abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113843317
Ik heb in excel een sheet met 2 lijsten naast elkaar

Lijst 1 heeft een aantal namen
Lijst 2 heeft getallen die bij de namen horen

In plaats van:
Banaan 2
Appel 3

Wil ik zo een lijst

Banaan
Banaan
Appel
Appel
Appel

Weet iemand hoe ik dit snel en makkelijk kan doen? :)
  vrijdag 6 juli 2012 @ 13:13:21 #53
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_113847236
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 11:29 schreef Pablooo het volgende:
Ik heb in excel een sheet met 2 lijsten naast elkaar

Lijst 1 heeft een aantal namen
Lijst 2 heeft getallen die bij de namen horen

In plaats van:
Banaan 2
Appel 3

Wil ik zo een lijst

Banaan
Banaan
Appel
Appel
Appel

Weet iemand hoe ik dit snel en makkelijk kan doen? :)
snel en makkelijk via VBA, maar het kan ook in excel (zij het omslachtig :) )

Ik ga even van de volgende indeling uit:
1
2
3
4
Fruit   Aantal
Banaan 2
Appel 3
Peer 4
Waar 'fruit' in A1 staat, 'banaan' in A2 etc.

stap 1) maak een lege kolom vóór de fruitkolom.
In A2 vul je de rij in waarin je uitkomst kolom moet beginnen. (bijvoorbeeld '2', indien je rij in D2 begint)
in A3 vul je =SOM(C$2:C2)+A$2
deze formule trek je naar beneden tot één rij onder je laatste fruit.
Dan, ik de kolom waar je je fruit wil hebben, vul je de volgende formule in
=VERT.ZOEKEN(RIJ();A:B;2;WAAR)
Deze formule trek je naar beneden zover je wil.
Indien je de nullen lelijk vindt zet je een spatie in de cel onder het laatste fruit.
Klaar.
pi_113850651
Clever... Chapeau.
pi_113852893
Om een nieuw werrkblad met een gewenste naam te maken gebruik je de volgende code:

1
2
3
sheetnaam = InputBox("Geef artikelnummer: ", "Artikelnummer")
Sheets.Add After:=Sheets(Sheets.Count)
ActiveSheet.Name = "art." & sheetnaam

Als de sheetnaam (oftewel het artikelnummer) ergens vandaan komt dan moet je in plaats van de inputbox naar die plek verwijzen. Of in een eerder stadium in je macro het gevonden artikelnummer aan de variabele sheetnaam hangen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_113940583
Hai, ben even een Excel-bestandje aan het inelkaar flanzen alleen kom ik er niet helemaal goed uit.

Op blad 1, moet worden ingevuld JA of NEE. Op blad 2, staan de antwoorden, ook in JA of NEE vorm. En op blad 3, moet de uitslag neer worden gezet. Als het goed is, dan moet hetzelfde vakje als in blad 1 en 2, in het groen komen te staan met de tekst 'GOED'. Als het fout is, dan in het rood met de test 'FOUT'.

Kom er niet uit. :(
pi_113942538
=als(Blad1!A1=Blad2!A1;"GOED";"FOUT")
pi_113942692
quote:
0s.gif Op zondag 8 juli 2012 20:59 schreef snabbi het volgende:
=als(Blad1!A1=Blad2!A1;"GOED";"FOUT")
Thanks!

Enig idee, trouwens. Ik heb bij de 'uitslag' pagina dus de uitslag staan, maar als ik niets invul bij de antwoorden zelf geeft hij 'fout' aan. Is er ook een manier om het zo in te stellen, dat hij pas 'goed' of 'fout' aangeeft als ik pas iets heb ingevuld?

[ Bericht 23% gewijzigd door einschtein op 08-07-2012 21:10:55 ]
pi_113943231
Lukt je dat niet zelf adhv de formule die je net hebt gekregen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_113943725
quote:
7s.gif Op zondag 8 juli 2012 21:12 schreef DaFan het volgende:
Lukt je dat niet zelf adhv de formule die je net hebt gekregen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had zelf inderdaad even verder moeten denken, maar heb er niet aangedacht om een ALS in een ALS te verwerken.

=ALS(Vragen!A1="";"Blanco";ALS(Vragen!A1=Antwoorden!A1;"Goed";"Fout"))

En het werkt. :)
pi_113944526
^O^
  maandag 9 juli 2012 @ 21:29:52 #62
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_113987065
/offtopic
Even een andere 'vraag'

Heeft iemand van jullie wel eens wat gemaakt (in excel om het ontopic te houden) waar je ZO trots op bent dat je er gewoon een tikkie blij van wordt als je er aan denkt? Ja, i know, quite nerdy enzo, maar vroeg het me af.

Want dat heb ik nu wel ;) Voor het eerst ook een echt gelikte GUI in elkaar geflanst die onwijs intuitief aanvoelt en gewoon vet is. (als het af is post ik wel filmpie :P )
/offtopic

Maarja, het is geen showoff topic hier natuurlijk ^^
  maandag 9 juli 2012 @ 22:50:45 #63
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_113991437
quote:
0s.gif Op maandag 9 juli 2012 21:29 schreef Holy_Goat het volgende:
/offtopic
Even een andere 'vraag'

Heeft iemand van jullie wel eens wat gemaakt (in excel om het ontopic te houden) waar je ZO trots op bent dat je er gewoon een tikkie blij van wordt als je er aan denkt? Ja, i know, quite nerdy enzo, maar vroeg het me af.

Want dat heb ik nu wel ;) Voor het eerst ook een echt gelikte GUI in elkaar geflanst die onwijs intuitief aanvoelt en gewoon vet is. (als het af is post ik wel filmpie :P )
/offtopic

Maarja, het is geen showoff topic hier natuurlijk ^^
Jup, mijn mega-super-duper-planning voor m'n studie!

Helaas hield die er alleen geen rekening mee dat ik er langer dan 4 jaar over zou doen.. -O-

Alleen worden de successen vaak overschaduwt door de dingen die ik wel wil, maar niet voor elkaar krijg in Excel ;(
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_114000924
Mijn afstudeerproject voor de HTS was één dikke macro waarmee ik een fysisch model toepaste op reeele experimentele data en nee ik deed toen geen IT opleiding.
Dat was wel in de tijd dat ik nog niet zoveel met arrays etc werkte dus na het invoeren van alle relevante data in een userform flitste het scherm een minuut of 5 en dan kwam er een vet sjieke grafiek uit.
Daar was ik toen heel trots op en ook mijn cijfer was ernaar ^O^ Als ik er nu over nadenk: O+ :')
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_114017602
Ik heb excel 2007, en probeer een footer te maken.
Nou bestaat die uit 3 vakjes met nauwelijks opmaakmogelijkheden, maar ik wil graag een tabel van 4 vakjes als footer.

Kan dat?
pi_114050446
Wat bedoel je met nauwelijks opmaak mogelijkheden? Je kunt er plaatsjes in invoegen, lettertypes, grootte en kleur aanpassen dus wat wil je nog meer.
Je zult je in ieder geval moeten behelpen met de 3 secties (links, center en rechts)
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_114052019
Ik heb een standaard footer met bedrijfsnaam en contactgegevens enzo, die in 4 kolommen verdeeld is.

Maar als ik het zo begrijp is de enige mogelijkheid dus om dat als afbeelding in te voegen?
pi_114252079
Ik vroeg me af of Excel eigenlijk de mogelijkheid kent om een bootstrap te doen (uit een distrubtie trekken). Met andere woorden, het (tigmaal) samplen van een tijdreeks?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_114260197
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 23:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vroeg me af of Excel eigenlijk de mogelijkheid kent om een bootstrap te doen (uit een distrubtie trekken). Met andere woorden, het (tigmaal) samplen van een tijdreeks?
Met andere woorden ik begrijp niet wat je precies wilt. Excel kan goed werken met getallen, bedoel je soms uit een hele reeks data "random" een x aantal getallen halen?
Wat heb je als in input en wat wil je als output?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 16 juli 2012 @ 11:37:28 #70
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_114262916
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 23:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vroeg me af of Excel eigenlijk de mogelijkheid kent om een bootstrap te doen (uit een distrubtie trekken). Met andere woorden, het (tigmaal) samplen van een tijdreeks?
Ja, maar moet je zelf schrijven in visual basic.

EDIT: Het KAN strict genomen in excel ook maar is erg onpractisch.
één bootstrap wordt dan (als brondata, bijvoorbeeld kosten en effecten in A1:B100 staat)

C1 = 1+ASELECT()*99
D1 = Index(A1:B100;C1;1)
E1 = Index(A1:B100;C1;2)
Trek dit 200 cellen naar beneden en je hebt 200 bootstraps aan kosten (D) en effecten (E).

De reden dat je dit beter niet zo kunt doen is dat 1) een bootstrap van 10000x erg traag wordt en 2) excel random getallen keer op keer vernieuwd waardoor je lijst continue veranderd.

[ Bericht 30% gewijzigd door ralfie op 16-07-2012 12:15:20 ]
pi_114280018
Oké, 'help!'
Om één of andere reden is een Excelsheet van me kolossaal geworden met héél veel rijen en héél veel kolommen. Zoveel dat Excel het niet aan kan om ook maar één rij of kolom te verwijderen omdat dat 'te zwaar is', ookal is 99% ervan leeg.

Weet iemand of er een manier is om een Excel sheet te 'croppen'?
pi_114295094
quote:
0s.gif Op zondag 15 juli 2012 23:27 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vroeg me af of Excel eigenlijk de mogelijkheid kent om een bootstrap te doen (uit een distrubtie trekken). Met andere woorden, het (tigmaal) samplen van een tijdreeks?
Wellicht begrijp ik je verkeerd, ik lees dit even als dat je een scenario wilt doorberekenen aan de hand van een random input? Ja dat kan. Maak hiervoor gebruik van de gegevenstabel zoals dit te vinden is onder tab Gegevens -> Wat-als analyse.

Het is even prutsen om het de eerste keer werkend te krijgen maar feitelijk is dit bedoeld om een formule met verschillende scenario's door te rekenen. Voor jouw analyse zal je vervolgens het gemiddelde hiervan waarschijnlijk willen gebruiken (van een random input var).
pi_114295353
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 18:35 schreef Maartel het volgende:
Oké, 'help!'
Om één of andere reden is een Excelsheet van me kolossaal geworden met héél veel rijen en héél veel kolommen. Zoveel dat Excel het niet aan kan om ook maar één rij of kolom te verwijderen omdat dat 'te zwaar is', ookal is 99% ervan leeg.

Weet iemand of er een manier is om een Excel sheet te 'croppen'?
De makkelijkste manier is je relevante data naar een nieuw werkblad te brengen en de oude te verwijderen.
pi_114296190
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 22:58 schreef snabbi het volgende:

[..]

De makkelijkste manier is je relevante data naar een nieuw werkblad te brengen en de oude te verwijderen.
Pfff, dan gaat alleen de lay-out enigszins naar de kl*ten, maar dat gaan we dan toch maar even proberen want rijen verwijderen trekt ie kennelijk echt niet.
Ik heb overigens nog steeds geen flauw idee welke toetsencombinatie die rijen tevoorschijn heeft gehaald..
pi_114298646
Zonder het document kunnen wij natuurlijk ook niet zeggen hoe het kotm. Wat ik wel kan doen is je even helpen het gemakkelijker maken de zaken te kopieren. Dit kan je doen door de berekening van de formules tijdelijk uit te schakelen.

Kijk hiervoor onder het tabblad Formules naar de optie Berekeningopties. Haal deze van automatisch af om te voorkomen dat je bij elke wijziging alle dingen opnieuw doorrekent. Nadat je de wijzigingen hebt doorgevoerd, kan je dit weer aanzetten.
pi_114339315
Ik heb een tabel in Excel waarmee ik graag mijn gemiddelde cijfers voor school ed. wil uitrekenen. Hierbij heb ik gewogen cijfers, dus de een 5,5 en een 8 kan alsnog een 6 gemiddeld zijn.
Nu wil ik mijn gemiddelde 'vast' zetten, als in: daar hoef ik niets aan te doen. Dat betekent dat als ik een nieuw cijfer in wil voeren, ik enkel het cijfer en de wegingsfactor invoer, waarna mijn gemiddelde wordt berekend.

Ik kan wel bedenken hoe ik mijn totale wegingsfactor uitreken (=SUM(Weging[#All]), maar ik kan mij niet bedenken hoe ik wanneer ik een nieuwe kolom maak, ik mijn cijfer maal mijn wegingsfactor kan doen (voor elk cijfer). Kan iemand mij helpen? :)
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_114339789
Voorbeeld
Je wegingsfactor in kolom A (bijvoorbeeld van A2 tot A10), je cijfer in kolom B.(bijvoorbeeld van B2 tot B10).
Je kan nu je totaal berekenen door middel van somproduct(A2:A10;B2:B10) [in het engels sumproduct] en je kunt het totaal van je wegingsfactor berekenen via som(A2:A10).

Je gewogen gemiddelde vormt dus: somproduct(A2:A10;B2:B10)/som(A2:A10)
pi_114340145
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 23:06 schreef snabbi het volgende:
Voorbeeld
Je wegingsfactor in kolom A (bijvoorbeeld van A2 tot A10), je cijfer in kolom B.(bijvoorbeeld van B2 tot B10).
Je kan nu je totaal berekenen door middel van somproduct(A2:A10;B2:B10) [in het engels sumproduct] en je kunt het totaal van je wegingsfactor berekenen via som(A2:A10).

Je gewogen gemiddelde vormt dus: somproduct(A2:A10;B2:B10)/som(A2:A10)
Ontzettend bedankt, ik kende die functie niet. :D Nu kan ik weer verder.
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_114341981
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 23:06 schreef snabbi het volgende:
Voorbeeld
Je wegingsfactor in kolom A (bijvoorbeeld van A2 tot A10), je cijfer in kolom B.(bijvoorbeeld van B2 tot B10).
Je kan nu je totaal berekenen door middel van somproduct(A2:A10;B2:B10) [in het engels sumproduct] en je kunt het totaal van je wegingsfactor berekenen via som(A2:A10).

Je gewogen gemiddelde vormt dus: somproduct(A2:A10;B2:B10)/som(A2:A10)
Hmm, ik heb geprobeerd het totaal aantal punten (voor deling) te berekenen, echter voert Excel mijn formule überhaupt niet uit. Wat is er fout aan deze formule?
1=SUMPRODUCT(Weging[[#All]];[@[Proefwerk H1]]:OFFSET(E6;;COUNTA(ProgressChartValues)))

Weging[#All] is het totaal van de wegingsfactoren (die zelf een tabel vormen). Bij [@[Proefwerk H1]] beginnen de cijfers. OFFSET(E6;;COUNTA(ProgressChartValues)) berekent de locatie van mijn laatste cijfer d.m.v. de wegingsfactor. Als ik bijvoorbeeld 3 wegingsfactoren heb ingevuld, is COUNTA(ProgressChartValues) 3, waardoor OFFSET(E6;;COUNTA(ProgressChartValues)) de waarde E9 wordt. ProgressChartValues is hierbij een array met alle wegingsfactoren.

//edit: Laat maar, de formule was wel correct. Ik heb een hele stomme fout gemaakt: ik had de cell op 'Text' gezet. Door 'm op 'General' te zetten, kwam alles weer goed. :P

[ Bericht 2% gewijzigd door PowerData op 18-07-2012 11:23:23 ]
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_114384245
Ik heb nog een probleem, excuses. :@ Ik zou graag een gemiddelde (gewogen) over een aantal cijfers berekenen via een dynamische tabel, echter wil ik dat bijvoorbeeld wanneer er een 0 waarde staat hij niet wordt meegerekend. Ik vertel wat ik mijn cellen heb. :)

In de cellen A3 t/m A5 heb ik de namen van de leerlingen staan. In de cellen B3 t/m B5 staan hun gemiddeldes.
Cel B3:
1=IFERROR(SUMPRODUCT(Weging[#All];[@[Proefwerk 1]]:OFFSET(B3;;COUNTA(ProgressChartValues)))/SUM(Weging[#All]);"")
In de cellen B4 e.d. is alleen de waarde B3 verandert in B4.

De werking is als volgt: via SUMPRODUCT worden de cijfers vermenigvuldigt met de wegingsfactoren (Weging[#All]). Vervolgens worden deze totalen gedeeld door de som van de wegingsfactoren (SUM(Weging[#All]).
De OFFSET berekent dynamisch, aan de hand van het aantal wegingsfactoren, hoeveel cijfers er in de tabel ingevoerd zijn.

In de cellen C3 t/m C5 heb ik de eerste cijfers ingevoerd (van 'proefwerk 1'), in de cellen D3 t/m D5 de cijfers van het tweede proefwerk en de cellen E3 t/m E5 die van het derde proefwerk.

Stel dat ik bijvoorbeeld bij leerling 2 het cijfer van het tweede proefwerk niet invul, hoe zorg ik er dan voor dat het gemiddelde geen rekening houdt met zijn tweede proefwerk, maar wel met dat van de anderen?
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_114387173
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 21:14 schreef PowerData het volgende:
Ik heb een voorbeeld voor je gemaakt hoe ik het zou doen. Dit voorbeeld moet je alleen gebruiken wanneer het aantal leerlingen niet heel groot wordt (dus zeg onder de 1000 ofzo).

Het voorbeeld kan je hier vinden: http://www.snirc.nl/extra/leerlingen.xlsx

Wat ik hier doe is het volgende:
Ik bepaal nog steeds de sumproduct op de gebruikelijke wijze, immers vormt een 0 * een wegingsfactor gewoon 0. De truc zit in het tweede deel: SUM((C3:E3>0)*(C1:E3))
Wat ik hier doe is gebruik maken van een array (of vector) binnen 1 cel. De vector voor het deel C3:E3 levert een 1 op wanneer dit groter is dan 1 en een 0 wanneer dit niet groter is dan 0. Deze 1 of 0 vermenigvuldig ik vervolgens met de betreffende wegingsfactor in C1:E1. Hierdoor tellen alleen de wegingsfactoren voor je betreffende leerling mee wanneer het cijfer >0 is.

Voor het gebruik van een array formule moet je bij het invoeren je linker CTRL en SHIFT toets ingedrukt houden terwijl je via enter de formule bevestigd. Gebruik je niet del CTRL + SHIFT dan kan Excel dit niet juist verwerken.

Het gebruik van een array binnen een cel zorgt ervoor dat excel extra berekenigen moet maken per cel. Wanneer je dus veel (echt veel) leerlingen en proefwerken hebt, kan dit trager werken.

Tot slot. Wanneer je geen cijfers invoert zal hij een deling door 0 maken. Dit kan je eventueel oplossen door kolom B te splitsen in 2 kolommen. In de ene kolom maak je de werkelijke berekening (en deze verberg je) en via de andere kolom zet je iets als: =if(iserror(B3):0;B3)
Nu wordt er 0 getoond wanneer je die foutmelding krijgt voor delen door 0.
pi_114392319
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 22:02 schreef snabbi het volgende:

[..]

Wat ik hier doe is het volgende:
Ik bepaal nog steeds de sumproduct op de gebruikelijke wijze, immers vormt een 0 * een wegingsfactor gewoon 0. De truc zit in het tweede deel: SUM((C3:E3>0)*(C1:E3))
Wat ik hier doe is gebruik maken van een array (of vector) binnen 1 cel. De vector voor het deel C3:E3 levert een 1 op wanneer dit groter is dan 1 en een 0 wanneer dit niet groter is dan 0. Deze 1 of 0 vermenigvuldig ik vervolgens met de betreffende wegingsfactor in C1:E1. Hierdoor tellen alleen de wegingsfactoren voor je betreffende leerling mee wanneer het cijfer >0 is.
Briljant. _O_ Ik ben nieuw met arrays binnen Excel (al heb ik ze wel gebruikt, gezien dat handig is voor dynamische grafieken ed.), maar ik wist nog niet dat je ook een True, False, True array kon maken. Bedankt daarvoor.
Overigens is er iets wat ik nog niet helemaal snap: wat is nou het verschil tussen SUM((C3:E3>0)*(C1:E3)) en SUMPRODUCT(C3:E3>0;C1:E3). De SUMPRODUCT werkt niet, maar ik zou toch denken dat die juist zelfs zonder array zou werken?

In ieder geval, dit is nu het resultaat voor het gemiddelde (in B3), en het werkt. _O_
1{=IFERROR(SUMPRODUCT(Weging[#All];[@[Proefwerk H1]]:OFFSET(B3;;COUNTA(ProgressChartValues)))/SUM(([@[Proefwerk H1]]:OFFSET(B3;;COUNTA(ProgressChartValues))>0)*Weging[#All]);"")}

Bedankt. :)
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_114393437
quote:
14s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:15 schreef PowerData het volgende:
Overigens is er iets wat ik nog niet helemaal snap: wat is nou het verschil tussen SUM((C3:E3>0)*(C1:E3)) en SUMPRODUCT(C3:E3>0;C1:E3). De SUMPRODUCT werkt niet, maar ik zou toch denken dat die juist zelfs zonder array zou werken?
Waarom weet ik niet precies, maar SUMPRODUCT(C3:E3>0) blijft TRUE en FALSE gebruiken ipv 1 en 0. SUMPRODUCT((C3:E3>0)*1) maakt er wel al 1 en 0 van.

Het nadeel van dit toe te passen in je sumproduct deel is dat je het cijfer van je proefwerk kwijt raakt in het 1 en 0 geneuzel. Dit zou je weer moeten oplossen door er zoiets van te maken:
=SUMPRODUCT((C3:E3>0)*(C3:E3);$C$1:$E$1)

Op dit moment heb je nog steeds maar het totaal berekend en niet het deel wat je moet berekenen voor de wegingsfactor. Er is geen verschil tussen SUM en SUMPRODUCT wanneer je alles binnen 1 argument houdt. In mijn formule is het enige verschil dat het deel van de SUM bepaalt door hoeveel gedeeld moet worden.

quote:
Bedankt. :)
You're welcome
pi_114393903
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 23:33 schreef snabbi het volgende:

[..]

Waarom weet ik niet precies, maar SUMPRODUCT(C3:E3>0) blijft TRUE en FALSE gebruiken ipv 1 en 0. SUMPRODUCT((C3:E3>0)*1) maakt er wel al 1 en 0 van.

Het nadeel van dit toe te passen in je sumproduct deel is dat je het cijfer van je proefwerk kwijt raakt in het 1 en 0 geneuzel. Dit zou je weer moeten oplossen door er zoiets van te maken:
=SUMPRODUCT((C3:E3>0)*(C3:E3);$C$1:$E$1)
Zoals je al zei is het voor het totaal berekenen niet nodig om een vergelijking als > 0 in te voeren, gezien die automatisch al wegvalt. ;) Ik bedoelde eigenlijk voor de noemer.

Jij had voorgesteld als noemer SUM((C3:E3>0)*(C1:E3)) te nemen en er dan een array van te maken, wat dus overigens perfect werkt. Zou het niet ook werken om dan in plaats daarvan SUMPRODUCT(((C3:E3>0)*1);$C$1:$E$1) te gebruiken, waarbij je geen (extra) arrays nodig hebt?

//edit: ik heb het getest, en dit werkt ook! :) Welke is dan slimmer om te gebruiken? De SUM waarbij je de array met CSE zelf toevoegt, of de SUMPRODUCT die uit zichzelf al met arrays werkt?
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_114394619
Prima, dat zou inderdaad ook werken ja.
Wat is beter, tja ik zou vermoeden dat het beter is geen gebruik te maken van een array formule, omdat ik verwacht dat de interne formules van Excel efficienter zijn geprogrammeerd, maar volgens mij is het het belangrijkste dat het werkt :P

Zonder array is wel makkelijker invoeren en daardoor minder fout gevoelig.
pi_114394896
Oke, ik kijk nog wel. In ieder geval bedankt voor het laten zien dat je met een vergelijking en een array dit probleem gemakkelijk kunt oplossen. :)
“I'm not about caring; I'm about winning.”
- Harvey Specter
“Take a step back, look at the bigger picture.”
pi_114403380
Sumproduct met een vergelijking erin geeft altijd true false, je vraagt namelijk of een cel wel of niet aan een bepaalde voorwaarde voldoet. Om van een true false array een 1, 0 array te maken kun je hem inderdaad vermenigvuldigen met 1. =SUMPRODUCT((C3:E3>0)*1) geeft een 1,0 array.

Ik gebruik zelf liever -- ervoor omdat het dan duidelijker is dat je die alleen gebruikt om van true false een 1 of 0 te maken ipv dat je een array daadwerkelijik vermenigvuldigd met een echt getal.
=SUMPRODUCT(--(C3:E3>0))

Mijn ervaring is dat een sumproduct sneller is dan een CSE functie. En verder ziet een sumproduct er natuurlijk vet uit.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_114469578
Ik zit met de volgende uitdaging:

Ik heb een sheet met voor elke dag (kolommen) hoeveelste deel van een doos er ontvangen moet worden per product (rijen). Dit is bijvoorbeeld 1,3 of 2,5 of 3. Bijvoorbeeld:

1
2
3
4
5
           1 jan         2 jan         3 jan         4 jan
prod 1         1             2             0             1
prod 2       1.5           1.3             1           1.4
prod 3         2             0           1.2           1.9
prod 4         0             1           1.7           1.2

Nu moet ik kijken wanneer er een afgevulde vrachtwagen met bijvoorbeeld plaats voor 10 dozen kan komen rijden. Probleem hierbij is dat 1,5 doos de ruimte inneemt van 2 dozen. Maar dat prod 2, als de vrachtwagen op 1 jan rijdt en voor 2 dagen meeneemt, niet 4 (roundup(1.5)+roundup(1.3) dozen aan ruimte inneemt, maar 3 want roundup(1.5+1.3). Hoe kan ik dit het makkelijskte doen?
  vrijdag 20 juli 2012 @ 18:02:58 #89
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_114470090
=SUM(ROUNDUP((A2:A5+B2:B5))

invullen en met ctr+shift+enter accepteren
pi_114470296
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 18:02 schreef ralfie het volgende:
=SUM(ROUNDUP((A2:A5+B2:B5))

invullen en met ctr+shift+enter accepteren
Dank je, met een ,0 bij de roundup lukte het :)

Alleen hoe bepaal ik nu of ik de som van 1, 2, 3 of misschien wel meer kolommen moet hebben om de vrachtwagen te vullen? Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de vrachtwagen gevuld kan worden met de behoefte van bijvoorbeeld 20 dagen.
pi_114498308
Niet meer nodig

[ Bericht 99% gewijzigd door _superboer_ op 21-07-2012 16:23:53 ]
pi_114557236
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juli 2012 15:29 schreef _superboer_ het volgende:
Niet meer nodig
had je het zelf opgelost? Misschien kon iemand anders er nog wat van leren.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_114557362
quote:
3s.gif Op maandag 23 juli 2012 08:46 schreef Deetch het volgende:

[..]

had je het zelf opgelost? Misschien kon iemand anders er nog wat van leren.
Had het zelf opgelost:
ActiveCell.FormulaR1C1 = _
"=ROUNDUP(SUM('4.1.1. tussenstap krat'!RC:RC[j - 1]),0)"

Moest zijn:

ActiveCell.FormulaR1C1 = _
"=ROUNDUP(SUM('4.1.1. tussenstap krat'!RC:RC[" & j - 1 & "]),0)"
pi_114567239
Een nieuw vraagje: doordat mijn macro zichzelf weer start krijg ik na een tijdje een out of stack error. Is er een mogelijkheid om een macro vaak te laten herhalen zonder die error te krijgen?
pi_114576786
Stack errors worden vermoedelijk veroorzaakt door recursie of door gebruik te maken van een onchange event dat meerdere keren wordt aangeroepen. Recursie is uit te schrijven met behulp van for loops.
pi_114673716
Vraagje.. Ik heb 2 excel bestanden. Laat ik zeggen bestand A en bestand B.

In bestand A staat in kolom D data. Deze staat in willekeurige volgorde ook in bestand B, kolom A. Echter staat er in bestand B data in kolom B welke ik naar bestand A wil hebben. Maar alleen op de goede plaats iofwel achter dezelfde term als waar het in B ook staat. Hoe doe ik dit? :@

Dit in Excel 2007, Engels.
pi_114675359
Onderstaande formule zet in je bestand A, cel E1 en trek je door naar beneden.

=VLOOKUP(D1,[bestandB.xlsx]Sheet1!$A$1:$B$4,2,0)

Ik ben er gemakshalve even vanuit gegaan dat je tabel in bestandB niet verder gaat dan rij 4, anders moet je $B$4 even naar smaak aanpassen.

[ Bericht 72% gewijzigd door Deetch op 26-07-2012 11:58:53 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_114735280
Als ik enkele van mijn excelbestanden probeer te openen (>15mb) loopt excel (64bit) vast. Als ik deze bestanden echter openen op een virtual machine met excel (32bit) kunnen de bestanden wel geopend worden. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
pi_114736077
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 21:22 schreef _superboer_ het volgende:
Als ik enkele van mijn excelbestanden probeer te openen (>15mb) loopt excel (64bit) vast. Als ik deze bestanden echter openen op een virtual machine met excel (32bit) kunnen de bestanden wel geopend worden. Iemand een idee waar dit aan kan liggen?
http://social.technet.mic(...)5-876e-9d1d46e7975f/
?
pi_114775223
Ik heb een macro, waarin ik de waarden wil sommere waarbij aan twee criteria wordt voldaan. Ik wil graag voorkomen dat ik combinaties moet maken van de twee kolommen.

Hoe doe ik onderstaande het meest efficiënt in VBA?
{=SOM((B2:B10="A")*(C2:C10="B")*D2:D10)}

Thanks!
pi_114775858
Ik zou verwachten dat dit met evluate zou moeten lukken, maar is helaas nog niet gelukt.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 20:51:28 #102
85514 ralfie
!Yvan eht nioj
pi_114776974
Efficient als in 'het minste typwerk' of 'het snelste' ?

Waarom niet gewoon in excel?

=SUMIFS(D2:D10,B2:B10,"A",C2:C10,"B")
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')