abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 juli 2012 @ 09:27:13 #101
245707 DSL
Huddie W.
pi_113958986
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:15 schreef Sophie94 het volgende:
Meestal zijn het toch de ouders die het toestaan dat hun kind al drankjes nuttigt voor de toegestane leeftijd.
Juist niet. Als jij je eerste biertje/wijntje met je ouders drinkt, is het een stuk minder spannend om de avond erop een fles Breezer leeg te drinken. Als je ouders je leren drinken, en dat kan al als je 15 bent, zal je het minder bijzonder vinden en er verantwoordelijk mee leren omgaan.

Daarom is deze wet ook achterlijk. Maarja, christenen.
pi_113958988
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:20 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Niet mee eens, voorlichting zal misschien voor sommige verstandige pubers helpen maar de rebellerende pubers zullen hier absoluut niets van aantrekken.
Ik denk je voor de oplossing naar andere dingen moeten kijken. Pubers zijn heel gevoelig voor trends en imago. Dit wetende is er een succesvolle anti-rook campagne geweest waardoor roken nu niet langer meer populair is onder de jeugd (sterk afgenomen op scholen waardoor scholen weer makkelijker verboden konden gaan instellen) en geldt roken dus niet langer als hip maar juist als het tegenovergestelde. Dus om alcohol terug te dringen onder de jeugd zal zich dus een zelfde proces moeten gaan voordoen om het te laten werken.
Met een campagne krijgen pubers toch ook voorlichtingen?! Natuurlijk is het zo dat de rebellerende puber zich niet zo snel van de wijs laat maken door een voorlichtingkje maar het heeft denk ik wel degelijk effect. Hoe meer pubers te horen krijgen welke gevolgen eraan hangen, hoe minder je alchohol aantrekkelijk maakt.

Hoe zie jij dat voor je dan? Die campagne van niet roken is mij ontschoten. Ik kom dan ook uit een nette gemeente dus hier zou het ook niet erg nodig zijn geweest maar ik ben wel benieuwd.
  maandag 9 juli 2012 @ 09:31:37 #103
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_113959034
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:27 schreef Sophie94 het volgende:

[..]

Met een campagne krijgen pubers toch ook voorlichtingen?! Natuurlijk is het zo dat de rebellerende puber zich niet zo snel van de wijs laat maken door een voorlichtingkje maar het heeft denk ik wel degelijk effect. Hoe meer pubers te horen krijgen welke gevolgen eraan hangen, hoe minder je alchohol aantrekkelijk maakt.

Hoe zie jij dat voor je dan? Die campagne van niet roken is mij ontschoten. Ik kom dan ook uit een nette gemeente dus hier zou het ook niet erg nodig zijn geweest maar ik ben wel benieuwd.
Dat heeft niet zo zeer met of je uit een nette gemeente komt te maken maar met een algemene tendens. Uiteraard heeft roken overal aan populariteit ingeboet, niet alleen onder jongeren dus dat speelt zeker mee.
Maar om drankgebruik aan te pakken moeten we niet gaan verbieden maar moeten we gaan kijken naar waar pubers gevoelig voor zijn. Dat zijn trends, imago en noem het maar op. Nu heeft alcohol nog steeds een vrij hippe status; snellere hippe reclames en zoete drankjes die het goed doen bij de jeugd. Als we alcohol een meer ouder imago gaan geven zodat de jeugd minder aangetrokken raakt tot het nuttigen van alcohol daar het niet meer bijdraagt aan de status kom je een heel eind. Alcohol moet dus minder hip worden gemaakt zodat het de jeugd minder aanspreekt. Zelfde is gebeurd met roken; dat geld nu als een faux pas op scholen.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
pi_113959043
quote:
7s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:27 schreef DSL het volgende:

[..]

Juist niet. Als jij je eerste biertje/wijntje met je ouders drinkt, is het een stuk minder spannend om de avond erop een fles Breezer leeg te drinken. Als je ouders je leren drinken, en dat kan al als je 15 bent, zal je het minder bijzonder vinden en er verantwoordelijk mee leren omgaan.

Ben ik het met je eens, als het zo gaat dan is het wel oké lijkt mij maar hoeveel ouders doen dit? Je hoort toch ook heel veel dat men alvorens het uitgaan eerst indrinkt in het ouderlijk huis, ookal zijn ze nog geen 16. Daar wordt waarschijnlijk al het nodige genuttigt en dan met het uitgaan nogmaals. Daar doel ik meer op.
Nogmaals; wanneer de ouders het kind op een verstandige manier met alcohol kennis laten maken lijkt het mij geen probleem.
  maandag 9 juli 2012 @ 09:33:00 #105
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_113959058
quote:
7s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:27 schreef DSL het volgende:

[..]

Dat klopt dus niet hè. Wordt vaak gedacht/gezegd, maar waar is het op gebaseerd?
Het blijkt juist zo te zijn dat verbieden (iig tot 16, 18 is volgens mij geen onderzoek naar gedaan) wel werkt.
...as always
  maandag 9 juli 2012 @ 09:33:05 #106
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_113959061
Campagne of niet, pubers zullen altijd blijven drinken. Het hoort erbij. Ook al weet je dat het slecht is, zolang je leeftijdsgenootjes het doen doe jij het ook.

Het is dus aan de ouders idd om het goed te leren en te brengen, overheid kan doen wat ze willen maar dit is een regel die alleen de mensen die al 18+ zijn benadelen.
Mijn nieuwe ondertitel
pi_113959139
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:31 schreef Frank_Drebin het volgende:

[..]

Dat heeft niet zo zeer met of je uit een nette gemeente komt te maken maar met een algemene tendens. Uiteraard heeft roken overal aan populariteit ingeboet, niet alleen onder jongeren dus dat speelt zeker mee.
Maar om drankgebruik aan te pakken moeten we niet gaan verbieden maar moeten we gaan kijken naar waar pubers gevoelig voor zijn. Dat zijn trends, imago en noem het maar op. Nu heeft alcohol nog steeds een vrij hippe status; snellere hippe reclames en zoete drankjes die het goed doen bij de jeugd. Als we alcohol een meer ouder imago gaan geven zodat de jeugd minder aangetrokken raakt tot het nuttigen van alcohol daar het niet meer bijdraagt aan de status kom je een heel eind. Alcohol moet dus minder hip worden gemaakt zodat het de jeugd minder aanspreekt. Zelfde is gebeurd met roken; dat geld nu als een faux pas op scholen.
Ben ik met je eens, rokers bij ons worden toch wel als sneu gezien want meelopen etc. Maar is het niet zo dat (de meeste pubers) zich toch volwassener voor willen doen dan dat ze eigenlijk zijn en dat ze dat ook via alcohol willen bereiken? Als je alcohol minder hip maakt en meer iets maakt voor de ouderen is het toch ook nog steeds zeer aantrekkelijk voor de jeugd om drankjes te nuttigen?!
  maandag 9 juli 2012 @ 09:39:10 #108
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_113959144
Maar als je nu 16 bent, mag je dan ineens niet meer drinken of is er een bepaalde geboortedatum waarvoor het geldt?
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 9 juli 2012 @ 09:40:24 #109
245707 DSL
Huddie W.
pi_113959168
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:32 schreef Sophie94 het volgende:

[..]

Ben ik het met je eens, als het zo gaat dan is het wel oké lijkt mij maar hoeveel ouders doen dit? Je hoort toch ook heel veel dat men alvorens het uitgaan eerst indrinkt in het ouderlijk huis, ookal zijn ze nog geen 16. Daar wordt waarschijnlijk al het nodige genuttigt en dan met het uitgaan nogmaals. Daar doel ik meer op.
Nogmaals; wanneer de ouders het kind op een verstandige manier met alcohol kennis laten maken lijkt het mij geen probleem.
Een beetje ouder zal wel enigszins zicht houden op hoeveel alcohol er wordt gedronken tijdens zo'n indrinksessie. Maar sommige kinderen hebben inderdaad de pech dat hun ouders minstens net zo infantiel zijn.
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:33 schreef Anyanka het volgende:

[..]

Dat klopt dus niet hè. Wordt vaak gedacht/gezegd, maar waar is het op gebaseerd?
Het blijkt juist zo te zijn dat verbieden (iig tot 16, 18 is volgens mij geen onderzoek naar gedaan) wel werkt.
Persoonlijke ervaring. Is bij mezelf het geval geweest en bij mensen om me heen. Ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen.
  maandag 9 juli 2012 @ 09:42:06 #110
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_113959185
Gelukkig woon ik bij de belgische grens, als k moet wachten tot mn 18e haal ik het wel daar :')
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
  maandag 9 juli 2012 @ 09:43:04 #111
245707 DSL
Huddie W.
pi_113959199
Wat een 18e verjaardag zal het grut van de toekomst hebben. Jointje roken, biertje erbij. Niks mis mee. _O_
  maandag 9 juli 2012 @ 09:43:55 #112
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_113959212
Jammer dat ik zo weinig pubers meer ken. Je kan hier echt rijk mee worden. Feestje? Ok kom maar mee met de auto gaan we voor 50 euro drank halen maar ik wil 20%
Mijn nieuwe ondertitel
  maandag 9 juli 2012 @ 09:45:24 #113
367594 Frank_Drebin
Det.Lt. Police Squad
pi_113959242
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:39 schreef Sophie94 het volgende:

[..]

Ben ik met je eens, rokers bij ons worden toch wel als sneu gezien want meelopen etc. Maar is het niet zo dat (de meeste pubers) zich toch volwassener voor willen doen dan dat ze eigenlijk zijn en dat ze dat ook via alcohol willen bereiken? Als je alcohol minder hip maakt en meer iets maakt voor de ouderen is het toch ook nog steeds zeer aantrekkelijk voor de jeugd om drankjes te nuttigen?!
Nou met volwassen bedoel ik niet het hippe volwassen imago van mensen van een jaar 25. Met volwassen bedoel ik dat je het een meer stoffiger imago moet geven wat de jeugd absoluut niet aanstaat.
En met dat roken is een campagne succesvol geweest; het wordt nu inderdaad als meeloopgedrag en sneu gezien. Een zelfde ontwikkeling zou alcohol door moeten maken, dat is de enige manier om de jeugd minder te laten drinken. Er is alleen een nadeel; roken werd in de samenleving als geheel minder populair, alcohol blijft nog altijd maatschappelijk geaccepteerd, dat is de moeilijkheid. Maar als alcohol voor de jeugd dezelfde ontwikkeling qua imago zou doormaken als roken is het probleem grotendeels opgelost.
Sergeant Frank Drebin, Detective Lieutenant Police Squad
  maandag 9 juli 2012 @ 09:47:36 #114
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_113959280
Ik vraag me ook na een tijdje af in hoeverre ze dit soort dingen kunnen blijven verbieden en wat het voor zin heeft. Want ja, het is denk ik wel menselijk om op zoek te gaan naar middelen met een enigszins verdovende werking. Om je chill te voelen, een roesje te krijgen, even te ontspannen etc.

Als alcohol en wiet steeds ontoegankelijker worden voor die pubers, hoe lang zal het duren voor ze in een tussenuur een slagroombus met lachgas patronen gebruiken?

Ze doen nu al wurgspelletjes etc. Omdat de traditionele middelen ontoegankelijker zijn. :') Zouden ze er ook echt op vooruit gaan? Is het minder schadelijk voor ze?
Mijn nieuwe ondertitel
pi_113959314
Gewoon minder kinderen maken
pi_113959320
Het lijkt me niet handig om de leeftijd voor autorijden en drinken samen te laten vallen.
  maandag 9 juli 2012 @ 09:51:10 #117
375447 OnweersComplex
DonderDT altijd
pi_113959341
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:49 schreef Murdera het volgende:
Het lijkt me niet handig om de leeftijd voor autorijden en drinken samen te laten vallen.
Alsof dat wat uitmaakt... 18-jarigen drinken nu toch ook? Tevens moet je al 18 jaar zijn als je sterke drank wil kopen. Dat je niet moet zuipen als je nog moet rijden is een ander verhaal...
Op maandag 25 juni 2012 10:06 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben noch geen Belg, noch geen Nederlander.
Royal Sadness: Cake mislukt
pi_113959374
quote:
3s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:51 schreef OnweersComplex het volgende:

[..]

Alsof dat wat uitmaakt... 18-jarigen drinken nu toch ook? Tevens moet je al 18 jaar zijn als je sterke drank wil kopen. Dat je niet moet zuipen als je nog moet rijden is een ander verhaal...
Maar de tijd om met alcohol om te leren gaan vind ik wel belangrijk.
Iedereen is wel een paar keer goed dronken zodra ze mogen drinken. iedereen moet een beetje ontzag kweken voor wat alcohol met je doen.
pi_113959375
Wat ik mij ook afvraag is of ze dan de sterke drank grens naar 21 willen halen? Of blijft het dan gewoon 18+ alchohol + 18+ sterke drank?
pi_113959379
quote:
14s.gif Op zondag 8 juli 2012 23:03 schreef Angel-Joy het volgende:
Niks mis mee.
pi_113959389
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:53 schreef Sophie94 het volgende:
Wat ik mij ook afvraag is of ze dan de sterke drank grens naar 21 willen halen?
Tevens een goed idee
  maandag 9 juli 2012 @ 09:54:47 #122
375447 OnweersComplex
DonderDT altijd
pi_113959397
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:53 schreef Murdera het volgende:

[..]

Maar de tijd om met alcohol om te leren gaan vind ik wel belangrijk.
Iedereen is wel een paar keer goed dronken zodra ze mogen drinken. iedereen moet een beetje ontzag kweken voor wat alcohol met je doen.
Dan is er nog een lange weg te gaan...
Op maandag 25 juni 2012 10:06 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben noch geen Belg, noch geen Nederlander.
Royal Sadness: Cake mislukt
  maandag 9 juli 2012 @ 09:56:50 #123
348450 ikjijallebei
luiheid uitgevonden
pi_113959428
Kan er niet wakker van liggen, toch geen last van. 21 zou me ook niet boeien. Kun je lekker die jonge dames chanteren als ze drank willen hehe.
  maandag 9 juli 2012 @ 10:01:10 #124
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_113959507
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:49 schreef Murdera het volgende:
Was dus eerst met drank en brommers.
Mijn nieuwe ondertitel
  maandag 9 juli 2012 @ 10:01:20 #125
86021 Anyanka
Hello and goodbye...
pi_113959511
quote:
7s.gif Op maandag 9 juli 2012 09:40 schreef DSL het volgende:

Persoonlijke ervaring. Is bij mezelf het geval geweest en bij mensen om me heen. Ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen.
Dus jij dacht 'goh, nu ik dit biertje van m'n vader krijg, hoef ik die fles breezer niet meer die ik stiekem al had gekocht?' Nouja, uit wetenschappelijk onderzoek blijkt in elk geval wat anders.
...as always
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')