quote:Op maandag 11 juni 2012 01:41 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Maar idd het was een afslachting, welbewuste moord met ingecalculeerd risico dat ook gegijzelden afgeslacht zou worden.
Dat is jouw mening.quote:Op maandag 11 juni 2012 09:03 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja je moet lief zijn tegen gewapende terroristen die al eerder mensen hadden omgebracht.
Ja dat kon dus niet he. In Indonesie werden ze gezien als landverraders omdat ze samen met het KNIL tegen de Indonesische regering hebben gevochten.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:50 schreef YazooW het volgende:
Zijn er wel eens Molukkers geweest die tegen zichzelf hebben gezegd: "Ik heb zoveel te klagen op de Nederlandse overheid, ik houdt de eer aan me zelf aan ga lekker terug naar waar ik vandaan kom." ?
Onzin. Spreek voor jezelf. Het volk is natuurlijk flink genaaid door de NL regering maar onschuldige burgers/kinderen gijzelen is natuurlijk verkeerd op alle fronten. Om maar te zwijgen over wat je de rest van je mensen hiermee aandoet aangezien die ook lange tijd met de nek zijn aangekeken.quote:President John Wattilete spreekt van een klap in het gezicht van de Molukse gemeenschap
Van mij mogen die Molukkers rustig ontstemd zijn.quote:Van Agt, wij willen leven.
Nee.quote:Op maandag 11 juni 2012 09:40 schreef HAL9000S het volgende:
En is dat gescheld met apen nou echt nodig?
Behalve integratiebevordering heeft het qua ethiek een en ander voor op terroristische activiteiten.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
En wat hopen ze dan met al dat klagen te bereiken?
De VN denkt hier anders over, een onderdrukt volk mag zich gewapend verzetten.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:55 schreef Boldface het volgende:
Volgens mij bepalen we nog altijd zelf aan welke militairen we een eervolle onderscheiding toekennen. Als Molukkers verbolgen zijn, is dat de omgekeerde wereld. Zij zijn in deze zaak geen slachtoffer, maar agressor geweest. Hoe benard en akelig de situatie van Molukkers ook was, ze hadden niet het recht om een trein te kapen.
In de eigen regio kan ik me daar van alles bij voorstellen, maar werden Molukkers door Nederland onderdrukt?quote:Op maandag 11 juni 2012 13:58 schreef raptorix het volgende:
De VN denkt hier anders over, een onderdrukt volk mag zich gewapend verzetten.
Dat recht hadden de daders zeker niet.quote:Op maandag 11 juni 2012 13:55 schreef Boldface het volgende:
Volgens mij bepalen we nog altijd zelf aan welke militairen we een eervolle onderscheiding toekennen. Als Molukkers verbolgen zijn, is dat de omgekeerde wereld. Zij zijn in deze zaak geen slachtoffer, maar agressor geweest. Hoe benard en akelig de situatie van Molukkers ook was, ze hadden niet het recht om een trein te kapen.
Kan ik mij in vinden. Het is niet leuk om mensen dood te moeten schieten, je wil daar geen medaille voor.quote:Op maandag 11 juni 2012 09:07 schreef EdvandeBerg het volgende:
Blijkt dat de militairen zelf dus veel beter snappen hoe de zaak in elkaar zit dan die politici.
Militairen schieten niet graag mensen dood, en al helemaal geen burgers. De gijzelnemers zijn wat mij betreft wel terecht doodgeschoten om de gijzelaars te beschermen, maar ook als teken aan andere potentiele terroristen om dit vooral niet nog een keer te doen. Maar ik kan me best voorstellen dat dit hele gebeuren door de betrokken mariniers etc. achteraf als traumatisch ervaren is. Er was nu eenmaal na afloop niets 'te vieren'.
Ook al stonden de NL overheid en defensie destijds volledig in haar recht de kapingen met full force te beeindigen, dit nu weer oprakelen kan zorgen voor een hoop oud zeer. Die molukse jongeren, geindoctrineerd door fanatici, hadden ook ouders, broers en zussen.
Juist !!quote:Op maandag 11 juni 2012 15:44 schreef Kenju het volgende:
Verder is het natuurlijk ook zo dat de situatie sowieso ontstaan is door falen van de Nederlandse regering. Met het verdedigen van het land of het beschermen van de burgers had het daarmee weinig te maken.
Tuurlijk moest er ingegrepen worden. Maar simpelweg ze neerschieten met precisie-schoten (hoe nodig het ook was) is niet iets waar je een onderscheiding voor geeft.
Een onderscheiding moet alleen gegeven worden wanneer iemand zich heeft onderscheiden van de norm middels vertoon van groot kunde of dapperheid. Daar is hier geen sprake van.
Dat is niet wat ik zeg en ook niet wat ik me in de mond laat leggen. Het waren Molukkers die destijds de treinkaping pleegden. Zij waren toen de daders. Ik doe geen uitlatingen over Molukkers die anno 2012 verbolgen zijn. Ik stel nergens dat zij dader zijn.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:58 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dat recht hadden de daders zeker niet.
Maar Molukkers die dat niet gedaan hebben die ontken je ook het recht van verbolgenheid en je bestempeld hen tot dader
Dat kan natuurlijk niet.
Zoals je het formuleerde leek het alsof je het over Molukkers in het algemeen had.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:34 schreef Boldface het volgende:
[..]
Dat is niet wat ik zeg en ook niet wat ik me in de mond laat leggen. Het waren Molukkers die destijds de treinkaping pleegden. Zij waren toen de daders. Ik doe geen uitlatingen over Molukkers die anno 2012 verbolgen zijn. Ik stel nergens dat zij dader zijn.
bron: http://www.nu.nl/binnenla(...)atie-militairen.htmlquote:Op Radio 1 zei de vorige Commandant der Strijdkrachten, Dick Berlijn, dat hij het betreurt dat er een insigne komt
“Van Agt heeft dan wel gezegd dat hij tot deze gewelddadige bevrijding gedwongen was om executie van passagiers te voorkomen, maar dat is een leugen. Iedereen wist – en wij hebben de bandopnames gehoord , dat de kapers besloten hadden niemand te executeren. Ze hadden daar een discussie over gehad en hadden het voorbeeld van de vorige treinkaping waarbij wel passagiers geëxecuteerd waren. Ze hadden afgesproken geen geweld te gebruiken en iedereen bij ons wist dat. Ook omdat de inwilliging van hun eisen voor een vrije aftocht dan in gevaar zou komen. Toch heeft Van Agt doorgezet. Bij Den Uyl zag je de vertwijfeling en zijn strijd over de beslissing en dat heeft ons goed gedaan, maar uiteindelijk heeft Van Agt hem meegesleept.”quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:31 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dat is de koe in de kont kijken. Op het moment van kapen heb je te maken met onberekenbare terroristen die gestopt moeten worden.
Bij de kaping van 1977 hadden de kapers niemand vermoord.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:31 schreef TMartina het volgende:
[..]
Ik hoop dat je aan het trollen bent. Want geweld kwam er pas nadat de kapers iemand hadden doodgemaakt.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:05 schreef Viajero het volgende:
[..]
En daar hebben ze wat mij betreft het volle recht op. De Molukkers zijn schandalig behandeld. Het is moeilijk te weten of nou de Nederlanders, de Javanen of de Amerikanen daarin toen de meeste verantwoordlijkheid droegen, maar hun familie daar wordt nog steeds onderdrukt door de Javanen. Hun land is nog steeds niet vrij. Teruggaan is lang niet zo makkelijk als je denkt, en juist dat is een van de redenen dat ze terecht klagen.
Bij de treinkaping waar het nu omgaat is er geen 1 gijzelaar geexecuteerd.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:53 schreef beantherio het volgende:
Ik ben op zich een tolerant mens maar deze "discussie" is een schoolvoorbeeld van doorgeslagen tolerantie. Die "burgers" waren terroristen die echte burgers bedreigden, gegijzeld hielden en een ervan executeerden. Daar ook maar enigszins begrip voor hebben zou eigenlijk al strafbaar moeten zijn: laat staan denken dat je ergens over moet klagen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |