abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_113085680
Voor de spotters :P

Morgen rijd ik eind van de middag door Amsterdam Centraal met een lege kolentrein *)
pi_113085921
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 06:39 schreef Monopoly het volgende:
Voor de spotters :P

Morgen rijd ik eind van de middag door Amsterdam Centraal met een lege kolentrein *)
*G*

Jammer dat ik er niet woon, anders was ik even komen kijken ;(

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 19-06-2012 09:57:02 ]
  dinsdag 19 juni 2012 @ 08:03:06 #203
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113086008
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 00:14 schreef Ofyles2 het volgende:

Ik kan zoveel concepten naar ze toesturen, ze ik blijvenf volharden in hun mijn eigen koppigheid...
FYP.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 juni 2012 @ 10:07:05 #204
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113087998
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 06:39 schreef Monopoly het volgende:
Voor de spotters :P

Morgen rijd ik eind van de middag door Amsterdam Centraal met een lege kolentrein *)
Over Amsterdam gesproken: de reparatie van een van de bruggen over de Oosterdoksvaart zal twee dagen korter duren dan gepland. Gisteren voer er een schip tegen de meest noordelijke brug aan, waardoor de Watergraafsmeer slecht bereikbaar is geworden en de Fyra en Benelux ingekort moesten worden tot Schiphol. Ze verwachten nu dat het treinverkeer donderdag weer normaal zal verlopen, al moet je dat met het voorspelde noodweer van die dag mogelijk met een korrel zout nemen :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Sport dinsdag 19 juni 2012 @ 10:27:48 #205
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113088605
Hij is niet aangevaren trouwens:
ProRail twitterde op maandag 18-06-2012 om 13:49:09 @timbiels Bij het opendraaien van de brug is de verankering kapot gegaan. Geen aanvaring dus. Brug ligt nu vast, moet nog gerepareerd worden reageer retweet
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 juni 2012 @ 10:29:56 #206
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113088682
ok, dan klopten de eerste berichten dus niet
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 juni 2012 @ 10:36:57 #207
222262 Gtaboy107
What's the Story..?
pi_113088943
Oké, mijn reisgenoot moet nu via spoor 10a binnenkomen, dat is ook vlakbij 13a neem ik aan? :)
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 juni 2012 @ 10:39:31 #208
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113089005
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 10:36 schreef Gtaboy107 het volgende:
Oké, mijn reisgenoot moet nu via spoor 10a binnenkomen, dat is ook vlakbij 13a neem ik aan? :)
ja, maar daarvoor moet je wel even de tunnel door
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 juni 2012 @ 10:39:57 #209
222262 Gtaboy107
What's the Story..?
pi_113089015
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 10:39 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

ja, maar daarvoor moet je wel even de tunnel door
Oh dat is niet zo erg. ;) Thanks anyway, zometeen maar naar station Kampen, beginnen aan de reis. :)
  dinsdag 19 juni 2012 @ 10:50:56 #210
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113089391
Een TIS 4.1 te Oss.Oftewel een incident met gevaarlijke stoffen.
  Redactie Sport dinsdag 19 juni 2012 @ 10:56:13 #211
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_113089546
Gaslekje in een goederentrein, is alweer klaar: http://www.brabantsdagbla(...)-gaslek-in-trein.ece
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_113089582
Had ik eerst nog gezegd dat ik afgelopen Donderdag een gesprek had bij ProRail mbt hun vacature voor trdl. Was een goed gesprek. Vandaag de terugkoppeling gehad. Ze vonden me prima en ze waren erg enthousiast alleen zat er in mijn sollicitatie groep een ex-luchtverkeersleider dus die kreeg de voorrang op mij. Jammer maar helaas. Volgende keer nog maar eens proberen denk ik :P
  dinsdag 19 juni 2012 @ 11:26:36 #213
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113090391
Gaat die luchtverkeersleider zich niet vervelen?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 19 juni 2012 @ 11:26:48 #214
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113090398
Ik bedoel: er ontbreekt toch een dimensie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_113090456
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 11:26 schreef Duvel het volgende:
Ik bedoel: er ontbreekt toch een dimensie.
Zoiets had ik me ook bedacht maar hij zal die opleiding waarschijnlijk wel gaan halen. Bij mij is het maar afwachten ;)
pi_113090791
Ik vermoed dat die ex-luchtverkeersleider is afgevallen tijdens de opleiding; het kan daar namelijk nog zo zijn dat je gedurende de opleiding (van volgens mij vier jaar) afvalt omdat je toch niet goed genoeg bent.
pi_113097086


Afgelopen donderdagavond tijdens het laden van de kolentrein te Amsterdam Westhaven.
Gelukkig geen ramp, op het moment dat je het bedrijfsspoor oprijdt meld je je binnen. Pas weer contact met de TRDL wanneer je het S-bord wilt passeren.
pi_113098438
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 14:22 schreef Monopoly het volgende:
[ afbeelding ]

Afgelopen donderdagavond tijdens het laden van de kolentrein te Amsterdam Westhaven.
Gelukkig geen ramp, op het moment dat je het bedrijfsspoor oprijdt meld je je binnen. Pas weer contact met de TRDL wanneer je het S-bord wilt passeren.
Wat ik mij nou afvraag he, hoe kan je de trdl bereiken als je geen netwerk hebt?

Lag het aan het bereik of iets anders?
pi_113098559
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 14:55 schreef DrNick het volgende:

[..]

Wat ik mij nou afvraag he, hoe kan je de trdl bereiken als je geen netwerk hebt?

Lag het aan het bereik of iets anders?
Met je mobiele telefoon bellen :)
Maar het lag aan het bereik. Tijdens het laden zijn er 3 punten waar je het contact even kwijt bent. Dit is bekend en geen probleem, omdat de TRDL je niet hoeft te bereiken omdat je als enige "binnen" bent.
Officieel moet een TRDL je ten alle tijden kunnen bereiken voor in geval van nood etc, maar om dit aan te passen voor één simpel spoortje maken ze niet veel haast (blijkbaar)
pi_113098777
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 14:57 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Met je mobiele telefoon bellen :)
Maar het lag aan het bereik. Tijdens het laden zijn er 3 punten waar je het contact even kwijt bent. Dit is bekend en geen probleem, omdat de TRDL je niet hoeft te bereiken omdat je als enige "binnen" bent.
Officieel moet een TRDL je ten alle tijden kunnen bereiken voor in geval van nood etc, maar om dit aan te passen voor één simpel spoortje maken ze niet veel haast (blijkbaar)
En hoe kom ik aan het nummer van de trld? :+
pi_113098957
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 15:02 schreef DrNick het volgende:

[..]

En hoe kom ik aan het nummer van de trld? :+
Dat krijg je van je werkgever :')
Maar het heeft weinig zin om zo te bellen. Je moet trein nummers weten en waar je je bevind, en dan nog de goede post bellen om iets te melden :D Dus je kan ze niet prank callen ofzo :D
pi_113099077
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 15:05 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat krijg je van je werkgever :')
Maar het heeft weinig zin om zo te bellen. Je moet trein nummers weten en waar je je bevind, en dan nog de goede post bellen om iets te melden :D Dus je kan ze niet prank callen ofzo :D
;(
  dinsdag 19 juni 2012 @ 15:38:46 #223
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113100507
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 15:02 schreef DrNick het volgende:

[..]

En hoe kom ik aan het nummer van de trld? :+
Google.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 19 juni 2012 @ 15:39:04 #224
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113100523
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 15:05 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Dat krijg je van je werkgever :')
Maar het heeft weinig zin om zo te bellen. Je moet trein nummers weten en waar je je bevind, en dan nog de goede post bellen om iets te melden :D Dus je kan ze niet prank callen ofzo :D
Hoi trdl van Utrecht, ik sta vlak voor Houten met de 3578 en er staat een koe op het spoor. Te grazen. Ja, een koe ja.

Echt wel
  dinsdag 19 juni 2012 @ 15:40:05 #225
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_113100557
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 15:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Te grazen.
Tijd voor de sproeitrein.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_113100720


Problem solved :D
  dinsdag 19 juni 2012 @ 15:48:29 #227
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113100938
Arriva beproeft kwartiersdienstregeling station Boven-Hardinxveld

Maandag 18 juni starten we een week lang een proef waar het onlangs in gebruik genomen station Boven-Hardinxveld in de kwartiersdienstregeling is opgenomen. Zo heeft Boven-Hardinxveld vier keer per uur een trein in elke richting.

In goed overleg met de provincie Zuid-Holland is op 16 april jl. besloten dat wij tot nader order station Boven-Hardinxveld eerst twee keer per uur in de dienstregeling zou opnemen. Deze week beproeven we of het elk kwartier in- en uitstappen van reizigers op station Boven-Hardinxveld past in de huidige dienstregeling. Oftewel, er wordt gekeken of de stop in Boven-Hardinxveld van invloed is op de punctualiteit en de bijsturing met rituitval als gevolg van de kwartiersdienstregeling.

Extra personeel
Zowel ProRail als wijzelf zetten extra personeel in om de stop in Boven-Hardinxveld goed te onderzoeken en analyseren. Uiteraard wordt het personeel ook gevraagd te kijken naar mogelijk andere factoren die van invloed kunnen zijn op de prestaties van de dienstregeling.

Mocht de proef succesvol blijken, dan blijft deze gehandhaafd. Houd daarom onze website in de gaten voor de uitkomst!

http://www.arriva.nl/nieu(...)n-boven-hardinxveld/
pi_113102198
op 25 Juni moeten de werkzaamheden bij Amsterdam Westhaven ook weer klaar zijn. Zou een hoop schelen.
Nu moeten binnenkomende treinen via Sloterdijk naar de Houtrakpolder, kopmaken, naar Westhaven, weer kop maken en dan geduwd naar binnen bij de OBA. Kost toch een 3 kwartier extra, mits je vrijgave rangeren hebt. Anders kan het nog langer duren.
  dinsdag 19 juni 2012 @ 16:53:41 #229
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113103497
De - over het algemeen zeer belangrijke - Gotthard tunnel / route is nog minimaal een maand gesperd. Laatst is het daar aardig mis gegaan, en zijn er veel brokstukken van de bergen op het spoor beland. Herstel duurt langer als eerst verwacht, gezien de schade ook veel groter is.
Voordat er met opruimwerkzaamheden gestart mag en kan worden, moeten de huidige rotsen geïnspecteerd worden. Geologen hebben laten weten dat er nog wel 200 tot 500 kubieke meter aan rots naar beneden kan vallen binnen een vrij korte tijd.

Totaal is er al ruim 2000 tot 3000 kubieke meter aan steen op de sporen gestort uit de bergen.
Op dit moment word er nog iemand vermist. Reddingswerkers hebben de moed al opgegeven. Hij zal nu zeker dood zijn.

De omleidingen zijn voorlopig:
Hoofdverkeer: Rijden niet tussen Zürich of Basel en Tessin en de verbinding tussen Arth-Goldau en Göschenen zijn onderbroken. SBB heeft vervangende diensten met bussen ingezet. Een vertraging van minimaal 60 minuten, wat oplopen kan tot 150 minuten, is rekening mee te houden.

De CFF, de Goederentak van de SBB, had bij het ongeval circa 12 goederentreinen stil laten zetten die al onderweg waren. Een aantal moesten weer teruggetrokken worden voor een omleiding.
CFF leidt de goederentreinen om.
  dinsdag 19 juni 2012 @ 17:04:56 #230
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_113103989
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 16:53 schreef greavy het volgende:
De CFF, de Goederentak van de SBB, had bij het ongeval circa 12 goederentreinen stil laten zetten die al onderweg waren. Een aantal moesten weer teruggetrokken worden voor een omleiding.
CFF leidt de goederentreinen om.
CFF is helemaal niet de goederentak van de SBB, CFF is namelijk hetzelfde bedrijf. De volledige bedrijfsnaam is "SBB CFF FFS", wat drie afkortingen zijn voor "Zwitserse staatsspoorwegen": Een Duitse (SBB), een Franse (CFF) en een Italiaanse (FFS). De goederenpoot heet SBB Cargo / CFF Cargo / FFS Cargo. ;)

De spoorwegen hebben ook eigen jingles voor ieder deel van het land.
  dinsdag 19 juni 2012 @ 17:19:23 #231
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113104645
Oja, ik haal het even door elkaar heen. Moet idd SBB Cargo zijn ...
Doet er niet vanaf dat het treinverkeer ernstige hinder ondervind lange tijd.

Een foto:

pi_113104728
Midden in de spits, maar slechts vijf reizigers tussen Nijverdal en Nijverdal-West met de NS-bus. Hoewel er vanuit Almelo via Deventer een sneller alternatief is via Deventer heb ik toch het idee dat deze verbinding door de ondertunneling bij Nijverdal behoorlijk om zeep is geholpen.
  dinsdag 19 juni 2012 @ 17:29:38 #233
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_113110540
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 17:21 schreef Bitlord het volgende:
Midden in de spits, maar slechts vijf reizigers tussen Nijverdal en Nijverdal-West met de NS-bus. Hoewel er vanuit Almelo via Deventer een sneller alternatief is via Deventer heb ik toch het idee dat deze verbinding door de ondertunneling bij Nijverdal behoorlijk om zeep is geholpen.
Tsja, via Almelo naar Zwolle kost 55 minuten, terwijl via Nijverdal 20 minuten extra kost. Daarbij zit je via Deventer in een wat relaxter treinstel. Dan weet ik het ook wel.
  dinsdag 19 juni 2012 @ 19:54:18 #235
141482 Q.
JurassiQ
pi_113110849
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 17:21 schreef Bitlord het volgende:
Midden in de spits, maar slechts vijf reizigers tussen Nijverdal en Nijverdal-West met de NS-bus. Hoewel er vanuit Almelo via Deventer een sneller alternatief is via Deventer heb ik toch het idee dat deze verbinding door de ondertunneling bij Nijverdal behoorlijk om zeep is geholpen.
Tja, dat was wel te voorspellen, ik denk dat het autoverkeer ook wel aardig is gestegen, overstappen is één van de grootste OV-don'ts. Moeten maar zien dat die lijn weer op het oude niveau komt.. complete minachting voor de reiziger, het opknippen. Moeten ze eens in het westen proberen, 3 jaar een spoorlijn knippen.
For great justice!
  dinsdag 19 juni 2012 @ 19:58:32 #236
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113111036
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_113111053
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 19:54 schreef Q. het volgende:

[..]

Tja, dat was wel te voorspellen, ik denk dat het autoverkeer ook wel aardig is gestegen, overstappen is één van de grootste OV-don'ts. Moeten maar zien dat die lijn weer op het oude niveau komt.. complete minachting voor de reiziger, het opknippen. Moeten ze eens in het westen proberen, 3 jaar een spoorlijn knippen.
Als ze dan nou eens wat vaker die NS-bus inzetten, dan zou het misschien al wat schelen. Om nou 20 minuten te gaan wachten op een bus en daarna nog eens 6 minuten op de volgende trein..
  dinsdag 19 juni 2012 @ 19:58:48 #238
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113111056
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 juni 2012 @ 19:59:14 #239
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113111075
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 juni 2012 @ 19:59:37 #240
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113111098
Dat was het weer even. Doorkwebbelen maar :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 juni 2012 @ 20:07:33 #241
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113111442
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 17:04 schreef James1988 het volgende:

[..]

CFF is helemaal niet de goederentak van de SBB, CFF is namelijk hetzelfde bedrijf. De volledige bedrijfsnaam is "SBB CFF FFS", wat drie afkortingen zijn voor "Zwitserse staatsspoorwegen": Een Duitse (SBB), een Franse (CFF) en een Italiaanse (FFS). De goederenpoot heet SBB Cargo / CFF Cargo / FFS Cargo. ;)

De spoorwegen hebben ook eigen jingles voor ieder deel van het land.
Geen retroromaanse afkorting?
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 juni 2012 @ 20:09:53 #242
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113111540
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 19:59 schreef Dr_Flash het volgende:
Dat was het weer even. Doorkwebbelen maar :P
Was je hier ziek ofzo?

Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 juni 2012 @ 20:11:35 #243
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113111593
Groningen gaat veel investeren in het stationsgebied:

quote:
Hoofdstation Groningen krijgt metamorfose

Het hoofdstation in Groningen ondergaat de komende jaren een metamorfose.

In totaal wordt bijna 150 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe sporen, perrons, wachtruimten en winkeltjes. De aanpak is nodig vanwege de enorme groei van het aantal reizigers. Die wordt veroorzaakt door extra sneltreinen naar Zwolle en Leeuwarden en door de komst van de regiotram.

Door de aanleg van extra spoor kan in de toekomst ieder kwartier een trein rijden in elke richting. En de treinen vanuit Veendam en Nieuwschans kunnen via het hoofdstation doorrijden naar Delfzijl en Roodeschool. Verder verdwijnt het huidge opstelterrein voor treinen van de locatie achter het hoofdstation naar een plek buiten de stad.

De klus wordt deels betaald van het compensatiegeld voor de Zuiderzeelijn. Ook de provincie Groningen, de gemeente Groningen en plaatsen in de regio betalen mee. De verwachting is dat de werkzaamheden in het najaar van 2013 van start gaat. De megaklus moet in 2020 klaar zijn.
Bron: http://rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=111031

Het opstelterrein zou moeten verhuizen naar de plek waar nu de splitsing is tussen de sporen naar Zuidbroek en Haren
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 juni 2012 @ 20:12:03 #244
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_113111613
quote:
14s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 14:57 schreef Monopoly het volgende:

[..]

Met je mobiele telefoon bellen :)
Maar het lag aan het bereik. Tijdens het laden zijn er 3 punten waar je het contact even kwijt bent. Dit is bekend en geen probleem, omdat de TRDL je niet hoeft te bereiken omdat je als enige "binnen" bent.
Officieel moet een TRDL je ten alle tijden kunnen bereiken voor in geval van nood etc, maar om dit aan te passen voor één simpel spoortje maken ze niet veel haast (blijkbaar)
Ik vraag meestal om het mobiele nummer van de machinist als ik toestemming geef een stamlijn te bezetten.

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 15:39 schreef James1988 het volgende:

[..]

Hoi trdl van Utrecht, ik sta vlak voor Houten met de 3578 en er staat een koe op het spoor. Te grazen. Ja, een koe ja.
Je valt zo door de mand, als ik nog wat extra vragen stel. ;)
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 19 juni 2012 @ 20:14:41 #245
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113111725
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Was je hier ziek ofzo?

Nog niet eens :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_113111739
quote:
11s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:09 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Was je hier ziek ofzo?

_O-
  dinsdag 19 juni 2012 @ 20:16:24 #247
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113111804
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:14 schreef DrNick het volgende:

[..]

_O-
}:|
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 19 juni 2012 @ 20:19:00 #248
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_113111922
quote:
6s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:14 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nog niet eens :')
het was een terechte vraag waard :P
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 19 juni 2012 @ 20:42:45 #249
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_113113088
quote:
10s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 20:19 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

het was een terechte vraag waard :P
Dit was slechts een poging een nogal ongebruikelijke lichamelijke inspanning cinematografisch in live action in beeld te brengen. Lang verhaal.

Maar dat is offtopic, het ging over die treinenfilmpjes o|O
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 19 juni 2012 @ 20:46:00 #250
315433 ZwartmetSuiker
Kennis = macht
pi_113113234
Spannende beelden hoor!
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')