Het hangt er idd ook helemaal vanaf hoe zo'n klim loopt he. In Tecklenburg heb je klimmetjes van 300meter met 25% stijging. Dan loop je blauw aan met 39x26, terwijl je met dat verzet makkelijk een klim van 10% over 10km oprijdt.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:18 schreef Gripper het volgende:
Toch monteer ik nog steeds trouw m'n compact bladen voor een sessie in de Alpen, uit gewoonte. 34-28 is uiteraard licht genoeg voor wat dan ook, al ben ik dit jaar alweer veel sterker dan vorig jaar, dus misschien kom ik op m'n 39-28 ook overal prima naar boven. Al schiet dat verzet wel tekort voor steile Ardennen krengen als de stockeu en redoute...
Hoe vaak heb jij al klimmen van 10km met 10% opgereden? En hoe vaak makkelijk?quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:21 schreef Patroon het volgende:
[..]
Het hangt er idd ook helemaal vanaf hoe zo'n klim loopt he. In Tecklenburg heb je klimmetjes van 300meter met 25% stijging. Dan loop je blauw aan met 39x26, terwijl je met dat verzet makkelijk een klim van 10% over 10km oprijdt.
haha ik bedoel klimmen met stukken van 10% en gemiddeld 7%. Dat heb ik al een paar keer gedaan in mijn leven. Alpe d'huez en nog andere cols waar ik de naam niet van weet, omdat 10 jaar terugquote:Op woensdag 11 juli 2012 20:22 schreef eentwee het volgende:
[..]
Hoe vaak heb jij al klimmen van 10km met 10% opgereden? En hoe vaak makkelijk?
Volgens mij zijn de e-dicks weer ietsje te groot vandaag.
quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:22 schreef eentwee het volgende:
[..]
Hoe vaak heb jij al klimmen van 10km met 10% opgereden? En hoe vaak makkelijk?
Ik tref je daar wel na 160km Marmotte, hopelijk hoef ik onderaan niet op je te wachten. Kunnen we dan nog even uitvechten wie daarna bier mag halenquote:Op woensdag 11 juli 2012 20:26 schreef Gripper het volgende:
[..]![]()
Zaterdag 6 juli 2013 Patroon jonguh! Jij en ik om 5 uur s morgens voor de kerk in bourg d'oisans, mano à mano!
Ik bedoel 28x27, wat ik zei dus.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:24 schreef Patroon het volgende:
[..]
haha ik bedoel klimmen met stukken van 10% en gemiddeld 7%. Dat heb ik al een paar keer gedaan in mijn leven. Alpe d'huez en nog andere cols waar ik de naam niet van weet, omdat 10 jaar terug
edit: Maar bedoelde jij in het vorige topic nou 39x28 of 30x28...daar waren we niet helemaal over uit..
Wat doe je daar dan Tommeke?quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:49 schreef Tommeke het volgende:
Geef mij maar een compact bij 10k à 10%!
Maar Buzz idd, beter ga je goed getraind de bergen in.
Anders ga ik harken haha.quote:
Dat is toch Cruijff-logica manquote:Op woensdag 11 juli 2012 21:14 schreef kaasplankje het volgende:
In Nederland rijd ik eigenlijk liever met 53/42. Dan heb je een veel betere kettinglijn bij 30-35km/u op het binnenblad. Als ik naar de bergen ga dan moet de 39 er op. Ook al in de Ardennen.
Met La Marmotte in 2000 had ik ook 39/23 als lichtste. Dat heeft me op Alpe 'd Huez wel tijdwinst opgeleverd, want daar ga je gewoon harken in je lichtste verzet. Zo kapot ga je. Als dat dan een 23 is rijd je dus nog best rap naar boven.
Cruijffquote:Op woensdag 11 juli 2012 21:24 schreef eentwee het volgende:
Dat is toch Cruijff-logica manWaarschijnlijk zou je met een lichter verzet harder zijn gegaan. Al was het maar om het beenritme te kunnen afwisselen.
Dat dacht ik wel dat jij nog wat zwaarder trapte dan 39 x 26. Dus jij trapte daar een verzet wat de mindere goden onder de profs in die tijd ook trapten. (lichter mocht niet van Post, Raas en Gisbers)quote:Op woensdag 11 juli 2012 21:14 schreef kaasplankje het volgende:
In Nederland rijd ik eigenlijk liever met 53/42. Dan heb je een veel betere kettinglijn bij 30-35km/u op het binnenblad. Als ik naar de bergen ga dan moet de 39 er op. Ook al in de Ardennen.
Met La Marmotte in 2000 had ik ook 39/23 als lichtste. Dat heeft me op Alpe 'd Huez wel tijdwinst opgeleverd, want daar ga je gewoon harken in je lichtste verzet. Zo kapot ga je. Als dat dan een 23 is rijd je dus nog best rap naar boven.
Dat laatste klinkt ook als Cruijff (quote:Op woensdag 11 juli 2012 21:26 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Cruijff![]()
Ik wissel altijd veel af hoor, zitten, tandje erbij en staan, terugschakelen en weer zitten, enz.
Ik bedoel meer dat je ook niet té licht moet steken, want je moet toch naar boven. Beter sneller want dan zie je minder lang af.![]()
Ja, La Marmotte rijden in 10 uur is eigenlijk een veel grootsere prestatie dan La Marmotte rijden in 7 uur. Ze moesten het eigenlijk omdraaien, dat je goud krijgt als je er langer over doet.quote:Op woensdag 11 juli 2012 21:29 schreef eentwee het volgende:
[..]
Dat laatste klinkt ook als Cruijff () logica maar klopt. Je merkt als je vooruit gaat dat het mes bergop van twee kanten snijdt: je kunt een hoger vermogen leveren, dus ga je harder een daardoor hoef je het minder lang te kunnen leveren.
@ eentwee: Dit dacht ik dus ook, dat je een 27 of 28 achter bedoelde.quote:Op woensdag 11 juli 2012 20:32 schreef Patroon het volgende:
Ah, dacht dat je met 28/27 achter bedoelde..maar damn..das best licht.
quote:Op woensdag 11 juli 2012 22:47 schreef kanovinnie het volgende:
Kennis van me:
Ja, ik ging op mijn racefiets (hij rijd normaal op een oude MTB naar zijn werk) makkelijk 40 door 't dorp!
Dus zeg ik, dan ga je toch eens mee op dinsdag? Gaan we een rondje fietsen.
Toen sprak hij de woorden:
Ja, ik denk dat ik jullie verbaas.
Toen heb ik 'm even uitgelegd dat de vorige keer dat iemand dat vertelde, wij hem na 20km kwijt waren![]()
Maar hij hield stellig vol. Zal me benieuwen.
Dat was gewoon de waarheid. Die jongen die dus het eerst mee was dacht ook dat hij ons er wel even uit zou fietsen omdat hij een keertje eerder iemand anders (wildvreemde wielrenner) eruit had gereden.quote:
Ligt aan de mtber en wielrenner.. Ik heb ook wel es meegereden met wielrenners, ging makkelijk, makkelijker nog dan alleen fietsen ondanks dat snelheid hoger lag. Maar ja, weet niet hoeveel km zij in de benen hadden, ik nog maar 40 toen. En 40 km/u is niet zo bijzonder, ook op mtb niet.quote:Op woensdag 11 juli 2012 22:47 schreef kanovinnie het volgende:
Kennis van me:
Ja, ik ging op mijn racefiets (hij rijd normaal op een oude MTB naar zijn werk) makkelijk 40 door 't dorp!
Dus zeg ik, dan ga je toch eens mee op dinsdag? Gaan we een rondje fietsen.
Toen sprak hij de woorden:
Ja, ik denk dat ik jullie verbaas.
Toen heb ik 'm even uitgelegd dat de vorige keer dat iemand dat vertelde, wij hem na 20km kwijt waren![]()
Maar hij hield stellig vol. Zal me benieuwen.
Lagers in trapas? Of zitten cranks los? Ik had dat ook eens, bleken mn cranks los te zitten.quote:Op woensdag 11 juli 2012 23:25 schreef 1299 het volgende:
Zo vandaag weer een rondje gedaan, windkracht 5 hierzoLeuk die polders. Schakelen doet de fiets weer prima, maar die rare tik is er nog steeds niet uit. Misschien wel een trapaslager ofzo? Ik weet niet wat voor symptomen dit geeft, maar hier wordt ik helemaal krankjorum van.
Continue bij aanzetten, vooral bij meer power hoor ik getik vanuit de aandrijflijn ergens. Je kan het ook voelen.
http://www.endomondo.com/workouts/k0SgF5nJles
Ik heb geen idee, zo op de tast zit er iig geen speling op. Ik kan ze ook niet zomaar open trekken zonder specifiek gereedschap volgens mij. Hij moet sowieso op moment weer dicht, en ik heb geen momentsleutel die zo laag gaat.quote:Op woensdag 11 juli 2012 23:40 schreef the85mc het volgende:
[..]
Lagers in trapas? Of zitten cranks los? Ik had dat ook eens, bleken mn cranks los te zitten.
De oplossing voor dit alles is simpel: op dat compact crankstel (cirkel 110 mm) passen ook grote bladen van 39 en 53. Dus met 1 crankstel en een set losse kettingbladen kan ik zowel in Nederland als in de bergen lekker uit de voetenquote:Op woensdag 11 juli 2012 21:09 schreef buzz1291 het volgende:
En ik vind een compact niet stoer, maar wel veel meer gesoigneerd dan een triplootje.....
Weet ik ook niet. Ik rij met Sram.quote:Op donderdag 12 juli 2012 00:00 schreef Gripper het volgende:
[..]
De oplossing voor dit alles is simpel: op dat compact crankstel (cirkel 110 mm) passen ook grote bladen van 39 en 53. Dus met 1 crankstel en een set losse kettingbladen kan ik zowel in Nederland als in de bergen lekker uit de voeten
Nou heb ik wel een FSA crankstel, weet niet of dit met campa ook kan?
Dan kan het volgens mij wel. FSA heeft redelijk betaalbare bladen in 110 mm steek, alles van 34 tot 53T. Bij math salden hebben ze veel keus.quote:Op donderdag 12 juli 2012 00:17 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Weet ik ook niet. Ik rij met Sram.
Als jebgoed gelezen had, had je gezien dat ik een 34 binnenblad al voor een 39er (BBB) had verwisseld. Sram heeft 38 als grootste compact binnenblad.quote:Op donderdag 12 juli 2012 00:22 schreef Gripper het volgende:
[..]
Dan kan het volgens mij wel. FSA heeft redelijk betaalbare bladen in 110 mm steek, alles van 34 tot 53T. Bij math salden hebben ze veel keus.
Kan dit ook andersom van dubbel naar compact?quote:Op donderdag 12 juli 2012 00:00 schreef Gripper het volgende:
[..]
De oplossing voor dit alles is simpel: op dat compact crankstel (cirkel 110 mm) passen ook grote bladen van 39 en 53. Dus met 1 crankstel en een set losse kettingbladen kan ik zowel in Nederland als in de bergen lekker uit de voeten
Nou heb ik wel een FSA crankstel, weet niet of dit met campa ook kan?
Daar is de steek 130mm te groot voor.quote:Op donderdag 12 juli 2012 00:47 schreef Patroon het volgende:
[..]
Kan dit ook andersom van dubbel naar compact?
Ja, in 't wiel? In een groep rijd altijd sneller ja. Maar jij red het geen half uur/uur op 40.quote:Op woensdag 11 juli 2012 23:38 schreef the85mc het volgende:
[..]
Ligt aan de mtber en wielrenner.. Ik heb ook wel es meegereden met wielrenners, ging makkelijk, makkelijker nog dan alleen fietsen ondanks dat snelheid hoger lag. Maar ja, weet niet hoeveel km zij in de benen hadden, ik nog maar 40 toen. En 40 km/u is niet zo bijzonder, ook op mtb niet.
Dat soort gasten ken ik. Hier ook een op het werk. En toen kwam ik thuis met een gemiddelde van 34.5km (rustig aan) en dan ook echt dat rustig aan tussen haakjes erachter. Hij rijdt dan een uurtje of 2 uurtjes. Laatst was ik dus aan het fietsen en haald ik hem in, met 28km/u want er stond veel wind. Kom zeg.. pfff altijd die mensen die altijd dik boven de 30 gemiddeld rijden, laat maar zien en doe ook maar je hartslag erbij.quote:Op woensdag 11 juli 2012 22:47 schreef kanovinnie het volgende:
Kennis van me:
Ja, ik ging op mijn racefiets (hij rijd normaal op een oude MTB naar zijn werk) makkelijk 40 door 't dorp!
Dus zeg ik, dan ga je toch eens mee op dinsdag? Gaan we een rondje fietsen.
Toen sprak hij de woorden:
Ja, ik denk dat ik jullie verbaas.
Toen heb ik 'm even uitgelegd dat de vorige keer dat iemand dat vertelde, wij hem na 20km kwijt waren![]()
Maar hij hield stellig vol. Zal me benieuwen.
Trapaslagers zou kunnen. Zit er geen speling op de pedaalas? Schoenplaatjes? Makkelijkste wat je dan nog zelf kunt doen is even de pedalen loshalen, schroefdraad schoonmaken en met montage- of kopervet weer vastdraaien. Het kan nog heel veel meer zijn maar dit is een aardig begin.quote:Op woensdag 11 juli 2012 23:25 schreef 1299 het volgende:
Zo vandaag weer een rondje gedaan, windkracht 5 hierzoLeuk die polders. Schakelen doet de fiets weer prima, maar die rare tik is er nog steeds niet uit. Misschien wel een trapaslager ofzo? Ik weet niet wat voor symptomen dit geeft, maar hier wordt ik helemaal krankjorum van.
Continue bij aanzetten, vooral bij meer power hoor ik getik vanuit de aandrijflijn ergens. Je kan het ook voelen.
http://www.endomondo.com/workouts/k0SgF5nJles
Inderdaad. Als je echt makkelijk 34 gemiddeld rijdt (met een correct ingestelde teller en in een rondje dus niet wind mee) moet je gewoon een licentie aanvragenquote:Op donderdag 12 juli 2012 08:13 schreef CyclingGirl het volgende:
[..]
Dat soort gasten ken ik. Hier ook een op het werk. En toen kwam ik thuis met een gemiddelde van 34.5km (rustig aan) en dan ook echt dat rustig aan tussen haakjes erachter. Hij rijdt dan een uurtje of 2 uurtjes. Laatst was ik dus aan het fietsen en haald ik hem in, met 28km/u want er stond veel wind. Kom zeg.. pfff altijd die mensen die altijd dik boven de 30 gemiddeld rijden, laat maar zien en doe ook maar je hartslag erbij.
Dus het beste kan je een FSA compact crankstel kiezen omdat je dan beide kanten op kunt?quote:Op donderdag 12 juli 2012 00:52 schreef marcodej het volgende:
[..]
Daar is de steek 130mm te groot voor.
Klopt ik reed toen mee in een groep. Ook al lag de snelheid flink hoger dan wat ik normaal alleen fiets, toch was het veel lichter. In dat groepje fietsen ze 35,36 ofzo. Maar dat fietst lichter dan 30 alleen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 06:32 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja, in 't wiel? In een groep rijd altijd sneller ja. Maar jij red het geen half uur/uur op 40.
Nee je kunt op alle compact crankstellen alle combinaties gebruiken. Het enige wat ik niet zou doen is Shimano 6700 of 7900 compact kopen want door de asymmetrische vorm van het buitenblad zijn niet alle aftermarket binnenbladen compatible. De ketting valt van vaak tussen de bladen bij het afschakelen. En door de 3D vorm van de spider zijn andere tandwielen heel lelijk, m.u.v. de speciale Stronglight bladen voor deze crankstellen die zo zijn gemaakt dat ze aansluiten op de spider.quote:Op donderdag 12 juli 2012 10:05 schreef Patroon het volgende:
[..]
Dus het beste kan je een FSA compact crankstel kiezen omdat je dan beide kanten op kunt?
Geen Shimano maar dus wel FSA compact, zoals ik zei? Als ik je antwoord lees dan zeg je, nee maar gelijk ook weer dat op alle compact crankstellen alle combinaties mogelijk is...ik niet snapquote:Op donderdag 12 juli 2012 10:44 schreef eentwee het volgende:
[..]
Nee je kunt op alle compact crankstellen alle combinaties gebruiken. Het enige wat ik niet zou doen is Shimano 6700 of 7900 compact kopen want door de asymmetrische vorm van het buitenblad zijn niet alle aftermarket binnenbladen compatible. De ketting valt van vaak tussen de bladen bij het afschakelen. En door de 3D vorm van de spider zijn andere tandwielen heel lelijk, m.u.v. de speciale Stronglight bladen voor deze crankstellen die zo zijn gemaakt dat ze aansluiten op de spider.
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |