Bij mijn 2e had ik een lactatiekundige kraamhulp ingeschakeld en die wist het.quote:
Dat is moeilijk. In mijn ogen zijn die er niet. Je hebt pro borstvoeding sites die ook wel info geven over kunstvoeding en je hebt kunstvoeding fabrikanten die ook wat info over borstvoeding geven op de site.quote:Op zondag 15 juli 2012 21:49 schreef DroogDok het volgende:
wat zijn goede echt objectieve sites over borst- versus flesvoeding?
Mijn vriendin heeft de afweging al wel gemaakt wat voor voeding ze wil gaan geven, waar ze zich aan ergert is dat sites met informatie over borstvoeding wel heel erg pro-borstvoeding zijn, of misschien nog wel meer anti-flesvoeding. Hierdoor is het wel lastig te achterhalen wat de feiten nou precies zijn.quote:Op zondag 15 juli 2012 21:54 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat is moeilijk. In mijn ogen zijn die er niet. Je hebt pro borstvoeding sites die ook wel info geven over kunstvoeding en je hebt kunstvoeding fabrikanten die ook wat info over borstvoeding geven op de site.
Maar wat wil je precies met je vraag. Je wilt voor jezelf een afweging maken? Dan heb je in mijn ogen geen sites nodig, jouw redenen om wel of geen borst of flesvoeding te geven die hoef je tegenover niemand te verantwoorden.
Probeer je wel te informeren over de feiten.
Klopt niet helemaal. Randprematuriteit is tussen 36 en 37 weken. Te vroeg dus. Vanaf 37 weken is matuur, op tijd. Maar ook een kind van 37 weken kan kenmerken vertonen van prematuriteit. Relatieve prematuriteit dus.quote:Op zondag 15 juli 2012 20:56 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Alles voor de 37 weken is prematuur, 37/38 weken is rand. Wat inhoud dat je kindje in principe gewoon gebren kon worden, niets aan de hand. Maar een kindje kan dan wel premtuur kenmerken vertonen, zoals zwakke zuigkracht. Randprematuur is wel een risico voor de borstvoeding.
heb je linkjes?quote:Op zondag 15 juli 2012 22:06 schreef Ticootje het volgende:
Oh die zijn er genoeg. Elk wetenschappelijk onderzoek zal je vertellen dat borstvoeding de beste keus is voor jezelf en je kindje. Dat is nu eenmaal bewezen in vele vele onderzoeken en zelfs kunstvoeding fabrikanten zijn ook verplicht te vermelden dat borstvoeding de beste keus is.
Ah!!! Dan heb ik de termen niet helemaal goed, maar wel onthouden dat kindjes die na 37 weken geboren worden maar voor de 40 wel degelijk die prematuur trekjes kunnen hebben.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:10 schreef WupWup het volgende:
[..]
Klopt niet helemaal. Randprematuriteit is tussen 36 en 37 weken. Te vroeg dus. Vanaf 37 weken is matuur, op tijd. Maar ook een kind van 37 weken kan kenmerken vertonen van prematuriteit. Relatieve prematuriteit dus.
In de Westerse wereld is HIV inderdaad een contra-indicatie voor borstvoeding: niet doen dus. In derdewereldlanden wordt borstvoeding juist wel aangeraden bij HIV. Kunstvoeding brengt daar enorme risico's met zich mee.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:08 schreef Ticootje het volgende:
Uitzonderingen daar gelaten als je het hebt over een met aids besmette moeder. Dan zou je inderdaad beter niet zelf je kind kunnen voeden. Maar in een 3e wereld land is het dan kiezen tussen 2 kwaden. Of het risico dat je de ziekte overdraagt of het risico dat je kindje overlijd aan diarree omdat je geen schoon drinkwater hebt voor de kunstvoeding.
Borstvoeding kan ook met de fles worden gegeven = flesvoeding.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:11 schreef DroogDok het volgende:
[..]
heb je linkjes?![]()
geloof je gelijk trouwens hoor, maar ben ook wel benieuwd hoeveel slechter flesvoeding dan is.
waarom trouwens de term kunstvoeding, het is toch gewoon echte voeding?
Omdat het koeienmelk is die kunstmatig bewerkt is zodat het lijkt op moedermelk.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:11 schreef DroogDok het volgende:
[..]
heb je linkjes?![]()
geloof je gelijk trouwens hoor, maar ben ook wel benieuwd hoeveel slechter flesvoeding dan is.
waarom trouwens de term kunstvoeding, het is toch gewoon echte voeding?
Thanks. Ik zit mobiel.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:18 schreef WupWup het volgende:
http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/101reden.html De link naar wat Tico noemde. Onderaan de pagina staat het bol van de literatuurverwijzingen.
bedankt ga het lezen. de naam van de site komt trouwens niet heel onafhankelijk overquote:Op zondag 15 juli 2012 22:18 schreef WupWup het volgende:
http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/101reden.html De link naar wat Tico noemde. Onderaan de pagina staat het bol van de literatuurverwijzingen.
Dat heet dan toch dismatuur? Of is dat te klein voor de duur van de zwangerschap en is prematuur meer onrijpheid? *denkt*quote:Op zondag 15 juli 2012 22:10 schreef WupWup het volgende:
[..]
Klopt niet helemaal. Randprematuriteit is tussen 36 en 37 weken. Te vroeg dus. Vanaf 37 weken is matuur, op tijd. Maar ook een kind van 37 weken kan kenmerken vertonen van prematuriteit. Relatieve prematuriteit dus.
wel of geen bewijs gaat de keuze niet meer beïnvloeden, die is al weloverwogen gemaakt.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:28 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Waarom wil je als de keuze al is gemaakt zo graag wetenschappelijk bewijs? Klinkt alsof het is om jezelf te kunnen/moeten verantwoorden voor je keuze.
Dat moet je niet doen en niet willen.
Wat je zoekt zal je ook niet vinden trouwens maar dat terzijde
is dat niet te algemeen? er zijn 30.000 soorten melkpoeder voor baby's.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:20 schreef WupWup het volgende:
En deze is ook erg leuk als je wilt vergelijken: http://www.borstvoeding.com/files/whatsinbreastmilk2.pdf
Nee, maar ik denk dat dml het idee krijgt dat je aan het zoeken bent naar bewijs dat kunstvoeding helemaal niet slechter is.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:35 schreef DroogDok het volgende:
[..]
wel of geen bewijs gaat de keuze niet meer beïnvloeden, die is al weloverwogen gemaakt.
je zegt dat ik niet zal vinden wat ik zoek, bedoel je dat er geen wetenschappelijk bewijs is dat borstvoeding (veel) beter is dan flesvoeding?
Nuh, al die poeder komt ongeveer op hetzelfde neer hoor.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:37 schreef DroogDok het volgende:
[..]
is dat niet te algemeen? er zijn 30.000 soorten melkpoeder voor baby's.
Het ging om de verwijzingen, en feit is dat kunstvoeding kwalitatief minderwaardig is aan borstvoeding, wat niet wil zeggen dat het slecht is voor je kind, maar borstvoeding is beter, en dat zul je ook vinden, niet alleen daar, dat is allang wetenschappelijk bewezen.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:26 schreef DroogDok het volgende:
[..]
bedankt ga het lezen. de naam van de site komt trouwens niet heel onafhankelijk over
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mijn meisje, 37+1, was/is ook een talentje!
Ik ben niet naar een bepaald antwoord opzoek, sta er neutraal in, ik ben gewoon benieuwd naar welke wetenschappelijke onderzoeken er zijn gedaan en wat de resultaten waren. Ik ga vanavond de literatuur van het "101-lijstje" eens doorneuzen.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:40 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Nee, maar ik denk dat dml het idee krijgt dat je aan het zoeken bent naar bewijs dat kunstvoeding helemaal niet slechter is.
Oei, ik zeg kunstvoeding en slechter in 1 zin. Rel alert.
Ik ben bang dat je aanname niet klopt.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:39 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Wetenschappelijk bewijs dat borstvoeding beter is zal je te over vinden maar gezien je opmerkingen ga ik er vanuit dat jullie voor flesvoeding kiezen en nu bewijs willen dat het echt niet (veel) slechter is dan borstvoeding.
Het is geen vergif (ik heb het de mijne ook gegeven na een paar weken) maar objectieve onderzoeken zullen allemaal zeggen dat borstvoeding het beste is dus daarom zeg ik dat je niet zal vinden wat je zoekt
Die gaan we ook gebruiken.quote:Op maandag 16 juli 2012 07:50 schreef sverbern het volgende:
Ik vind die discussie over de gezonsheidsvoordelen van bv altijd zo zinloos. Het is geen wondermiddel, het is de natuurlijke standaard. Kv is een kunstmatig alternatief voor als bv niet mogelijk is.
Weeg geen voor- en nadelen af maar ga er gewoon voor. Het lichaam van je vriendin maakt speciaal voor jullie ongeboren kindje voeding aan. Waarom zou je die voeding niet gebruiken?
Denk je dat de informatie van kunstvoedingproducenten wel objectief is? Die is commercieel.quote:Op maandag 16 juli 2012 08:01 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Die gaan we ook gebruiken.
Ik irriteer me alleen aan de, in mijn ogen, niet-objectieve informatie die veel bronnen met betrekking tot borstvoeding geven.Maar ik heb wat leesvoer gekregen eerder in dit topic en ga me erin verdiepen.
Als ik bijvoorbeeld op de site van Nutrilon kijk, lees ik:quote:Op maandag 16 juli 2012 08:16 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Denk je dat de informatie van kunstvoedingproducenten wel objectief is? Die is commercieel.
Heel commercieel ingesteld kan ik zo'n opmerking niet noemenquote:Borstvoeding is een van de mooiste wonderen der natuur: het voedt, lest de dorst en je kunt het op elk moment geven. De samenstelling van borstvoeding is helemaal afgestemd op de behoefte van je baby. Moedermelk bevat alle voedingsstoffen die hij nodig heeft. Bovendien versterkt moedermelk het immuunsysteem, waardoor je kindje beter tegen een stootje kan. Daarom krijgt je baby met borstvoeding de beste start.
Je weet toch dat ze verplicht zijn dit te melden? Ze mogen niet zeggen dat wat zij maken net zo goed of beter is dan de melk die vrouwenlichaam zelf maakt.quote:Op maandag 16 juli 2012 08:40 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Als ik bijvoorbeeld op de site van Nutrilon kijk, lees ik:
[..]
Heel commercieel ingesteld kan ik zo'n opmerking niet noemen
Ik ben nieuwsgierig naar hoeveel beter borstvoeding nou precies is.quote:Op maandag 16 juli 2012 08:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Je weet toch dat ze verplicht zijn dit te melden? Ze mogen niet zeggen dat wat zij maken net zo goed of beter is dan de melk die vrouwenlichaam zelf maakt.
Ik vind kunstvoeding helemaal niet slecht, het is een prima alternatief voor borstvoeding, getuige alle kinderen die met kunstvoeding ook gezond groot worden. Maar als je er puur objectief naar kijkt, hoeveel wetenschappelijke onderzoeken heb je dan nodig om logisch te kunnen beredeneren dat borstvoeding simpelweg het beste is? En het feit dat borstvoeding het beste is, maakt kunstvoeding niet slecht.
Helaas tot nu toe onsuccesvol de Rapporten online te vinden, borstvoeding.com linkt helaas ook niet door. Weet iemand een aantal van deze rapporten te vinden? Google geeft als resultaten alleen sites waar uit deze rapporten is geciteerd in plaats van de integrale tekst van de rapporten.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:18 schreef WupWup het volgende:
Probeer dan nog maar eens iets soortgelijks te vinden als het om kinderen van ouder dan een half jaar gaat, want dan hoor je de KV-industrie niet meer over het feit dat BV beter is, dan promoten ze gewoon hun opvolgmelk alsof het raar is dat een kind nog BV zou krijgen.quote:Op maandag 16 juli 2012 08:40 schreef DroogDok het volgende:
[..]
[..]
Veel komt uit wetenschappelijke tijdschriften, daar moet je een betaald abonnement op hebben om bij de full text te kunnen komen. Als je een student aan een universiteit kent, zou hij/zij je kunnen helpen, want die hebben toegang tot de online collectie van hun uni. Of je gaat langs bij een universiteitsbibliotheek, op de campus is ook toegang voor niet-studenten. Wel eerst even checken in de catalogus (altijd toegankelijk) of een bepaald tijdschrift in hun collectie zit.quote:Op maandag 16 juli 2012 08:57 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ik ben nieuwsgierig naar hoeveel beter borstvoeding nou precies is.
Als voorbeeld allergieën, borstvoeding geeft een kind een betere start op het gebied van antistoffen, maar hoeveel meer kans (in harde cijfers) heeft een kind nou op het ontwikkelen van bijvoorbeeld hooikoorts of eczeem als het vanaf de geboorte flesvoeding krijgt? Dat soort cijfers lees ik helaas nergens, daardoor krijg ik het vermoeden dat de verschillen in harde cijfers allemaal wel meevallen.
[..]
Helaas tot nu toe onsuccesvol de Rapporten online te vinden, borstvoeding.com linkt helaas ook niet door. Weet iemand een aantal van deze rapporten te vinden? Google geeft als resultaten alleen sites waar uit deze rapporten is geciteerd in plaats van de integrale tekst van de rapporten.
dismatuur is te onvolgroeid en prematuur is enkel te vroeg. ravi was dus prematuur en kiro was prematuur en dismatuur.quote:Op zondag 15 juli 2012 22:29 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Dat heet dan toch dismatuur? Of is dat te klein voor de duur van de zwangerschap en is prematuur meer onrijpheid? *denkt*
Ik wel. Door te stellen dat borstvoeding het allerbeste is en het meeste beschermt, zeg je tevens impliciet dat kunstvoeding ook goed is. En dat niet alleen, door iets anders het beste te noemen, is nummer twee dus de norm.quote:Op maandag 16 juli 2012 08:40 schreef DroogDok het volgende:
[..]
[..]
Ik weet niet of je dat zo makkelijk kan stellen. Al Tiet-pads, borstvoedingskleding, BH's zijn niet gratis natuurlijk. Er zijn wel degelijk mensen die economisch belang hebben bij borstvoeding. En het 'wij zijn beter' toontje maakt toch dat ik soms twijfel aan de pure! Onafhankelijkheid. Ook aan borstvoediggszijde worden eventuele nadelen (toxines in moedermelk bijvoorbeeld) liever onder het kleed geveegd en voordelen gezocht en aangedikt.quote:Op maandag 16 juli 2012 09:56 schreef WupWup het volgende:
[..]
Ik wel. Door te stellen dat borstvoeding het allerbeste is en het meeste beschermt, zeg je tevens impliciet dat kunstvoeding ook goed is. En dat niet alleen, door iets anders het beste te noemen, is nummer twee dus de norm.
Daarbij, door borstvoeding uiterlijk op te hemelen, win je sympathie voor je eigen merk.
Nee, zeer onafhankelijk en altruïstisch.
De meest onafhankelijke info vind je toch aan de borstvoedingszijde. Daar is weinig tot geen economisch belang te behalen. Tenzij je op maatschappelijk niveau kijkt in de zin van gezondheidswinst
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |