Met dat verschil dat TS al op de "straat" stond en dus voorrang zou moeten hebben krijgen.quote:Op maandag 9 juli 2012 18:14 schreef -_Guitarist_- het volgende:
Mijn eerste gevoel zegt dat vooral die vrouw schuldig is. Jij bewoog al, zij kwam uit stilstand. Wel is het zo dat jij natuurlijk ook achteruit reed.
Degene die naar achteren rijdt, moet alle anderen voorlaten. Jullie reden allebei achteruit, dus dat is wat vreemd
Dit ja.quote:Op maandag 9 juli 2012 18:13 schreef spijkerbroek het volgende:
Zij is fout. Ze moet al het andere verkeer voor laten gaan.
Dat zei ik dus ook alquote:Op maandag 9 juli 2012 18:15 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Met dat verschil dat TS al op de "straat" stond en dus voorrang zou moeten hebben krijgen.
Dan is ze alsnog fout.quote:Op maandag 9 juli 2012 18:53 schreef Kloonhommel het volgende:
Mijn vriendin (die naast me staat) heeft commentaar op de tekening, de auto van B lijkt nog in parkeervak te zitten maar in werkelijkheid was de auto dus 1 meter uit parkeervak gekomen (stond al wel in verhaal) en tot stilstand gekomen tegen mijn portier. de plek van schade klopt iig wel.
Ik parkeer vrijwel altijd met mijn kont in het vak, maar zo en nu dan, zeker nu het ff druk was toen ik er parkeerde zo neergezet.quote:Op maandag 9 juli 2012 19:31 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Waarom parkeer je dan ook als een bejaarde vooruit in?
Ja stom, foto van de schade van beide autos heb ik, maar hoe we stonden toen ze me raakte niet. Niet aan gedacht.quote:
Ik wil ff hier meer over weten, stel dat zij idd zou zeggen dat we beiden tegelijk achteruit gingen, het id toch wel duidelijk dat zij amper ver is gekomen en ik 10 keer verder dan zij was? Kijkt de verzekering hier niet naar? Zoals spijkerbroek al zei, was ik al op "straat" en zij moest nog haar vak uit.quote:Op maandag 9 juli 2012 18:59 schreef kahlie het volgende:
[..]
Dan is ze alsnog fout.
Bewijzen is echter wat anders. Als ze claimt dat jij ook achteruit ging en dat je beiden elkaar achteruit hebt geraakt dan is het volgens mij 50/50.
Redelijk veel, tenzij één van jullie echt duidelijk een verkeersregel heeft genegeerd of geschonden, of tenzij de schade erg hoog ligt. De schadebehandelaars van de verzekeringsmaatschappij zijn immers niet bij het ongeval geweest, en moeten dus aan de hand van jullie verklaringen of die van eventuele getuigen een beeld vormen van wat er gebeurd is.quote:Op maandag 9 juli 2012 19:43 schreef Kloonhommel het volgende:
Tegenparty verklaart wel op schadeformulier dat ze mij niet had gezien en tegen mij botste. Ik weet niet in hoeverre de verzekering iets van onze eigen meningen aantrekt...
Bij mij staat : "ik verliet parkeerplaats en wilde naar voren rijden en toen botste B tegen A." (tsja, had ik het maar nog beter omschreven maar dit is wat er nu staat).quote:Op maandag 9 juli 2012 20:09 schreef Leshy het volgende:
[..]
Redelijk veel, tenzij één van jullie echt duidelijk een verkeersregel heeft genegeerd of geschonden, of tenzij de schade erg hoog ligt. De schadebehandelaars van de verzekeringsmaatschappij zijn immers niet bij het ongeval geweest, en moeten dus aan de hand van jullie verklaringen of die van eventuele getuigen een beeld vormen van wat er gebeurd is.
Wat is er op het schadeformulier daadwerkelijk aangekruist? Als jullie getekend hebben dat alleen zij achteruit reed én zij aangeeft dat ze jou gewoon niet gezien heeft, dan is de zaak waarschijnlijk voor de behandelaar een kwestie van betaling invoeren, dossier sluiten en volgende.
Wat voor formulier heb je ingevuld?quote:Op maandag 9 juli 2012 20:24 schreef Kloonhommel het volgende:
Bij mij staat : "ik verliet parkeerplaats en wilde naar voren rijden en toen botste B tegen A." (tsja, had ik het maar nog beter omschreven maar dit is wat er nu staat).
Ik keek ook om me heen maar er was echt niemand. Mijn vriendin zat echter ook in de auto. Tegenpartij was alleen. Ik heb haar als getuige opgeschreven.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:28 schreef Thrasyllus het volgende:
Les 1 bij ongelukken (vooral van die kleine): zoek getuigen en noteer hun telefoonnummer. ZO voorkom je dat je genaaid wordt.
Dat doe ik in 80% van parkeren ook steeds.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 01:18 schreef Leandra het volgende:
Auto B is fout.... maar het grootste probleem zit hem natuurlijk in het feit dat niemand achteruit inparkeert
Dit.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:07 schreef HarryP het volgende:
Beide zijn fout, gelijkwaardig ongeval, jouw WA draait op voor de kosten van de tegenpartij. De WA van de tegenpartij draait op voor jouw kosten.
Makkelijk toch... Verzekeren.
Ik had dus moeten verdwijnen als sneeuw voor de zon toen zij achteruit ging? Ik had die ongeluk zelf nooit kunnen voorkomen zoals het op dat moment was (uiteraard had ik andersom kunnen parkeren zoals ik gewoonlijk doe en nog wel meer dingen anders kunnen doen maar het is zo gebeurd) Zij daartegenin als ze in haar spiegels keek zou ze zien dat ik er stond en zij niet naar achteren kon. Ik heb haar niet geraakt maar zij mij.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 07:26 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dit.
Gevoelsmatig is de tegenpartij de 'hoofd'-schuldige, echter, als zij vooruit zou rijden en jij achteruit was het 180 graden gedraaid geweest: dan was jij de pineut.
Beiden rijden achteruit, beiden doen een bijzondere verrichting, beiden moeten al het overige verkeer vóór laten gaan, ongeacht waar het vandaan komt.
Het zal er dus inderdaad op neer komen dat de verzekering van partij A de schade van partij B moet betalen (en partij A dat dientengevolge merkt in no-claim).
ik reed overigens niet achteruit op dat moment. Ik stond stil. De versnelling was al in zijn 1 en op het moment dat ik koppeling los wilde laten werd ik geramd in de zijkant.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 08:01 schreef Worteltjestaart het volgende:
Je hoeft míj er niet van te overtuigen, maar de praktijk leert dat verzekeraars nou eenmaal vaak zo werken. Zij gaan uit van de Wegenverkeerswet waarin staat vermeld, dat je bij achteruitrijden het overige verkeer vóór moet laten gaan. Als beide partijen achteruit rijden, is het normaal dat ze de schade gewoon verdelen.
Je kunt geluk hebben, dat ze je schadeloos stellen vanwege het feit dat jij niets kon doen om een aanrijding te voorkomen. Maar bedenk je ook dat er bij de verzekering waarschijnlijk ook een regel is die stelt dat het goedkoper is een bepaalde claim vast te stellen dan een adviseur meerdere dagen lang in de weer te laten zijn om op de bodem uit te zoeken wat er nou gebeurd is.
Dit staat er. Ik had het anders moeten invullen achteraf gezien. Is ook mijn 1e ongeluk en 1e keer dat ik zoiets invul. Met mijn scooter heb ik 75% noclaim opgebouwd.quote:Op maandag 9 juli 2012 20:24 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Bij mij staat : "ik verliet parkeerplaats en wilde naar voren rijden en toen botste B tegen A." (tsja, had ik het maar nog beter omschreven maar dit is wat er nu staat).
Als je de schade bekijkt, zij achter hoek bumper schade en ik mijn portier, is toch al redelijk duidelijk dat ik op "straat" was.
Wij geloven je natuurlijk op je blauwe ogen, maar dat wordt wel jouw woord tegen dat van de tegenpartij. Het is in ieder geval heel erg moeilijk aan te tonen in zo'n geval. Ik denk ook een gevalletje 50/50, maar hou ons op de hoogte!quote:Op dinsdag 10 juli 2012 08:43 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
ik reed overigens niet achteruit op dat moment. Ik stond stil. De versnelling was al in zijn 1 en op het moment dat ik koppeling los wilde laten werd ik geramd in de zijkant.
Ik heb bruine ogen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 08:50 schreef Sandyman het volgende:
[..]
Wij geloven je natuurlijk op je blauwe ogen, maar dat wordt wel jouw woord tegen dat van de tegenpartij. Het is in ieder geval heel erg moeilijk aan te tonen in zo'n geval. Ik denk ook een gevalletje 50/50, maar hou ons op de hoogte!
De schade bewijst dat TS niet tegen de vrouw aan heeft kunnen rijden. Dan zou TS immers schade hebben aan zijn linkerachterkant.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 08:50 schreef Sandyman het volgende:
Wij geloven je natuurlijk op je blauwe ogen, maar dat wordt wel jouw woord tegen dat van de tegenpartij. Het is in ieder geval heel erg moeilijk aan te tonen in zo'n geval. Ik denk ook een gevalletje 50/50, maar hou ons op de hoogte!
Dan zou elke schade waarbij een auto A in de zijkant van een andere auto B rijdt, de schuld van de aanrijding altijd bij A liggen...quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:07 schreef spijkerbroek het volgende:
De schade bewijst dat TS niet tegen de vrouw aan heeft kunnen rijden. Dan zou TS immers schade hebben aan zijn linkerachterkant.
Ik bedoel, welke vakjes heb je aangekruist? De verklaring is eigen bewoording, de kruisjes geven de feiten aan.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 08:47 schreef Kloonhommel het volgende:
Dit staat er. Ik had het anders moeten invullen achteraf gezien. Is ook mijn 1e ongeluk en 1e keer dat ik zoiets invul. Met mijn scooter heb ik 75% noclaim opgebouwd.
Nee, want er zijn natuurlijk ook andere omstandigheden.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:11 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dan zou elke schade waarbij een auto A in de zijkant van een andere auto B rijdt, de schuld van de aanrijding altijd bij A liggen...
Tuurlijk, maar jij gaf aan dat TS onschuldig is vanwege het feit dat mevroi in zijn zijkant reed... en zó simpel ligt het niet... dat feit alleen is onvoldoende om (on)schuld toe te wijzen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:15 schreef spijkerbroek het volgende:
Nee, want er zijn natuurlijk ook andere omstandigheden.
In dit geval stond TS al op de "straat", terwijl de vrouw uit het parkeervak kwam. Dat betekent dat de vrouw voorrang had moeten verlenen.
Volgens mij zijn jullie allebei fout. Eigen risico op een parkeerterrein volgens mij.quote:Op maandag 9 juli 2012 18:13 schreef spijkerbroek het volgende:
Zij is fout. Ze moet al het andere verkeer voor laten gaan.
Hoho ik gaf nergens aan dat TS onschuldig is. Mij geen woorden in de mond leggen ajb.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:30 schreef Worteltjestaart het volgende:
Tuurlijk, maar jij gaf aan dat TS onschuldig is vanwege het feit dat mevroi in zijn zijkant reed... en zó simpel ligt het niet... dat feit alleen is onvoldoende om (on)schuld toe te wijzen.
En wat is het verschil dan tussen de tegenpartij schuld toewijzen en TS onschuld toewijzen?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:45 schreef spijkerbroek het volgende:
Ik zei dat de vrouw schuldig is, omdat zij uit het parkeervak reed, terwijl TS al op de "straat" stond.
Je reed dus niet meer achteruit toen zij tegen je aanreed ?quote:Op het moment dat ik naar voren wilde gaan voelde ik een zachter BOF. Ik zie uit mijn eigen raam de achterkant van een auto tegen mijn portier van mijn auto drukken.
Tegenpartij schuld toewijzen: TS kan ook schuldig zijnquote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:48 schreef Worteltjestaart het volgende:
En wat is het verschil dan tussen de tegenpartij schuld toewijzen en TS onschuld toewijzen?
Jij begon ermee..quote:Anyway, aan die discussie heeft TS niets...
heb je een goflje of bmwquote:Op dinsdag 10 juli 2012 07:55 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Ik had dus moeten verdwijnen als sneeuw voor de zon toen zij achteruit ging? Ik had die ongeluk zelf nooit kunnen voorkomen zoals het op dat moment was (uiteraard had ik andersom kunnen parkeren zoals ik gewoonlijk doe en nog wel meer dingen anders kunnen doen maar het is zo gebeurd) Zij daartegenin als ze in haar spiegels keek zou ze zien dat ik er stond en zij niet naar achteren kon. Ik heb haar niet geraakt maar zij mij.
Nee, maar zij ook niet. Ik heb 2 en 4 aangekruist, zij 2 en 4 en 8. Die mevrouw was 70 jaar oud. Ik realiseer me dat zij ook 14 had moeten aankruizen maar ik heb het niet gezien.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 09:11 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Dan zou elke schade waarbij een auto A in de zijkant van een andere auto B rijdt, de schuld van de aanrijding altijd bij A liggen...
@TS
[..]
Ik bedoel, welke vakjes heb je aangekruist? De verklaring is eigen bewoording, de kruisjes geven de feiten aan.
[ afbeelding ]
Heb jij 14 aangekruist?
Ik was allang uit het vak gereden, zo een 6 a 7 meter, toen in 1 gezet, wil naar voren rijden, BOF. Mevrouw rijdt tegen mij op (ongeveer 1 meter uit vak gereden).quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:20 schreef lezzer het volgende:
Wie is er nou het eerst het vak uit gereden?
Als mevrouw B in werkelijkheid al een meter het vak uit was toen het boem ging, lijkt het er bijna op dat A en B tegelijk dat vak uit zijn gegaan.
Zoals op de tekening zeg ik (net als de rest), B is fout.
Hoe bedoel je, ze weten het al? Ik heb wel net rechtsbijstand gebeld, maar die hebben de formulier niet gezien, is gistermiddag gebeurd. De kans dat mevrouw het vandaag al op post doet is aanwezig maar dan weten ze het morgen pas.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
14 niet aankruisen is dus i.i.g. onvolledig.
Een nieuw formulier invullen heeft alleen zin als de verzekering nog niet in ingelicht. De formulieren weer samenvoegen lijkt me ook niet mogelijk als de verzekering al is ingelicht. Dan kun je beter even de verzekering bellen en dat melden...
Ah, dus jij was overduidelijk eerst lijkt me danquote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:15 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Ik was allang uit het vak gereden, zo een 6 a 7 meter, toen in 1 gezet, wil naar voren rijden, BOF. Mevrouw rijdt tegen mij op (ongeveer 1 meter uit vak gereden).
quote:
Enige juiste antwoord, wordt 50-50. Ik spreek uit eigen ervaring, je doet allebei een speciale verrichting.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 00:07 schreef HarryP het volgende:
Beide zijn fout, gelijkwaardig ongeval, jouw WA draait op voor de kosten van de tegenpartij. De WA van de tegenpartij draait op voor jouw kosten.
Makkelijk toch... Verzekeren.
Als het verhaal van de TS klopt, dan was hij al klaar met het uitvoeren van een speciale verrichting, namelijk het achteruit rijden. De mevrouw in kwestie voerde bovendien twee speciale verrichtingen uit waardoor het ongeluk ontstond, namelijk het wegrijden vanuit stilstand en achteruit rijden. Daarmee zou ze 100% aansprakelijk zijn voor de schade.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 13:33 schreef Bastoenie het volgende:
Enige juiste antwoord, wordt 50-50. Ik spreek uit eigen ervaring, je doet allebei een speciale verrichting.
Zo heb ik het niet geleerd. Bijzondere manoeuvre uitvoeren = altijd voorrang geven aan andere weggebruikers.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 01:33 schreef Lilliesleaf het volgende:
Iemand die een bijzondere manoeuvre verricht moet alvorens het beginnen al het overige verkeer voor laten gaan. Echter, zodra de bijzonder manoeuvre is begonnen, moet al het overige verkeer dat er vervolgens aan komt, deze bestuurder voor laten gaan en de ruimte geven om de manoeuvre te maken.
quote:Artikel 54 Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Klopt, maar als de bijzondere manoeuvre ingezet is en jij dus praktisch half gekeerd op de weg staat, al het andere verkeer je de ruimte geven en moet jij de manoeuvre gewoon zelf afmaken. Ik heb paar maandjes terug CBR theorie moeten doen, daar kwam dit bij 'gevaarherkenning' constant terug. Je krijgt dan een foto te zien en had dan de opties: niks, remmen of gas los. Zie je een auto die midden op de weg een manoeuvre aan het doen is? => remmen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 16:57 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Zo heb ik het niet geleerd. Bijzondere manoeuvre uitvoeren = altijd voorrang geven aan andere weggebruikers.
[..]
Neuh. Het overige verkeer moet je voorlaten, altijd.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:08 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Klopt, maar als de bijzondere manoeuvre ingezet is en jij dus praktisch half gekeerd op de weg staat, al het andere verkeer je de ruimte geven en moet jij de manoeuvre gewoon zelf afmaken. Ik heb paar maandjes terug CBR theorie moeten doen, daar kwam dit bij 'gevaarherkenning' constant terug. Je krijgt dan een foto te zien en had dan de opties: niks, remmen of gas los. Zie je een auto die midden op de weg een manoeuvre aan het doen is? => remmen.
Mevrouw heeft TS aangereden, die ruimte was er dus overduidelijk niet, ergo, ze had moeten stoppen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:15 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Neuh. Het overige verkeer moet je voorlaten, altijd.
Als je als chauffeur wordt geconfronteerd met iemand die een BM bijzondere manoeuvre uitvoert is het wel zo sociaal en veilig als je de ander de ruimte geeft, echter als er ruimte is om langs te rijden heb je daar alle recht op.
Mevrouw was bezig met een bijzondere manoeuvre, ergo moet ze voorrang verlenen aan het overige verkeer.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:18 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Mevrouw heeft TS aangereden, die ruimte was er dus overduidelijk niet, ergo, ze had moeten stoppen.
Ha, ja sorrie. Ik vroeg het dus dan ook omdat ik niet zeker wist of ik je goed begrepen had. Thnxs voor je hulp so far.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 11:29 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]waar zeg ik nou dat de verzekering het al weet?
Ik zeg alleen, dat áls de verzekering de formulieren al heeft, het geen zin heeft ze te willen veranderen.
Ik probeer je te helpen hoor...
Juistquote:Op dinsdag 10 juli 2012 17:18 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Mevrouw heeft TS aangereden, die ruimte was er dus overduidelijk niet, ergo, ze had moeten stoppen.
Waar lees jij dat?quote:Op dinsdag 10 juli 2012 14:05 schreef Leshy het volgende:
[..]
Als het verhaal van de TS klopt, dan was hij al klaar met het uitvoeren van een speciale verrichting, namelijk het achteruit rijden. De mevrouw in kwestie voerde bovendien twee speciale verrichtingen uit waardoor het ongeluk ontstond, namelijk het wegrijden vanuit stilstand en achteruit rijden. Daarmee zou ze 100% aansprakelijk zijn voor de schade.
Het lastige is alleen dat het schadeformulier compleet onjuist is ingevuld. TS heeft ingevuld dat hij nog bezig was met het wegrijden van een parkeerplaats, en niet dat hij al stilstond op het moment van de aanrijding. De mevrouw heeft blijkbaar aangekruist dat zij bezig was met het verlaten van een parkeerplaats én dat ze achterop TS reed, die voor haar op dezelfde rijstrook reed (wat natuurlijk helemaal nergens op slaat).
Daarmee is er een aardige kans dat de verzekeraar van de vrouw inderdaad zal aansturen op een 50-50 schulddeling.
Ik heb mevrouw gebeld, het komt erop neer dat ze in tegenstelling tot gisteren waar ze alle schuld op zich nam, vandaag wil kijken bij haar dealer of zij echt schuld heeft. Ze belt me nog terug als ze daar is geweest.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:27 schreef Worteltjestaart het volgende:
14 niet aankruisen is dus i.i.g. onvolledig.
Een nieuw formulier invullen heeft alleen zin als de verzekering nog niet in ingelicht. De formulieren weer samenvoegen lijkt me ook niet mogelijk als de verzekering al is ingelicht. Dan kun je beter even de verzekering bellen en dat melden...
quote:
2: verliet een parkeerplaats/opende de deurquote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:02 schreef Kloonhommel het volgende:
Nee, maar zij ook niet. Ik heb 2 en 4 aangekruist, zij 2 en 4 en 8. Die mevrouw was 70 jaar oud. Ik realiseer me dat zij ook 14 had moeten aankruizen maar ik heb het niet gezien.
Je gaat alleen over de kruisjes praten (erg slecht gedaan, geef ik toe, dit zal me geen 2e keer gebeuren) maar de rest wat ik bijv bij verklaring schreef (en zij ook) en de tekening laat je gewoon weg? Ik hoop dat de verzekering niet op de zelfde manier als jij leest.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 18:05 schreef Leshy het volgende:
[..]
[..]
2: verliet een parkeerplaats/opende de deur
4: reed weg van een parkeerplaats, een uitrit, een onverharde weg
8: botste op achterzijde, in dezelfde richting en op dezelfde rijstrook rijdend
Dat wil zeggen dat uit het schadeformulier in ieder geval niet blijkt dat je stil stond, want dat heb je niet aangekruist. De verzekering zal er dus in principe vanuit gaan dat jullie beiden achteruit aan het rijden waren. En in dat geval ligt schulddeling voor de hand.
Mevrouw gaf aan dat de dealer haar had geholpen bij de vorige schadeafwikkeling en toen won zij dankzij de dealer hulp terwijl zij dacht dat ze schuld had. Ik heb niet doorgevraagd. Eigenlijk had ik al spijt van gebeld te hebben, dit gaat ook niet meer gebeuren. Papieren gaan naar de verzekering en ik zie wel. In allerergste geval blijf ik met deuk in deur zitten. En hij is nog prima te rijden, daar ben ik allang blij om. Ik beschouw dit maar als een les voor de toekomst.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:49 schreef Worteltjestaart het volgende:
Jep, en daarom even de verzekering bellen.
Het is niet ongewoon dat een partij naderhand gaat twijfelen.
Maar waarom mevroi naar de dealer gaat omdat ze twijfelt over de schuldvraag... was die erbij ofzo
Op de tekening is niet te zien dat jij stil staat, in je verklaring geef je niet aan dat je stil staat én je hebt het vakje "ik stond stil" niet aangekruist. Je hebt zelfs specifiek aangekruist dat je bezig was een parkeerplaats te verlaten en daarvoor getekend. De verzekeraar gaat dus hoe dan ook geen stilstand uit dit schadeformulier halen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 21:56 schreef Kloonhommel het volgende:
Je gaat alleen over de kruisjes praten (erg slecht gedaan, geef ik toe, dit zal me geen 2e keer gebeuren) maar de rest wat ik bijv bij verklaring schreef (en zij ook) en de tekening laat je gewoon weg? Ik hoop dat de verzekering niet op de zelfde manier als jij leest.
Je tekent alleen voor jouw deel wat je ingevuld hebt. Wij hadden ook iemand die per se niet wilde tekenen, nadat ze tegen ons was opgebotst. Dat mag niet. Gelukkig reed de politie langs en die heeft haar verteld dat ze verplicht was te tekenen voor haar deel.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 23:11 schreef Leshy het volgende:
Daarom is het altijd belangrijk om het schadeformulier volledig en juist in te vullen. Ben je het dan niet eens met wat de wederpartij allemaal neerzet aan kruisjes of in de tekening, vul dan enkel jouw helft in en onderteken het formulier niet of geen in ieder geval bij je handtekening aan dat je het niet eens bent met wat de andere partij heeft ingevuld.
Al doende leert men. Wij zijn dus aangereden in een bocht die Mw. veel te ruim nam en waar helaas deze bocht bekend om is en haar model auto (Volkwagen Kever) ook. Eerste reactie Mw.: "Ja, jullie haalden mij in". Ik met m'n stomme kop: "Het is een tweebaans weg hoor". Had ik niets gezegd en had ze dat ingevuld dan had de verzekering kunnen zien dat het niet klopte... *zucht* Daarna was het: "Jullie kwamen op mijn baan" en dat terwijl zij ons met de linkerpunt van haar auto middenzijkant had geraakt en daarna dus gauw haar eigen baan weer had opgezocht. Geen schaafschade dus en super duidelijk dat ze tegen ons aan was gebotst. *zucht* Politie reed langs en wij hebben aangegeven dat Mw. moeilijk deed (ze wilde dus geen formulier invullen en ondertekenen), maar niet gevraagd of ze rapport op wilden maken *zucht*quote:Op dinsdag 10 juli 2012 23:43 schreef Kloonhommel het volgende:
De volgende keer doe ik het goed. Meer kan ik er nu niet over zeggen. Morgen verzekering ff bellen. En dan stuur ik alles op en denk ik hier niet meer over na. Ik heb mijn vraag gesteld, meerdere antwoorden gekregen, en nu is het continu het verwijt dat ik mijn aller1e schadeformulier niet goed genoeg heb ingevuld. Ik had dit en dat moeten doen, andersom geparkeerd moeten staan. Het is wel klaar voor mij nu. Ik heb een lesje geleerd en betaalde ervoor met mijn portier en niet erger dan dat. Valt me nog mee...
Nee, als je voor 50% aansprakelijk wordt gesteld dan betaal je de schade van de ander. Zelfs met all-risk zoals bij ons is dat niet leuk. Dan ga je dus behoorlijk wat tredes naar beneden tenzij je weer speciaal een no-claim beschermer hebt. Wij waren all-risk verzekerd.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:10 schreef Kloonhommel het volgende:
Ik snap dat 50% betalen niet zo, het betekent toch dat je je eigen schade betaalt uit je eigen zak? (tenzij allrisk verzekerd?) en die onafhankelijke getuige zonder contactgegevens, pfff, dat de verzekering daarin trapt. Jij hebt uiteindelijk 100% gekregen en dus heb je gewonnen en zij verloren aangezien ze haar eigen schade heeft betaald?
Of wordt het zo bedoelt dat ieder de helft van de schade vergoed kreeg?
Verschillende verhalen zeg je, stond dat ook zo op de schadeformulier? Of is naderhand haar verhaal gewijzigd tov de 1e verklaring op de EUschadeformulier?
Als de "feiten" dus niet overeenkomen, dan heb je best kans dat een verzekeraar dus 50/50 doet. In ons geval kregen we gewoon te horen dat ze het onduidelijk vonden, dat beiden een getuige hadden en dat het dus 50/50 werd.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:37 schreef Worteltjestaart het volgende:
Nee, 50/50 betekent dat je WA-verzekering betaalt voor de schade van de ander.
Die onafhankelijke getuige... zolang daar geen gegevens van zijn zal de verzekeraar nul waarde aan de verklaring van die 'getuige' toekennen en zich baseren op de gestelde feiten op het formulier.
Het zetten van handtekening onder het schadeformulier is niet echt duidelijk gedefinieerd, en de verplichting daartoe is ook onduidelijk. Het weigeren om te ondertekenen komt vrij vaak voor.quote:Op woensdag 11 juli 2012 08:37 schreef kahlie het volgende:
Je tekent alleen voor jouw deel wat je ingevuld hebt.
Nee. Wanneer verzekeraars op een 50% gedeelde schuld uitkomen, betalen ze 50% van de schade van de ander aan elkaar.quote:Op woensdag 11 juli 2012 11:44 schreef kahlie het volgende:
Nee, als je voor 50% aansprakelijk wordt gesteld dan betaal je de schade van de ander.
Dat is bij ons dus niet gebeurd. Wij hebben naar aanleiding van het getuige-verhaal nog gebeld naar de politie om te vragen of er rapport was opgemaakt. Dat was niet gedaan. Zij gaven duidelijk aan dat je tekent voor wat JIJ hebt geschreven. Dat leek me vrij logisch eigenlijk, want als er twee tegenstrijdige verhalen op staan, dan kun je toch moeilijk voor alle twee getekend hebben?quote:Op woensdag 11 juli 2012 13:21 schreef Leshy het volgende:
[..]
Het zetten van handtekening onder het schadeformulier is niet echt duidelijk gedefinieerd, en de verplichting daartoe is ook onduidelijk. Het weigeren om te ondertekenen komt vrij vaak voor.
Doorgaans wordt aangenomen dat een handtekening akkoord is voor de feiten zoals die op het formulier staan (kruisjes, tekening, schade- en persoonsgegevens, maar niet opmerkingen) voor beide partijen. Als je ergens niet mee akkoord bent, kun je dus wel degelijk weigeren om te tekenen - vaak zal dan de politie er bij moeten komen.
Die willen meestal gewoon de weg zo snel mogelijk vrij hebben, dus zullen zeggen dat je beiden dat ding moet ondertekenen, en er bij moet zetten waar je het niet mee eens bent. Dan maken ze in ieder geval wel een mutatie (geen rapport!) op over wat jullie beiden hebben verklaard en staat het dus zwart op wit dat jij het niet eens was met de andere partij.
Nee, dat hebben ze dus niet gedaan. De rechtbijstand heeft enkele maanden nadat wij al in tredes zijn teruggezet, geclaimt bij de verzekeraar en niet bij de tegenpartij. De verzekeraar was op dat moment al klaar en had alles afgerond. Wij kregen namelijk een: "We delen het 50/50" brief" en daarop hebben we de rechtsbijstand ingeschakeld. Het zou kunnen zijn dat ze daarna gekozen hebben om nog te proberen bij de andere verzekeraar te claimen, maar dat lijkt me bijna onmogelijk. Ze hadden namelijk al een afspraak staan. Rechtsbijstand heeft 1 brief gestuurd en daarna gebeld. Naar aanleiding van dat gesprek zijn ze overstag gegaan. Mijn tussenpersoon had dat nog nooit meegemaakt.quote:Op woensdag 11 juli 2012 13:21 schreef Leshy het volgende:
Als je niet in tredes terug bent gezet, dan lijkt het er op dat jouw verzekeraar toch gewoon m.b.v. de rechtsbijstand het hele bedrag of in elk geval een aanzienlijk gedeelte bij de verzekeraar van die vrouw heeft kunnen vorderen. Maar met name bij all-riskverzekeringen loopt die procedure verder achter gesloten deuren en heb je daar als verzekerde verder niet veel meer mee te maken.
Die hebben we gebeld, gelijk, die rechtsbijstand. Die gaven aan dat we moesten wachten op het oordeel van de verzekeraar. Daarna zijn ze dus netjes aan de slag gegaan met de verzekeraar en niet met de tegenpartij (wat wij dachten).quote:Op donderdag 12 juli 2012 09:38 schreef Kloonhommel het volgende:
Dus met andere woorden: je wist dat de tegenparty meteen al moeilijk deed over de schuldvraag, je had beter meteen je rechtsbijstand ingeschakeld?
Waarom ben je niet naar je verzekering gegaan om te eisen dat je een paar treden terug moet naar waar je was omdat je uiteindelijk 100% gelijk heb gekregen?
Dat kan. Zoals ik al zei: er wordt geen rapport opgemaakt, maar er behoort wel een mutatie gemaakt te worden. Zeg maar een soort van mini-verslagje van wat de agenten ter plekke hebben geconstateerd en gedaan. Volgens mij moeten ze dat van al hun activiteiten doen, maar die zijn voor zover ik weet inderdaad niet zomaar door iedereen opvraagbaar. Verzekeraars kunnen dat vaak wel.quote:Op donderdag 12 juli 2012 08:44 schreef kahlie het volgende:
Dat is bij ons dus niet gebeurd. Wij hebben naar aanleiding van het getuige-verhaal nog gebeld naar de politie om te vragen of er rapport was opgemaakt. Dat was niet gedaan.
Als de tegenpartij het vakje "Ik sta stil" aankruist, en jij ondertekent dat schadeformulier zonder verdere opmerkingen maar beweert later dat de tegenpartij helemaal niet stil stond, komt de verzekeraar 100% absoluut aanzetten met de opmerking dat jij gewoon getekend hebt voor de stilstand die op het schadeformulier staat ingevuld. Je tekent niet zonder meer alleen voor je eigen helft.quote:Zij gaven duidelijk aan dat je tekent voor wat JIJ hebt geschreven. Dat leek me vrij logisch eigenlijk, want als er twee tegenstrijdige verhalen op staan, dan kun je toch moeilijk voor alle twee getekend hebben?
Een vaag verhaal - er valt voor de rechtsbijstand in elk geval geen schade te claimen bij jouw verzekeraar; de schade die jij hebt geleden aan jouw auto is als het goed is al vergoed door de verzekeraar (want: allrisk).quote:Nee, dat hebben ze dus niet gedaan. De rechtbijstand heeft enkele maanden nadat wij al in tredes zijn teruggezet, geclaimt bij de verzekeraar en niet bij de tegenpartij.
Vreemd, bij mij zeiden ze gelijk, stuur maar op naar ons ipv we wachten de oordeel van je verzekeraar ff af. Mijn rechtsbijstand is bij een andere partij (rechtsbijstand>interpolispakket>achmea rechtshulp en autoverzekeraar>klaverblad)quote:Op donderdag 12 juli 2012 12:46 schreef kahlie het volgende:
[..]
Die hebben we gebeld, gelijk, die rechtsbijstand. Die gaven aan dat we moesten wachten op het oordeel van de verzekeraar. Daarna zijn ze dus netjes aan de slag gegaan met de verzekeraar en niet met de tegenpartij (wat wij dachten).
Uiteindelijk hebben we het jaar van onze aanrijding gewoon gekregen als schade-vrij jaar en dus 0 kosten gehad aan de aanrijding. Dat heb ik kennelijk niet duidelijk neergezet.
Bij ons was het ook een andere rechtsbijstandverzekeraar, maar die staat niet zo bekend om hard werken. Ik denk dat ze hadden gehoopt dat ze niet nodig waren.quote:Op donderdag 12 juli 2012 14:47 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Vreemd, bij mij zeiden ze gelijk, stuur maar op naar ons ipv we wachten de oordeel van je verzekeraar ff af. Mijn rechtsbijstand is bij een andere partij (rechtsbijstand>interpolispakket>achmea rechtshulp en autoverzekeraar>klaverblad)
Tja, wij vonden 3 jaar lang meer betalen voor onze autoverzekering, wel degelijk schade en de rechtsbijstandverzekering dus ook. Het was ook vaag, dat geef ik toe. Maar ja, opgelost is opgelost!quote:Op donderdag 12 juli 2012 13:28 schreef Leshy het volgende:
Een vaag verhaal - er valt voor de rechtsbijstand in elk geval geen schade te claimen bij jouw verzekeraar; de schade die jij hebt geleden aan jouw auto is als het goed is al vergoed door de verzekeraar (want: allrisk).
Maar goed, op de één of andere manier is blijkbaar je rechtsbijstandverzekering er toch in geslaagd om je trede op de B/M-ladder voor je te behouden. Ik heb natuurlijk geen idee wat er is afgesproken, maar dat is inderdaad goed voor elkaar
Volgens mij niet. Bij elke schade ga je bij mijn verzekering 3 tredes terug. Ongeacht of dat een putje in de deur is of een total-loss schade. Sommige verzekeringen hebben een 'no-claim'-beschermer, dan heeft je eerste kleine schade geen effect.quote:Op donderdag 12 juli 2012 18:08 schreef Kloonhommel het volgende:
Ga ik meer treden terug als ik een auto van tegenparty total loss rij dan als ik een remlichtglas stukrij en het is volkomen mijn schuld?
Zo gaat het volgens mij niet (maar goed, wij hebben dus alleen die ene rare aanrijding gehad).quote:Op donderdag 23 augustus 2012 10:19 schreef Kloonhommel het volgende:
Dan kan ik beter voor 375/750 gaan lijkt me. Ik kan de auto dan nog los doorverkopen voor paar honderd en heb ik mijn aankoopbedrag van half jaar geleden weer terug.
Kan ik zeggen: indien 100%, dan 850, indien 50/50, dan 750(=375) mbv auto?
Hierna niks meer gehoord, nu net op mijn bank gekeken en zie ik ineens tot mijn verbazing dat mijn rechtsbijstand vandaag 750 euro heeft gestort op mijn rekening. Zal 1 dezer dagen wel een brief krijgen dan.quote:Stand van zaken op 27 Augustus:
De verzekeraar van de tegenpartij heeft bericht dat zij 50% aansprakelijkheid erkennen. Zij zijn van mening dat beide partijen een bijzondere manoeuvre uitvoeren. Zojuist heb ik een e-mail gestuurd naar de verzekeraar van de tegenpartij. Ik verzoek hen de volledige aansprakelijkheid te erkennen. Ik heb aangegeven dat u eerder uit parkeerstand bent weggereden en dat u achter het voertuig van de tegenpartij stilstond.
Het blijft echter wel lastig om uw schade volledig te verhalen, omdat u toch ook bezig was met het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre. Enkele seconden stilstand wordt niet gezien als langdurige stilstand.
Je rechtsbijstand heeft waarschijnlijk gewoon die 50 % geschikt.quote:Op woensdag 12 september 2012 00:11 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Hierna niks meer gehoord, nu net op mijn bank gekeken en zie ik ineens tot mijn verbazing dat mijn rechtsbijstand vandaag 750 euro heeft gestort op mijn rekening. Zal 1 dezer dagen wel een brief krijgen dan.
Ik kan nog niet geloven dat ik gewonnen heb. Het zou maanden/jaren duren en ik zou vast en zeker 50/50 krijgen hoorde ik van verschillende mensen?
Hmm? Leg eens uit hoe dat werkt aub? Ik kan alsnog ongelijk krijgen en dan moet ik de helft teruggeven of zo?quote:Op woensdag 12 september 2012 01:15 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Je rechtsbijstand heeft waarschijnlijk gewoon die 50 % geschikt.
Dit zegt nog niks over de werkelijke schuldvraag.
Nee je hoeft niks te betalen.quote:Op woensdag 12 september 2012 01:23 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Hmm? Leg eens uit hoe dat werkt aub? Ik kan alsnog ongelijk krijgen en dan moet ik de helft teruggeven of zo?
Maar dan is de zaak dus gesloten? Ik zal naderhand posten wat er nu werkelijk is gebeurd zodra ik een brief of mail krijg. Enig idee wat dit met mijn noclaim gaat doen? Als ze geschikt hebben ben ik mijn noclaim kwijt en als ik gewonnen heb juist niet. Zo?quote:Op woensdag 12 september 2012 01:30 schreef Osiris024 het volgende:
[..]
Nee je hoeft niks te betalen.
Jij doet een aanvraag bij je RB verzekering, 100 % schuldvraag is moeilijk te bepalen en om langdurig juridisch getouwtrek te voorkomen zal de RB verzekering zelf de 50 % bijbetalen uit eigen zak. (veel goedkoper dan procederen.)
Ze hebben geen "recht" voor je gehaald.
Ja.quote:Op woensdag 12 september 2012 01:36 schreef Kloonhommel het volgende:
[..]
Maar dan is de zaak dus gesloten?
Heb je in de OP niet het eerlijke verhaal verteld ?quote:Ik zal naderhand posten wat er nu werkelijk is gebeurd
Bel ze op !quote:Enig idee wat dit met mijn noclaim gaat doen? Als ze geschikt hebben ben ik mijn noclaim kwijt en als ik gewonnen heb juist niet. Zo?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |