abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113674169
Hallo,

ik wil binnenkort een kat als huisdier hebben. Ik heb al via verschillende sites bekeken en gelezen wat je moet doen om je woning voor te bereiden voordat er een kat in huis kan komen.

Echter ze vertellen allemaal wat je allemaal aan materialen moet aanschaffen en wat voor kattenvoer het beste is voor je kat.

Mijn vraag is wat ik nog meer moet doen en aan moet denken voor een goede voorbereiding.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 2 juli 2012 @ 15:30:48 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_113674213
Kattenvraagbaak #15
Heb je dat topic al eens door gesnuffeld? :)
Staan handige dingen in.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 2 juli 2012 @ 15:32:33 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113674279
Het echte werk begint bij het uitkiezen van je kat en dan het in huis nemen van het dier. Dan krijg je met gedrag te maken en met aanpassen. Vooral jij aan de kat.

Heb je al eens eerder een kat gehad, of iemand in je omgeving die er kaas van heeft gegeten?
The love you take is equal to the love you make.
pi_113674346
Verwacht niet dat de buurt het je in dank afneemt als je hem ook buiten laten rondlopen.
Als je van plan bent hem binnen te houden. Top!
  maandag 2 juli 2012 @ 15:34:56 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113674376
Als het goed is hoef je bar weinig aan te passen. Katten zijn zeer voorzichtig en lopen vrijwel altijd overal tussendoor (breekbare dingen op kasten bijvoorbeeld).
Ik kan je alleen aanraden consequent te zijn: bedenk vooraf waar de kat niet mag komen (bij mij: bed, eettafel, salontafel en aanrecht) en houd je daar strict aan. Als iets eenmaal mag krijg je het er vrijwel niet meer uit.
censuur :O
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 2 juli 2012 @ 15:38:16 #6
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_113674499
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:34 schreef RemcoDelft het volgende:
Als het goed is hoef je bar weinig aan te passen. Katten zijn zeer voorzichtig en lopen vrijwel altijd overal tussendoor (breekbare dingen op kasten bijvoorbeeld).

Behalve kittens. :') _O-
Die malen daar echt niet om...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 2 juli 2012 @ 15:45:44 #7
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_113674807
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:38 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Behalve kittens. :') _O-
Die malen daar echt niet om...
Nooit last van gehad. Behalve als er een bromvlieg tussen de planten zit, dan gaat alles om.
censuur :O
pi_113674841
quote:
1s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:32 schreef Lienekien het volgende:
Het echte werk begint bij het uitkiezen van je kat en dan het in huis nemen van het dier. Dan krijg je met gedrag te maken en met aanpassen. Vooral jij aan de kat.

Heb je al eens eerder een kat gehad, of iemand in je omgeving die er kaas van heeft gegeten?
Ik heb katten gehad. Maar dat was bij mijn ouders en ex (waar ik mee samenwoonde). Huis- tuin- en keukenkatten en een raskat. Dus ik heb er ervaring mee. Echter ik heb nog nooit het voorbereidend werk verricht. :P
pi_113674914
quote:
Ik kan je alleen aanraden consequent te zijn: bedenk vooraf waar de kat niet mag komen (bij mij: bed, eettafel, salontafel en aanrecht) en houd je daar strict aan. Als iets eenmaal mag krijg je het er vrijwel niet meer uit.
En wat doe jij dan als je kat iets doet wat niet mag.

Ik pak dan een plantenspuiter.
pi_113674961
je kan over de volgende vragen nadenken:

• Neem je een (ras) kitten of een kat?
kitten: neemt veel tijd in beslag, je moet hem opvoeden
kat: als die een paar jaar oud is is het nog een puber, erg speels. Een kat van een jaar of 5 is rustiger. Extra voordeel van een "volwassen"kat : je weet zijn karakter. Wat voor karakter zoek jij? schootkat/lief voor kinderen/binnenpoes etc.
raskitten:afhankelijk van het ras prijzig in aanschaf, afhankelijk van het ras kan je op wachtlijst komen

• als je geen kitten neemt, moet die gesteriliseerd/gecastreerd zijn ?

• waar wil je je kat vandaan halen?
dierenasiel
dieren(katten)herplaatsing: Dieren wonen nog bij hun baasje
kattenopvang
etc. etc.

• neem je er een of twee?
als je er een hebt en het is een binnenpoes, vaak zijn ze rebels als ze door het hele huis mogen als je weg bent.

• waar laat je de kat als je niet thuis bent? in de keuken/woonkamer etc.

• heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur?

praktische dingen:
• wie wat de dierenarts, voel je je daar goed bij?
let ook op de openingstijden, sommige zijn van ma-vr open. andere ook in de weekenden en hebben open spreekuur in de avond en weekend.
• neem je een kattenverzekering?
  maandag 2 juli 2012 @ 15:50:30 #11
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113675004
Welk voorbereidend werk wil je dan :?
Kattenbak, kattenvoer, bakje vers water, eventueel nog ergens een krabpaal. En verder kan je het zo gek aankleden als je wilt!

Voor je aan een kat begint, wel even handig om de karaktereigenschappen te weten, wil je een gemoedelijk beestje of een druk pittig ding, lang haar wat geborsteld moet worden... Raskatten zijn in diverse karaktertrekken te krijgen.
The truth was in here.
pi_113675136
[quote]
*] wie wat de dierenarts, voel je je daar goed bij?
quote]

haha ik bedoel wie wordt ipv wie wat :Y
ik vindt de bereikbaarheid in het weekend heel belangrijk. sommige dingen moet je voor terugkomen, is het handiger als je het je eigen arts is ipv een vervangende.
pi_113675159
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:49 schreef blue-eye het volgende:
je kan over de volgende vragen nadenken:

• Neem je een (ras) kitten of een kat?
kitten: neemt veel tijd in beslag, je moet hem opvoeden
kat: als die een paar jaar oud is is het nog een puber, erg speels. Een kat van een jaar of 5 is rustiger. Extra voordeel van een "volwassen"kat : je weet zijn karakter. Wat voor karakter zoek jij? schootkat/lief voor kinderen/binnenpoes etc.
raskitten:afhankelijk van het ras prijzig in aanschaf, afhankelijk van het ras kan je op wachtlijst komen

• als je geen kitten neemt, moet die gesteriliseerd/gecastreerd zijn ?

• waar wil je je kat vandaan halen?
dierenasiel
dieren(katten)herplaatsing: Dieren wonen nog bij hun baasje
kattenopvang
etc. etc.

• neem je er een of twee?
als je er een hebt en het is een binnenpoes, vaak zijn ze rebels als ze door het hele huis mogen als je weg bent.

• waar laat je de kat als je niet thuis bent? in de keuken/woonkamer etc.

• heb je een voorkeur voor een bepaalde kleur?

praktische dingen:
• wie wat de dierenarts, voel je je daar goed bij?
let ook op de openingstijden, sommige zijn van ma-vr open. andere ook in de weekenden en hebben open spreekuur in de avond en weekend.
• neem je een kattenverzekering?
Wat dekt een kattenverzekering?

[ Bericht 58% gewijzigd door HSG op 02-07-2012 15:59:41 ]
pi_113675518
zal vast iemand weten die hier zit. of even zoeken. volgens mij wordt castratie gedekt of het verder nuttig is geen idee. de meeste dingen vallen vaak buiten de dekking. als je kat binnen blijft is de kans op ziekte een heel stuk kleiner dan bij een buitenkat,

ik wilde onlangs zelf een kat nemen, vandaar mijn lijstje die ik voor mezelf gemaakt had.
ik heb het bij knaagdiertjes gehouden. door omstandigheden is een loslopend dier voor mij geen optie.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:10:36 #15
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113675948
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:53 schreef HSG het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je eventuele aansprakelijkheidsverzekering afdoende zal wezen.
The truth was in here.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:21:15 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113676404
quote:
10s.gif Op maandag 2 juli 2012 16:10 schreef Bastard het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je eventuele aansprakelijkheidsverzekering afdoende zal wezen.
Niet voor ziektekosten van de kat zelf.

Verzekering is een duur grapje. Inentingen vallen er meestal niet onder. Castratie weet ik niet. Het is zinvol als je vreest rekeningen van een paar honderd euro niet op te kunnen hoesten.
  maandag 2 juli 2012 @ 16:49:40 #17
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_113677694
Bij de keuze voor een kat; de kat kiest jou dus vertrouw op je gevoel.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
pi_113678698
Absolute aanrader voor elke aankomend katteneigenaar; de klein kattengids van Elles Nijssen. Duidelijk en beknopt maar compleet.

http://www.bol.com/nl/p/kleine-kattengids/1001004007514720
pi_113678707
Bij een volwassen kat of kitten uit het asiel zit castratie meestal bij de prijs inbegrepen, net als een chip en de eerste of eerste twee inentingen (afhankelijk van de leeftijd van 't beestje). Daar alleen zou ik dan geen verzekering voor aanschaffen.

Ik denk dat je aan een verzekering vooral iets hebt als je kat een ongeval krijgt (bij binnenkatten minder waarschijnlijk) en een operatie nodig heeft, of bij een ernstige/chronische ziekte (bij binnenkatten misschien ook minder kans, maar ze kunnen wel bv. nierfalen ontwikkelen). Maar dat soort ziektes komen vaak bij wat oudere katten voor. Dan heb je al die jaren premie betaald en is het de vraag of je waar voor je geld krijgt en hoe veel van een behandeling er precies wordt vergoed. Gewoon elke maand wat geld apart zetten zou dan ook genoeg kunnen zijn. Iets als gedragstherapie waar je erg veel geld aan kwijt kan zijn bij bv. een onzindelijke kat zonder medische reden wordt soms zelfs alleen vergoed bij aanvullende dekking.

Hier kun je verzekeringen vergelijken:
http://www.dierenverzekering-vergelijken.com/type/verzekeringen
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_113679076
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 15:53 schreef HSG het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel is een kattenverzekering niet verstandig (tenzij je slecht met geld om kunt gaan en dus geen buffertje opbouwt). Ik heb mijn kat nu 'n jaar of 13, waarbij ik in de laatste 2 a 3 jaar rond de E1500 aan dierenartskosten heb gemaakt wegens nierfalen. Als ik gedurende die volledige 13 jaar een verzekering had gehad, was ik E3000 aan premie kwijtgeweest (op basis van een hele snelle google, E20 per maand)
pi_113723978
quote:
Kat van m'n vriend loopt ook altijd op de tafel als we aan 't eten zijn, maar die van mij hebben dat nooit gedaan omdat ze wisten dat het niet mocht.
Dus gewoon heel streng zijn hierin. :)
pi_113795270
Wat gebeurt er als ik twee katten die elkaar niet kennen in een totaal nieuwe omgeving neerzet?
  donderdag 5 juli 2012 @ 09:45:45 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113795649
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 09:28 schreef HSG het volgende:
Wat gebeurt er als ik twee katten die elkaar niet kennen in een totaal nieuwe omgeving neerzet?
Dat kan goed gaan of slecht.
pi_113796250
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 09:28 schreef HSG het volgende:
Waarschijnlijk veel stress, ook een beetje afhankelijk van het karakter en de leeftijd van de katten in kwestie. Kittens kunnen makkelijk aan elkaar wennen meestal, maar oudere katten (vooral als ze lang alleen gezeten hebben) kunnen danig in de stress schieten van a) een nieuwe omgeving en b) een andere kat. Zorg voor voldoende kattenbakken en hou rekening met enige knokpartijtjes en (tijdelijke) onzindelijkheid ten gevolge van de stress.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_113798894
Als de omgeving voor allebei totaal nieuw is, kan het makkelijker gaan dan als een van de twee er al woont (dan is de ander een indringer tenslotte), maar dan nog is het afwachten. 'n Feliway stekker kan helpen om de stress wat te verminderen.
pi_113801355
Ik heb inmiddels een leuke kat gevonden. Deze is wel gechipt. Echter de eigenaar is het boekje met de registratienummer kwijt. Hoe gaat het dan in zijn werking om de kat van eigenaar te veranderen?
pi_113802541
Ik denk dat je dan de chip het beste bij de dierenarts kan laten uitlezen. En dan zou je online de gegevens van de chip kunnen wijzigen (zo ging dat bij ons tenminste bij de registratie van de chip)
pi_113802918
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 13:10 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
Ik denk dat je dan de chip het beste bij de dierenarts kan laten uitlezen. En dan zou je online de gegevens van de chip kunnen wijzigen (zo ging dat bij ons tenminste bij de registratie van de chip)
Is er dan ook toestemming nodig van de huidige eigenaar?
pi_113803939
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 13:19 schreef HSG het volgende:

[..]

Is er dan ook toestemming nodig van de huidige eigenaar?
Ja, NDG (als hij daar geregistreerd is) neemt contact op met die persoon.
pi_113962573
Wat is dat voor een rare theorie. Als je wilt dat een kat de weg niet meer weet naar zijn/haar oude adres moet je hem in een jute zak stoppen en heel hard ronddraaien. :')

Broodje aap verhaal?
  maandag 9 juli 2012 @ 11:57:40 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_113962614
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 11:56 schreef HSG het volgende:
Wat is dat voor een rare theorie. Als je wilt dat een kat de weg niet meer weet naar zijn/haar oude adres moet je hem in een jute zak stoppen en heel hard ronddraaien. :')

Broodje aap verhaal?
Hoe kom je daar aan?
pi_113963290
quote:

Broodje aap verhaal?
Wtf? :')

Ik zou maar geen vertrouwen in die theorie hebben als ik jou was. Als je een volwassen kat in huis krijgt moet je hem gewoon de eerste 6 weken binnen houden, dan leren ze vanzelf dat dat hun nieuwe huis is. Daar hoeft geen jute zak aan te pas te komen hoor...
pi_113963879
quote:
1s.gif Op maandag 9 juli 2012 11:57 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hoe kom je daar aan?
Van een collega gehoord en ergens gelezen (heb de link niet meer helaas).

quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 12:17 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wtf? :')

Ik zou maar geen vertrouwen in die theorie hebben als ik jou was. Als je een volwassen kat in huis krijgt moet je hem gewoon de eerste 6 weken binnen houden, dan leren ze vanzelf dat dat hun nieuwe huis is. Daar hoeft geen jute zak aan te pas te komen hoor...
Ik wou net zeggen idd. Gewoon een maandje binnen houden en zorgen voor voldoende vermaak. Aankomende vrijdag ga ik m'n kat ophalen. :D
pi_113965565
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 12:38 schreef HSG het volgende:

[..]

Van een collega gehoord en ergens gelezen (heb de link niet meer helaas).

[..]

Ik wou net zeggen idd. Gewoon een maandje binnen houden en zorgen voor voldoende vermaak. Aankomende vrijdag ga ik m'n kat ophalen. :D
Leuk! Wat voor kat? Hoe oud? Waar komt hij/zij vandaan? :)

En verstandig om niet met jute zakken aan de gang te gaan ;) Gewoon 1,5 maand in huis houden en daarna rustig aan eens een paar minuten per keer naar buiten doen als je hem buiten wilt laten lopen (tip: doe het vlak voor etenstijd, dan heeft de kat honger en komt hij snel binnen als je roept of met het voerbakje rammelt).
pi_113967015
quote:
0s.gif Op maandag 2 juli 2012 17:23 schreef anboni het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel is een kattenverzekering niet verstandig (tenzij je slecht met geld om kunt gaan en dus geen buffertje opbouwt). Ik heb mijn kat nu 'n jaar of 13, waarbij ik in de laatste 2 a 3 jaar rond de E1500 aan dierenartskosten heb gemaakt wegens nierfalen. Als ik gedurende die volledige 13 jaar een verzekering had gehad, was ik E3000 aan premie kwijtgeweest (op basis van een hele snelle google, E20 per maand)
Of omdat je je buffertje liever gebruikt voor andere dingen, zoals wij.

Een kattenverzekering heb je al vanaf 7,- per maand (wij betalen 7,83 - dacht ik), dus die 20 is hoog ingezet. En jouw som is maar een som he. Als jouw kat het eerste jaar ziek was geworden en na drie jaar was overleden, zou het verhaal er heel anders uit zien. En omdat je nooit weet waar je voor komt te staan, vind ik verzekeren heel prettig en zéker niet onverstandig in alle gevallen.
pi_113967046
quote:

Broodje aap verhaal?
En bedankt overal koffie, ik heb die theorie ooit ook eens gehoord op een verjaardag bij mijn tante, was er ook een helder lampje die ermee kwam.
Heet je collega toevallig Sylvia?
pi_113967166
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 13:34 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Leuk! Wat voor kat? Hoe oud? Waar komt hij/zij vandaan? :)

En verstandig om niet met jute zakken aan de gang te gaan ;) Gewoon 1,5 maand in huis houden en daarna rustig aan eens een paar minuten per keer naar buiten doen als je hem buiten wilt laten lopen (tip: doe het vlak voor etenstijd, dan heeft de kat honger en komt hij snel binnen als je roept of met het voerbakje rammelt).
Ik heb het even op een rijtje gezet:

ras: Europees Korthaar
kleur: zwart met hier en daar wit.
geslacht: kater
vandaan: van iemand die voor enkele jaren naar het buitenland gaat. Overigens woont hij nog geen 3 km bij mij vandaan.
leeftijd: 3 jaar

Is verder ingeënt, ontwormt, gechipt, kerngezond en loopt altijd veel buiten. Het is alleen nog even de vraag hoe het gaat als hij 1.5 maand binnen moet blijven. Ik zorg wel voor voldoende vermaak. Ik heb het diertje een paar dagen geleden al ontmoet en het was gelijk goed (spinnen, kopjes geven, naast me liggen op de bank). Dus dat voorspelt goede verwachtingen.

Jouw tip over wanneer naar buiten doen neem ik absoluut mee.

quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 14:19 schreef LittleLady het volgende:

[..]

En bedankt overal koffie, ik heb die theorie ooit ook eens gehoord op een verjaardag bij mijn tante, was er ook een helder lampje die ermee kwam.
Heet je collega toevallig Sylvia?
Ik heb geen collega die Sylvia heet. Jij werkt vast en zeker in een ander bedrijf. ;)
pi_113967303
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 14:22 schreef HSG het volgende:

[..]

[..]

Ik heb geen collega die Sylvia heet. Jij werkt vast en zeker in een ander bedrijf. ;)
Dat is geen collega van me, maar een kennis van me tante en die kwam toen met dat verhaal, mijn moeder zat me toen ook aan te kijken van, verstond jij hetzelfde als mij?
pi_113967353
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 14:26 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Dat is geen collega van me, maar een kennis van me tante en die kwam toen met dat verhaal, mijn moeder zat me toen ook aan te kijken van, verstond jij hetzelfde als mij?
Ik had het van een mannelijk collega. ;) Maar een ander collega zei daarna dat het dierenbeulerij is.
pi_113967449
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 14:27 schreef HSG het volgende:

[..]

Ik had het van een mannelijk collega. ;) Maar een ander collega zei daarna dat het dierenbeulerij is.
Ja is het ook, hier blijven de katten gewoon binnen of in de tuin, er word hier dus niets geslingerd.
pi_113967540
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 14:22 schreef HSG het volgende:

[..]

Ik heb het even op een rijtje gezet:

ras: Europees Korthaar
kleur: zwart met hier en daar wit.
geslacht: kater
vandaan: van iemand die voor enkele jaren naar het buitenland gaat. Overigens woont hij nog geen 3 km bij mij vandaan.
leeftijd: 3 jaar

Is verder ingeënt, ontwormt, gechipt, kerngezond en loopt altijd veel buiten. Het is alleen nog even de vraag hoe het gaat als hij 1.5 maand binnen moet blijven. Ik zorg wel voor voldoende vermaak. Ik heb het diertje een paar dagen geleden al ontmoet en het was gelijk goed (spinnen, kopjes geven, naast me liggen op de bank). Dus dat voorspelt goede verwachtingen.

Jouw tip over wanneer naar buiten doen neem ik absoluut mee.

[..]

Leuk! Ik neem aan dat de kat ook gecastreerd is? Anders zou ik dat wel zsm regelen als je hem in huis krijgt. En 1,5 maand binnen houden kan inderdaad even een uitdaging zijn, vooral voor een kat die vaak en veel buiten komt. Maar ik zou het wel doen, vooral omdat hij maar 3km bij je vandaan woont. De kans dat hij als je hem te vroeg naar buiten laat terug naar zijn oude huis loopt is dan best groot. Vooral veel lekker voer, leuke speeltjes, een mooie krabpaal en zachte mandjes aanschaffen dan blijft hij vast wel in de buurt :)
pi_113967627
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 14:30 schreef LittleLady het volgende:

[..]

Ja is het ook, hier blijven de katten gewoon binnen of in de tuin, er wordt hier dus niets geslingerd.
Nee dat wil ik ook niet hebben met mijn kat. Ik hou hem gewoon binnen totdat ik vind dat hij naar buiten kan.

quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 14:32 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Leuk! Ik neem aan dat de kat ook gecastreerd is? Anders zou ik dat wel zsm regelen als je hem in huis krijgt. En 1,5 maand binnen houden kan inderdaad even een uitdaging zijn, vooral voor een kat die vaak en veel buiten komt. Maar ik zou het wel doen, vooral omdat hij maar 3km bij je vandaan woont. De kans dat hij als je hem te vroeg naar buiten laat terug naar zijn oude huis loopt is dan best groot. Vooral veel lekker voer, leuke speeltjes, een mooie krabpaal en zachte mandjes aanschaffen dan blijft hij vast wel in de buurt :)
Ja was ik idd vergeten.. hij is ook gecastreerd. Want anders stinkt het zo... en dat beest ook. Voor die 1.5 maand zorg ik wel voor voldoende vermaak. Dat moet allemaal wel goed komen. Ik ben er tenslotte ook mee opgegroeid.
pi_113967761
Weet je al wat je voor eten wil geven, hier krijgen ze vers vlees, dat scheelt echt heel veel gestink.
Toen ik de kitten ging halen stonk die ook een uur in de wind, hij zit nu ook aan het vers en je ruikt hier echt geen katten en heb 4 katers en 1 poes.
pi_113967897
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 14:37 schreef LittleLady het volgende:
Weet je al wat je voor eten wil geven, hier krijgen ze vers vlees, dat scheelt echt heel veel gestink.
Toen ik de kitten ging halen stonk die ook een uur in de wind, hij zit nu ook aan het vers en je ruikt hier echt geen katten en heb 4 katers en 1 poes.
Gewoon brokken. En een keer in de maand een traktatie.
pi_114188445
Ik heb sinds gistermiddag mijn kat in huis. Natuurlijk moet hij nog aan de nieuwe omgeving wennen. Kan iemand mij een indicatie aangeven hoe lang zoiets kan duren voordat hij gewend is aan de nieuwe omgeving?
pi_114188689
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 11:06 schreef HSG het volgende:
Ik heb sinds gistermiddag mijn kat in huis. Natuurlijk moet hij nog aan de nieuwe omgeving wennen. Kan iemand mij een indicatie aangeven hoe lang zoiets kan duren voordat hij gewend is aan de nieuwe omgeving?
Dat is per kat verschillend. Ik heb er hier 2. 1 vond t na een week al prima de ander begint nu pas net een beetje te wennen.

Zijn tegelijkertijd gekomen
I solemnly swear i'm up to no good
pi_114188806
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 11:17 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Dat is per kat verschillend. Ik heb er hier 2. 1 vond t na een week al prima de ander begint nu pas net een beetje te wennen.

Zijn tegelijkertijd gekomen
Ik heb wel een probleem. Mijn kat heeft op mijn bed gepiest. Nou is grotendeels opgevangen door mijn dekbed (ligt nu bij de stomerij). Echter er zit een vlek in mijn matras. Hoe kan ik dat het beste behandelen?

Ik heb ergens gelezen dat Biotex groen helpt maar ik weet niet waar ik dat kan krijgen.
pi_114189361
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 11:22 schreef HSG het volgende:

[..]

Ik heb wel een probleem. Mijn kat heeft op mijn bed gepiest. Nou is grotendeels opgevangen door mijn dekbed (ligt nu bij de stomerij). Echter er zit een vlek in mijn matras. Hoe kan ik dat het beste behandelen?

Ik heb ergens gelezen dat Biotex groen helpt maar ik weet niet waar ik dat kan krijgen.
Biotex idd.. Is het een kater?
pi_114189375
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 11:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Biotex idd.. Is het een kater?
Ja een kater. Wel gecastreerd.
pi_114189397
Bij het Kruidvat of een andere drogist. En verder zou je Ecodor kunnen bestellen. Wonderspul! Zowel tegen vlekken als tegen geur. Was de bak voor de kat goed en vor zijn gevoel veilig bereikbaar?
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_114189416
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 11:47 schreef Cat22 het volgende:
Bij het Kruidvat of een andere drogist. En verder zou je Ecodor kunnen bestellen. Wonderspul! Zowel tegen vlekken als tegen geur. Was de bak voor de kat goed en vor zijn gevoel veilig bereikbaar?
De kattenbak staat in de keuken en is volledig bereikbaar.
pi_114189466
Misschien is de keuken te druk.
pi_114189490
Maar vond de kat dat ook? :). Hoe is hij in huis, loopt hij al rond of schuilt hij veel onder het bed? Hoe ver is je keuken van je slaapkamer? Kan voor de kat net even te eng ver zijn geweest.
En misschien was het gewoon een eenmalig ongelukje.
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_114189521
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 11:51 schreef Cat22 het volgende:
Maar vond de kat dat ook? :). Hoe is hij in huis, loopt hij al rond of schuilt hij veel onder het bed? Hoe ver is je keuken van je slaapkamer? Kan voor de kat net even te eng ver zijn geweest.
En misschien was het gewoon een eenmalig ongelukje.
De keuken zit naast de slaapkamer. Als ik thuis ben loopt hij me veel achterna en ligt hij naast me op de bank. Als ik weg ben schuilt hij b.v. onder de bank.
pi_114192518
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 11:53 schreef HSG het volgende:

[..]

De keuken zit naast de slaapkamer. Als ik thuis ben loopt hij me veel achterna en ligt hij naast me op de bank. Als ik weg ben schuilt hij b.v. onder de bank.
Dan zal het dat niet zijn. :Y Hopelijk gebeurt het niet vaker en anders kunnen we hier nog wel wat tips geven.
pi_114192645
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 13:38 schreef Cat22 het volgende:

[..]

Dan zal het dat niet zijn. :Y Hopelijk gebeurt het niet vaker en anders kunnen we hier nog wel wat tips geven.
Nou ik ben hier heel makkelijk in. Ik heb al een aantal maatregelingen genomen..

- het deksel van de kattenbak heb ik eraf gehaald.
- hij heeft geen toegang meer tot de slaapkamer.
- als ik weg ben heeft hij alleen nog toegang tot de keuken en de hal. En hij heeft genoeg vermaak.

Maar als na enkele weken/maanden nog steeds overal poept en piest behalve op de kattenbak dan ben ik genoodzaakt om hem weg te doen. Ik heb daarvoor ook katten gehad maar die deden het altijd gelijk op de kattenbak.
pi_114197299
misschien heeft hij wel een blaasontsteking..dan doen ze het ook wel eens naast de bak. Ik zou hem wel even na laten kijken door de DA mocht hij blijven plassen naast de bak.
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
pi_114197457
Ik denk dat het een stressplasje was, ik zou niet meteen aan iets medisch denken. Zo'n verhuizing is behoorlijk stressvol voor een kat. De oplossing van HSG lijkt me verstandig, niet meer in de slaapkamer voorlopig en nog even zijn ruimte beperken als je zelf niet thuis bent. Na een paar dagen zal hij vast al iets beter gewend zijn en doet hij hopelijk alles netjes op de bak :)

Mocht hij over een week nog steeds onzindelijk zijn dan zou ik voor de zekerheid wel even een tripje naar de DA doen om blaasproblemen uit te laten sluiten.
pi_114197724
Je hebt hem net een dag en je denkt nu al over weg doen.. Maar in ieder geval ik denk ook dat het van de stress is. Als hij gecastreerd is enzo denk ik niet dat het sproeien zal zijn.
pi_114200701
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 16:31 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Je hebt hem net een dag en je denkt nu al over weg doen.. Maar in ieder geval ik denk ook dat het van de stress is. Als hij gecastreerd is enzo denk ik niet dat het sproeien zal zijn.
Nou ja het weg doen is het laatste wat ik zal doen. Heb hem net natvoer gegeven wat in mum van tijd opgeschrokt is. Af en toe eet hij brokjes.

Verder is hij wel stil en ligt veel. Spelen wil hij ook niet. Komt dat door omdat hij nog moet wennen en dat de nieuwe omgeving stress veroorzaakt?
pi_114203239
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 17:58 schreef HSG het volgende:

[..]

Nou ja het weg doen is het laatste wat ik zal doen. Heb hem net natvoer gegeven wat in mum van tijd opgeschrokt is. Af en toe eet hij brokjes.

Verder is hij wel stil en ligt veel. Spelen wil hij ook niet. Komt dat door omdat hij nog moet wennen en dat de nieuwe omgeving stress veroorzaakt?
Ik zou hem gewoon even rustig laten acclimatiseren. Een beetje verwennen door extra lekker voer te geven (en hem dan bij z'n naam roepen als je het voer neerzet en hij er aan komt lopen), als hij bij je komt rustig praten en aanhalen/aaien, maar verder veel negeren. Niet te veel aandacht geven, geen speelgoedjes of spelletjes opdringen.

Katten zijn over het algemeen zeer gehecht aan hun huis, een nieuw huis is voor de meeste volwassen katten een grote schok om te verwerken. Als je hem de tijd geeft zal hij vast vanzelf ontdooien en gaat hij op een gegeven moment vanzelf spelen (er van uitgaand dat hij ook speels was in z'n oude huis). Gewoon nog even geduld hebben dus ^O^
pi_114206704
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 19:19 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ik zou hem gewoon even rustig laten acclimatiseren. Een beetje verwennen door extra lekker voer te geven (en hem dan bij z'n naam roepen als je het voer neerzet en hij er aan komt lopen), als hij bij je komt rustig praten en aanhalen/aaien, maar verder veel negeren. Niet te veel aandacht geven, geen speelgoedjes of spelletjes opdringen.

Katten zijn over het algemeen zeer gehecht aan hun huis, een nieuw huis is voor de meeste volwassen katten een grote schok om te verwerken. Als je hem de tijd geeft zal hij vast vanzelf ontdooien en gaat hij op een gegeven moment vanzelf spelen (er van uitgaand dat hij ook speels was in z'n oude huis). Gewoon nog even geduld hebben dus ^O^
Even een update: hij heeft de afgelopen 3 uur in de kattenbak zijn behoefte gedaan. Twee keer aan toe zelfs. Ik heb hem natvoer gegeven en dat deed het hem. Ook werd hij actiever en begon hij de krabpaal te gebruiken. Ik heb goede hoop. :)
pi_114206802
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 20:56 schreef HSG het volgende:

[..]

Even een update: hij heeft de afgelopen 3 uur in de kattenbak zijn behoefte gedaan. Twee keer aan toe zelfs. Ik heb hem natvoer gegeven en dat deed het hem. Ook werd hij actiever en begon hij de krabpaal te gebruiken. Ik heb goede hoop. :)
Goed om te horen! Nog even en hij voelt zich vast helemaal thuis bij je :)
pi_114206878
Nog ff tipje: Let op welke planten je in huis hebt. Er zijn nl planten die ontzettend schadelijk zijn voor katten. Amarilys is er bijvoorbeeld 1 van. Anjers en papyrus (niet schadelijk) zijn ""kattenbiefstuk", wat meestal resulteert in omgevallen en kapotte vazen.
En soms als ze last hebben van haarballen vallen ze elke plantensoort aan die ze kunnen krijgen. Inclusief de andijviesnippers die je laat vallen bij het klaarmaken.
pi_114211141
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juli 2012 21:01 schreef gargamel het volgende:
Nog ff tipje: Let op welke planten je in huis hebt. Er zijn nl planten die ontzettend schadelijk zijn voor katten. Amarilys is er bijvoorbeeld 1 van. Anjers en papyrus (niet schadelijk) zijn ""kattenbiefstuk", wat meestal resulteert in omgevallen en kapotte vazen.
En soms als ze last hebben van haarballen vallen ze elke plantensoort aan die ze kunnen krijgen. Inclusief de andijviesnippers die je laat vallen bij het klaarmaken.
Jep mijn planten zijn vermoord :(

En wat spelen betreft dat duurde hier ook een paar weken. Geef hem gewoon de tijd :)
pi_114223007
Ik heb weer een paar vragen:

- wat geven jullie je kat dagelijks te eten?
- wat is het ideale gewicht voor 3 jarige kater?
pi_114223029
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 11:45 schreef HSG het volgende:

Bij mij hebben ze de hele dag brok staan en een paar keer per week krijgen ze een half blikje nat voer. Geen idee wat t ideale gewicht is. Dat is per kat afhankelijk natuurlijk :)
pi_114223179
quote:
1s.gif Op zondag 15 juli 2012 11:46 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:

[..]

Bij mij hebben ze de hele dag brok staan en een paar keer per week krijgen ze een half blikje nat voer. Geen idee wat t ideale gewicht is. Dat is per kat afhankelijk natuurlijk :)
Het vervelende is is dat mijn kat, volgens de vorige eigenaar, weinig brok eet. Hij gaf hem ook eens per 1 a 2 weken natvoer. Hij is 2.5 kilo voor een 3 jarige kat.

Het kan zijn dat hij op jacht ging toen hij bij zijn vorige onderkomen naar buiten kon.
pi_114224162
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 11:45 schreef HSG het volgende:

Het ideale gewicht hangt af van de bouw van de kat in kwestie, daar kun je niet zomaar iets over roepen. Maar 2,5 kilo klinkt voor een volwassen doorsnee huis-tuin-en keukenkater wel wat aan de lage kant.

Onze drie poezen krijgen onbeperkt brokjes (ze hebben de hele dag wat staan), elke ochtend natvoer uit zo'n zakje en verder snaaien ze gedurende de dag vaak nog het één en ander mee. Vooral de oudste vreet elke dag nog wel een aantal happen versvoer (=rauw vlees) van de honden mee als dat op het aanrecht staat te ontdooien. Ook vangen de dames buiten regelmatig hun eigen versvoer in de vorm van muizen, ratten, vogeltjes en soms haasjes of konijntjes.

We voeren niet alleen maar brokken, omdat katten die alleen droge brokjes eten vaak gevoeliger zijn voor blaasproblemen. Dit komt omdat ze meestal niet genoeg water drinken naast de droge brokjes, en dat is dan slecht voor hun niertjes en blaas. Natvoer is daarom een goede aanvulling vanwege het vochtgehalte. Ze ontwikkelen dan minder snel blaasgruis en dat soort nare klachten. We neigen er nu steeds meer naar om de poezen meer vers vlees te geven net als de honden, omdat we denken dat dat voor de vochtbalans en voor de verdere gezondheid goed is. Beter in ieder geval dan brokken die voor het grootste gedeelte uit granen en smaakstoffen bestaan. Maar goed, vers vlees is wel redelijk duur dus voorlopig zijn we nog niet zo ver. Ik denk dat we uiteindelijk 's ochtend vers vlees gaan voeren in plaats van natvoer en daarnaast brokjes laten staan voor als ze ineens honger hebben. Dan moeten ze zelf maar kiezen of ze een hapje brokjes nemen of buiten iets gaan vangen.
pi_114225259
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 12:31 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Het ideale gewicht hangt af van de bouw van de kat in kwestie, daar kun je niet zomaar iets over roepen. Maar 2,5 kilo klinkt voor een volwassen doorsnee huis-tuin-en keukenkater wel wat aan de lage kant.

Onze drie poezen krijgen onbeperkt brokjes (ze hebben de hele dag wat staan), elke ochtend natvoer uit zo'n zakje en verder snaaien ze gedurende de dag vaak nog het één en ander mee. Vooral de oudste vreet elke dag nog wel een aantal happen versvoer (=rauw vlees) van de honden mee als dat op het aanrecht staat te ontdooien. Ook vangen de dames buiten regelmatig hun eigen versvoer in de vorm van muizen, ratten, vogeltjes en soms haasjes of konijntjes.

We voeren niet alleen maar brokken, omdat katten die alleen droge brokjes eten vaak gevoeliger zijn voor blaasproblemen. Dit komt omdat ze meestal niet genoeg water drinken naast de droge brokjes, en dat is dan slecht voor hun niertjes en blaas. Natvoer is daarom een goede aanvulling vanwege het vochtgehalte. Ze ontwikkelen dan minder snel blaasgruis en dat soort nare klachten. We neigen er nu steeds meer naar om de poezen meer vers vlees te geven net als de honden, omdat we denken dat dat voor de vochtbalans en voor de verdere gezondheid goed is. Beter in ieder geval dan brokken die voor het grootste gedeelte uit granen en smaakstoffen bestaan. Maar goed, vers vlees is wel redelijk duur dus voorlopig zijn we nog niet zo ver. Ik denk dat we uiteindelijk 's ochtend vers vlees gaan voeren in plaats van natvoer en daarnaast brokjes laten staan voor als ze ineens honger hebben. Dan moeten ze zelf maar kiezen of ze een hapje brokjes nemen of buiten iets gaan vangen.
En hoeveel gram natvoer geef je je katten dan?
pi_114230813
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 13:07 schreef HSG het volgende:

[..]

En hoeveel gram natvoer geef je je katten dan?
Tja, meestal 1 of 2 zakjes verdeelt over drie poezen, maar dat verschilt een beetje. De dames eten meestal tot ze genoeg hebben. Vaak blijft er dan nog wel wat over, soms eten er twee en is de laatste te laat en krijgt zij nog maar een paar hapjes. We wegen het nooit precies af. Je kan denk ik het beste een beetje 'op het oog' voeren, zolang de kat er goed uit ziet en niet te dik wordt is het goed :)
  zondag 15 juli 2012 @ 16:08:39 #72
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_114231680
Mijn poezel heeft de gehele dag droge brokjes staan en krijgt 's avonds een blikje gourmet natvoer, verder drinkt ze overal water uit (douche, wasbak, bak van de hond, uit een glas) behalve uit d'r eigen bakje...raar beest O+
pi_114231714
Een vraagje aan alle kattenliefhebbers.

Kan iemand uitleggen waarom katten je soms zo glazig/stoicijns aankijken alsof jij een randdebiel bent als mens? Het lijkt bijna alsof ze willen zeggen: wat doe jij hier..
  zondag 15 juli 2012 @ 16:23:26 #74
244933 trovey
Nachtoele
pi_114232189
quote:
15s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:09 schreef Iwanius het volgende:
Een vraagje aan alle kattenliefhebbers.

Kan iemand uitleggen waarom katten je soms zo glazig/stoicijns aankijken alsof jij een randdebiel bent als mens? Het lijkt bijna alsof ze willen zeggen: wat doe jij hier..
Ze vinden je gewoon een randdebiel. ;( Laten we eerlijk zijn, wie, bij zijn goede verstand, neemt een huisdier wat jou als ober ziet? :+
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_114233796
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:08 schreef Zonnetje1981 het volgende:
Mijn poezel heeft de gehele dag droge brokjes staan en krijgt 's avonds een blikje gourmet natvoer, verder drinkt ze overal water uit (douche, wasbak, bak van de hond, uit een glas) behalve uit d'r eigen bakje...raar beest O+
Maar haar drinkbak eens schoon wil je? Anders dronk ze daar wel uit. ;)
pi_114233885
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:57 schreef HSG het volgende:

[..]

Heeft er niks mee te maken: Mijn kat drinkt ook liever uit het aquarium of regenwater dan uit zijn eigen schone bakje met vers water.
  zondag 15 juli 2012 @ 17:01:02 #77
244933 trovey
Nachtoele
pi_114233975
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 16:57 schreef HSG het volgende:

[..]

Een kat drinkt bij voorkeur niet uit de schone waterbak...aquarium, water uit vijvertje op het balkon...alles behalve dat water wat je hebt neergezet. :')
Optimist tot in de kist
pi_114234586
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:01 schreef trovey het volgende:

[..]

Een kat drinkt bij voorkeur niet uit de schone waterbak...aquarium, water uit vijvertje op het balkon...alles behalve dat water wat je hebt neergezet. :')
Grappig want die van mij zuipt het als een fles bier. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door HSG op 15-07-2012 17:48:54 ]
  zondag 15 juli 2012 @ 17:20:45 #79
244933 trovey
Nachtoele
pi_114235041
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:11 schreef HSG het volgende:

[..]

Grappig want die van mij zuipt eruit als een fles bier. :')
Kan ook., geen enkele kat geeft dezelfde reactie. :')
Optimist tot in de kist
pi_114236168
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 17:20 schreef trovey het volgende:

[..]

Kan ook., geen enkele kat geeft dezelfde reactie. :')
Ja oke, anders waren ze best saai. :')
pi_114236934
Mijn katten drinken ook goed volgens mij. Zie ze met enige regelmaat drinken en moet de bakjes vaak bijvullen.
pi_114249469
2,5 k voor een htk kater is wel licht, zelfs als het een slank gebouwde htk kater is is het licht.
Mijn htk kater (6) is nu 5,6 k (was 6,6) maar er mag nog wel 1 pond vanaf. Onze andere kater (6 mnd) weegt nu 3.2 en is slank gebouwd.
Ik zou zeggen dat jouw kater tussen de 4 en 5 kilo mag wegen (slanke kat 4 k, forsere kat 5 k)

Hier drinken ze uit hun waterbak en de gootsteen en de vijver (toen we die nog hadden) en plasjes regenwater en de gieter etc.
pi_114261472
Hoe komt men erbij dat je een kat zelfs 1.5 maand binnen moet houden als hij nieuwe is? En niet b.v. na 3 weken?
  maandag 16 juli 2012 @ 11:13:15 #84
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_114262229
Dat is maar een stelregel. Ik zou zelf wel durven beoordelen dat een kat ook eerder voor het eerst naar buiten kan, gebaseerd op hoe de kat is, hoe hij reageert op zijn 'baasje' en afhankelijk van de omgeving van het huis.
pi_114269589
quote:
1s.gif Op maandag 16 juli 2012 11:13 schreef Lienekien het volgende:
Dat is maar een stelregel. Ik zou zelf wel durven beoordelen dat een kat ook eerder voor het eerst naar buiten kan, gebaseerd op hoe de kat is, hoe hij reageert op zijn 'baasje' en afhankelijk van de omgeving van het huis.
Ik woon in een appartement met een gesloten trappengang. Hoewel de vorige eigenaar nog geen 3 km van mij vandaan woont zal hij wel een tijdje binnen moeten blijven.
pi_114270113
Ik zou hem gewoon zo lang mogelijk binnen houden.

Wat betreft gewicht zou ik gewoon genoeg voer beschikbaar houden. Ik vind tussen de 3 en 4 kilo normaal voor een htk. Mijn Birmaan weegt 5 kilo en dat vindt ik al best zwaar, maar voor zijn bouw is het goed. De htk's van mijn moeder zijn minder zwaar(als je ze op tilt) en zien er goed uit.
Bij mij krijgen ze trouwens 's avonds 1 zakje natvoer voor 2 katten of een klein blikje per kat. Het ene voer eten ze meer van dan het andere. De ene houd bijvoorbeeld niet zo van Whiskas, maar is gek op blikjes vis. De rest van de dag eten ze brokken.

Veel plezier met je kat! Is hij al meer gewend?
pi_114271507
Gefeliciteerd met je nieuwe kat. *O*

Hopelijk plast hij nu wel in de kattenbak.

Mijn katten drinken ook overal uit behalve uit een standaard bakje naast hun brokken. Ze drinken uit mijn glazen, gootsteen, douche, wc pot :')
Er zijn ook waterfonteins te koop. Dan stroomt het water. Vinden de meeste katten ontzettend leuk.

Heb je een foto?
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
pi_114271631
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 14:43 schreef Dragonberry het volgende:
Ik zou hem gewoon zo lang mogelijk binnen houden.

Wat betreft gewicht zou ik gewoon genoeg voer beschikbaar houden. Ik vind tussen de 3 en 4 kilo normaal voor een htk. Mijn Birmaan weegt 5 kilo en dat vindt ik al best zwaar, maar voor zijn bouw is het goed. De htk's van mijn moeder zijn minder zwaar(als je ze op tilt) en zien er goed uit.
Bij mij krijgen ze trouwens 's avonds 1 zakje natvoer voor 2 katten of een klein blikje per kat. Het ene voer eten ze meer van dan het andere. De ene houd bijvoorbeeld niet zo van Whiskas, maar is gek op blikjes vis. De rest van de dag eten ze brokken.

Veel plezier met je kat! Is hij al meer gewend?
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:12 schreef WinnieWana het volgende:
Gefeliciteerd met je nieuwe kat. *O*

Hopelijk plast hij nu wel in de kattenbak.

Mijn katten drinken ook overal uit behalve uit een standaard bakje naast hun brokken. Ze drinken uit mijn glazen, gootsteen, douche, wc pot :')
Er zijn ook waterfonteins te koop. Dan stroomt het water. Vinden de meeste katten ontzettend leuk.

Heb je een foto?
Als hij naar de wc moet gaat hij op bak zitten. Dus dat is positief. Hij gebruikt de krabpaal nog zeer weinig. Maar misschien komt dat nog. Tevens schaf ik nog een tweede aan voor in de woonkamer aangezien hij wel aan de banken krabt. Daarom heeft hij daar geen toegang als ik er niet ben. Hij heeft overigens wel toegang tot de gang, keuken en studeerkamer. Tevens vindt hij de badkamer ook best leuk.

Hij eet weinig brokjes maar is gek op natvoer. Doet het kwaad als ik hem twee keer per dag natvoer geef?

Waar ik nog wel mee zit is dat hij nu 8 uur per dag alleen is omdat ik aan het werk ben. Ik heb wel een paar speeltjes plus krabpaal maar of dat nou genoeg is.... :{

Tevens heb ik de stank uit de matras kunnen krijgen dus ik kan weer heerlijk slapen in mijn eigen bed. :D Ik heb een foto maar ik moet nog even uitvinden hoe ik dat op Fok kan plaatsen. :')
pi_114272022
Als je een foto op je computer hebt staan dan kan je die uploaden via mijnalbum.nl of photobucket.com. Zodra je hem hebt upgeload kan je hem hier neerplakken.

Met een foto kan je beter beoordelen of je kat te licht is. Het kan ook gewoon een kleine kat zijn. Mijn volwassen katers van bijna 3 jaar wegen 3.5 kg en 3.8. Ook niet superveel dus.

Het kan geen kwaad om hem twee keer per dag natvoer te geven. Er zijn juist studies die zeggen dat het beter voor een kat is om meer natvoer dan droogvoer te krijgen. Omdat een kat weinig drinkt en veel katten daardoor als ze ouder zijn last van hun nieren krijgen. Wel is het altijd goed om naar de ingredienten te kijken. Graan en suiker zijn niet goed.
Pate van Alexis (ALDI) is zonder suiker en graan. En ook erg goedkoop.
Eigen huismerk van AH, maaltijdzakjes zijn ook zonder suiker. En is goedkoper dan whiskas, kittekat etc.
Ander merk wat ik vaak gebruik is Smilla en Bozita. Dat bestel ik bij zooplus.nl

Gelukkig doet hij zijn plas nu in de bak.

Je kan hem een krabpaal leren gebruiken door de krabpaal naast de bank te zetten of andere meubelen waar hij krabt. En er dan met een touwtje langs te gaan, zodat hij ermee speelt. Dan heeft hij snel genoeg door waar de krabpaal voor is.
pi_114272256
En oja mijn katten zitten ook wel 8 uur per dag alleen. Maar ze hebben elkaar. Maar toen ik nog maar een kat had. Was die ook wel zo lang alleen. Zo lang ze dat gewend zijn is het niet erg. Merk je aan de kat dat hij zich alleen voelt? Op zich is je kat wel jong genoeg voor een kitten erbij. Als hij tenminste nog speels is.

Ik woon ook in een appartement. Ze mogen overal komen. Ik heb drie slaapkamers, een hal, keuken, grote woonkamer en als het mooi weer is zet ik ook de deur naar het balkon open. Zodat ze daar ook kunnen zitten als ik er niet ben. Het balkon is afgezet met een groot kattennet.
pi_114272370
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:23 schreef WinnieWana het volgende:
Als je een foto op je computer hebt staan dan kan je die uploaden via mijnalbum.nl of photobucket.com. Zodra je hem hebt upgeload kan je hem hier neerplakken.

Met een foto kan je beter beoordelen of je kat te licht is. Het kan ook gewoon een kleine kat zijn. Mijn volwassen katers van bijna 3 jaar wegen 3.5 kg en 3.8. Ook niet superveel dus.

Het kan geen kwaad om hem twee keer per dag natvoer te geven. Er zijn juist studies die zeggen dat het beter voor een kat is om meer natvoer dan droogvoer te krijgen. Omdat een kat weinig drinkt en veel katten daardoor als ze ouder zijn last van hun nieren krijgen. Wel is het altijd goed om naar de ingredienten te kijken. Graan en suiker zijn niet goed.
Pate van Alexis (ALDI) is zonder suiker en graan. En ook erg goedkoop.
Eigen huismerk van AH, maaltijdzakjes zijn ook zonder suiker. En is goedkoper dan whiskas, kittekat etc.
Ander merk wat ik vaak gebruik is Smilla en Bozita. Dat bestel ik bij zooplus.nl

Gelukkig doet hij zijn plas nu in de bak.

Je kan hem een krabpaal leren gebruiken door de krabpaal naast de bank te zetten of andere meubelen waar hij krabt. En er dan met een touwtje langs te gaan, zodat hij ermee speelt. Dan heeft hij snel genoeg door waar de krabpaal voor is.
Fijn te lezen dat die van de AH goed is. Die heb ik namelijk. Samen met euro shopper brok. Nu het toch overtocht gaat. Mijn katten drinken samen ongeveer een driekwart soepkom water per dag weg. Is dat goed?
pi_114272568
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:30 schreef WinnieWana het volgende:
En oja mijn katten zitten ook wel 8 uur per dag alleen. Maar ze hebben elkaar. Maar toen ik nog maar een kat had. Was die ook wel zo lang alleen. Zo lang ze dat gewend zijn is het niet erg. Merk je aan de kat dat hij zich alleen voelt? Op zich is je kat wel jong genoeg voor een kitten erbij. Als hij tenminste nog speels is.

Ik woon ook in een appartement. Ze mogen overal komen. Ik heb drie slaapkamers, een hal, keuken, grote woonkamer en als het mooi weer is zet ik ook de deur naar het balkon open. Zodat ze daar ook kunnen zitten als ik er niet ben. Het balkon is afgezet met een groot kattennet.
Als ik gelezen heb op internet zou een van signalen zijn dat hij heel veel gaat slapen of er maar een beetje bij ligt. Dat doet hij namelijk wel.
pi_114273117
Katten slapen 12 -16 uur per dag. Die van mij slapen meestal als ik ga slapen nog niet. Dan spelen ze een uur of twee uur door. Dan gaan ze slapen en als ik werk slapen ze constant. Want meestal staan ze bij de deur als ik thuiskom maar als ik onverwachts eerder thuis kom dan kijken twee net wakker wordende koppen mij aan vanaf de krabpaal.
Het kan ook van de verhuizing komen dat hij wat meer slaapt. Ik zou het gewoon een week of twee aankijken. Dan ontdek je vast een patroon.

In de pate zit suiker. Die waren wel laatst in de aanbieding 3 blikjes voor een euro. Ik heb er wel wat gekocht :@

Hierin zit geen suiker.

En euroshopper brokjes zijn niet goed. De euroshopper pate kuipjes van 17 cent dan weer wel :P
Brokjes zitten vol graan en zit nagenoeg geen vlees in. Een kat is vleeseter geen vegetariër.

Er zijn brokken met meer vleesaandeel. Ik geef zelf Smilla. Goekoper dan Whiskas en beter. Gaf eerst Royal Canin deden ze het ook goed op maar is twee keer zo duur als Smilla. En op Smilla doen ze het ook goed. 8 kg is 20 euro. Te koop ook bij zooplus.nl.
Daar bestel ik zo'n een keer in de drie maanden wat. (lijkt wel een verkooppraatje _O- )
pi_114273296
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:49 schreef WinnieWana het volgende:
Katten slapen 12 -16 uur per dag. Die van mij slapen meestal als ik ga slapen nog niet. Dan spelen ze een uur of twee uur door. Dan gaan ze slapen en als ik werk slapen ze constant. Want meestal staan ze bij de deur als ik thuiskom maar als ik onverwachts eerder thuis kom dan kijken twee net wakker wordende koppen mij aan vanaf de krabpaal.
Het kan ook van de verhuizing komen dat hij wat meer slaapt. Ik zou het gewoon een week of twee aankijken. Dan ontdek je vast een patroon.

[ afbeelding ]

In de pate zit suiker. Die waren wel laatst in de aanbieding 3 blikjes voor een euro. Ik heb er wel wat gekocht :@

[ afbeelding ]
Hierin zit geen suiker.

En euroshopper brokjes zijn niet goed. De euroshopper pate kuipjes van 17 cent dan weer wel :P
Brokjes zitten vol graan en zit nagenoeg geen vlees in. Een kat is vleeseter geen vegetariër.

Er zijn brokken met meer vleesaandeel. Ik geef zelf Smilla. Goekoper dan Whiskas en beter. Gaf eerst Royal Canin deden ze het ook goed op maar is twee keer zo duur als Smilla. En op Smilla doen ze het ook goed. 8 kg is 20 euro. Te koop ook bij zooplus.nl.
Daar bestel ik zo'n een keer in de drie maanden wat. (lijkt wel een verkooppraatje _O- )
Wat ik wel kan doen is zo'n doosje met zakjes kopen en kuipjes pathe. :P Dan 's ochtends zo'n kuipje en 's avonds een zakje. Hoeveel zakjes zit er in zo'n doosje? ;)
pi_114273364
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:54 schreef HSG het volgende:

[..]

Wat ik wel kan doen is zo'n doosje met zakjes kopen en kuipjes pathe. :P Dan 's ochtends zo'n kuipje en 's avonds een zakje. Hoeveel zakjes zit er in zo'n doosje? ;)
12. Staat op de doos ;)
Volgens mij doen ze dat gewoon zodat je binnen twee weken weer terugkomt want 14 is een veel handiger getal.
pi_114273466
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 15:56 schreef WinnieWana het volgende:

[..]

12. Staat op de doos ;)
Volgens mij doen ze dat gewoon zodat je binnen twee weken weer terugkomt want 14 is een veel handiger getal.
Kan ik vanaf hier niet zien. Klein plaatje ;) maar dank voor deze tip en dan koop ik ook wel zo'n zak van smila. 8 kilo voor 20 euro valt reuze mee.
pi_114273729
Wees gewaarschuwd. Twee jaar geleden voor het eerst zooplus.nl ontdekt en sindsdien bestel ik daar altijd. Gevaarlijke site. Ze hebben daar veel merken brokken en je kan ook goed de samenstellingen vergelijken. Vind ik altijd handig.
En bij katten altijd eerst een klein zakje bestellen, want met katten weet je het maar nooit of ze het lusten of niet :P

@thinkk-pinkk Geen idee of dat water genoeg is. Ik let er niet zo op bij mijn katten. Ik zie ze wel drinken en geef ze allebei 100 gram natvoer per dag. Zo deden we dat ook bij mijn andere kat die ik als kind had en die is toch mooi 19 geworden.
pi_114273936
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 16:03 schreef WinnieWana het volgende:
Wees gewaarschuwd. Twee jaar geleden voor het eerst zooplus.nl ontdekt en sindsdien bestel ik daar altijd. Gevaarlijke site. Ze hebben daar veel merken brokken en je kan ook goed de samenstellingen vergelijken. Vind ik altijd handig.
En bij katten altijd eerst een klein zakje bestellen, want met katten weet je het maar nooit of ze het lusten of niet :P

@thinkk-pinkk Geen idee of dat water genoeg is. Ik let er niet zo op bij mijn katten. Ik zie ze wel drinken en geef ze allebei 100 gram natvoer per dag. Zo deden we dat ook bij mijn andere kat die ik als kind had en die is toch mooi 19 geworden.
Ik wil nog zo'n grote klimpaal bestellen. Daar red hij het vast wel mee. ;) Maar welk soort Smila doet het goed dan? Rund, gevogelte of vis.

[ Bericht 2% gewijzigd door HSG op 16-07-2012 16:13:57 ]
pi_114274361
Ik moet een beetje uitkijken met wat ik koop. Deze 2 waren niet echt gepland en tja ik heb het niet bepaald breed enzo. Anderhalf jaar geleden huis gekocht grote renovatie enzo :@
pi_114274855
Ik heb de gevogelte.
Maar je kan ook dit pakket bestellen. 3 smaakjes. kan je uitproberen. helaas hebben ze niet kleiner dan 1kg
http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenvoer_droog/smilla/223456

Maar de meeste katten vinden kip wel lekker dus daarom had ik eerst 1 kg van de gevogelte genomen. Ik heb twee katten dus zo op. En zelfs de meest kieskeurige kat (zelfs speciale kattensnoepjes zijn hem te min) eet het. Dus daarna 4 kg besteld.

quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 16:17 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik moet een beetje uitkijken met wat ik koop. Deze 2 waren niet echt gepland en tja ik heb het niet bepaald breed enzo. Anderhalf jaar geleden huis gekocht grote renovatie enzo :@
Je hoeft je toch helemaal niet te verontschuldigen. Belangrijker is dat de katten nu een fijn huisje hebben en aandacht en liefde krijgen.
Ik vind zelf je katten een prima vacht hebben. Meestal zie je aan de vacht dat een kat een huismerk brok eet, En je geeft ze geen vergif ofzo hoor. Zoals ik al zei over de kat waarmee ik opgroeide. Die kreeg ook het goedkoopste wat er was. Brokken vol granen en waarschijnlijk ook suiker en van die grote (erg smerig ruikende ) blikken tompoes. Nooit ziek, nooit slechte tanden gehad en toch 19 geworden. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')