Wil iemand hier antwoord op geven? Is dat beleid nu wel of niet volledig doorgezet?quote:Hoe zit het nu met de AOW? De poltieke partijen waren toch bezig om de AOW-premie te verhogen naarmate je later stopt met werken maar wel slechts voor 3 jaar of zoiets?
Klopt. Die nuance is erg belangrijk. Wel moeten we af van het automatisme dat die groep die wel afhankelijk is van de maatschappij automatisch door jongeren ipv door hun eigen leeftijdgenoten onderhouden wordt.quote:Op maandag 16 juli 2012 12:20 schreef Ryon het volgende:
Waarom spreekt iedereen van het 55+ cohort alsof het een grote homogene groep is? Die leeftijdscatagorie is zo divers als het maar kan zijn. Sommigen hebben tijdens hun leven de boel goed op orde gekregen en ook gedacht aan hun oude dag en zitten er warmpjes bij, heel veel anderen hebben vanwege talloze redenen niet dezelfde kansen of keuzes gehad/gemaakt als hun generatiegenoten en zitten nu in een positie dat zij sterk afhankelijk zijn van de maatschappij.
Dat laatste is natuurlijk een interessante vraag. Ik kijk even naar het materialistische aspect, want onze ouders zijn ook door hun ouders liefdevol opgevoed, net als wij dat ook weer met onze kinderen zullen doen. Op dat vlak zat er denk ik niet zo'n verschil in de tijd gezien.quote:Daarnaast is het ook redelijk hypocriet om te 'haten' op de babyboomers, aangezien dat wel de generatie is die de huidige jeugd heeft opgevoed. En slecht hebben wij het nu niet of de afgelopen 25 jaar gehad.
Dat is helaas mens eigen. In het begin en aan het eind van je leven ben je sterk afhankelijk van de mensen die midden in het leven staan. Eerst zorgen je ouders voor je, daarna zorg jij voor je kinderen en je ouders, daarna zullen jouw kinderen weer voor jou moeten zorgen.quote:Op maandag 16 juli 2012 12:37 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Klopt. Die nuance is erg belangrijk. Wel moeten we af van het automatisme dat die groep die wel afhankelijk is van de maatschappij automatisch door jongeren ipv door hun eigen leeftijdgenoten onderhouden wordt.
Dat is natuurlijk dubbel. Die last moet gedragen worden en was een stuk beter te dragen geweest als er dus iets meer kinderen waren geweest. Maar wij - ik gooi nu wel even alle jongeren op een hoop - hebben wel de middelen meegekregen om die last te dragen. Dankzij de welvaart van de afgelopen decennia hebben wij een aantal zeer goed en breed ontwikkelde generaties gekregen.quote:Dat laatste is natuurlijk een interessante vraag. Ik kijk even naar het materialistische aspect, want onze ouders zijn ook door hun ouders liefdevol opgevoed, net als wij dat ook weer met onze kinderen zullen doen. Op dat vlak zat er denk ik niet zo'n verschil in de tijd gezien.
Dus dan de materialistische zaken.. Wegen spelcomputers, nieuwe ipv gebruikte kleren en een scooter op tegen het erven van een staatsschuld van iets van 50k pp gecombineerd met nog een flinke openstaande rekening aan zorg- en AOW kosten in de toekomst?
Mwoah, voor de jongeren begint het toch wat nijpend te worden. Om eerlijk te zijn denk ik dat 'we' die last nauwelijks kunnen dragen.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:05 schreef Ryon het volgende:Dat is natuurlijk dubbel. Die last moet gedragen worden en was een stuk beter te dragen geweest als er dus iets meer kinderen waren geweest. Maar wij - ik gooi nu wel even alle jongeren op een hoop - hebben wel de middelen meegekregen om die last te dragen. Dankzij de welvaart van de afgelopen decennia hebben wij een aantal zeer goed en breed ontwikkelde generaties gekregen.
Die reactiesquote:Op vrijdag 13 juli 2012 21:34 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Hoe debiel het filmpje ook is, 50+ heeft het blijkbaar toch genuanceerd en claimt nu hetzelfde te willen als wat je voorstelt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dere_betaalt___.html
Ik loop nu een beetje vooruit op de zaken, omdat het een en ander nog in de ontwikkelingsfase verkeerd en het allemaal verdomd langzaam gaat, maar de kans is zeer groot dat - vrij spoedig al - er een inkomensafhankelijk ouderenbeleid gecreeerd zal worden.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:26 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Mwoah, voor de jongeren begint het toch wat nijpend te worden. Om eerlijk te zijn denk ik dat 'we' die last nauwelijks kunnen dragen.
Enerzijds relatief hoge vasten lasten, maar daarnaast ook het vooruitzicht van een economie die de komende 10 jaar waarschijnlijk niet veel beweging zal laten zien, voornamelijk omdat de groei in het verleden door geleend geld aangejaagd was en dat nu z'n stempel op de komende groei achterlaat. Dan daarbij opgeteld de ca. 250k die per stel de komende 30 jaar bijeengespaard moet worden om hun huis af te lossen, plus de noodzaak om meer voor het eigen pensioen te moeten sparen dan eerdere generaties dat moesten.
Vooral pensioenopbouw en aflossen van het huis dreigt een beetje onder te sneeuwen en dat geeft een wat vertekend beeld van de ruimte die er nog is. Maar eigenlijk zou je dat ook mee moeten rekenen.
Maar, voortbordurend op je redenering: bij de groep ouderen die niet van overheidssteun afhankelijk is waar je het over had heeft door de explosie op de huizenmarkt zelf ook de middelen meegekregen om deze last mee te dragen. Waarom vind je dat geen acceptabel alternatief?
Dat kan ik alleen maar toejuichen. Ook al omdat hoogbejaarde mensen bij hele, hele dure behandelingen die relatief kort rekken nu het idee hebben dat het geld toch wel van de grote en oneindige hoop komt. Het wordt een stuk persoonlijker als je de afweging moet maken of je op je 93ste nog die extra 3 maanden wil als het gevolg is dat je zoon twee jaar voor niets moet werken.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:39 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik loop nu een beetje vooruit op de zaken, omdat het een en ander nog in de ontwikkelingsfase verkeerd en het allemaal verdomd langzaam gaat, maar de kans is zeer groot dat - vrij spoedig al - er een inkomensafhankelijk ouderenbeleid gecreeerd zal worden.
Het inkomen van een oudere zal bepalender worden voor de hoeveelheid en vorm van zorg die men als bejaarde zal ontvangen. Simpel gezegd: opgebouwd pensioengeld, overwaarde op de hypotheek en spaargeld zal belangrijker worden om kwalitatief hoge zorg te ontvangen. Heb je dat niet opgebouwd of geen kinderen die daar in kunnen voorzien dan zal je niet van elke vorm van verplegende zorg gebruik kunnen maken. Dit is niet heel eerlijk, maar hierdoor houden wij de zorg wel voor iedereen betaalbaar. Op dit moment gaat de zorg praktisch gezien nog collectief (via de verplichte premies en de AWBZ) maar daar zal dus verandering in aangebracht worden.
Solidariteit gaat dan wel een belangrijkere rol spelen. De 55+ generatie zal meer hun eigen lasten moeten gaan dragen, maar ik kan je nu al verklappen dat een groot deel dat niet zal kunnen. De vraag die dan opkomt is moeilijk en pijnlijk, maar wel een keukentafelonderwerp (zoals demissonair minister Spies dat zo mooi verwoorde) is hoeveel van jouw inkomen zijn je ouders waard?
Ja, hoewel die afweging bij hoogbejaarde/zwaar demente mensen vaak makkelijker is (''trek de stekker er maar uit, dat had moeders ook zo gewild') dan bij bijv parkison patienten (in een vroeger stadium) die met medicijnen nog een hoge kwaliteit van leven hebben, maar hiervoor wel 22.000 euro per jaar moeten kunnen lappen. Dat is een keukentafelgesprek tussen vader en zoon waar ik liever niet bij ben.quote:Op maandag 16 juli 2012 13:46 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat kan ik alleen maar toejuichen. Ook al omdat hoogbejaarde mensen bij hele, hele dure behandelingen die relatief kort rekken nu het idee hebben dat het geld toch wel van de grote en oneindige hoop komt. Het wordt een stuk persoonlijker als je de afweging moet maken of je op je 93ste nog die extra 3 maanden wil als het gevolg is dat je zoon twee jaar voor niets moet werken.
Als elke generatie meer kinderen op de wereld zet dan krijgen we een groot probleem!quote:Dat is wel een van de zaken die ik de gehele 55+ generatie verwijt. Ze hebben toen het nog kon te weinig kinderen gebaard en opgevoed. Ook mijn eigen ouders hebben het slechts bij twee stuks kind gehouden terwijl zij zelf uit gezinnen met meer dan vier kinderen kwamen. Dat is vragen om problemen.
De gemiddelde levensduur van een mens ligt een stuk langer dan 10-15 jaar van het laatste leven. Eerder 20-30 jaar. Zeker bij de vrouwen is dat het geval. En daarnaast: waarom sparen als een politieke partij ervoor pleit om de geldpersen aan te zetten?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 04:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De ouderen hebben een veel grotere fout gemaakt: het omslagstelsel.
Als elke generatie 40 jaar lang spaart voor pak hem beet de laatste 10-15 jaar van het leven van die generatieleden en in functie hiervan op een aangepaste leeftijd met pensioen gaat dan is er niets aan de hand.
Wacht even,quote:Op maandag 16 juli 2012 11:42 schreef Macabrefuture het volgende:
Ik heb het helemaal gehad met kut babyboomers. Ik hoop dat ze uit eenzaamheid allemaal een euthanasie pil slikken. Ik wil die pil persoonlijk komen brengen. babyboom deathsquad.
Het allerergste is nog wel, dat de erfenis linea direct naar de belasting schatkist gaat. We worden zo hard genaaid mensen. We bevinden ons in een peperduur systeem, dat gegoten is in een piramide structuur. En raad eens wie onder aan de piramide staat?
Dat heeft er weinig mee te maken. Bestudeer eens de bevolkingspiramides sinds de jaren 60 en sta er bij stil dat de trend toen al zeer duidelijk was!quote:De gemiddelde levensduur van een mens ligt een stuk langer dan 10-15 jaar van het laatste leven.
Zoals veel dingen ligt dat in de praktijk nogal wat genuanceerder. Hoewel keuze daar een rol in speelt, kijkt de overheid wel degelijk naar het kosten/baten plaatje. Het kan op de lange termijn letterlijk goedkoper zijn om oudere medewerkers met prepensioen te sturen, dan ze een duur plaatsingstraject in te sturen.quote:Op donderdag 12 juli 2012 06:57 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ho ho. Deze man werkte bij de Rijksoverheid. Daar wordt je niet op straat gezet hoor als je baan verdwijnt. Dan krijg je gewoon iets nieuws aangeboden. Meneer had gewoon geen zin meer in iets anders.
Ah, ik lees nu dat het prepensioen eruit gaat.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 21:18 schreef Maarten-Pieter het volgende:
Ouderen hebben het inderdaad jarenlang veel te makkelijk gehad. Het probleem is dan het feit dat ze het zo nog steeds hebben. Ik zou liever het prepensioen, liever dan de AOW, ontzettend beperken om de mensen die wel hebben gewerkt niet te "pakken".
mijn ouders zijn geen babyboomers.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 15:04 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wacht even,
je kotst op babyboomers, ik neem aan dat je ouders ook babyboomers zijn, maar je wilt wel hun erfenis waar zíj voor gewerkt en gespaard hebben?
Let wel: nu heb je het over het gemiddelde! Net zoals bejaarden gemiddeld de rijkste Nederlanders zijn! Bij dat rijke deel hoef je de AOW niet te korten, maar gewoon afschaffen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:01 schreef Qontroller het volgende:
Volgens het CBS heeft de gemiddelde AOW-er een inkomen van ¤3170 (!)
Kan je in het buitenland dan trouwens beroep doen op iets?quote:Op dinsdag 17 juli 2012 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De AOW bedraag 70% van het minimumloon, als je wat jaartjes in het buitenland hebt gewoond zonder dat je studeerde dan val je al snel terug naar de Bijstand.
Stom he? Dat buitenlandquote:Op dinsdag 17 juli 2012 22:28 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De AOW bedraag 70% van het minimumloon, als je wat jaartjes in het buitenland hebt gewoond zonder dat je studeerde dan val je al snel terug naar de Bijstand.
Dat zal van het land afhangen, maar dat is mogelijk ja.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 23:38 schreef Maarten-Pieter het volgende:
[..]
Kan je in het buitenland dan trouwens beroep doen op iets?
Jij kan weer niet normaal reageren? Kindje.quote:Stom he? Dat buitenland.
De AWBZ en andere bejaardenheffingen kan je redelijk bij dezelfde categorie tellen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:36 schreef Paper_Tiger het volgende:
De AOW premie is gemaximeerd op 17,9% over maximaal 50400 euro bruto per jaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |