is het redelijk te doen. En regelmatig opschonen, als je nieuwe papieren krijgt, de oude meteen deleten (of weggooien als het papier is).
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_114523704
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 23:36 schreef Sigmund_Freud het volgende:

[..]

Hey ik digitaliseer ook altijd alles/facturen. Scannen en opslaan als PDF en dan mijn dropbox.

Welke software bedoel je hierboven?
Hoe scan jij de boel in, heb je een autofeeder? En welk programma gebruik je?
Oh, and that's a bad miss!
pi_114531005
Ik heb ook alles ingescanned. Ergens in 2004 mee begonnen ofzo.

Voordeel is dat ik altijd alles terug kan vinden en indien nodig zelfs op lokatie (vpn verbinding naar huis vanaf mn laptop/iphone/ipad).
Alles idd in PDF opgeslagen, met OCR zodat ik desnoods kan copy/pasten.
Daarna gaat de papieren versie in een groot archief (lees: plastic afsluitbare kratten). Doordat ik t 'op volgorde' erin flikker is adhv datum t wel terug te vinden als ik ooit een fysiek exemplaar nodig zou hebben)

Ik gebruik zelf Paperport hiervoor, werkt prima.
Sorteren doe ik zelf handmatig, kwestie van ff in het goede mapje gooien.

Backups 2x per jaar op een usb stick bij mn ouders (encrypted met truecrypt), en dagelijks online (ook encrypted). Mocht de usb stick oid kwijt raken, dan ligt niet meteen alles op straat.

Hele boekhouding is nu zo'n 600Mb groot.. dat is van 10 jaar bijna.

Ik scan t allemaal in met een simpele flatbedscanner, Canon LIDE50. Heerlijk compact en vrij snel ding, scant in prima kwaliteit.

ADF heeft ie niet, maar hoe vaak heb je nu echt een stapel papieren? 1-2 pagina's kan prima met de hand, een exemplaar met dubbelzijdig en adf kost meteen een enorme klap meer. Daarvoor ga ik die 2x per jaar wel met de hand 10 velletjes (max) inscannen.
  zondag 22 juli 2012 @ 15:28:12 #25
308024 BundyChen
It's Al Chen, not Bundy
pi_114531249
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 15:20 schreef DJSmiley het volgende:
Ik heb ook alles ingescanned. Ergens in 2004 mee begonnen ofzo.

Voordeel is dat ik altijd alles terug kan vinden en indien nodig zelfs op lokatie (vpn verbinding naar huis vanaf mn laptop/iphone/ipad).
Alles idd in PDF opgeslagen, met OCR zodat ik desnoods kan copy/pasten.
Daarna gaat de papieren versie in een groot archief (lees: plastic afsluitbare kratten). Doordat ik t 'op volgorde' erin flikker is adhv datum t wel terug te vinden als ik ooit een fysiek exemplaar nodig zou hebben)

Ik gebruik zelf Paperport hiervoor, werkt prima.
Sorteren doe ik zelf handmatig, kwestie van ff in het goede mapje gooien.

Backups 2x per jaar op een usb stick bij mn ouders (encrypted met truecrypt), en dagelijks online (ook encrypted). Mocht de usb stick oid kwijt raken, dan ligt niet meteen alles op straat.

Hele boekhouding is nu zo'n 600Mb groot.. dat is van 10 jaar bijna.

Ik scan t allemaal in met een simpele flatbedscanner, Canon LIDE50. Heerlijk compact en vrij snel ding, scant in prima kwaliteit.

ADF heeft ie niet, maar hoe vaak heb je nu echt een stapel papieren? 1-2 pagina's kan prima met de hand, een exemplaar met dubbelzijdig en adf kost meteen een enorme klap meer. Daarvoor ga ik die 2x per jaar wel met de hand 10 velletjes (max) inscannen.
Niet een beetje extreem :') ? Ik denk dat veel mensen van hun eigen zaak bij lange na niet zo goed alles beveiligd en op orde hebben, laat staan van random spullen thuis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')