B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:12 |
http://www.rss24.nl/newsi(...)en-in-gatenkaas.html Met veel Europese steun legde Spanje in de jaren negentig tal van wegen aan. Nu is er geen geld meer voor het onderhoud. De A395 bij Granada is berucht. In twee jaar tijd zijn op hetzelfde viaduct meerdere ongelukken gebeurd met automobilisten die uit de bocht vlogen en veertig meter diep in het ravijn belandden. De vangrail — bestaande uit plastic tonnen en enkele oranje pylonen — biedt geen enkele bescherming. Geld voor een echte vangrail is er niet. 'Levensgevaarlijk' Het Spaanse overheidsbudget voor wegen en andere infrastructuur, en met name het onderhoud daarvan, daalt al jaren op rij. De gevolgen zijn duidelijk zichtbaar. Zo is de autosnelweg van Madrid naar Valencia grotendeels veranderd in één grote gatenkaas met kuilen en deels ontbrekende wegmarkering. Richting het zuidelijke Sevilla ontbreekt verlichting op grote stukken snelweg. ‘Levensgevaarlijk’, zegt Elena de la Peña, ingenieur bij AEC, de Vereniging van Spaanse Wegen. Zij concludeerde onlangs in een studie dat dringend ¤ 5,5 mrd extra nodig is voor het wegenonderhoud. ‘Hoe langer we daarmee wachten, hoe erger de situatie wordt en hoe hoger de rekening.’ Niet goed nagedacht Vooral de wegen waarvoor de zeventien autonome regio’s verantwoordelijk zijn, kampen met achterstallig onderhoud. Zo is er in het zuidelijke Jaén geen geld meer voor onderhoud van een recent aangelegde tramlijn (kosten ¤ 120 mln). In Barcelona is de aanleg voor spoorverbindingen naar de haven en het vliegveld op de lange baan geschoven. Het probleem was wellicht te overzien geweest als in de jaren negentig niet zo veel snelwegen en andere infrastructuur was aangelegd, met behulp van Europese subsidiegelden. Economen schatten dat ¤ 90 mrd is gestoken in de ruim 15.000 km Spaanse snelweg — het grootste netwerk van Europa. ‘Het is te veel’, zegt De la Peña. ‘Over het onderhoud en de financiering daarvan is niet goed nagedacht.’ Ter vergelijking: Nederland heeft 2630 km snelweg. Verspild Een van de problemen is dat elke regio een vliegveld eiste en iedere stad een verbinding wilde met de hogesnelheidstrein AVE plus een eigen metrolijn. Een financiële krant concludeerde dat Spanje de afgelopen jaren ‘zes miljard euro heeft verspild heeft aan nutteloze infrastructuurprojecten’. Daaronder zijn spoorwegen, luchthavens, maar ook musea. Econoom Germà Bel, verbonden aan de Universiteit van Barcelona, noemt met name de hogesnelheidslijn AVE een vorm van geldverspilling. ‘Veel treinen zijn bijna leeg en tot meer economische activiteit leidt het nauwelijks. Alleen Madrid-Barcelona is rendabel.’ Bovendien zijn de onderhoudskosten nu nog laag, dankzij het relatief nieuwe spoor. Die kosten zullen flink stijgen zodra de slijtage gaat toeslaan — net als bij de autosnelwegen is gebeurd. Gebruiker moet betalen Verschillende regio’s bekijken nu hoe ze extra inkomsten kunnen verwerven om het onderhoud van de wegen te financieren. Madrid studeert op de invoering van tolwegen. Hogere wegenbelasting is ook al geopperd. Staatssecretaris van infrastructuur en transport, Rafael Catalá, zei vorige week dat ‘de gebruiker in ieder geval meer moet gaan betalen’. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ Tja, in principe is het allemaal natuurlijk heel erg makkelijk. En un momento dado, dus op een geven moment hebben hullie ten eerste het probleem niet onderzien, en ten derde hep de politiek in deze ook een vinger in de pap te besteden, wat de oplossing voor het probleem niet eenvoudig maakt, want vaak blijkt de simpelste oplossing in de praktijk de moeilijkste. Komt nog bij: je gaat het pas zien als je het doorhebt, want voordat hun die fout maken hebben hullie diezelfde fout nog niet gemaakt. | |
Tijn | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:13 |
Geitenkaas? Autocorrect gone wrong of wat? | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:19 |
Huzzo what? | |
Rekkie | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:20 |
Gatenkaas of Geitenkaas? | |
Tijn | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:20 |
De titel van dit topic, er staat "geitenkaas" in plaats van "gatenkaas" ![]() | |
TonyVermicelli | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:23 |
Economen schatten dat ¤ 90 mrd is gestoken in de ruim 15.000 km Spaanse snelweg — het grootste netwerk van Europa. En NIEMAND die zegt van ho es even, waar zijn we mee bezig! | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:28 |
Tja, dat komt wel vaker voor bij (semi-)spanjaarden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gatenkaas | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:28 |
Ik moet zeggen dat ik nooit last heb gehad van de tolwegen daar. En helemaal niet in het zuiden richting/vanuit Malaga. | |
HeatWave | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:29 |
je snapt de briljante grap niet! | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:29 |
Naast een vastgoedbubbel hebben ze daar ook een snelwegbubbel, vliegveldbubbel en museabubbel [ Bericht 0% gewijzigd door B.R.Oekhoest op 06-07-2012 12:35:20 ] | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:30 |
Haven't we met before? | |
JohnnyKnoxville | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:31 |
Eigenlijk zouden alle Europeanen dus gratis moeten kunnen rijden op de zogenaamde tolwegen in Spanje, die hebben allang dik voor die wegen betaald. | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:34 |
Ik vraag mij of het nieuwsbericht om de autopista (tolweg) of om de autovia (autoweg zonder gelijksvloerse kruisingen/gratis snelweg met heel wat minder faciliteiten langs de weg en dat heel wat langer duurt om op je bestemming te komen). Want ik kan mij niet voorstellen dat de autopista's belabberd zijn, daar waar je tol voor moet betalen. [ Bericht 2% gewijzigd door o.us op 06-07-2012 12:36:54 ] | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:35 |
P'cies, net als de souvlaki's in Griekse restaurants! | |
Dven | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:40 |
Beter geeft Europa wat geld om de wegen hier in Bulgarije te verbeteren ![]() | |
Rekkie | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:41 |
Gelukkig niet. | |
Tijn | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:44 |
Oh Jezus, het is weer zo'n domme verspreking van Cruyff ![]() | |
vosss | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:55 |
Oppervlakte Spanje - 505.992 km² Snelwegen Spanje - 15.000km Oppervlakte Nederland - 41.528 km² Snelwegen Nederland - 2.630km Spanje: 15.000km / 505.992km² = 0,030km snelweg per km² Nederland: 2.630 / 41.528km² = 0,064km snelweg per km² Wat the fuck is dat voor debiel vergelijk? Nederland heeft in verhouding meer snelweg liggen. ![]() | |
vosss | vrijdag 6 juli 2012 @ 12:56 |
Meer dan het dubbele zelfs. ![]() | |
ems. | vrijdag 6 juli 2012 @ 13:10 |
En lekker gratis eten in Griekenland natuurlijk ![]() | |
HansvanOchten | vrijdag 6 juli 2012 @ 13:13 |
Ach er was laatst ook een keer een item hierover op de radio. Een of ander nietszeggend dorpje wat een compleet vliegveld heeft aangelegd om "toeristen/mensen met een vakantiehuis" te faciliteren. Vorig jaar opgeleverd en vervolgens nooit 1 vliegtuig op geland. Alleen een eenzame bewaker die er af toe komt ter controle ![]() | |
Lyrebird | vrijdag 6 juli 2012 @ 13:14 |
Aantal km weg per km2 landoppervlak lijkt me ook niet de juiste maat. Het aantal km per inwoner, of het aantal km per auto zet meer zoden aan de dijk. | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 13:43 |
Ok maar omdat je mensen nodig hebt in de auto's die erop rijden kun je beter de vergelijking maken met het aantal inwoners: Snelwegen Spanje - 15.000km Inwoners Spanje: 46.661.950 Snelwegen Nederland - 2.630km Inwoners Nederland: 16.736.736 Spanje: 15.000 km / 46.661.950 = 0,0003215 km snelweg per hoofd Nederland: 2.630 km / 16.736.736 = 0,0001571 km snelweg per hoofd Dus toch het dubbele voor Spanje | |
Tijn | vrijdag 6 juli 2012 @ 13:50 |
Puur op basis van oppervlakte of inwoners slaat allebei nergens op. Je hebt mensen én plek nodig om kilometers snelweg te verantwoorden. Qua oppervlakte hebben wij 2x zoveel snelweg als zij, op basis van inwoners hebben zij 2x zoveel snelweg als wij. Conclusie: ze hebben relatief evenveel snelweg als wij. | |
JohnnyKnoxville | vrijdag 6 juli 2012 @ 13:51 |
Daarnaast is de ene snelweg ook nog weer de andere niet, hoeveel banen e.d. | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:06 |
Per hoofd van de bevolking is in ieder geval veel logischer ivm per oppervlakte. Of dacht jij dat auto's ook bestuurd konden worden door zandkorrels, grassprieten, rotsen of boomtakken? [ Bericht 0% gewijzigd door B.R.Oekhoest op 06-07-2012 14:32:15 ] | |
Tijn | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:08 |
Het is net zo logisch dat een groot land meer kilometers asfalt heeft dan een klein land met hetzelfde aantal inwoners. Waar wou je al die kilometers anders naartoe leggen, in een rondje? | |
#ANONIEM | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:09 |
90 miljard ![]() En de Spaanse voetbalclubs met behulp van de regering maar lekker de belasting ontduiken voor vele miljarden ![]() ![]() | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:09 |
Nee, dat is niet logisch. Of dat grote land moet gemiddeld meer auto's per hoofd van de bevolking bezitten, dan weer wel. | |
StateOfMind | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:10 |
Ik vraag mij af hoeveel van dat geld in zakken is verdwenen... | |
ShaoliN | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:11 |
Dat is natuurlijk onzin. Als je elke Spanjaard de mogelijkheid wil bieden om over een snelweg te kunnen rijden zul je soms hele afstanden moeten overbruggen waar niemand woont. Daar waar je in NL met 3km snelweg Rotterdam, Den Haag en Amsterdam kan verbinden. Beide factoren zijn van belang. | |
HD9 | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:11 |
Spaans voetbal is erg belangrijk voor hen | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:13 |
Het was ook wat provocatief. Als een land groter is, maar hetzelfde aantal inwoners en hetzelfde aantal auto's per hoofd heeft, heb je wat meer asfalt nodig om van A naar B te komen. In theorie, want dan zou je ook met minder banen kunnen volstaan omdat de wegen relatief leger zijn. | |
Tijn | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:14 |
Het aantal banen wordt niet meegenomen, het gaat met deze cijfers puur om de lengte. | |
FemacampSurvivor | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:14 |
nee jo gratis geld van brussel, brussel heeft toch genoeg geld......... GELD uit onze zak inderdaad. Maar dis is slechts een habbekrats vergeleken met het geld dat aan allochtonen wordt uitgedeeld een non issue dus. | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:18 |
Krek! Eigenlijk betalen we 3 keer ontwikkelingshulp: 1) de klassieke vorm aan de hongerende negertjes in Afrika 2) hulp aan de luie op hun reet in de zon zittende Zuid-Europeanen 3) uitkeringen en subsidieslurpende projecten voor de allochtone jeugd in Nederland | |
Ulx | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:18 |
Precies! En ze hebben gewoon een uitkering! Die volgens hun door ons, de oppassende burger, dan maar even opgehoest dient te worden. En, jongens en meisjes, onze regering is het blijkbaar met de werkloze eens, en juicht het van harte toe dat wij de werkloze bij het minste of geringste gepiep het geld met koffers tegelijk toewerpen. Bovendien laten de hoge heren in Den Haag ook nog eens, uit allerlei verre vieze landen, gekleurde en raarpratende werklozen ons land binnenkomen. Deze werklozen gaan bij aankomst gewoon liggen op bed liggen wachten, totdat wij ze als makke lammetjes ons geld komen brengen. Deze werklozen noemen wij de buitenlanders. Oftewel drugsgebruikers. | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:19 |
Maar gelukkig zijn er ook mensen als Wimpie Bosboom, die zeggen waar het op staat | |
Ulx | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:20 |
Maar goed. De Spaanse wegen glijden af naar het Belgische niveau. Da's inderdaad zorgwekkend. | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:22 |
Temeer daar de Belgische gaten in de snelwegen nog met gestold frituurvet worden gedempt, maar met olijfolie gaat dat minder goed daar in Spanje | |
JohnnyKnoxville | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:24 |
Vergeet ook niet de: 4) door de staat gesponsorde vastgoedbubbel 5) gratis schoolboeken 6) thuiszorg voor ouderen 7) bis. | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:27 |
om nog maar te zwijgen van de 8) onrendabele windmolens 9) publieke omroep met hun rotzooi 10) ja | |
Ulx | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:28 |
11) Gesubsidieerde leasewagens voor iedereen zodat er lekker veel files ontstaan | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:29 |
12) playstations in de 3-sterren hotels wat men in Nederland gevangenissen noempt | |
JohnnyKnoxville | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:30 |
13) het blijkens dit topic zeer veel te wensen overlatend basisonderwijs, met name op gebied van spelling | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:38 |
Maar goed, weer on topic. Is het niet goedkoper om de hele santenkraam maar af te breken? Ben je 1 keer wat geld kwijt, maar hoef je daarna niks meer te onderhouden | |
LXIV | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:42 |
Dit is de kern van het probleem van subsidies versus de markt het te laten regelen. Via subsidies wordt er dan geinvesteerd in projecten die in principe onrendabel zijn. Maar als het gratis is, zal Spanje dit niet weigeren. Dat is net als ik van de gemeente 100.000 euro zou krijgen om een zwembad in eigen tuin aan te leggen. Ik wil helemaal geen zwembad, maar als ik zelf 100K mag uitgeven om het zelf uit te voeren, dan zeg ik natuurlijk nooit nee! En een zwembad, en 100K binnen mijn huishouden uitgeven. Dit geldt volledig voor alle Europese subsidies. Er wordt geld aangenomen om dingen te doen waarvoor men zelf het geld nooit zou uitgeven, maar als men het niet doet dan laat met het geld juist liggen! Eigenlijk meer gratis dan gratis, want je krijgt geld en een infraproject. Zo worden jaarlijks vele honderden miljarden belastinggeld verspild. En de EU jakkert dat bedrag ieder jaar omhoog, 'anders komt hun geloofwaardigheid in het geding' Welkom in de EUSSR, met zijn kansloze vijfjarenplannen. | |
LXIV | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:47 |
Als jij van de gemeente 10K krijgt om een 'kunstwerk' in je tuin te realiseren, doe je het dan niet? Ook al komt er niemand kijken en boeit het jou ook niet? Natuurlijk wel, dan zie je nog iets terug van je belastinggeld. En al helemaal als de rest van de straat (desnoods met geweld) ook gedwongen wordt hieraan mee te betalen. En zo jatten we allemaal van elkaar, onder leiding van Brussel. | |
HD9 | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:51 |
Zo zijn ook de peperdure Griekse Spoorwegen gemaakt, als men die paar forenzen met de taxi brengt en het spoor stil zet, is men goedkoper uit En dan hebben we het niet over de miljarden aan bouw en constructiekosten | |
LXIV | vrijdag 6 juli 2012 @ 14:58 |
Het is zelfs goedkoper om die forenzen helemaal niet te vervoeren, hun salaris gewoon te storten en ze thuis te laten. Heb ook een docu daar over gezien. Dan zijn er bijvoorbeeld op een station waarvan 2 mensen per uur vertrekken, zeker 15 personeelsleden aanwezig. Kaartjesverkopers, schoonmakers, een opzichter, et cetera. In Nederland staat er op een vrij druk station vaak enkel een kaartjesautomaat. Helaas geen warme wachtplaats meer of verse koffie. Wij moeten hyperefficient zijn om de Grieken te kunnen blijven ondersteunen. Maar ik denk toch dat je beter in Griekenland op een perron kunt staan dan op een koud winterperron in NL. | |
B.R.Oekhoest | vrijdag 6 juli 2012 @ 15:09 |
En echt schoon is het daar vaak ook niet | |
TweeGrolsch | vrijdag 6 juli 2012 @ 15:10 |
![]() ![]() | |
Dven | vrijdag 6 juli 2012 @ 15:19 |
Binnenkort gaat het vliegveld hier ook open met dank aan EU-geld. En alle monumenten worden prachtig opgeknapt met dank aan EU-geld. Net als de wegen. EU!!!!!!!!! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ga een subsidie-aanvraag doen om een landbouwbedrijf op te starten. Stuk grond kopen met een krot erop voor in totaal 1000 euro, voor vijftig euro aan kippen rond laten lopen en 15.000 subsidie krijgen EU ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() | |
HD9 | vrijdag 6 juli 2012 @ 15:32 |
Dit is hetzelfde spoorbedrijf dat de EU dacht te kunnen privatiseren voor enkele miljarden [ Bericht 0% gewijzigd door HD9 op 06-07-2012 15:40:37 ] | |
LXIV | vrijdag 6 juli 2012 @ 16:53 |
Waar is hier? Maar je snapt zelf ook wel dat zo'n systeem niet lang goed kan gaan. Hooguit een jaar of 50, 60. Dan is de boel zo verarmt dat het instort. | |
Revolution-NL | vrijdag 6 juli 2012 @ 18:42 |
Misschien kunnen we met de Nederlandse pensioen pot van 850miljard de wegen wel verbeteren in Italie en Spanje. Al ons geld naar Zuid Europa ![]() Europa ![]() ![]() ESM ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() D66 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |