zeg ik dat dan? ik zeg dat wanneer je een kunstvoedingproducent niet accepteert als onpartijdig, de who dan volgens die normen dat evenmin is.quote:Op maandag 16 juli 2012 12:43 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee, de who zal de uitkomst zo mooi mogelijk maken zodat borstvoeding er als subliem uitkomt..
Daarom mijn eerste stelling, die sites zijn er niet. Je hebt of de pro borstvoeding kant, of de fabrikanten van de flesvoeding. Elk onderzoek is min of meer wel gekleurd, maar net wat ze willen bewijzen.
wet van de grote aantallen anyone? en hierom dus normen voor onderzoek. echt goed onderzoek heeft een onderbouwing. 90% van wat er in de media als onderzoek gepresenteerd wordt, heeft dat niet.quote:Zo blijkt dat grote studies veel geringere effecten op BMI laten zien dan kleine studies. Zo’n verschil in effectgrootte is een aanwijzing dat er hier en daar een klein en dus gemakkelijker te verdonkeremanen onderzoek met onwelgevallige resultaten in de bureaulade van een wetenschapper is verdwenen.
Dan is er geen vraag, maar een feit.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:07 schreef DroogDok het volgende:
[..]
maar de vraag blijft dan nog hoeveel beter?
Maar ook hierbij ga je al uit van een bepaalde uitkomst.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:04 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik denk dat dat de verkeerde vraagstelling is. Kunstvoeding is niet slechter, borstvoeding is beter.
Want de een promoot kunstvoeding en de andere promoot gezondheid? Ja, prima te vergelijken.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:11 schreef simmu het volgende:
[..]
zeg ik dat dan? ik zeg dat wanneer je een kunstvoedingproducent niet accepteert als onpartijdig, de who dan volgens die normen dat evenmin is.
[..]
Niet alleen later, mijn kind eet nu zelfs wel eens bij de Mac, en hij krijgt nog borstvoedingquote:Op maandag 16 juli 2012 12:58 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat moet niet. Helemaal niet. En wat is de norm? Kunstvoeding voedt mijn kind, net alsdat borstvoeding dat doet.
Borstvoeding is niet! Een wondermiddel. Het is voeding wat je lichaam maakt voor je baby. Maar t is geen medicijn. Het voorkomt niet dat je kind dingen kan krijgen, dat het wel eens huilt, ongeduldig is, peuternukken heeft. Dat het later wel eens bij mcDonalds eet of comazuipt.
een organisatie die helder proborstvoeding is, is niet onpartijdig. dat is alles wat ik zeg. maar ja. da's pro borstvoeding en dus onpartijdig.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Want de een promoot kunstvoeding en de andere promoot gezondheid? Ja, prima te vergelijken.
Dat klopt, en dat komt hierdoor: (citaat van Sauer)quote:Op maandag 16 juli 2012 12:15 schreef -Spring het volgende:
Maar ik snap Droogdok zijn vraag wel. Er móet toch wel érgens onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek zijn gedaan naar borstvoeding vs flesvoeding?
Toch lees ik in een aantal links na een bliksemrondje Google dat er (nog) geen wetenschappelijk bewijs is dat aantoont dat borstvoeding beter is.
Omdat je vrouwen niet random kunt indelen in een groep kunstvoeding-moeders en een groep borstvoedingmoeders omdat zij deze keuze zelf moeten kunnen maken, kan er nooit een causaal verband gevonden worden. Om een voorbeeld te geven: wanneer er een onderzoek gedaan is waaruit blijkt dat kinderen die borstvoeding gekregen hebben een hoger IQ hebben, dan kan dat heel goed verklaard worden door het feit dat hoogopgeleide moeders vaker borstvoeding geven en zo dus genetisch er voor zorgen dat hun kinderen een hoger IQ hebben - het onderzoek bewijst dus niet dat borstvoeding voor een hoger IQ zorgt, het bewijst alleen dat een hoger IQ van het kind samenhangt met of het borstvoeding gekregen heeft (mocht het nog onduidelijk zijn, google dan op 'causaliteit en correlatie'.quote:Dan zou je twee a-selecte groepen moeders moeten hebben, waarbij de ene groep wordt gevraagd borstvoeding te geven en de andere flesvoeding. Maar ethisch gezien is het niet verantwoord om een vrouw te dwingen om voor een onderzoek een andere voedingsmethode toe te passen dan zij eigenlijk wil.
Is het 2 keer zo goed of is het 1,01 keer zo goed?quote:Op maandag 16 juli 2012 13:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan is er geen vraag, maar een feit.
Kunstvoeding is niet slecht, in Westerse landen als je het op de goede manier gebruikt, maar borstvoeding is beter, gewoonweg omdat het lichaam van de moeder het in de juiste hoeveelheid en samenstelling maakt voor het kind.
Van kunstvoeding mag een baby een maximum per dag hebben, omdat het anders niet goed is voor de niertjes, bijvoorbeeld. Moedermelk kan onbeperkt worden gegeven.
Vind ik te kort door de bocht.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:18 schreef simmu het volgende:
[..]
een organisatie die helder proborstvoeding is, is niet onpartijdig. dat is alles wat ik zeg. maar ja. da's pro borstvoeding en dus onpartijdig.
Nee, inderdaad! Het is geen wondermiddel! Het is de normale voeding voor ELK zoogdier! Dan zijn we er toch?quote:Op maandag 16 juli 2012 12:58 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Borstvoeding is niet! Een wondermiddel. Het is voeding wat je lichaam maakt voor je baby. Maar t is geen medicijn. Het voorkomt niet dat je kind dingen kan krijgen, dat het wel eens huilt, ongeduldig is, peuternukken heeft. Dat het later wel eens bij mcDonalds eet of comazuipt.
Ik vind die cijfers niet zo interessant. Het is beter, en het was bij mij fysiek en emotioneel mogelijk, dus heb ik voor borstvoeding gekozen. Ik zou ook maar drie maanden doen, dat vond ik lang genoeg; het werden er 21.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Is het 2 keer zo goed of is het 1,01 keer zo goed?
Dat maximum zal meer te maken hebben met het binnenkrijgen van een bepaald aantal calorieën denk ik? Bij borstvoeding zal daar wat meer regeling vanuit het lichaam inzitten, bij vaker voeden minder voedingsstoffen in de melk.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind die cijfers niet zo interessant. Het is beter, en het was bij mij fysiek en emotioneel mogelijk, dus heb ik voor borstvoeding gekozen. Ik zou ook maar drie maanden doen, dat vond ik lang genoeg; het werden er 21.
Maar jij vindt het feit dat er een maximum zit aan kunstvoeding per dag geen goede indicatie dat het sowieso beter is?
Waarom zijn die cijfers zo relevant? (Ik ben zelf technisch opgeleid, dus ik heb wel wat met cijfers.)quote:Op maandag 16 juli 2012 13:20 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Is het 2 keer zo goed of is het 1,01 keer zo goed?
maximum komt door belasting van de niertjes, omdat kunstvoeding niet helemaal precies op de behoeftes van de baby inspeelt.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:26 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat maximum zal meer te maken hebben met het binnenkrijgen van een bepaald aantal calorieën denk ik? Bij borstvoeding zal daar wat meer regeling vanuit het lichaam inzitten, bij vaker voeden minder voedingsstoffen in de melk.
Bij kinderen van boven het jaar die nog borstvoeding krijgen moet ik altijd aan Little Britain denken, "Bitty"
Niet alleen calorieën, ook andere stoffen waarbij gewoon een maximum per dag geldt omdat de nieren het nog niet kunnen verwerken.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:26 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dat maximum zal meer te maken hebben met het binnenkrijgen van een bepaald aantal calorieën denk ik? Bij borstvoeding zal daar wat meer regeling vanuit het lichaam inzitten, bij vaker voeden minder voedingsstoffen in de melk.
Bij kinderen van boven het jaar die nog borstvoeding krijgen moet ik altijd aan Little Britain denken, "Bitty"
och, dat neem ik niet eens mee in wat ik stel hoor! ik stel alleen iets over die partijdigheid. verder niets inhoudelijksquote:Op maandag 16 juli 2012 13:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Vind ik te kort door de bocht.
De reden waarom een instantie die gezondheid promoot pro-borstvoeding is, is van een hele andere orde dan de reden waarom een persoon die banden heeft met de kunstvoeding promoot dat kunstvoeding vrijwel (let op, in alles wat hij zegt, heeft hij niet een keer "net zo goed" gezegd) net zo goed is als borstvoeding.
Wat hier gezegd/aangehaald wordt, klopt technisch gezien wel, maar dan kan er heel veel onderzoek op de schop.quote:Omdat je vrouwen niet random kunt indelen in een groep kunstvoeding-moeders en een groep borstvoedingmoeders omdat zij deze keuze zelf moeten kunnen maken, kan er nooit een causaal verband gevonden worden. Om een voorbeeld te geven: wanneer er een onderzoek gedaan is waaruit blijkt dat kinderen die borstvoeding gekregen hebben een hoger IQ hebben, dan kan dat heel goed verklaard worden door het feit dat hoogopgeleide moeders vaker borstvoeding geven en zo dus genetisch er voor zorgen dat hun kinderen een hoger IQ hebben - het onderzoek bewijst dus niet dat borstvoeding voor een hoger IQ zorgt, het bewijst alleen dat een hoger IQ van het kind samenhangt met of het borstvoeding gekregen heeft (mocht het nog onduidelijk zijn, google dan op 'causaliteit en correlatie'.
Als ik het goed heb is er dus geen enkel bewijs mogelijk dat borstvoeding beter is dan kunstvoeding, omdat je vrouwen die deelnemen aan het onderzoek niet mag 'dwingen' om kunst- of borstvoeding te geven.
Het gaat inderdaad om grote aantallen (populaties), niet om individuen.quote:Op maandag 16 juli 2012 12:50 schreef DroogDok het volgende:
Het eerste rapport geeft voor zover ik zien geen cijfers, het tweede doet dat wel. Nu ben ik geen medisch statisticus dus kan de genoemede odds-ratio's mogelijk niet helemaal goed interpreteren, maar ik zie weinig doorslaggevend bewijs. Het is niet zo dat borstgevoede kinderen 2 keer zo weinig kans hebben allergieën te ontwikkelen of iets dergelijks, het blijft binnen verschillen van 10 procentpunten, ik noem dat binnen de marge van de statistiek, niet doorslaggevend.
Dus nogmaals: niemand beweert dat moedermelk een soort wondermedicijn is dat alle ziektes helpt voorkomen. Maar het is de natuurlijke standaard, ik blijf het benadrukken.quote:Wanneer in Nederland alle pasgeborenen minimaal zes maanden borstvoeding krijgen, kunnen in theorie per 1.000 persoonsjaren ongeveer 49 nieuwe gevallen van middenoorontsteking, 46 gevallen van infecties van het spijsverteringskanaal, 131 gevallen van luchtweginfecties, 4 gevallen van astma en 26 gevallen van eczeem voorkomen worden. Voor minder voorkomende aandoeningen als ziekte van Crohn, leukemie of obesitas op jonge leeftijd, is het aantal te voorkomen nieuwe gevallen respectievelijk: 26, 4 en 27 gevallen per 1.000.000 persoonsjaren.
Herhaling herhaling herhaling:quote:Op maandag 16 juli 2012 13:42 schreef -Spring het volgende:
Maar hoeveel beter is de natuurlijke standaard ten opzichte van de kunstmatige variant?
Die had ik ook gelezen inderdaad. Je praat dus over het voorkomen van 13 procentpunt van het aantal luchtweg infecties en 2,6 procentpunt van het aantal kinderen met eczeem.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:43 schreef sverbern het volgende:
[..]
Herhaling herhaling herhaling:
Wanneer in Nederland alle pasgeborenen minimaal zes maanden borstvoeding krijgen, kunnen in theorie per 1.000 persoonsjaren ongeveer 49 nieuwe gevallen van middenoorontsteking, 46 gevallen van infecties van het spijsverteringskanaal, 131 gevallen van luchtweginfecties, 4 gevallen van astma en 26 gevallen van eczeem voorkomen worden. Voor minder voorkomende aandoeningen als ziekte van Crohn, leukemie of obesitas op jonge leeftijd, is het aantal te voorkomen nieuwe gevallen respectievelijk: 26, 4 en 27 gevallen per 1.000.000 persoonsjaren.
Bron
Ik noem het niet raar, moet alleen altijd onwillekeurig aan Little Britain denken als ik een peuter bij een vrouw aan de borst zie. En verder zijn reclames sowieso raar en per definitie geen afspiegeling van de werkelijkheid.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niet alleen calorieën, ook andere stoffen waarbij gewoon een maximum per dag geldt omdat de nieren het nog niet kunnen verwerken.
Het is "raar" dat kinderen boven een jaar BV krijgen, maar dat er in de reclame een moeder een KDV binnenloopt met een pak opvolgmelk 3/4/5/6 omdat er immunofortis inzit wat goed is voor de ontwikkeling van het immuunsysteem is wel normaal?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |