Ik heb inderdaad gelezen en gezien wat zij zeggen over geloof en nee ze zijn niet uit op de vernietiging van geloof of religie, maar op de negatieve invloeden vanuit geloof en religie...Zowel Denniet en Dawkins hebben geen enkel probleem met bijvoorbeeld les over religie vanuit geschiedkundig, sociaal, filosofisch etc oogpunt, maar wel problemen met wat wij in Nederland Bijzonder onderwijs noemen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:36 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Kijk een keer wat naar Daniel Dennett en Richard Dawkins en zeg me dan of dat atheïsten zijn die geloofsovertuigingen willen behouden.
Ik lees daar niet overheen, ik geef enkel aan dat het niet een dwingende visie is. Op geen enkele manier geeft zelfs die organisatie aan dat hun visie voor alle atheisten moet gelden en dat iedereen moet denken en handelen zoals hun.quote:Op donderdag 14 juni 2012 15:37 schreef erodome het volgende:
Ik heb toch de visie van die organisatie neergezet, dat is wel degelijk een levensvisie, ik snap niet dat je daar steeds omheen leest. Gewoon een officiele en zelfs erkende organisatie en geen kleintje.
Zeg ik dat je er niks over mag zeggen? Ik zeg enkel dat wat je er over zegt niet veel hout snijd imho.quote:Daarbij ben ik grootgebracht door 1 overtuigde atheist en ieman die meer richting agnost ging, maar zich ook atheist noemde, mijn broer en zus zijn die hard atheisten en ik ben getrouwd met een agnost en heb een klein atheistje voortgebracht, zo nu goed genoeg, mag ik er nu wel wat over zeggen?
Dat waarschijnlijk niet wordt nu juist niet gezegd door wetenschap, er wordt niets gezegd door wetenschap daarover, het zijn de wetenschapsaanhangers die daar conclusie's aan verbinden en daarmee wetenschap bijkans tot een geloof verheffen.quote:Op donderdag 14 juni 2012 16:15 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Totdat je bij de vraag komt of er een god bestaat. Dan kan de wetenschap alleen maar zeggen: "Waarschijnlijk niet." Hoe moet daar dan mee omgegaan worden in bijvoorbeeld het onderwijs? Moet leerlingen dan verteld worden dat er waarschijnlijk geen god is, en in extenso dat religies veredeld bijgeloof zijn? Daar zullen veel religieuzen het niet mee eens zijn.
Een gelovige die de wetenschappelijke methode volgt in alles, kan geen gelovige zijn.
Nu moet het ineens een dwingende visie zijn, je bent ermee bekend dat er een heel aantal religie's zijn die ook niet dwingend zijn en dat ze vinden dat mensen zich best zo mogen noemen zonder hun waarden zo zwaar over te nemen?quote:Op donderdag 14 juni 2012 16:54 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik lees daar niet overheen, ik geef enkel aan dat het niet een dwingende visie is. Op geen enkele manier geeft zelfs die organisatie aan dat hun visie voor alle atheisten moet gelden en dat iedereen moet denken en handelen zoals hun.
Want alleen jouw blik erop klopt of niet soms? Er zijn nu eenmaal verschillend definitie's over atheisme, er zijn wel degelijk groepen die atheisme uitdragen als zodanig, met een levensvisie eromheen, hoe kan dat nu geen hout snijden, ik heb het zelfs getoond aan je.quote:Zeg ik dat je er niks over mag zeggen? Ik zeg enkel dat wat je er over zegt niet veel hout snijd imho.
Onzin, ik draai niet. Ik geef kritiek op jou visie waarin je aangeeft dat je atheisme ziet als een beginnende religie. Ik zie dat nou eenmaal niet gebeuren, gewoon weg omdat atheisme een geheel ander fundament heeft als religie.quote:Op donderdag 14 juni 2012 17:26 schreef erodome het volgende:
Nu moet het ineens een dwingende visie zijn, je bent ermee bekend dat er een heel aantal religie's zijn die ook niet dwingend zijn en dat ze vinden dat mensen zich best zo mogen noemen zonder hun waarden zo zwaar over te nemen?
Ik vind dat je nogal draait, eerst bestaat er geen georganiseerd atheisme, als ik dan laat zien dat dat wel zo is is dat ineens anders, nu zelfs omdat het geen dwingende visie is.
Tering mens waar zeg ik dat dan? Stop eens met woorden in mijn mond leggen.quote:Want alleen jouw blik erop klopt of niet soms?
Ik geef aan dat het geen hout snijd dat atheisme als een beginnende religie gezien kan worden. Ik gaf al aan dat het niet zo relevant is dat er groepen zijn die een bepaalde visie hebben. Dit zegt enkel wat over die groep, niet over het atheisme in het algemeen.quote:Er zijn nu eenmaal verschillend definitie's over atheisme, er zijn wel degelijk groepen die atheisme uitdragen als zodanig, met een levensvisie eromheen, hoe kan dat nu geen hout snijden, ik heb het zelfs getoond aan je.
Bij jouw geloofsvorm? Leuk, maar over welke "religie" hebben we het dan? Noem mij dan één enkele erkende religie zonder rituelen, geboden etc, want ik ken ze echt niet. En nee, ik gooi niet zomaar "erkende religie op, dat is eerder of door jou of door de TS al naar voren gehaald, dit even voordat ik weer naar mijn hoofd krijg geslingerd dat ik draai.quote:Op donderdag 14 juni 2012 18:10 schreef erodome het volgende:
Rituelen, geboden en wetgeving horen helemaal niet perse bij religie's, hoe kom je daar nu weer bij?
Geen enkele wet, geen enkel vast ritueel(wij maken onze rituelen graag zelf, persoonlijk tintje, als we er al wat mee doen), geen geboden, echt geen enkele bij mijn geloofsvorm, dus hoe kom je daarbij? Dogma's hebben we ook al niet trouwens.
Oh? Die organisaties hebben rituelen, geboden, wetgevingen etc? Je kon me enkel een visie voorleggen, die je meteen als levensvisie bombardeert, maar wat ik enkel kan zien als mission statement en waar het merendeel nog gaat over het terug dringen van religieuze invloed in het openbare leven en dus als reaktie tegen die invloed gezien kan worden. (Niet een specifiek onderdeel van atheisme!)quote:Het snijd wel hout omdat er dus al een dikke organisatie bestaat die wel voldoet aan de normen die je zelf geeft voor religie en dat er ook nog andere groepen daarnaast zijn die zich als zodanig profileren.
Nee, maar ik ook niet als je het goed had gelezen...dus dat is niet het punt.quote:En nee, ik wil niet zeggen dat ongeloof gelijk staat aan een vorm van geloof, dat heb ik ook nooit gezegd,
Dat is dus het punt, atheisme heeft geen bijbehorende levensvisie het enige wat atheisten gemeen hebben is het "niet geloven in god" of wel het niet verzamelen van postzegels.quote:ik zeg enkel dat als men atheisme actief gaat uitdragen met een bijbehorende levensvisie dat het dan wel een soort van religie wordt, waarbij ik stel dat religie heel prima zonder godsbeeld kan.
Boeddhisme was ook een protest van atheïsten tegen het overheersende hindoeïsme, alleen hielden die nog vast aan bepaalde geloofsartikelen. Het atheïsme zoals dat beoefend wordt door de meeste atheïsten heeft nog steeds vastgehouden aan christelijke waardes zoals naastenliefde en hulp aan derdewereldlanden (humanisme).quote:Op donderdag 14 juni 2012 18:28 schreef Semisane het volgende:
[..]
Bij jouw geloofsvorm? Leuk, maar over welke "religie" hebben we het dan? Noem mij dan één enkele erkende religie zonder rituelen, geboden etc, want ik ken ze echt niet. En nee, ik gooi niet zomaar "erkende religie op, dat is eerder of door jou of door de TS al naar voren gehaald, dit even voordat ik weer naar mijn hoofd krijg geslingerd dat ik draai.
Ja wat new wave stromingen wellicht, maar zover ik weet noemt geen enkele zich ook werkelijk religie. Of nu wel opeens omdat het uitkomt?
[..]
Oh? Die organisaties hebben rituelen, geboden, wetgevingen etc? Je kon me enkel een visie voorleggen, die je meteen als levensvisie bombardeert, maar wat ik enkel kan zien als mission statement en waar het merendeel nog gaat over het terug dringen van religieuze invloed in het openbare leven en dus als reaktie tegen die invloed gezien kan worden. (Niet een specifiek onderdeel van atheisme!)
Dus nee, helaas het voldoet niet aan "mijn" normen die ik bij religie zie.
[..]
Nee, maar ik ook niet als je het goed had gelezen...dus dat is niet het punt.
[..]
Dat is dus het punt, atheisme heeft geen bijbehorende levensvisie het enige wat atheisten gemeen hebben is het "niet geloven in god" of wel het niet verzamelen van postzegels.
Zoals al gezegd kan de visie/mission statement van die atheistische organisatie meer als reaktie tegen de religieuze lobby gezien worden, dan als atheistische "levensvisie".
Maar goed hier komen we niet uit, want we draaien in cirkels. Kennelijk is het erg belangrijk voor je om het atheisme op gelijke hoogte te trekken als religie...ik vind het best dat je dat vind, maar het slaat in mijn ogen werkelijk nergens op. (Of in ieder geval niet op mij)
Jij begrijpt er dus ook helemaal niets van.quote:Op donderdag 14 juni 2012 18:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Boeddhisme was ook een protest van atheïsten tegen het overheersende hindoeïsme, alleen hielden die nog vast aan bepaalde geloofsartikelen. Het atheïsme zoals dat beoefend wordt door de meeste atheïsten heeft nog steeds vastgehouden aan christelijke waardes zoals naastenliefde en hulp aan derdewereldlanden (humanisme).
Dat moet je mij eens verduidelijken. Heb je daar bronnen van ?quote:Op donderdag 14 juni 2012 18:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Boeddhisme was ook een protest van atheïsten tegen het overheersende hindoeïsme, alleen hielden die nog vast aan bepaalde geloofsartikelen.
Atheïsme beoefend men niet, men is of men is niet. Men beoefend toch ook niet geheelonthouding ?quote:Het atheïsme zoals dat beoefend wordt door de meeste atheïsten [...]
WikiAnswer:quote:Op donderdag 14 juni 2012 19:36 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat moet je mij eens verduidelijken. Heb je daar bronnen van ?
Daar heb je gelijk in, maar atheïsten staan wel anders in het leven dan theïsten.quote:Atheïsme beoefend men niet, men is of men is niet. Men beoefend toch ook niet geheelonthouding ?
Dit klopt in ieder geval niet, het boeddhisme kent een zeer uitgebreide hemel en hel wereld, met tal van goden: boeddhistische kosmos.quote:Op donderdag 14 juni 2012 21:20 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Sorry but there is not supernatural being in Buddhism except possibly your soul.
[..]
Uit deze link kan ik toch niet opmaken dat er goden in het spel zijn.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:00 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Dit klopt in ieder geval niet, het boeddhisme kent een zeer uitgebreide hemel en hel wereld, met tal van goden: boeddhistische kosmos.
Of dat het Boeddhisme een correctie is op het brahmanisme of hindoeïsme betwijfel ik. Wat wél een corectie op deze religies kan zijn is het zoroastrisme wat de aanzet was voor het monotheïsme.quote:Als je zou willen kun je wel een parallel zien tussen het boeddhisme en het christendom.
Het boeddhisme is een correctie op het brahmanisme of hindoeïsme, en het christendom is een correctie op het jodendom.
Maar zoals ik al eerder zei, dat is overduidelijk een reaktie op de religieuze lobby in de landen waar dit soort organisaties aktief zijn, zoals de USA en Ierland. Je ziet namelijk in landen waar religie een minder grote invloed hebben helemaal niet zulke groeperingen of zijn zulke groeperingen veel minder prominent en aktief.quote:Op donderdag 14 juni 2012 18:38 schreef erodome het volgende:
Het is niet belangerijk voor mij om atheisme op hetzelfde vlak te leggen als religie, het is gewoon zo dat nu deze vorm van atheisme is ontstaan je groepen ziet opkomen met doelstellingen vanuit dat atheisme en mensen die atheisme actief uitdragen.
Ja, enkel ben ik niet eens met de conclussie dat dit te vergelijken is met religieuze groeperingen, juist omdat dit organisaties zijn die zich zo prominent profileren als reaktie op een extreme religieuze lobby.quote:Jij ontkent dat op de een of andere manier steeds, nergens zeg ik dat het over alle atheisten gaat namelijk, ik heb alleen aangetoont dat er wel degelijk groepen zijn die als georganiseerde groep atheisme uitdragen.
Tja, ik zie dat gewoon niet echt gebeuren dus daar gaan we het niet over eens worden.quote:Daarnaast zeg ik dat ik het maar zo zie gebeuren dat daar op ten duur iets religie-achtigs uit zal groeien.
Okequote:Ik ben trouwens een heks, wat hier niet erkend is, maar bv in amerika wel. Het doet me er trouwens bar weinig toe of het erkend is of niet, ook bij atheisten niet, heb helemaal daar geen gewicht op gelegd verder.
Foutje, Siddhartha was een mens die leed zag en zich af vroeg of er leedverminderende inzichten of lessen of zelfs oplossingen zouden bestaan. Dat hij onderweg de denkfouten in Hindoeisme zag is bijkomstigheid. Het is de leer van 1 mens die de de weg uit het lijden vond en een handreiking doet aan alle mensen die minder willen lijden. Geloven heb ik je al vaker gezegd is ongelooflijk stupide als je kennis wilt verwerven, en heeft in Boeddhisme dus geen plek. Ja de mensen die de studie niet geheel aankunnen denken dat geloof een plaats heeft, zoals vele Boeddhisten in bijv., Thailand. Of wetenschappersquote:Op donderdag 14 juni 2012 18:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Boeddhisme was ook een protest van atheïsten tegen het overheersende hindoeïsme, alleen hielden die nog vast aan bepaalde geloofsartikelen. Het atheïsme zoals dat beoefend wordt door de meeste atheïsten heeft nog steeds vastgehouden aan christelijke waardes zoals naastenliefde en hulp aan derdewereldlanden (humanisme).
Toch is wel wat te zeggen voor de gedachte dat de Boeddha het idee van een Ziel verwerpt. Er is geen permanent zelf of wezenskern. Na God, is het verwerpen van de Ziel de tweede stap in het verwerpen van een essentialistische manier van denken. De derde stap is het verwerpen van het hebben van een Vrije Wil en het bijhorende geloof in absolute doelen. Einde reincarnatie (want geen absoluut zelf of ziel). Einde Nirvana (want geen absoluut doel).quote:Op vrijdag 15 juni 2012 11:22 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Foutje, Siddhartha was een mens die leed zag en zich af vroeg of er leedverminderende inzichten of lessen of zelfs oplossingen zouden bestaan. Dat hij onderweg de denkfouten in Hindoeisme zag is bijkomstigheid. Het is de leer van 1 mens die de de weg uit het lijden vond en een handreiking doet aan alle mensen die minder willen lijden. Geloven heb ik je al vaker gezegd is ongelooflijk stupide als je kennis wilt verwerven, en heeft in Boeddhisme dus geen plek. Ja de mensen die de studie niet geheel aankunnen denken dat geloof een plaats heeft, zoals vele Boeddhisten in bijv., Thailand. Of wetenschappers
Helemaal mee eens deelnemer, eerst verwerpen we God, dan de ziel, dan de Vrije Wil, daarna de moraal, die bestaat tenslotte ook niet en tenslotte plegen we collectief zelfmoord, een zin is er namelijk ook niet. Goede manier van denken.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 12:21 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Toch is wel wat te zeggen voor de gedachte dat de Boeddha het idee van een Ziel verwerpt. Er is geen permanent zelf of wezenskern. Na God, is het verwerpen van de Ziel de tweede stap in het verwerpen van een essentialistische manier van denken. De derde stap is het verwerpen van het hebben van een Vrije Wil en het bijhorende geloof in absolute doelen. Einde reincarnatie (want geen absoluut zelf of ziel). Einde Nirvana (want geen absoluut doel).
Ja, grote denkers als Hitler en Stalin zijn ons hierin al voorgegaan.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Helemaal mee eens deelnemer, eerst verwerpen we God, dan de ziel, dan de Vrije Wil, daarna de moraal, die bestaat tenslotte ook niet en tenslotte plegen we collectief zelfmoord, een zin is er namelijk ook niet. Goede manier van denken.
Hier bijvoorbeeld:quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Uit deze link kan ik toch niet opmaken dat er goden in het spel zijn.
quote:In de hemel van de Catummaharajika (nummer 6) leven vier soorten goden, waardoor het totaal aantal verschillende soorten of klassen goden op 29 uitkomt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/God_in_het_boeddhismequote:Na de Big Bang is het weer mogelijk voor wezens om in deze werelden geboren te worden, en het eerste wezen dat volgens de boeddhistische traditie geboren wordt in deze werelden, wordt geboren als Maha Brahma (de Grote Brahma). Hij is daar eerst alleen, en denkt vervolgens 'had ik maar gezelschap'. Hij ziet vervolgens andere wezens in de wereld komen (de Brahma-purohita devas) en denkt (onterecht) dat die wezens als gevolg van zijn wens in de wereld gekomen zijn. De Brahma-purohita devas denken dit ook, want zij weten dat de Maha Brahma ouder is, en krachtiger is dan zijzelf. Maha Brahma komt vervolgens ook tot de (onterechte) conclusie dat hij de schepper van het universum is. In de Pali-canon wordt zelfs vermeld dat indien deze Brahma-purohita devas als zij later sterven en als mens wedergeboren worden, en door meditatie hun vorige leven als Brahma-purohita deva herinneren, zij hun oude geloof zullen oppakken en een monotheïstische kijk op het leven zullen hebben.
De Maha Brahma vertoont aldus in zijn beeld van zichzelf veel overeenkomsten met de God van de diverse monotheïstische religies. De Boeddha bracht volgens de Pali-canon ook verschillende bezoeken aan Maha Brahma, die een interessant beeld geven van de boeddhistische houding tegenover een monotheïstische kijk op het leven.
Je denk nog dat er een externe aansturing / richtlijn nodig is.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 21:39 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Helemaal mee eens deelnemer, eerst verwerpen we God, dan de ziel, dan de Vrije Wil, daarna de moraal, die bestaat tenslotte ook niet en tenslotte plegen we collectief zelfmoord, een zin is er namelijk ook niet. Goede manier van denken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |