abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113561010
quote:
Wat denken jullie mensen? Wat komt er nadat we alles hebben meegemaakt, gedaan en ervaren hebben? Houd het op of word je weer opnieuw geboren als mens,dier,plant of als insect?

Of is er dan toch een heaven and hell?
Twiddel
pi_113561039
Omdat Partyboy geen deel 2 ging openen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 30-06-2012 11:57:05 ]
Twiddel
pi_113561156
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 15:42 schreef Partyboy1991 het volgende:

[..]

Waarom persoonlijk worden?
Je leek me het mens waarvan de aandacht getrokken zou worden zodat de boodschap beter zou overkomen. Gezien je reactie en het stilzwijgen over de rest van de post, kan ik aannemen dat je het begrijpt. O+
  vrijdag 29 juni 2012 @ 15:53:52 #4
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113561355
Er zaten iig ook leuke posts in het vorige deel.
The truth was in here.
pi_113561362
Waarom zou er iets na de dood moeten zijn?
pi_113561376
Ik denk dat er na de dood gewoon niets meer komt, dan is het ook helemaal gedaan.
pi_113561515
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 15:54 schreef aspirantspierbundel het volgende:
Ik denk dat er na de dood gewoon niets meer komt, dan is het ook helemaal gedaan.
En dat vind ik een geruststellende gedachte :)
pi_113561551
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 15:56 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

En dat vind ik een geruststellende gedachte :)
Ik ook, stel je voor dat je dan naar ''een ander level'' gaat en je alles van je vorige leven nog herinnert enzo... :')

En zo'n oneindige cirkel zucht
pi_113561590
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 15:53 schreef RichardDawkins het volgende:
Waarom zou er iets na de dood moeten zijn?
Waarom zou de dood überhaupt bestaan?
pi_113561816
Betere vraag is: wat was er voordat we geboren werden? Dat hebben we allemaal al een keer mee gemaakt en wellicht is het hetzelfde als na de dood. Natuurlijk bieden resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst..
pi_113561940
Ik hoop dat het leven een soort van les of ervaring is, waarna je 'ik' na je dood weer verder gaat. Lijkt me mooi.
Ja, ik generaliseer.
pi_113562110
quote:
3s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 15:58 schreef Gray het volgende:

[..]

Waarom zou de dood überhaupt bestaan?
Naja biologische machines kunnen kapot en het bewijs daarvoor is al lang geleverd.
pi_113562146
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:09 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Naja biologische machines kunnen kapot en het bewijs daarvoor is al lang geleverd.
Er is dus geen leven volgens jou?
pi_113562281
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:03 schreef RoBo87 het volgende:
Betere vraag is: wat was er voordat we geboren werden?
Als je bedoelt wat waren we voordat we geboren werden: Hetgeen waar we uit bestaan bevond zich in een andere samenstelling.
Als je bedoelt waar waren we voordat we geboren werden: We bestonden simpelweg niet.
Als je letterlijk bedoelt wat er was voordat we geboren werden: Alles wat bestond voor dat moment in tijd.
pi_113562334
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:10 schreef Gray het volgende:

[..]

Er is dus geen leven volgens jou?
Das nogal een rare conclusie om te trekken uit wat ik zei.
Voordat de biologische machine kapot is is het in een staat die wij levend noemen.
pi_113562463
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:13 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Als je bedoelt wat waren we voordat we geboren werden: Hetgeen waar we uit bestaan bevond zich in een andere samenstelling.
Als je bedoelt waar waren we voordat we geboren werden: We bestonden simpelweg niet.
Als je letterlijk bedoelt wat er was voordat we geboren werden: Alles wat bestond voordat moment in tijd.
Ik doelde op de tweede.

Ik deel daarmee je vermoeden, alleen bewijs ontbreekt. Maar gezien, niks logischer is dan iets zal er dus wel niks zijn geweest...
pi_113562518
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:14 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Das nogal een rare conclusie om te trekken uit wat ik zei.
Het komt over alsof je biologische organismen ziet als biologische robots, wat in mijn opvatting doet denken dat het zou ontbreken aan leven, dus vandaar. ;) Plus dat ik een reactie wilde ontlokken (missie geslaagd :P ).

quote:
Voordat de biologische machine kapot is is het in een staat die wij levend noemen.
Okay, dan heb ik één vraag voor je waar ik dolgraag antwoord op zou willen, indien het lukt:

Vanaf wanneer is het biologische bouwsel levend?

:)
pi_113562522
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 15:53 schreef Bastard het volgende:
Er zaten iig ook leuke posts in het vorige deel.
Dat zeggen we na de dood ook ;)
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_113562667
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:19 schreef Gray het volgende:
Ik gok op... vanaf het moment dat het proces van bewustwording is ingezet.
Ja, ik generaliseer.
pi_113562672
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:17 schreef RoBo87 het volgende:

[..]

Ik doelde op de tweede.

Ik deel daarmee je vermoeden, alleen bewijs ontbreekt. Maar gezien, niks logischer is dan iets zal er dus wel niks zijn geweest...
Bewijs ontbreekt juist niet. Bewijs genoeg dat we biologische machines zijn. Het orgaan bovenin is bewust van zichzelf door hoe de chemische processen werken en beschouwt zijn eigen samenstelling als brein als een ik. Dezelfde materie in een andere samenstelling (ervoor en erna) kan geen ik zijn en bestaat daarom (ervoor en erna) niet als een ik.
Een vaas is geen vaas meer als het scherven zijn en het was ook geen vaas toen het nog ongebakken klei was. Redelijk kloppende vergelijking volgens mij.
pi_113562923
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:23 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Bewijs ontbreekt juist niet. Bewijs genoeg dat we biologische machines zijn. Het orgaan bovenin is bewust van zichzelf door hoe de chemische processen werken en beschouwt zijn eigen samenstelling als brein als een ik. Dezelfde materie in een andere samenstelling (ervoor en erna) kan geen ik zijn en bestaat daarom (ervoor en erna) niet als een ik.
Een vaas is geen vaas meer als het scherven zijn en het was ook geen vaas toen het nog ongebakken klei was. Redelijk kloppende vergelijking volgens mij.
Bewijs is onmogelijk omdat het niet te falsificeren is. Hetzelfde geld voor een aanwezigheid van een godheid.. Hoe raar het ook is, we kunnen niet bewijzen dat iets niet bestaat, alleen gegronde aannames nemen. Zo weten we ook nog niet exact hoe de menselijke geest zich vertaald naar het fysiologische lichaam. We hebben goede vermoedens en we kunnen veel al uitleggen, maar niemand kan je exact vertellen hoe het werkt. Zodoende kunnen we het niet meten en dus ook niet testen. Ofwel we hebben geen bewijs.
pi_113563110
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:19 schreef Gray het volgende:

[..]

Het komt over alsof je biologische organismen ziet als biologische robots, wat in mijn opvatting doet denken dat het zou ontbreken aan leven, dus vandaar. ;) Plus dat ik een reactie wilde ontlokken (missie geslaagd :P ).

[..]

Okay, dan heb ik één vraag voor je waar ik dolgraag antwoord op zou willen, indien het lukt:

:)
Aah vandaar. Trouwens ook interessant in hoeverre een eventueel even complex robotbrein (ik hou het ff simpel) dat zelfbewust zou zijn gelijk zou staan qua waarde aan de biologische variant.

Qua wanneer het bouwsel levend is. Tja cellen die functioneren beschouwen we als levend maar een organisme kan als dood beschouwd worden ondanks dat er nog levende cellen zijn (eventueel voor hergebruik, donors enzo). We kunnen dus een verschil maken tussen een dode cel en een dood organisme. Tegelijkertijd dus ook qua leven.
Een cel beschouw ik als levend zodra deze na de deling op zichzelf staat als cel.
Een organisme is wat lastiger. Een organisme ontwikkeld zich met als startpunt een ander organisme (voor de handigheid denk ik even aan zoogdieren) en op een gegeven moment, helemaal na de geboorte, beschouwen we dit als een apart organisme. Tijdens dit hele proces beschouwen we het als levend van de eerste celdeling tot de dood ervan. Misschien zouden we dus moeten zeggen dat het bouwsel levend is vanaf het startpunt?

Verder, zodra het bouwsel geboren is wordt het vaak beschouwd als dood als er geen hersenactiviteit meer is. Als cellen in de hersenen niet meer de dragende functie van het lichaam kunnen bevatten.

Leuk om hier zo eens over na te denken. Misschien komt uit bovenstaande naar voren dat ik nog niet vaak heb nagedacht over deze grenzen.
pi_113563772
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:29 schreef RoBo87 het volgende:

[..]

Bewijs is onmogelijk omdat het niet te falsificeren is. Hetzelfde geld voor een aanwezigheid van een godheid.. Hoe raar het ook is, we kunnen niet bewijzen dat iets niet bestaat, alleen gegronde aannames nemen. Zo weten we ook nog niet exact hoe de menselijke geest zich vertaald naar het fysiologische lichaam. We hebben goede vermoedens en we kunnen veel al uitleggen, maar niemand kan je exact vertellen hoe het werkt. Zodoende kunnen we het niet meten en dus ook niet testen. Ofwel we hebben geen bewijs.
Bewijzen dat iets niet bestaat is inderdaad onmogelijk. Je kunt alleen bewijzen dat iets wel bestaat.
Het bestaan van ons als puur biologische machines is bewezen door degenen die dat beweerden. De exacte werking van het brein is nog niet volledig bekend maar bewijs voor het feit dat we biologische machines zijn is er volop. Mensen die het bestaan van iets anders beweren zijn degenen die daar bewijs voor moeten leveren. Het bestaan van bijvoorbeeld een ziel of geest dat bewezen wordt kan het bewijs voor het bestaan van puur biologische machines onderuit halen. Logisch ook omdat dat zou betekenen dat onze beschouwing van wanneer iets bewijs is voor puur biologische machines foutief bleek. In theorie is dit in zekere zin mogelijk.

Er bestaat een filosofische beschouwing van de werkelijkheid waarbij we niets zeker weten totdat we het kunnen toetsen aan alles (en hier is alle in zijn breedst mogelijke vorm). Aangezien dit onmogelijk is weten we volgens deze beschouwing nooit iets zeker.
Je kunt met die beschouwing alles op deze manier bekijken maar dan kun je praktisch helemaal nergens iets over zeggen omdat je volgens deze beschouwing nooit genoeg bewijs hebt.
Gezien het ontbreken van het praktisch nut hiervan in de wetenschap wordt dit perspectief genegeerd. Simpelweg omdat het praktisch niet werkt. Ik negeer deze beschouwing dan ook.

Volgens deze beschouwing is het mogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat als je alles weet. Alles. Dan kun je namelijk het niet bestaan van iets toetsen aan alles en zeker weten, met bewijs, dat iets niet bestaat. Omdat dit zoals ik al eerder zei praktisch niet werkt is het nooit aan wie dan ook om bewijs te leveren dat iets niet bestaat. Dit kan namelijk niet. Bewijs kan dus alleen geleverd worden voor iets dat bestaat en daarom zeggen we dan ook dat iets bewezen is.
Dit alles hangt ook een beetje samen met filosofische ideeën als dat we in een soort matrix zitten zonder het in de gaten te hebben (hier heb ik een topic titel over gezien vandaag ergens).

Kort samengevat: Er is dus wel degelijk bewijs vanuit hoe het praktisch werkt en zoals we met bewijs omgaan.
pi_113564526
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:50 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Bewijzen dat iets niet bestaat is inderdaad onmogelijk. Je kunt alleen bewijzen dat iets wel bestaat.
Het bestaan van ons als puur biologische machines is bewezen door degenen die dat beweerden. De exacte werking van het brein is nog niet volledig bekend maar bewijs voor het feit dat we biologische machines zijn is er volop. Mensen die het bestaan van iets anders beweren zijn degenen die daar bewijs voor moeten leveren. Het bestaan van bijvoorbeeld een ziel of geest dat bewezen wordt kan het bewijs voor het bestaan van puur biologische machines onderuit halen. Logisch ook omdat dat zou betekenen dat onze beschouwing van wanneer iets bewijs is voor puur biologische machines foutief bleek. In theorie is dit in zekere zin mogelijk.

Er bestaat een filosofische beschouwing van de werkelijkheid waarbij we niets zeker weten totdat we het kunnen toetsen aan alles (en hier is alle in zijn breedst mogelijke vorm). Aangezien dit onmogelijk is weten we volgens deze beschouwing nooit iets zeker.
Je kunt met die beschouwing alles op deze manier bekijken maar dan kun je praktisch helemaal nergens iets over zeggen omdat je volgens deze beschouwing nooit genoeg bewijs hebt.
Gezien het ontbreken van het praktisch nut hiervan in de wetenschap wordt dit perspectief genegeerd. Simpelweg omdat het praktisch niet werkt. Ik negeer deze beschouwing dan ook.

Volgens deze beschouwing is het mogelijk om te bewijzen dat iets niet bestaat als je alles weet. Alles. Dan kun je namelijk het niet bestaan van iets toetsen aan alles en zeker weten, met bewijs, dat iets niet bestaat. Omdat dit zoals ik al eerder zei praktisch niet werkt is het nooit aan wie dan ook om bewijs te leveren dat iets niet bestaat. Dit kan namelijk niet. Bewijs kan dus alleen geleverd worden voor iets dat bestaat en daarom zeggen we dan ook dat iets bewezen is.
Dit alles hangt ook een beetje samen met filosofische ideeën als dat we in een soort matrix zitten zonder het in de gaten te hebben (hier heb ik een topic titel over gezien vandaag ergens).

Kort samengevat: Er is dus wel degelijk bewijs vanuit hoe het praktisch werkt en zoals we met bewijs omgaan.
Mag ik hieruit afleiden dat je eigl. weet dat je niks weet?
pi_113564644
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:10 schreef Loppe het volgende:

[..]

Mag ik hieruit afleiden dat je eigl. weet dat je niks weet?
Ik zou niet weten hoe je daar permissie van mij voor nodig hebt.
En ja ik weet dat de mogelijkheid altijd bestaat dat ik het fout heb. En zodra dat voor me bewezen wordt is het een kleine moeite om die nieuwe kennis te verwerken in wie ik ben en hoe ik iets zie.
pi_113564874
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:34 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Aah vandaar. Trouwens ook interessant in hoeverre een eventueel even complex robotbrein (ik hou het ff simpel) dat zelfbewust zou zijn gelijk zou staan qua waarde aan de biologische variant.

Qua wanneer het bouwsel levend is. Tja cellen die functioneren beschouwen we als levend maar een organisme kan als dood beschouwd worden ondanks dat er nog levende cellen zijn (eventueel voor hergebruik, donors enzo). We kunnen dus een verschil maken tussen een dode cel en een dood organisme. Tegelijkertijd dus ook qua leven.
Een cel beschouw ik als levend zodra deze na de deling op zichzelf staat als cel.
Een organisme is wat lastiger. Een organisme ontwikkeld zich met als startpunt een ander organisme (voor de handigheid denk ik even aan zoogdieren) en op een gegeven moment, helemaal na de geboorte, beschouwen we dit als een apart organisme. Tijdens dit hele proces beschouwen we het als levend van de eerste celdeling tot de dood ervan. Misschien zouden we dus moeten zeggen dat het bouwsel levend is vanaf het startpunt?

Verder, zodra het bouwsel geboren is wordt het vaak beschouwd als dood als er geen hersenactiviteit meer is. Als cellen in de hersenen niet meer de dragende functie van het lichaam kunnen bevatten.

Leuk om hier zo eens over na te denken. Misschien komt uit bovenstaande naar voren dat ik nog niet vaak heb nagedacht over deze grenzen.
Verbazingwekkend eigenlijk hoe we soms begrippen aannemen zonder stil te staan bij dat begrippen afbakeningen zijn voor objecten of gebeurtenissen? O+

Het is iets wat ik me ook pas laat in mijn leven besefte, oa omdat ik altijd een rationele zienswijze had(/heb? :D ) en dat ook bij mijn opleiding heb gevoed. Dat je nog niet (veel) over die grenzen hebt nagedacht is dan ook niets om je voor te schamen ofzo. :)

Bovendien leid ik uit je posts af dat het ergens wel onder de oppervlakte sluimert, maar je wellicht door de (rationele?) bomen het bos niet ziet. Zoals je voorbeeld van de vaas: de klei is niet de vaas, en zo ook niet de scherven. Maar vanaf welk punt in het bakproces is het werkelijk een vaas? Of is het erna? Is het nog een vaas wanneer een stukje ontbreekt door een val? Wat als er een scheur in zit?

Hetzelfde met leven: wanneer worden de natuurkundige/scheikundige reacties biologische processen? Wanneer zijn die biologische processen leven? Eén cel van het organisme? Twee? Allemaal? Pas wanneer het hart klopt, of hersenactiviteit meetbaar is?

Om nog niet eens te beginnen over groei. Zo woog ik 9 pond bij mijn geboorte, maar weeg ik nu bijna 20 maal zoveel, allemaal dankzij voedsel en water. Wanneer werd dat voedsel en water een deel van mij? Ís het wel een deel van mij?

Op het moment laat ik de menselijke begrippen voor wat leven is voor wat ze zijn, en ga ik uit van een heel simpele redenatie, waar van alles tegen te zeggen is, maar laat me even :P :
Aangezien de grens tussen levenloos/dood en leven niet is aan te wijzen, is er geen reden om aan te nemen dat een grens bestaat tussen die toestanden. Aangezien die grens afwezig is en het een feit is dat we allen afkomstig zijn uit een gelijk startpunt en dus uit dezelfde substantie bestaan, is alles om ons heen, inclusief andere mensen, allemaal deel van hetzelfde.

Een bekende stelling/observatie is:
quote:
We are the universe looking at itself.
Daaraan zou ik willen toevoegen:
quote:
The universe is all we can ever experience.
En:
quote:
Thus, we are the universe.
pi_113565176
Even gereekst :P
pi_113565182
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:50 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Je kunt alleen bewijzen dat iets wel bestaat.
Beter nog zou zijn:
quote:
...dat iets waarschijnlijk bestaat.
Anders zou falsificatie niet mogelijk zijn. ;)

Nóg beter zou zijn:
quote:
Dat is geobserveerd dat iets heeft bestaan.
Wat in principe op zijn beurt weer niet hard maakt dat iets nogmaals gaat gebeuren, al gaat het daar op een gegeven moment wel op lijken, natuurlijk. 1000 keer een appel loslaten laat het ding 1000 maal op de grond vallen. En toch kan het zijn dat de appel 1 op de 1001 keer niet valt! ;)

Wat het stuk fruit dan verder doet is niet belangrijk. :P
pi_113565342
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:19 schreef Gray het volgende:

flinke lap tekst

Paar kleine dingetjes:

Ik zal je even laten ook al is er inderdaad wat over te zeggen ;)

Enne, er zijn inderdaad quotes te vinden die hier wel bij passen. Toch heb ik dan weer zoiets van: Zou het niet beter zijn als het was "we are a part of the universe looking at the other parts".

En Moby, en anderen, zei het al eens: We are all made of stars.

Ohja en fuck voordat ik het vergeet. Filosofen zeggen wel eens dat alles wat eigenlijk over is de filosofie van taal is. En dat is ongeveer wel waar we hier een beetje bij uitkomen. Taal schept meteen grenzen, ook als deze er niet zijn, en niet altijd kloppen deze grenzen. Er was eerder taal dan analytische gedachtes. Een volledige herziening van alles zou behoorlijk nuttig zijn.
pi_113565400
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:13 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Ik zou niet weten hoe je daar permissie van mij voor nodig hebt.
En ja ik weet dat de mogelijkheid altijd bestaat dat ik het fout heb. En zodra dat voor me bewezen wordt is het een kleine moeite om die nieuwe kennis te verwerken in wie ik ben en hoe ik iets zie.
Waarom moet dat voor jou bewezen worden?
pi_113565459
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:29 schreef Gray het volgende:

[..]

Beter nog zou zijn:

[..]

Anders zou falsificatie niet mogelijk zijn. ;)

Nóg beter zou zijn:

[..]

Wat in principe op zijn beurt weer niet hard maakt dat iets nogmaals gaat gebeuren, al gaat het daar op een gegeven moment wel op lijken, natuurlijk. 1000 keer een appel loslaten laat het ding 1000 maal op de grond vallen. En toch kan het zijn dat de appel 1 op de 1001 keer niet valt! ;)

Wat het stuk fruit dan verder doet is niet belangrijk. :P
Je hebt natuurlijk ook volledig gelijk. Ik zit helaas in eeuwige twijfel over het gebruik van waarschijnlijk. Ik weet dat ik het zou moeten gebruiken maar het probleem is dat heel vaak een willekeurige idioot dan roept "zie je wel je weet het niet eens zeker" zonder dat de motherfucker in kwestie ook maar snapt waarom ik waarschijnlijk gebruik.
Niet dat ik meteen verwacht dat zulk een idioot altijd overal opduikt maar het niet gebruiken van waarschijnlijk is ook een soort gewoonte geworden.
pi_113565531
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:38 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Je hebt natuurlijk ook volledig gelijk. Ik zit helaas in eeuwige twijfel over het gebruik van waarschijnlijk. Ik weet dat ik het zou moeten gebruiken maar het probleem is dat heel vaak een willekeurige idioot dan roept "zie je wel je weet het niet eens zeker" zonder dat de motherfucker in kwestie ook maar snapt waarom ik waarschijnlijk gebruik.
Niet dat ik meteen verwacht dat zulk een idioot altijd overal opduikt maar het niet gebruiken van waarschijnlijk is ook een soort gewoonte geworden.
Mag ik me aangesproken voelen?
pi_113565555
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:36 schreef Loppe het volgende:

[..]

Waarom moet dat voor jou bewezen worden?
Ik vermoed dat er meer achter deze vraag zit.

Maar ik speel gewoon mee: Omdat ik degene ben wiens foutieve standpunt gecorrigeerd moet worden. En dat moet dan weer omdat ik wil weten hoe dingen zitten.
pi_113565610
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:41 schreef Loppe het volgende:

[..]

Mag ik me aangesproken voelen?
Euh, dude, waarom vraag je steeds of zoiets mag? Je doet maar. Geen permissie van mij nodig.
En nee ik doelde niet op jou. Tot nu toe kom je nog niet over als t type idioot waar ik op doelde. Ik bedoel niveau randdebiel bijna en je lijkt daar niet echt onder te vallen gezien je posts in dit topic.
pi_113565612
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:34 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Paar kleine dingetjes:

Ik zal je even laten ook al is er inderdaad wat over te zeggen ;)
Lief! :P

quote:
Enne, er zijn inderdaad quotes te vinden die hier wel bij passen. Toch heb ik dan weer zoiets van: Zou het niet beter zijn als het was "we are a part of the universe looking at the other parts".
Zo kan je het zien ja, al denk ik dat je dan wel het deel van voedsel vergeet in je stelling, of belangrijker nog, tijd, aangezien je maar tijdelijk jezelf als 'Ik' kan omschrijven. Als alles een golffunctie betreft, zijn ook wij niets anders dan een golfje in de rivier des tijds/universum. ;)

quote:
En Moby, en anderen, zei het al eens: We are all made of stars.
Mooi is dat. O+

Ik moet dan meteen denken aan Science saved my soul:
Een voorbeeld van hoe wetenschap en spiritualiteit prima samen kunnen. :)

quote:
Ohja en fuck voordat ik het vergeet. Filosofen zeggen wel eens dat alles wat eigenlijk over is de filosofie van taal is. En dat is ongeveer wel waar we hier een beetje bij uitkomen. Taal schept meteen grenzen, ook als deze er niet zijn, en niet altijd kloppen deze grenzen. Er was eerder taal dan analytische gedachtes. Een volledige herziening van alles zou behoorlijk nuttig zijn.
Yup. Dat schijnt hetzelfde deel van het brein te zijn dat het verleden, het heden en de toekomst koppelt om het concept 'Ik' te scheppen. Aldus deze neurologe waarbij dit deel door een beroerte uitviel:
pi_113565733
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:44 schreef Gray het volgende:
Ik moet dan meteen denken aan Science saved my soul:
Een voorbeeld van hoe wetenschap en spiritualiteit prima samen kunnen. :)
Hey die ken ik! Staat bij mij youtube favorieten!

Net als deze:

Euhh en deze:

Maar die is niet bepaald relevant.
pi_113566090
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:42 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Ik vermoed dat er meer achter deze vraag zit.

Maar ik speel gewoon mee: Omdat ik degene ben wiens foutieve standpunt gecorrigeerd moet worden. En dat moet dan weer omdat ik wil weten hoe dingen zitten.
Denk je dat je ergens fout zit dan? En waarom?
pi_113566393
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:23 schreef Northside het volgende:

[..]

Ik gok op... vanaf het moment dat het proces van bewustwording is ingezet.
Is dan een dier wel levend volgens jou? En een insect, of een plant?
pi_113566485
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:01 schreef Loppe het volgende:

[..]

Denk je dat je ergens fout zit dan? En waarom?
Niet tot mijn ongelijk bewezen wordt. Het is meer dat bewijs nutteloos wordt zodra je er vanuit gaat dat wat je denkt te weten onmogelijk fout kan zijn. Die mogelijkheid is er altijd. Open mind en dat soort shit. Ook natuurlijk het feit dat we imperfecte wezens zijn.
Ik denk trouwens wel dat ik ergens fout zit met iets wat ik meen te weten. Statistisch gezien alleen al moet het wel.
pi_113566529
Deze uitspraak van mij mag wel meer toelichting:
quote:
Als alles een golffunctie betreft, zijn ook wij niets anders dan een golfje in de rivier des tijds/universum.
Aangenomen dat:
• het denken alleen kan tijdens dat wat wij leven noemen (waar die afbakening zich ook moge bevinden), en dat per definitie in concepten werkt, heeft het vanzelfsprekend beperkingen.

Plaatsen we daar tegenover:
• het niet-leven, (levenloos zijn, of dood) dan volgt daar uit dat dit los staat van concepten, volgens dezelfde redenatie.

In andere woorden is het Niets (de dood) het spectrum van oneindige mogelijkheden, terwijl het Alles (het leven) slechts een spectrum is van die mogelijkheden; een fase waarin nog steeds onbeperkte mogelijkheden liggen, maar dan wel binnen een kader.
Zie het als een oneindig aantal varianten van blauw, terwijl blauw slechts een deel is van het hele kleurenspectrum.

En hier wordt het iets complexer, want wat is blauw zonder andere kleuren als rood, geel, etc? Dat blauw was er al voordat het zich afscheidde van het oorspronkelijke spectrum (de Bron), tijdens zijn afscheiding (zonder dood geen leven, zonder Niets geen Alles, zonder rood geen blauw), en ook daarna (want anders blijft een vacuum achter).
Aangezien het blauw constant aanwezig is over de tijd, speelt tijd geen rol. Het is geen factor die meetelt, of het nou heden, toekomst, of verleden is. Het valt vrij in te vullen, ofwel: zelfs causaliteit valt weg. Het is daardoor niet langer te bepalen of eerst de dood was, of eerst het leven, wat maakt dat ze gelijk aan elkaar staan. Ze maken samen deel uit van een tweedeling van één geheel, waarbij de ene voortleeft in de ander (onbeperktheid binnen de perken, en andersom (parafrase van een uitspraak van Jules Deelder)). Dit zien we onder andere terug in het Yin Yang-teken:

Maar ook de heilige bloem van het leven:

Waar je in de grote cirkel kleinere cirkels terugvinden kan (self-similarity), maar ook via bepaalde punten drie-dimensionale figuren kan tekenen (holografisch universum?). Het interessante aan deze vorm is nog dat deze wiskundig is. Wiskunde, dat onze natuurwetten, en dus ons universum beschrijft, inclusief de statistiek uit de QM.

Ik houd het hier even bij, want dit zal al vaag genoeg zijn. :P Ik kan ook niet geheel zeggen dat ik dit volledig begrijp, sowieso omdat ik best wat achtergrondkennis mis op het gebied van natuurkunde, en ook wat wiskunde, maar dit is hoe het tot nu toe voor mij grotendeels kloppend lijkt. Ik bespreek het graag en laat het ook graag bekritiseren, want daar leer ik (we? O-) ) alleen maar van. :)
  vrijdag 29 juni 2012 @ 18:40:38 #41
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113567278
quote:
7s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 17:19 schreef Gray het volgende:

Een bekende stelling/observatie is:

[..]

Daaraan zou ik willen toevoegen:

[..]

En:

[..]

Dat is een sterke inderdaad!
The truth was in here.
pi_113567482
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:18 schreef Gray het volgende:

Maar ook de heilige bloem van het leven:
[ afbeelding ]
Waar je in de grote cirkel kleinere cirkels terugvinden kan (self-similarity), maar ook via bepaalde punten drie-dimensionale figuren kan tekenen (holografisch universum?). Het interessante aan deze vorm is nog dat deze wiskundig is. Wiskunde, dat onze natuurwetten, en dus ons universum beschrijft, inclusief de statistiek uit de QM.

Ik houd het hier even bij, want dit zal al vaag genoeg zijn. :P Ik kan ook niet geheel zeggen dat ik dit volledig begrijp, sowieso omdat ik best wat achtergrondkennis mis op het gebied van natuurkunde, en ook wat wiskunde, maar dit is hoe het tot nu toe voor mij grotendeels kloppend lijkt. Ik bespreek het graag en laat het ook graag bekritiseren, want daar leer ik (we? O-) ) alleen maar van. :)
Maja, wiskunde is een menselijke uitvinding. De kosmos is imo daarom niet geschapen op wiskundige principes. Ze kan enkel tot op een bepaald niveau begrepen worden dmv wiskunde of "heilige" geometrie.
  Moderator vrijdag 29 juni 2012 @ 18:48:19 #43
249559 crew  Lavenderr
pi_113567537
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:23 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Ja, deze begrijp ik.
Thanks voor de heldere uiteenzetting.
pi_113567570
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:46 schreef Loppe het volgende:

[..]

Maja, wiskunde is een menselijke uitvinding. De kosmos is imo daarom niet geschapen op wiskundige principes. Ze kan enkel tot op een bepaald niveau begrepen worden dmv wiskunde of "heilige" geometrie.
Is wiskunde uitgevonden of ontdekt?
pi_113567695
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:46 schreef Loppe het volgende:

[..]

Ben jij bekend met het verschil tussen Euclidische en niet-Euclidische meetkunde? ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

En wat van beiden; zowel uitgevonden áls ontdekt?
pi_113567725
Ik wil wel geloven dat er iets anders is na de dood maar we kunnen er alleen maar achter komen als het onze beurt is om te gaan. :)
Ура для россии
  Moderator vrijdag 29 juni 2012 @ 18:56:04 #47
249559 crew  Lavenderr
pi_113567788
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:54 schreef Woestijnvos het volgende:
Ik wil wel geloven dat er iets anders is na de dood maar we kunnen er alleen maar achter komen als het onze beurt is om te gaan. :)
Dat zeg ik al de hele tijd ;)
Het blijft het grootste mysterie en we weten het pas als we daadwerkelijk die grens overgaan.
pi_113568291
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:52 schreef Gray het volgende:

[..]

Ben jij bekend met het verschil tussen Euclidische en niet-Euclidische meetkunde? ;)

[..]

Lijkt me meer een ego-issue, dat alles wiskundig te willen verklaren.
pi_113571823
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:52 schreef Gray het volgende:

[

Dat volg ik niet helemaal.. Wiskundige principes bestonden altijd al. We hebben alleen systematiek gevonden in de wereld om ons heen.
pi_113571913
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 19:11 schreef Loppe het volgende:

[..]

Lijkt me meer een ego-issue, dat alles wiskundig te willen verklaren.
Waarom?
pi_113571962
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:56 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat zeg ik al de hele tijd ;)
Het blijft het grootste mysterie en we weten het pas als we daadwerkelijk die grens overgaan.
Ik vind het onstaan van nieuw leven net zo mysterieus... Een klompje cellen groeit als deel van je lichaam en ineens is het een zelfstandig wezen, met een eigen persoonlijkheid en eigen bewustzijn. Onbevattelijk vind ik dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 29-06-2012 21:06:29 ]
  Moderator vrijdag 29 juni 2012 @ 20:57:14 #52
249559 crew  Lavenderr
pi_113572142
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 20:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik vind het onstaan van nieuw leven net zo mysterieus... Een klompje cellen groeit als deel van je lichaam en ineens is het een zelfstandig wezen, met een eigen persoonlijk en eigen bewustzijn. Onbevattelijk vind ik dat.
Ja, dat vind ik ook een wonder. Iets onbevattelijks en net zo goed een mysterie. Heb ik hier ook al vaker geschreven.
Het leven en de dood, en daar tussenin zijn wij.
pi_113572490
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 20:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik ook een wonder. Iets onbevattelijks en net zo goed een mysterie. Heb ik hier ook al vaker geschreven.
Het leven en de dood, en daar tussenin zijn wij.
Ja, wij zitten er tussenin, en hoe bevattelijk is dat? :o
  Moderator vrijdag 29 juni 2012 @ 21:15:30 #54
249559 crew  Lavenderr
pi_113572796
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ja, wij zitten er tussenin, en hoe bevattelijk is dat? :o
Niet?
pi_113573893
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:15 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Niet?
Ik vind van niet. :N

Ik snap wel wat bedoeld wordt hoor, daar niet van. Maar zelf ervaar ik het niet als zodanig.
pi_113574134
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 20:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Waarom?
Het moment dat je zo begint te denken plaats je jezelf boven de schepping imo.
  Moderator vrijdag 29 juni 2012 @ 21:52:55 #57
249559 crew  Lavenderr
pi_113574228
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:44 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik vind van niet. :N

Ik snap wel wat bedoeld wordt hoor, daar niet van. Maar zelf ervaar ik het niet als zodanig.
Hoe ervaar jij het dan? Ik vind het wel onbevattelijk.
pi_113574442
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:50 schreef Loppe het volgende:

[..]

Is het zondig om alles te willen doorgronden?
pi_113574489
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Is het zondig om alles te willen doorgronden?
Heeft er niks mee te maken.
pi_113574508
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:58 schreef Loppe het volgende:

[..]

Heeft er niks mee te maken.
Waar heeft het dan wel mee te maken?
pi_113574679
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:59 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Waar heeft het dan wel mee te maken?
Snap je echt niet dat je een groot ego moet hebben om jezelf boven de schepping te plaatsen?
  vrijdag 29 juni 2012 @ 22:04:47 #62
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113574718
Nee niet zo heel gek. We zien constant de dood en weer nieuw leven opkomen. We zijn gewend aan de zon die sochtends opkomt en savonds weer verdwijnt, we kennen de seizoenen we kennen de kreeftskeerring.. we zijn omgeven door leven en dood. Het hoort bij elkaar.
The truth was in here.
pi_113574768
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 22:04 schreef Loppe het volgende:

[..]

Snap je echt niet dat je een groot ego moet hebben om jezelf boven de schepping te plaatsen?
Is snap niet dat toegepaste logica een mens boven de schepping plaatst.
pi_113575052
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 22:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Is snap niet dat toegepaste logica een mens boven de schepping plaatst.
Je kijkt toch naar de kosmos vanuit een bepaalde wiskundige logica?
pi_113575467
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 22:12 schreef Loppe het volgende:

[..]

Je kijkt toch naar de kosmos vanuit een bepaalde wiskundige logica?
En die mag je niet begrijpen?
pi_113575532
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 22:21 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

En die mag je niet begrijpen?
Die kan je op die manier niet begrijpen.
pi_113577365
Waarom?
pi_113583755
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 20:50 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Ik vind het onstaan van nieuw leven net zo mysterieus... Een klompje cellen groeit als deel van je lichaam en ineens is het een zelfstandig wezen, met een eigen persoonlijkheid en eigen bewustzijn. Onbevattelijk vind ik dat.
Nouja er zijn boeken zat over te vinden waaruit je erg veel kunt leren over dat proces. Ik weet nog goed hoe wonderlijk ik het vond toen ik leerde hoe het klompje cellen "weet" dat het zich moet gaan delen tot alle verschillende cellen die het menselijk lichaam opmaken. Hoe de ruggengraat ontstaat blijft geweldig en wonderlijk tot op deze dag voor me. Maar het valt allemaal te begrijpen als je de werking weet. Steeds minder mysterieus aan.
Maarja al weet je hoe heel de biologische machine in elkaar steekt, toch blijft het apart om het vanuit het perspectief van diezelfde machine te zien.
pi_113583804
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:50 schreef Loppe het volgende:

[..]

Schepping? Sorry? Dat verklaart je vage vragen van eerder. Je bent een gelovige.
Nou, jammer. Discussie voorbij. Tegen de muur van irrationeel geloof is weinig in te brengen. De angst voor de dood waar religie o.a. zijn oorsprong vind is lastig aan te vechten.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 01:49:24 #70
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_113583986
Ik denk echt dat je overnieuw geboren wordt als mens.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_113587734
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 01:49 schreef Luxuria het volgende:
Ik zou het niet eens willen. Gelukkig kan het ook niet. 1 van de vele, vele makkelijke argumenten daartegen is dat voor een werking van reïncarnatie je een constante hoeveelheid mensen nodig hebt op ieder punt in tijd. Ze worden allemaal opnieuw geboren dus geen punt van creatie en geen helaas pindakaas als de nieuwe generatie uit minder personen bestaat dan de generatie die dood gaat. Mensen zouden er dan ook altijd al moeten zijn geweest en zouden er dan ook voor altijd moeten zijn. Nah je reinste bullshit.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 10:50:30 #72
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_113587821
Kan ik op mn mobiel een tr maken om die 2e post van die summer2bird
pi_113587932
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 10:50 schreef Partyboy1991 het volgende:
Kan ik op mn mobiel een tr maken om die 2e post van die summer2bird
Een tr? Lijkt me meer een vraag voor het Feedback forum.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 10:56:58 #74
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_113587954
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 10:55 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Een tr? Lijkt me meer een vraag voor het Feedback forum.
thnx ;)
pi_113591461
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 01:41 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Schepping? Sorry? Dat verklaart je vage vragen van eerder. Je bent een gelovige.
Nou, jammer. Discussie voorbij. Tegen de muur van irrationeel geloof is weinig in te brengen. De angst voor de dood waar religie o.a. zijn oorsprong vind is lastig aan te vechten.
Ok, geen probleem.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 22:57 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Waarom?
Geloof jij het wanneer een topman van de banken zegt dat ze het werk van God doen?
  zaterdag 30 juni 2012 @ 13:49:49 #76
309673 Yogaflame
Haters gaan Haten
pi_113591874
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 10:45 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Ik zou het niet eens willen. Gelukkig kan het ook niet.
Met andere woorden, je kijkt vanuit het paradigma dat het al niet kan. Net als iemand die er in gelooft, begin je vanuit je eigen geloof, en werk je daarna richting de argumenten die jouw stelling het beste onderschrijven. Geen goed begin voor een argument.

quote:
1 van de vele, vele makkelijke argumenten daartegen is dat voor een werking van reïncarnatie je een constante hoeveelheid mensen nodig hebt op ieder punt in tijd.
Deze stelling is onder meer bekend geraakt door het werk van Paul Edwards. Alhoewel Edwards zelf geen (overtuigd) Christen was, is dit een favoriet van de Christelijke meerderheid om als stok te gebruiken om de reïncarnatie-theorie mee te slaan.
Maar er is niets dat deze theorie onderschrijft. Net zo min als dat er geen direct bewijs voor reïncarnatie bestaat, is dit ook geen bewijs voor het niet bestaan van reïncarnatie. Deze stelling gaat namelijk uit van een individualistisch persoon als mens, onveranderlijk, die op punt A begint en op punt B eindigt. Een 'ziel', zeg maar, die een menselijk lichaam 'bewoont' op punt A (geboorte), en het lichaam weer verlaat op punt B (sterfte). De argumentatie die daaruit volgt, is natuurlijk:

quote:
Ze worden allemaal opnieuw geboren dus geen punt van creatie en geen helaas pindakaas als de nieuwe generatie uit minder personen bestaat dan de generatie die dood gaat.
En volgens het paradigma dat de mens een onveranderlijke entiteit is, klopt deze theorie ook. Maar, waar in mijn ogen hier de fout ligt, is dat uitgegaan wordt van die onveranderlijke entiteit c.q. 'ziel', met het begin- en eindpunt, die zich ten alle tijden bevind in een lineaire tijdslijn. Een logische conclusie natuurlijk, omdat wij als personen de observatie doen dat een persoon geboren wordt, en uiteindelijk sterft.
Zoals je hierboven zelf zegt, een van de vele, makkelijke argumenten hiertegen, is de hoeveelheid zielen, en de hoeveelheid levende mensen, en het verschil daartussen. Een ogenschijnlijk logische conclusie die getrokken wordt uit onvolledige informatie. We weten namelijk helemaal niet zeker of het (menselijk) bewustzijn een op zichzelf staande entiteit is, en of het bewustzijn de lineaire tijd volgt zoals wij die kennen.

Ten tweede wordt uitgegaan van lineaire reïncarnatie; d.w.z. de ene generatie volgt de andere op, weer vanuit een (Punt A) ---> (Punt B) -redenatie. Ook hier is geen bewijs voor, het is een conclusie die tegenstanders van de reïncarnatie-theorie er graag aan hangen, om deze dan aan te vallen als zijnde 'bewijs'. Ook hier klopt het argument in principe wel, maar wel alleen als de situatie precies zo is als de stelling propageert.

quote:
Mensen zouden er dan ook altijd al moeten zijn geweest en zouden er dan ook voor altijd moeten zijn.
En zo kom ik aan bij mijn punt. Een van de vele, makkelijke argumenten hiertegen is het collectieve bewustzijn. "We are all one consciousness experiencing itself subjectively. There's no such thing as death, life is only a dream, and we're the imagination of ourselves. Here's Tom with the weather."
Nou is een mooie quote van Bill Hicks natuurlijk geen bewijs, dat besef ik ook wel. Maar de theorie die jij propageert, is gebouwd op een assumptie - precies hetzelfde als alle andere theorieën over reïncarnatie. Het moment dat je het paradigma van de onveranderlijke, lineaire ziel weg haalt, blijft van deze theorie weinig over. Mensen zouden zelfs terug in de tijd kunnen reïncarneren.
Ergo:

quote:
Nah je reinste bullshit.
Je paradigma is het niet bestaan van reïncarnatie, met als redenatie een geloof dat jij hebt in het niet bestaan er van. En met uitspraken als:

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 01:41 schreef RichardDawkins het volgende:

[..]

Nou, jammer. Discussie voorbij. Tegen de muur van irrationeel geloof is weinig in te brengen.
valt je argument natuurlijk moeilijk serieus te nemen. Nullius in Verba, je wetenschappelijke methoden zijn slecht, je hypothese is niet gebaseerd op observaties, je conclusie is twijfelachtig at best. En omdat ik weet hoe deze discussies gaan, zal ik het nogmaals herhalen, ik wil hiermee niet een bewijs/tegenbewijs leveren voor reïncarnatie. Ik probeer hiermee te illustreren dat de methodes die je aanhoudt, inadequaat zijn voor dit onderwerp.

Mocht je dit nog interessant vinden, dan kan ik je zeker TS Kuhn's "The structure of scientific revolutions" aanraden. Het is gewijd aan het concept wetenschappelijke paradigma's, en geeft er een zeer interessante visie op. Ook het volgende stuk, alhoewel het helemaal niks te maken heeft met parapsychologie en reïncarnatie, geeft een in mijn ogen goede visie op paradigma's, en hoe ze ons in de weg zitten in de wetenschap zelf:
"http://www.mnsu.edu/comdis/kuster/Infostuttering/Paradigmparalysis.html"

[ Bericht 2% gewijzigd door Yogaflame op 30-06-2012 13:55:02 ]
Don't sweat the petty things and don't pet the sweaty things.
  zaterdag 30 juni 2012 @ 13:56:58 #77
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_113592062
Ach allemaal veronderstellingen.........
wat komt er na de dood? dit vond ik een heel mooi zinnetje met een mooi stukje muziek erbij

Nothing but spirit

There is only one religion
pi_113616358
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 13:33 schreef Loppe het volgende:

Geloof jij het wanneer een topman van de banken zegt dat ze het werk van God doen?
Ik snap de vergelijking niet.
pi_113620930
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 21:52 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Hoe ervaar jij het dan? Ik vind het wel onbevattelijk.
Als stilstaand water waar een golfje doorheen gaat. Stilstaand is hier relatief, want het leven staat niet stil; het golfje is een leven. En dit is slechts een twee(of drie)dimensionale voorstelling ervan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 30 juni 2012 01:49 schreef Luxuria het volgende:
Als in: met dezelfde ziel oid?
pi_114855204
Gisteren deze docu gezien, echt een aanrader:

Ik moet toch zeggen dat ik steeds meer overtuigd raak van het feit dat BDE's gewoon echt zijn en geen illusie :)
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  maandag 30 juli 2012 @ 18:03:06 #81
340390 sinepedraap
lieve baggeraar
pi_114856790
Niks.
Mijn nieuwe ondertitel
  maandag 30 juli 2012 @ 18:07:21 #82
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_114857011
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 17:26 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Gisteren deze docu gezien, echt een aanrader:

Ik moet toch zeggen dat ik steeds meer overtuigd raak van het feit dat BDE's gewoon echt zijn en geen illusie :)
Ik denk dat een BDE stofjes zijn die je hersenen aanmaken, pijnappelklier
pi_114857242
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 18:07 schreef Partyboy1991 het volgende:

[..]

Ik kan maar moeilijk geloven dat de meest diepe en meest ontroerende ervaring in iemands leven het resultaat zijn van stoffen uit de pijnappelklier. De meest potente hallucigene stof die we kennen is DMT en die wordt ook in de hersenen aangemaakt. En mensen die DMT gebruiken, rapporteren ook allerlei geweldige en soms levensveranderende ervaringen, maar die ervaringen lijken niet in de buurt te komen van de ervaringen van mensen met een BDE.

Ook de grote consistentie in de BDE ervaringen zijn maar moeilijk te verklaren dmv stofjes in de hersenen die ons doen hallucineren.
pi_114857557
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 18:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik kan maar moeilijk geloven dat de meest diepe en meest ontroerende ervaring in iemands leven het resultaat zijn van stoffen uit de pijnappelklier. De meest potente hallucigene stof die we kennen is DMT en die wordt ook in de hersenen aangemaakt. En mensen die DMT gebruiken, rapporteren ook allerlei geweldige en soms levensveranderende ervaringen, maar die ervaringen lijken niet in de buurt te komen van de ervaringen van mensen met een BDE.
DMT komt uit de pijnappelklier. ;)
http://www.stamcel.org/html/pijnappelklier.htm

quote:
Ook de grote consistentie in de BDE ervaringen zijn maar moeilijk te verklaren dmv stofjes in de hersenen die ons doen hallucineren.
Die consistentie hoeft helemaal niet zo vreemd te zijn: hersenen van mensen hebben veel overeenkomsten, ofwel consistentie. ;)
pi_114857858
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 18:19 schreef Gray het volgende:

Die consistentie hoeft helemaal niet zo vreemd te zijn: hersenen van mensen hebben veel overeenkomsten, ofwel consistentie. ;)
Maar waarom zijn DMT gebruiker ervaringen zo anders dan BDEs?
pi_114857915
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 18:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Maar waarom zijn DMT gebruiker ervaringen zo anders dan BDEs?
Een geheel andere aanleiding natuurlijk. ;)
pi_114858325
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 18:07 schreef Partyboy1991 het volgende:

[..]

Zolang je niet kan aantonen waaruit stofjes fundamenteel bestaan, heeft jouw opmerking weinig waarde.
  maandag 30 juli 2012 @ 18:39:22 #88
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_114858421
Hoewel BDE soms optreedt bij een hartstilstand is bij een hartstilstand het brein nog een tijdje actief. Dit blijkt onder o.a. uit het registratie van hersenactiviteit, zoals het EEG. Alle verschijnselen die gepaard gaan met een BDE worden dan ook als een product van de nog werkende hersenen beschouwd. Kortom: de term BDE is misleidend omdat het optreden van een BDE vooral een gevolg is van veranderingen in de toestand van het brein, en niet per se een voorbode van de naderende dood. Het feit dat BDE niet per se gekoppeld is aan een 'bijna dood' toestand, blijkt uit de medische dossiers van bijna de helft van mensen met een BDE. Toch rapporteerden zij gevoelens als: uit het lichaam treden, het verleden herbeleven etc.[1

] Volgens neuroloog Kevin Nelson ontstaan deze verschijnselen omdat het bewustzijn zijn oriëntatie kwijtraakt. Dit lijkt op verschijnselen die ook tijdens de droomslaap kunnen voorkomen of bij een toestand als epilepsie. Ook tijdens de droom wordt het lichamelijk gevoel uitgeschakeld en zijn er soms visuele belevingen en/of gevoelens van euforie. Deze bewustzijnsverschijnselen kunnen ontstaan doordat een gebied in de hersenstam dat de cortex aanstuurt de hersenen omschakelt naar de toestand van het droombewustzijn. Het eindstation daarbij is het gebied in hersenen dat ligt op de grens van de temporale en pariëtale kwab (met name de gyrus angularis). Dit gebied lijkt een belangrijke rol te spelen bij stoornissen waarbij iemand zijn oriëntatie ten opzichte van het eigen lichaam kwijtraakt. Dit is onder meer aangetoond door dit gebied bij patiënten elektrisch te stimuleren.of na neurochirurgie

Waarnemingen die een biologische verklaring van de BDE ondersteunen:
Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met BDE's. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.
Circa twintig procent van de piloten die bewusteloos raken wanneer ze tijdens een training in een centrifuge aan hoge G-krachten worden blootgesteld, ervaart een klassieke bijna-doodervaring, inclusief de ervaring van uittreding
In de jaren negentig heeft Dr. Rick Strassman aan de Universiteit van New Mexico onderzoek verricht naar de hallucinogene drug dimethyltryptamine (DMT, intraveneus toegediend). Strassman propageerde de theorie dat het vrijmaken van een grote hoeveelheid DMT vanuit de pijnappelklier vlak voor de dood of bijna-dood de oorzaak is van het fenomeen van de bijna-doodervaring[7].
De psychiater Dr. Karl Jansen heeft in 1995 bijna-doodervaringen kunnen reproduceren door het anestheticum ketamine te gebruiken, wat een aanwijzing kan zijn voor een biologische verklaring voor de ervaring
Het fenomeen van uittreding, dat vaak wordt beschreven door personen die een bijna-doodervaring hebben gehad, kan ook kunstmatig worden opgewekt door middel van drugsgebruik. Vooral dissociatieve drugs.
Gevoelens van uittreding kunnen ook kunstmatig worden opgewekt door het elektrisch stimuleren van de gyrus angularis

Een theorie van Shawn Thomas (2004) stelt dat de neurotransmitter agmatine ((4-aminobutyl)guanidine) de sleutelsubstantie voor bijna-doodervaringen is.[10]
Net zoals bij dromen kan de inhoudelijke ervaring van een BDE lang lijken te duren terwijl die zich neurologisch in korte tijd manifesteert.
Mensen die een BDE hebben gemeld bij een levensbedreigende situatie veranderen daarna. Maar dat gebeurt ook bij mensen die met de mogelijkheid van hun eigen dood worden geconfronteerd, zonder dat ze een BDE hebben. Het is daarom waarschijnlijk dat niet de BDE maar de levensbedreigende situatie de verandering oproept. Wanneer een BDE optreedt in een ongevaarlijke situatie of kunstmatig wordt opgewekt treedt er ook geen belangrijke verandering op.
De medisch redacteur van The Arizona Republic schreef in 1977: "Wanneer het fysieke activiteitsniveau een heel laag punt bereikt heeft, zoals onder narcose, of ten gevolge van ziekte of verwonding, neemt de automatische beheersing van de lichaamsfuncties dienovereenkomstig af. Aldus komen de neurohormonen en catecholaminen van het zenuwstelsel vrij en worden in ongecontroleerde hoeveelheid uitgestort. Dit resulteert onder andere in de hallucinatie die na terugkeer tot het bewustzijn wordt uitgelegd als was men gestorven en weer tot leven teruggekeerd."
pi_114858700
Ik bedoel atomen enzulks. Waaruit bestaan die fundamenteel? Waaruit bestaan electronen en protonen? Kunnen die fundamenteel een vorm van materie zijn ?
  woensdag 1 augustus 2012 @ 04:52:18 #90
374417 CoolCat31
Just call me Top Cat
pi_114933356
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 15:47 schreef summer2bird het volgende:
Omdat Partyboy geen deel 2 ging openen.
haha, was een tijdje afwezig bedankt dat je een tweede deel opende :)!
pi_114941893
Dat er bepaalde stoffen in het brein vrijkomen bij het overlijden lijkt me wel bewezen maar het verklaart nog niet dat er veel gevallen zijn tijdens BDE's waarin de persoon in kwestie kan waarnemen wat er met het lichaam gebeurt van buiten het lichaam.
Vaak zijn dit zeer gedetailleerde beschrijvingen die die persoon eigenlijk helemaal niet zou moeten kunnen weten. Ook betreft het soms gebeurtenissen in aangrenzende ruimtes.

Stel dat het een het ander niet uitsluit. Dat het vrijkomen van de stoffen samenhangen met het kunnen betreden van een andere sfeer of dimensie. Zoals het beeld van een tv uit een tv-toestel komt maar ook tegelijkertijd in een studio in Hilversum gemaakt wordt. Het een hoeft volgens mij het ander niet uit te sluiten.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 12:37:10 #92
362982 Jachtgeweer
Le toutre de droef.
pi_114942138
Het is heel simpel, na de dood ben je gewoon dood. Opgelost. Slotje.
Vrouwen moet je behandelen als een jachtgeweer, voorover knikken en helemaal vol laden.
Mannen rijpen als wijn en vrouwen verzuren als melk.
"I am not a puppet. I was not made by the West to go to the West or to any other country." - Bashar al-Assad
pi_114942175
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 12:37 schreef Jachtgeweer het volgende:
Het is heel simpel, na de dood ben je gewoon dood. Opgelost. Slotje.
Tja, en sommige mensen denken daar anders over. Daar heb je maar mee te dealen.
Dus geen slotje.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 16:11:25 #94
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_114951874
Wat ik niet begrijp aan reïncarnatie is dat je alles weer helemaal opnieuw moet leren. Dat vind ik zo onlogisch. Bovendien weet je dan ook niets over je vorige leven, dus ik snap het nut ook niet zo. Ik vind mezelf heel openminded en geïnteresseerd in deze dingen, ik denk zelf dat er gewoon helemaal niets is als je dood gaat.
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
pi_114952342
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 18:46 schreef Loppe het volgende:
Ik bedoel atomen enzulks. Waaruit bestaan die fundamenteel? Waaruit bestaan electronen en protonen? Kunnen die fundamenteel een vorm van materie zijn ?
Kleinere deeltjes, kleinere deeltjes, en dat gaat nog wel even zo door. Maar het grootste deel is niets, of eigenlijk een potentie van iets.

Uiteindelijk is het allemaal een trilling, zo lijkt.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 16:26:26 #96
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_114952549
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:11 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Wat ik niet begrijp aan reïncarnatie is dat je alles weer helemaal opnieuw moet leren. Dat vind ik zo onlogisch. Bovendien weet je dan ook niets over je vorige leven, dus ik snap het nut ook niet zo. Ik vind mezelf heel openminded en geïnteresseerd in deze dingen, ik denk zelf dat er gewoon helemaal niets is als je dood gaat.
Volgens mij kun je als je onder hypnose gaat, wel zulke 'herinneringen' terughalen.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_114953252
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:11 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Dat is ook hetgene waar ik steeds over struikel. Waarom reïncarneren als je je niet eens bewust bent dat je reincarneert . Wat is het nut?
  woensdag 1 augustus 2012 @ 17:20:06 #98
378019 Paskal
Real Madrid!
pi_114955199
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:42 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat is ook hetgene waar ik steeds over struikel. Waarom reïncarneren als je je niet eens bewust bent dat je reincarneert . Wat is het nut?
Misschien bestaan de herinneringen van je vorige leven nog in je onderbewuste. Fouten die je toen heb gemaakt maak je onbewust niet nog een keer.
  Moderator woensdag 1 augustus 2012 @ 17:49:23 #99
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_114956195
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:42 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Ik brainstorm gewoon even gezellig mee :+

Maar is dat wel zo? Dat we helemaal niets weten? Zie jij niet vaak bij mensen dat bepaalde thema's steeds terug komen in hun leven? Ik zie dat heel erg veel. En dat mensen dan vaak toch steeds dezelfde keuze maken of de moeilijke maar juiste keuze niet aangaan?

En wat is het nut als er geen reïncarnatie is?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  Moderator woensdag 1 augustus 2012 @ 17:52:09 #100
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_114956318
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 18:39 schreef Partyboy1991 het volgende:
Hoewel BDE soms optreedt bij een hartstilstand is bij een hartstilstand het brein nog een tijdje actief. Dit blijkt onder o.a. uit het registratie van hersenactiviteit, zoals het EEG. Alle verschijnselen die gepaard gaan met een BDE worden dan ook als een product van de nog werkende hersenen beschouwd. Kortom: de term BDE is misleidend omdat het optreden van een BDE vooral een gevolg is van veranderingen in de toestand van het brein, en niet per se een voorbode van de naderende dood. Het feit dat BDE niet per se gekoppeld is aan een 'bijna dood' toestand, blijkt uit de medische dossiers van bijna de helft van mensen met een BDE. Toch rapporteerden zij gevoelens als: uit het lichaam treden, het verleden herbeleven etc.[1

] Volgens neuroloog Kevin Nelson ontstaan deze verschijnselen omdat het bewustzijn zijn oriëntatie kwijtraakt. Dit lijkt op verschijnselen die ook tijdens de droomslaap kunnen voorkomen of bij een toestand als epilepsie. Ook tijdens de droom wordt het lichamelijk gevoel uitgeschakeld en zijn er soms visuele belevingen en/of gevoelens van euforie. Deze bewustzijnsverschijnselen kunnen ontstaan doordat een gebied in de hersenstam dat de cortex aanstuurt de hersenen omschakelt naar de toestand van het droombewustzijn. Het eindstation daarbij is het gebied in hersenen dat ligt op de grens van de temporale en pariëtale kwab (met name de gyrus angularis). Dit gebied lijkt een belangrijke rol te spelen bij stoornissen waarbij iemand zijn oriëntatie ten opzichte van het eigen lichaam kwijtraakt. Dit is onder meer aangetoond door dit gebied bij patiënten elektrisch te stimuleren.of na neurochirurgie

Waarnemingen die een biologische verklaring van de BDE ondersteunen:
Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met BDE's. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.
Circa twintig procent van de piloten die bewusteloos raken wanneer ze tijdens een training in een centrifuge aan hoge G-krachten worden blootgesteld, ervaart een klassieke bijna-doodervaring, inclusief de ervaring van uittreding
In de jaren negentig heeft Dr. Rick Strassman aan de Universiteit van New Mexico onderzoek verricht naar de hallucinogene drug dimethyltryptamine (DMT, intraveneus toegediend). Strassman propageerde de theorie dat het vrijmaken van een grote hoeveelheid DMT vanuit de pijnappelklier vlak voor de dood of bijna-dood de oorzaak is van het fenomeen van de bijna-doodervaring[7].
De psychiater Dr. Karl Jansen heeft in 1995 bijna-doodervaringen kunnen reproduceren door het anestheticum ketamine te gebruiken, wat een aanwijzing kan zijn voor een biologische verklaring voor de ervaring
Het fenomeen van uittreding, dat vaak wordt beschreven door personen die een bijna-doodervaring hebben gehad, kan ook kunstmatig worden opgewekt door middel van drugsgebruik. Vooral dissociatieve drugs.
Gevoelens van uittreding kunnen ook kunstmatig worden opgewekt door het elektrisch stimuleren van de gyrus angularis

Een theorie van Shawn Thomas (2004) stelt dat de neurotransmitter agmatine ((4-aminobutyl)guanidine) de sleutelsubstantie voor bijna-doodervaringen is.[10]
Net zoals bij dromen kan de inhoudelijke ervaring van een BDE lang lijken te duren terwijl die zich neurologisch in korte tijd manifesteert.
Mensen die een BDE hebben gemeld bij een levensbedreigende situatie veranderen daarna. Maar dat gebeurt ook bij mensen die met de mogelijkheid van hun eigen dood worden geconfronteerd, zonder dat ze een BDE hebben. Het is daarom waarschijnlijk dat niet de BDE maar de levensbedreigende situatie de verandering oproept. Wanneer een BDE optreedt in een ongevaarlijke situatie of kunstmatig wordt opgewekt treedt er ook geen belangrijke verandering op.
De medisch redacteur van The Arizona Republic schreef in 1977: "Wanneer het fysieke activiteitsniveau een heel laag punt bereikt heeft, zoals onder narcose, of ten gevolge van ziekte of verwonding, neemt de automatische beheersing van de lichaamsfuncties dienovereenkomstig af. Aldus komen de neurohormonen en catecholaminen van het zenuwstelsel vrij en worden in ongecontroleerde hoeveelheid uitgestort. Dit resulteert onder andere in de hallucinatie die na terugkeer tot het bewustzijn wordt uitgelegd als was men gestorven en weer tot leven teruggekeerd."

Interessant ^O^ Ik ben benieuwd hoe lang je brein dan nog actief blijft na een hartstilstand :o
pi_114957232
quote:
6s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:49 schreef senesta het volgende:

[..]

Maar is dat wel zo? Dat we helemaal niets weten? Zie jij niet vaak bij mensen dat bepaalde thema's steeds terug komen in hun leven? Ik zie dat heel erg veel. En dat mensen dan vaak toch steeds dezelfde keuze maken of de moeilijke maar juiste keuze niet aangaan?

Interessante benadering, ga ik eens over nadenken.
Want als je het zo ziet zou dat betekenen dat wij in het rijke westen geboren zijn als een soort beloning voor vroegere, zwaardere levens? En de mensen in de landen waar honger heerst zijn nog een paar levens verwijderd van deze welvaart?
pi_114960518
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:26 schreef Luxuria het volgende:
Volgens mij kun je als je onder hypnose gaat, wel zulke 'herinneringen' terughalen.
Idd zie bijv de boeken van Dolores Cannon
I understand how you feel. You see, it's all very clear to me now. The whole thing. It's wonderful.
pi_114960636
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:20 schreef Paskal het volgende:
Misschien bestaan de herinneringen van je vorige leven nog in je onderbewuste. Fouten die je toen heb gemaakt maak je onbewust niet nog een keer.
De herinneringen bestaan idd nog in je onderbewuste
Probleem is dat je bewuste de bovenhand heeft over je onderbewuste en je dus wel dezelfde fouten kan maken. Daarom de term "Wheel of Karma" ... je blijft hier terugkomen omdat je blijkbaar toch dezelfde fouten maakt.
pi_114960844
quote:
6s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:49 schreef senesta het volgende:
:Y)
quote:
Idd, de vrije wil hier op Aarde en alle aardse verlokkingen en misleiders doen je blijkbaar regelmatig foute beslissingen nemen.
Je onderbewustzijn doet soms wel pogingen om je om je goede pad (het pad dat je gekozen had voor je naar hier kwam) te leiden, maar dit wordt meestal niet begrepen.

quote:
Als er geen reincarnatie is, is er ook geen nut natuurlijk. Dan is het 1 leven en gedaan. Dan zijn er geen goede of foute keuzes in je leven.
pi_114961437
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 19:48 schreef UncleScorp het volgende:
Als er geen reincarnatie is, is er ook geen nut natuurlijk. Dan is het 1 leven en gedaan. Dan zijn er geen goede of foute keuzes in je leven.
En wat als het nut is om als soort een lang pad te bewandelen terwijl onze leventjes maar een enkele keer voorkomen en heel kort van duur zijn?

Ik denk dat reïncarnatie eerder afbreuk doet aan het nut van een individueel mensenleven, aangezien er toch zat andere kansen zouden zijn een goed leven te leiden.
pi_114961962
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:00 schreef Gray het volgende:
En wat als het nut is om als soort een lang pad te bewandelen terwijl onze leventjes maar een enkele keer voorkomen en heel kort van duur zijn?
Onze ziel is onsterfelijk, en als je eons en eons levens beleeft zijn onze aardse levens idd maar een peulschil. Een leven als plant of een rots leert je ook iets uit.
En wat bedoel je met "als soort een lang pad bewandelen" ?
pi_114962175
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:11 schreef UncleScorp het volgende:

[..]

Onze ziel is onsterfelijk, en als je eons en eons levens beleeft zijn onze aardse levens idd maar een peulschil. Een leven als plant of een rots leert je ook iets uit.
Ik geloof niet in een ziel, dus reïncarnatie in die vorm acht ik dus ook niet voor mogelijk.

quote:
En wat bedoel je met "als soort een lang pad bewandelen" ?
Dat wij als soort vanuit de modder tot sterrekinderen verworden en ons 1 maken met het universum, meer nog dan we al zijn. :)
pi_114964777
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 17:20 schreef Paskal het volgende:

[..]

Ik maak nog best veel fouten e
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 16:22 schreef Gray het volgende:

[..]

Kleinere deeltjes, kleinere deeltjes, en dat gaat nog wel even zo door. Maar het grootste deel is niets, of eigenlijk een potentie van iets.

Uiteindelijk is het allemaal een trilling, zo lijkt.
electronen zijn elementaire deeltjes en protonen bestaan uit quarks (elementaire deeltjes)
quote:
0s.gif Op maandag 30 juli 2012 18:46 schreef Loppe het volgende:
Electronen zijn nu elementaire deeltjes;
protonen bestaan uit 2 up en 1 down quark (quarks zijn ook elementaire deeltjes);
neutron 1 up en 2 down quarks.

Alle atomen bestaan dus uit 3 elementaire deeltjes: electron, up en down quark

En waar die elementaire deeltje uit bestaan, zijn ze nog aan het onderzoeken.
pi_114965675
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:56 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ik maak nog best veel fouten e

[..]

electronen zijn elementaire deeltjes en protonen bestaan uit quarks (elementaire deeltjes)

[..]

Electronen zijn nu elementaire deeltjes;
protonen bestaan uit 2 up en 1 down quark (quarks zijn ook elementaire deeltjes);
neutron 1 up en 2 down quarks.

Alle atomen bestaan dus uit 3 elementaire deeltjes: electron, up en down quark

En waar die elementaire deeltje uit bestaan, zijn ze nog aan het onderzoeken.
Ik kwam net dit tegen:
quote:
Is the electron divisible or more broadly do we know if subatomic particles are composed of smaller component particles and if so is there really no smallest particle?
If everything goes to plan, that plan being the Standard Model, the three lepton flavors with their three corresponding neutrinos, the six quark flavors having three colors each, the six force carrier particles, the Higgs boson, and all of their corresponding, if applicable, antiparticles, will be the absolute smallest particles. So far, so good, as there is absolutely no evidence of anything smaller than these, and in fact, we've reached a point of experimental energy amounts where we can safely say that these are the smallest particles out there, assuming we're heading in the right direction with our Standard Model. If the Higgs boson doesn't end up being observed at the LHC, however, we're screwed.

To specifically answer your question, the electron, which is one of the lepton flavors, is one of the indivisible/smallest particles I was talking about.

Read more: http://wiki.answers.com/Q(...)rticle#ixzz22K6mrQgR
Het Higgs-deeltje is inmiddels gevonden. :)
pi_114969068
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 21:12 schreef Gray het volgende:
Het Higgs-deeltje is inmiddels gevonden. :)
hoho dat is nog niet zeker.

Er is een nieuwe boson gevonden die veel zwaarder is dan de rest.
Of dit het Higgs boson is of 1 van de meerdere higgs bosonen of andere bosonen is nog niet bekend.
pi_114969105
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 22:09 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

hoho dat is nog niet zeker.

Er is een nieuwe boson gevonden die veel zwaarder is dan de rest.
Of dit het Higgs boson is of 1 van de meerdere higgs bosonen of andere bosonen is nog niet bekend.
Oh okee dan. :)
pi_114969861
Ik kom na de dood.
Jij bent mij.
I did not have sex, with that woman
  woensdag 1 augustus 2012 @ 22:32:10 #113
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_114970434
Ik breng even het goede nieuws. Je -kan- na de dood nog "komen".

http://en.wikipedia.org/wiki/Electroejaculation
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  Moderator woensdag 1 augustus 2012 @ 22:32:36 #114
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_114970458
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 22:23 schreef Berlusconi het volgende:
Ik kom na de dood.
Jij bent mij.
Bassos? :o
  woensdag 1 augustus 2012 @ 22:35:50 #115
366332 Fruscayerdrix
Hendr-ayer-ante
pi_114970674
Oke ik zat laatst een beetje te filosoferen over het volgende (sidebar: ik had wel geblowd):

Ik vind het zelf altijd een beetje een dooddoener om te denken dat we niets meer zijn dan een verzameling moleculen, atomen en chemische verbinden, maar daarvan uitgaande kom je al gauw tot de conclusie dat jij en ik uit dezelfde stofjes bestaan, maar in een verschillende samenstelling, waardoor verschillende unieke personen ontstaan. Jij ben immers jij, en ik ben ik (tenzij ik in een simulatie leef en jullie slechts figuranten zijn, maar dat even terzijde ;) ).
Als wij doodgaan komen alle moleculen, die ooit deel uit maakten van jouw wezen, weer terug in een de aarde en worden onderdeel van een plant, van een dier of whatever dan ook. Alles wat jij ooit was blijft dus bestaan, maar op een andere plek.

Ervan uitgaande dat het heelal zo goed als oneindig te noemen is en dat tijd oneindig is, dan is het wat mij betreft slechts een kwestie van tijd voordat jij weer tot leven komt. Een kwestie van wachten totdat alle moleculen die ooit jou vormden weer bij elkaar zijn en jou (lichaam en persoonlijkheid of geest) weer vormen.
Let wel, het gaat natuurlijk miljarden jaren duren omdat de kans dát het gebeurt bizar klein is. De kleinste afwijking zorgt er immers al voor dat jij jezelf niet bent (dus als jouw ouders een seconde later sex hebben kom jij niet tot leven en moet 'je' weer honderden miljarden jaren wachten). Maar als je maar lang genoeg wacht gebeurt het vanzelf. Het is al eens eerder gebeurt (je leeft namelijk nu) dus waarom zou het niet nog eens gebeuren.

Misschien heb je hiervoor ook al eens geleefd en heeft het vervolgens miljarden jaren geduurd voor je weer 'tot leven kwam'. Dat alle omstandigheden weer exact gelijk waren om de hele cyclus opnieuw te doorlopen.

Ik had het hier laatst ook met iemand in de kroeg over, maar ik kon haar niet aan het verstand brengen dat ik wel begrijp dat de kans bizar klein is, maar dat als tijd zo goed als oneindig is het slechts een kwestie van wachten is.

Het is een beetje het idee dat alles wat mogelijk is zich ooit zal afspelen, en dat dingen ook opnieuw kunnen plaatsvinden. Alle materie is immer aanwezig.

Ben ik nou gek?
Materialism: small things to amuse small minds.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 22:47:40 #116
224960 highender
Travellin' Light
pi_114971466
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 22:35 schreef Fruscayerdrix het volgende:
Oke ik zat laatst een beetje te filosoferen over het volgende (sidebar: ik had wel geblowd):

Ik vind het zelf altijd een beetje een dooddoener om te denken dat we niets meer zijn dan een verzameling moleculen, atomen en chemische verbinden, maar daarvan uitgaande kom je al gauw tot de conclusie dat jij en ik uit dezelfde stofjes bestaan, maar in een verschillende samenstelling, waardoor verschillende unieke personen ontstaan. Jij ben immers jij, en ik ben ik (tenzij ik in een simulatie leef en jullie slechts figuranten zijn, maar dat even terzijde ;) ).
Als wij doodgaan komen alle moleculen, die ooit deel uit maakten van jouw wezen, weer terug in een de aarde en worden onderdeel van een plant, van een dier of whatever dan ook. Alles wat jij ooit was blijft dus bestaan, maar op een andere plek.

Ervan uitgaande dat het heelal zo goed als oneindig te noemen is en dat tijd oneindig is, dan is het wat mij betreft slechts een kwestie van tijd voordat jij weer tot leven komt. Een kwestie van wachten totdat alle moleculen die ooit jou vormden weer bij elkaar zijn en jou (lichaam en persoonlijkheid of geest) weer vormen.
Let wel, het gaat natuurlijk miljarden jaren duren omdat de kans dát het gebeurt bizar klein is. De kleinste afwijking zorgt er immers al voor dat jij jezelf niet bent (dus als jouw ouders een seconde later sex hebben kom jij niet tot leven en moet 'je' weer honderden miljarden jaren wachten). Maar als je maar lang genoeg wacht gebeurt het vanzelf. Het is al eens eerder gebeurt (je leeft namelijk nu) dus waarom zou het niet nog eens gebeuren.

Misschien heb je hiervoor ook al eens geleefd en heeft het vervolgens miljarden jaren geduurd voor je weer 'tot leven kwam'. Dat alle omstandigheden weer exact gelijk waren om de hele cyclus opnieuw te doorlopen.

Ik had het hier laatst ook met iemand in de kroeg over, maar ik kon haar niet aan het verstand brengen dat ik wel begrijp dat de kans bizar klein is, maar dat als tijd zo goed als oneindig is het slechts een kwestie van wachten is.

Het is een beetje het idee dat alles wat mogelijk is zich ooit zal afspelen, en dat dingen ook opnieuw kunnen plaatsvinden. Alle materie is immer aanwezig.

Ben ik nou gek?
Nee hoor, maar je zou dan ook aan het volgende kunnen denken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiverse
http://en.wikipedia.org/wiki/Many-worlds_interpretation
http://en.wikipedia.org/wiki/Many-minds_interpretation

En wat uitgebreider leesvoer:
http://space.mit.edu/home/tegmark/multiverse.pdf

En interessant kijkvoer:
  woensdag 1 augustus 2012 @ 22:57:25 #117
366332 Fruscayerdrix
Hendr-ayer-ante
pi_114972111
quote:
Filmpje staat aan, maar dit gaat over parallellen. Wat ik bedoel gaat niet over een parallel universum, maar een oneindige aaneenschakeling van gebeurtenissen. Alle materie blijft in essentie gelijk en alles zal zich opnieuw afspelen als je maar lang genoeg wacht. Dat is dus anders dan een parallel. Begrijp je wat ik bedoel?

Ik ben een alpha dus het ontbreekt me even aan vocabulaire op dit gebied, helaas ;)
  woensdag 1 augustus 2012 @ 22:59:57 #118
224960 highender
Travellin' Light
pi_114972265
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 22:57 schreef Fruscayerdrix het volgende:

[..]

Filmpje staat aan, maar dit gaat over parallellen. Wat ik bedoel gaat niet over een parallel universum, maar een oneindige aaneenschakeling van gebeurtenissen. Alle materie blijft in essentie gelijk en alles zal zich opnieuw afspelen als je maar lang genoeg wacht. Dat is dus anders dan een parallel. Begrijp je wat ik bedoel?

Ik ben een alpha dus het ontbreekt me even aan vocabulaire op dit gebied, helaas ;)
Ik begrijp wat je bedoelt, het komt echter op hetzelfde neer, de sleutel hierin is oneindigheid ;) .
pi_114972874
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 22:57 schreef Fruscayerdrix het volgende:

[..]

Het is hetzelfde.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 23:14:38 #120
366332 Fruscayerdrix
Hendr-ayer-ante
pi_114973129
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar bij de situatie van highender spelen verschillende situaties zich gelijktijdig af. Ik kan links af en rechts af. Door een keuze te maken creëer ik een parallel universum. Dat impliceert meerdere 'werelden'.
Ik ga meer uit van één universum dat in een oneindige cyclus zit door de oneindigheid van tijd en materie.
pi_114973268
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 23:14 schreef Fruscayerdrix het volgende:
Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar bij de situatie van highender spelen verschillende situaties zich gelijktijdig af. Ik kan links af en rechts af. Door een keuze te maken creëer ik een parallel universum. Dat impliceert meerdere 'werelden'.
Ik ga meer uit van één universum dat in een oneindige cyclus zit door de oneindigheid van tijd en materie.
Een multiversum. Dat is hetzelfde.
  woensdag 1 augustus 2012 @ 23:19:55 #122
366332 Fruscayerdrix
Hendr-ayer-ante
pi_114973482
quote:
12s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 23:16 schreef Gray het volgende:

[..]

Een multiversum. Dat is hetzelfde.
Aight :) Dan was mijn gedachtegang dus niet zo uniek.
Wel leuk dat er dus een hoop andere mensen bezig zijn met dit soort dingen.

Ik ga 't filmpje afkijken ;)
  woensdag 1 augustus 2012 @ 23:21:18 #123
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_114973561
De zee blijft de zee. Het leven het leven.
Onbewogen in beweging.
Overal, altijd, nergens en nooit.

Dezelfde,
en tegelijkertijd nooit dezelfde.

--

"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  donderdag 2 augustus 2012 @ 00:10:22 #124
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_114976235
Wie gaat er dood?

Een verzameling gedachtes? Herinneringen? Emoties?
En welke van al die jongens maken mij exact tot 'mij', dan?
Bij het wegnemen van welke gedachte of herinnering of emotie val ik spontaan uit elkaar?
Of ben ik een lichaam? Water, vlees en al haar chemische verbindingen?
En in welk lichaamsdeel zit ik dan opgesloten, precies?
In welke cellen? Of cel?

Of ben ik misschien louter deze ervaring?
Of ben ik deze? ... Of toch deze?

En waar begint en eindigt zo'n ervaring eigenlijk?
Van hier... tot... hier? Was dat er eentje?
En waar is ie nu gebleven? En wanneer komt de volgende?
Nu? ... Nu?
En wie of wat ervaart al die zogenaamde ervaringen eigenlijk allemaal, altijd maar weer, moeiteloos?

Oh, en waar is eigenlijk de tijd?
Waar is de fuckin tijd?

Ik zoek 'm al de hele tijd, De Tijd.
Kan iemand 'm misschien even aanwijzen?
Ik bedoel, waar verstopt die eikel zich toch voortdurend?

Vragen, vragen, vragen...
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_114979708
quote:
2s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 23:21 schreef DO2 het volgende:
De zee blijft de zee. Het leven het leven.
Onbewogen in beweging.
Overal, altijd, nergens en nooit.

Dezelfde,
en tegelijkertijd nooit dezelfde.

--

[ afbeelding ]
Mooie vergelijking... ^O^
pi_115785555
Ik denk dat tijd een ervaring is. Elke seconde die voorbij gaat bestaat oneindig. Wij ervaren het leven als liniair omdat onze hersens dat zo ervaren. Ik ben van mening dat het universum oneindig is.
Laten we zeggen dat je leven elke keer weer overnieuw zou beginnen dan weet je dat niet omdat je hersens het niet kan herinneren, misschien dat een deja vu een vage herinnering is wie weet.
pi_115787274
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:01 schreef Hardrebel het volgende:
Ik denk dat tijd een ervaring is. Elke seconde die voorbij gaat bestaat oneindig. Wij ervaren het leven als liniair omdat onze hersens dat zo ervaren. Ik ben van mening dat het universum oneindig is.
Laten we zeggen dat je leven elke keer weer overnieuw zou beginnen dan weet je dat niet omdat je hersens het niet kan herinneren, misschien dat een deja vu een vage herinnering is wie weet.
Mooi uitgelegd dat tijd voor ons lineair is omdat onze hersenen dat zo ervaren.
Het universum is oneindig dus is er geen lineaire tijd ...
Hoeveel is oneindig min 2012 jaar ? :)
pi_115787385
Bekijk het ook eens vanuit het andere perspectief zou ik tegen mensen willen zeggen. Stel je leeft in een eeuwige etherische realiteit waarin liefde en geluk altijd aanwezig zijn. Zou je dan niet af en toe iets anders willen ervaren, zoals een 3-dimensionale realiteit als het universum om zo dingen te leren en te ervaren? Een mensenleven gaat voorbij in een oogwenk vergeleken met de eeuwigheid in die andere realiteit.

Ik weet zeker dat wanneer wij hier een technologie ontwikkelen die een persoon een andere realiteit laat ervaren, dat deze technologie dan heel populair zou zijn.

Nu zoeken wij mensen al ervaringen op waarbij we onszelf even kunnen vergeten om op te gaan in een verhaal. Denk aan films of series die mensen graag kijken. En neem daarbij het feit dat we alles steeds realistischer willen hebben: surround geluid, 3D tv, geur TV... Ik weet zeker dat wanneer we een virtual reality bril of iets dergelijks hebben die ons volledig laat opgaan in de ervaring van die virtuele realiteit dat de meeste mensen niet kunnen wachten om dat te ervaren.

En als die virtual reality technologie zo geavanceerd is dat je een half uur van je leven kunt "opofferen" om 24 uur te ervaren in die gecreëerde virtuele realiteit, waarbij je dan door manipulatie van je hersengolven vergeet dat die virtuele realiteit niet echt is, dan zullen mensen in de rij staan om dat te ervaren.

Net zoals bij bungeejumpen waarbij we ons ook overgeven aan iets, maar alleen omdat we weten dat er een einde komt aan de ervaring en dat we verder kunnen met ons leven. We doen iets waanzinnigs (van een brug springen) gewoon om die ervaring te kunnen hebben. Zo zou dat met een virtuele realiteit ook gaan. Ik denk dat mensen graag een half uur opofferen met het risico dat ze die 24 uur in die andere realiteit een wat mindere ervaring kunnen hebben. Dat maakt nl. niet uit, want de ervaring stopt toch en dan kun je weer verder met je leven.
pi_115788137
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik weet zeker dat wanneer wij hier een technologie ontwikkelen die een persoon een andere realiteit laat ervaren, dat deze technologie dan heel populair zou zijn.
Je zou eens moeten kijken hoever we nu al zijn:
Zet 'm op 720p ;)
pi_115788240
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 17:05 schreef Gray het volgende:

[..]

Zet 'm op 720p ;)
Ja cool :)

Moet je nagaan wat we kunnen over 20 jaar!
  maandag 20 augustus 2012 @ 17:20:48 #131
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_115788683
Wat komt er na de dood? Geen idee, maar ik denk niet dat het iets slechts is. Hoe vaak hoor je het niet van mensen die bijna overlijden, dat ze ineens verloren familie om zich heen zien staan. Het zou zo mooi zijn als dat echt zo is. Ik zou graag mijn verloren dierbaren weer ontmoeten als ik sterf.

Mijn grootvader zag zijn overleden broertje in de hoek van de kamer staan. Dat moet hem toch een zekere rust hebben gegeven in zijn laatste momenten...
(Un)masking for the greater good.
pi_115804340
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 17:20 schreef Natalie het volgende:
Wat komt er na de dood? Geen idee, maar ik denk niet dat het iets slechts is. Hoe vaak hoor je het niet van mensen die bijna overlijden, dat ze ineens verloren familie om zich heen zien staan. Het zou zo mooi zijn als dat echt zo is. Ik zou graag mijn verloren dierbaren weer ontmoeten als ik sterf.

Mijn grootvader zag zijn overleden broertje in de hoek van de kamer staan. Dat moet hem toch een zekere rust hebben gegeven in zijn laatste momenten...
Denk eerder dat het een hallucinatie is om het sterven van het lichaam , draaglijk voor de geest (hersens) te maken. Mijn Opa zag ook wat in de hoek van de kamer staan.
pi_115804413
Hoorde ook dat in je laatste secondes je hele leven voorbij komt, wie zegt dat je nu niet in de laatste seconde leeft en geen besef van de tijd hebt. En beleef je daar ook een laatste seconde in zodat je eeuwig leeft? soort mind(in)ception lol
pi_115806009
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:05 schreef Northside het volgende:
Ik hoop dat het leven een soort van les of ervaring is, waarna je 'ik' na je dood weer verder gaat. Lijkt me mooi.
Dit, dus een soort reincarnatie zou me vet lijken :D
  maandag 20 augustus 2012 @ 23:32:19 #135
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_115806014
Helemaal niks, geen bewustzijn, geen leven.
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_115806028
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 22:58 schreef Hardrebel het volgende:
Hoorde ook dat in je laatste secondes je hele leven voorbij komt, wie zegt dat je nu niet in de laatste seconde leeft en geen besef van de tijd hebt. En beleef je daar ook een laatste seconde in zodat je eeuwig leeft? soort mind(in)ception lol
Mindfuck :o
Maar dat zou betekenen dat je telkens het zelfde doet?
pi_115808441
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 16:42 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Bekijk het ook eens vanuit het andere perspectief zou ik tegen mensen willen zeggen. Stel je leeft in een eeuwige etherische realiteit waarin liefde en geluk altijd aanwezig zijn. Zou je dan niet af en toe iets anders willen ervaren, zoals een 3-dimensionale realiteit als het universum om zo dingen te leren en te ervaren? Een mensenleven gaat voorbij in een oogwenk vergeleken met de eeuwigheid in die andere realiteit.

Nu zoeken wij mensen al ervaringen op waarbij we onszelf even kunnen vergeten om op te gaan in een verhaal. Denk aan films of series die mensen graag kijken. En neem daarbij het feit dat we alles steeds realistischer willen hebben: surround geluid, 3D tv, geur TV... Ik weet zeker dat wanneer we een virtual reality bril of iets dergelijks hebben die ons volledig laat opgaan in de ervaring van die virtuele realiteit dat de meeste mensen niet kunnen wachten om dat te ervaren.

En als die virtual reality technologie zo geavanceerd is dat je een half uur van je leven kunt "opofferen" om 24 uur te ervaren in die gecreëerde virtuele realiteit, waarbij je dan door manipulatie van je hersengolven vergeet dat die virtuele realiteit niet echt is, dan zullen mensen in de rij staan om dat te ervaren.

Net zoals bij bungeejumpen waarbij we ons ook overgeven aan iets, maar alleen omdat we weten dat er een einde komt aan de ervaring en dat we verder kunnen met ons leven. We doen iets waanzinnigs (van een brug springen) gewoon om die ervaring te kunnen hebben. Zo zou dat met een virtuele realiteit ook gaan. Ik denk dat mensen graag een half uur opofferen met het risico dat ze die 24 uur in die andere realiteit een wat mindere ervaring kunnen hebben. Dat maakt nl. niet uit, want de ervaring stopt toch en dan kun je weer verder met je leven.
Sure thing!
pi_115811470
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 17:05 schreef Gray het volgende:

[..]

Zet 'm op 720p ;)
bizar,mooi filmpje ook
pi_115811480
quote:
0s.gif Op woensdag 1 augustus 2012 20:15 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik geloof niet in een ziel, dus reïncarnatie in die vorm acht ik dus ook niet voor mogelijk.

[..]

Dat wij als soort vanuit de modder tot sterrekinderen verworden en ons 1 maken met het universum, meer nog dan we al zijn. :)
ben dat eigenlijk wel met je eens, want een ziel hebben is eigenlijk het ultieme handvat van het ego, dat er een jij is in dit universum die al zo veel levens hebt geleefd, het ego smult daar natuurlijk van, maar binnen die droom zie je wel dat er een entiteit is die steeds terug komt naar de aarde om het 1 en ander te ervaren..we komen gewoon niet onder de spreek of schrijftaal uit,,maar als we uit zoemen is die ziel ook gewoon een vorm van energie net als al het andere.

ps; met de droom kan ik beter zeggen; mijn gedachten droom, dit hoeft natuurlijk niet jou gedachten stroom te zijn. ;)

[ Bericht 4% gewijzigd door valandil25 op 21-08-2012 06:20:34 ]
pi_115811495
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 16:19 schreef UncleScorp het volgende:

[..]

Dat zeggen we na de dood ook ;)
haha
pi_115811530
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 juni 2012 18:49 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

dat vind ik een prachtige vraag!
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 09:31:21 #142
8372 Bastard
Persona non grata
pi_115813108
Naar de woorden van de Franse filosoof Voltaire: "Per slot van rekening is tweemaal geboren worden niet wonderlijker dan eenmaal."
The truth was in here.
pi_115813805
quote:
6s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:31 schreef Bastard het volgende:
Naar de woorden van de Franse filosoof Voltaire: "Per slot van rekening is tweemaal geboren worden niet wonderlijker dan eenmaal."
:W
Welkom terug uit het Rijk der Doden :Y)
  dinsdag 21 augustus 2012 @ 11:07:55 #144
8372 Bastard
Persona non grata
pi_115815435
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 10:02 schreef UncleScorp het volgende:

[..]

Welkom terug uit het Rijk der Doden :Y)
Er is licht aan het einde van de tunnel hoor!
The truth was in here.
pi_115828239
quote:
1s.gif Op maandag 20 augustus 2012 23:32 schreef Nestalgie het volgende:

[..]

Mindfuck :o
Maar dat zou betekenen dat je telkens het zelfde doet?
*)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')