Maar zonder geloof zouden we het nooit hebben over twijfel en/of ongeloof.quote:Op donderdag 28 juni 2012 23:53 schreef Triggershot het volgende:
Twijfelen, geloven en niet geloven hebben allemaal een naam.
Dankzij zwart en wit hebben we grijs.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar zonder geloof zouden we het nooit hebben over twijfel en/of ongeloof.
Inderdaad, zonder twijfel zouden we het nooit hebben over geloof of ongeloofquote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dankzij zwart en wit hebben we grijs.
U riep?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 00:42 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dankzij zwart en wit hebben we grijs.
En laten we ook niet vergeten dat een geloof in een god en een vertrouwen in wetenschap elkaar helemaal niet op voorhand uitsluiten.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:41 schreef excalibert66 het volgende:
Kortom: ik geloof in God, een ander gelooft in de wetenschap, laten we gewoon elkaar respecteren en niet minder of dommer maken dan de ander.
Alleen als anderen dat ook mogen.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:41 schreef excalibert66 het volgende:
Persoonlijk vind ik enkele bovenstaande reacties, als dat een gelovige in iets belachelijks zou geloven of dat die dat maar in zijn kamer moet gaan beleiden eigenlijk te gek voor woorden. Als ik mijn geloof uit, mag dat ook gewoon op straat, ook gewoon op mijn werk en ook bijvoorbeeld hier, daar heeft niemand wat over te zeggen. Net als een ander die atheist of agnost is dat natuurlijk ook gewoon mag. Meningen verschillen en gelukkig mag dat in Nederland. Waarbij ik echt niet wil zeggen dat religieuzen daar ook allemaal zo heilig in zijn.
Helemaal mee eens, dat hoeft ook helemaal nietquote:Op maandag 15 juli 2013 23:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
En laten we ook niet vergeten dat een geloof in een god en een vertrouwen in wetenschap elkaar helemaal niet op voorhand uitsluiten.
Dat gezegd hebbende, welkom op Fok!
Ik heb niet het idee dat je in Nederland, waar ik in elk geval woon, je de kans hebt om opgepakt te worden of onder de medicatie gestopt dreigt te worden, omdat je je atheistische mening laat horen. Misschien wel in andere landen maar hier niet echt volgens mij. Dus helaas : ik hou me niet aan je opdrachtquote:Op maandag 15 juli 2013 23:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Alleen als anderen dat ook mogen.
Zo lang je op wordt gepakt voor je mening, jarenlang onder medicatie moet of aangevallen wordt op straat en niet op steun van de overheid hoeft te rekenen ja..
TOT die dag, mag je het lekker thuis doen, gelijk = gelijk.
Wel je mening, en geloof is een mening geen feit, dus of alle meningen zijn gelijk of alleen feiten mogen, en dan is religie verbotenquote:Op dinsdag 16 juli 2013 01:57 schreef excalibert66 het volgende:
[..]
Ik heb niet het idee dat je in Nederland, waar ik in elk geval woon, je de kans hebt om opgepakt te worden of onder de medicatie gestopt dreigt te worden, omdat je je atheistische mening laat horen. Misschien wel in andere landen maar hier niet echt volgens mij. Dus helaas : ik hou me niet aan je opdracht
Zit je nou serieus de 'mening' van een geestelijk gestoorde te vergelijken met de 'mening' van een religieus iemand?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 02:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Wel je mening, en geloof is een mening geen feit, dus of alle meningen zijn gelijk of alleen feiten mogen, en dan is religie verboten
Als je complete ruimte daar in wilt hebben moet je open staan voor alle (waan)ideeenquote:Op dinsdag 16 juli 2013 03:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zit je nou serieus de 'mening' van een geestelijk gestoorde te vergelijken met de 'mening' van een religieus iemand?
quote:
Daar ben ik het wel mee eens. De eerderbesproken definitie van iets dat de kosmos gemaakt heeft of het zelfs stuurt (wie weet zit er nog een laagje onder de kwantummechanicaquote:Op maandag 15 juli 2013 23:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
En laten we ook niet vergeten dat een geloof in een god en een vertrouwen in wetenschap elkaar helemaal niet op voorhand uitsluiten.
Er staan ook teksten in de Bijbel waarin God de opdracht geeft om mensen te vermoorden. Ook onschuldige kinderen. Dan kun je zeggen dat het een andere tijd was, maar hoe valt dat te rijmen met een eeuwige, perfecte God? De God van nu is dezelfde als die van toen. Is Hij dan van gedachten veranderd?quote:Op maandag 15 juli 2013 22:41 schreef excalibert66 het volgende:
Er stond hier ook iets over dat vrouwen van God mogen verkracht worden. Ik ken die tekst en het is duidelijk dat die uit het verband wordt gehaald, want er stonden dingen voor en ook de mannen werden gestenigd. Dat men dat in deze moderne tijd niet begrijpt, dat mag natuurlijk... er zijn meer dingen die gelukkig nu niet meer gebeuren ( behalve dan bij extremistische geloven zoals in de Arabische wereld ). Maar dat was een ander tijd, de Bijbel is toen ook geschreven en ik ben alleen maar blij dat dat nu niet meer van toepassing is, net als veel andere dingen die niet van toepassing zijn.
Is het niet vreemd dat wetenschap aanhangers, dit niet altijd even genuanceerd kunnen plaatsen.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat gezegd hebbende, welkom op Fok!
Een volmaakte God kan niet veranderen.quote:Op maandag 22 juli 2013 20:19 schreef _dodecahedron_ het volgende:
[..]
Er staan ook teksten in de Bijbel waarin God de opdracht geeft om mensen te vermoorden. Ook onschuldige kinderen. Dan kun je zeggen dat het een andere tijd was, maar hoe valt dat te rijmen met een eeuwige, perfecte God? De God van nu is dezelfde als die van toen. Is Hij dan van gedachten veranderd?
O ja, bedoel je daarmee dat een volmaakte God zich ook niet kan verplaatsen of voortbewegen enquote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:54 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Een volmaakte God kan niet veranderen.
Dat nadenken is apart. Het staat een paar keer in de bijbel dat God nadenkt of zich dingen afvraagt. Vreemd voor een Alwetende God.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:54 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
O ja, bedoel je daarmee dat een volmaakte God zich ook niet kan verplaatsen of voortbewegen en
Hoe zit met Zijn nadenken ?
Nadenken is een proces van innerlijke verandering. Dat lijkt me lastig te verenigen met het idee dat een God onveranderlijk is. Een God die niet veranderlijk is kan ook niet 'van het ene op het andere moment' besluiten om iets te scheppen. Ook zo'n besluit is een verandering.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 13:54 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
O ja, bedoel je daarmee dat een volmaakte God zich ook niet kan verplaatsen of voortbewegen en
Hoe zit met Zijn nadenken ?
Daarmee is dat ook een logisch bewijs argument tegen zijn bestaan.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nadenken is een proces van innerlijke verandering. Dat lijkt me lastig te verenigen met het idee dat een God onveranderlijk is. Een God die niet veranderlijk is kan ook niet 'van het ene op het andere moment' besluiten om iets te scheppen. Ook zo'n besluit is een verandering.
Toevallig las ik soera 28 van de Koran, het corrigerende Boek van God, gisteravond. De verzen in de Koran richten zich op het begrijpend vermogen van de mensen, een sterk argument nadat is gebleken dat al die eerdere wonderen niet genoeg indruk hebben achtergelaten.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:04 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat nadenken is apart. Het staat een paar keer in de bijbel dat God nadenkt of zich dingen afvraagt. Vreemd voor een Alwetende God.
Verplaatsen en voortbewegen...tsja, van God wordt gezegd dat hij alomtegenwoordig is. Dan heeft verplaatsen geen zin. Hij is er al.
Maar veranderen.... Een perfecte God is onveranderlijk.
Maleachi 3:6.
Voorwaar, Ik de HERE ben niet veranderd. Het woord HERE is JHWH, wat ‘Ik ben, die Ik
ben’ betekent. De betekenis van deze naam is onder andere dat God blijft wie Hij is, Hij is en
Hij zal zijn.
quote:Koran sura 28:
46. En gij waart niet aan de bergkant toen Wij (naar Mozes) riepen. Maar uit barmhartigheid van uw Heer zijt gij gezonden, opdat gij een volk naar hetwelk geen waarschuwer kwam voor u moogt waarschuwen opdat zij er lering uit mogen trekken.
47. En indien een ramp over hen zou komen wegens hetgeen zij verdienen, mogen zij niet meer zeggen: "Onze Heer, waarom zondt Gij ons geen boodschapper, opdat wij Uwe tekenen hadden kunnen volgen en onder de gelovigen konden zijn?"
48. Maar toen de Waarheid van Ons tot hen kwam, zeiden zij: "Waarom is hem niet hetzelfde gegeven als aan Mozes werd gegeven?" Verwierpen zij datgene niet, wat Mozes voorheen was gegeven? Zij zeiden: "Twee tovenaars die elkander ondersteunen." En dezen zeggen: "Wij geloven in beiden niet."
49. Zeg: "Brengt dan een Boek van Allah dat een betere leiding geeft dan dit, ik zal dat volgen, indien gij waarachtig zijt."
50. Maar als zij u niet antwoorden, weet dan dat zij slechts hun eigen begeerten volgen. En wie dwaalt meer dan hij die zijn eigen neigingen volgt zonder de leiding van Allah? Voorwaar, Allah leidt de onrechtvaardige mensen niet.
51. En Wij hebben inderdaad het Woord voortdurend aan hen nedergezonden opdat zij er lering uit mogen trekken.
quote:57. En zij (de bewoners van Mekka) zeggen: "Als wij de leiding met u zouden volgen, zouden wij van ons land worden weggevoerd." Hebben Wij voor hen geen veilig heiligdom opgericht waarheen allerlei vruchten worden gebracht als een voorziening van Ons? Maar de meesten onder hen begrijpen het niet."
58. En hoeveel steden hebben Wij niet vernietigd die trots waren op hun middelen van bestaan! En ginds waren hun woonplaatsen die tot op enkele na niet meer bewoond zijn geworden. En Wij zijn het Die de erfgenamen werden.
59. En uw Heer is niet zo, dat Hij steden vernietigt, voordat Hij in de hoofdstad een boodschapper heeft verwekt die hun Ons woord verkondigt; noch verwoesten Wij steden tenzij de bewoners er van onrechtvaardig zijn.
60. En wat u gegeven is dient slechts als middel van bestaan voor het tegenwoordige leven en ter versiering er van; en hetgeen bij Allah is, is beter en van langere duur. Wilt gij dit niet begrijpen?
quote:68. Uw Heer schept en kiest wat Hij wil, zij (de afgoden) hebben geen keuze. Glorie zij Allah en verheven is Hij boven alles wat zij met Hem vereenzelvigen.
Het christelijke Godsbeeld geeft toch helaas een ander beeld, hoe komt dat ?quote:71. Zeg: "Vertelt mij, als Allah de nacht over u doet voortduren tot de Dag der Opstanding, welke God is er naast Allah die u een licht kan brengen? Wilt gij dan niet luisteren?"
72. Zeg: "Vertelt mij, als Allah de dag voor u doet voortduren tot de Dag der Opstanding welke God is er dan naast Allah die u een nacht kan brengen waarin gij kunt rusten? Wilt gij dat niet inzien?"
73. Het is door Zijn barmhartigheid dat Hij nacht en dag voor u heeft ingesteld opdat gij er in moogt rusten en naar Zijn overvloed moogt uitzien, en opdat gij dankbaar moogt zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |