abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114332127
Tja, ik sta voor en keuze, of zelfs meerdere.

Sinds vorig jaar heb ik besloten om niet meer allerlei baantjes aan te nemen waarbij ik moet tillen en/of ander fysiek zwaar werk wil doen. Maar op papier, als ik op kantoor wil gaan werken, dan kan ik eigenlijk niets.

Nu heb ik ruim 9 jaar ervaring in de logistiek en wil graag blijven werken in deze sector, maar dan zonder mijn rug verder te vernaggelen. Zodoende heb ik eerder dit jaar al een cursus Excel gedaan (basis) om in iedergeval met het programma over weg te kunnen en wellicht later nog eens een vervolgcursus in nemen.

Nu heb ik bijvoorbeeld bij het NHA de thuisstudie Transport Planner gevonden, inclusief ondersteuning een opleiding van zo'n 7 maanden. Nu ik nog thuis zit, zou ik deze cursus, 2 lessen per maand á 10 uur per les, wel wat sneller kunnen doen, alleen heb ik totaal geen discipline. Ben daarbij ook erg snel afgeleid en stel dat ik het thuis zou gaan leren, dan kom ik niet echt ver met die cursus.

Nu vraag ik mij af of er hier meerdere forummers zijn die zich wel kunnen plaatsen in mijn situatie en wat zou ik kunnen doen om niet meer zo snel afgeleid te zijn ? Zodat het wellicht zin heeft om toch deze cursus te doen ? Het bezig zijn met organiseren en plannen van ritten lijkt me erg leuk en mooi werk.

Zelf denk ik dat ik deze cursus wel kan doen, mits ik ergens buiten huis een goede plek heb om te studeren. Kan ik hiervoor ook bij een bibliotheek terecht ? Of heeft iemand ergens anders goede ervaring mee om op een "vreemde" plek een paar uurtjes per week te blokken ?

Edit: Heb mijn TT verprutst }:|
pi_114332421
Wij kunnen je motivatie en inzet toch niet inschatten? Discipline kun je gewoon kweken en met voldoende inzet en motivatie lukt je dat. Tips kun je toch echt wel zelf verzinnen op zo'n leeftijd?
Dingen als iedere dag op een vast tijdstip minimaal 1 uur er aan werken, geen pauzes nemen, maak een studieplek thuis etc.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 20:55:45 #3
205891 Nithosm
alles komt goed
pi_114332610
Samen studeren op een plek die neutraal is (stilteruimte van de bieb?), afspraken maken over doelstellingen, consequenties als je die doelstellingen niet haalt e.d.

Zoek een studybuddy en plan per les hoe+wat je verwacht. Goede voorbereiding is het halve werk, dus zo kan je veel winnen óf verliezen.
pi_114332874
quote:
13s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 20:51 schreef Seam het volgende:
Wij kunnen je motivatie en inzet toch niet inschatten? Discipline kun je gewoon kweken en met voldoende inzet en motivatie lukt je dat. Tips kun je toch echt wel zelf verzinnen op zo'n leeftijd?
Dingen als iedere dag op een vast tijdstip minimaal 1 uur er aan werken, geen pauzes nemen, maak een studieplek thuis etc.
Ik snap je punt en je zal ook wel gelijk hebben, maar hier thuis krijg ik op 1 of andere manier 1001 associaties binnen die ik ook nog moet/kan doen. Elke scheet die de kat laat kan mij dan al afleiden, terwijl op de Excel cursus in Utrecht het mij echt geen moer kan schelen wat er om mij heen gebeurt en dan leer ik wel aan één stuk door.
pi_114332931
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 21:00 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Ik snap je punt en je zal ook wel gelijk hebben, maar hier thuis krijg ik op 1 of andere manier 1001 associaties binnen die ik ook nog moet/kan doen. Elke scheet die de kat laat kan mij dan al afleiden, terwijl op de Excel cursus in Utrecht het mij echt geen moer kan schelen wat er om mij heen gebeurt en dan leer ik wel aan één stuk door.
Een klassikale studie geen optie dan? Je geeft zelf het antwoord al wat je nodig hebt.
Vergeet niet dat je uniek bent, net zoals iedereen
  dinsdag 17 juli 2012 @ 21:05:07 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_114333132
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 21:01 schreef WillieW het volgende:

[..]

Een klassikale studie geen optie dan? Je geeft zelf het antwoord al wat je nodig hebt.
Dat is wel een stuk duurder :Y
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 21:05:28 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_114333149
Heb je een bieb in de gemeente? Of een universiteitsbieb?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_114333376
Ik heb even gezocht, maar klassikale lessen in deze cursus zijn gelijk een stuk duurder dan thuisstudie.

Zoals je zelf al zegt, geef ik al antwoord op mijn vraag, alleen ben ik zelf niet helemaal volledig geweest, want als deze cursus in klassikale lesvorm net zo duur was, ja dan was het makkelijk kiezen geweest. Echter is deze studie in veel gevallen of in Tilburg of in Capelle a/d Ijssel en ook nog eens een stuk duurder, dus niet echt een optie voor mij.

En zover ik het CCV heb nagelezen, is het diezelfde studie als dat ik bij het NHA kan volgen. Programma-lijst is precies het zelfde !
pi_114333430
@Sanger, dat ga ik even opzoeken morgenochtend, kan ik zomaar gebruik maken van een universiteits-bied ? Dat is toch niet openbaar ?
pi_114333889
Als je een thuisstudie gaat doen en je maakt deze niet af, dan is het ook een dure opleiding. Je zal hoe dan ook discipline moeten opbouwen om een opleiding succesvol af te ronden.

Ook wil je in de toekomst op kantoor werken en daar is het ook nooit stil. Als je nu aan je 'probleem' kan werken, heb je er later alleen maar profijt van.
Vergeet niet dat je uniek bent, net zoals iedereen
  dinsdag 17 juli 2012 @ 21:22:14 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_114334003
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 21:11 schreef Meike26 het volgende:
@Sanger, dat ga ik even opzoeken morgenochtend, kan ik zomaar gebruik maken van een universiteits-bied ? Dat is toch niet openbaar ?
Niet openbaar nee, maar heb nog nooit meegemaakt dat er gecontroleerd werd :P
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 21:29:08 #12
374500 Domme_Gans
Dom, gans is dom.
pi_114334355
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 21:11 schreef Meike26 het volgende:
@Sanger, dat ga ik even opzoeken morgenochtend, kan ik zomaar gebruik maken van een universiteits-bied ? Dat is toch niet openbaar ?
Universiteiten zijn nog altijd openbare gebouwen...
-weg-
pi_114334924
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 21:20 schreef WillieW het volgende:
Als je een thuisstudie gaat doen en je maakt deze niet af, dan is het ook een dure opleiding. Je zal hoe dan ook discipline moeten opbouwen om een opleiding succesvol af te ronden.

Ook wil je in de toekomst op kantoor werken en daar is het ook nooit stil. Als je nu aan je 'probleem' kan werken, heb je er later alleen maar profijt van.
Dat klopt, gelukkig heb ik er buitenshuis geen last van. ;)
pi_114903010
Tot nu toe gaat het best goed, thuis studeren ! :)

Ik heb vorige week de opleiding officieel aangevraagd na eerst even "gratis" ingekeken te hebben. De studie Transportplannen gaat over 14 lessen, 7 maanden. Per les schatten ze 10 uur in, wat ook wel redelijk klopt denk ik. De eerste les is doorgenomen, gemaakt en opgestuurd, nu wachten op mijn docent en zijn oordeel.

Tussendoor maar beginnen met les 2, kan nog wel even duren voor hij weer terug is van vakantie.
pi_114911225
@ Meike26, uit ervaring:

sluit je ergens op met je studieboeken zonder tv, zonder internet, en blokken maar.
pi_114912478
Ja dat wil ik ook wel doen, want les 1 was leuk, vrij "makkelijk" , maar de zware stof komt natuurlijk nog. Helaas hebben we een klein huisje en enige 2 plekken waar ik mij kan afzonderen in huis zijn de badkamer en het toilet.

Het thuis studeren viel mij op zich nog wel mee, misschien is het ook wel dat ik deze thuis-zit-situatie behoorlijk beu ben en daarom ook wel echt wil leren + dat het mij erg leuk werk lijkt in de toekomst.
Mar ik heb nog wel een plekje nodig om naar uit te wijken als ik niet langer de afleiding de baas ben.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 03:57:07 #17
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115036298
kun je niet in je huidige werk doorgroeien naar transportplanner? Da's de natuurlijke weg eigenlijk ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_115038506
Nee, gaat moeilijk als ik nog thuis zit in ziektewet ;)

En ik heb het op mijn vorige functies aangegeven, maar nooit echt het vertrouwen gekregen dat ik meer kan dan til/sjouwwerk en het snel kunnen rijden.

Eind 2004 bijvoorbeeld, werktte nog voor een klein koeriers bedrijfje in Hilversum, had graag wat willen leren van het plannen, maar dat ging niet. Toen kwam er een nieuwe collega, wel een super aardige jongen trouwens, maar die zat 2 maanden later wel te plannen. :X

En als ik nu deze cursus zo snel doorneem, dan stelde dat planwerk sowieso weinig voor, niet te vergelijken met het planwerk bij een expediteur/distributiecentrum of dergelijke.
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 09:50:26 #19
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115038700
mmja ik was outsourcing planner terwijl ik een opleiding in de ICT had. niets met plannen gehad op m'n opleiding, en veel transportplanners komen zelf uit de vrachtwagen ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_115039753
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 augustus 2012 09:50 schreef Maanvis het volgende:
mmja ik was outsourcing planner terwijl ik een opleiding in de ICT had. niets met plannen gehad op m'n opleiding, en veel transportplanners komen zelf uit de vrachtwagen ;).
Dat klopt, mijn docent is bijv ook planner en ex-chauffeur.

Nu heb ik wel logistieke ervaring, maar dat is voornamelijk topografisch en een beetje ritindeling. Met deze opleiding hoop ik eindelijk van het fysieke werk af te zijn, bovendien lijkt het mij prachtig om zelf chauffeurs op pad te sturen zonder klachten van de chauffeurs.

Toen ik een jaar of 2/3 werkzaam was als koerier, moest ik in Belgie mee helpen laden van een vrachtwagen, daar dat ik ook een volgeladen bus mee had en die inhoud ook mee moest naar Spanje.

Wat ik nooit vergeten heb waren 2 regels waarmee die chauffeur werkte, heel simpel maar doeltreffend:

- Wat er als eerste ingaat, komt er als laatste uit (duh, maar nog niet zo makkelijk om dat altijd zo te plannen/laden)

- Begin ver, eindig thuis. Chauffeurs hebben ook hun voorkeuren en ik heb dat ook wel van die Belg over genomen, door dit zo te plannen om ver te beginnen en richting huis leeg te rijden.

Nu was ik niet altijd in de gelegenheid om deze wetenschap toe te passen, maar soms kreeg ik wel een lading goederen mee voor de kop van Nederland : Drenthe, Groningen en Friesland.

Ruim 20 dorpjes over dit gebied en daar dat de thuislocatie Amersfoort was, in Friesland begonnen en in ergens ten zuiden van Assen geeindigd.

Of ik deze "regels" ook met de studie krijg, dat denk ik niet, maar het zal bij het plannen in de toekomst vast wel weer toe te passen zijn. Alleen bij stukgoederen dan, bij bulk-transport word dat lastig :D
  vrijdag 3 augustus 2012 @ 10:40:18 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115040198
Jij liever dan ik, de transportsector valt geen droge boterham in te verdienen en het geld is het gewoon niet waard voor de stress dat je ermee krijgt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_115041623
Dat het slecht verdiend, tja, dat is inderdaad de keerzijde, maar het werk lijkt mij gewoon leuk in de zin dat je een hoge verantwoordelijkheid die je hebt als planner. Dat vind ik wel een kick.

Na deze studie wil ik Japans gaan leren, of Chinees, om eventueel in de toekomst ook meer met import/export te kunnen doen.
pi_115153341
volgens mij heb je je ruggengraat al verneukt
pi_115154427
Dat heb ik ook, maar het ongeval van vorig jaar heeft mij wel doen beseffen om te gaan stoppen met fysiek wer te doen, anders was ik makkelijk weer koerierswerk gaan doen of ander fysiek werk om maar niet werkloos thuis te zitten.

Er zijn diverse mensen in mijn omgeving geweest die vroegen of het niet beter was om mij af te laten keuren, maar ajb niet zeg, als ik zelf zorg voor deze omschakeling heb ik iig niet die rugzak en kan ik fulltime blijven werken, als ik eenmaal studie af heb (en wat gevonden lijk te hebben).

Natuurlijk hoop ik eerder werk te vinden, maar ik ben anderzijds ook weer bang om deze redelijke uitkering kwijt te raken voor een hongerloontje (fysiek werk aannemen is enige kans tot werk nu) en straks met een groot probleem te zitten, waar ik mijn hypotheek niet meer kan betalen.

Puur theoretisch gezien kan je stellen dat ik "geluk" heb gehad met dit ongeval, maar zo zie ik dat echt helemaal niet, UWV heeft er zelfs voor gezorgd dat ik opnieuw nog even kan nagenieten van het ongeval, logge **** organisatie. :(
pi_115775638
Weer even een update, met een simpele vraag !

Goed, afgelopen weken weinig tijd gehad voor mijn studie en dit weekend + vanochtend weer even de slag inhalen. Studeren van les materiaal, dat ging op zich wel. Maar ik zit nu met een persoonlijk dingetje. Ik ben namelijk best wel slecht in hoofdrekenen en moet nu in 1 van mijn huiswerk opgaven een percentage berekenen over de inhoud van de vrachtwagen. De zogenaamd beladingsgraad.

Hoe bereken ik zelfstandig de inhoud van vrachtwagen en vracht en de beladingsgraad van mijn vracht ?

Voorbeeldje: Vrachtwagen is 14 meter lang, 2.40 breed en 3 meter hoog (iets afwijkende maten van de huiswerkopgave). Kubieke meters berekenen gaat mij nog wel af, net zoals dat de vracht bijvoorbeeld 30 pallets zijn, elke pallet is 1,20 x 0,80 x 1,30 = 1,248 per pallet x 30.

Maar dan moet ik aantonen welke berekening ik gebruik om dat percentage te berekenen. Leuk dat Excel, maar ik kan niet aantonen hoe ik aan het antwoord kom ?

Het klinkt misschien stom en *waar begin ik aan* , maar hoofdrekenen is te leren en als ik eenmaal het foefje doorheb, dan kom ik er wel. Alleen van thuiszitten word je ook niet bepaald slimmer :')

[/PABOvraag]
  maandag 20 augustus 2012 @ 11:12:12 #26
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115775891
Je vrachtwagen is 14 x 2,4 x 3m, dus 100,8 m3.
Je pallets zijn 1,2 x 0,8 x 1,3 = 1,248
x 30 = 37,44m3.
Je berekening om het percentage te berekenen is dan:
(37,44/100,8) x 100 = 37% beladingsgraad.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_115776099
Bedankt voor de snelle service ^O^

Eigenlijk ziet deze berekening er simpeler uit dan ik aanvankelijk dacht. Dank dank !
  maandag 20 augustus 2012 @ 11:59:29 #28
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115777368
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 11:18 schreef Meike26 het volgende:
Bedankt voor de snelle service ^O^

Eigenlijk ziet deze berekening er simpeler uit dan ik aanvankelijk dacht. Dank dank !
Als ik wil weten of een zelfberekende berekening klopt dan doe ik altijd een proefje met simpelere getallen.
Bijv. 1/2*100 = 50%.
Of 6=3*2 dus 6/3=2 oid ;)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_115778835
Volgens mij moet je het niet direct op basis van volume doen. De pallets moeten er immers ook inpassen. In dat geval moet je de autolengte delen door de palletlengte, idem met breedte, enz. Dan heb je in iedere richting het aantal mogelijke pallets. Pallets passen in de regel wel in precies in de wagen, maar als je een instinker hebt met afwijkende maten zul je zien dat ze net 5cm uitsteken en dus niet passen.

Dan het volume van de pallets en de wagen uitrekenen, en vervolgens 1% van het wagenvolume nemen en het palletvolume daardoor delen. Wat daaruit komt is je antwoord.
pi_115779195
Klopt wat je zegt en ik houdt daar al rekening mee in mijn schetsen. Dus mijn berekeningen komen soms niet overeen met wat ik inteken. Bovendien is het voor mij nu nog lastig delen/berekenen, als ik in mijn opdrachten diverse maten pallets mee moet nemen, daarom doe ik veel schetsjes (op de pc). ;)
pi_115779316
Ik had pagina 2 niet gezien :@
pi_115780311
Voorbeeldje, ik moet nu een lading berekenen of het wel/niet past. En daar mijn motivatie voor geven waarom ik dat denk.

Situatie (soortgelijk) : Vrachtwagen van 13.4 x 2.40.

Ik heb 3 ladingen voor 3 klanten. Eerste los-adres moet ik 9 Europallets afleveren. Bij de 2e klant 8 Blokpallets van 1 x 1 meter. Bij de laatste klant moet ik 3 rolcontainers (0.60 x 0.60) lossen. In het begin, bij eerdere opdrachten dacht ik nog, ik reken gewoon de grondoppervlakte uit, maar als ik dat bij een rolcontainer van 60 bij 60 cm doe, kom ik op een vreemd antwoord uit. Bij Euro-pallets en blokpallets kom ik er wel mee uit/weg. Wanneer ik de rolcontainers bereken op 1 meter x 60 centimeter klopt de berekening weer ??
pi_115780676
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 11:12 schreef Maanvis het volgende:
Je vrachtwagen is 14 x 2,4 x 3m, dus 100,8 m3.
Je pallets zijn 1,2 x 0,8 x 1,3 = 1,248
x 30 = 37,44m3.
Je berekening om het percentage te berekenen is dan:
(37,44/100,8) x 100 = 37% beladingsgraad.
Nee want je moet rekening houden met je laadvloer.
die 3meter hoog gebruik je nooit, kan je de pallets stapelen? hoeveel mogen/kunnen er op elkaar?
laadvloer van een standaard oplegger is trouwens geen 14m maar 13m60.

tja praktijk is iets anders dan gewoon rekenen.
  maandag 20 augustus 2012 @ 13:48:02 #34
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115780692
Wat is er vreemd aan je antwoor ddan (0,36 m2)
Maareh geen grondoppervlakte uitrekenen.
De vrachtwagen is 2,4 meter breed. Daar passen dus 4 rolcontainers naast elkaar in. Dus het kost je 60cm in je vrachtwagen om die 3 rolcontainers mee te nemen. Met 60cm heb je trouwens kleine rolcontainertjes ;).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  maandag 20 augustus 2012 @ 13:49:30 #35
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_115780747
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 13:47 schreef mrPanerai het volgende:

[..]

Nee want je moet rekening houden met je laadvloer.
die 3meter hoog gebruik je nooit, kan je de pallets stapelen? hoeveel mogen/kunnen er op elkaar?
laadvloer van een standaard oplegger is trouwens geen 14m maar 13m60.

tja praktijk is iets anders dan gewoon rekenen.
Dat wist ik maar ik dacht even aan TS' berekening voldoen. In de praktijk wordt gewerkt met meters in de vrachtwagen, ipv met kubieke meters of grondoppervlak :P.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_115804304
ik ging altijd in de kroeg studeren
pi_116678448
Tot nu toe studeer ik nog steeds thuis en gezien mijn cijferlijst tot nu toe, niet zonder succes:



Ben nu bezig met les 4, bijna weer toe aan volgende potje huiswerk :Y)
pi_116678500
Ik moet thuis ook 2 jaar "studeren".

Het is gewoon een kwestie van beginnen en doorzetten denk ik.
Ik heb ook weinig discipline wat dat aangaat, dus ik hik telkens tegen de deadline aan per toets die gemaakt moet worden en opdrachten die ingeleverd moeten worden.

Vanmiddga heb ik een toets. Over 7 weken moeten de opdrachten en toets van het volgende boek klaar zijn. Waarschijnlijk begin ik daar pas over 6 weken mee :')
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_116678711
Wel doorleren hé Vosss, misschien kom je dan eens uit de vervelende 5-ploegendienst van je ^O^

*Eindelijk de F1 volgen zonder het op te moeten nemen ;)
pi_116679194
Ik heb 10+ jaar in de IT gezeten en vond het tijd voor wat anders.

Het bevalt prima, betaald goed, enige nadeel is sociale leven wat minder en F1 af en toe niet live kunnen zien.

:)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 12 september 2012 @ 14:09:15 #41
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_116686434
quote:
0s.gif Op woensdag 12 september 2012 10:35 schreef Meike26 het volgende:
Tot nu toe studeer ik nog steeds thuis en gezien mijn cijferlijst tot nu toe, niet zonder succes:

[ afbeelding ]

Ben nu bezig met les 4, bijna weer toe aan volgende potje huiswerk :Y)
Dat gaat best lekker zo, aan die cijfers te zien!
Ik neem aan dat je mmoie resultaten toch een bron zijn van voldoening en daardoor zorgen dat je het goed volhoudt? :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  woensdag 12 september 2012 @ 14:17:11 #42
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_116686742
goed bezig meike :)
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')