quote:
Op vrijdag 3 augustus 2012 09:50 schreef Maanvis het volgende:mmja ik was outsourcing planner terwijl ik een opleiding in de ICT had. niets met plannen gehad op m'n opleiding, en veel transportplanners komen zelf uit de vrachtwagen

.
Dat klopt, mijn docent is bijv ook planner en ex-chauffeur.
Nu heb ik wel logistieke ervaring, maar dat is voornamelijk topografisch en een beetje ritindeling. Met deze opleiding hoop ik eindelijk van het fysieke werk af te zijn, bovendien lijkt het mij prachtig om zelf chauffeurs op pad te sturen zonder klachten van de chauffeurs.
Toen ik een jaar of 2/3 werkzaam was als koerier, moest ik in Belgie mee helpen laden van een vrachtwagen, daar dat ik ook een volgeladen bus mee had en die inhoud ook mee moest naar Spanje.
Wat ik nooit vergeten heb waren 2 regels waarmee die chauffeur werkte, heel simpel maar doeltreffend:
- Wat er als eerste ingaat, komt er als laatste uit (duh, maar nog niet zo makkelijk om dat altijd zo te plannen/laden)
- Begin ver, eindig thuis. Chauffeurs hebben ook hun voorkeuren en ik heb dat ook wel van die Belg over genomen, door dit zo te plannen om ver te beginnen en richting huis leeg te rijden.
Nu was ik niet altijd in de gelegenheid om deze wetenschap toe te passen, maar soms kreeg ik wel een lading goederen mee voor de kop van Nederland : Drenthe, Groningen en Friesland.
Ruim 20 dorpjes over dit gebied en daar dat de thuislocatie Amersfoort was, in Friesland begonnen en in ergens ten zuiden van Assen geeindigd.
Of ik deze "regels" ook met de studie krijg, dat denk ik niet, maar het zal bij het plannen in de toekomst vast wel weer toe te passen zijn. Alleen bij stukgoederen dan, bij bulk-transport word dat lastig