abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112651005
Mijn partner en ik hebben geboden op huis A, hier is al ruim een maand overheen gegaan. We zijn het nog niet eens over de prijs, wij gaan niet omhoog, zij willen vooralsnog niet lager gaan zitten, hoewel al wel flink gezakt. Wij hebben echter gezien omstandigheden waarin de verkopers verkeren, goede hoop dat ze alsnog gaan zakken naar ons gesteld bod. Het gaat nu nog om enkele duizenden euro's.

In de tussentijd hebben we woning B gezien die opeens drastisch is prijs is gezakt, waardoor deze nu toch ook wel echt interessant wordt. Hier hebben we aankomende week een bezichtiging voor.

Nu is mijn vraag. Hoe kunnen we het beste handelen als woning B toch ook interessant lijkt? We weten natuurlijk nog niet of we de prijs zo kunnen bedingen dat woning B ook daadwerkelijk interessanter wordt dan woning A. Echter is hier dus tijd voor nodig.

Kan iemand hierin wat tips of advies geven?
Onze aankoopmakelaar bij woning A, is verkoopmakelaar bij woning B.
Voor woning B zouden we, buiten dat we huidige makelaar niet mogen inzetten, geen aankoopmakelaar willen.

[ Bericht 2% gewijzigd door YupR op 09-06-2012 11:12:22 ]
  zaterdag 9 juni 2012 @ 11:13:36 #2
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_112651311
Gewoon een prijs onder hun neus schuiven die jullie gepast vinden. Pak het hetzelfde aan als wanneer je een auto zou kopen via Marktplaats en hun vraagprijs is 1000 euro, dan bied je 600. Komen zij wel met een tegenbod ;)
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_112651362
Ik doelde met mijn vraag meer op de situatie. Aangezien we dan met 2 partijen in onderhandeling zijn? Kan dat zomaar? Zouden we bijvoorbeeld woning A "on hold" kunnen zetten, de onderhandeling tenminste tijdelijk onderbreken?
pi_112651477
Waarom niet? zolang je geen (voorlopige) koopovereenkomst sluit ben je vrij. De kans bestaat natuurlijk wel dat beide huizen onder je neus verkocht worden.

Dat is op dit moment niet zo waarschijnlijk denk ik.

Ik zou gewoon lekker bieden op beide huizen, dat geeft je ook een betere onderhandelingspositie.
pi_112652910
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 10:57 schreef YupR het volgende:
Onze aankoopmakelaar bij woning A, is verkoopmakelaar bij woning B.
Dit is dus knap kloterig. Hij weet dan straks van jullie wensen, financiële mogelijkheden&biedingen aangaande beide woningen. Dat molt je onderhandelingsposities.

De lol van een aankoopmakelaar heb ik eigenlijk nooit ingezien.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_112653194
Gevalletje belangenverstrengeling bij de makelaar.
pi_112654288
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 12:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit is dus knap kloterig. Hij weet dan straks van jullie wensen, financiële mogelijkheden&biedingen aangaande beide woningen. Dat molt je onderhandelingsposities.

De lol van een aankoopmakelaar heb ik eigenlijk nooit ingezien.
Dat besef is er bij ons; zij zouden ons kunnen sturen naar de woning die zij het liefst zien verkopen / aankopen.

Dit maakt de situatie wel vreemd.
Dus graag tips!
pi_112654669
Ik zou op beide huizen bieden. Het is pas een definitieve deal als het koopcontract getekend is en de bedenktijd voorbij is EN de ontbindende voorwaarden zijn verlopen.

Ik zou zelfs overwegen om het huis-A te laten weten dat je op huis-B een bod gaat doen; kan zijn dat ze dan wel ineens zakken omdat ze het echt wel kwijt willen in deze markt!
Een iPhone/mobile dashboard op basis van je PVoutput gegevens. (free to use)
pi_112655496
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 13:17 schreef twixx het volgende:
Ik zou zelfs overwegen om het huis-A te laten weten dat je op huis-B een bod gaat doen; kan zijn dat ze dan wel ineens zakken omdat ze het echt wel kwijt willen in deze markt!
Dat was mijn eerste reactie ook. Laat ze maar weten dat je zeer geïnteresseerd bent in nog een huis en dat je daar een bod op wilt doen.
Misschien worden ze bang en zakken ze dan alsnog die paar duizend euro!
  zaterdag 9 juni 2012 @ 15:26:38 #10
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_112659278
^^ Ja, lijkt mij ook een goede aanpak. Huizen zijn bijna aan de straatstenen niet kwijt te raken en iedere maand dat een verkoper wacht op een hoger bod maakt het onwaarschijnlijker dat hij dat bod ook gaat krijgen. ;)

Dat je nog andere ijzers in het vuur hebt zou er wellicht wat haast achter kunnen zetten bij de verkopers van Huis A.
En zoals al gezegd is: zolang er geen koopcontract is getekend EN de wettelijke drie dagen bedenktijd voorbij zijn gegaan zit je nergens aan vast. Dus bied maar!
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_112659720
quote:
Ik zou op beide huizen bieden. Het is pas een definitieve deal als het koopcontract getekend is en de bedenktijd voorbij is EN de ontbindende voorwaarden zijn verlopen.
Zou er niet op gokken, gaat er iets mis in de communicatie met de makelaar (zie hieronder), dan zit je met 2 huizen en komt er een boeteclausule om de hoek kijken. Beter één huis helemaal afronden, en daarna het andere onder bod brengen.

quote:

Dat bod op huis A weet die makelaar van huis B ook al, en die heeft een dubbele agenda dienaangaande : z'n eigen provisie.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_112659835
Kan je die aankoopmakelaar niet laten weten dat je geen gebruik meer wil maken van zijn diensten voor welk huis dan ook?
pi_112659944
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 15:41 schreef Wokkel het volgende:
Kan je die aankoopmakelaar niet laten weten dat je geen gebruik meer wil maken van zijn diensten voor welk huis dan ook?
Zoiets. Alleen blijft ie vekoopmakelaar en hij heeft al "kennis" van de financiële mogelijkheden van TS
pi_112660069
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 15:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoiets. Alleen blijft ie vekoopmakelaar en hij heeft al "kennis" van de financiële mogelijkheden van TS
True. Maar bij het 1e huis speelt hij dan geen rol meer dus is hij meer genegen om je het 2e huis te verkopen (anders verdient hij niets).
pi_112661030
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 15:47 schreef Wokkel het volgende:

True. Maar bij het 1e huis speelt hij dan geen rol meer dus is hij meer genegen om je het 2e huis te verkopen (anders verdient hij niets).
Ook true.
pi_112662504
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 15:38 schreef blomke het volgende:

[..]

Zou er niet op gokken, gaat er iets mis in de communicatie met de makelaar (zie hieronder), dan zit je met 2 huizen en komt er een boeteclausule om de hoek kijken. Beter één huis helemaal afronden, en daarna het andere onder bod brengen.

[..]

Dat bod op huis A weet die makelaar van huis B ook al, en die heeft een dubbele agenda dienaangaande : z'n eigen provisie.
Hoe bedoel je die boeteclausule? Zolang wij nergens een overeenkomst tekenen, dan is er toch niets aan de hand en kunnen wij toch overal van afzien zonder problemen?

Als we voor huis A willen gaan en spreken over B, kan dit voor de verkopende partij van A een reden zijn om te zakken, want daar is wel een andere verkopend makelaar bij betrokken, maar andersom zal dit voor B lastiger zijn omdat we inderdaad met een dezelfde makelaar te maken hebben.

quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 15:41 schreef Wokkel het volgende:
Kan dit zomaar en dan alsnog doorgaan met de onderhandeling, terwijl aankopend makelaar al het nodige heeft gedaan om de prijs te doen kelderen? Dat dit niet netjes is, dat is duidelijk, maar kan je dit überhaupt maken, lijkt mij niet?

[ Bericht 1% gewijzigd door YupR op 09-06-2012 17:09:22 ]
pi_112662975
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 17:01 schreef YupR het volgende:
Hoe bedoel je die boeteclausule? Zolang wij nergens een overeenkomst tekenen, dan is er toch niets aan de hand en kunnen wij toch overal van afzien zonder problemen?
Stel de AB-makelaar zorgt ervoor dat jullie op beide huizen bieden en hij zorgt er (mede door z'n dubbele agenda) voor dat beide verkopers akkoord gaan. Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Ik ben op m'n ouwe dag nog steeds een beetje makelofoob, maar houd rkening met het zwartst mogelijke scenario. Ik zou niet rustig slapen, wetende dat ik op twee huizen bieding had gedaan.
pi_112663132
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 17:15 schreef blomke het volgende:

[..]

Stel de AB-makelaar zorgt ervoor dat jullie op beide huizen bieden en hij zorgt er (mede door z'n dubbele agenda) voor dat beide verkopers akkoord gaan. Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Ik ben op m'n ouwe dag nog steeds een beetje makelofoob, maar houd rkening met het zwartst mogelijke scenario. Ik zou niet rustig slapen, wetende dat ik op twee huizen bieding had gedaan.
Je hebt tegenwoordig 3 dagen bedenktijd, weliswaar na ontvangst van het koopcontract maar geen één verkoper gaat je natuurlijk aan een bod houden als al duidelijk is dat je er net zo makkelijk vanaf kan zien.
  Moderator zondag 10 juni 2012 @ 11:17:14 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_112687039
Ik denk dat dit topic beter in Werk, Geldzaken en Recht past :), de titel maak ik even iets duidelijker en dan schop ik hem daar wel heen.

K&W --> WGR
pi_112688874
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 juni 2012 17:15 schreef blomke het volgende:
Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.
Niet in het geval van de (ver)koop van huizen door particulieren. Daar geldt een eis van schriftelijke vastlegging.
  zondag 10 juni 2012 @ 20:05:08 #21
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_112706170
quote:
7s.gif Op zondag 10 juni 2012 12:33 schreef k_man het volgende:

[..]

Niet in het geval van de (ver)koop van huizen door particulieren. Daar geldt een eis van schriftelijke vastlegging.
Precies. Er is pas een bindende overeenkomst als er een koopcontract is getekend door beide partijen, de drie dagen bedenktijd en eventuele ontbindende voorwaarden zijn verlopen.
Ik zie het probleem niet zo.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_112727916
Je kan zeggen dat je op huis A bedrag X biedt, en dat je bod tot morgen staat. Krijg je geen reactie/ afwijziging, dan doe je een bod bij huis B.
Geef vervolgens aan de makelaar van huis A aan dat als de bewoners toch akkoord gaan contact met je op kunnen nemen, om te kijken of je nogmaals bereid bent om bedrag x te bieden, maar dat dit wel snel moet omdat je meer huizen op t oog heb.
  maandag 11 juni 2012 @ 10:29:48 #23
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_112728431
Het zou ook gek zijn als je geen bod op een ander huis kan doen.
Dat zou nl. inhouden dat je nooit naar een tweede huis kunt kijken als het bod op het eerste huis niet defintief is afgewezen.

Simpel: zolang er geen koopovereenkomst getekend is, én na ondertekenen de bedenktijd is verstreken, is een bod niet meer dan een informele uitnodiging om een overeenkomt op te gaan stellen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_112729318
Het is toch ook zo als je een bod geaccepteerd heb als verkoper en er is nog niks getekend. En iemand anders komt met een beter bod, dat je die ook gewoon kunt accepteren. Zolang dat koopcontract niet is getekend kun je dat allemaal gewoon doen.
Advocatus diaboli aiunt, non semper.
pi_112730321
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 11:03 schreef Tikbalang het volgende:
Het is toch ook zo als je een bod geaccepteerd heb als verkoper en er is nog niks getekend. En iemand anders komt met een beter bod, dat je die ook gewoon kunt accepteren. Zolang dat koopcontract niet is getekend kun je dat allemaal gewoon doen.
Dit mag niet want je bent officieel in onderhandeling. Hier dreigde onze makelaar ook mee, dat als we geen goed bod zouden doen en de kijkers hoger zouden bieden dat hij dat zou accepteren.
Toen heb ik hem maar even verteld dat als hij dat zou doen ik een klacht in zou dienen bij de NVM. (hij heeft het niet gedaan en met hulp van onze hypotheekadviseur is ons bod geaccepteerd. Speelde hele smerige spelletjes die man)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')