Dit is dus knap kloterig. Hij weet dan straks van jullie wensen, financiële mogelijkheden&biedingen aangaande beide woningen. Dat molt je onderhandelingsposities.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 10:57 schreef YupR het volgende:
Onze aankoopmakelaar bij woning A, is verkoopmakelaar bij woning B.
Dat besef is er bij ons; zij zouden ons kunnen sturen naar de woning die zij het liefst zien verkopen / aankopen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 12:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is dus knap kloterig. Hij weet dan straks van jullie wensen, financiële mogelijkheden&biedingen aangaande beide woningen. Dat molt je onderhandelingsposities.
De lol van een aankoopmakelaar heb ik eigenlijk nooit ingezien.
Dat was mijn eerste reactie ook. Laat ze maar weten dat je zeer geïnteresseerd bent in nog een huis en dat je daar een bod op wilt doen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:17 schreef twixx het volgende:
Ik zou zelfs overwegen om het huis-A te laten weten dat je op huis-B een bod gaat doen; kan zijn dat ze dan wel ineens zakken omdat ze het echt wel kwijt willen in deze markt!
Zou er niet op gokken, gaat er iets mis in de communicatie met de makelaar (zie hieronder), dan zit je met 2 huizen en komt er een boeteclausule om de hoek kijken. Beter één huis helemaal afronden, en daarna het andere onder bod brengen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:17 schreef twixx het volgende:
Ik zou op beide huizen bieden. Het is pas een definitieve deal als het koopcontract getekend is en de bedenktijd voorbij is EN de ontbindende voorwaarden zijn verlopen.
Dat bod op huis A weet die makelaar van huis B ook al, en die heeft een dubbele agenda dienaangaande : z'n eigen provisie.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:17 schreef twixx het volgende:
Ik zou zelfs overwegen om het huis-A te laten weten dat je op huis-B een bod gaat doen; kan zijn dat ze dan wel ineens zakken omdat ze het echt wel kwijt willen in deze markt!
Zoiets. Alleen blijft ie vekoopmakelaar en hij heeft al "kennis" van de financiële mogelijkheden van TSquote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:41 schreef Wokkel het volgende:
Kan je die aankoopmakelaar niet laten weten dat je geen gebruik meer wil maken van zijn diensten voor welk huis dan ook?
True. Maar bij het 1e huis speelt hij dan geen rol meer dus is hij meer genegen om je het 2e huis te verkopen (anders verdient hij niets).quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:44 schreef blomke het volgende:
[..]
Zoiets. Alleen blijft ie vekoopmakelaar en hij heeft al "kennis" van de financiële mogelijkheden van TS
Ook true.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:47 schreef Wokkel het volgende:
True. Maar bij het 1e huis speelt hij dan geen rol meer dus is hij meer genegen om je het 2e huis te verkopen (anders verdient hij niets).
Hoe bedoel je die boeteclausule? Zolang wij nergens een overeenkomst tekenen, dan is er toch niets aan de hand en kunnen wij toch overal van afzien zonder problemen?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Zou er niet op gokken, gaat er iets mis in de communicatie met de makelaar (zie hieronder), dan zit je met 2 huizen en komt er een boeteclausule om de hoek kijken. Beter één huis helemaal afronden, en daarna het andere onder bod brengen.
[..]
Dat bod op huis A weet die makelaar van huis B ook al, en die heeft een dubbele agenda dienaangaande : z'n eigen provisie.
Kan dit zomaar en dan alsnog doorgaan met de onderhandeling, terwijl aankopend makelaar al het nodige heeft gedaan om de prijs te doen kelderen? Dat dit niet netjes is, dat is duidelijk, maar kan je dit überhaupt maken, lijkt mij niet?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 15:41 schreef Wokkel het volgende:
Kan je die aankoopmakelaar niet laten weten dat je geen gebruik meer wil maken van zijn diensten voor welk huis dan ook?
Stel de AB-makelaar zorgt ervoor dat jullie op beide huizen bieden en hij zorgt er (mede door z'n dubbele agenda) voor dat beide verkopers akkoord gaan. Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Ik ben op m'n ouwe dag nog steeds een beetje makelofoob, maar houd rkening met het zwartst mogelijke scenario. Ik zou niet rustig slapen, wetende dat ik op twee huizen bieding had gedaan.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:01 schreef YupR het volgende:
Hoe bedoel je die boeteclausule? Zolang wij nergens een overeenkomst tekenen, dan is er toch niets aan de hand en kunnen wij toch overal van afzien zonder problemen?
Je hebt tegenwoordig 3 dagen bedenktijd, weliswaar na ontvangst van het koopcontract maar geen één verkoper gaat je natuurlijk aan een bod houden als al duidelijk is dat je er net zo makkelijk vanaf kan zien.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:15 schreef blomke het volgende:
[..]
Stel de AB-makelaar zorgt ervoor dat jullie op beide huizen bieden en hij zorgt er (mede door z'n dubbele agenda) voor dat beide verkopers akkoord gaan. Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst. Ik ben op m'n ouwe dag nog steeds een beetje makelofoob, maar houd rkening met het zwartst mogelijke scenario. Ik zou niet rustig slapen, wetende dat ik op twee huizen bieding had gedaan.
Niet in het geval van de (ver)koop van huizen door particulieren. Daar geldt een eis van schriftelijke vastlegging.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:15 schreef blomke het volgende:
Mondelinge overeenkomst is ook een overeenkomst.
Precies. Er is pas een bindende overeenkomst als er een koopcontract is getekend door beide partijen, de drie dagen bedenktijd en eventuele ontbindende voorwaarden zijn verlopen.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:33 schreef k_man het volgende:
[..]
Niet in het geval van de (ver)koop van huizen door particulieren. Daar geldt een eis van schriftelijke vastlegging.
Dit mag niet want je bent officieel in onderhandeling. Hier dreigde onze makelaar ook mee, dat als we geen goed bod zouden doen en de kijkers hoger zouden bieden dat hij dat zou accepteren.quote:Op maandag 11 juni 2012 11:03 schreef Tikbalang het volgende:
Het is toch ook zo als je een bod geaccepteerd heb als verkoper en er is nog niks getekend. En iemand anders komt met een beter bod, dat je die ook gewoon kunt accepteren. Zolang dat koopcontract niet is getekend kun je dat allemaal gewoon doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |