http://www.rss24.nl/newsi(...)en-in-gatenkaas.htmlMet veel Europese steun legde Spanje in de jaren negentig tal van wegen aan. Nu is er geen geld meer voor het onderhoud.
De A395 bij Granada is berucht. In twee jaar tijd zijn op hetzelfde viaduct meerdere ongelukken gebeurd met automobilisten die uit de bocht vlogen en veertig meter diep in het ravijn belandden. De vangrail — bestaande uit plastic tonnen en enkele oranje pylonen — biedt geen enkele bescherming. Geld voor een echte vangrail is er niet.
'Levensgevaarlijk'
Het Spaanse overheidsbudget voor wegen en andere infrastructuur, en met name het onderhoud daarvan, daalt al jaren op rij. De gevolgen zijn duidelijk zichtbaar. Zo is de autosnelweg van Madrid naar Valencia grotendeels veranderd in één grote gatenkaas met kuilen en deels ontbrekende wegmarkering. Richting het zuidelijke Sevilla ontbreekt verlichting op grote stukken snelweg.
‘Levensgevaarlijk’, zegt Elena de la Peña, ingenieur bij AEC, de Vereniging van Spaanse Wegen. Zij concludeerde onlangs in een studie dat dringend ¤ 5,5 mrd extra nodig is voor het wegenonderhoud. ‘Hoe langer we daarmee wachten, hoe erger de situatie wordt en hoe hoger de rekening.’
Niet goed nagedacht
Vooral de wegen waarvoor de zeventien autonome regio’s verantwoordelijk zijn, kampen met achterstallig onderhoud. Zo is er in het zuidelijke Jaén geen geld meer voor onderhoud van een recent aangelegde tramlijn (kosten ¤ 120 mln). In Barcelona is de aanleg voor spoorverbindingen naar de haven en het vliegveld op de lange baan geschoven.
Het probleem was wellicht te overzien geweest als in de jaren negentig niet zo veel snelwegen en andere infrastructuur was aangelegd, met behulp van Europese subsidiegelden. Economen schatten dat ¤ 90 mrd is gestoken in de ruim 15.000 km Spaanse snelweg — het grootste netwerk van Europa. ‘Het is te veel’, zegt De la Peña. ‘Over het onderhoud en de financiering daarvan is niet goed nagedacht.’ Ter vergelijking: Nederland heeft 2630 km snelweg.
Verspild
Een van de problemen is dat elke regio een vliegveld eiste en iedere stad een verbinding wilde met de hogesnelheidstrein AVE plus een eigen metrolijn. Een financiële krant concludeerde dat Spanje de afgelopen jaren ‘zes miljard euro heeft verspild heeft aan nutteloze infrastructuurprojecten’. Daaronder zijn spoorwegen, luchthavens, maar ook musea.
Econoom Germà Bel, verbonden aan de Universiteit van Barcelona, noemt met name de hogesnelheidslijn AVE een vorm van geldverspilling. ‘Veel treinen zijn bijna leeg en tot meer economische activiteit leidt het nauwelijks. Alleen Madrid-Barcelona is rendabel.’ Bovendien zijn de onderhoudskosten nu nog laag, dankzij het relatief nieuwe spoor. Die kosten zullen flink stijgen zodra de slijtage gaat toeslaan — net als bij de autosnelwegen is gebeurd.
Gebruiker moet betalen
Verschillende regio’s bekijken nu hoe ze extra inkomsten kunnen verwerven om het onderhoud van de wegen te financieren. Madrid studeert op de invoering van tolwegen. Hogere wegenbelasting is ook al geopperd. Staatssecretaris van infrastructuur en transport, Rafael Catalá, zei vorige week dat ‘de gebruiker in ieder geval meer moet gaan betalen’.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tja, in principe is het allemaal natuurlijk heel erg makkelijk. En un momento dado, dus op een geven moment hebben hullie ten eerste het probleem niet onderzien, en ten derde hep de politiek in deze ook een vinger in de pap te besteden, wat de oplossing voor het probleem niet eenvoudig maakt, want vaak blijkt de simpelste oplossing in de praktijk de moeilijkste.
Komt nog bij: je gaat het pas zien als je het doorhebt, want voordat hun die fout maken hebben hullie diezelfde fout nog niet gemaakt.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens:
http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..