Nee, niet toevallig.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:32 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Geen dank, maar dan heb je nog steeds niet mijn vraag beantwoord, ben jij toevallig moslim?
Oke, dus je bent geen moslim, je komt bij mij wel over als moslim en daarom vroeg ik ernaar, je gebruikt soms arabische termen terwijl jij als ik het goed heb geen Arabier bent, studeer je toevallig iets in deze richting?quote:
Dat zei ik niet, ik zei dat ik niet toevallig moslim was.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:39 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Oke, dus je bent geen moslim, je komt bij mij wel over als moslim en daarom vroeg ik ernaar, je gebruikt soms arabische termen terwijl jij als ik het goed heb geen Arabier bent, studeer je toevallig iets in deze richting?
Het gedrag van mensen is vaak niet in lijn met hun geloofsovertuiging. Maar het idee dat je oude teksten moet bestuderen om erachter te komen of iets mag of niet, die niet te herzien zijn, is hopeloos. Het is een autoritaire manier van denken.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 19:59 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Het gaat niet om excluderen, het gaat om absurditeiten, geen weldenkend persoon zal ontkennen dat er in de Islamitische wereld homo/jodenhaat is, vrouwenonderdrukking etc, maar zeggen dat de Islam daar voor staat is net zo absurd als de wangevallen die in Het Westen voorkomen als standaard te nemen voor waar het Westen voor staat.
Dus meer een selectief weergave, het is waar dat de Islam een groot rol heeft gespeeld in het vormen van de regionale culturen, maar ook juist tegen veel zaken die we vandaag de dag islamitisch noemen ook juist heeft verworpen, zaken als uithuwelijking, eerwraak, bloedwraak etc, gebeuren allemaal in die landen ondanks specifieke verboden vanuit de Sharia voor zulke zaken.
^ case in pointquote:Op zaterdag 16 juni 2012 16:30 schreef Knaagbeest het volgende:
En moslims veroordelen zeker wel de wandaden die "in naam van de islam" gepleegd worden, ten eerste omdat het wandaden zijn en ten tweede omdat die zo onislamitisch als wat zijn, dus die kun je niet eens in naam van de islam plegen.
Als jij en jouw buren moslim waren, zou het jullie-elkaar volgens mij geen reet uitmaken hoe jij bidt / vast / kleedt, in 95% van de gevallen leven de moslims zoals zij zich kunnen vinden in het geloof, pas als er een machtsclaim is met politieke doeleinden en er een soort van goddelijke rechtvaardiging wordt gezocht middels de heilig geachte geschriften, dan pas ontstaat er een probleem, wanneer je het ook voor anderen gaat lezen, dat moet bestreden worden imho.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het gedrag van mensen is vaak niet in lijn met hun geloofsovertuiging. Maar het idee dat je oude teksten moet bestuderen om erachter te komen of iets mag of niet, die niet te herzien zijn, is hopeloos. Het is een autoritaire manier van denken.
Wat is de Sharia dan? Jij kunt een fatwa halen waarin zelfmoordaanslagen worden goedgekeurd, ik kan een fatwa aanhalen waarin dat ten strengste met Koranverzen wordt verboden, beiden noemen de fatwa's Sharia. Wat gaan we nu doen, kiezen en benoemen als zodanig?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:06 schreef Scabies het volgende:
[..]
^ case in point
Dus de sharia is niet islamitisch? Okee.
In dit geval zijn, volgens tenminste één partij, de fatwa's niet conform de ware Islam is. Daarom bestaat de Islam in de praktijk niet en is de Islam in theorie zo volmaakt.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:11 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat is de Sharia dan? Jij kunt een fatwa halen waarin zelfmoordaanslagen worden goedgekeurd, ik kan een fatwa aanhalen waarin dat ten strengste met Koranverzen wordt verboden, beiden noemen de fatwa's Sharia. Wat gaan we nu doen, kiezen en benoemen als zodanig?
Van waar ineens de sprong naar de Islam? Ik heb het over de Sharia, niet over de Islam, het zijn geen synoniemen van elkaar, ik ga wel mee in je stelling dat er niet zoiets is als 'de Islam' in praktijk, maar ik snap je sprong niet?quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:17 schreef deelnemer het volgende:
[..]
In dit geval zijn, volgens tenminste één partij, de fatwa's niet conform de ware Islam is. Daarom bestaat de Islam in de praktijk niet en is de Islam in theorie zo volmaakt.
Dat is in verband een eerdere post die je zo waardeerde. Deze:quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:20 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Van waar ineens de sprong naar de Islam? Ik heb het over de Sharia, niet over de Islam, het zijn geen synoniemen van elkaar, ik ga wel mee in je stelling dat er niet zoiets is als 'de Islam' in praktijk, maar ik snap je sprong niet?
Omgekeerd worden er uitspraken / daden in naam van Islam gedaan, terwijl anderen beweren dat ze niet conform de ware Islam zijn. Sommige fatwa's zijn daar een voorbeeld van, zoals de fatwa tegen Rushdie.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 21:32 schreef Knaagbeest het volgende:
En ja, inderdaad, als iemand die geen geloof aanhangt iets fouts doet, dan wordt er naar de persoon gekeken, maar als iemand die een geloof en dan vooral de islam aanhangt iets fouts doet, wordt de islam er ook bij gehaald.
Imho zijn discussies over de 'ware' islam net zo nutteloos als of de kroket of spruitjes etende Nederlander de ware is, het is een zwaar subjectief getint opvatting en ter legimitering van eigen standpunt zullen ze de opponent natuurlijk 'onjuist' noemen, eeuwenoude tactiek.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat is in verband een eerdere post die je zo waardeerde. Deze:
[..]
Omgekeerd worden er uitspraken / daden in naam van Islam gedaan, terwijl anderen beweren dat het niet conform de ware Islam zijn. Sommige fatwa's zijn daar een voorbeeld van, zoals de fatwa tegen Rushdie.
Dat zal iedereen die religie als een cultureel fenomeen ziet, zoals ik, met je eens zijn.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Imho zijn discussies over de 'ware' islam net zo nutteloos als of de kroket of spruitjes etende Nederlander de ware is, het is een zwaar subjectief getint opvatting en ter legimitering van eigen standpunt zullen ze de opponent natuurlijk 'onjuist' noemen, eeuwenoude tactiek.
Dus je bent wel moslim? Ik geloof in Al Qadr (De voorbeschikking) zoals Al Qadr van de pilaren van Imaan is. Ik gebruikte hiet het woordje toeval niet in de zin van dat ik in toevalig geloof, ik gebruikte het meer figuurlijk.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 22:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat zei ik niet, ik zei dat ik niet toevallig moslim was.
Ik denk zeker wel dat er zoiets is als de ware islam. Alleen heeft iedereen daar een ander beeld van. Wie er dan het juiste beeld heeft, is nou net de schapenvleesvraag.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 23:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat zal iedereen die religie als een cultureel fenomeen ziet, zoals ik, met je eens zijn.
Zeker omdat er geen echte mogelijkheden zijn om binnen de religie deze vraag op te lossen. Je kunt het niet niet even aan Allah vragen. Je moet maar geloven dat de ultieme analyse van de heilige geschriften leidt tot een oplossing die werkt / klopt. Jezelf toestaan om deze onwerkbare situatie te doorbreken, kan alleen door de religie buitenspel te zetten en gewoon zelf na te denken.quote:Op zondag 17 juni 2012 11:55 schreef Knaagbeest het volgende:
[..]
Ik denk zeker wel dat er zoiets is als de ware islam. Alleen heeft iedereen daar een ander beeld van. Wie er dan het juiste beeld heeft, is nou net de schapenvleesvraag.
Ik bedoel dat iedereen voor zichzelf uitmaakt wat de ware islam is. Maar er zijn meer dan genoeg mensen die de ware islam hebben gevonden en die het daarover met elkaar eens zijn.quote:Op zondag 17 juni 2012 13:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Zeker omdat er geen echte mogelijkheden zijn om binnen de religie deze vraag op te lossen. Je kunt het niet niet even aan Allah vragen. Je moet maar geloven dat de ultieme analyse van de heilige geschriften leidt tot een oplossing die werkt / klopt. Jezelf toestaan om deze onwerkbare situatie te doorbreken, kan alleen door de religie buitenspel te zetten en gewoon zelf na te denken.
Dan ben jij er vast één vanquote:Op zondag 17 juni 2012 13:03 schreef Knaagbeest het volgende:
[..]
Ik bedoel dat iedereen voor zichzelf uitmaakt wat de ware islam is. Maar er zijn meer dan genoeg mensen die de ware islam hebben gevonden en die het daarover met elkaar eens zijn.
Zijn er dan meerdere islam-versies ? Je kan dus de ware islam erkennen als er meerdere op dezelfde versie gokken. Is het dat wat je wil zeggen ?quote:Op zondag 17 juni 2012 13:03 schreef Knaagbeest het volgende:
Ik bedoel dat iedereen voor zichzelf uitmaakt wat de ware islam is. Maar er zijn meer dan genoeg mensen die de ware islam hebben gevonden en die het daarover met elkaar eens zijn.
Er zijn verschillende stromingen binnen de islam en binnen die stromingen zijn er ook verschillende mensen met verschillende visies op de islam. Het is niet zo dat iemand de ware islam kan erkennen, dat kan alleen Allah. En het is al helemaal niet zo dat de ware islam de versie is die door de meeste moslims wordt aangehangen, want dat is misschien niet eens zo. Verder is niemand perfect, dus een perfect beeld van de ware islam zal niemand ook kunnen hebben.quote:Op zondag 17 juni 2012 13:43 schreef ATON het volgende:
[..]
Zijn er dan meerdere islam-versies ? Je kan dus de ware islam erkennen als er meerdere op dezelfde versie gokken. Is het dat wat je wil zeggen ?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |