abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114152674
Hallo,
Ik ben 23 jaar en mijn wajong aanvraag is voor de 2de keer afgewezen.
Vanaf mijn 13de jaar loop ik bij psychologen en instellingen zoals Altrecht en Zon en Schild.
Ik heb in die 10 jaar verschillende therapieën gehad zoals cognitieve gedragstherapie en ook een 4daagse deeltijd behandeling.
Mijn diagnoses zijn:
Borderline
Angststoornis
Dysthyme stoornis (langere lichte depressie)
Ptss (post traumatisch stress syndroom door misbruik)
Ook slik ik antidepressiva, seroxat.

Ik zou graag Wajong willen als een soort vangnet.
Ik heb mijn baan in de kinderopvang moeten stoppen omdat dit teveel werd.
Nou wil ik langzaamaan weer gaan werken, bijvoorbeeld 2 ochtenden in de week en dat dan opbouwen naar meer.
Maar wel de financiële zekerheid hebben die de Wajong geeft.
Dat als er bv over 4 maanden een periode komt dat ik weer intensieve therapie nodig heb, ik dat ook kan doen en dan daarna weer het werk op kan pakken.

Nu zegt het uwv dat ik gewoon een baan (fabriekswerk) kan nemen van 40 uur maar dan wel met structuur en duidelijkheid en eventueel een jobcoach.

Ik ben het hier natuurlijk niet mee eens en heb bezwaar gemaakt.
Hebben jullie misschien ervaring met zo'n situatie, tips, eigenlijk is alles welkom.

Alvast bedankt!
pi_114152941
Waarschijnlijk past dit topic beter in werk, geld, recht (ander deel van FOK).
Ik vraag me alleen af of je voor wajong in aanmerking komt, je hebt immers gewerkt. Ik weet van mijn zus dat die alleen de wajong in is kunnen komen doordat ze na haar werken weer is gaan leren (en ze tijdens die studie dus ziek werd).Ze was alleen wel ouder (27 of 28 meen ik) dan jij nu.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:11:49 #3
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_114152990
Nu zegt het uwv dat ik gewoon een baan (fabriekswerk) kan nemen van 40 uur maar dan wel met structuur en duidelijkheid en eventueel een jobcoach.

Waarom is dit niet mogelijk?
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_114153348
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:11 schreef mymoodfentje het volgende:

Elke fabrieksbaan heeft structuur en duidelijkheid, vooral de lopende band.
Het uwv zegt gewoon verkapt; ga maar aan het werk en je krijgt misschien een jobcoach.

Of denk je dat het uwv een speciale fabrieksbaan regelt?

Ik zou dit topic ook in werk, geld, recht plaatsen.
Dat hele uwv en andere instanties zijn zo krom als wat. Ik ken iemand die ook in de wajong zit die nog niet de helft heeft dan wat jij hebt. En die lacht zich dus ook slap.
pi_114153432
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:20 schreef TonyVermicelli het volgende:

[..]

Elke fabrieksbaan heeft structuur en duidelijkheid, vooral de lopende band.
Het uwv zegt gewoon verkapt; ga maar aan het werk en je krijgt misschien een jobcoach.

Of denk je dat het uwv een speciale fabrieksbaan regelt?

Ik zou dit topic ook in werk, geld, recht plaatsen.
Dat hele uwv en andere instanties zijn zo krom als wat. Ik ken iemand die ook in de wajong zit die nog niet de helft heeft dan wat jij hebt. En die lacht zich dus ook slap.
Ik kan me wat bij de opstelling van het UWV voorstellen, met de kanttekening dat die 40 uur misschien wat veel is. Zou je misschien beter je pijlen op die 40 uur richten?
pi_114153591
Sowieso, ze werkte in de kinderopvang, dan stuur je haar toch niet naar een fabriek?
In de fabriek werken is de hel en het laagste van het laagste.

Daar KRIJG je wel geestelijke stoornissen van.
pi_114153638
Helpen die antidepressiva, in de zin van, openen ze deuren voor je? Twijfel je hieraan, stop dan met slikken.
Google is your friend, abuse your friends
pi_114153684
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:11 schreef mymoodfentje het volgende:

Ik heb net anderhalf jaar deeltijd therapie gehad. Het lijkt mij dan niet handig om gelijk weer 40 uur aan het werk te gaan.
pi_114153725
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:26 schreef Metalfrost het volgende:
Helpen die antidepressiva, in de zin van, openen ze deuren voor je? Twijfel je hieraan, stop dan met slikken.
Ik durf de straat weer op en heb geen angst meer.
Ben vorig jaar gestopt en toen is het helemaal mis gegaan (psychose gehad) dus toen maar weer begonnen
pi_114153761
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:10 schreef frederik het volgende:
Waarschijnlijk past dit topic beter in werk, geld, recht (ander deel van FOK).
Ik vraag me alleen af of je voor wajong in aanmerking komt, je hebt immers gewerkt. Ik weet van mijn zus dat die alleen de wajong in is kunnen komen doordat ze na haar werken weer is gaan leren (en ze tijdens die studie dus ziek werd).Ze was alleen wel ouder (27 of 28 meen ik) dan jij nu.
Ik ben net nieuw op het forum, excuses dat dit bericht verkeerd staat. Kan ik hem doorschuiven daarnaar of moet ik dan een nieuwe maken?
pi_114153782
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:29 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Ik ben net nieuw op het forum, excuses dat dit bericht verkeerd staat. Kan ik hem doorschuiven daarnaar of moet ik dan een nieuwe maken?
Dat kun je zelf niet, dat moeten moderators voor je doen.
pi_114153817
Lol.. Dat is een standaardzin die ze op (bijna) elke afwijzing plakken.
Mijn eerste aanvraag werd afgewezen omdat ik "vroeger kranten heb gelopen en dus best wel kan werken"..

Blijven proberen, eventueel met brieven van je oud-werkgevers waarin ze uitleggen welke invloeden je handicaps op je werk hebben en (eventueel) wat je nodig zou hebben om geheel/gedeeltelijk aan het werk te gaan.
En zoveel mogelijk informatie/brieven verzamelen van de psychologen/instellingen waar je hebt gelopen.

Zeker bij diagnoses die niet (direct) zichtbaar zijn doet het UWV best moeilijk.
pi_114153851
Je schrijft:

quote:
Dat als er bv over 4 maanden een periode komt dat ik weer intensieve therapie nodig heb, ik dat ook kan doen en dan daarna weer het werk op kan pakken.
Hoezo, weet je dat nu al van tevoren?
pi_114153893
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:25 schreef TonyVermicelli het volgende:
Sowieso, ze werkte in de kinderopvang, dan stuur je haar toch niet naar een fabriek?
In de fabriek werken is de hel en het laagste van het laagste.

Daar KRIJG je wel geestelijke stoornissen van.
kom op zeg, het is echt niet de hel op aarde..

en al was dat wel zo dan had het nog totaal geen nut om haar bang te maken :N
pi_114153911
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:31 schreef Metalfrost het volgende:
Je schrijft:

[..]

Hoezo, weet je dat nu al van tevoren?
Omdat dat de afgelopen 10 jaar al zo gaat.
Heb in die tijd 4 banen gehad waarin het telkens mis ging.
Ik ga er niet vanuit dat het nu weer mis gaat, maar ik wil gewoon zekerheid hebben voor als dat wel het geval is
pi_114153956
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:32 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

kom op zeg, het is echt niet de hel op aarde..

en al was dat wel zo dan had het nog totaal geen nut om haar bang te maken :N
Het was niet de bedoeling om haar bang te maken..
Ik wil alleen zeggen dat ik het belachelijk vindt dat het UWV tegen zo'n meisje zegt die in de kinderopvang heeft gewerkt en daar wil blijven werken en gewoon wat hulp nodig heeft, dat ze maar in de fabriek moet gaan werken.
pi_114154422
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:32 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Omdat dat de afgelopen 10 jaar al zo gaat.
Heb in die tijd 4 banen gehad waarin het telkens mis ging.
Ik ga er niet vanuit dat het nu weer mis gaat, maar ik wil gewoon zekerheid hebben voor als dat wel het geval is
Heeft jouw gemeente geen jongerenpunt waar je terecht kunt?
pi_114154549
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:44 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Heeft jouw gemeente geen jongerenpunt waar je terecht kunt?
Weet ik niet, zal even kijken.
Kan ik daar dan terecht met deze vragen?
pi_114154579
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:47 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Weet ik niet, zal even kijken.
Kan ik daar dan terecht met deze vragen?
Ja. Dat gaat tot je 26e.
pi_114154596
quote:
Ik ben het hier natuurlijk niet mee eens en heb bezwaar gemaakt.
Wat was de argumentatie die je in je bezwaarschrift gebruikt hebt, en waarin verschilde die van de vorige keer?
pi_114154658
Heb je iemand die je helpt met deze bewaren maken? dat kan helpen omdat je een bepaalde 'taal' moet spreken om gehoord te worden daar

je moet ook zorgen dat je bewaren duidelijk zijn en te ondersteunen zijn met feiten bijv.
probeer ook een verklaring te krijgen van de instelling waar je zat of zo
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_114155026
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:50 schreef rhubarbje het volgende:
Heb je iemand die je helpt met deze bewaren maken? dat kan helpen omdat je een bepaalde 'taal' moet spreken om gehoord te worden daar

je moet ook zorgen dat je bewaren duidelijk zijn en te ondersteunen zijn met feiten bijv.
probeer ook een verklaring te krijgen van de instelling waar je zat of zo
Ik heb inderdaad iemand die mij helpt.
Ook heb ik het UWV mijn volledige dossier gegeven van de afgelopen tien jaar met alle diagnoses erin.
Ik neem aan dat dat een verklaring van de instelling is.
UWV heeft ook mijn toestemming om contact op te nemen met mijn begeleiders in die jaren.
Diagnoses zijn door 3 verschillende instellingen vastgesteld
pi_114155042
Ik zou goed advies gaan inwinnen. Ik vraag me alleen af of je met je 23 wel onder de wajong valt in jouw situatie.

quote:
Artikel 2:3. Jonggehandicapte

1. Jonggehandicapte in de zin van dit hoofdstuk is de ingezetene die:

a. aansluitend op de dag waarop hij zeventien jaar wordt als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte, gebrek, zwangerschap of bevalling gedurende 52 weken niet in staat is geweest met arbeid meer dan 75% van het maatmaninkomen te verdienen, terwijl niet aannemelijk is dat hij binnen een jaar volledig zal herstellen;

b. na de in onderdeel a bedoelde dag waarop hij zeventien jaar wordt als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte, gebrek, zwangerschap of bevalling gedurende 52 weken niet in staat is geweest om met arbeid meer dan 75% te verdienen van het maatmaninkomen, terwijl niet aannemelijk is dat hij binnen een jaar volledig zal herstellen en hij in het jaar, onmiddellijk voorafgaande aan de dag waarop het als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte, gebrek, zwangerschap of bevalling is ingetreden, gedurende ten minste zes maanden studerende was.

2. Indien de ingezetene geen jonggehandicapte is en binnen vijf jaar na afloop van de periode van 52 weken, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, niet meer in staat is om meer dan 75% van het maatmaninkomen te verdienen als gevolg van een oorzaak die reeds aanwezig was na afloop van de termijn van 52 weken, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, terwijl niet aannemelijk is dat de ingezetene binnen een jaar volledig zal herstellen, dan wordt de ingezetene alsnog jonggehandicapte met ingang van de dag waarop hij niet meer in staat is om meer dan 75% van het maatmaninkomen te verdienen.
quote:
Artikel 3:2. Jonggehandicapte

Jonggehandicapte in de zin van dit hoofdstuk is de ingezetene die:

a. op de dag waarop hij 17 jaar wordt, arbeidsongeschikt is;

b. na de in onderdeel a bedoelde dag arbeidsongeschikt wordt en in het jaar, onmiddellijk voorafgaande aan de dag, waarop de arbeidsongeschiktheid is ingetreden, gedurende ten minste zes maanden studerende was
beide Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten.
Het lijkt er dus op dat je of op je 17de al iets moest mankeren (wat bij jou zo is lijkt het), wat je het werken belemmert. Dit moet echter wel gaan spelen voor je 23ste (52 weken na 17de gerboortedag is zeg maar je 18de geboortedag, 5 jaar daarna dus je 23ste verjaardag verloopt die weg tot instroom in wajong). De andere mogelijkheid van 6 maanden in de voorgaande 12 maanden studeren lijkt me bij jou niet van toepassing.

Edit : hoewel het natuurlijk wel raar zou zijn om nu die 23 jaar te gaan gebruiken als nieuwe afwijzingsgrond als je oorspronkelijke aanvraag op je 22ste gedaan was.
pi_114155315
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:58 schreef frederik het volgende:
Ik zou goed advies gaan inwinnen. Ik vraag me alleen af of je met je 23 wel onder de wajong valt in jouw situatie.

[..]

[..]

beide Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten.
Het lijkt er dus op dat je of op je 17de al iets moest mankeren (wat bij jou zo is lijkt het), wat je het werken belemmert. Dit moet echter wel gaan spelen voor je 23ste (52 weken na 17de gerboortedag is zeg maar je 18de geboortedag, 5 jaar daarna dus je 23ste verjaardag verloopt die weg tot instroom in wajong). De andere mogelijkheid van 6 maanden in de voorgaande 12 maanden studeren lijkt me bij jou niet van toepassing.

Edit : hoewel het natuurlijk wel raar zou zijn om nu die 23 jaar te gaan gebruiken als nieuwe afwijzingsgrond als je oorspronkelijke aanvraag op je 22ste gedaan was.
Pff, noem me dom, maar ik snap echt niks van wat daar wordt omgeschreven
Inderdaad, voor mijn 17de jaar was er wat mis met me.
Mijn eerste wajong heb ik aangevraagd in december 2010 en is afgekeurd.
Niet in beroep gegaan.
Mijn 2de wajong heb ik aangevraagd in december 2011, afgekeurd en in juni 2012 in beroep gegaan (nog niks van gehoord, alleen dat ze hem ontvangen hebben)
pi_114155373
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:04 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Niet in beroep gegaan.
Mijn 2de wajong heb ik aangevraagd in december 2011, afgekeurd en in juni 2012 in beroep gegaan (nog niks van gehoord, alleen dat ze hem ontvangen hebben)
Oh en ik ben in februari 2012 23 jaar geworden, dus ik was 22 toen ik mijn 2de wajong heb aangevraagd
pi_114155885
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:04 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Dat zal ik zeker niet doen, het is de letterlijke wettekst, en daarvan is bekend dat velen ze niet kunnen lezen als ze letterlijk vermeld zijn. Hoewel ik ze wel redelijk kan lezen zijn dit ook nog stukken die ik vrij lastig opgeschreven vind.

Het komt erop neer dat je in de wajong kan komen als het volgende speelt:
1) jij bent in de 52 weken na je 17de niet in staat om 75% te verdienen van wat normaal geacht wordt met jouw opleiding en ervaring (in de omgeving waar jij woont) of
2) jij hebt in die periode iets maar dat is op dat moment nog niet zo erg dat je dan al minder dan die 75% kan verdienen, in de 5 jaar na de 52 weken (zeg maar voor het gemak, tot je 23ste verjaardag) verslechter je zoveel dat je dan alsnog minder dan die 75% kan verdienen of
3) je in het jaar voor je ziekte minimaal 6 maanden studerende was (en dan is studerende meer dan HBO en universiteit)
quote:
Niet in beroep gegaan.
Je startpost (OP in FOK termen) met je 23 jaar zette me even op het verkeerde spoor (namelijk van komt ze uberhaubt wel in aanmerking), de aanvraag was op je 22ste, en dan speelt dat deel dus niet meer. En is het een inhoudelijke afweging.wat je nog kunt, en of je de wajong in geloodst wordt
pi_114156190
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:18 schreef frederik het volgende:

[..]

Dat zal ik zeker niet doen, het is de letterlijke wettekst, en daarvan is bekend dat velen ze niet kunnen lezen als ze letterlijk vermeld zijn. Hoewel ik ze wel redelijk kan lezen zijn dit ook nog stukken die ik vrij lastig opgeschreven vind.

Het komt erop neer dat je in de wajong kan komen als het volgende speelt:
1) jij bent in de 52 weken na je 17de niet in staat om 75% te verdienen van wat normaal geacht wordt met jouw opleiding en ervaring (in de omgeving waar jij woont) of
2) jij hebt in die periode iets maar dat is op dat moment nog niet zo erg dat je dan al minder dan die 75% kan verdienen, in de 5 jaar na de 52 weken (zeg maar voor het gemak, tot je 23ste verjaardag) verslechter je zoveel dat je dan alsnog minder dan die 75% kan verdienen of
3) je in het jaar voor je ziekte minimaal 6 maanden studerende was (en dan is studerende meer dan HBO en universiteit)

[..]

Je startpost (OP in FOK termen) met je 23 jaar zette me even op het verkeerde spoor (namelijk van komt ze uberhaubt wel in aanmerking), de aanvraag was op je 22ste, en dan speelt dat deel dus niet meer. En is het een inhoudelijke afweging.wat je nog kunt, en of je de wajong in geloodst wordt
Oke nu snap ik het wel haha,
maar dat is toch allemaal van toepassing?
op mijn 17de zat ik op school dus was zoizo niet in staat om te werken en nadat ik mijn diploma had gehaald (toen ik 18 was) is het verslechterd.
Bij het uwv hebben ze ook letterlijk tegen mij gezegd dat ik 100% een wajong had gekregen als ik niet naar school was gegaan.
Want mensen die aan een opleiding beginnen maar die telkens niet afmaken krijgen wel een wajong,
Nu heb ik die opleiding afgemaakt omdat mijn moeder die betaalde maar wat anderen hebben met school, heb ik met werk.
Ik heb nog nooit langer dan een jaar ergens gewerkt
pi_114156274
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:26 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Oke nu snap ik het wel haha,
maar dat is toch allemaal van toepassing?
op mijn 17de zat ik op school dus was zoizo niet in staat om te werken en nadat ik mijn diploma had gehaald (toen ik 18 was) is het verslechterd.
Bij het uwv hebben ze ook letterlijk tegen mij gezegd dat ik 100% een wajong had gekregen als ik niet naar school was gegaan.
Want mensen die aan een opleiding beginnen maar die telkens niet afmaken krijgen wel een wajong,
Nu heb ik die opleiding afgemaakt omdat mijn moeder die betaalde maar wat anderen hebben met school, heb ik met werk.
Ik heb nog nooit langer dan een jaar ergens gewerkt
volgens mij, maar ik ben geen expert, had je vanwege school alleen echt op wajong als hij ingediend was toen je op school zat of 6 maanden van te voren op school zat.
Je kunt alleen nog bezwaar maken op je tweede aanvraag (denk ik) en dit was toen niet het geval begrijp ik dus dat punt is voor jou sowieso niet van toepassing

je moet dus focussen op het stukje: kun jij 75% verdienen van wat iemand met jouw opleiding normaal ook verdient? kort gezegd: kun jij 3/4 van de week werken?

heb je de aanvraag ingediend toen je in die deeltijd therapie zat? want dan kon je dat volgens mij niet
of heb je dat pas gedaan toen je daar mee klaar was? want dan ben je waarschijnlijk gewoon letterlijk te laat geweest
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114156560
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:28 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

volgens mij, maar ik ben geen expert, had je vanwege school alleen echt op wajong als hij ingediend was toen je op school zat of 6 maanden van te voren op school zat.
Je kunt alleen nog bezwaar maken op je tweede aanvraag (denk ik) en dit was toen niet het geval begrijp ik dus dat punt is voor jou sowieso niet van toepassing

je moet dus focussen op het stukje: kun jij 75% verdienen van wat iemand met jouw opleiding normaal ook verdient? kort gezegd: kun jij 3/4 van de week werken?

heb je de aanvraag ingediend toen je in die deeltijd therapie zat? want dan kon je dat volgens mij niet
of heb je dat pas gedaan toen je daar mee klaar was? want dan ben je waarschijnlijk gewoon letterlijk te laat geweest
oh zo, oke dan moet ik me inderdaad daarop focussen.
de aanvraag heb ik gedaan nadat ik klaar was met therapie maar des noods ga ik weer terug in therapie om hem te krijgen en dan daarna weer stoppen om te werken.
maar wat ik ook in mijn bezwaar heb laten zetten is dat ik door mijn psychische klachten niet een volle week kan werken en dus niet 75% van het minimum kan verdienen.
pi_114156597
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:28 schreef rhubarbje het volgende:

Dat is te kort door de bocht ben ik bang.
75% kan komen door een tijdsbeperking, maar 75% kun je ook behalen door een functiebeperking..
Stel dat loesje 1500 zou kunnen verdienen in de kinderopvang (als gezonde werknemer), maar in een andere omgeving en andere werkdruk nu maar 1200 (omdat het puur werk is waar elke gezonde collega ook maar 1200 voor krijgt), dan kan loesje op dit moment 1200/1500 = 80% verdienen.
Vandaar misschien ook dat het UWV loesje richting de fabriek wil hebben voor 40 uur.
pi_114156817
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:35 schreef frederik het volgende:

[..]

75% kan komen door een tijdsbeperking, maar 75% kun je ook behalen door een functiebeperking..
Stel dat loesje 1500 zou kunnen verdienen in de kinderopvang (als gezonde werknemer), maar in een andere omgeving en andere werkdruk nu maar 1200 (omdat het puur werk is waar elke gezonde collega ook maar 1200 voor krijgt), dan kan loesje op dit moment 1200/1500 = 80% verdienen.
Vandaar misschien ook dat het UWV loesje richting de fabriek wil hebben voor 40 uur.
ik heb in mijn hele leven nog nooit 40 uur gewerkt.
mijn max was 25.5 in de week
dat was mijn laatste baan in de kinderopvang

rekenen ze dan van, ze heeft een diploma voor kinderopvang, als ze daar 40 uur zou werken zou ze X euro verdienen, maar ze kan maar X uren werken dus verdient ze X euro?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 15:42:54 #32
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_114156856
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:20 schreef TonyVermicelli het volgende:

[..]
En die lacht zich dus ook slap.
En daarom moeten anderen eronder lijden...... omdat anderen er misbruik van maken en ze derhalve steeds moeilijker worden met de toekenning.

Overigens,...als je al twee keer bent afgewezen zal het vast niet zo erg zijn allemaal. Succes met werken! Kijk een vangnet hebben slaat nergens op. Ik wil ook wel alvast een uitkering voor het geval ik over een half jaar mijn baan kwijt bent ;)
pi_114156923
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:42 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

En daarom moeten anderen eronder lijden...... omdat anderen er misbruik van maken en ze derhalve steeds moeilijker worden met de toekenning.

Overigens,...als je al twee keer bent afgewezen zal het vast niet zo erg zijn allemaal. Succes met werken! Kijk een vangnet hebben slaat nergens op. Ik wil ook wel alvast een uitkering voor het geval ik over een half jaar mijn baan kwijt bent ;)
Zeg je dit nou echt?
Dat het niet zo erg is allemaal?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 15:46:02 #34
373754 mossad_agent
pi_114156981
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:44 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Zeg je dit nou echt?
Nee ik zeg niet dat ik dat zeg, maar dat dit is wat het UWV blijkbaar denkt.... ik kan geen mening geven want ik ken je niet.
pi_114157086
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:41 schreef loesje89 het volgende:

[..]

ik heb in mijn hele leven nog nooit 40 uur gewerkt.
mijn max was 25.5 in de week
dat was mijn laatste baan in de kinderopvang

rekenen ze dan van, ze heeft een diploma voor kinderopvang, als ze daar 40 uur zou werken zou ze X euro verdienen, maar ze kan maar X uren werken dus verdient ze X euro?
Ik ben geen expert (een groot deel van de ervaringen van mijn zusje heb ik ook alleen van horen zeggen), dus advies geven ben ik huiverig voor (omdat het ook om redelijk wat geld kan gaan, geld waarvan je wel eens afhankelijk zou kunnen zijn, of worden)
Zo weet ik niet hoe ze met deeltijd omgaan. Niet meer dan 25 uur willen, of kunnen zijn twee hele verschillende zaken namelijk (en in de kinderopvang zitten er veel in deeltijd uit eigen beweging)
pi_114157098
Er is geen geld meer voor, werken moet je. En terecht.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_114157174
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:48 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Er is geen geld meer voor, werken moet je. En terecht.
ik zeg toch ook dat ik wil werken, maar ik KAN nu geen 40 uur werken omdat ik psychische beperkingen heb
pi_114157205
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:50 schreef loesje89 het volgende:

[..]

ik zeg toch ook dat ik wil werken, maar ik KAN nu geen 40 uur werken omdat ik psychische beperkingen heb
To bad, geen Wajong aanvragen want daar zijn er veels te veel van en komen ze allemaal nooit meer uit.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_114157214
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:34 schreef loesje89 het volgende:

[..]

oh zo, oke dan moet ik me inderdaad daarop focussen.
de aanvraag heb ik gedaan nadat ik klaar was met therapie maar des noods ga ik weer terug in therapie om hem te krijgen en dan daarna weer stoppen om te werken.
maar wat ik ook in mijn bezwaar heb laten zetten is dat ik door mijn psychische klachten niet een volle week kan werken en dus niet 75% van het minimum kan verdienen.
dat heeft geen zin want dan zou je nieuw aanvraag zijn als je 23 bent
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114157226
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:48 schreef frederik het volgende:

[..]

Ik ben geen expert (een groot deel van de ervaringen van mijn zusje heb ik ook alleen van horen zeggen), dus advies geven ben ik huiverig voor (omdat het ook om redelijk wat geld kan gaan, geld waarvan je wel eens afhankelijk zou kunnen zijn, of worden)
Zo weet ik niet hoe ze met deeltijd omgaan. Niet meer dan 25 uur willen, of kunnen zijn twee hele verschillende zaken namelijk (en in de kinderopvang zitten er veel in deeltijd uit eigen beweging)
Ik heb nooit 40 uur gewerkt omdat ik het geld niet nodig had.
voor die 25.5 uur per week kreeg ik 1080 per maand, daar had ik nog 300 euro leefgeld van over.
dan ga ik inderdaad niet meer werken als ik die 300 toch niet opmaak
  vrijdag 13 juli 2012 @ 15:52:57 #41
373754 mossad_agent
pi_114157275
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:51 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Ik heb nooit 40 uur gewerkt omdat ik het geld niet nodig had.
voor die 25.5 uur per week kreeg ik 1080 per maand, daar had ik nog 300 euro leefgeld van over.
dan ga ik inderdaad niet meer werken als ik die 300 toch niet opmaak
Had je wel kunnen sparen ...
pi_114157279
Dit willen ze dus aan banden gaan leggen, terecht naar mijn mening.
pi_114157283
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:35 schreef frederik het volgende:

[..]

oke, my bad
bedankt voor de aanvulling
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 13 juli 2012 @ 15:53:34 #44
373754 mossad_agent
pi_114157306
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:53 schreef Zolder het volgende:
Precies. Je kunt of werken of niet...maar niet alvast iets aanvragen voor het geval dat......
pi_114157321
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:53 schreef Zolder het volgende:
heb je zelf beperkingen?
pi_114157355
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:53 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Precies. Je kunt of werken of niet...maar niet alvast iets aanvragen voor het geval dat......
laat ik het anders zeggen dan

ik kan nu niet meer werken maar wil het wel proberen (in tegenstelling tot anderen met een wajong)
  vrijdag 13 juli 2012 @ 15:55:40 #47
373754 mossad_agent
pi_114157393
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:54 schreef loesje89 het volgende:

[..]

laat ik het anders zeggen dan

ik kan nu niet meer werken maar wil het wel proberen (in tegenstelling tot anderen met een wajong)
Maar het UWV zegt dat je 40 uur in een fabriek kunt werken, op basis van wat constateren zij dat dan?
pi_114157440
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:55 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Maar het UWV zegt dat je 40 uur in een fabriek kunt werken, op basis van wat constateren zij dat dan?
volgens hun vallen mijn psychische klachten wel mee en heb ik gewoon wat begeleiding nodig.
pi_114157504
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:53 schreef loesje89 het volgende:

[..]

heb je zelf beperkingen?
De mensen die de regels hebben opgelegd, hebben zelf geen beperkingen. Hebben nooit in het donkere hoekje gekeken of daar een persoontje in kleermakerszit zit te huilen, maar toch ambities heeft om zichzelf en wellicht anderen verder te kunnen helpen. Nee, het moet gelijk goed zijn. Geen zwakte tonen om steun naar je toe te trekken, daar gaat het om tegenwoordig.

De maatschappij is keihard.

De vrijheid die onze opa's en oma's, overgrootouders en wellicht betovergrootouders voor hebben gevochten en nagestreefd, wordt nu afgebrokkeld door het voldoen aan 'bezuinigingen'. :r
  vrijdag 13 juli 2012 @ 15:58:47 #50
373754 mossad_agent
pi_114157527
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:56 schreef loesje89 het volgende:

[..]

volgens hun vallen mijn psychische klachten wel mee en heb ik gewoon wat begeleiding nodig.
Nu is dus de vraag; wie heeft er gelijk?
pi_114157606
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:55 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Letterlijk uit de brief:

Inpakker
Productiemedewerker
Medewerker tuinbouw

deze functies zijn geschikt omdat mevrouw bovenstaande functies kan vervullen in een duidelijke structuur, wel met enige uitleg en controle in het begin, maar bovenstaande functies bevatten niet al te veel veelvuldige storingen deadlines en hele gevaarlijke situaties. Ook hoeft zij in de functie niet te veel met eigen gevoelens om te gaan en zijn er weinig conflictsituaties. Ook kan zij in bovenstaande functies werken met afgebakende deeltaken. Zij hoeft in bovenstaande functies ook geen intensief patieten en of klantencontact te hebben. De werktijden zijn regelmatig
pi_114157608
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:58 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Nu is dus de vraag; wie heeft er gelijk?
wat dacht je van allebei niet?

of nou ja TS geeft zelf al aan dat ze heus niet op haar luie reet gaat zitten als ze wajong heeft maar het is voor haar nu de laatste kans om het aan te vragen
echt niet iedereen met wajong werkt daar naast niet
genoeg mensen die er recht op hebben en bijv 3 dagen werken en dan 100 euro aanvulling krijgen of zo

Ik geloof dat TS prima zelf in kan schatten dat 5 dagen per week normaal functioneren niet haalbaar is
en ik geloof ook dat er best iets is dat ze kan doen
maar UWV is vaak kort door de bocht in dit soort zaken
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114157634
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:58 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

De mensen die de regels hebben opgelegd, hebben zelf geen beperkingen. Hebben nooit in het donkere hoekje gekeken of daar een persoontje in kleermakerszit zit te huilen, maar toch ambities heeft om zichzelf en wellicht anderen verder te kunnen helpen. Nee, het moet gelijk goed zijn. Geen zwakte tonen om steun naar je toe te trekken, daar gaat het om tegenwoordig.

De maatschappij is keihard.

De vrijheid die onze opa's en oma's, overgrootouders en wellicht betovergrootouders voor hebben gevochten en nagestreefd, wordt nu afgebrokkeld door het voldoen aan 'bezuinigingen'. :r
inderdaad
  vrijdag 13 juli 2012 @ 16:02:23 #54
373754 mossad_agent
pi_114157673
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:00 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

wat dacht je van allebei niet?

of nou ja TS geeft zelf al aan dat ze heus niet op haar luie reet gaat zitten als ze wajong heeft maar het is voor haar nu de laatste kans om het aan te vragen
echt niet iedereen met wajong werkt daar naast niet
genoeg mensen die er recht op hebben en bijv 3 dagen werken en dan 100 euro aanvulling krijgen of zo

Ik geloof dat TS prima zelf in kan schatten dat 5 dagen per week normaal functioneren niet haalbaar is
en ik geloof ook dat er best iets is dat ze kan doen
maar UWV is vaak kort door de bocht in dit soort zaken
Er zijn ook zat mensen die maar vier of drie dagen in de week werken en daar geen aanvulling voor krijgen. Je hoeft niet persé vijf dagen te werken.
pi_114157887
Er mogen hier alleen reacties gepost worden van mensen die het met de TS eens zijn?
pi_114157929
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:06 schreef Zolder het volgende:
Er mogen hier alleen reacties gepost worden van mensen die het met de TS eens zijn?
Daar gaat het niet om
Mijn hulpvraag was:

"Hebben jullie misschien ervaring met zo'n situatie, tips, eigenlijk is alles welkom."
pi_114157974
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:07 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om
Mijn hulpvraag was:

"Hebben jullie misschien ervaring met zo'n situatie, tips, eigenlijk is alles welkom."
Een internetforum of discussieforum (meestal gewoon: forum; meervoud: fora of forums) bestaat uit digitale publieke discussiepagina's op het wereldwijde web.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 16:09:50 #58
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114158039
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:06 schreef Zolder het volgende:
Nee, maar nikszeggende plaatjes zijn nutteloos.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_114158150
kun je je psychiater misschien een brief laten opstellen voor de arbeidsdeskundige van het uwv? wellicht helpt het.
pi_114158211
quote:
19s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:11 schreef dawg het volgende:
kun je je psychiater misschien een brief laten opstellen voor de arbeidsdeskundige van het uwv? wellicht helpt het.
Mijn begeleider zei dat ze die brief alleen aannemen als ze daar zelf om hebben gevraagd
pi_114158320
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:13 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Mijn begeleider zei dat ze die brief alleen aannemen als ze daar zelf om hebben gevraagd
nou en? je bent het toch niet eens met hun beslissing? met zo'n brief kun je aantonen waarom je vindt dat ze hun beslissing eens moeten herzien.

in mijn ervaring maakt het uwv nogal wat fouten en zijn ze nogal eens kort door de bocht met hun conclusies.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 16:16:29 #62
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114158339
Ik zou serieus eens langs het juridisch loket gaan en advies gaan inwinnen.
Hoe harder je voor je eigen kansen knokt hoe kleiner je kansen worden voor een WA-Jong.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_114158614
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:16 schreef Netsplitter het volgende:
Ik zou serieus eens langs het juridisch loket gaan en advies gaan inwinnen.
Hoe harder je voor je eigen kansen knokt hoe kleiner je kansen worden voor een WA-Jong.
Ik heb ze net gebeld, ze kunnen niks doen tot de beschikking van het uwv er is.
Dan zou ik daar weer tegen in beroep kunnen gaan en ze had het over een advocaat die dan ingeschakeld kan worden
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 16:29:13 #64
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114158799
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:24 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Ik heb ze net gebeld, ze kunnen niks doen tot de beschikking van het uwv er is.
Dan zou ik daar weer tegen in beroep kunnen gaan en ze had het over een advocaat die dan ingeschakeld kan worden
Mocht die weer negatief zijn, laat het ff weten, misschien dat ik iemand weet wie je verder kan helpen mocht je een advocaat nodig hebben of willen hebben.
  One tough cookie vrijdag 13 juli 2012 @ 16:31:52 #65
169210 liesje1979
pi_114158951
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:29 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Mocht die weer negatief zijn, laat het ff weten, misschien dat ik iemand weet wie je verder kan helpen mocht je een advocaat nodig hebben of willen hebben.
Oke dank je !!
Al kan het nog wel even duren voor ik iets hoor van het uwv.
Bezwaar is in juni verstuurd en ze hebben 16 weken de tijd om wat van zich te laten horen
  vrijdag 13 juli 2012 @ 16:42:23 #67
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_114159401
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:04 schreef loesje89 het volgende:
Ik heb mijn baan in de kinderopvang moeten stoppen omdat dit teveel werd.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal kwalijk dat je met jouw problemen überhaupt in de kinderopvang bent gaan werken. Kinderen hebben (bege)leiding nodig van een zo stabiel mogelijke volwassene en stabiel ben jij door je borderline, angststoornis, lange depressie én PTSS zeker niet. :{
pi_114159672
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:42 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd nogal kwalijk dat je met jouw problemen überhaupt in de kinderopvang bent gaan werken. Kinderen hebben (bege)leiding nodig van een zo stabiel mogelijke volwassene en stabiel ben jij door je borderline, angststoornis, lange depressie én PTSS zeker niet. :{
Kinderen waren gek op me, moesten zelfs huilen als ze opgehaald werden.
Was alleen vaak ziek en daardoor minder betrouwbaar voor ze.
Door die aandoeningen kon ik mij juist beter verplaatsen in ze dan dat andere konden omdat ik voelde wat de kinderen voelde (bv bij een ruzie)
Ja, ik ben impulsief en ga om 16:45 nog verven als de helft van de kinderen om 17:00 wordt opgehaald en ja ik heb angst voor mijzelf en voor de kinderen (dat er wat met ze gebeurd, overbezorgd) maar ga mij alsjeblieft niet vertellen dat ik een slechte leidster zou zijn
  vrijdag 13 juli 2012 @ 16:51:06 #69
351921 CruellaDeVil
pi_114159866
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:47 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Kinderen waren gek op me, moesten zelfs huilen als ze opgehaald werden.
Was alleen vaak ziek en daardoor minder betrouwbaar voor ze.
Door die aandoeningen kon ik mij juist beter verplaatsen in ze dan dat andere konden omdat ik voelde wat de kinderen voelde (bv bij een ruzie)
Ja, ik ben impulsief en ga om 16:45 nog verven als de helft van de kinderen om 17:00 wordt opgehaald en ja ik heb angst voor mijzelf en voor de kinderen (dat er wat met ze gebeurd, overbezorgd) maar ga mij alsjeblieft niet vertellen dat ik een slechte leidster zou zijn
Ik geloof best dat de kinderen je geweldig vonden. Ik wil je ook niet afzeiken of zo hoor, maar zoals je zelf al zei, je was niet betrouwbaar voor ze. Als kinderen iets nodig hebben, dan is het structuur. Heb je overigens weleens nagedacht over de mogelijkheid dat alle vier je aandoeningen tegelijkertijd op zouden spelen en je weleens rare dingen zou kunnen doen met de kinderen erbij?

Het is natuurlijk jouw leven en ik ben ook maar iemand van het internet, maar ik vraag me toch af hoe jij hierover denkt gezien het mij gewoon geen goed idee lijkt.
pi_114160007
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:51 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Ik geloof best dat de kinderen je geweldig vonden. Ik wil je ook niet afzeiken of zo hoor, maar zoals je zelf al zei, je was niet betrouwbaar voor ze. Als kinderen iets nodig hebben, dan is het structuur. Heb je overigens weleens nagedacht over de mogelijkheid dat alle vier je aandoeningen tegelijkertijd op zouden spelen en je weleens rare dingen zou kunnen doen met de kinderen erbij?

Het is natuurlijk jouw leven en ik ben ook maar iemand van het internet, maar ik vraag me toch af hoe jij hierover denkt gezien het mij gewoon geen goed idee lijkt.
Ik heb er inderdaad wel eens over nagedacht, maar als ik zou stoppen met kinderopvang door mijn beperkingen, zou ik dus ook niet meer op mijn broertjes kunnen passen, of met mn nichtje naar de kinderboerderij kunnen gaan.
Ik wil nooit van mijn leven eigen kinderen, maar ander mans kinderen doen mij opleven.
Moet ik dat dan opgeven, iets wat mij levenslust geeft voor een minuut als ik een knuffel of een tekening krijg, alleen maar omdat er rare dingen in mijn hoofd zitten?

Dat is waar ik over zit te tobben dan
  vrijdag 13 juli 2012 @ 16:57:02 #71
351921 CruellaDeVil
pi_114160167
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:53 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Ik heb er inderdaad wel eens over nagedacht, maar als ik zou stoppen met kinderopvang door mijn beperkingen, zou ik dus ook niet meer op mijn broertjes kunnen passen, of met mn nichtje naar de kinderboerderij kunnen gaan.
Ik vind de twee niet met elkaar te vergelijken.

quote:
Ik wil nooit van mijn leven eigen kinderen, maar ander mans kinderen doen mij opleven.
Moet ik dat dan opgeven, iets wat mij levenslust geeft voor een minuut als ik een knuffel of een tekening krijg, alleen maar omdat er rare dingen in mijn hoofd zitten?

Dat is waar ik over zit te tobben dan
Waarom geeft dat je precies levenslust? Wat voel je erbij? Is het echt onmogelijk dat gevoel ergens anders vandaan te halen?

Als jouw aanwezigheid nadelig is voor de welzijn van de kinderen, ja. (Waarmee ik niet wil zeggen dat deze dat is, maar enkel dat de kinderen in deze belangrijker zijn dan jij.)
pi_114160227
De ontwikkeling van de kinderen gaat duidelijk voor eigen plezier/inkomen.
pi_114160288
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:57 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Hier geef je zelf al antwoord op. "Als jouw aanwezigheid nadelig is voor de welzijn van de kinderen, ja. (Waarmee ik niet wil zeggen dat deze dat is, maar enkel dat de kinderen in deze belangrijker zijn dan jij.)"
Zijn ook andermans kinderen

[..]

Waarom geeft dat je precies levenslust? Wat voel je erbij? Is het echt onmogelijk dat gevoel ergens anders vandaan te halen?

Als jouw aanwezigheid nadelig is voor de welzijn van de kinderen, ja. (Waarmee ik niet wil zeggen dat deze dat is, maar enkel dat de kinderen in deze belangrijker zijn dan jij.)
En het is liefde, kinderen zijn nog zo eerlijk en open.
Als ik zo'n tekening krijg, dan is dat speciaal voor mij gemaakt, iemand dacht aan mij en wilde mij iets geven om te laten zien dat die om mij geeft
pi_114160326
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:58 schreef Pap89 het volgende:
De ontwikkeling van de kinderen gaat duidelijk voor eigen plezier/inkomen.
Hoe belemmer ik de ontwikkeling dan?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 17:04:17 #75
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114160524
quote:

[..]

Ken jij de psychische toestand van de begeleiding op jouw creche?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 17:06:27 #76
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114160625
quote:

[..]

[..]

Dus eigenlijk mag ze zelf geen kinderen krijgen omdat ze ze misschien niet goed zou kunnen begeleiden?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:10:56 #77
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_114160834
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:26 schreef Metalfrost het volgende:
Of je bemoeit je hier gewoon even niet mee :{w

Idioot -O-
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_114160934
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:06 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dus eigenlijk mag ze zelf geen kinderen krijgen omdat ze ze misschien niet goed zou kunnen begeleiden?
Vind ik leuk (thumpsup)
pi_114160958
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:04 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ken jij de psychische toestand van de begeleiding op jouw creche?
pi_114160995
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:10 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Of je bemoeit je hier gewoon even niet mee :{w

Idioot -O-
quote:
Hebben jullie misschien ervaring met zo'n situatie, tips, eigenlijk is alles welkom.
Ik bemoei me nergens mee. Het staat letterlijk in de OP. Koop een bril.
pi_114161330

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd nogal kwalijk dat je met jouw problemen überhaupt in de kinderopvang bent gaan werken. Kinderen hebben (bege)leiding nodig van een zo stabiel mogelijke volwassene en stabiel ben jij door je borderline, angststoornis, lange depressie én PTSS zeker niet.

Ik heb trouwens ook nog in de gehandicaptenzorg gewerkt.
Daar werden kinderen met een geestelijke beperking op stage gestuurd naar kinderdagverblijven.
Mag dat dan ook niet meer?
pi_114161376
quote:

[..]

[..]

stel je niet zo aan mens. als ts niet geschikt zou zijn zou ze echt geen werk in die branche hebben gehad.

daarnaast ken je ts niet, dus ook haar state of mind etc niet. ik hoop dat je je eigen kinderen niet zo oordelend opvoed. :N
pi_114161458
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:02 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Er zijn ook zat mensen die maar vier of drie dagen in de week werken en daar geen aanvulling voor krijgen. Je hoeft niet persé vijf dagen te werken.
dat hoeft niet nee, als je daar van kunt leven
als je alleen woont en je hebt een mbo salaris wat TS heeft dan is 3 dagen echt niet genoeg om ooit van op jezelf te kunnen of zo
moet ze dan maar altijd thuis blijven wonen en moeten haar ouders dan maar altijd aan vullen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:25:21 #84
33954 ElisaB
pi_114161482
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:07 schreef loesje89 het volgende:
Daar gaat het niet om
Mijn hulpvraag was:

Yups. Vriendin van me. Wajong afgewezen. Redenering: je kunt inderdaad niet meer werken in de functie waarvoor je bent opgeleid. We gaan het niet faciliteren dat je daar met het betere knip- en plakwerk tóch in door kunt. Zoek maar een functie die wél bij je capaciteiten past.

Hard, maar helemaal zo gek nog niet :)
pi_114161486
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:24 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

dat hoeft niet nee, als je daar van kunt leven
als je alleen woont en je hebt een mbo salaris wat TS heeft dan is 3 dagen echt niet genoeg om ooit van op jezelf te kunnen of zo
moet ze dan maar altijd thuis blijven wonen en moeten haar ouders dan maar altijd aan vullen
Ik woon al 3 jaar op mijzelf ........
pi_114161539
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:51 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Ts heeft hier gewoon een opleiding voor door lopen en stages gelopen etc
Als dit echt een probleem zou zijn dan was dat al boven komen drijven

mijn vriend heeft gewerkt op een MBO kinderopvang en daar word echt naar gekeken hoor en dan krijgt iemand een negatief bindend studieadvies
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114161613
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:25 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Ik woon al 3 jaar op mijzelf ........
het ging ook even niet over jou specifiek ;)

degene waar ik op reageerde stelde dat als je 3 dagen kunt werken je niet aangevuld hoeft te worden
het UWV vult alleen aan tot een bestaansminimum dus mensen die dat krijgen hebben dat wel zeker nodig
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114161622
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:26 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

Ts heeft hier gewoon een opleiding voor door lopen en stages gelopen etc
Als dit echt een probleem zou zijn dan was dat al boven komen drijven

mijn vriend heeft gewerkt op een MBO kinderopvang en daar word echt naar gekeken hoor en dan krijgt iemand een negatief bindend studieadvies
En aangezien ik mijn psychische klachten ook tijdens mijn opleiding had, waren daar inderdaad wel negatieve studieadviezen uit voort gekomen.
Maar die heb ik niet gehad en heb altijd voortreffelijke stage rapportages gehad
pi_114161659
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:28 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

het ging ook even niet over jou specifiek ;)

degene waar ik op reageerde stelde dat als je 3 dagen kunt werken je niet aangevuld hoeft te worden
het UWV vult alleen aan tot een bestaansminimum dus mensen die dat krijgen hebben dat wel zeker nodig
oke :)
pi_114161686
Ik begrijp het niet helemaal.

Het UWV zegt in feite dat je niet heel zelfstandig kan werken en dat er leiding Rust en Regelmaat moeten zijn om jou aan het werk te hebben. Een baan dus waar je niet teveel bij hoeft na te denken en waar iemand jou vertelt wat je moet doen.

Waarom probeer je dat dan niet gewoon? Het vangnet wat je dan krijgt is toch gewoon WW, is dat niet goed genoeg?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:30:40 #91
369304 Bangarang
is een boomerang
pi_114161695
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:44 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Zeg je dit nou echt?
ja hij zegt echt ik bent :') !
pi_114161807
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:30 schreef Wokkel het volgende:
Ik begrijp het niet helemaal.

Het UWV zegt in feite dat je niet heel zelfstandig kan werken en dat er leiding Rust en Regelmaat moeten zijn om jou aan het werk te hebben. Een baan dus waar je niet teveel bij hoeft na te denken en waar iemand jou vertelt wat je moet doen.

Waarom probeer je dat dan niet gewoon? Het vangnet wat je dan krijgt is toch gewoon WW, is dat niet goed genoeg?
De banen die ze mij daarvoor hebben opgegeven zijn
Inpakker
Productiemedewerker
Medewerker tuinbouw

Volgensmij heb je voor tuinbouw toch een opleiding hovenier voor nodig?
En inpakker/productiemedewerker .. tjah.. ik weet niet hoor.

Ik doe liever iets wat ik leuk vind
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:33:32 #93
33954 ElisaB
pi_114161808
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 16:47 schreef loesje89 het volgende:

Dan ga je daar waarschijnlijk de mist in.

quote:
Ongetwijfeld (en dat meen ik) zijn je intenties meer dan goed en oprecht. Maar ik zou toch eigenlijk mijn kind niet graag toevertrouwen aan iemand die gediagnostiseerd is met waar jij allemaal mee gediagnostiseerd bent :@

Weet je zeker dat een baan met wat minder intermenselijk contact écht niet beter voor je is? Iets eenvoudigs en overzichtelijks, zodat je je incasseringsvermogen kunt bewaren om gewoon weer op de been te komen?

Zo gek is het voorstel van het UWV niet. En het hoeft niet voor 40 uur.
pi_114161845
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:33 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Inpakker
Productiemedewerker
Medewerker tuinbouw

kijk dat laatste ben ik met je eens natuurlijk maar dat is geen reden om recht te hebben op wajong
helaas
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:36:09 #95
33954 ElisaB
pi_114161915
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:14 schreef Metalfrost het volgende:
Ik bemoei me nergens mee. Het staat letterlijk in de OP. Koop een bril.
Ja, het is goed met je. Maar even in een oneliner iemand adviseren maar te stoppen met het slikken van medicijnen is gewoon not done.
pi_114161951
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:33 schreef ElisaB het volgende:

[..]

[..]

Ongetwijfeld (en dat meen ik) zijn je intenties meer dan goed en oprecht. Maar ik zou toch eigenlijk mijn kind niet graag toevertrouwen aan iemand die gediagnostiseerd is met waar jij allemaal mee gediagnostiseerd bent :@

Weet je zeker dat een baan met wat minder intermenselijk contact écht niet beter voor je is? Iets eenvoudigs en overzichtelijks, zodat je je incasseringsvermogen kunt bewaren om gewoon weer op de been te komen?

ik vind het nogal naar dat jij je zo ophangt aan de diagnose eigenlijk
er zijn kei veel mensen met diezelfde diagnoses die prima functioneren en waar je niets aan af zult merken
volgens mij zijn er nog meer mensen die last hebben van dat soort aandoeningen waarbij het niet gediagnositseerd is

ja als TS niet zou functioneren zou ze niet bij kinderen moeten zijn maar zolang ze functioneert is het toch in orde?
haar werkgever is prima in staat te bepalen of ze functioneert of niet
ze kan prima op jouw crèche werken en dat je gewoon niet weet dat die leuke leidster toevallig ook de TS is van dit topic
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114161976
quote:

[..]

Inpakker
Productiemedewerker
Medewerker tuinbouw

Tuinbouw is tomaten of komkommers plukken, inpakken etc. Daar heb je geen bijzondere opleiding voor nodig. Zijn verder toch prima banen?

quote:
1. Je hebt het nooit gedaan dus je weet niet hoe het is.
2. Je zal toch moeten werken om te eten, blijkbaar ben je daar prima toe in staat als iemand je stuurt.
pi_114162181
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:36 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ja, het is goed met je. Maar even in een oneliner iemand adviseren maar te stoppen met het slikken van medicijnen is gewoon not done.
pi_114162225
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:36 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

er zijn kei veel mensen met diezelfde diagnoses die prima functioneren en waar je niets aan af zult merken
volgens mij zijn er nog meer mensen die last hebben van dat soort aandoeningen waarbij het niet gediagnositseerd is

ja als TS niet zou functioneren zou ze niet bij kinderen moeten zijn maar zolang ze functioneert is het toch in orde?
ze kan prima op jouw crèche werken en dat je gewoon niet weet dat die leuke leidster toevallig ook de TS is van dit topic
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:42:52 #100
33954 ElisaB
pi_114162230
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:36 schreef rhubarbje het volgende:
Mijn betere helft werkt in de psychiatrie. Ik weet niet beter dan (bijvoorbeeld) borderline is nogal wat. Onze dochter heeft twee kinderen in de klas (gehad) waarvan de moeder borderline heeft. Dat is nogal wat.

Je redeneert vanuit hetgeen je kent. Dit ken ik en ik zou huiverig zijn mijn kinderen toe te vertrouwen aan iemand bij wie borderline is vastgesteld. Het zij zo.

quote:
Gelukkig zijn onze kinderen inmiddels groot genoeg om voor zichzelf te zorgen ;)
pi_114162275
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:42 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Mijn betere helft werkt in de psychiatrie. Ik weet niet beter dan (bijvoorbeeld) borderline is nogal wat. Onze dochter heeft twee kinderen in de klas (gehad) waarvan de moeder borderline heeft. Dat is nogal wat.

Je redeneert vanuit hetgeen je kent. Dit ken ik en ik zou huiverig zijn mijn kinderen toe te vertrouwen aan iemand bij wie borderline is vastgesteld. Het zij zo.

[..]

Gelukkig zijn onze kinderen inmiddels groot genoeg om voor zichzelf te zorgen ;)
Dan weet je ook dat geen 1 borderliner hetzelfde is
pi_114162375
quote:

[..]

[..]

Mijn 2 beste vriendinnen hebben ook borderline
De 1 is moeder en de ander werkt met gehandicapte.
Moet ik nu dan jeugdzorg inschakelen voor haar en bij die ander een brief naar de ouders sturen?
Terwijl niemand iets aan ze ziet omdat ze het net als ik redelijk onder controle hebben met medicatie?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:47:04 #103
33954 ElisaB
pi_114162403
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:43 schreef loesje89 het volgende:

Dan weet je ook dat geen 1 borderliner hetzelfde is
Klopt. Maar ik weet ook dat ze iets gemeenschappelijks hebben en dat is iets dat voor mij niet te rijmen is met de zorg en verantwoordelijkheid voor kinderen.
pi_114162418
quote:

[..]

[..]

borderline kan super heftig zijn ja maar dat hoeft het niet te zijn
vooral niet als de persoon die het heeft intelligent genoeg is om therapie te kunnen volgen en daar ook echt wat mee te doen
niet dat die persoon dan zonder fouten zal zijn maar hij/zij kan dan prima zo functioneren dat mensen er niets van hoeven te merken

ik snap dat als je de ergste gevallen kent zeg maar het erg angstig kan zijn maar ik vind de posts hier tegen TS op het gebied van haar werk en functioneren daar wel ver gaan
jij en de andere users die er over commenten kunnen daar niets over zeggen en de mensen die het wel kunnen zoals bijv haar baas vinden haar blijkbaar prima in staat om voor kinderen te zorgen
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114162493
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:47 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

vooral niet als de persoon die het heeft intelligent genoeg is om therapie te kunnen volgen en daar ook echt wat mee te doen
niet dat die persoon dan zonder fouten zal zijn maar hij/zij kan dan prima zo functioneren dat mensen er niets van hoeven te merken

ik snap dat als je de ergste gevallen kent zeg maar het erg angstig kan zijn maar ik vind de posts hier tegen TS op het gebied van haar werk en functioneren daar wel ver gaan
jij en de andere users die er over commenten kunnen daar niets over zeggen en de mensen die het wel kunnen zoals bijv haar baas vinden haar blijkbaar prima in staat om voor kinderen te zorgen
Sterker nog, 4 bazen ^^
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:51:03 #106
33954 ElisaB
pi_114162580
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:46 schreef loesje89 het volgende:

Moet ik nu dan jeugdzorg inschakelen voor haar en bij die ander een brief naar de ouders sturen?
Terwijl niemand iets aan ze ziet omdat ze het net als ik redelijk onder controle hebben met medicatie?
Je kan alles wel in het belachelijke trekken, maar ik geef alleen maar aan hoe ik er tegenaan kijk.

Maar als je antwoord wilt: persoonlijk vind ik dat zeker niet iedereen zomaar kinderen zou moeten hebben. Psychische stoornissen en kinderen, vind ik een tricky combi. En ik zal je iets verklappen: dat is precies de reden dat ik ze zelf niet heb.

De kinderen die er in mijn leven zijn, heb ik er gratis bijgekregen bij het huwelijk. En die zijn oud genoeg om het zonder mij te kunnen. Bovendien zijn die gekomen toen ik al zo'n jaar of 8 'genezen' verklaard was en weer even lang volledig functioneerde.

Way too much info, maar goed :{
pi_114162698
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:51 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Je kan alles wel in het belachelijke trekken, maar ik geef alleen maar aan hoe ik er tegenaan kijk.

Maar als je antwoord wilt: persoonlijk vind ik dat zeker niet iedereen zomaar kinderen zou moeten hebben. Psychische stoornissen en kinderen, vind ik een tricky combi. En ik zal je iets verklappen: dat is precies de reden dat ik ze zelf niet heb.

De kinderen die er in mijn leven zijn, heb ik er gratis bijgekregen bij het huwelijk. En die zijn oud genoeg om het zonder mij te kunnen. Bovendien zijn die gekomen toen ik al zo'n jaar of 8 'genezen' verklaard was en weer even lang volledig functioneerde.

Way too much info, maar goed :{
Ik ben het deels met je eens, en inderdaad, dat is ook 1 van de redenen dat ik zelf ook geen kinderen wil.
Maar ik zie dat mijn vriendin een goede moeder is ook al heeft ze borderline.

Eigenlijk zijn we nu ook met de discussie bezig Psychische stoornissen en kinderen en heeft het vrij weinig te maken met mijn wajong aanvraag
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:54:03 #108
33954 ElisaB
pi_114162704
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:47 schreef rhubarbje het volgende:

Ben ik met je eens. Maar dan de andere kant: als de borderline geen probleem is en de angststoornissen onder controle zijn, dan zou Wajong dus ook niet meer nodig hoeven zijn, mits TS zorgt voor een omgeving met niet al teveel prikkels.

Dat is toch niet zo heel vreemd geredeneerd?

En hou me ten goede: ik heb zeer veel begrip voor mensen met psychische problemen en heb er bewondering voor als ze - tegen de stroom in - toch willen proberen er iets van te maken. Maar (en daar komt ie) dat betekent dan wellicht dat je je carriere moet aanpassen op je beperking. En dát vind ik van het UWV niet zo vreemd geredeneerd.
pi_114162763
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:54 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ben ik met je eens. Maar dan de andere kant: als de borderline geen probleem is en de angststoornissen onder controle zijn, dan zou Wajong dus ook niet meer nodig hoeven zijn, mits TS zorgt voor een omgeving met niet al teveel prikkels.

En hou me ten goede: ik heb zeer veel begrip voor mensen met psychische problemen en heb er bewondering voor als ze - tegen de stroom in - toch willen proberen er iets van te maken. Maar (en daar komt ie) dat betekent dan wellicht dat je je carriere moet aanpassen op je beperking. En dát vind ik van het UWV niet zo vreemd geredeneerd.
Klopt ook, maar ik ben er gewoon boos om dat ik door die beperking waar ik niet om gevraagd hebt dus niet meer kan werken op een plek waar ik het leuk vind
pi_114162854
TS wil aan de ene kant heel bekwaam over komen en haar ''mannetje'' staan, en aan de andere kant aan het handje worden genomen.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:58:22 #111
33954 ElisaB
pi_114162877
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:55 schreef loesje89 het volgende:
Klopt ook, maar ik ben er gewoon boos om dat ik door die beperking waar ik niet om gevraagd hebt dus niet meer kan werken op een plek waar ik het leuk vind
Life sucks. Dat is hard, maar het is niet anders. Het geldt net zo goed voor mij.
pi_114162895
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:36 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Doe ik dat? Nee. Als je eraan TWIJFELT. Goed lezen.
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:41 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Als je het hier al mee eens bent, waarom zeg je dan niet zelf 'waar bemoei je je mee' ? Kun je dat niet?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 17:59:20 #113
33954 ElisaB
pi_114162918
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:58 schreef Metalfrost het volgende:

Zelfs dát mag je niet zeggen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 18:01:37 #114
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114163007
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:33 schreef ElisaB het volgende:

[..]

[..]

Kende of ken jij de geestelijke gemoedstoestand van de begeleiders van jouw kinderopvang?
De medische achtergrond?
pi_114163013
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:59 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Zelfs dát mag je niet zeggen.
Het lijkt me duidelijk dat als iets niet werkt, je er mee (kan, wil) gaat stoppen.
pi_114163027
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:58 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

[..]

Als je het hier al mee eens bent, waarom zeg je dan niet zelf 'waar bemoei je je mee' ? Kun je dat niet?
Tuurlijk kan ik dat wel.
Het is goed bedoelt om advies te geven over medicatie maar je bent geen arts (meen ik) en kent mijn situatie alleen maar door deze topic.
Om dan te adviseren om te stoppen met anti depressiva (wat je langzaamaan af moet bouwen en nooit zomaar mee mag stoppen) is riskant
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:02:36 #117
33954 ElisaB
pi_114163055
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:01 schreef Netsplitter het volgende:

Kende of ken jij de geestelijke gemoedstoestand van de begeleiders van jouw kinderopvang?
De medische achtergrond?
Ik heb geen kinderopvang. Die ene van ons is eergisteren met maten naar een ver drank-oord vertrokken, die andere is gisteren thuisgekomen :')
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:03:19 #118
33954 ElisaB
pi_114163085
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:02 schreef loesje89 het volgende:

Het is goed bedoelt om advies te geven over medicatie maar je bent geen arts (meen ik) en kent mijn situatie alleen maar door deze topic.
Om dan te adviseren om te stoppen met anti depressiva (wat je langzaamaan af moet bouwen en nooit zomaar mee mag stoppen) is riskant
Loesje for President _O_
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 18:03:56 #119
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114163111
quote:

[..]

Wat zij wil is een vangnet dat mocht het bij een bedrijf waar ze het naar zin heeft daar een vergoeding voor krijgt mocht ze even uit vallen zeg maar.
Dat vergroot haar arbeidswaarde namelijk.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 18:04:22 #120
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114163129
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:02 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik heb geen kinderopvang. Die ene van ons is eergisteren met maten naar een ver drank-oord vertrokken, die andere is gisteren thuisgekomen :')
Nooit gehad ook?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:04:52 #121
33954 ElisaB
pi_114163148
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:03 schreef Netsplitter het volgende:
Wat zij wil is een vangnet dat mocht het bij een bedrijf waar ze het naar zin heeft daar een vergoeding voor krijgt mocht ze even uit vallen zeg maar.
Dat vergroot haar arbeidswaarde namelijk.
En daar zijn de Wajong en vangnetten niet voor bedoeld. Hoe jammer ook.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:05:34 #122
33954 ElisaB
pi_114163174
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:04 schreef Netsplitter het volgende:
Nooit gehad ook?
Lees jij het topic wel?

Ik schreef namelijk al eerder: ze zijn gratis bij het huwelijk gekomen en zijn oud genoeg om voor zichzelf te zorgen.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:09:33 #123
3542 Gia
User under construction
pi_114163318
TS woont zelfstandig en heeft geen inkomen. Dan heeft ze toch recht op bijstand!
Okay, ze is nog geen 27, dus zal ze gepushed worden een opleiding te gaan volgen of bepaald werk te gaan doen, maar dan kan dat ook onder begeleiding, dacht ik.
pi_114163385
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:09 schreef Gia het volgende:
TS woont zelfstandig en heeft geen inkomen. Dan heeft ze toch recht op bijstand!
Okay, ze is nog geen 27, dus zal ze gepushed worden een opleiding te gaan volgen of bepaald werk te gaan doen, maar dan kan dat ook onder begeleiding, dacht ik.
kan die bijstand dan ook aanvullend zijn?
en ik wil best een opleiding gaan doen, lijkt me zelfs leuk, aangezien ik volgens sommigen toch niet in de kinderopvang thuis hoor
pi_114163436
quote:

[..]

Volgens de UWV arts id at ook zo :P
en wat ik van TS begrijp is het probleem ook niet haar huidige baan maar de angst dat ze straks bijv weer 4 maanden in therapie moet en waar moet je het dan allemaal van betalen?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114163472
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:12 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

en wat ik van TS begrijp is het probleem ook niet haar huidige baan maar de angst dat ze straks bijv weer 4 maanden in therapie moet en waar moet je het dan allemaal van betalen?
klopt als een bus
pi_114163497
quote:

[..]

Tja dat snap ik dat dat ronduit kut is maar dat is wel het leven...
de een kan niet doen waar zijn passie ligt omdat er geen geld is om een andere opleiding te gaan doen, de ander omdat ie maar 1 been heeft, weer iemand omdat er geen banen zijn en zijn gezin moet eten etc
hard en rot ja maar de realiteit
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:14:27 #128
33954 ElisaB
pi_114163501
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:12 schreef rhubarbje het volgende:
Ja, precies, maar daar is de Wajong dus niet voor bedoeld. Volgens mij - maar ik ben geen deskundige - val je dan inderdaad terug op de bijstand (zoals Gia zegt).
pi_114163602
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:11 schreef loesje89 het volgende:

[..]

en ik wil best een opleiding gaan doen, lijkt me zelfs leuk, aangezien ik volgens sommigen toch niet in de kinderopvang thuis hoor
:Y
ik denk ook dat je beter op je plek bent bij bijv bijstand dan bij wajong

niet om af te doen aan het feit dat je misschien hulp nodig hebt van buiten af maar als ik het zo lees en inschat (maar ik weet er weinig van) klinkt het gewoon niet alsof je in aanmerking komt voor wajong

maar goed je woont in nederland: mocht je uitvallen is er altijd een potje waar je geld uit kunt halen
ik snap dat de onvoorwaardelijkheid (zeg maar) van wajong je aan spreekt maar dat wil nog niet zeggen dat je er recht op hebt
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114163650
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:14 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ja, precies, maar daar is de Wajong dus niet voor bedoeld. Volgens mij - maar ik ben geen deskundige - val je dan inderdaad terug op de bijstand (zoals Gia zegt).
Waar is de wajong dan wel voor bedoeld?
Ik snap het even niet meer

Wajong is toch voor mensen die geen 75% van minimunloon kunnen verdienen door een handicap.
Ik heb een handicap en ik vind dat ik dat geld niet bij elkaar krijg daardoor.
Dan heb ik toch recht op die uitkering?
Als ik die wajong krijg en ik besluit daarna te gaan werken, dan kan ik hem daarna toch gewoon gebruiken als vangnet?
pi_114163652
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:14 schreef ElisaB het volgende:

[..]

dat verschilt per geval
als TS bijv wajong aan had gevraagd gedurende een lang intensief therapie traject en voor haar 23ste was ze zonder meer in aanmerking gekomen voor wajong
nu niet meer nee (denk ik, maar misschien dat het bezwaar op de aanvraag van voor ze 23 was nog wat uit haalt daar weet ik er te weinig voor)
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114163684
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:18 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Wajong is toch voor mensen die geen 75% van minimunloon kunnen verdienen door een handicap.
Als ik die wajong krijg en ik besluit daarna te gaan werken, dan kan ik hem daarna toch gewoon gebruiken als vangnet?
wajong is voor jonge mensen die op jonge leeftijd al uit vallen
daarom kun je ook alleen tot je 23ste wajong aan vragen en alleen als er dus al vroeg iets mis met je was

ik gok dat je nu gewoon te laat bent
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:19:52 #133
3542 Gia
User under construction
pi_114163717
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:11 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Ik zou eens navraag gaan doen bij de gemeente, als ik jou was. Je moet toch je rekeningen kunnen betalen. Je hebt gewerkt, woont zelfstandig. Ik denk dat je wel recht hebt op bijstand. Met verplichtingen, dat wel.

Dus, naar de gemeente!

Succes.
pi_114163719
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:19 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

wajong is voor jonge mensen die op jonge leeftijd al uit vallen
daarom kun je ook alleen tot je 23ste wajong aan vragen en alleen als er dus al vroeg iets mis met je was

ik gok dat je nu gewoon te laat bent
maar er was toch op mijn 13de al wat mis?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:20:15 #135
33954 ElisaB
pi_114163741
quote:
Wat jij vindt, doet niet zoveel ter zake. Het UWV is het niet met je eens. Als je een andere baan kiest, kan je wél voldoende inkomen genereren (zo redeneren zij althans, en ik denk dat dat op zich wel zou kunnen kloppen).
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 18:21:49 #136
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114163798
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:04 schreef ElisaB het volgende:

[..]

En daar zijn de Wajong en vangnetten niet voor bedoeld. Hoe jammer ook.
Uhm, fout.
Daar is het nou juist wel voor bedoeld.
pi_114163805
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:19 schreef loesje89 het volgende:

[..]

maar er was toch op mijn 13de al wat mis?
maar dan nog had je het eerder aan moeten vragen

nogmaals: als jij die wajong aan had gevraagd toen je in zo'n intensief therapie traject zat had je hem waarschijnlijk zo gekregen

nu is er niets dat je tegen houdt om te werken behalve je beperkingen en zij oordelen dat er dingen zijn die met die beperking nog kunt doen dus dan is dat waarschijnlijk het oordeel tenzij je aan kunt tonen dat je dat ook niet kunt
niet dat je dat niet wil
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 18:22:19 #138
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114163822
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:05 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Lees jij het topic wel?

Ik schreef namelijk al eerder: ze zijn gratis bij het huwelijk gekomen en zijn oud genoeg om voor zichzelf te zorgen.
Godzijdank dat jij als kortzichtig persoon geen kinderen hebt gehad dan.
pi_114163841
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:20 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Wat jij vindt, doet niet zoveel ter zake. Het UWV is het niet met je eens. Als je een andere baan kiest, kan je wél voldoende inkomen genereren (zo redeneren zij althans, en ik denk dat dat op zich wel zou kunnen kloppen).
Mijn therapiegenoten (sommigen ouder als ik) kregen wel een wajong toen ze aan therapie begonnen.
Er waren mensen bij die een bachelor tandheelkunde hadden afgerond of met een opleiding fysiotherpeut bezig waren.
Mijn beste vriendin heeft hetzelfde meegemaakt als ik, ouders gescheiden, misbruik, borderline, en die heeft wel een wajong gekregen en werkt nu 2 dagen in de week.

snap dat niet :(:(
pi_114163905
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:22 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Mijn therapiegenoten (sommigen ouder als ik) kregen wel een wajong toen ze aan therapie begonnen.
Er waren mensen bij die een bachelor tandheelkunde hadden afgerond of met een opleiding fysiotherpeut bezig waren.
Mijn beste vriendin heeft hetzelfde meegemaakt als ik, ouders gescheiden, misbruik, borderline, en die heeft wel een wajong gekregen en werkt nu 2 dagen in de week.

omdat zij hem aan hebben gevraagd voor ze 23 waren en op het moment dat ze intensief in therapie waren waarschijnlijk

zoals ik nu kan oordelen (maar goed dit is de laatste keer dat ik het zeg want ik het het al tig keer gezegd) is je timing gewoon verkeerd
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114163973
quote:

[..]

Ik heb een handicap en .
ik vind dat ik dat geld niet bij elkaar krijg daardoor :')
pi_114163996
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:24 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

omdat zij hem aan hebben gevraagd voor ze 23 waren en op het moment dat ze intensief in therapie waren waarschijnlijk

zoals ik nu kan oordelen (maar goed dit is de laatste keer dat ik het zeg want ik het het al tig keer gezegd) is je timing gewoon verkeerd
nee dat zeg ik, ze zijn ouder als ik
1 iemand was 23 toen ze hem aan vraagde
pi_114164049
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:25 schreef Zolder het volgende:

[..]

ik vind dat ik dat geld niet bij elkaar krijg daardoor :')
weet je, krijg lekker zelf borderline, dan praten we verder ^^
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:27:36 #144
33954 ElisaB
pi_114164064
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:22 schreef Netsplitter het volgende:
Ik heb ze wel gehad, alleen niet zelf gekregen.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:28:18 #145
33954 ElisaB
pi_114164093
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:22 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Dit dus:
quote:
U komt in aanmerking voor een Wajong-uitkering in 1 van de volgende situaties:

U bent op uw 17e verjaardag voor minstens 25% arbeidsongeschikt.
U bent jonger dan 30 jaar en u bent tijdens uw studie voor minstens 25% arbeidsongeschikt geworden waardoor (volledig) werken na uw studie onmogelijk is. En u heeft in het jaar voorafgaand aan uw arbeidsongeschiktheid minstens 6 maanden gestudeerd.
pi_114164131
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:28 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Dit dus:

[..]

owja.. :$
pi_114164134
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:26 schreef loesje89 het volgende:

[..]

nee dat zeg ik, ze zijn ouder als ik
1 iemand was 23 toen ze hem aan vraagde
tja geen idee hoe dat dan zit

dit is wat ik in kan schatten op basis van wat ik begrijp van wajong (en ik ben geen expert of zo) en wat je hier verteld
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:31:31 #148
33954 ElisaB
pi_114164252
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:29 schreef loesje89 het volgende:
owja.. :$
De logica erachter ontgaat mij een beetje, maar het klopt wel dat je therapiegenoten dus wél een Wajong kregen.
pi_114164258
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:27 schreef loesje89 het volgende:

[..]

weet je, krijg lekker zelf borderline, dan praten we verder ^^
rustig maar meid
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:35:27 #150
33954 ElisaB
pi_114164442
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:22 schreef Netsplitter het volgende:
Ik vergat de helft van mijn post: het zal me ten ene male worst wezen wat jij vindt. Ik heb je niet zo hoog staan, dus het boeit me niet.

En voor de volledigheid: aan jou zou ik mijn kinderen ook niet graag toevertrouwen na wat ik heb gelezen _O-
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 18:36:47 #151
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114164504
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:35 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik vergat de helft van mijn post: het zal me ten ene male worst wezen wat jij vindt. Ik heb je niet zo hoog staan, dus het boeit me niet.

En voor de volledigheid: aan jou zou ik mijn kinderen ook niet graag toevertrouwen na wat ik heb gelezen _O-
Helaas had ik jou hoger ingeschat, een pijnlijke vergissing van mijn kant.
Gelukkig ken ik geen kortzichtige mensen in mijn vriendenkring. :W
pi_114164547
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:31 schreef ElisaB het volgende:

[..]

De logica erachter ontgaat mij een beetje, maar het klopt wel dat je therapiegenoten dus wél een Wajong kregen.
De logica is denk ik dat de wajong opgezet is voor de mensen die nog geen arbeidsverleden hebben kunnen opbouwen door leeftijd danwel studie, en dat de WAO er is voor de mensen die wel een arbeidsverleden hebben
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:40:28 #153
33954 ElisaB
pi_114164677
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:37 schreef frederik het volgende:
De logica is denk ik dat de wajong opgezet is voor de mensen die nog geen arbeidsverleden hebben kunnen opbouwen door leeftijd danwel studie, en dat de WAO er is voor de mensen die wel een arbeidsverleden hebben
Daar zit iets in! Maar waarom niet gewoon bijstand dan? Of is dat omdat je geen bijstand krijgt als er een gezinsinkomen is, maar wel Wajong (zodat je iets kunt opbouwen, los van je ouders)?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:41:47 #154
33954 ElisaB
pi_114164745
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:36 schreef Netsplitter het volgende:
Helaas had ik jou hoger ingeschat, een pijnlijke vergissing van mijn kant.

Die maak jij wel vaker :D :'( :D
  vrijdag 13 juli 2012 @ 18:42:09 #155
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_114164763
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:37 schreef frederik het volgende:

[..]

Dat heet nu WIA en die kun je na bijna 2 jaar ziekte aanvragen.
Wajong is als je voor je 17e ziek bent geworden.geworden.
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
pi_114164773
Geen ruzie dames en heren !!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 18:47:48 #157
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114165018
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:41 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Die maak jij wel vaker :D :'( :D
Klopt, ben ik mens voor.
Maar sommige fouten maak ik niet meer, wees daar niet niet bang voor.

Ow, ik ga trouwens vanavond oppassen op 3 kinderen van vrienden van ons. :)
pi_114165023
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:42 schreef Rucky het volgende:

[..]

klopt, de namen (en regeltjes vooral) zijn iets veranderd. De Wajong heeft (zover ik weet) echter de minste veranderingen doorgemaakt.
Geheel oftopic, ik merk de laatste tijd dat ik wel vaak "oudelullenopmerkingen" maak, een jaar of 5 geleden was ik binnen WGR wat meer bij de tijd.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 18:49:12 #159
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114165094
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:42 schreef Rucky het volgende:

[..]

In het geval TS is dat zo.
Als de diagnose voor haar 17de gesteld is zou dat in haar voordeel moeten werken.
pi_114165187
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:49 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Als de diagnose voor haar 17de gesteld is zou dat in haar voordeel moeten werken.
Vraag is alleen, in hoeverre belemmert die diagnose haar?
het UWV is blijkbaar van mening dat haar belemmering relatief klein is (minder dan 25% verdiencapaciteit)
pi_114165189
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:49 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Ik zit al bijna 2 jaar in de ziektewet.
Dan kan ik dus ook wia aanvragen, is dat net zoiets als wajong?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 18:53:11 #162
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114165257
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:51 schreef frederik het volgende:

[..]

Vraag is alleen, in hoeverre belemmert die diagnose haar?
het UWV is blijkbaar van mening dat haar belemmering relatief klein is (minder dan 25% verdiencapaciteit)
Blijkbaar genoeg om een goede baan vast te houden.
pi_114165450
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:53 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Blijkbaar genoeg om een goede baan vast te houden.
Dat is dus het wellus nietus verhaal straks denk ik. Te vergelijken met het bonzaibomenkweker verhaal van jaren terug (toen het nog WAO was, en de regels aangetrokken werden, en vele WAO'ers te horen kregen dat dat wel een geschikt beroep voor ze was, dat ze nog nooit met boompjes gewerkt hadden, en dat er vrijwel geen kweker is van die dingen was even niet van belang).

Edit: het spel van, kan ik die 3 beroepen aan of kan ik die niet aan, is de uitkomt ja, dan is bijstand in zicht, met alle kortingen en straffen voor "onvoldoende inzet", is de uitkomst nee, dan val je sneller in de regelingen voor ziektegevallen (WIA/Wajong)
pi_114165558
Weet nog wel toen ik voor mijn Wajong ging gewoon een paar dagen niet geslapen dat zal bij mij de doorslag hebben gegeven toen 7 jaren terug kon je al een Wajong krijgen als je ergens een beetje ergens last van had. Heb terecht een uitkering maar als ik zie hoe anderen hem hebben gekregen :')

Maar op het moment is het UWV er alles aangelegen om uitkeringen op een minimum te houden dus krijg je dit soort spelletjes.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:02:43 #165
373754 mossad_agent
pi_114165699
quote:

[..]

En hier ga je dus volgens mij de fout in. Het zijn anderen die dit moeten vinden voordat je Wajong krijgt.

Er zijn meer mensen die deels gehandicapt oid zijn die een bepaalde functie die ze graag zouden doen niet kunnen uitvoeren. Echter kunnen ze wel andere dingen doen, hetgeen bij jou ook aan de orde is zo zegt het UWV en zo constateer ik op de manier waarop je post. In mijn optiek zou je bijvoorbeeld best ergens administratief werk kunnen doen. Je kunt ook hier je mannetje goed staan en je hebt er niet echt noemenswaardige kennis voor nodig (ik heb het dus over gewoon simpel administratief werk). Na een gedegen inwerkperiode moet dit te doen zijn.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:02:48 #166
154407 Rucky
Al prutsende wordt men wijs.
pi_114165705
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:59 schreef Ayumu2.0 het volgende:
Weet nog wel toen ik voor mijn Wajong ging gewoon een paar dagen niet geslapen dat zal bij mij de doorslag hebben gegeven toen 7 jaren terug kon je al een Wajong krijgen als je ergens een beetje ergens last van had. Heb terecht een uitkering maar als ik zie hoe anderen hem hebben gekregen :')

Maar op het moment is het UWV er alles aangelegen om uitkeringen op een minimum te houden dus krijg je dit soort spelletjes.
De regels veranderen ook met de dag. Hier is wat info te vinden:
Wajong
WIA-uitkering
Op zaterdag 14 april 2012 23:50 schreef innepin het volgende: Rucky en Merlijn zijn tof.
Op donderdag 21 juni 2012 00:22 schreef Papabear het volgende: We kennen elkaar, daten elkaar, doen elkaar en helpen elkaar. FHF O+
Op vrijdag 17 december 2010 13:58 schreef smegmanus het volgende: FOK!kers, hard van buiten. Zacht van binnen 8-)
pi_114165810
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:02 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

En hier ga je dus volgens mij de fout in. Het zijn anderen die dit moeten vinden voordat je Wajong krijgt.

Er zijn meer mensen die deels gehandicapt oid zijn die een bepaalde functie die ze graag zouden doen niet kunnen uitvoeren. Echter kunnen ze wel andere dingen doen, hetgeen bij jou ook aan de orde is zo zegt het UWV en zo constateer ik op de manier waarop je post. In mijn optiek zou je bijvoorbeeld best ergens administratief werk kunnen doen. Je kunt ook hier je mannetje goed staan en je hebt er niet echt noemenswaardige kennis voor nodig (ik heb het dus over gewoon simpel administratief werk). Na een gedegen inwerkperiode moet dit te doen zijn.
Maar dan moet je toch ook telefoontjes plegen?
In die brief staat dat ik zo min mogelijk contact moet hebben met mensen
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:06:29 #168
373754 mossad_agent
pi_114165883
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:05 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Ligt aan de functie en bijbehorende taken. Er zijn ook functies dat je alleen maar brieven hoeft te tikken, formulieren invullen en/of archiveren etc.
pi_114166077
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:05 schreef loesje89 het volgende:

[..]

waarom jou je je daar zo aan vast? Je bent nu niet verplicht om de tuinbiuw in te gaan of zo
jij weet prima zelf wat je kan. Kun jij volgens jou telefoontjes plegen? Dan kun je dus zo'n baan gaan zoeke
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114166231
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:02 schreef Rucky het volgende:

[..]

De regels veranderen ook met de dag. Hier is wat info te vinden:
Wajong
WIA-uitkering
Dat is ook waar sterker nog voor dat ik afgekeurd werd waren net ook al de regels veranderd maar dat is het gekloot ze doen van alles waar door het alleen maar ene grote onduidelijke bende word.

Maar goed TS is al tot 2x goed bevonden om werk uit te voeren en dan kun je het nog een keer proberen ik denk dat je gewoon weer verzocht word om werk te gaan vinden hoe lastig ook.
pi_114166236
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 18:59 schreef Ayumu2.0 het volgende:

Belachelijk dat ik voor jouw luie ass werk.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:13:10 #172
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114166255
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:50 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Dat kan je wel, het UWV zegt het toch? Wees blij dat het UWV zegt dat je kunt werken, dan kun je gaan werken aan een positieve toekomst ipv aan een sombere toekomst met een uitkering :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_114166280
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Belachelijk dat ik voor jouw luie ass werk.
Beter lezen zak hooi.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:20:37 #174
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114166578
quote:

[..]

troost je, ik kan ook geen profvoetballer worden; daar heb ik niet het talent voor. dus moest ik iets anders vinden dat ik ook leuk vind.
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:24:14 #175
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114166720
quote:

[..]

Inpakker
Productiemedewerker
Medewerker tuinbouw

Iedereen doet liever iets wat ie leuk vindt, maar als je volwassen wordt kun je niet meer altijd doen wat je droom is dus zul je moeten leren dat niet alle dromen uitkomen en proberen te genieten van inpakwerk, productiewerk of medewerker tuinbouw. Daar heb je niet direct een opleiding voor nodig, gewoon proberen en het positief inzien!
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:24:22 #176
33954 ElisaB
pi_114166729
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:20 schreef Maanvis het volgende:
troost je, ik kan ook geen profvoetballer worden; daar heb ik niet het talent voor. dus moest ik iets anders vinden dat ik ook leuk vind.
Ik vond je er al geen type voor. Ik had Miss Holland willen worden. Wat denk je...??
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:25:44 #177
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114166785
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:24 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik vond je er al geen type voor. Ik had Miss Holland willen worden. Wat denk je...??
te oud :P.
zo zie je maar, normale mensen hebben ook beperkingen waardoor ze niet kunnen doen waar hun hart ligt. Daarvoor is een uitkering niet bedoeld, om mensen die niet doen wat ze leuk bieden een vangnet te bieden :).
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:31:12 #178
33954 ElisaB
pi_114166999
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:25 schreef Maanvis het volgende:
te oud :P.
Heul niet }:|

quote:
zo zie je maar, normale mensen hebben ook beperkingen waardoor ze niet kunnen doen waar hun hart ligt. Daarvoor is een uitkering niet bedoeld, om mensen die niet doen wat ze leuk bieden een vangnet te bieden :).
In essentie is dat inderdaad wat er aan de hand is. Hard en lullig, maar het geldt eigenlijk zo ongeveer voor iedereen.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:31:59 #179
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_114167032
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:20 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Zit nog wel een verschil tussen talentvol én ziek of niets kunnen en dús maar aan de lopende band gaan staan. :')
pi_114167220
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:24 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Iedereen doet liever iets wat ie leuk vindt, maar als je volwassen wordt kun je niet meer altijd doen wat je droom is dus zul je moeten leren dat niet alle dromen uitkomen en proberen te genieten van inpakwerk, productiewerk of medewerker tuinbouw. Daar heb je niet direct een opleiding voor nodig, gewoon proberen en het positief inzien!
Met het verschil dat iemand zonder handicap na een paar jaar misschien wel kan doen wat hij leuk vindt, terwijl iemand met een handicap daar een beetje geld/ondersteuning voor nodig heeft.

Natuurlijk moet iemand realistisch blijven, iemand in een rolstoel kan moeilijk archeologisch veldwerk gaan doen.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:39:14 #181
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114167334
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:31 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Zit nog wel een verschil tussen talentvol én ziek of niets kunnen en dús maar aan de lopende band gaan staan. :')
Daar zit geen verschil tussen, in zoverre dat er achter de lopende band ook genoeg talentvolle mensen staan die niet ziek zijn maar door omstandigheden niet de baan kregen die ze wilden.
Ik vind niet dat een uitkering daar maar voor moet gelden.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:39:43 #182
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114167363
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:36 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Met het verschil dat iemand zonder handicap na een paar jaar misschien wel kan doen wat hij leuk vindt, terwijl iemand met een handicap daar een beetje geld/ondersteuning voor nodig heeft.

Klopt absoluut, en voor dat geld en ondersteuning heb je familie en je partner.
Een gedicht over Maanvis
pi_114167621
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:39 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Klopt absoluut, en voor dat geld en ondersteuning heb je familie en je partner.
Ik heb geen partner, mijn ouders hebben 7 kinderen groot gebracht en dus geen geld.. wat nu? ;(
pi_114167689
Ja TS je zult toch een keer aan het werk moeten, het is even wennen, iedere dag op tijd opstaan. Maar uiteindelijk geeft het rust, regelmaat en voldoening.

Probeer anders eens een callcenter baan op een helpdesk/klantenservice. Iedere mongool kan dat werk en het is best gezellig
٩๏̯͡๏)۶
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:46:43 #185
244933 trovey
Nachtoele
pi_114167729
quote:
12s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:44 schreef DJKoster het volgende:

[..]

Ik heb geen partner, mijn ouders hebben 7 kinderen groot gebracht en dus geen geld.. wat nu? ;(
In dat soort omstandigheden hebben we nog een plekje onder de brug over.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:51:18 #186
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114167963
quote:

[..]

bijstandsuitkering, daar is die voor.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:52:36 #187
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_114168036
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:39 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Daar zit geen verschil tussen, in zoverre dat er achter de lopende band ook genoeg talentvolle mensen staan die niet ziek zijn maar door omstandigheden niet de baan kregen die ze wilden.
Ik vind niet dat een uitkering daar maar voor moet gelden.
Een uitkering dient er inderdaad niet voor te zijn om iedereen zijn of haar droombaan te kunnen geven.

Echter zijn de meeste Wajong-gerechtigden die wél ambities hebben op werkgebied niet zozeer een probleem qua werk an sic, maar wel op het gebied van de belasting, de mogelijke uitval door medicatiegebruik, opnamen in het ziekenhuis, uitval etc. en vormen daardoor een te groot risico voor een reguliere werkgever om iemand als TS in dienst te nemen of te houden.
En dáar vind ik dan wel weer dat een uitkering prima uitkomst bij kan bieden, de werkgever krijgt bepaalde voordelen waardoor iemand als TS wél die baan krijgt, de Wajonger in kwestie weet zich beschermd wanneer het medisch/psychisch niet goed gaat en zodoende heb je een win-win situatie.

Vind het echt te simplistisch om iedere willekeurige Wajonger maar gewoon in de fabriek te dumpen omdat er ook genoeg gezonde mensen zijn die dat ook moeten/willen doen, als de enige belemmering om je 'droombaan' uit te voeren je gezondheid is vind ik het vrij normaal vanuit de gemeenschap om daar een steentje aan bij te dragen.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:53:48 #188
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114168099
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:52 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Een uitkering dient er inderdaad niet voor te zijn om iedereen zijn of haar droombaan te kunnen geven.

Echter zijn de meeste Wajong-gerechtigden die wél ambities hebben op werkgebied niet zozeer een probleem qua werk an sic, maar wel op het gebied van de belasting, de mogelijke uitval door medicatiegebruik, opnamen in het ziekenhuis, uitval etc. en vormen daardoor een te groot risico voor een reguliere werkgever om iemand als TS in dienst te nemen of te houden.
En dáar vind ik dan wel weer dat een uitkering prima uitkomst bij kan bieden, de werkgever krijgt bepaalde voordelen waardoor iemand als TS wél die baan krijgt, de Wajonger in kwestie weet zich beschermd wanneer het medisch/psychisch niet goed gaat en zodoende heb je een win-win situatie.

Vind het echt te simplistisch om iedere willekeurige Wajonger maar gewoon in de fabriek te dumpen omdat er ook genoeg gezonde mensen zijn die dat ook moeten/willen doen, als de enige belemmering om je 'droombaan' uit te voeren je gezondheid is vind ik het vrij normaal vanuit de gemeenschap om daar een steentje aan bij te dragen.
je kunt je geld maar 1x uitgeven. Als je 50 euro thuis hebt liggen, zou je het dan aan de borderliner geven of aan de doofblinde vrouw in de rolstoel?
Een gedicht over Maanvis
pi_114168161
quote:

[..]

Ga bij je broers wonen als de loser der familie.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:56:24 #190
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_114168230
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

je kunt je geld maar 1x uitgeven. Als je 50 euro thuis hebt liggen, zou je het dan aan de borderliner geven of aan de doofblinde vrouw in de rolstoel?
Ik zou die randdebiel van 3 deuren verder die enkel met z'n pils TV zit te kijken met z'n bijstandsuitkering lekker in de fabriek plaatsen om zodoende de mensen die écht iets willen bijdragen aan de maatschappij de kans te bieden.

Over je voorbeeld kan ik trouwens niet oordelen zonder extra informatie. ;)
pi_114168239
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:13 schreef Ayumu2.0 het volgende:

[..]

Beter lezen zak hooi.
Nee het is de waarheid, ondankbare.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 19:58:03 #192
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114168327
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:56 schreef Lastpost het volgende:

[..]

Ik zou die randdebiel van 3 deuren verder die enkel met z'n pils TV zit te kijken met z'n bijstandsuitkering lekker in de fabriek plaatsen om zodoende de mensen die écht iets willen bijdragen aan de maatschappij de kans te bieden.
TS is maar een borderliner hè, het is niet iemand die een medicijn voor kanker gaat bedenken ofzo ;)
Een gedicht over Maanvis
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 20:06:07 #193
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114168683
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:58 schreef Maanvis het volgende:

[..]

TS is maar een borderliner hè, het is niet iemand die een medicijn voor kanker gaat bedenken ofzo ;)
Maar..... :r
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 20:07:13 #194
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_114168717
quote:

[..]

Dat idd.

Maar vanaf de zijlijn is het zo makkelijk oordelen voor mensen achter een toetsenbordje.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:22:57 #195
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114169341
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:06 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Maar..... :r
alleen om aan te geven dat het niet iemand is die koste wat het kost zijn talenten moet ontplooien.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:23:42 #196
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114169370
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:07 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Dat idd.

Maar vanaf de zijlijn is het zo makkelijk oordelen voor mensen achter een toetsenbordje.
het UWV heeft het al 2x gezegd, dat neem ik voor waarheid aan. en wat het UWV zei was erg positief, dus waarom zou je er tegenin gaan?
Een gedicht over Maanvis
pi_114169512
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:13 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat kan je wel, het UWV zegt het toch? Wees blij dat het UWV zegt dat je kunt werken, dan kun je gaan werken aan een positieve toekomst ipv aan een sombere toekomst met een uitkering :).
ga mij niet zeggen wat ik wel of niet kan
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:32:01 #198
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114169685
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:27 schreef loesje89 het volgende:

[..]

ga mij niet zeggen wat ik wel of niet kan
Het UWV heeft al gezegd wat je wel en niet kunt, dus je kunt vanaf nu focussen op een gelukkig leven in 1 van die 3 banen. Wees blij dat je die kans krijgt, dan zul je in de toekomst een beter leven hebben dan als je met een uitkering leefde.
Een gedicht over Maanvis
pi_114169784
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:32 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het UWV heeft al gezegd wat je wel en niet kunt, dus je kunt vanaf nu focussen op een gelukkig leven in 1 van die 3 banen. Wees blij dat je die kans krijgt, dan zul je in de toekomst een beter leven hebben dan als je met een uitkering leefde.
Het uwv zegt zoveel, zij kunnen toch ook niet in mijn hoofd kijken.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:41:09 #200
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_114170047
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:23 schreef Maanvis het volgende:

[..]

het UWV heeft het al 2x gezegd, dat neem ik voor waarheid aan. en wat het UWV zei was erg positief, dus waarom zou je er tegenin gaan?
Ik neem uitspraken van een instantie die miljarden dient te bezuinigen op uitkeringen waar TS om verzoekt toch echt met een korreltje zout hoor. Zelfde verhaal destijds met al die mensen die ineens van volledig arbeidsongeschikt naar arbeidsgeschikt gingen omdat de eisen/standaarden veranderden, niet dat die mensen ineens wel konden werken. :')

En het is maar wat je positief noemt. :')
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:48:20 #201
373754 mossad_agent
pi_114170362
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:34 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Maar als ze hadden gezegd dat je met kinderen had kunnen werken had je ze wel geloofd? Ik krijg steeds meer de indruk dat je slechts dingen wilt horen die in je straatje passen.
pi_114170484
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:48 schreef mossad_agent het volgende:

[..]

Maar als ze hadden gezegd dat je met kinderen had kunnen werken had je ze wel geloofd? Ik krijg steeds meer de indruk dat je slechts dingen wilt horen die in je straatje passen.
Dan krijg je dat lekker, mij een zorg
Als ik met kinderen wil werken doe ik dat toch wel
Denk je nou echt dat in inpakker ga worden met mn spw?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:51:19 #203
33954 ElisaB
pi_114170515
quote:
als de enige belemmering om je 'droombaan' uit te voeren je gezondheid is vind ik het vrij normaal vanuit de gemeenschap om daar een steentje aan bij te dragen.
Ik niet, eerlijk gezegd. Tenminste, niet als die 'droombaan' simpelweg niet goed samengaat met je beperking. Daar zijn de uitkeringen echt niet voor. Die zijn voor mensen die zelf niet in staat zijn om in hun eigen onderhoud te voorzien. En als TS dat wel is, maar dan in een andere functie, dan is ze weinig anders dan ik.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 20:52:49 #204
33954 ElisaB
pi_114170585
quote:

Ze noemen wat voorbeelden. Maar niets staat jou toch in de weg om om zoek te gaan naar een baan waarin je iets minder belast wordt?
pi_114170652
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:58 schreef Maanvis het volgende:

[..]

want borseliners kunnen per definitie niet slim zijn en iets zinnigs doen?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114170732
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:52 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ze noemen wat voorbeelden. Maar niets staat jou toch in de weg om om zoek te gaan naar een baan waarin je iets minder belast wordt?
dit inderdaad
of doe 50/50 of zo?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_114170863
quote:
13s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 19:56 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Nee het is de waarheid, ondankbare.
Joh je bent de enigste die hapt sukkel. _O-

En de groeten aan je moeder :*
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:07:52 #208
33954 ElisaB
pi_114171197
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:50 schreef loesje89 het volgende:
Maar even serieus en oprecht: als dat op dit moment te belastend voor je is, maar je kunt wel iets anders doen om geld te verdienen. Wil je dat dan niet?
quote:
Maar je wilt wel dat de gemeenschap je onderhoudt als je iets gaat doen wat je eigenlijk (nog) niet aankunt? Ik weet het niet hoor...
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:08:20 #209
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_114171224
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 20:51 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Ik niet, eerlijk gezegd. Tenminste, niet als die 'droombaan' simpelweg niet goed samengaat met je beperking. Daar zijn de uitkeringen echt niet voor. Die zijn voor mensen die zelf niet in staat zijn om in hun eigen onderhoud te voorzien. En als TS dat wel is, maar dan in een andere functie, dan is ze weinig anders dan ik.
Als de droombaan in kwestie nou een van de weinige beroepen zou zijn die niet mogelijk zijn is het inderdaad onredelijk en kun je stellen dat je dan gewoon pech hebt, beperking of niet.
Maar dat lijkt me niet het geval als ik het verhaal van TS zo lees, die heeft voldoende beperkingen en medische klachten en heeft alle moeite bij een reguliere werkgever om een baan te behouden.

TS kan dan wel gedeeltelijk voorzien in eigen onderhoud, echter zou ik haar nooit voor 100% arbeidsgeschikt verklaren, juist door alle medische en psychische omstandigheden.
Iemand die allerlei medicatie slikt, aan programma's mee doet, haar baan moet stoppen omdat ze het niet meer aan kan en het aantal uren bij tijd en wijlen niet trekt acht ik toch wel anders als jij en ik.

Kan het UWV wel stellen dat monotoon en simpel werk de oplossing is voor al haar problemen, een ieder met wat gezond verstand kan toch wel stellen dat dit een leuke oplossing is voor de korte termijn maar gezien haar problematiek dient het UWV niet enkel een jobcoach te sturen die haar van de ene naar de andere job stuurt in de hoop dat ze niet compleet instort na verloop van tijd, maar haar ook op andere fronten te ondersteunen.

Onbegrijpelijk trouwens dat velen stellen dat een misbruikte depressieve borderliner met een angststoornis géen Wajong uitkering verdient puur en enkel omdat het UWV stelt dat ze best die 40 uur kan vullen met een bepaald baantje terwijl de praktijk totaal anders uitwijst. :')

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:07 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Maar je wilt wel dat de gemeenschap je onderhoudt als je iets gaat doen wat je eigenlijk (nog) niet aankunt? Ik weet het niet hoor...
Denk eerder dat ze wenst terug te kunnen vallen op een instantie die haar financieel ondersteunt op het moment dat ze wegens gegronde (!) redenen op dat moment het werk niet (volledig) kan uitvoeren naar tevredenheid van de werkgever, puur en enkel wegens psychische/medische redenen.

En juist daar kan het UWV van onschatbare waarde zijn, juist door alle regelingen voor werkgevers die een Wajonger in dienst nemen en daar kan de jobcoach van het UWV zonder labeltje echt niets mee.
pi_114171326
quote:

[..]

Ik denk dat het UWV groot gelijk heeft.

Waarom verwacht je dat andere mensen voor jou gaan betalen als je topbaan buiten bereik ligt?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:14:16 #211
33954 ElisaB
pi_114171495
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:08 schreef Lastpost het volgende:
Als de droombaan in kwestie nou een van de weinige beroepen zou zijn die niet mogelijk zijn is het inderdaad onredelijk en kun je stellen dat je dan gewoon pech hebt, beperking of niet.
Maar dat lijkt me niet het geval als ik het verhaal van TS zo lees, die heeft voldoende beperkingen en medische klachten en heeft alle moeite bij een reguliere werkgever om een baan te behouden.
Het UWV denkt er anders over. Toegegeven; de voorbeelden die ze noemen klinken wat lullig, maar de strekking van de beslissing is 'TS komt niet in aanmerking voor de uitkering, want ze kan de gewenste functie niet doen, maar kan wel een andere baan doen'.
quote:
TS kan dan wel gedeeltelijk voorzien in eigen onderhoud, echter zou ik haar nooit voor 100% arbeidsgeschikt verklaren, juist door alle medische en psychische omstandigheden.
Iemand die allerlei medicatie slikt, aan programma's mee doet, haar baan moet stoppen omdat ze het niet meer aan kan en het aantal uren bij tijd en wijlen niet trekt acht ik toch wel anders als jij en ik.
Ik acht haar weinig anders. Nou ja, over jou kan ik niet oordelen, maar wel over mezelf. En mijn rijtje was destijds minstens zo weinig fraai als dat van haar. Dus heb ik me moeten aanpassen. Ik had gráág van alles gewild, maar helaas.

quote:
Kan het UWV wel stellen dat monotoon en simpel werk de oplossing is voor al haar problemen, een ieder met wat gezond verstand kan toch wel stellen dat dit een leuke oplossing is voor de korte termijn maar gezien haar problematiek dient het UWV niet enkel een jobcoach te sturen die haar van de ene naar de andere job stuurt in de hoop dat ze niet compleet instort na verloop van tijd, maar haar ook op andere fronten te ondersteunen.
Niets of niemand staat haar in de weg om nu een weinig-belastende baan te zoeken, en daarnaast te werken aan herstel en stabiliteit.

quote:
Onbegrijpelijk trouwens dat velen stellen dat een misbruikte depressieve borderliner met een angststoornis géen Wajong uitkering verdient puur en enkel omdat het UWV stelt dat ze best die 40 uur kan vullen met een bepaald baantje terwijl de praktijk totaal anders uitwijst. :')
Dat is niet zo onbegrijpelijk. De spoeling is dun en er zijn blijkbaar voldoende mensen die het nog slechter getroffen hebben (wat betreft de mogelijkheid om zelfvoorzienend te zijn) en de euro kan maar één keer uitgegeven worden.

Ik heb oprecht te doen met TS en hoop dat ze iets vindt dat bij haar leven en mogelijkheden past. En ik hoop dat ze met de tijd voldoende opknapt om écht het leven weer te leiden zo zij dat wil.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:16:02 #212
33954 ElisaB
pi_114171571
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 21:08 schreef Lastpost het volgende:

Denk eerder dat ze wenst terug te kunnen vallen op een instantie die haar financieel ondersteunt op het moment dat ze wegens gegronde (!) redenen op dat moment het werk niet (volledig) kan uitvoeren naar tevredenheid van de werkgever, puur en enkel wegens psychische/medische redenen.

En juist daar kan het UWV van onschatbare waarde zijn, juist door alle regelingen voor werkgevers die een Wajonger in dienst nemen en daar kan de jobcoach van het UWV zonder labeltje echt niets mee.
Je vergeet steeds dat de baan die ze wil doen op dit moment te belastend voor haar is.

Ik vond destijds dat het mijn plicht was mijn wensen dan maar bij te stellen en iets te gaan doen dat ik wél kon. En persoonlijk vind ik dat dat voor iedereen geldt.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:27:42 #213
373754 mossad_agent
pi_114172179
quote:

[..]

Dit bedoel ik, je wilt bepaalde dingen horen en als dat niet gebeurt dan wordt je pissed.

Vraag dan niks en vaar je eigen route.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 21:33:21 #214
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114172443
quote:

[..]

Ze hebben je geanalyseerd op basis van jouw psychologisch profiel.
Maar je hebt zelf al gezegd dat je productiewerk wel kan maar liever iets doet wat je leuk vindt? Dat geeft al aan dat wat het UWV zegt gewoon klopt.
Ik zou zeggen probeer eens gewoon bij een tuincentrum oid te gaan werken. Want het UWV zegt dat je dat kunt dus dan mag je het ook verzwijgen bij je sollicitatiegesprek. Ik zou het zo zien als ik jou was: Wees blij dat je een gezond lichaam hebt met 2 goede handen waarmee je goed en hard kunt werken! Over 3 jaar denk je terwijl je van je zelfverdiende geld op vakantie bent 'yes ik ben toch blij dat ik nu werk heb ipv met een uitkering thuis zit en elk dubbeltje om moet draaien'.
Een gedicht over Maanvis
pi_114174215
Ik denk dat ook meespeelt bij TS dat geestdodend werk, werk waar je gewoon niet op je plek bent of voelt, zoals productiewerk, op termijn alleen maar meer psychische problemen met zich mee zal brengen, en dan ben je veel verder van huis.

Ten eerste ben je dan veel langer uit de running, verergeren de psychische klachten, en raak je verder verwijdert van de arbeidsmarkt. Derhalve kan het dan ook niet als een structurele oplossing worden gezien, en blijf je in de toekomst bezig met allerlei lapmiddelen en halve maatregelen, waardoor je nooit de zekerheid en structuur zult vinden die je zoekt.

Ik ken het gevoel, ik ben zelf ook depressief geworden na een aantal maanden productiewerk een x aantal jaren geleden, en in mijn omgeving herken ik het ook bij mensen die niet op hun plek zitten, eigenlijk veel meer in hun mars hebben maar aan de onderkant van de arbeidsmarkt blijven hangen door gebrek aan ondersteuning.

Daarom vind ik de "oplossing" van het UWV ook erg kortzichtig. Maar dat wisten we al van het UWV sinds ze meer bezig zijn met het besparen van geld voor de overheid dan het integer beoordelen van zieken en gehandicapten en ze een uitkering en daarmee een bestaan te gunnen waar ze recht op hebben. Sinds de miraculeuze genezingen van talloze arbeidsongeschikten bij de invoering van de WIA, die afgevloeid zijn naar de Bijstand, kan ik het UWV niet meer serieus nemen wat dat betreft. :')
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 14 juli 2012 @ 00:32:45 #216
33954 ElisaB
pi_114180896
Depressief geworden door productiewerk. Sorry, maar dat ligt dan toch echt aan jou. Miljoenen mensen doen productiewerk. Die worden ook niet allemaal depressief.

Lullig voor je, maar het simpele (vervelende) feit dat jij depressief geworden bent van productiewerk, wil nog niet zeggen dat het UWV suckt als ze voorstellen dat iemand het gaat doen.

Zou lekker worden. Productiewerk mag niet meer voorgesteld worden, want Tomatenboer is daar depressief van geworden. Sindsdien moet productiewerk worden aangemerkt als oorzaak voor depressiviteit.

Als het niet zo droevig was, was de gevolgtrekking en het gemak waarmee je 'm maakt (niet alleen voor jezelf, maar in een moeite door ook voor TS en eigenlijk voor iedereen die het advies eventueel van het UWV krijgt) nog grappig ook :)
pi_114181482
Nu ben je weer enorm kort door de bicht elisab... onder je niveau werken kan wel degelijk leiden tot depressie of burnout. Dat is al jaren duidelijk

dus ja dat tomatendinges depresief werd lag inderdaad aan hem. Hij was te slim en dus ligt het ook zeker aan het type werk
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
  zaterdag 14 juli 2012 @ 00:51:02 #218
33954 ElisaB
pi_114181586
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:47 schreef rhubarbje het volgende:
Nu ben je weer enorm kort door de bicht elisab... onder je niveau werken kan wel degelijk leiden tot depressie of burnout. Dat is al jaren duidelijk

dus ja dat tomatendinges depresief werd lag inderdaad aan hem. Hij was te slim en dus ligt het ook zeker aan het type werk
Je hebt gelijk; ik ben een beetje van de korte klappen vandaag :)

Maar ik heb ook al een aantal keer gezegd dat TS volgens mij van het UVW niet perse de fabriek in hoeft, maar dat ze hebben aangeven dat ze werk kan / moet zoeken dat minder belastend is. En dat dat niet zo vreemd is.
pi_114181728
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:32 schreef ElisaB het volgende:
Depressief geworden door productiewerk. Sorry, maar dat ligt dan toch echt aan jou. Miljoenen mensen doen productiewerk. Die worden ook niet allemaal depressief.

Lullig voor je, maar het simpele (vervelende) feit dat jij depressief geworden bent van productiewerk, wil nog niet zeggen dat het UWV suckt als ze voorstellen dat iemand het gaat doen.

Zou lekker worden. Productiewerk mag niet meer voorgesteld worden, want Tomatenboer is daar depressief van geworden. Sindsdien moet productiewerk worden aangemerkt als oorzaak voor depressiviteit.

Als het niet zo droevig was, was de gevolgtrekking en het gemak waarmee je 'm maakt (niet alleen voor jezelf, maar in een moeite door ook voor TS en eigenlijk voor iedereen die het advies eventueel van het UWV krijgt) nog grappig ook :)
Lekker kortzichtig weer. :')

Ik heb daar overigens niet alleen mee te maken gehad, ik zie dat ook bij meer mensen die onder hun niveau werken.

Het is gewoon een feit dat geestdodend werk, dat bovendien ook nog eens onder je niveau is, eventueel icm slechte vooruitzichten op verbetering, net dat extra zetje naar beneden kan zijn, helemaal als je al te maken hebt met psychische klachten.

Plezier in het werk met toekomstperspectief is iets wat enorm onderschat wordt geloof ik, maar wel ontzettend belangrijk. Ik schat in dat productiewerk voor TS absoluut geen structurele oplossing is, en dat TS met productiewerk waarschijnlijk alleen maar slechter af zal zijn, op termijn.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_114181783
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:51 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Je hebt gelijk; ik ben een beetje van de korte klappen vandaag :)

Maar ik heb ook al een aantal keer gezegd dat TS volgens mij van het UVW niet perse de fabriek in hoeft, maar dat ze hebben aangeven dat ze werk kan / moet zoeken dat minder belastend is. En dat dat niet zo vreemd is.
Dat is waar, minder belastend werk hoeft niet persé geestdodend en onder je opleidingsniveau te liggen. Wellicht is er iets te vinden dat TS kan doen wat in het verlengde van de kinderopvang ligt, maar minder hoge eisen stelt aan TS, of wat vrijblijvender is?
  zaterdag 14 juli 2012 @ 00:56:16 #221
33954 ElisaB
pi_114181784
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:54 schreef Tomatenboer het volgende:
Ook jij hebt gelijk :*
  zaterdag 14 juli 2012 @ 00:59:58 #222
33954 ElisaB
pi_114181920
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:56 schreef Tomatenboer het volgende:
Dat is waar, minder belastend werk hoeft niet persé geestdodend en onder je opleidingsniveau te liggen. Wellicht is er iets te vinden dat TS kan doen wat in het verlengde van de kinderopvang ligt, maar minder hoge eisen stelt aan TS, of wat vrijblijvender is?
Ze hebben mij eens voorgesteld loodgieter te worden. Dat was dan wel weer humoristisch _O-

Maar in elk geval: TS is nog jong. Ze heeft een flinke tik van de molen gehad, maar onder de juiste omstandigheden, zou ze wellicht nog prima een stuk stabieler kunnen worden. Imho doe je jezelf (als TS zijnde) op dit moment geen plezier om krampachtig vast te houden aan een carriere die op dit moment niet vol te houden is. Dan beter (tijdelijk) iets dat minder belastend is, maar waarmee ze wel rust en regelmaat heeft. Dan hou je naast je werk energie, hersencapaciteit en incasseringsvermogen over om op te knappen.

Nou ja, dawast eiks ;)
  zaterdag 14 juli 2012 @ 11:29:50 #223
3542 Gia
User under construction
pi_114188990
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:56 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Lopende band en dergelijke, is geestdodend, daar heb je gelijk in.

Maar werken in een tuincentrum, bijvoorbeeld, is dat niet. Het is ook niet per se onder haar niveau. SPW is niet bepaald een hbo-opleiding.

Als iedereen alleen maar werk wil doen waar hij of zij voor opgeleid is, en anders maar zolang een uitkering, dan is Nederland zo failliet.

Ik heb zelf, vroeger, een half jaar champignons geplukt voordat ik aan een secretaresse-opleiding begon. Was best gezellig.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 11:49:57 #224
373754 mossad_agent
pi_114189455
Zolang niemand hier zegt dat het wellicht een leuk idee is om met kinderen te werken neemt TS het toch niet aan. TS wil met kinderen werken en iedereen die zegt dat het niet kan of mag is stom :6
  zaterdag 14 juli 2012 @ 12:09:27 #225
351921 CruellaDeVil
pi_114189890
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 17:22 schreef dawg het volgende:

[..]

stel je niet zo aan mens. als ts niet geschikt zou zijn zou ze echt geen werk in die branche hebben gehad.

daarnaast ken je ts niet, dus ook haar state of mind etc niet. ik hoop dat je je eigen kinderen niet zo oordelend opvoed. :N
Bla, bla. Ik vraag mij gewoon iets af als vreemde via het internet. Dat weet ik, dat weet TS. Over aanstellen gesproken. :')
En wie is er nou aan het oordelen. ;)
pi_114195229
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 11:49 schreef mossad_agent het volgende:
Zolang niemand hier zegt dat het wellicht een leuk idee is om met kinderen te werken neemt TS het toch niet aan. TS wil met kinderen werken en iedereen die zegt dat het niet kan of mag is stom :6
en waar heb je mij dat precies horen zeggen?
wat is nou precies je probleem met mij dat je telkens van die kut opmerkingen maakt
pi_114195671
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 15:15 schreef loesje89 het volgende:

[..]

en waar heb je mij dat precies horen zeggen?
wat is nou precies je probleem met mij dat je telkens van die kut opmerkingen maakt
Veel mensen hier op Fok!, waaronder Mossad_agent hechten nogal aan hun (belasting)geld en hebben een chronische afkeer van sociale voorzieningen. Op het dogmatische af. :)
pi_114196285
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 15:28 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Veel mensen hier op Fok!, waaronder Mossad_agent hechten nogal aan hun (belasting)geld en hebben een chronische afkeer van sociale voorzieningen. Op het dogmatische af. :)
Zoek het dan ook niet op, lijkt mij
Ik hou niet van haring, dan ga ik toch ook niet voor de visboer staan te schreeuwen hoe vies het is?
  zaterdag 14 juli 2012 @ 16:16:54 #229
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114197222
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:47 schreef rhubarbje het volgende:

Daar is vast onderzoek naar gedaann Kun je daar ook bronnen van overleggen?.
Een gedicht over Maanvis
  zaterdag 14 juli 2012 @ 16:21:45 #230
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114197378
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 00:54 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Ik heb daar overigens niet alleen mee te maken gehad, ik zie dat ook bij meer mensen die onder hun niveau werken.

Het is gewoon een feit dat geestdodend werk, dat bovendien ook nog eens onder je niveau is, eventueel icm slechte vooruitzichten op verbetering, net dat extra zetje naar beneden kan zijn, helemaal als je al te maken hebt met psychische klachten.

Plezier in het werk met toekomstperspectief is iets wat enorm onderschat wordt geloof ik, maar wel ontzettend belangrijk. Ik schat in dat productiewerk voor TS absoluut geen structurele oplossing is, en dat TS met productiewerk waarschijnlijk alleen maar slechter af zal zijn, op termijn.
je vergeet even dat het alternatief thuiszitten is en elk dubbeltje moeten omdraaien, terwijl je vrienden en familie ieder jaar op vakantie gaan en kinderen krijgen heeft een wajong-er daar gewoon geen geld voor. al helemaal niet met die bezuinigingen die er nu nog aan komen.
nu zijn er genoeg wajongers die bijverdienen, ook in de prostitutie, maar daar moet je je ook maar toe kunnen zetten.

en ter verduidelijking, ik heb zelf in een fabriek gewerkt waar 500 man werkten. Daar werkten ook een hele hoop mensen, hbo geschoold en universitair geschoold, achter de machines. Onder hun niveau dus. En ze waren stuk voor stuk tevreden met hun situatie. Als je collega's leuk zijn en het werk is niet te zwaar/vervelend kan je daar echt gewoon aan wennen.
TS moet het gewoon proberen waar haar hart ligt in de werkzaamheden die ze wel kan en niet bij voorbaat al werk wat ze niet leuk lijkt afschieten.
Een gedicht over Maanvis
pi_114198036
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 16:16 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Postdoctorale depressie - werken onder je niveau
Auteur: Stefan Wijnberg | 18-07-2003 | Share/Bookmark Mail dit artikel

V akken vullen in de supermarkt om de huur te betalen. Heb je daar nou voor gestudeerd?
inShare

Kansloos werk, eindeloze sollicitaties
Van de arbeidsmarkt verdrongen
Steeds hogere eisen aan werknemers
Verveling en gemis eigen inbreng
Ervaring door intern doorgroeien

Kansloos werk, eindeloze sollicitaties
Rob Wermink studeerde bestuurlijke informatica aan de hogeschool van Groningen. In januari van dit jaar was hij klaar. Nu staat hij aan de lopende band en plakt stickers op flessen. 'Het is echt kansloos werk wat ik nu doe. Ik ben al maanden op zoek naar een baan die aansluit op mijn studie. Het is echt een drama, huilen met de pet op.'

Het wordt voor pasafgestudeerden de laatste tijd moeilijker om meteen na het afstuderen een baan op hun eigen niveau te vinden. Er zijn gewoon minder banen te vergeven. Uit de Arbeidsmarktprognose van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) 2003-2008 blijkt dat het aantal banen dat dit jaar zal dalen met 22 duizend en volgend jaar met 12 duizend. Die afname zorgt er, in combinatie met de groei van de beroepsbevolking, voor dat de werkloosheid fors zal oplopen. Eind 2004 zullen er naar schatting 188 duizend werklozen bijgekomen zijn. Bijna 735 duizend mensen, bijna tien procent van de beroepsbevolking, zullen dan zonder werk zitten.

Ook aan hoger opgeleiden gaat de malaise dus niet voorbij. Het aantal hbo'ers en wo'ers op zoek naar een baan steeg van 71.800 in mei 2002 naar 92.900 dit jaar, een stijging van 29 procent. Wermink: 'Ik heb zeker veertig sollicitatiebrieven verstuurd en meer dan tachtig keer rechtstreeks via internet gesolliciteerd. Tevergeefs. Dan ben je weer eens een van de 120 sollicitanten voor een functie, word je uitgenodigd als een van de honderd, mag je op een tweede gesprek als een van de zeven, en hoor je uiteindelijk bij het derde gesprek dat je wordt afgewezen omdat je geen ervaring hebt. Als pasafgestudeerde heb je gewoon bijna geen kans op dit moment, zeker niet in de IT-sector. Het aanbod is zo groot dat werkgevers hogere eisen kunnen stellen.'

'Zes weken na mijn afstuderen was het geld op. Ik ben toen bij alle uitzendbureaus geweest. Ik had echter het gevoel dat ze daar ook niet op me zaten te wachten. Uiteindelijk kon ik hier aan de slag. Ik blijf echter solliciteren. Over twee jaar, als er weer meer mensen nodig zijn in de IT, komen pasafgestudeerden waarschijnlijk zo aan de slag. Ik ben dus eigenlijk precies in de verkeerde tijd afgestudeerd.'

Van de arbeidsmarkt verdrongen
'Schoolverlaters zijn nu kwetsbaar', zegt Andries de Grip van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA). 'Ze hebben gewoonweg minder keus. Als de arbeidsmarkt ruimer wordt, moeten mensen soms genoegen nemen met een baan onder hun niveau. Ze zullen op bepaalde punten in moeten leveren; minder salaris of een functie in deeltijd. Het kan overigens ook lonen om uit te wijken naar een andere sector. Voor veel academici zijn er bijvoorbeeld goede perspectieven in het onderwijs.'

Dat hoger opgeleiden gedwongen worden hun niveau te werken, heeft ook gevolgen voor laag- en ongeschoolden: zij worden van de arbeidsmarkt verdrongen. 'Hbo'ers en academici hebben het ten opzichte van de niveaus daaronder een stuk makkelijker', zegt Anske Bouman, beleidsmedewerker van het CWI. 'Hun arbeidsmarktpositie is over het algemeen veel beter. In een ruimere arbeidsmarkt zal er dan ook enige verdringing plaatsvinden. Dat hebben we eerder gezien en dat gebeurt nu ook weer.'

Ook Jan van Zijl, voorzitter van de Raad voor Werk en Inkomen - het adviesorgaan voor de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid - ziet dit gebeuren. 'Hoewel verdringing van alle tijden is, wordt het klemmender bij een ruime arbeidsmarkt. Ik hoor nu vaker dat het voor lager opgeleiden moeilijker wordt een baan te vinden. Hoger opgeleiden hebben meer uitwijkmogelijkheden.'

Steeds hogere eisen aan werknemers
Volgens De Grip van het ROA is verdringing ook structureel een groot probleem. 'Bedrijven stellen steeds hogere eisen aan de werknemers. Aan de ene kant kunnen ze dat op het moment ook doen, maar belangrijker, ze moeten het ook. Door de voortschrijdende technologie op voor IT-gebied zijn veel functies complexer geworden. Een secretaresse is tegenwoordig bijvoorbeeld een directieassistent of een officemanager. Functies krijgen een ander karakter.´

´Je moet tegenwoordig naast basisvaardigheden ook beschikken over probleemoplossend vermogen en organisatorische en communicatieve vaardigheden. Hierdoor kunnen werkgevers in sommige gevallen niet meer uit met een mbo'er. In combinatie met de vergrijzing zal dit ervoor zorgen dat de arbeidsmarkt voor hoger opgeleiden structureel krap zal worden. Naast de traditionele beroepen die ze blijven vervullen, zullen hoger opgeleiden ook steeds meer in een niveau daaronder nodig zijn.'

Van Zijl: 'Wat ik buitengewoon zorgelijk vind is dat als, los van de conjunctuur, de arbeidsmarkt over vijftien jaar door ontgroening en vergrijzing weer erg krap is, er nog steeds een grote groep mensen ondergekwalificeerd zal zijn. Hoewel bij een krappe arbeidsmarkt een deel van die slechtopgeleiden ook wel aan de bak komt, geldt dit voor een deel ook niet. Dan komt arbeidsmigratie weer heel dichtbij. Het is niet ondenkbaar dat er ook op de lagere functies concurrentie zal plaatsvinden. Het kabinet zou dan ook meer geld moeten steken in duale leertrajecten en het creëren van stageplaatsen. Wij zijn een groot voorstander van het zogenaamde Beroeps Begeleidend Leren. Er moet gewoon iets gebeuren. Onderkwalificatie vormt de komende jaren een belangrijk punt van zorg.'

Verveling en gemis eigen inbreng
'In het begin gaat het nog wel. Je bent immers allang blij dat je een baan en een inkomen hebt, maar al snel slaat de verveling toe.' Janneke van Aken studeerde vorig jaar af aan de universiteit van Nijmegen. Met een diploma communicatiewetenschap op zak, duurde het desondanks maar liefst elf maanden voordat ze aan de slag kon als medewerker communicatie, pr en marketing bij een softwareleverancier. Uit het rapport Studie en Werk van de Stichting voor Economisch Onderzoek van de universiteit van Amsterdam blijkt dat de zoekduur voor de opleiding Communicatiewetenschap in drie jaar tijd is gestegen van 8 maanden voor studenten uit het studiejaar 1998-1999 naar 11 maanden voor studenten die in 2000-2001 afstudeerden.

Voordat ze haar huidige baan kreeg, werkte Van Aken achter de balie bij de ABN Amro. 'Ik moest de telefoon beantwoorden, heb achter de infobalie gezeten en als kassier gewerkt. Je kunt je ei absoluut niet kwijt in zo'n baan. Eigen inbreng wordt niet gewaardeerd. Na mijn afstuderen heb ik iedere week verschillende kranten bekeken voor vacatures. Vaak stond er niks in dat voor mij interessant was. Ik reageerde toen ook op functies waarvoor ik te hoog was opgeleid. Zelfs voor die functies vragen ze echter vaak een paar jaar ervaring. Ik was dan ook dolblij toen ik drie maanden geleden een baan heb gekregen waar ik wél mijn ei kwijt kan en mijn mening wél telt.'

'Het is helemaal niet erg om een tijdje onder je niveau te werken', zegt Ernestine Simonis van het werving- en selectiebureau Young Executive Recruitment. 'Tijdens de vorige recessie deed iedereen dat ook al. Je kunt beter tijdelijk achter de kassa gaan zitten of in de fabriek werken dan thuis op de bank zitten. Een potentiële werkgever vraagt altijd wat je in de tussentijd hebt gedaan. Als je dan kunt zeggen dat je hebt gewerkt om in je levensonderhoud te voorzien, wordt dat gewaardeerd. Het maakt dan eigenlijk niet eens zo veel uit wat je hebt gedaan', zegt Simonis. 'Zet echter niet in je cv dat je bijvoorbeeld in een supermarkt hebt gewerkt, het is namelijk geen relevante werkervaring, maar vermeld het expliciet in je begeleidende brief.'

Ervaring door intern doorgroeien
Simonis merkt ook dat het voor starters zonder werkervaring momenteel moeilijk is meteen een geschikte baan te vinden. 'Als je nog geen werkervaring hebt, kun je ook proberen intern door te groeien in een onderneming. Die mogelijkheid is er vaak ook wel.' Simonis ondervond zelf ook hoe het is om na je studie geen werk te vinden dat aansloot op haar studie.

'Ik ben eind jaren tachtig afgestudeerd. Toen was er sprake van een hoge werkloosheid. Ik ben toen gaan werken als afdelingssecretaresse. Vanuit die functie kreeg ik weer zin om verder te solliciteren. Werken is heel goed tegen een postdoctorale depressie. Veel studenten hebben echt toegewerkt naar hun afstuderen. Ben je dan klaar en kun je geen passend werk vinden, dan dreig je in een gat te vallen. Na je afstuderen begint een nieuwe ontdekkingsreis. Het is dan verstandig om in ieder geval aan het werk te gaan, waar dan ook, in plaats van thuis depressief op de bank te gaan zitten.'

Overgenomen uit Intermediair, 10 juli 2003
pi_114198139
quote:

[..]

Waarom mensen niet onder hun niveau moeten werken!

Door Chris Stapper op 19-04-2009 | 847 keer gelezen | 11 reacties

Dit gaat over: arbeidsmarkt , geluk , wetgeving

Wat is er gebeurd? Vanaf 1 juli zijn werklozen die een jaar werkloos zijn verplicht een baan onder hun niveau te accepteren. Een crisis maatregel. De argumenten om dit te doen lijken voor de hand te liggen. Hoogopgeleiden kunnen vacatures van lager opgeleiden invullen, maar andersom gaat het niet op. Hoogopgeleide werklozen kosten het meeste geld, dus willen we die zo snel mogelijk weer aan het werk. Als ze onder hun salaris niveau gaan werken, dan wordt dit aangevuld door de overheid. De tegenargumenten zijn echter minder inzichtelijk en hebben daarom blijkbaar minder zwaar gewogen.

Minder geluk!
In de politiek zullen ze het woord geluk niet in deze zin in de mond nemen, maar dit is wat er gebeurd. Mensen die onder hun niveau werken zijn minder gelukkig. Er is geen uitdaging meer. En dat kost vaak veel meer energie dan op je eigen niveau werken.
De doemscenario's die elders worden aangehaald, zoals een tomatenplukkende hoogleraar, zullen, zo hoop ik, wel uitblijven. Een hoogleraar is niet bijzonder goed in tomatenplukken. Wel zou hij elders les kunnen geven. Een HR manager wordt personeelsfunctionaris, enzovoorts.
Maar ook als de doemscenario's ons bespaard blijven, zal het werken op een lager niveau een hoop ongemotiveerde werknemers opleveren.

CV schade
De mensen die gedwongen onder hun niveau gaan werken, zullen later moeten concurreren met de mensen die nu hun baan kunnen houden. Dan zal een lager niveau functie wellicht in hun nadeel werken, zo wordt op verschillende sites gesteld. Een interessant punt is dat werkgevers blijkbaar liever iemand hebben die enige tijd thuis heeft gezeten. Vreemd. Wanneer ik de keus zou krijgen, zou ik toch gaan voor een werknemer die alweer even aan de slag is. Of gedwongen onder niveau werken in deze zin schade berokkend weet ik dus niet.

Arbeidsmarkt perikelen
Het belangrijkste argument is het effect op de arbeidsmarkt. Bekijk de situatie vanuit de werkgever. Neem je de (ongemotiveerde?) HR manager aan als personeelsfunctionaris, of de personeelsfunctionaris? Waarschijnlijk gaan werkgevers voor het eerste. Waarschijnlijk om dezelfde reden dat ze liever een werknemer aan nemen die enige tijd werkloos is geweest, dan een die onder zijn niveau heeft gewerkt.

Deze keuze heeft verstrekkende gevolgen voor de rest van de arbeidsmarkt. De personeelsfunctionaris zal iemand onder zijn niveau verdringen, en zo voort. Dit zorgt er voor dat de zwaarste klappen vallen onder de bevolkingsgroep die deze klappen het minst goed kan verteren: de laag opgeleiden. De argumenten hiervoor lijken rationeel (lagere kosten, laagopgeleiden zullen hun heil niet elders zoeken, de kenniseconomie is afhankelijk van hoogopgeleiden), maar dat doet niet af aan de resultaten. De klappen vallen nog steeds onderaan het opleidingsniveau.
pi_114198157
quote:

[..]

Onder je niveau werken verslechtert hersenfuncties

Heb je een baan onder je opleidingsniveau? Dan bestaat de kans dat je op de lange duur slechter ‘cognitief gaat functioneren’. Dat betekent zoveel als dat je hersens minder worden. Onderzoekers van de universiteit Maastricht toonden het aan.

Werken onder je opleidingsniveau maakt dat je op de lange duur slechter cognitief gaat functioneren. Je cognitief vermogen past zich blijkbaar aan aan het niveau van je werk. Andersom gaan mensen die ondergekwalificeerd zijn voor hun werk steeds betere cognitieve prestaties leveren dan mensen met een baan op hun eigen opleidingsniveau.

Het is een van de belangrijkste conclusies uit onderzoek van de Universiteit Maastricht waarin economen samenwerkten met neuropsychologen. De onderzoekers maakten gebruik van gegevens uit de Maastricht Aging Study, een grootschalige studie naar cognitieve veroudering. Testgegevens werden verzameld bij 447 werkende personen. Binnen deze groep was er op het eerste meetmoment bij 164 personen sprake van overkwalificatie, 88 mensen waren ondergekwalificeerd. Na zes jaar hadden zestien overgekwalificeerden en zeven ondergekwalificeerden werk op hun eigen opleidingsniveau.

In de studie is gekeken naar de functies geheugen, verbaal vermogen, cognitieve flexibiliteit en snelheid van informatieverwerking. Uit de gegevens bleek dat bij mensen waar het functieniveau lager was dan hun opleidingsniveau na zes jaar de cognitieve vermogens sterker waren afgenomen dan bij mensen met een passende baan. Hoe groter het verschil tussen baanniveau en opleidingsniveau, des te sterker het effect.

Te lang onder je opleidingsniveau functioneren pakt dus ongunstig uit. Wie dat doet, is steeds minder in staat om alsnog op het eigen niveau te presteren.
Publicatie

Titel van de publicatie van het Maastrichtse onderzoek: Andries de Grip, Hans Bosma, Dick Willems & Martin van Boxtel. Job-worker mismatch and cognitive decline, Oxford Economic Papers 60 (2008), pp. 237-253
pi_114199429
Het maakt allemaal niet uit loesje.
Er zitten op fok nou eenmaal die-hard anti uitkering / ultraconservatievelingen die sowieso altijd op VVD stemmen.

Die waarschijnlijk denken dat ze het zelf nooit nodig hebben dus waarom geld aan de belasting geven voor een ander.
Want hey wat ik kan moet een ander ook kunnen en nog meer van dat soort drogredenaties.

Ik heb ook een wajong uitkering overigens.
Aangevraagd toen ik 25 was en met enige moeite toegewezen gekregen.
Ik begrijp niet helemaal waarom jij er niet 1 krijgt.. zeer vreemd.
Maar kan net zo zijn dat je een lamlul van een uwv medewerker voor je hebt die waarschijnlijk op fok actief is en zodoende is het gedrag en beslissing verklaard.

Voor de anti uitkerings mensjes.. ga eens weer verder aan het werk.
Ik heb een nieuwe tv nodig.
pi_114199609
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 17:13 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Er zitten op fok nou eenmaal die-hard anti uitkering / ultraconservatievelingen die sowieso altijd op VVD stemmen.

Die waarschijnlijk denken dat ze het zelf nooit nodig hebben dus waarom geld aan de belasting geven voor een ander.
Want hey wat ik kan moet een ander ook kunnen en nog meer van dat soort drogredenaties.

Maar kan net zo zijn dat je een lamlul van een uwv medewerker voor je hebt die waarschijnlijk op fok actief is en zodoende is het gedrag en beslissing verklaard.

Een beetje kritische blik op het geven van een uitkering lijkt me vrij normaal, je mag blij zijn dat er überhaupt zoiets is in Nederland. Hoef je niet meteen anti-uitkering voor te zijn.
٩๏̯͡๏)۶
  zaterdag 14 juli 2012 @ 17:33:13 #236
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_114200087
Leuk die bronnen maar ze vermelden niets over depressie, 1 van de bronnen zegt zelfs: Je kunt beter in de fabriek werken dan thuiszitten. Ga jij dat ook eens doen dan, loesje.
Een gedicht over Maanvis
pi_114200257
Ik volg deze discussie al een tijdje met interesse.

Alleen zijn "hersendodend werk" en "werken onder je niveau" twee verschillende dingen.

Ik doe zelf bijvoorbeeld vrijwilligerswerk waar ik in feite het terrein van een sportvereniging moet schoonmaken, en dat doet mij echt heel veel goeds.

Al is het voor iedereen anders, dat snap ik wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-07-2012 17:40:55 ]
pi_114200497
Ik heb ruim een half jaar met veel plezier in een grote winkel + magazijn gewerkt.

Vrij dom laaggeschoold werk, maar ik bewaar er goede herinneringen aan.
٩๏̯͡๏)۶
  zaterdag 14 juli 2012 @ 17:58:20 #239
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_114200699
Gaan werken levert ook wel een heleboel op. Ook al is het eventueel onder je niveau. Je wordt gewaardeerd, je hebt een reden om 's ochtends op te staan, je bent onder mensen en je bent financieel onafhankelijk. Allemaal positieve zaken.

En je zult er toch rekening mee moeten houden dat je bezwaar wordt afgewezen, lijkt me. Misschien moet je het gewoon proberen. Loop langs een uitzendbureau en kijk wat ze voor je hebben.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 18:55:08 #240
3542 Gia
User under construction
pi_114202397
Of vraag bijstand aan. Dan word je ook begeleid naar een baan of opleiding. Zeker als je nog zo jong bent. Wijs baantjes niet te snel af. Vaak zijn de eenvoudigste baantjes best gezellig.

Zo heb ik ook eens, via een uitzendburo, in een fabriekskantine gewerkt. Wij, kantinemeisjes, hadden de grootste lol met de fabriekslui. Lekker ouwehoeren.
  zaterdag 14 juli 2012 @ 21:42:47 #241
33954 ElisaB
pi_114208102
quote:

Wat ben jij toch een ongelofelijke kneus ook zeg :r
pi_114222284
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:42 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Wat ben jij toch een ongelofelijke kneus ook zeg :r
Ja ja :')

hoer.
  zondag 15 juli 2012 @ 11:52:58 #243
33954 ElisaB
pi_114223155
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 11:15 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ja ja :')

hoer.
Leg eens uit?
  zondag 15 juli 2012 @ 12:05:01 #244
373754 mossad_agent
pi_114223399
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 11:52 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Leg eens uit?
Laat gaan joh,.... het zullen de uppers of de downers zijn die inslaan ;)

Je weet inmiddels toch wel dat er in Nederland bepaalde groepen mensen zijn die je niet met kritiek mag bestoken, daar kunnen ze niet tegen. Daarom worden die groepen ook 'de zwakkeren' in de samenleving genoemd.
  zondag 15 juli 2012 @ 12:15:27 #245
33954 ElisaB
pi_114223668
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 12:05 schreef mossad_agent het volgende:

Laat gaan joh,.... het zullen de uppers of de downers zijn die inslaan ;)
_O-

quote:
Je weet inmiddels toch wel dat er in Nederland bepaalde groepen mensen zijn die je niet met kritiek mag bestoken, daar kunnen ze niet tegen. Daarom worden die groepen ook 'de zwakkeren' in de samenleving genoemd.
Er is in elk geval een groep waarvoor 'sociaal' maar één kant uit gaat.
  zondag 15 juli 2012 @ 12:25:35 #246
373754 mossad_agent
pi_114223981
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 12:15 schreef ElisaB het volgende:

[..]

_O-

[..]

Er is in elk geval een groep waarvoor 'sociaal' maar één kant uit gaat.
En durf geen kritiek te hebben he! ~O>
pi_114224734
quote:

Jammer dat parasieten zoals jij in nl in leven worden gehouden.
pi_114224807
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2012 12:50 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Jammer dat parasieten zoals jij in nl in leven worden gehouden.
Ja lekker werken jij.
pi_114224845
quote:

[..]

Inpakker
Productiemedewerker
Medewerker tuinbouw

Ongelofelijk, ik doe ook liever iets wat ik leuk vind maar ja, er moet brood op de plank komen hè. Dat is dus geen reden om een uitkering aan te vragen.
pi_114224867
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 12:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ja lekker werken jij.
Jij lekker stinken in je sociale woningbouw hok.
pi_114225248
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2012 12:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Jij lekker stinken in je sociale woningbouw hok.
Ik woon prachtig vlak bij de veluwe, in een woning waarvan iedereen denkt dat het een koopwoning is.
Grote mooie tuin, volledig prive kun je hier heerlijk genieten.

Nou denk je "hij trollt" maar nee niets is minder waar.
pi_114225251
Wat een onzin over dat "onder je niveau werken"

Doe dat momenteel ook, maar als je niet werkt....dat is nog lager dan het laagste niveau.
pi_114225596
Wajong :')

Het is al triest dat er zoveel mensen in NL het gebruik van maken, maar wat nog triester maak zijn de mensen die andere jongeren aanmoedigen om de wajong in te gaan :')

vraagje aan TS, vakantie is al geboekt zeker?
I want some NASTY !!!
pi_114225737
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 13:07 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Ik woon prachtig vlak bij de veluwe, in een woning waarvan iedereen denkt dat het een koopwoning is.
Grote mooie tuin, volledig prive kun je hier heerlijk genieten.

Nou denk je "hij trollt" maar nee niets is minder waar.
Wat zul je trots zijn op je gesubsidieerde woning, maar wel fijn die grote tuin. Als je hele dagen thuis zit, komen de muren ook zo op je af anders.
٩๏̯͡๏)۶
pi_114225803
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2012 13:23 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Wat zul je trots zijn op je gesubsidieerde woning, maar wel fijn die grote tuin. Als je hele dagen thuis zit, komen de muren ook zo op je af anders.
Het is niet gesubsidieerd.

Krijgen geen huurtoeslag hoor dus geen zorgen. ^O^
pi_114227426
quote:

Waarom zeg je nou zoiets? Zo krijgen mensen juist een hekel aan Wajongers...

Heb zelf trouwens ook een Wajong.

Toen ik gekeurd werd wist ik in eerste instantie niet dat het voor een Wajong was. Ik dacht dat het gewoon een soort psychiater was (in die periode was ik psychotisch). Nog steeds zit ik constant tegen het psychotische aan. :X

Mijn ervaring is wel dat mensen van het UWV over het algemeen hele redelijke, sympathieke mensen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-07-2012 14:10:26 ]
pi_114241422
't Mag wel eens afgelopen zijn met die halfzijdige solidariteit. Voor de kneus die vindt dat een ander moet werken voor zijn TV een paar cijfers:

Profiel schuldenaar verandert. NVVK maakt jaarcijfers bekend.
geplaatst op 11 mei 2012
De NVVK heeft haar leden gevraagd om hun jaarcijfers voor het jaar 2011 aan te leveren. Daaruit komt een landelijk beeld naar voren.
We zien dat het aantal aanmeldingen redelijk stabiel blijft, maar dat de groep mensen die aanklopt bij de schuldhulpverlening verandert. Hieronder de meest opvallende feiten en cijfers. In het jaarverslag zullen we hier nogmaals op terugkomen, dan ook met een meer gedetailleerd beeld van de schuldhulpverlening en sociaal bankieren in 2011.

In 2011 hebben zich bij de leden 76.000 mensen gemeld voor schuldhulpverlening. In 2010 waren dat er 79.000. Dit cijfer blijft dus redelijk stabiel.
Wel verandert de groep schuldenaren die onze leden tegenkomen:
+ aantal ouderen in de schuldhulpverlening groeit; in 2008 was dit "slechts" 3%, nu ligt dit percentage op 7% van alle aanmeldingen.
+ voor het eerst hebben zich meer mensen bij de schuldhulpverlening aangemeld met inkomen uit arbeid (49%) dan mensen met een uitkering als enige inkomstenbron (44%).
+ 69% van de leden van de NVVK meldt een toename van het aantal schuldenaren met een eigen huis.
+ 1/3 van de leden bericht dat er in 2011 ook meer zzp'ers bij de schuldhulpverlening hebben aangeklopt.

Het lijkt erop dat de middenklasse steeds meer door schulden wordt geraakt. De oorzaken zijn divers, maar de economische crisis speelt zonder meer een rol.

http://www.nvvk.eu/schuldhulpverlening/nieuws/tag/jaarverslag/140

Geniet van je Wajong, aso :W
Kortom, the usual.
pi_114244859
Wtf heeft wajong met schulden te maken? :')
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')