Ongeacht of er moed is getoond, het onderscheid tussen actie tegen een militaire vijand en tegen burgers komt mij wel sympathiek voor.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:17 schreef tong80 het volgende:
Er is veel kritiek op het insigne dat minister Hillen wil geven aan de militairen die betrokken waren bij het einde van de treinkaping in De Punt.
Het ereteken is voor getoonde moed.Kees Kommer,leider van de mariniers in 1977, vindt het ethisch fout om insignes te geven aan mariniers die opdracht kregen "om burgers dood te schieten".
Militairen zijn uiteindelijk ook burgers. Wat ze wezenlijk onderscheid is dat ze wapens dragen en dus niet weerloos zijn. Als die Molukkers de wapens opnemen zijn ze net zo goed een legitiem doelwit als militairen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ongeacht of er moed is getoond, het onderscheid tussen actie tegen een militaire vijand en tegen burgers komt mij wel sympathiek voor.
Op het moment dat die molukkers de wapens oppakten en burgers gijzelden om een politiek doel te bereiken, werden zij terroristen en daarmee een legitiem doelwit voor de mariniers.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ongeacht of er moed is getoond, het onderscheid tussen actie tegen een militaire vijand en tegen burgers komt mij wel sympathiek voor.
Maar zijn die burgers nog steeds gewoon burgers als ze de wapens opnemen tegen de regering?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Correctie: er met naverbrander laag overheen gevlogen. Zou wat zijn, salvo met het boordkanon op trein vol gijzelaarsquote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:26 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Precies. Het feit dat het criminelen waren maakt dat ze mochten worden aangepakt.
[..]
Frappant feitje, Dick Berlijn heeft destijds zelf met een Starfighter die trein beschoten
Je hebt gelijk, Dick Berlijn heeft niet geschoten alleen eroverheen gevlogen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:02 schreef jpjedi het volgende:
[..]
Correctie: er met naverbrander laag overheen gevlogen. Zou wat zijn, salvo met het boordkanon op trein vol gijzelaars
Waar haal jij de info vandaan dat het goed had kunnen aflopen?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:28 schreef Nemephis het volgende:
Die treinkaping had zonder geweld kunnen eindigen, maar helaas moest de minister laten zien wat voor daadkrachtige stoere kerel hij wel niet was.
Van de twee dominees die bij de onderhandelingen waren betrokken.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:12 schreef Marvelous het volgende:
[..]
Waar haal jij de info vandaan dat het goed had kunnen aflopen?
Jij denk dat er met F16s op die trein is geschoten? Lees je anders even kort in ofzo..quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:18 schreef Oud_student het volgende:
Wat is er moedig aan om vanuit een F16 de cockpit van een trein te doorzeven met punt 50 pantserdoorborende kogels?
Wanneer hebben ze dat gedaan dan?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:18 schreef Oud_student het volgende:
Wat is er moedig aan om vanuit een F16 de cockpit van een trein te doorzeven met punt 50 pantserdoorborende kogels?
Er is meer gebeurd dan dat...quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:18 schreef Oud_student het volgende:
Ja, en? Het gaat er niet om of je een terrorist mag neerschieten maar of je eretekenen moet uitdelen voor een confrontatie met burgers. Het gaat om eer, en ik vind wel sympathiek dat vanuit defensie de gedachte komt dat er aan inzet van militairen tegen burgers geen eer te behalen is. Dat dat dan af en toe moet gebeuren is een noodzakelijk kwaad maar niet iets wat met hetzelfde decorum kan worden gevierd.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 14:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Militairen zijn uiteindelijk ook burgers. Wat ze wezenlijk onderscheid is dat ze wapens dragen en dus niet weerloos zijn. Als die Molukkers de wapens opnemen zijn ze net zo goed een legitiem doelwit als militairen.
1) We hadden toen geen F-16'squote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:18 schreef Oud_student het volgende:
Vanuit de lucht is niet gevuurd. Enkel overvliegen met Starfighters om de terroristen te desoriėnteren.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:18 schreef Oud_student het volgende:
Als je als militair tegenover gewapende en geweldsbereide mensen staat dan maakt het echt niet uit of het tegen militairen of burgers is. Een kogel afgeschoten door een Molukse terrorist is net zo dodelijk als een kogel afgeschoten door een vijandige militair.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:20 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ja, en? Het gaat er niet om of je een terrorist mag neerschieten maar of je eretekenen moet uitdelen voor een confrontatie met burgers. Het gaat om eer, en ik vind wel sympathiek dat vanuit defensie de gedachte komt dat er aan inzet van militairen tegen burgers geen eer te behalen is. Dat dat dan af en toe moet gebeuren is een noodzakelijk kwaad maar niet iets wat met hetzelfde decorum kan worden gevierd.
Als die mensen gewapend zijn en bereid ook op jou te schieten dan is dat zeker moedig.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:24 schreef Oud_student het volgende:
OK men wil niet reageren wat er moedig aan is om mensen op afstand al dan niet uit een vliegtuig, al dan niet met punt 50. Ik wil ook geen discussie over vlirgtuigen, maar ik vraag:
Wat is er nu moedig aan het doden van mensen?
Vraag het aan die Molukkers, zij begonnen hiermee?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:24 schreef Oud_student het volgende:
OK men wil niet reageren wat er moedig aan is om mensen op afstand al dan niet uit een vliegtuig, al dan niet met punt 50. Ik wil ook geen discussie over vlirgtuigen, maar ik vraag:
Ik vind het moedig om mensen te doden die andere mensen vrijheid ontnemen... Is zo uw vraag beatwoord?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:24 schreef Oud_student het volgende:
De trein is gewoon op afstand doorzeefd met kogels, dat is een feit. Lijkt mij niet erg moedig, het is meer een executie. Overigens wel terecht, als je de levens van onschuldigen in gevaar brengt.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:25 schreef Viajero het volgende:
Als die mensen gewapend zijn en bereid ook op jou te schieten dan is dat zeker moedig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |