wellicht, maar ik zie zeker wel een stijging van randdebielen tegenwoordig, kan me niet voorstellen dat 10 jaar geleden 13-16 jarigen al zo ontspoord warenquote:Op zondag 8 juli 2012 23:21 schreef Woelrat het volgende:
Punt is dat die doorgeslagen kinderen blijven, alleen zijn ze dan een paar jaar ouder (aangenomen dan 18- ook daadwerkelijk niet drinkt). Dat is alleen maar treuriger en sneuer dan wat geëxperimenteer van middelbareschoolpubertjes.
Precies, laat deze generatie ook z'n lol hebben. Al die zielige burgerlijke veertigers die opgroeiden in een tijd waarin ze zichzelf nog vele malen erger naar de kanker hielpen en ons nu zogenaamd wat verantwoordelijkheid willen opleggen.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:21 schreef Thezeurminator het volgende:
Mensen die van hun 15-18de niet dronken zijn geweest. Mooiste verhalen aan dat soort avonden over gehouden veel mensen leren kennen, chickies gehosseld etc. Echte FOK!kers hier weer
Is van alle tijden man. Nu je zelf ouder bent valt het je gewoon meer op of erger je je er meer aan.,quote:Op zondag 8 juli 2012 23:22 schreef leeell het volgende:
[..]
wellicht, maar ik zie zeker wel een stijging van randdebielen tegenwoordig, kan me niet voorstellen dat 10 jaar geleden 13-16 jarigen al zo ontspoord waren
ik wil de cijfers niet eens gaan extrapoleren.
ik hoop het maar.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:23 schreef Woelrat het volgende:
[..]
Is van alle tijden man. Nu je zelf ouder bent valt het je gewoon meer op of erger je je er meer aan.,
Andersom lijkt je beter?quote:Op zondag 8 juli 2012 23:37 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:
Lekker handig dit. Lijkt me verstandig inderdaad om eerst mensen te leren autorijden en daarna pas alcohol leren kennen
Maar plusje daarbij: hopelijk worden alle kroegen nu gewoon 18+
Dat lijkt mij ook. Op dit moment zijn jongeren die een rijbewijs gaan halen vaak al bekend met de gevolgen van alcohol. Als ze eerst leren rijden en daarna pas alcohol leren kennen zullen ze snel iets hebben van "Dat effect van alcohol valt wel mee" en "Ik word niet snel dronken/kan er wel tegen/weetikveelwat", zoals iedere 16-jarige heeft die begint met drinken. En dan natuurlijk wel stoer met de vriendjes en vriendinnetjes op stap met de auto...quote:Op zondag 8 juli 2012 23:40 schreef cvboer het volgende:
[..]
Andersom lijkt je beter?Als je nog moet rijden drink je helemaal geen alcohol. Zo moeilijk is dat echt niet.
Dat is ook gelijk de enorme tekortkoming van de jeugd. Van echt alles moet de grens worden opgezocht. Gezond verstand en relatief denkvermogen is er niet.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:44 schreef Rob_La_Chouffe het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook. Op dit moment zijn jongeren die een rijbewijs gaan halen vaak al bekend met de gevolgen van alcohol. Als ze eerst leren rijden en daarna pas alcohol leren kennen zullen ze snel iets hebben van "Dat effect van alcohol valt wel mee" en "Ik word niet snel dronken/kan er wel tegen/weetikveelwat", zoals iedere 16-jarige heeft die begint met drinken. En dan natuurlijk wel stoer met de vriendjes en vriendinnetjes op stap met de auto...
Hoor jezelf nou.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:54 schreef cvboer het volgende:
[..]
Dat is ook gelijk de enorme tekortkoming van de jeugd. Van echt alles moet de grens worden opgezocht. Gezond verstand en relatief denkvermogen is er niet.
Ik hoef mijn grenzen niet op te zoeken. Nooit gedaan ook.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:56 schreef Woelrat het volgende:
[..]
Hoor jezelf nou.`De jeugd`. Dat doet elk mens. Zonder het opzoeken van grenzen liepen we nog steeds rond in dierenhuiden.
Is de aantrekkingskracht van alcohol zo groot?quote:Op maandag 9 juli 2012 00:03 schreef JRRY het volgende:
Ben ik bijna 16 gaan ze het nog met 2 jaar verhogen
Jij kruipt nog steeds als een baby?quote:Op maandag 9 juli 2012 00:02 schreef cvboer het volgende:
[..]
Ik hoef mijn grenzen niet op te zoeken. Nooit gedaan ook.
quote:
quote:
Nee, niet zozeer met het topic, maar wel met jouw instelling. Het is vrij normaal om te kijken `hoe ver je kunt gaan`. Dat jij dat niet zo voelt, oké, dat het niet goed is in dit geval, natuurlijk, maar ik vind het niet ongezond om je grenzen op te zoeken. Dan ontwikkel je jezelf juist in mijn ogen.quote:Op maandag 9 juli 2012 00:12 schreef cvboer het volgende:
[..]Onzin. Je reactie heeft niks met het topic te maken. Die gaat over alcohol. Ik hoef niet te weten van hoeveel glazen bier ik dronken word. Of hoe een sigaret of een joint smaakt, dergelijke grenzen hoef ik niet op te zoeken.
Iedereen ontwikkelt zich anders. Niks mis mee.quote:Op maandag 9 juli 2012 00:14 schreef Woelrat het volgende:
[..]
Nee, niet zozeer met het topic, maar wel met jouw instelling. Het is vrij normaal om te kijken `hoe ver je kunt gaan`. Dat jij dat niet zo voelt, oké, dat het niet goed is in dit geval, natuurlijk, maar ik vind het niet ongezond om je grenzen op te zoeken. Dan ontwikkel je jezelf juist in mijn ogen.
ook dit klopt, maar dan hoef jij ook niet te zeggen dat de ontwikkeling die de huidige jeugd doormaakt 'slecht' isquote:Op maandag 9 juli 2012 00:20 schreef cvboer het volgende:
[..]
Iedereen ontwikkelt zich anders. Niks mis mee.
Het is slecht in de zin van niet beseffen dat met alcohol op te gaan rijden niet mag.quote:Op maandag 9 juli 2012 00:23 schreef TBakkert het volgende:
[..]
ook dit klopt, maar dan hoef jij ook niet te zeggen dat de ontwikkeling die de huidige jeugd doormaakt 'slecht' is
ja die keer dat je kotsend in de sloot lag en marieke haar voorhoofd open had gehaald aan een stoeptegel en herman zijn spullen gestolen was en niemand wist waar of welke kant naar huis wasquote:Op zondag 8 juli 2012 23:21 schreef Thezeurminator het volgende:
Mensen die van hun 15-18de niet dronken zijn geweest. Mooiste verhalen aan dat soort avonden over gehouden veel mensen leren kennen, chickies gehosseld etc. Echte FOK!kers hier weer
Drank is slecht voor je als je nog in de groei zitquote:Op zondag 8 juli 2012 23:08 schreef Bendoe het volgende:
Al die haters hierAls je zelf 16 was piepte je wel anders!
O, ja, laten we het daarom maar verbieden. Laten we alles verbieden wat slecht is voor jongeren, zodat ze zelf niet meer hoeven na te denken, zelf geen keuzes meer hoeven te maken en het gevoel van verantwoordelijkheid, dat een jongere hopelijk in de loop der tijd opbouwt, de das om wordt gedaan.quote:Op maandag 9 juli 2012 07:20 schreef Black-beauty-babe het volgende:
[..]
Drank is slecht voor je als je nog in de groei zit
Denk je dat meer drank voorlichtingen op scholen gaan helpen? Want veel mensen denken dit, maar ik denk het absoluut niet.quote:Op maandag 9 juli 2012 08:32 schreef Frank_Drebin het volgende:
Zal niet gaan werken daar het probleem niet bij de alcohol an sich ligt; jongeren drinken al jaren en jaren alcohol en pas sinds de laatste tijd wordt het problematisch. Dat zou je je kunnen afvragen waar het aan ligt maar kennelijk niet aan de alcohol daar die stof niet veranderd is.
Het probleem ligt hem bij de veranderde maatschappij; waar voorheen sociale controle was, ouders vaker thuis, kinderen strenger in de gaten gehouden en noem het maar op, is de samenleving nu veel individualistischer, kinderen kunnen vaker hun gang gaan zonder dat er controle is. Omdat pubers nog niet op lange termijn kunnen denken en sneller aan hun behoeftes toegeven is het logisch dat ze gaan experimenteren met drankgebruik; dit wordt problematisch als er geen controle op is.
Domme regel dus weer van de Kamer, zo worden niet de wortels van het probleem aangepakt maar de stof zelf.
Nee, daar veegt de jeugd de reet mee af. Vaak spreken dit soort filmpjes ook absoluut niet aan en hebben vaak een belerend of kinderachtig toontje waardoor de jeugd bij voorbaat al het in de ban doet.quote:Op maandag 9 juli 2012 08:55 schreef Blester het volgende:
[..]
Denk je dat meer drank voorlichtingen op scholen gaan helpen? Want veel mensen denken dit, maar ik denk het absoluut niet.
Bij ons op school kregen we jaarlijks een voorlichting over de gevolgen van alcohol. Nu moet ik zeggen dat ik op het gymnasium heb gezeten dus die lichting is denk ik sowieso al anders dan bv het vmbo maar het heeft wel degelijk indruk op mij gemaakt. Niet dat ik voor die voorlichtingen veel dronk maar het zet je wel aan het denken.quote:Op maandag 9 juli 2012 08:55 schreef Blester het volgende:
[..]
Denk je dat meer drank voorlichtingen op scholen gaan helpen? Want veel mensen denken dit, maar ik denk het absoluut niet.
Niet mee eens, voorlichting zal misschien voor sommige verstandige pubers helpen maar de rebellerende pubers zullen hier absoluut niets van aantrekken.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:15 schreef Sophie94 het volgende:
[..]
Bij ons op school kregen we jaarlijks een voorlichting over de gevolgen van alcohol. Nu moet ik zeggen dat ik op het gymnasium heb gezeten dus die lichting is denk ik sowieso al anders dan bv het vmbo maar het heeft wel degelijk indruk op mij gemaakt. Niet dat ik voor die voorlichtingen veel dronk maar het zet je wel aan het denken.
Ik denk dat een goede voorlichting door de juiste mensen al wel een wat verschil kan maken, het zou wellicht niet elk kind raken maar als er maar een paar kinderen zijn die het oppikken dan is het toch mooi meegenomen. Ook ben ik van mening dat er idd meer toezicht moet komen op potentiele comazuipers. Meestal zijn het toch de ouders die het toestaan dat hun kind al drankjes nuttigt voor de toegestane leeftijd.
Bij ons thuis (ik heb nog 3 broers) kregen wij geen druppel alchohol voor ons 16e levensjaar. Daarna lieten onze ouders ons een keertje los en dan wisten we ook gelijk welke impact alcohol heeft. Verbieden lijkt mij zeker geen verstandige keuze (overigens natuurlijk niet toestaan voor 16) maar het kind bewust maken van de gevolgen van alcohol lijkt mij nooit verkeerd.
Juist niet. Als jij je eerste biertje/wijntje met je ouders drinkt, is het een stuk minder spannend om de avond erop een fles Breezer leeg te drinken. Als je ouders je leren drinken, en dat kan al als je 15 bent, zal je het minder bijzonder vinden en er verantwoordelijk mee leren omgaan.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:15 schreef Sophie94 het volgende:
Meestal zijn het toch de ouders die het toestaan dat hun kind al drankjes nuttigt voor de toegestane leeftijd.
Met een campagne krijgen pubers toch ook voorlichtingen?! Natuurlijk is het zo dat de rebellerende puber zich niet zo snel van de wijs laat maken door een voorlichtingkje maar het heeft denk ik wel degelijk effect. Hoe meer pubers te horen krijgen welke gevolgen eraan hangen, hoe minder je alchohol aantrekkelijk maakt.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:20 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Niet mee eens, voorlichting zal misschien voor sommige verstandige pubers helpen maar de rebellerende pubers zullen hier absoluut niets van aantrekken.
Ik denk je voor de oplossing naar andere dingen moeten kijken. Pubers zijn heel gevoelig voor trends en imago. Dit wetende is er een succesvolle anti-rook campagne geweest waardoor roken nu niet langer meer populair is onder de jeugd (sterk afgenomen op scholen waardoor scholen weer makkelijker verboden konden gaan instellen) en geldt roken dus niet langer als hip maar juist als het tegenovergestelde. Dus om alcohol terug te dringen onder de jeugd zal zich dus een zelfde proces moeten gaan voordoen om het te laten werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |