SPOILER: Motivatie van FOK!kersOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Schema'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Diverse linksOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Apps voor op telefoonsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: 2012 ChallengeOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslagOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Foto's van Team Fok! tijdens Rotterdam Ekiden 2012Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>![]()
Audio cuesquote:Op maandag 9 juli 2012 09:32 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Waar kan ik dat vinden dan? Ik heb even zitten zoeken, maar zie het niet zo 1,2,3...
[..]
Zaterdag had ik wel iedere 2,5 km een indicatie, maar had het liefst iedere km een punt gehad, misschien inderdaad voor de volgende keer goed de km punten in mijn hoofd prenten.
[..]
Dat wil ik ook graag, luisteren naar mijn lijf en daar de snelheden bij weten, maar wat dat betreft ben ik echt een beginner, want als ik wegga met een bepaalde snelheid in mijn hoofd, merk ik dat ik toch altijd de eerste km's veel te hard loop (vaak 20-30 sec sneller dan ik van plan was). Maar het zijn goede tips van die kilometers, omdat ik vaak train op een parcours waar km punten op de weg zijn gezet omdat er 1 keer per jaar een wedstrijd is op dat parcoursIs bij mijn app weergegeven door een symbooltje met een luidsprekertje (maar die is wel voor iPhone, dus weet niet of het er hetzelfde uitziet)
♥ || Baby catcher in training || ♥![]()
quote:Op maandag 9 juli 2012 09:22 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Ga je nog wel lopen?Ik heb wel het gevoel dat je er dan het snelste vanaf bent.
quote:Het idee om toch te gaan sporten “om de ziekte er uit te zweten” is een onzinnig fabeltje.Niet meer actief op Fok!![]()
Verpest mijn placebo effect nou niet ...quote:![]()
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.![]()
Maar dat kun je voorkomen door op hartslag te lopenquote:Op maandag 9 juli 2012 09:24 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
vertrouw niet blind op techniek zou ik willen zeggen.
hoe mooi een GPS horloge ook is, ik zou persoonlijk eerst proberen te leren voelen hoe hard je loopt. mijn schoonzusje bijvoorbeeld loopt al vele jaren en draagt geen sporthorloge, GPS of wat dan ook, toch weet zij exact met wat voor snelheid ze loopt. Ze voelt dat aan haar lijf zegt ze.
de looptrainers, van het pre GPS tijdperk, hebben daar ook altijd veel tijd aan besteed en eerlijk is eerlijk, met alleen de tijd en je kilometerpunten weet je al heel veel. probeer het maar eens uit op een stuk van exact 1 km. pak daar 5 rondjes op verschillende tempo's en voor je op je horloge kijkt aan het einde moet je een inschatting geven. herhaal datzelfde met 2km rondjes.
ook hier is interval training erg behulpzaam. de 400 en 800 mtr intervallen leren je ook heel goed inschatten hoe hard je loopt.
en dan de GPS, een van de grootste nadelen van de GPS is dat je al heel snel niet meer naar je lijf luistert en in een modus komt waarbij je denkt; ik loop altijd min/km of km/uur en nu niet. stapje harder doen dus terwijl je lijf misschien wel aangeeft dat dat er niet inzit. om dan blind op een GPS te vertrouwen zou ik niet doen althans niet voor ik weet wat de signalen die mijn lichaam geeft betekenen en wat voor effect ze hebben.
los daarvan, mooi speeltje, handig en snel alle info zonder na te denken etc.
Niet meer actief op Fok!![]()
zoveel mensen zoveel meningen.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:27 schreef DarkElf het volgende:
[..]
imo onzin. Ik loop met horloge sinds januari en let echt wel op mijn lichaam hoor
ik voel prima aan mezelf hoe hard ik ga, hoe het gaat en of ik op die manier verder kan of dingen aan moet passen.
Wel is een horloge handig voor geile statistiekjeswaarvan je ook weer kan leren en intervallen / workouts programmeren etc.
als je al langer loopt, geen enkel probleem maar gelijk vanaf de start van je loopcarriere een GPS zie ik gewoon niet. De meesten hebben dan nog geen idee wat hun lijf allemaal zegt en om dan je systeem van nog meer info te voorzien is mooi maar ewl een complete overload, waardoor je de signalen van je lijf gemakkelijk over het hoofd ziet en negeert.
ik ben wat dat betreft heel erg blij dat ik niet gelijk van start ben gegaan met een GPS (heb ik nog steeds niet trouwensalhoewel ik er nu wel over na zit te denken om 1 aan te schaffen o.a. vanwege die geile statistiekjes)
Neerkomen wel!![]()
quote:Op maandag 9 juli 2012 09:36 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar dat kun je voorkomen door op hartslag te lopen
Zou eerder aanraden om op hartslag te gaan lopen dan naar pace oid te kijken.![]()
http://www.endomondo.com/workouts/70075673
Vanochtend even aan de hand van een beginnersschema gelopen, beviel primaHeb k ook een houvast ofzo
kunnen jullie even kijken en beoordelen/advies geven?
dankjewel
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus![]()
Yep, ik ook, denk ik.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:37 schreef GotC het volgende:
[..]
Zou eerder aanraden om op hartslag te gaan lopen dan naar pace oid te kijken.
W.b. te veel op je pace afgaan en daardoor niet meer lekker lopen: been there, done that, got the t-shirt.
Niet meer actief op Fok!![]()
ik 'luister' ook beter naar mijn lichaam, vandaag een rondje op HS gelopen en dat lukt aardig zonder garmin, alleen vind ik het zelf lekker als mijn gevoel bevestigd wordt door een stukje techniek.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:28 schreef GotC het volgende:
[..]
Eens. Al is het wel zo dat ik wellicht door m'n horloge beter naar m'n lichaam ben gaan luisteren: Hee, ik ga wel erg hard..nou, effe stapje terug dan maar.
En natuurlijk deden ze het vroeger ook zonder HSM etc. maar 100 jaar terug was ht WR op de marathon ook 2.55.18....
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'![]()
Ging bij mij altijd primaquote:Op maandag 9 juli 2012 09:32 schreef Yuki het volgende:
[..]
Gooit ie t over de luidspreker dan?
Volgens mij hoor je dat niet als je buiten loopt...
F means you're fucked![]()
Je hebt je tempo aangepastquote:Op maandag 9 juli 2012 09:37 schreef AldoTheApache het volgende:
http://www.endomondo.com/workouts/70075673
Vanochtend even aan de hand van een beginnersschema gelopen, beviel primaHeb k ook een houvast ofzo
kunnen jullie even kijken en beoordelen/advies geven?
dankjewel![]()
![]()
.
Welk schema heb je en heb je je daar precies aan gehouden? (waar ben je begonnen etc)Niet meer actief op Fok!![]()
quote:Op maandag 9 juli 2012 09:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Je hebt je tempo aangepast![]()
![]()
.
Welk schema heb je en heb je je daar precies aan gehouden? (waar ben je begonnen etc)
ik heb een beginnersschema gepakt uit het blaadje van de run2day, begonnen bij les 1 1 minuut hardlopen, 1 minuut wandelen. Dit dan 12keer
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus![]()
Ja, op zich heb je gelijk, alleen en dit is best wel een leuke...quote:Op maandag 9 juli 2012 09:36 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Maar dat kun je voorkomen door op hartslag te lopen
Op hartslag lopen betekent dat je iets over zones hebt gelezen. Er zijn heel veel mensen die te snel trainen, zeg maar boven hun zone trainen. Als beginner, zonder begeleiding op hartslag lopen heeft ook vaak een averechts effect omdat het ontmoedigend werkt.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een lage rust hartslag maar zodra ik ga staan en wat doen schiet mijn hartslag als een gek omhoog. Tijdens het lopen zit ik zomaar tussen de 160 en 170. Ik kan normaal praten en doen en ook rustig mee met interval training etc.
In eerste instantie dacht ik dat mijn conditie gewoon slecht was maar na een jaar is dat ook niet echt meer het geval wanneer je ruim 1200 km gelopen hebt en een 10km onder de 50 minuten loopt. Ik ben toen geeindigd in een SMC omdat ik graag wou weten wat er aan de hand was vooral omdat iedereen het altijd had over lage hartslag enzo.
Blijkt dus gewoon mijn lijf te zijn. Niks aan te doen en blijkt nog veel vaker voor te komen ook dan je over het algemeen hoort!Neerkomen wel!![]()
Maar hoort dat langzame lopen er juist niet bij in het begin? Honselaar zegt bijvoorbeeld heel nadrukkelijk dat je amper sneller loopt dan snelwandelen.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:42 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
Ja, op zich heb je gelijk, alleen en dit is best wel een leuke...
Op hartslag lopen betekent dat je iets over zones hebt gelezen. Er zijn heel veel mensen die te snel trainen, zeg maar boven hun zone trainen. Als beginner, zonder begeleiding op hartslag lopen heeft ook vaak een averechts effect omdat het ontmoedigend werkt.
Zelf heb ik bijvoorbeeld een lage rust hartslag maar zodra ik ga staan en wat doen schiet mijn hartslag als een gek omhoog. Tijdens het lopen zit ik zomaar tussen de 160 en 170. Ik kan normaal praten en doen en ook rustig mee met interval training etc.
In eerste instantie dacht ik dat mijn conditie gewoon slecht was maar na een jaar is dat ook niet echt meer het geval wanneer je ruim 1200 km gelopen hebt en een 10km onder de 50 minuten loopt. Ik ben toen geeindigd in een SMC omdat ik graag wou weten wat er aan de hand was vooral omdat iedereen het altijd had over lage hartslag enzo.
Blijkt dus gewoon mijn lijf te zijn. Niks aan te doen en blijkt nog veel vaker voor te komen ook dan je over het algemeen hoort!
Overigens heb ik een beetje hetzelfde als jij (al heb ik geen lage rusthartslag, is ongeveer 69). Ik heb volgens mij best een goeie conditie na 1,5 jaar hardlopen, maar ik zit bij 7 min/km (wat voor mij als een rustig tempo voelt) nog steeds op 164 bpm (en dan kan ik gewoon praten etc) en ik weet nu dus al dat ik, als ik met het schema van Honselaar begin, tijdens de duurlopen waarschijnlijk ook amper sneller zal lopen dan in een snelwandeltempo, terwijl de conditie er wel is.
Miss moet ik ook maar eens naar zo'n SMA gaan tzt. Is trainen op hartslag in zo'n situatie meteen niet meer mogelijk of moet je andere waarden aanhouden? (bijv een andere maximale hartslag dan 220-leeftijd?)Niet meer actief op Fok!![]()
Ik las gisteren in de Runnersworld dat ze een nieuwe formule hebben gevonden: 211-(0,64 x leeftijd). Er was wel een marge van 11 bpmquote:Op maandag 9 juli 2012 09:48 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Miss moet ik ook maar eens naar zo'n SMA gaan tzt. Is trainen op hartslag in zo'n situatie meteen niet meer mogelijk of moet je andere waarden aanhouden? (bijv een andere maximale hartslag dan 220-leeftijd?)
It's funny
But not ha-ha funny.![]()
Idd, zie OPquote:Op maandag 9 juli 2012 09:50 schreef Nero22 het volgende:
[..]
Ik las gisteren in de Runnersworld dat ze een nieuwe formule hebben gevonden: 211-(0,64 x leeftijd). Er was wel een marge van 11 bpm![]()
![]()
Vikkie....er is meer tussen de hardloophemel en de hardloopaarde dan Honselaar.
Ik loop bijv. alleen mijn LDL'en op hartslag om niet te verzuren maar voor snelheidswerk is het bijv. al nagenoeg niet te gebruiken.
En naast Honselaar zullen er nog tig coachen zijn die allemaal hun methode als het ware evangelie preken'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'![]()
Overigens laat ik het trainen op hartslag voor wat het is. Ik zie dat er verbetering is (zit nu vaker tijdens trainingen rond de 170-180 gemiddeld) en dat het herstel snel is. Meer wil en hoef ik er nu niet mee te doen. Ik voel dat m'n tempo goed is voor m'n lichaam en kan nog met gemak hele gesprekken voeren, behalve bij interval.
Zie HRM als een leuk extra grafiekje![]()
![]()
![]()
![]()
Lekker lesje gelopen net, spiertjes weer een beetje los gelukkig.
Ik moest 18x 1 minuut en ik probeer dan wel een beetje op m'n hartslag te letten, maar ook die van mij is laag in rust en gaat zo richting 110 als ik nog niks gedaan heb.
Ik kijk er nu dus maar meer naar of m'n hartslag netjes daalt in de minuutjes wandelen, en dat is het geval.
Heb ook de hele les lopen kletsen met een vriendin en geen enkele keer gedacht dat ik lucht moest happen.
Dat zegt mij op dat moment meer dan op m'n garmin kijken.
Al vind ook ik de grafiekjes hardstikke fijn, omdat ik wel zie dat ik met dezelfde hartslag toch al wat snellere stukjes kan lopen.
*edit* volgende keer wacht ik even tot GotC klaar is met typen, komt beetje op hetzelfde neer
[ Bericht 6% gewijzigd door Shravani op 09-07-2012 09:59:23 ]![]()
Degene die het vroeg is toch ook geen beginner?quote:Op maandag 9 juli 2012 09:37 schreef Freeflyer het volgende:
[..]
zoveel mensen zoveel meningen.
als je al langer loopt, geen enkel probleem maar gelijk vanaf de start van je loopcarriere een GPS zie ik gewoon niet. De meesten hebben dan nog geen idee wat hun lijf allemaal zegt en om dan je systeem van nog meer info te voorzien is mooi maar ewl een complete overload, waardoor je de signalen van je lijf gemakkelijk over het hoofd ziet en negeert.
ik ben wat dat betreft heel erg blij dat ik niet gelijk van start ben gegaan met een GPS (heb ik nog steeds niet trouwensalhoewel ik er nu wel over na zit te denken om 1 aan te schaffen o.a. vanwege die geile statistiekjes)
Meteen beginnen met een gps slaat nergens op idd, sowieso eerst maar eens zien of je het lopen leuk vindt, volhoudt en doorzet voor je zoiets aanschaft lijkt mij.
Ik loop bijna altijd tegenwoordig met mijn garmin, handig met workouts die ik erin gezet heb en leuk voor langere lopen, maar soms is het gewoon fijn om zonder muziek, zonder garmin, gewoon zo te gaan lopen en te genieten.
al die snufjes zijn leuk maar het lopen, daar gaat het om.
Als je vooral bezig gaat met je gps, je snelheid of je hartslag schiet je wat mij betreft het doel van lopen ernstig voorbij namelijk: genieten en lekker bezig zijn
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥![]()
Zo. Net even relaxed weer 5km gelopen om lekker bij te komen. Dat is weer eens wat anders dan zaterdag. Slechts 8.16 minuten trager dan zaterdag op dezelfde 5kmDe hartslag ook gemiddeld 26 slagen lager
http://www.endomondo.com/workouts/pIj1j8PXQg8Zeeuwse mossels kunnen altijd!![]()
Goed gepresteerd zaterdag zag ik!quote:Op maandag 9 juli 2012 10:01 schreef mosselmossel het volgende:
Zo. Net even relaxed weer 5km gelopen om lekker bij te komen. Dat is weer eens wat anders dan zaterdag. Slechts 8.16 minuten trager dan zaterdag op dezelfde 5kmDe hartslag ook gemiddeld 26 slagen lager
http://www.endomondo.com/workouts/pIj1j8PXQg8♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
Forum Opties Forumhop: Hop naar: