abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149032109
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 03:21 schreef agter het volgende:

[..]

Katyn waren 22.000 Poolse officieren in 1940, geëxecuteerd door de Sovjets.
Had niets met de Duitsers te maken.
Overigens hebben de Soviets daarna hetzelfde gedaan met 60.000 inwoners van de Baltische staten.

Las laatst Bloodlands, en het is echt gruwelijk waar die landen (tussen Duitsland en de SU) doorheen zijn gegaan.
Van de Duitsers wist ik het, maar de Soviets waren bijna net zo erg.
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 03:21 schreef agter het volgende:

[..]

Katyn waren 22.000 Poolse officieren in 1940, geëxecuteerd door de Sovjets.
Had niets met de Duitsers te maken.
Overigens hebben de Soviets daarna hetzelfde gedaan met 60.000 inwoners van de Baltische staten.

Las laatst Bloodlands, en het is echt gruwelijk waar die landen (tussen Duitsland en de SU) doorheen zijn gegaan.
Van de Duitsers wist ik het, maar de Soviets waren bijna net zo erg.
Maar kwam dat ook niet door de 1 e wereldoorlog en daarvoor nog?
Oude land grenzen, beetje wat we nu weer zien in de Krim en Oekraïne?
pi_149032209
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 03:30 schreef Geerd het volgende:

[..]

[..]

Maar kwam dat ook niet door de 1 e wereldoorlog en daarvoor nog?
Oude land grenzen, beetje wat we nu weer zien in de Krim en Oekraïne?
Ja, en het is maar net welke grenzen je neemt... ;)
Centraal Europa is inderdaad al tijden een rommeltje. Nog steeds is die erfenis er.
Hier een kaartje van Europa van 1914.

Maar ook daarvoor heeft Duitsland (met Oostenrijk - Hongarije) altijd grenzen met Rusland gehad.
En Polen is na WO2 best opeens ver naar het westen verhuisd.
Dit was het tot 1847 (Pruisen werd na WO2 opeens Pools):

Oostenrijk - Hongarije is nu helemaal opgedeeld in Natie-staten.

[ Bericht 1% gewijzigd door agter op 25-01-2015 03:58:22 ]
Make my day!
pi_149032726
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 02:33 schreef Geerd het volgende:

[..]

Vooral die T-34 het was wel 1 Tiger tegen 10/15 T-34?? maar productie lag veel hoger.
Ook in de lucht was het niet veel.

Ik weet eigenlijk niet eens of die olie daar wel eens geraffineerd kon worden voor gebruik?
Ook een onuitputtelijke aanvoer van "soldaten" zelfs uit Siberie nog.

Nee het was vanaf het begin al een hopeloze zaak. Duitsers hadden ook geen winterkleding mee, om zo te denken te geven dat het snel gebeurt was.(laatst gehoord in een docu) Ook in de op al lees ik net.

In de winter van 1941-1942 (tijdens het offensief op Moskou) hadden de duitsers geen winterkleding. Dat was niet om ze het idee te geven dat het snel gebeurd was, dat was omdat ze het logistiek niet aankonden om én voldoende brandstof, munitie en voedsel naar het front te sturen en ook nog de winterkleding er naartoe te transporteren. Daarom is er op gegokt dat ze nog snel zouden winnen, in de hoop dat ze dan de winter in Moskou door konden brengen.
Waar ze overigens geen rekening mee hielden is dat de russen überhaupt de tactiek van de verschroeide aarde toepasten, dus ook de dorpen die ze wel veroverden boden minder beschutting dan ze gehoopt hadden.

In de winter van 1942-1943 hadden de duitsers rondom Moskou en Leningrad iig voldoende winterkleding, In Stalingrad in eerste instantie ook volgens mij, maar nadat ze omsingeld waren, kwamen natuurlijk ook logistieke problemen.
pi_149032787
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 03:01 schreef agter het volgende:

[..]

Dit ging over 1 dag (12 juli), op 1 plaats (Procharovka). Maar als je het hele verslag leest, waren de Russische verliezen bizar hoog, tov de Duitse.

"De verliezen waren in werkelijkheid verhoudingsgewijs veel lager, terwijl de Russen juist zeer zware verliezen leden. Volgens de laatste lezingen bezaten de Duitse aanvalsspitsen op dat moment 186 pantservoertuigen, waarvan 117 tanks. De Russische generaal Pavel Rotmistrov was onverwacht snel opgerukt vanuit het oosten met 800 T-34 tanks, waarvan hij er direct 400 tegen de uitgeputte Duitsers inzette.
Hoewel onduidelijk is wat er precies gebeurd is, zou de voorhoede van de Russische tanks in een antitankgracht zijn gereden, waarna de bestuurders van de achteropkomende tanks in paniek probeerden te keren en daarbij een makkelijk doelwit voor de Duitsers waren en zelfs tegen elkaar opbotsten.

De Russische verliezen zouden die dag 235 tanks bedragen tegen 3 voor de Duitsers. Hogere schattingen gaan zelfs uit van een verlies van 822 tanks aan Russische zijde. De Duitse Tiger tanks voerden een zwaarder kanon van 88 mm en hadden een dikker pantser van 100 mm. De T34 droeg een lichter kanon en maar 45 mm pantser, onder 60° schuin geplaatst, maar er waren er meer van. De Russische tanks reden in een zwerm op volle snelheid naar de Duitse tanks toe, om pas van dichtbij het vuur te openen."
Waar heb je dit vandaan?

Volgens David Glantz ("When titans clashed") hebben de russen tijdens de slag om Kursk 1745 tanks ingezet, de duitsers 1455. Hij baseert zich op zowel duitse als russiche bronen.
Over de slag bij Prokhorovkha (waar de gevechten het hevigst waren), geeft hij aan:"Rotmistrov lost over 400 of his 800 tanks, but the germans lost 320 tanks and self-propelled guns as well."
Dat de russen dichtbij moesten komen, dat geeft hij overigens ook aan.
Dat er maar 3 duitse tanks vernietigd zouden zijn. lijkt mij pertinente onzin, ook als het alleen over Prokhorovka gaat. Dan zouden de duitsers de slag daar gewonnen hebben. En dat is aantoonbaar niet het geval. Bij Kursk als geheel of Prokhorovka specifiek kun je nog stellen dat die dag niemand gewonnen heeft, want zowel de duitsers als de russen waren na een paar dagen uitgeteld.

De russen konden in de dagen erna echter ten noorden van Kursk, bij Orel, de aanval inzetten, terwijl de duitsers alles op Kursk gegooid hadden. Die aanval begon overigens al op 12 juli, toen de slag bij Prokhorovka in volle hevigheid bezig was.

De westerse geschiedschrijving over het oostfront is tot de jaren 90 juist enorm beïnvloed door de duitse kant van het verhaal, omdat de russische archieven niet toegankelijk waren, en de enige russische bronnen die hier beschikbaar waren nogal gekeurd waren door de communisten, en (grotendeels terecht) niet serieus genomen werden.
Nadat begin jaren 90 (glasnost) de russiche archieven meer toegankelijk werden, is het westers beeld van het oostfront juist erg gekanteld.
Het bleek dat het echt niet het geval was dat de duitses verschrikkelijk briljant bezig waren en alleen maar door de russische winter verslagen werden (even gechargeerd weergegeven). Ook bleek het niet zo te zijn dat de russen overal en altijd het 10-voudige overwicht hadden, wat volgens de duitsers meestal het geval was. (weer wat gechargeerd). Dat leek vaak overigens wel zo, omdat (wederom volgens David Glantz "When titans clashed") de russen heel erg goed waren om hun troepen te concentreren op het punt waar ze wilden aanvallen/hun prioriteit lag.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2015 09:13:28 ]
pi_149039432
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 09:04 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Het bleek dat het echt niet het geval was dat de duitses verschrikkelijk briljant bezig waren en alleen maar door de russische winter verslagen werden
Inderdaad.

Zoals altijd een combinatie van factoren, het Duitse leger liep eind 1941 vast in de modder, dat was misschien wel erger dan de vorst, hierdoor kregen de Russen de mogelijkheid op adem te komen.

Verder was de Duitse oorlogsproductie en logistiek gewoon niet ingesteld op een langdurige veldtocht.

Omgedraaid ging de bevoorrading van de Russen steeds beter, mede dankzij de bevoorrading van de bondgenoten (VS) de manschappen werden beter getraind, bewapend en de generaals kopieerden de Duitse Blitzkrieg waarbij ze hulp kregen van opperbevelhebber / staatshoofd AH die iedere terugtrekkende beweging als hoogverraad zag en verbood en dus meer troepen verspeelde dan de kazernes in Duitsland konden opleiden.

Interessant onderwerp.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
pi_149039902
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:09 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Inderdaad.

Zoals altijd een combinatie van factoren, het Duitse leger liep eind 1941 vast in de modder, dat was misschien wel erger dan de vorst, hierdoor kregen de Russen de mogelijkheid op adem te komen.
In eerste instantie waren de duitsers zelfs blij met de vorst, want ze zakten niet meer weg in de modder.
quote:
Verder was de Duitse oorlogsproductie en logistiek gewoon niet ingesteld op een langdurige veldtocht.
Idd. De industriële capaciteit was ook te gering. In 1939 was er in de VS 1 4-wielig motorvoertuig op 10 mensen, in Duitsland was dat 1 op 70. (bron: Van Crefeld, Supplying war).

De duitsers werden ook erg gehinderd door de variatie aan voertuigen, omdat ze niet voldoende automobielindustrie hadden om hun eigen leger te motoriseren (in tegenstelling tot wat veel gedacht wordt, waren ze nog erg afhankelijk van paarden, maar een klein deel van het leger was volledig gemotoriseerd). Bijna de helft van de vrachtwagens die ze in Rusland gebruikten, waren buitgemaakte franse vrachtwagens (zelfde bron).
quote:
Omgedraaid ging de bevoorrading van de Russen steeds beter, mede dankzij de bevoorrading van de bondgenoten (VS) de manschappen werden beter getraind, bewapend en de generaals kopieerden de Duitse Blitzkrieg waarbij ze hulp kregen van opperbevelhebber / staatshoofd AH die iedere terugtrekkende beweging als hoogverraad zag en verbood en dus meer troepen verspeelde dan de kazernes in Duitsland konden opleiden.

De russen kopieerden de Blitzkrieg niet alleen, het zat al in hun militaire doctrine in 1939 (ze liepen wat dat betreft zelf vooruit op de duitsers). Alleen hadden ze door de zuiveringen gebrek aan goede commandanten, waardoor de uitvoering in eerste instantie geen succes was. En hun tanks waren in het begin van WO2 vaak niet uitgerust met radio's, waardoor communicatie op het slagveld nogal lastig was. Dat moest met vlagsignalen. Lekker handig, zit je in gevecht, moet je je hoofd uit de koepel steken om met een vlag te zwaaien of om de gezwaaide vlag te zien. En dan moet 'ie ook nog maar zichtbaar zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2015 14:21:13 ]
pi_149040052
Ik vraag me wel eens af hoe de Duitse inval zou zijn verlopen als niet een groot deel van de Sovjet commandanten was afgemaakt. Maarja dan heb je het over what-if-history en dat is vooral speculatie :P
pi_149040439
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:23 schreef Romanus het volgende:
Ik vraag me wel eens af hoe de Duitse inval zou zijn verlopen als niet een groot deel van de Sovjet commandanten was afgemaakt.
Goede kans dat dan de duitsers waren afgemaakt.
Hitler viel vrijwel precies aan op het moment dat het voor hem het gunstigste was. Het rode leger zat midden in een reorganisatie en het oude materiaal dat werd langzamerhand vervangen door nieuw materieel.
Een jaar eerder en de duitsers zaten ook met veel nutteloze tanks (de Panzer 1 en 2 waren nutteloos in Rusland, te licht bewapend, zeker de Panzer 1 was volkomen ongeschikt tegen andere tanks, die was alleen met machinegeweren bewapend). Pas in 1941 hadden ze een redelijke hoeveelheid Panzer 3 en 4.
Een jaar later en de russen hadden meer T-34 en KV-1 tanks en daar hadden de duitsers geen antwoord op gehad, want doordat ze die in 1941 al in kleinere getallen tegenkwamen, zijn ze daar een antwoord op gaan ontwikkelen. In eerste instantie was dat de Panzer 4 met een geschikt anti-tank kanon (de Panzer 4 die ze in de zomer van 1941 gebruikten had een kanon met korte loop, wat niet goed geschikt was om andere tanks uit te schakelen, en zeker niet de T-34).

Maar dat is inderdaad een what-if scenario.
pi_149040584
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:23 schreef Romanus het volgende:
Ik vraag me wel eens af hoe de Duitse inval zou zijn verlopen als niet een groot deel van de Sovjet commandanten was afgemaakt.
Dat viel wel mee, volgens historicus Richard Overy

In Ruslands oorlog beschrijft hij dat 80% van de weggezuiverde officieren in 1940 weer terug waren bij het Rode leger

Hij wijt de onervarenheid van de officieren aan de uitbreiding van het Rode leger, in 1941 was 75% van de officieren minder dan een jaar in functie bij de 161 nieuwe gevormde divisies die opgericht werden tussen januari 1939 en mei 1941

Hij schrijft letterlijk: Waardoor er meer officieren nodig waren dan door de opleidingen geleverd konden worden.

Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
  zondag 25 januari 2015 @ 14:40:18 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_149040783
Als de oorlog in Europa langer geduurd had was de eerste atoombom niet op Hiroshima gevallen maar bv op Berlijn en daarna op het Ruhrgebied.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_149040844
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:34 schreef Buster24 het volgende:

[..]

Dat viel wel mee, volgens historicus Richard Overy

In Ruslands oorlog beschrijft hij dat 80% van de weggezuiverde officieren in 1940 weer terug waren bij het Rode leger

Hij wijt de onervarenheid van de officieren aan de uitbreiding van het Rode leger, in 1941 was 75% van de officieren minder dan een jaar in functie bij de 161 nieuwe gevormde divisies die opgericht werden tussen januari 1939 en mei 1941

Hij schrijft letterlijk: Waardoor er meer officieren nodig waren dan door de opleidingen geleverd konden worden.

Ze werden dus 'ontslagen' en niet gedood? Ik dacht altijd dat ze gedood werden, kan het uiteraard mis hebben. :P
  zondag 25 januari 2015 @ 14:47:05 #72
45206 Pietverdriet
pi_149040998
Denk een zorgerlijker scenario trouwens is niet eerder of later aanvallen van de D op de SU maar het helemaal niet aanvallen en verder samenwerken zoals men daarvoor deed.
Er gingen enorme hoeveelheden grondstoffen uit de SU naar D,strategische materialen waar later een groot tekort aan was. Zeker als de SU ook olie was gaan leveren aan Japan.
Dan was de Japanse noodgreep naar Indonesie niet nodig geweest, Pearl Harbor niet gebeurd en de VS neutraal gebleven.
pi_149043029
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:42 schreef Romanus het volgende:

[..]

Ze werden dus 'ontslagen' en niet gedood? Ik dacht altijd dat ze gedood werden, kan het uiteraard mis hebben. :P
Overy schrijft: De juiste cijfers zijn nu beschikbaar uit Russische bronnen.
Van 1936 tot 1938 werd een totaal 41.128 weggezuiverd, maar de meesten werden weggezonden
en niet gearresteerd of terechtgesteld.

Bij de hogere officieren (generaals e.d.) ging het er wat harder aan toe.
pi_149044273
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 14:47 schreef Pietverdriet het volgende:
Denk een zorgerlijker scenario trouwens is niet eerder of later aanvallen van de D op de SU maar het helemaal niet aanvallen en verder samenwerken zoals men daarvoor deed.
Er gingen enorme hoeveelheden grondstoffen uit de SU naar D,strategische materialen waar later een groot tekort aan was. Zeker als de SU ook olie was gaan leveren aan Japan.
Dan was de Japanse noodgreep naar Indonesie niet nodig geweest, Pearl Harbor niet gebeurd en de VS neutraal gebleven.
Aangezien het uitgangspunt van Hitler Lebensraum in het oosten was, is niet aanvallen niet realistisch.
  zondag 25 januari 2015 @ 16:33:35 #75
45206 Pietverdriet
pi_149044421
quote:
0s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:29 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Aangezien het uitgangspunt van Hitler Lebensraum in het oosten was, is niet aanvallen niet realistisch.
Zeg ook niet dat het realistisch is.
pi_149044607
quote:
Dan was Duitsland economisch ingestort bovendien was het ideoligisch niet vol te houden.
pi_149044648
Vannacht deed fok ineens kak ben maar gaan pitten vanaaf even bijlezen! Eerst ff werken :P
pi_149045156
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:38 schreef DeParo het volgende:

[..]

Dan was Duitsland economisch ingestort bovendien was het ideoligisch niet vol te houden.
Als ze de ideologie tijdens de oorlog niet hadden toegepast maar de lokale bevolking in de plaats daarvan de hand hadden gereikt dan had het er wellicht ook heel anders uitgezien. In plaats van pattizanenlegers achter het front hadden ze dan veel betrouwbaardere bevoorradingslijnen gehad + mankracht vrij gehouden.
Echt te zot voor woorden die zelfoverschatting van AH en zijn kliekje van übermenschen liefhebbers.
pi_149045480
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 16:59 schreef Humberto-T het volgende:

[..]

Als ze de ideologie tijdens de oorlog niet hadden toegepast maar de lokale bevolking in de plaats daarvan de hand hadden gereikt dan had het er wellicht ook heel anders uitgezien. In plaats van pattizanenlegers achter het front hadden ze dan veel betrouwbaardere bevoorradingslijnen gehad + mankracht vrij gehouden.
Echt te zot voor woorden die zelfoverschatting van AH en zijn kliekje van übermenschen liefhebbers.
Zeker.
De Duitsers werden in Oekraine vaak als helden en bevrijders binnen gehaald. En in de Baltische staten ook.

Make my day!
pi_149046361
quote:

[..]

Zo kunnen we ook voor de Eerste Wereldoorlog scenario's bedenken waarbij de Duitsers wellicht hadden gewonnen, en toen ging het toch vooral om andere zaken, maar wat dat betreft inderdaad. Je kan echter ook zeggen dat de Duitsers met hun ideologische geklets veel bijval kregen van andere groepen zoals Roemenen, Italianen, en Oekraïners. In elke oorlog vind je wel op een bepaalde manier vijanden en bondgenoten alleen nu voor beide kanten wat extremer.
pi_149047582
quote:

[..]

Maar die ideologie van ubermenschen was ook wel de kern van de nazi-ideologie, dus je kunt dat niet zomaar wegdenken.
pi_149124961
quote:
Wat als Japan de Sovjet-Unie samen met Duitsland was aangevallen in 1941? Een Duitse aanval zou voor Japan een mooie aangelegenheid zijn geweest om voorgoed af te rekenen met de Sovjet-Unie. En als de Sovjet-Unie gevallen was, wat zou er dan gebeurd zijn?

Het is eigenlijk een trieste constatering dat we de Tweede wereld oorlog gewonnen hebben dankzij de steun van een regime wat eigenlijk net zo fout was als Nazi-Duitsland. Het gekke is dat wanneer je een shirt zou dragen met daarop de beeltenis van Jozef Stalin (bijna) niemand je gek zou aankijken terwijl het dragen van een shirt van Adolf Hitler je niet populair maakt.
pi_149126332
91%van de Duitsers aan het oostfront sneuvelden staat in het verhaal, is dat niet te veel?
History became legend, legend became myth.
pi_149126448
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:16 schreef valek het volgende:
91%van de Duitsers aan het oostfront sneuvelden staat in het verhaal, is dat niet te veel?
Dat lijkt me ook wat veel denk dar dit verwijst naar de Duitsers die naar de Goelag moesten.
pi_149126497
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:16 schreef valek het volgende:
Ik las dat 91% van alle gesneuvelde Duitse soldaten, aan het oostfront stierf.
Make my day!
pi_149128965
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 23:39 schreef Michie_ het volgende:

[..]

Wat als Japan de Sovjet-Unie samen met Duitsland was aangevallen in 1941? Een Duitse aanval zou voor Japan een mooie aangelegenheid zijn geweest om voorgoed af te rekenen met de Sovjet-Unie. En als de Sovjet-Unie gevallen was, wat zou er dan gebeurd zijn?

Japan had niet zoveel te winnen in dat deel van de Sovjet-Unie en bovendien hadden ze al 1x klop gekregen van de russen. Die hadden er weinig zin dat nog eens te proberen waarbij ze er eigenlijk geen direct voordeel bij hadden.
Japan had olie nodig. Voor hen was het makkelijker om dat te krijgen door te proberen
Nederlands-Indië te veroveren.
pi_149134822
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:23 schreef agter het volgende:

[..]

Ik las dat 91% van alle gesneuvelde Duitse soldaten, aan het oostfront stierf.
Je hebt gelijk. Ik las het verkeerd. Maar dat is nog steeds veel.
History became legend, legend became myth.
  vrijdag 30 januari 2015 @ 10:27:18 #88
430026 derOtto
Ich bin der Otto!
pi_149202396
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 januari 2015 23:39 schreef Michie_ het volgende:

[..]
Het is eigenlijk een trieste constatering dat we de Tweede wereld oorlog gewonnen hebben dankzij de steun van een regime wat eigenlijk net zo fout was als Nazi-Duitsland.
Het wordt nog triester als je bedenkt dat een van de eerste slachtoffers qua landen in de Tweede Wereldoorlog Polen was en dat juist dit Polen na het einde van de oorlog nog jaren onder dat andere misdadige regime mocht zuchten. Wat dat betreft kan je stellen dat de oorlog misschien pas met de val van de muur écht was afgelopen.

Ik heb me er zelf nooit zo in verdiept maar een gegeven dat vaak terugkomt is dat de VS generaal Patton het liefste gewoon door had blijven vechten na de bevrijding maar dan tegen de Sovjets - ik weet niet of iemand dat verder kan duiden hier?
Scientific Progress Goes 'Boink'
  vrijdag 30 januari 2015 @ 10:31:22 #89
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_149202487
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 16:10 schreef Viajero het volgende:

D-Day was de enige manier om een bezetting van heel Europa door Stalin te voorkomen. Ik ben de VS nog steeds dankbaar dat ze ons tot 1991 tegen de Soviets beschermd hebben.
Het is mede door de zwakke gezondheid en houding van Roosevelt dat Stalin de kans kreeg om Polen bijvoorbeeld en Oost-Duitsland binnen de invloed van de USSR te krijgen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  vrijdag 30 januari 2015 @ 10:33:11 #90
45206 Pietverdriet
pi_149202529
quote:
1s.gif Op zondag 25 januari 2015 17:10 schreef agter het volgende:

[..]

Zeker.
De Duitsers werden in Oekraine vaak als helden en bevrijders binnen gehaald. En in de Baltische staten ook.

[ afbeelding ]
Niet zo vreemd als je weet wat de decennia daarvoor door de Communisten daar was uitgevroten. Wisten zij veel...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')