abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Sport maandag 25 juni 2012 @ 21:52:47 #76
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113386909
Vroeger (tot een jaar of twee geleden) werden de vier noordelijke sporen gebruikt voor Weesp-Muiderpoort-Centraal, met de IC's op de buitenste sporen en de stoppers voor Muiderpoort op de binnenste. Maar nu er zoveel leeg mat van en naar de Watergraafsmeer moet, heeft men er voor gekozen om de noordelijke twee van de vier te gaan gebruiken voor twee richtingen Centraal-Watergraafsmeer, en de middelste twee (van de zes totaal) voor Centraal-Muiderpoort-Weesp. Er kan nog wel vanaf die sporen de Watergraafsmeer op gereden worden, maar slechts 1 spoor op waarbij de trein uitgehaald moet worden om langs een reinigingsperron te komen. En daarbij zit je ook nog met het kruisen van het treinverkeer Weesp-Muiderpoort.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  maandag 25 juni 2012 @ 21:53:36 #77
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113386961
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:45 schreef James1988 het volgende:
En er moeten ook nog wat cargoboeren overheen met kolen, afval, enzovoorts.
*Kuch Freiburg (Breisgau) O+
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_113386972
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:52 schreef James1988 het volgende:

[..]

Dat klopt, dingen gaan wel eens stuk. Maar NS Hispeed is hier zwaar de dupe, en vele reizigers zijn dat dus ook.

Hadden er een paar meer wissels gelegen, dan was de hele Watergraafsmeer waarschijnlijk een stuk beter te bereiken geweest, en dan hadden we er nu niet zo'n last van.

Is het het waard om al die wissels te financiëren en te onderhouden ten opzichte van iets wat 1x in de 80 jaar gebeurd?
  Redactie Sport maandag 25 juni 2012 @ 21:54:31 #79
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113387002
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:52 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Hij doet de stroomafnemer (pantograaf) naar beneden en zet de snelschakelaar om. Hierdoor is de trein even niet voorzien van spanning. De trein rolt gewoon door, en hij zet later de stroomafnemer weer op, en als de spanning naar wens is, dan gaat de snelschakelaar weer om, en dan rijdt ie vrolijk verder :)
En bij veel bruggen is het alleen nodig om even de tractie uit te schakelen, aangezien aan het einde van de brug de stroomafnemer weer netjes opgepakt wordt om hem onder de draad te leiden. Het uitschakelen van de tractie is om een vlamboog te voorkomen.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_113387045
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:52 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Hij doet de stroomafnemer (pantograaf) naar beneden en zet de snelschakelaar om. Hierdoor is de trein even niet voorzien van spanning. De trein rolt gewoon door, en hij zet later de stroomafnemer weer op, en als de spanning naar wens is, dan gaat de snelschakelaar weer om, en dan rijdt ie vrolijk verder :)
Interessant. Maar gaat dan binnenin de verlichting ook uit e.d.? Dat heb ik volgens mij nog nooit gemerkt namelijk :P
pi_113387064
Is dat zo?

Zoals ik het heb geleerd in die paar keren dat ik met een E-loc heb gereden is dat de stroomafnemer naar beneden moet bij een stroomloze brug, omdat hij anders geen tegendruk meer krijgt en omhoog schiet. Dan trek je rijdraad helemaal aan gort.
pi_113387072
Nee, de airco wel.
  maandag 25 juni 2012 @ 21:55:58 #83
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113387078
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:53 schreef b2py het volgende:

[..]

Is het het waard om al die wissels te financiëren en te onderhouden ten opzichte van iets wat 1x in de 80 jaar gebeurd?
Is het het waard om gedurende langere periode (we spreken over maanden hier!) beperkt treinverkeer te hebben omdat er iets stuk is, en zo dus vele duizenden reizigers linksom of rechtsom te duperen?

- Fyra heeft 7 dagen niet gereden op Asd - Shl, en maar 1x per uur.
- IC Brussel gaat slechts tot Schiphol ('minor inconvenience', maar nog steeds niet zoals gepland)
- CNL en sommige ICE's beperkt tot Utrecht ipv Amsterdam
- Thalys soms (dus niet altijd, maar... soms, als we er zin in hebben) beperkt tot Schiphol
pi_113387080
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:55 schreef ArnosL het volgende:

[..]

Interessant. Maar gaat dan binnenin de verlichting ook uit e.d.? Dat heb ik volgens mij nog nooit gemerkt namelijk :P
Nee, een trein heeft ook een accu ;)
  Redactie Sport maandag 25 juni 2012 @ 21:56:17 #85
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113387096
quote:

[..]

De verlichting blijft wel werken, maar de leeslampjes gaan uit (en ook niet weer vanzelf aan) en de airco gaat ook uit.
PM mij!
  maandag 25 juni 2012 @ 21:56:19 #86
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_113387100
quote:

[..]

Weet niet of het klopt, maar merk wel eens in de Amersfoort - Leeuwarden dat de airco uitgaat en een half minuutje later weer aan.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 juni 2012 @ 21:56:23 #87
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113387105
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:54 schreef dennistd het volgende:

[..]

En bij veel bruggen is het alleen nodig om even de tractie uit te schakelen, aangezien aan het einde van de brug de stroomafnemer weer netjes opgepakt wordt om hem onder de draad te leiden. Het uitschakelen van de tractie is om een vlamboog te voorkomen.
Precies. Alleen al tussen Leeuwarden en Heerenveen liggen vier van zulke bruggen.

Bij Hrmk (Van Harinxma kanaal, aan de rand van Leeuwarden) zie ik nog wel eens vonken :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  PR/Manusje van alles maandag 25 juni 2012 @ 21:56:59 #88
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_113387142
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:54 schreef dennistd het volgende:

[..]

flits flits. :D
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  maandag 25 juni 2012 @ 21:57:21 #89
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113387165
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:56 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Precies. Alleen al tussen Leeuwarden en Heerenveen liggen vier van zulke bruggen.

Bij Hrmk (Van Harinxma kanaal, aan de rand van Leeuwarden) zie ik nog wel eens vonken :P
Bij Heerhugowaard hebben ze er ook eentje geloof ik :Y
pi_113387175
Hmm ja ik dacht dus dat er zowel vlak voor als na die brug nog wissels lagen.. Maar wanneer een trein dus 'even' over het spoor op de brug naar Weesp/Almere gaat rijden, kan hij pas bij Muiderpoort weer het spoor naar de Watergraafsmeer op :? . Goed idee wel, dat weghalen van wissels.
pi_113387240
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Klopt, de Bolbrug!
En de brug bij Krommenie-Assendelft.
Kaagbrug op Hoofddorp - Leiden.
  PR/Manusje van alles maandag 25 juni 2012 @ 21:58:37 #92
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_113387244
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:57 schreef Ireyon het volgende:
Hmm ja ik dacht dus dat er zowel vlak voor als na die brug nog wissels lagen.. Maar wanneer een trein dus 'even' over het spoor op de brug naar Weesp/Almere gaat rijden, kan hij pas bij Muiderpoort weer het spoor naar de Watergraafsmeer op :? . Goed idee wel, dat weghalen van wissels.
ik denk dat dat 'even' al genoeg is om andere treinen vertraging te bezorgen. :o
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  Redactie Sport maandag 25 juni 2012 @ 21:58:46 #93
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113387252
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:55 schreef Monopoly het volgende:
Is dat zo?

Zoals ik het heb geleerd in die paar keren dat ik met een E-loc heb gereden is dat de stroomafnemer naar beneden moet bij een stroomloze brug, omdat hij anders geen tegendruk meer krijgt en omhoog schiet. Dan trek je rijdraad helemaal aan gort.
Is het niet zo dat daarvan de stroomafnemer hoger gaat? Hetzelfde is was het geval met de Belgische locs van de serie 11.8 die vroeger met de Benelux reden. In België hangt de bovenleiding hoger, dus komt de stroomafnemer ook hoger, en bij sommige Nederlandse bruggen te hoog om weer opgepikt te worden aan het einde van de brug. Daarvoor is er zelfs een special onderbord bij het seinbord 'stroomafnemer neer'. Dat is een B van Buitenlands.
PM mij!
  Redactie Sport maandag 25 juni 2012 @ 21:59:58 #94
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113387316
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:57 schreef Ireyon het volgende:
Zie ook deze tekening van sporenplan: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/wgm-asd.gif (Links van de tekening de bruggen, en achtereenvolgens naar rechts de Dijksgracht, Muiderpoort en de Watergraafsmeer.
PM mij!
pi_113387341
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:58 schreef dennistd het volgende:

[..]

Is het niet zo dat daarvan de stroomafnemer hoger gaat? Hetzelfde is was het geval met de Belgische locs van de serie 11.8 die vroeger met de Benelux reden. In België hangt de bovenleiding hoger, dus komt de stroomafnemer ook hoger, en bij sommige Nederlandse bruggen te hoog om weer opgepikt te worden aan het einde van de brug. Daarvoor is er zelfs een special onderbord bij het seinbord 'stroomafnemer neer'. Dat is een B van Buitenlands.
Ik zal dit eens navragen morgen tijdens mijn nachtdienst. Ben wel benieuwd! Kom ik woensdag op terug ;)
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 juni 2012 @ 22:01:20 #96
Maffe Fries
pi_113387396
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:57 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

het mooiste is bij ijzel. Heb dat eens goed kunnen aanschouwen nabij het Friese Idaerd toen ik daar op een vroege zaterdagochtend was. De trein naar Leeuwarden produceerde toen één grote vonkenregen. Die de andere kant op was helaas minder spectaculair
  maandag 25 juni 2012 @ 22:02:11 #97
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113387438
quote:
14s.gif Op maandag 25 juni 2012 22:01 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het mooiste is bij ijzel. Heb dat eens goed kunnen aanschouwen nabij het Friese Idaerd toen ik daar op een vroege zaterdagochtend was. De trein naar Leeuwarden produceerde toen één grote vonkenregen. Die de andere kant op was helaas minder spectaculair
Ja maar dat staat los van die stroomloze bruggen natuurlijk, dat heb je overal. Eigenlijk vooral daar waar WEL bovenleiding is :P
pi_113387463
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:59 schreef dennistd het volgende:

[..]

Zie ook deze tekening van sporenplan: http://sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_nummer/wgm-asd.gif (Links van de tekening de bruggen, en achtereenvolgens naar rechts de Dijksgracht, Muiderpoort en de Watergraafsmeer.
Ja daar zat ik dus al naar te kijken.. Als er bij 349 en 351 nu nog een stel wissels de andere kant op lag, was het rijden over 'verkeerd' spoor toch best mogelijk zonder al te veel hinder?
  Redactie Frontpage / Sport maandag 25 juni 2012 @ 22:03:10 #99
Maffe Fries
pi_113387490
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 22:02 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Ja maar dat staat los van die stroomloze bruggen natuurlijk, dat heb je overal. Eigenlijk vooral daar waar WEL bovenleiding is :P
klopt, maar het maakt het niet minder mooi :P
  maandag 25 juni 2012 @ 22:03:11 #100
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113387492
quote:
0s.gif Op maandag 25 juni 2012 21:59 schreef dennistd het volgende:

[..]

Bekijk eerst deze: Amsterdam Centraal

Stel dat je vanaf spoor 14ab besluit om via spoor 73 naar de Watergraafsmeer te rijden. Moet je de weg eens volgen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')