Dat heeft niet zo zeer met of je uit een nette gemeente komt te maken maar met een algemene tendens. Uiteraard heeft roken overal aan populariteit ingeboet, niet alleen onder jongeren dus dat speelt zeker mee.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:27 schreef Sophie94 het volgende:
[..]
Met een campagne krijgen pubers toch ook voorlichtingen?! Natuurlijk is het zo dat de rebellerende puber zich niet zo snel van de wijs laat maken door een voorlichtingkje maar het heeft denk ik wel degelijk effect. Hoe meer pubers te horen krijgen welke gevolgen eraan hangen, hoe minder je alchohol aantrekkelijk maakt.
Hoe zie jij dat voor je dan? Die campagne van niet roken is mij ontschoten. Ik kom dan ook uit een nette gemeente dus hier zou het ook niet erg nodig zijn geweest maar ik ben wel benieuwd.
Ben ik het met je eens, als het zo gaat dan is het wel oké lijkt mij maar hoeveel ouders doen dit? Je hoort toch ook heel veel dat men alvorens het uitgaan eerst indrinkt in het ouderlijk huis, ookal zijn ze nog geen 16. Daar wordt waarschijnlijk al het nodige genuttigt en dan met het uitgaan nogmaals. Daar doel ik meer op.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:27 schreef DSL het volgende:
[..]
Juist niet. Als jij je eerste biertje/wijntje met je ouders drinkt, is het een stuk minder spannend om de avond erop een fles Breezer leeg te drinken. Als je ouders je leren drinken, en dat kan al als je 15 bent, zal je het minder bijzonder vinden en er verantwoordelijk mee leren omgaan.
Daarom is deze wet ook achterlijk. Maarja, christenen.
Dat klopt dus niet hè. Wordt vaak gedacht/gezegd, maar waar is het op gebaseerd?quote:Op maandag 9 juli 2012 09:27 schreef DSL het volgende:
[..]
Juist niet. Als jij je eerste biertje/wijntje met je ouders drinkt, is het een stuk minder spannend om de avond erop een fles Breezer leeg te drinken. Als je ouders je leren drinken, en dat kan al als je 15 bent, zal je het minder bijzonder vinden en er verantwoordelijk mee leren omgaan.
Ben ik met je eens, rokers bij ons worden toch wel als sneu gezien want meelopen etc. Maar is het niet zo dat (de meeste pubers) zich toch volwassener voor willen doen dan dat ze eigenlijk zijn en dat ze dat ook via alcohol willen bereiken? Als je alcohol minder hip maakt en meer iets maakt voor de ouderen is het toch ook nog steeds zeer aantrekkelijk voor de jeugd om drankjes te nuttigen?!quote:Op maandag 9 juli 2012 09:31 schreef Frank_Drebin het volgende:
[..]
Dat heeft niet zo zeer met of je uit een nette gemeente komt te maken maar met een algemene tendens. Uiteraard heeft roken overal aan populariteit ingeboet, niet alleen onder jongeren dus dat speelt zeker mee.
Maar om drankgebruik aan te pakken moeten we niet gaan verbieden maar moeten we gaan kijken naar waar pubers gevoelig voor zijn. Dat zijn trends, imago en noem het maar op. Nu heeft alcohol nog steeds een vrij hippe status; snellere hippe reclames en zoete drankjes die het goed doen bij de jeugd. Als we alcohol een meer ouder imago gaan geven zodat de jeugd minder aangetrokken raakt tot het nuttigen van alcohol daar het niet meer bijdraagt aan de status kom je een heel eind. Alcohol moet dus minder hip worden gemaakt zodat het de jeugd minder aanspreekt. Zelfde is gebeurd met roken; dat geld nu als een faux pas op scholen.
Een beetje ouder zal wel enigszins zicht houden op hoeveel alcohol er wordt gedronken tijdens zo'n indrinksessie. Maar sommige kinderen hebben inderdaad de pech dat hun ouders minstens net zo infantiel zijn.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:32 schreef Sophie94 het volgende:
[..]
Ben ik het met je eens, als het zo gaat dan is het wel oké lijkt mij maar hoeveel ouders doen dit? Je hoort toch ook heel veel dat men alvorens het uitgaan eerst indrinkt in het ouderlijk huis, ookal zijn ze nog geen 16. Daar wordt waarschijnlijk al het nodige genuttigt en dan met het uitgaan nogmaals. Daar doel ik meer op.
Nogmaals; wanneer de ouders het kind op een verstandige manier met alcohol kennis laten maken lijkt het mij geen probleem.
Persoonlijke ervaring. Is bij mezelf het geval geweest en bij mensen om me heen. Ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:33 schreef Anyanka het volgende:
[..]
Dat klopt dus niet hè. Wordt vaak gedacht/gezegd, maar waar is het op gebaseerd?
Het blijkt juist zo te zijn dat verbieden (iig tot 16, 18 is volgens mij geen onderzoek naar gedaan) wel werkt.
Nou met volwassen bedoel ik niet het hippe volwassen imago van mensen van een jaar 25. Met volwassen bedoel ik dat je het een meer stoffiger imago moet geven wat de jeugd absoluut niet aanstaat.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:39 schreef Sophie94 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, rokers bij ons worden toch wel als sneu gezien want meelopen etc. Maar is het niet zo dat (de meeste pubers) zich toch volwassener voor willen doen dan dat ze eigenlijk zijn en dat ze dat ook via alcohol willen bereiken? Als je alcohol minder hip maakt en meer iets maakt voor de ouderen is het toch ook nog steeds zeer aantrekkelijk voor de jeugd om drankjes te nuttigen?!
Alsof dat wat uitmaakt... 18-jarigen drinken nu toch ook? Tevens moet je al 18 jaar zijn als je sterke drank wil kopen. Dat je niet moet zuipen als je nog moet rijden is een ander verhaal...quote:Op maandag 9 juli 2012 09:49 schreef Murdera het volgende:
Het lijkt me niet handig om de leeftijd voor autorijden en drinken samen te laten vallen.
Maar de tijd om met alcohol om te leren gaan vind ik wel belangrijk.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:51 schreef OnweersComplex het volgende:
[..]
Alsof dat wat uitmaakt... 18-jarigen drinken nu toch ook? Tevens moet je al 18 jaar zijn als je sterke drank wil kopen. Dat je niet moet zuipen als je nog moet rijden is een ander verhaal...
Tevens een goed ideequote:Op maandag 9 juli 2012 09:53 schreef Sophie94 het volgende:
Wat ik mij ook afvraag is of ze dan de sterke drank grens naar 21 willen halen?
Dan is er nog een lange weg te gaan...quote:Op maandag 9 juli 2012 09:53 schreef Murdera het volgende:
[..]
Maar de tijd om met alcohol om te leren gaan vind ik wel belangrijk.
Iedereen is wel een paar keer goed dronken zodra ze mogen drinken. iedereen moet een beetje ontzag kweken voor wat alcohol met je doen.
Was dus eerst met drank en brommers.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:49 schreef Murdera het volgende:
Het lijkt me niet handig om de leeftijd voor autorijden en drinken samen te laten vallen.
Dus jij dacht 'goh, nu ik dit biertje van m'n vader krijg, hoef ik die fles breezer niet meer die ik stiekem al had gekocht?' Nouja, uit wetenschappelijk onderzoek blijkt in elk geval wat anders.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:40 schreef DSL het volgende:
Persoonlijke ervaring. Is bij mezelf het geval geweest en bij mensen om me heen. Ik kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen.
Je hebt een aardig hoge dunk van jezelf, niet?quote:Op zondag 8 juli 2012 23:29 schreef OeJ het volgende:
Ach, het Voetvolk laat zich steeds meer bedotten en ze staan er nog bij te juichen ook. Weer een bewijs dat het grootste deel van de mensen zo dom is als het achtereind van een varken.
Het enige wat er zal gebeuren is dat kinderen meer op straat of bij mensen thuis zullen drinken i.p.v. horecagelegenheden. Voor de rest zal het drankgebruik onder de jeugd niet verminderen vanwege een leeftijdsaanpassing. Kinderen van 15 drinken nu namelijk ook gewoon en dat was altijd al zo.quote:Op maandag 9 juli 2012 10:24 schreef vera166 het volgende:
Alsof het dan opeens onmogelijk is om aan alcohol te komenboete's geven aan mensen onder de leeftijdsgrens met alcohol, dat helpt beter lijkt me. Bestaat er niet al zoiets?
Wel jammer eigenlijk, ik ben ook 16 en ik drink nooit teveel, 1e keer dat me dat is overkomen meteen van geleerd.. nu vind ik het gewoon gezellig.
Ze zouden het anders aan moeten pakken.
Uitgaan puur en alleen om te hosselen.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:15 schreef TBakkert het volgende:
[..]
je gaat uit om smatjes te hosselen, als je al een vriendin hebt en daarmee kan neuken op avonden, hoef je echt niet meer uit hoor
boh jij bent stoer manquote:Op zondag 8 juli 2012 23:15 schreef TBakkert het volgende:
[..]
je gaat uit om smatjes te hosselen, als je al een vriendin hebt en daarmee kan neuken op avonden, hoef je echt niet meer uit hoor
Precies. Mijn ouders hebben dat ook altijd zo gedaan.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:27 schreef DSL het volgende:
[..]
Bij mij mogen de jonge grietjes zich wel melden idd onder het mom "voor wat hoort wat".quote:Op maandag 9 juli 2012 11:42 schreef sinepedraap het volgende:
Mijn ouders zeiden altijd dat drank slecht was, dus begon ik een uur van ter voren in te drinken voor school begon. (srs)
Gewoon ouders hun kinderen goed laten uitleggen, leeftijden verschuiven heeft totaal geen zin. Je komt er toch wel aan.
quote:Op maandag 9 juli 2012 11:59 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Bij mij mogen de jonge grietjes zich wel melden idd onder het mom "voor wat hoort wat".
doe ik ook altijdquote:Op maandag 9 juli 2012 11:59 schreef ikjijallebei het volgende:
[..]
Bij mij mogen de jonge grietjes zich wel melden idd onder het mom "voor wat hoort wat".
quote:
quote:
Vraag me sowieso af hoe je dat doet. Op den duur gaat het van lekker aangeschoten naar zat naar te zat om nog normaal te functioneren en voor dat punt smaakt de drank toch al niet meerquote:Op maandag 9 juli 2012 12:23 schreef LookAtMe het volgende:
Coma zuipen is juist de nieuwe natuurlijke selectie. De personen die te dom zijn om zich in te houden gaan dood aan alcoholvergiftiging.
Verder ben ik al behoorlijk vaak uit geweest maar heb ik nog nooit iemand gezien die zo veel gedronken had dat die naar het ziekenhuis moest.
Een verschil met andere verboden is dat je een straf krijgt wanneer je ze overtreedt. Vijftienjarigen kunnen zo vaak als ze willen langs de kassa om te proberen wat alcohol mee te krijgen zonder daar ook maar enige problemen mee te krijgen. Daarna mogen ze het legaal op straat met z'n allen opdrinken, want enkel het kopen van drank is niet toegestaan voor kinderen onder de zestien.quote:Op maandag 9 juli 2012 13:22 schreef Zero17 het volgende:
Overigens, roepen dat 'ze er toch wel aankomen'.Volgens die redenering kun je alle verboden wel op gaan heffen.
Leeftijdsgrens naar 18 helpt tenminste enigszins en je geeft als land een helder signaal af.
Deze man weet.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:21 schreef Thezeurminator het volgende:
Mensen die van hun 15-18de niet dronken zijn geweest. Mooiste verhalen aan dat soort avonden over gehouden veel mensen leren kennen, chickies gehosseld etc. Echte FOK!kers hier weer
Het is niet verboden.quote:Op maandag 9 juli 2012 10:06 schreef sinepedraap het volgende:
Kinderen zetten zich ook vaak af. Verbiedt je drank als ouders dan zullen ze het veel sneller stiekem drinken dan dat je het toestaat onder de juiste omstandigheden en er uitleg bij kan geven.
Er zijn een paar factoren om mee te wegen. Ten eerste de thuisdrinkers, ouders kopen drank voor de kinderen "omdat papa ook drinkt" uit onderzoek een winnaar voor alcoholisten op latere leeftijd. Dan heb je ouders die het een keer kopen voor een feestje van het kind en iedereen een glaasje mag proberen, waar ze niets van merken en smaakt net als fris, niet zo spannend.quote:Op maandag 9 juli 2012 09:39 schreef Sophie94 het volgende:
[..]
Ben ik met je eens, rokers bij ons worden toch wel als sneu gezien want meelopen etc. Maar is het niet zo dat (de meeste pubers) zich toch volwassener voor willen doen dan dat ze eigenlijk zijn en dat ze dat ook via alcohol willen bereiken? Als je alcohol minder hip maakt en meer iets maakt voor de ouderen is het toch ook nog steeds zeer aantrekkelijk voor de jeugd om drankjes te nuttigen?!
Maar zo werkt dat nu eenmaal; ooit moet je zeggen nu is het genoeg. Als we wachten tot alle 16 jarige 18 zijn kun je nooit een wet doorvoerenquote:Op maandag 9 juli 2012 14:46 schreef keestwee het volgende:
Maar wat als ik nu 16 zou zijn. Dan zou ik nu drank mogen kopen maar bij wijze van spreken morgen niet meer?
Ondernemingsrisico gewoon.quote:Op maandag 9 juli 2012 14:36 schreef drumstickNL het volgende:
Het is geen slecht idee maar gezien de gevolgen voor de horeca en omdat de handhaving ervan vrijwel zeker problematisch zal worden kunnen ze het beter niet doen.
die 'puberdrankjes' worden ook redelijk verkocht aan 18+, vaak zijn het bovendien drankjes die eigenlijk orgineel meer als 15% alcohol bevatten maar waar het percentage van naar beneden is gehaald om het ook in de supermarkt te verkopen. vaak zijn dezelfde drankjes met een hoger percentage ook te koop bij de slijter. ze worden niet alleen 'teruggetuned' om ze aan 16+ te verkopen maar ook zodat ze beter beschikbaar zijn voor het hele publiek. supermarkt is immers vaak dichterbij en veel langer/vaker openquote:Op maandag 9 juli 2012 15:04 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Er zijn een paar factoren om mee te wegen. Ten eerste de thuisdrinkers, ouders kopen drank voor de kinderen "omdat papa ook drinkt" uit onderzoek een winnaar voor alcoholisten op latere leeftijd. Dan heb je ouders die het een keer kopen voor een feestje van het kind en iedereen een glaasje mag proberen, waar ze niets van merken en smaakt net als fris, niet zo spannend.
Met bovenstaande groep koopt het kind zelf niets, maar de ouder.
Dan heb je nog de kinderen die het echt willen, die hebben een paar euro voor een fles drank en gaan die kopen wat ze kunnen betalen. Sterke drank mogen ze niet mee en komen ze door hun leeftijd lastiger aan (maar via via makkelijk) dus gaan ze voor een fles zoete 15% drank, smaakt lekker, zoet, mooi kleurtje, en misschien wordt je dr nog wat aangeschoten van ook, dubbel feest!
Maar als de doelgroep van die hippe drankjes het niet meer mag kopen trekt de fabrikant zich terug en verdwijnen die drankjes uit de schappen..
Dan blijft er nog de pauperdrank bier over, tesamen met wijn (dat lusten ze vaak niet en drinkt niet zo makkelijk wel als zoete troep) en sterke drank (lusten ze ook niet).
Een aanpassing van de leeftijdsgrens heeft dus tot gevolg dat het aanbod aan puberdrankjes verdwijnt..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |