Het is inderdaad een moeilijk beroep. Dat rechtvaardigt op geen enkele wijze dat je iemand die zich niet verweert een paar keer in zijn kruis schopt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:04 schreef Cherna het volgende:
[..]
Man, je weet niet eens wat er precies gebeurt is. Grijpt men niet in is het niet goed, grijpt men wel in klaagt ook weer iedereen. In dit soort beroepen ben je vogelvrij. Ga je de fout in dan volgt een zware disciplinaire straf(mogelijk ontslag). En erger nog wanneer je bent aangevallen en een droeftoeter filmt alleen dat een conducteur/politie zich verweert ben je gezien. Want dat schaad het bedrijf(negatieve publiciteit). Jammer maar helaas.
Hoezo? Jij claimt dat het tuig is, maar als ik dan zeg dat ze heel menselijk de regels gaan overtreden en onder de staf uit pogen te komen om maar zoveel mogelijk boeven te vangen noem jij dat speculatie?quote:
Ik vind dat je als het bewijs onrechtmatig is verkregen je dat niet mee moet laten wegen. Ze mogen dan kijken of ze op andere manieren het bewijs rond kunnen krijgen.quote:Maar goed, jouw weigering om er echt op in te gaan is duidelijk. Moet ik je weer gaan vragen of je het echt prima vind dat we verder geen vragen meer stellen over het afgehakte hoofd waarop jij met veel tegenzin iets mompelt over dat dat toch nooit zal gebeuren?
Jouw rechtsgevoel laat zich met veel woorden omschrijven, maar "sterk ontwikkeld" hoort daar niet bij hoor...quote:Ik heb het prima. Ik heb alleen een sterk ontwikkeld rechtsgevoel, en ik stoor me nogal aan machtsmisbruik en arrogantie.
Je moet lezen. Film dan ook alles dus ook vooraf. Dat is wat ik zeg. Och en vrijheidsstraf is leuk maar vaak loopt de dader na een paar uurtjes weer lachend rond. De conducteur,politie of hulpverlener zit een paar weken overspannen thuis met allerlei onderzoeken aan zijn broek. En een schadevergoeding zit er meestal niet bij.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:14 schreef Viajero het volgende:
[..]
Het is inderdaad een moeilijk beroep. Dat rechtvaardigt op geen enkele wijze dat je iemand die zich niet verweert een paar keer in zijn kruis schopt.
Ontslag is in deze nog de allerminste straf, ik vind een vrijheidsstraf ook passend.
En mensen die machtsmisbruik en mishandeling filemn en aan het licht brengen droeftoeters noemen... hoe krijg je het uit je keyboard.
Dat lees ik er absoluut niet uit. Misschien moet je beter schrijven.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:16 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je moet lezen. Film dan ook alles dus ook vooraf. Dat is wat ik zeg.
Btw, je hebt het altijd over vrijheidsbeperkingen etc als ik het goed heb. Maar alles op youtube gooien vind je natuurlijk wel goed. Dus maw als het je uitkomt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:19 schreef Viajero het volgende:
[..]
Dat lees ik er absoluut niet uit. Misschien moet je beter schrijven.
Nee, er is een verschil tussen het openbaar maken van machtsmisbruik door politie, wat m.i. een plicht is, en het door de overheid inperken van privacy van mensen die niet zoals de politie een geweldsmonopolie hebben.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:24 schreef Cherna het volgende:
[..]
Btw, je hebt het altijd over vrijheidsbeperkingen etc als ik het goed heb. Maar alles op youtube gooien vind je natuurlijk wel goed. Dus maw als het je uitkomt.
Dat is er voor mij niet. Want als ik een sig, rook waar het niet mag gooi jij het bv op youtube als ik in functie zou zijn. Je bent dan zo laf om mij niet eerst te vragen waarom ik op dat moment een sig. rook.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:27 schreef Viajero het volgende:
[..]
Nee, er is een verschil tussen het openbaar maken van machtsmisbruik door politie, wat m.i. een plicht is, en het door de overheid inperken van privacy van mensen die niet zoals de politie een geweldsmonopolie hebben.
Moeilijk te begrijpen, ik weet het, maar toch een essentieel verschil.
Ok. ik geef het op. Je hebt gelijk, politie hoort gewoon zonder dat iemand daar iets van zegt mensen helemaal lens te trappen als ze daar toevallig zin in hebben. Dan leven we pas in een fijne wereld. Blij?quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:29 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dat is er voor mij niet. Want als ik een sig, rook waar het niet mag gooi jij het bv op youtube als ik in functie zou zijn. Je bent dan zo laf om mij niet eerst te vragen waarom ik op dat moment een sig. rook.
En dat gebeurt dagelijks.? Waarom heb ik daar nooit last van?quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:31 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ok. ik geef het op. Je hebt gelijk, politie hoort gewoon zonder dat iemand daar iets van zegt mensen helemaal lens te trappen als ze daar toevallig zin in hebben. Dan leven we pas in een fijne wereld. Blij?
Aanslagen zoals 9/11 gebeuren ook niet dagelijks. Is dat dan ook prima? Je argumenten worden steeds slechter.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:32 schreef Cherna het volgende:
[..]
En dat gebeurt dagelijks.? Waarom heb ik daar nooit last van?
Neequote:Op woensdag 20 juni 2012 22:35 schreef Viajero het volgende:
[..]
Aanslagen zoals 9/11 gebeuren ook niet dagelijks. Is dat dan ook prima? Je argumenten worden steeds slechter.
Je hebt de discussie gewonnen, maar hou aub op met op mij te reageren, dan doe ik hetzelfde, ok?
Dat door het zijn van een exces niet minder ernstig is en niet bestraft hoeft te worden.quote:Op woensdag 20 juni 2012 22:41 schreef Cherna het volgende:
[..]
Nee
Zijn we het daar over eens. Want daar gaat het hier ook om. Een exces.
Nogmaals ik heb het niet over het niet bestraffen van de Agente. Als ze de fout in is gegaan dat wel zal blijken uit een onderzoek zal ze wel degelijk bestraft worden. Het ging mij erom dat een aantal users het gehele app. als onkundig zien en maar geweld gebruiken.quote:Op woensdag 20 juni 2012 23:29 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Dat door het zijn van een exces niet minder ernstig is en niet bestraft hoeft te worden.
Er is inderdaad geen videomateriaal van het volledige incident, maar dat maakt niet zo veel uit. Ook als deze man eerst geweld heeft gebruikt rechtvaardigt dat geen trap na van een agent als hij eenmaal stilstaat en niets doet. Als politieagent heb je een geweldsmonopolie en daarmee macht, en dat is alleen nuttig en veilig in combinatie met voldoende zelfbeheersing en verantwoordelijkheidsgevoel van de agent. Dat betekent ook dat je als politieagent alleen geweld gebruikt als dat nodig is, en dat was het domweg niet.
Het lijkt me sowieso lastig voor iemand die illegaal in Nederland is om aangifte bij de politie te doen en dat team daar in Rotterdam heeft hem vast niet aangemoedigd.quote:Op donderdag 21 juni 2012 02:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
De verdachte heeft geen aangifte gedaan. Ra ra, hoe komt dat?
Volgens mij heb jij wel een sterk rechtsgevoel, maar is enige ontwikkeling daarin juist waar het aan ontbreekt.quote:Op woensdag 20 juni 2012 21:56 schreef Viajero het volgende:
Ik heb het prima. Ik heb alleen een sterk ontwikkeld rechtsgevoel, en ik stoor me nogal aan machtsmisbruik en arrogantie.
Dat zegt op zich dus wel iets.quote:Op donderdag 21 juni 2012 02:09 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het zaakje stinkt al behoorlijk.
De verdachte heeft geen aangifte gedaan. Ra ra, hoe komt dat?
Die bimbo en haar partner in crime mogen gewoon doorwerken, terwijl heel Nederland kan zien wat ze deden.
quote:Schoppende agente aangemerkt als verdachte
ROTTERDAM - De agente van het korps Rotterdam-Rijnmond die een arrestant heeft geschopt, is als verdachte aangemerkt.
Dat zei een woordvoerster van het Openbaar Ministerie (OM) donderdag naar aanleiding van een bericht in het AD.
Ze heeft nadat de beelden van de arrestatie in de publiciteit kwamen meteen de status van verdachte gekregen, omwille van de zorgvuldigheid.
De agente heeft daardoor bijvoorbeeld onder meer recht op een advocaat en ze mag zich op haar zwijgrecht beroepen.
Het onderzoek van de politie naar het incident, wordt geleid door een officier van justitie. Er zijn volgens de woordvoerster diverse personen gehoord, onder wie de politieagente. De collega die bij ook het incident aanwezig was, is niet als verdachte aangemerkt.
Leuk dat een verdachte gewoon als politie agente verder mag werken. Goed voor het vertrouwen in de politie.quote:
Dat is juist het probleem. Het korps keurt hiermee dit geweld goed. Ze vinden dit normaal, dit past kennelijk binnen hun werkwijze. Het is ook nogal misleidend om te doen alsof het gaat om de proportionaliteit. Als ik een voorbijganger in zijn kruis en tegen zijn hoofd schop kan ik me ook niet verweren met dat het misschien een beetje disproportioneel kan zijn geweest maar dat ik hem niet helemaal in elkaar heb getrapt. Er was immers helemaal geen reden om geweld te gebruiken. Als die er niet is, is proportionaliteit helemaal niet aan de orde.quote:Op donderdag 21 juni 2012 08:08 schreef lezzer het volgende:
[..]
Dat zegt op zich dus wel iets.
Als het volgens het korps echt buitenproportioneel geweld zou zijn zou onherroepelijk ontslag volgen of in ieder geval op non-actief.
Dan lijkt het me helemaal evident zolang de agente nog als verdachte bemerkt staat deze in ieder geval van de straat te houden en alleen maar bureau werk te laten doen. Op deze manier krijgen steeds meer burgers een vreemde kijk op de politie en het functioneren van die organisatie.quote:
Dat weet je helemaal niet.quote:Op donderdag 21 juni 2012 08:29 schreef Weltschmerz het volgende:
Er was immers helemaal geen reden om geweld te gebruiken. Als die er niet is, is proportionaliteit helemaal niet aan de orde.
Doet er helemaal niet toe, ik kan ook niet weten of die voorbijganger stijf staat van de coke. Als er geen situatie is waarin ik geweld moet gebruiken dan is dat helemaal niet relevant.quote:Op donderdag 21 juni 2012 08:31 schreef lezzer het volgende:
[..]
Dat weet je helemaal niet.
Je ziet op het filmpje niet of die man niet stijf staat van de coke o.i.d.
En daarmee zeg ik niet dat in het kruis trappen een goed idee is hč.
Filmpjes maken.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 15:35 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Dat is niet juist. Ik heb genoeg last van ze en ik houd me keurig aan de wetgeving. Alleen zijn zij vaak niet op de hoogte van de wetgeving. Genoeg gelazer gehad tijdens demonstraties en daar houd ik me keurig aan de wet, maar dat tuig van de richel, want dat is het, zwijnen minder dan kakkerlakken zijn het, zij houden zich niet aan de wet. Maar zij hebben wapens, dus wat doe ik daar tegen? Ik moet me schikken aan die klootzakken.
Dat doet er dus wel toe.quote:Op donderdag 21 juni 2012 08:36 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Doet er helemaal niet toe, ik kan ook niet weten of die voorbijganger stijf staat van de coke. Als er geen situatie is waarin ik geweld moet gebruiken dan is dat helemaal niet relevant.
En dan? Ik schat dat dit nauwelijks gevolgen gaat hebben voor deze agente. Eventueel een heel klein beetje vanwege de publiciteit, maar lang niet alle gevallen van machtsmisbruik door politie komen in de publiciteit.quote:
Omdat er niet altijd filmpjes gemaakt worden?quote:Op donderdag 21 juni 2012 08:57 schreef Viajero het volgende:
[..]
En dan? Ik schat dat dit nauwelijks gevolgen gaat hebben voor deze agente. Eventueel een heel klein beetje vanwege de publiciteit, maar lang niet alle gevallen van machtsmisbruik door politie komen in de publiciteit.
Dat zou kunnen. Maar ik schat dat we geen ruimte meer gaan hebben voor ander nieuws als elk geval van machtsmisbruik door de politie in de publiciteit moet komen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:01 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Omdat er niet altijd filmpjes gemaakt worden?
Inderdaad. Dit zou een goede aanleiding zijn om nog meer geld van de politie af te pakken en aan de bankiers te geven.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:04 schreef Mishu het volgende:
Eigenlijk zou de politiek er vragen over moeten stellen.
Op het moment dat er geweld gebruikt wordt, het trappen in het kruis en knieen tegen het hoofd, is er geen situatie dat er geweld gebruikt moet worden. Of er daarvoor en daarna wel situaties zijn geweest waarin geweld gebruikt moet worden doet er niet toe, pas dan is de vraag van proportionaliteit aan de orde.quote:Op donderdag 21 juni 2012 08:56 schreef lezzer het volgende:
[..]
Dat doet er dus wel toe.
Jij beweert dat er geen sprake van een bedreigende situatie is, ik zeg dat jij dat niet kunt beoordelen.
En ik weet niet of je ooit één dag als politie agent op straat gewerkt hebt, maar ik denk van niet.
Dan zou je namelijk niet beweren dat er geen situatie is waarin er geweld gebruikt moet worden.
Juistquote:Op donderdag 21 juni 2012 09:19 schreef Ener-G het volgende:
We weten ook niet wat er voor het begin van het filmpje is gebeurd. Wellicht had ie een wapen op zak (is door de onscherpte ook niet te zien op het filmpje), heeft ie al een lading pepperspray in zn ogen gehad of staat stijf van de drugs/alcohol en doet alsnog niet wat de agenten van hem vragen.
Aannames, aannames
Als deze man een mes of een spuit bij zich had zou schoppen ook niet de juiste procedure zijn.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:18 schreef lezzer het volgende:
Maar ik blijf er bij dat jij middels het filmpje niet kunt beoordelen of er een bedreigende situatie is.
Dan nog is schoppen niet de juiste aanpak.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:19 schreef Ener-G het volgende:
We weten ook niet wat er voor het begin van het filmpje is gebeurd. Wellicht had ie een wapen op zak (is door de onscherpte ook niet te zien op het filmpje), heeft ie al een lading pepperspray in zn ogen gehad of staat stijf van de drugs/alcohol en doet alsnog niet wat de agenten van hem vragen.
Aannames, aannames
Volgens mij is iedereen het daar (dat schoppen niet de juiste aanpak is) wel over eensquote:Op donderdag 21 juni 2012 09:24 schreef Zith het volgende:
[..]
Als deze man een mes of een spuit bij zich had zou schoppen ook niet de juiste procedure zijn.
[..]
Dan nog is schoppen niet de juiste aanpak.
Klaar. Mishandeling, vervolgen en ontslaan dus. Of er in het hele verloop van de aanhouding wel aanleiding was om geweld te gebruiken en of dat proportioneel was doet daarvoor dan ook niet terzake.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:18 schreef lezzer het volgende:
De situatie van het filmpje, daarin mag nooit in het kruis getrapt worden.
Klopt, trappen in het kruis zal snel disproportioneel zijn of niet voldoen aan het subsidiariteitsvereiste. Maar die vraag speelde op dat moment dus helemaal niet omdat er op dat moment helemaal geen situatie was waarin geweld noodzakelijk was.quote:Sowieso is het helemaal geen middel voor een agent.
Jawel, als die agente ipv hem in zijn kruis te trappen met beide voetjes op de grond blijft staan dan is er helemaal geen gevaar te vrezen anders dan dat hij over haar schoenen heenkotst. Als hij staat en op haar af komt is het een ander verhaal, of als hij opspringt, maar daar was nog geen sprake van.quote:Maar ik blijf er bij dat jij middels het filmpje niet kunt beoordelen of er een bedreigende situatie is.
Ja dan schop je hem ipv je pistool te trekken. Maar natuurlijk.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:19 schreef Ener-G het volgende:
Aannames, aannames
Wat dan? Door de knieen schieten?quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:24 schreef Zith het volgende:
[..]
Als deze man een mes of een spuit bij zich had zou schoppen ook niet de juiste procedure zijn.
...
Geef het maar op. Tegen zoveel stupiditeit kan niemand op.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:47 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Klaar. Mishandeling, vervolgen en ontslaan dus. Of er in het hele verloop van de aanhouding wel aanleiding was om geweld te gebruiken en of dat proportioneel was doet daarvoor dan ook niet terzake.
[..]
Klopt, trappen in het kruis zal snel disproportioneel zijn of niet voldoen aan het subsidiariteitsvereiste. Maar die vraag speelde op dat moment dus helemaal niet omdat er op dat moment helemaal geen situatie was waarin geweld noodzakelijk was.
[..]
Jawel, als die agente ipv hem in zijn kruis te trappen met beide voetjes op de grond blijft staan dan is er helemaal geen gevaar te vrezen anders dan dat hij over haar schoenen heenkotst. Als hij staat en op haar af komt is het een ander verhaal, of als hij opspringt, maar daar was nog geen sprake van.
Pistool trekken en sommeren op de grond te gaan liggen?quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:51 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Wat dan? Door de knieen schieten?
Nee, want het trekken van een pistool kan neerkomen op het vuren van dat pistool. Beter escaleer je niet en ontmantel je een bedreigende situatie direct. Als dat met een knie in de kruis kan, dan doe je dat.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:55 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Pistool trekken en sommeren op de grond te gaan liggen?
Kun je dit zelf niet bedenken?
Geheel onjuist.quote:
Was je er bij?quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:57 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Geheel onjuist.
Ik vrees voor de toekomst van dit land. Eerlijk waar. Cognitieve niveau van een rivierkreeft.
Dát is pas écht onveiligquote:Op donderdag 21 juni 2012 09:55 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Pistool trekken en sommeren op de grond te gaan liggen?
Kun je dit zelf niet bedenken?
Dat is voor de agent veel riskanter. Als er wapens in het spel zijn mag de agent hey pistool trekken. Ook wanneer geconfronteerd met een overmacht bv.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:56 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Nee, want het trekken van een pistool kan neerkomen op het vuren van dat pistool. Beter escaleer je niet en ontmantel je een bedreigende situatie direct. Als dat met een knie in de kruis kan, dan doe je dat.
Nee, jij lult als een kip zonder kop. Sorry.quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:59 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Dat is voor de agent veel riskanter. Als er wapens in het spel zijn mag de agent hey pistool trekken. Ook wanneer geconfronteerd met een overmacht bv.
Je lult als een kip zonder kop man.
Wat is daar onveilig aan?quote:Op donderdag 21 juni 2012 09:58 schreef lezzer het volgende:
[..]
Dát is pas écht onveilig
Kan je dat niet zelf bedenken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |