Je hebt gelijk. De afleveringengids noemde Dick Swaab als eerste gast.quote:Op donderdag 7 juni 2012 21:48 schreef LazyDave het volgende:
Ik zie in de eerste aflevering toch echt Jaap van Heerden aan het woord.
Dat vind ik erg gevaarlijk. Dat beginnen ze steeds meer te denken. Liefdesverdriet? Duw er maar wat medidrugs in.quote:Op donderdag 7 juni 2012 21:42 schreef Pizzakoppo het volgende:
De eerste aflevering gaat dus over het feit dat wij geen persoonlijkheid hebben, geen invloed op onze keuzes hebben en bovendien geen eigen wil hebben. Nee, alles is gevolg van een stofje in de hersenen
Het is dan ook een opmerking die extreem kort door de bocht is en helemaal niets met het onderwerp te maken heeft. Sterker nog: het gaat hier onder andere om het tegenovergestelde daarvan.quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:17 schreef Gedoetje het volgende:
[..]
Dat vind ik erg gevaarlijk. Dat beginnen ze steeds meer te denken. Liefdesverdriet? Duw er maar wat medidrugs in.
O gelukkigquote:Op donderdag 7 juni 2012 22:24 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het is dan ook een opmerking die extreem kort door de bocht is en helemaal niets met het onderwerp te maken heeft. Sterker nog: het gaat hier onder andere om het tegenovergestelde daarvan.
Dank voor de samenvatting. Scheelt mij weer kijken.quote:Op donderdag 7 juni 2012 21:42 schreef Pizzakoppo het volgende:
De eerste aflevering gaat dus over het feit dat wij geen persoonlijkheid hebben, geen invloed op onze keuzes hebben en bovendien geen eigen wil hebben. Nee, alles is gevolg van een stofje in de hersenen
Je zit daar in die filmpjes met opvattingen van de documentaire-makers, van Jaap, en van opvattingen die gezamelijk ontwikkeld worden.quote:... hoogleraar psychologie, Jaap van Heerden de centrale persoon.
Wel antwoord eigenlijk. Volgens Van Heerden heeft het leven gelukkig geen zin en hij licht dat toe. Ik vind dat zelf een interessante gedachtegang, aangezien het inderdaad zo is dat een opmerking als 'het leven heeft geen zin' gezien wordt als een uiting van depressie, terwijl het tegenovergestelde waar kan zijn. Sterker nog: 'het leven heeft wel zin' impliceert een hoop narigheid.quote:Heeft het leven wel zin? Geen antwoord
Mijn conclusie is hoe langer hoe negatiever over Jaap van Heerden. Hij is "hoogleraar psychologie". Hij verkondigt echter publiekelijk meningen, die helemaal niet wetenschappelijk zijn. Op die manier geeft hij simpelweg een valse geloofwaardigheid aan dat soort van opvattingen.quote:Over iets anders verschillen we van mening. Je betoogt hier dat Jaap van Heerden zich in dezen aan de regels van de wetenschap dient te houden en dat hij dat niet doet. Je gaat daar zelfs zover in dat je stelt dat zijn uitspraken om die reden ondubbelzinnig verworpen moeten worden. Jaap van Heerden pretendeert hier geen wetenschappelijke verhandeling te houden, maar hij beantwoordt een paar vragen die te maken hebben met zijn vakgebied.
De andere partij was zelfs niet aanwezig in het debat. Het was een onderonsje tussen mensen die in een hoog tempo allerhande stellingen afratelden, die je eigenlijk één voor één grondig zou moeten onderzoeken. Maar dat is de moeite niet, want het was helemaal niet de bedoeling om die stellingen in vraag te stellen of te onderbouwen. Het was alleen maar de bedoeling om die stellingen te "propageren". Dat was dus niet meer dan een propagandafilmpje, zoals de communistische partij in de Sovjet-Unie er heel wat heeft gepropageerd; ook over de godsdienst.quote:In een discussie over god zou het vreemd zijn als de ene partij zich wel aan de regels van de wetenschap dient te houden, terwijl de ander dat niet hoeft.
Ben ik niet met je eens. Hij heeft een bepaalde visie en daar kun je het al dan niet mee eens zijn. Als je er sowieso niet op wilt reageren omdat het niet wetenschappelijk is, dan is dat natuurlijk je goed recht, maar dan begrijp ik niet waarom je überhaupt de moeite neemt om zo uitgebreid te reageren.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:10 schreef wapi het volgende:
[..]
Mijn conclusie is hoe langer hoe negatiever over Jaap van Heerden. Hij is "hoogleraar psychologie". Hij verkondigt echter publiekelijk meningen, die helemaal niet wetenschappelijk zijn. Op die manier geeft hij simpelweg een valse geloofwaardigheid aan dat soort van opvattingen.
Dit is natuurlijk geen debat, maar een interviewtje.quote:De andere partij was zelfs niet aanwezig in het debat. Het was een onderonsje tussen mensen die in een hoog tempo allerhande stellingen afratelden, die je eigenlijk één voor één grondig zou moeten onderzoeken.
Die vergelijking kan ik echt niet volgen.quote:Maar dat is de moeite niet, want het was helemaal niet de bedoeling om die stellingen in vraag te stellen of te onderbouwen. Het was alleen maar de bedoeling om die stellingen te "propageren". Dat was dus niet meer dan een propagandafilmpje, zoals de communistische partij in de Sovjet-Unie er heel wat heeft gepropageerd; ook over de godsdienst.
Op die manier kan iedereen een visie hebben over het soortelijk gewicht van lood. Dat is echter wel een toetsbare visie, mar niet alle visies daarop zullen op gelijkwaardige manier uit de toetsing komen. De uitspraken die Jaap van Heerden maakt, zijn wel degelijk in belangrijke mate toetsbaar, maar hij toetst ze niet. Waarom verkondigt Jaap van Heerden toetsbare visies zonder ze eerst te toetsen?quote:Hij heeft een bepaalde visie en daar kun je het al dan niet mee eens zijn.
Jaap van Heerde giet een wetenschappelijk sausje over zijn bijzonder onwetenschappelijke visies. Hij geeft ze daarmee een valse geloofwaardigheid. Dat stoort mij. Het filmpje begint trouwens met te stellen dat 97.5% van de wereldbevolking een godsdienst belijdt. Jaap van Heerde geeft de indruk dat hij vanuit een wetenschappelijke achtergrond redeneert en godsdienst maar een twijfelachtige activiteit vindt, maar waarbij hij er wel vergeet bij te vertellen dat zijn visies zelf onwetenschappelijk zijn en helemaal niet onderbouwd.quote:Als je er sowieso niet op wilt reageren omdat het niet wetenschappelijk is, dan is dat natuurlijk je goed recht, maar dan begrijp ik niet waarom je überhaupt de moeite neemt om zo uitgebreid te reageren.
Toch kan je dit uitgebreid onderzoeken, hoor.quote:Ik zie niet in hoe je uitgebreid zou moeten onderzoeken waarom je bijvoorbeeld respect zou moeten hebben voor het een of ander.
Kun je misschien een concreet voorbeeld noemen?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:43 schreef wapi het volgende:
[..]
Op die manier kan iedereen een visie hebben over het soortelijk gewicht van lood. Dat is echter wel een toetsbare visie, mar niet alle visies daarop zullen op gelijkwaardige manier uit de toetsing komen. De uitspraken die Jaap van Heerden maakt, zijn wel degelijk in belangrijke mate toetsbaar, maar hij toetst ze niet. Waarom verkondigt Jaap van Heerden toetsbare visies zonder ze eerst te toetsen?
Ik zie dat sausje niet. Het is een deskundige op het gebied van de psychologie die met zijn inzichten bepaalde uitspraken doet.quote:Jaap van Heerde giet een wetenschappelijk sausje over zijn bijzonder onwetenschappelijke visies. Hij geeft ze daarmee een valse geloofwaardigheid. Dat stoort mij.
Nogmaals: die delen zijn inderdaad vrij vervelend.quote:Het filmpje begint trouwens met te stellen dat 97.5% van de wereldbevolking een godsdienst belijdt.
Dat wordt een taalkundig onderzoek. Ik heb trouwens zelf de indruk dat de definitie van respect wel duidelijk is.quote:Jaap van Heerde geeft de indruk dat hij vanuit een wetenschappelijke achtergrond redeneert en godsdienst maar een twijfelachtige activiteit vindt, maar waarbij hij er wel vergeet bij te vertellen dat zijn visies zelf onwetenschappelijk zijn en helemaal niet onderbouwd.
[..]
Toch kan je dit uitgebreid onderzoeken, hoor.
Wanneer je zo'n begrip als "respect" gebruikt, hoe weten we dat we daar allebei hetzelfde onder verstaan? Wat is dan "respect"? Hoe definieer je dat? Wat is dan het tegenovergestelde: "gebrek aan respect"? Hoe zorg je ervoor dat beide definities mekaar volledig uitsluiten om tegenstrijdigheden te vermijden?
Ik begrijp niet precies welk punt je wilt maken. Jaap van Heerden mag dergelijke uitspraken blijkbaar niet doen omdat hij wetenschapper is? Oké.quote:Niet alleen kan je dit grondig onderzoeken. Neen. Als je een debat over "respect" wil houden, moet je dit grondig onderzoeken. Pas nadat er een conclusie komt over wat "respect" betekent, kan je verder gaan, en het concept "respect voor <het een of ander>" bespreken.
Jaap van Heerde stoort zich echter niet aan definities, hoor. Hij gebruikt allerhande termen die hij niet precies uit de doeken wil doen, maar met behulp van dewelke hij wel allerhande verreikende statements maakt. En zo draaft Jaap van Heerde maar door en debiteert hij zijn nonsens over het publiek. Niets van wat hij zegt, is onderbouwd, maar hij probeert wel die indruk te geven. Zijn gebrek aan methode garandeert echter wel dat alles wat hij daar verkondigd heeft, alleen maar kan worden beschouwd als losse nonsens.
We kunnen niet verwachten van de televisiekijker dat hij zomaar het onderscheid kan maken tussen uitspraken die wetenschappelijke ondersteuning genieten en uitspraken die enkel maar de persoonlijke mening vertegenwoordigen van Jaap van Heerde. De man laat daar trouwens met plezier verwarring over bestaan. Hij zegt niet één keer: "Dit is maar mijn persoonlijke mening". Ondertussen werd Jaap van Heerde wel met veel fanfare en tromgeroffel geïntroduceerd als "hoogleraar psychologie".quote:Ik begrijp niet precies welk punt je wilt maken. Jaap van Heerden mag dergelijke uitspraken blijkbaar niet doen omdat hij wetenschapper is? Oké.
Inhoudelijk gaat het ondertussen duidelijk over een persoonlijke en helemaal niet gefundeerde mening van de persoon van Jaap Van Heerde. Uit zijn losse mouw, schudt de man een aantal statements over de godsdienst over ons heen, waarvan hij een groot gedeelte ter plekke uitvindt. Over welke van de 261 spontaan bedachte uitvindsels van Jaap Van Heerde zou je het graag hebben? Laat ons er één uitpikken en deconstrueren tot in de meest onooglijke details.quote:...lijkt het me zinnig om in dit topic het over het inhoudelijke deel te hebben...
Laten we bij het begin beginnen: het leven heeft geen zin. Gelukkig maar, want dat schept de vrijheid om er zelf iets van te maken. Als het leven wel zin had, dan zou je daarnaar moeten leven en dat zou leiden tot tirannieke situaties omdat je bij alles wat je doet en bij alles wat je denkt, je af zou moeten vragen of dat wel overeenkomt met de zin van het leven.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 02:26 schreef wapi het volgende:
[..]
We kunnen niet verwachten van de televisiekijker dat hij zomaar het onderscheid kan maken tussen uitspraken die wetenschappelijke ondersteuning genieten en uitspraken die enkel maar de persoonlijke mening vertegenwoordigen van Jaap van Heerde. De man laat daar trouwens met plezier verwarring over bestaan. Hij zegt niet één keer: "Dit is maar mijn persoonlijke mening". Ondertussen werd Jaap van Heerde wel met veel fanfare en tromgeroffel geïntroduceerd als "hoogleraar psychologie".
[..]
Inhoudelijk gaat het ondertussen duidelijk over een persoonlijke en helemaal niet gefundeerde mening van de persoon van Jaap Van Heerde. Uit zijn losse mouw, schudt de man een aantal statements over de godsdienst over ons heen, waarvan hij een groot gedeelte ter plekke uitvindt. Over welke van de 261 spontaan bedachte uitvindsels van Jaap Van Heerde zou je het graag hebben? Laat ons er één uitpikken en deconstrueren tot in de meest onooglijke details.
Of, voor de mensen die een plaatje nodig hebben:quote:Op zaterdag 9 juni 2012 08:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Laten we bij het begin beginnen: het leven heeft geen zin. Gelukkig maar, want dat schept de vrijheid om er zelf iets van te maken. Als het leven wel zin had, dan zou je daarnaar moeten leven en dat zou leiden tot tirannieke situaties omdat je bij alles wat je doet en bij alles wat je denkt, je af zou moeten vragen of dat wel overeenkomt met de zin van het leven.
Leuke verwoording.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 08:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Laten we bij het begin beginnen: het leven heeft geen zin. Gelukkig maar, want dat schept de vrijheid om er zelf iets van te maken. Als het leven wel zin had, dan zou je daarnaar moeten leven en dat zou leiden tot tirannieke situaties omdat je bij alles wat je doet en bij alles wat je denkt, je af zou moeten vragen of dat wel overeenkomt met de zin van het leven.
Van Heerden verwoordt het beter, maar dat vond ik iets te lang om over te typen. Zie filmpje 1, van 2:02 tot 4:22.quote:
Uiteraard bestaat er op deze vraag geen toetsbaar antwoord. Er kunnen enkel persoonlijke meningen over bestaan, en die zullen altijd uitermate speculatief zijn. Mijn antwoord is dat dus ook, hoor.quote:Laten we bij het begin beginnen: het leven heeft geen zin. Gelukkig maar, want dat schept de vrijheid om er zelf iets van te maken. Als het leven wel zin had, dan zou je daarnaar moeten leven en dat zou leiden tot tirannieke situaties omdat je bij alles wat je doet en bij alles wat je denkt, je af zou moeten vragen of dat wel overeenkomt met de zin van het leven.
Ja ook heel leuk,quote:Op zaterdag 9 juni 2012 08:54 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
Of, voor de mensen die een plaatje nodig hebben:
[ afbeelding ]
O, maar ik heb dan ook niet de minste illusie dat een zin van het leven te bewijzen is hoor.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 12:04 schreef wapi het volgende:
[..]
Uiteraard bestaat er op deze vraag geen toetsbaar antwoord. Er kunnen enkel persoonlijke meningen over bestaan, en die zullen altijd uitermate speculatief zijn. Mijn antwoord is dat dus ook, hoor.
Ik moest dit even een paar keer lezen om te zien wat je bedoelt, maar ik denk dat ik je wel kan volgen: de zin van het leven is de soort in stand houden? Zou kunnen. Het is ieder geval iets dat in principe in vrijwel ieder mens aanwezig is, al dan niet bewust. Een simpele uiting daarvan is de voortplantingsdrang.quote:Stel je voor dat je boodschap wil afgeven aan iemand die 10 miljard jaren later terug zal komen om die boodschap op te pikken. Zelf ben je er ondertussen niet meer om die boodschap af te geven. Als je die boodschap op een blad papier schrijft dat je achterlaat, dan is dat blad papier binnen de kortste keren verdwenen. Dat papier houdt het geen 10 miljard jaren uit. Alvorens het papier dus vergaat, moet je dus de boodschap kopiëren op een nieuw stuk papier. Maar wie zal dat doen? Dat papier moet dat dus zelf doen. Je moet dus een blad papier ontwikkelen dat zelf nieuwe bladen papier aanmaakt en daar de boodschap terug op kopieert. Het risico bestaat wel dat dit blad papier een verkeerde boodschap zal kopieren. Als je daar niets aan doet, dan vind je binnen de kortste keren dus overal bladen papier met de verkeerde boodschap op. Het moet dus zo zijn dat een papier waar de verkeerde boodschap op staat, automatisch ook het kopieermechanisme zal beschadigen. Eigenlijk is het helemaal niet nodig dat dit papier zelf de boodschap kan lezen. Hij moet alleen maar kopies blijven maken, generatie na generatie, van de juiste boodschap.
Naar analogie met dat stuk papier, zijn wij informatiedragers, die een bepaalde boodschap generatie na generatie blijven kopiëren, totdat er ooit iemand die boodschap komt oppikken. Ik kan helemaal niet zeggen wie die boodschap wil doen aankomen, wat de boodschap is, en wie ze zal komen oppikken, maar het onderliggende mechanisme geeft wel de indruk dat er zoiets aan de gang is.
Sommige mensen dragen waarschijnlijk de -- verder onbekende -- boodschap niet met zich mee. Je kan dat maar op één manier weten, namelijk, door het feit dat ze weinig of geen kopies van zichzelf maken, en ook waarschijnlijk ook niet in geïnteresseerd zijn om kopies van zichzelf te maken. De aanwezigheid van die boodschap stimuleert de overlevings -en reproductiedrang. Als je voelt dat die bij jou zwak is, dan betekent dat waarschijnlijk dat je geen kopie van de boodschap meedraagt, en dat je leven dus inderdaad niet bijdraagt tot het doel waarvoor je in feite hier bent.
Wel, we zitten met zichzelf kopiërende fotokopieerapparaten.quote:de zin van het leven is de soort in stand houden? Zou kunnen.
Maar die genetische boodschap is enorm veranderd in de loop van de geschiedenis. Bovendien veronderstelt die boodschap niet alleen een ontvanger, maar ook een verzender.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 13:06 schreef wapi het volgende:
[..]
Wel, we zitten met zichzelf kopiërende fotokopieerapparaten.
Een zichzelf kopiërend fotokopieerapparaat is bij uitstek geschikt om een boodschap eindeloos te blijven kopiëren overheen de tijd, want alvorens de informatiedrager vergaat, maakt hij eerst nog wat kopies van zichzelf.
De essentie van het ganse mechanisme blijft uiteraard wel -- die verder onbekende -- boodschap, en niet het fotokopieerapparaat. M.a.w. mensen zijn zichzelf kopiërende fotokopieerapparaten waarvan het nut erin bestaat van de originele boodschap foutloos te blijven kopiëren. Maar ik weet zelf ook niet wat die originele boodschap is, wie ze verstuurd heeft, en voor wie ze bedoeld is.
DNA is inderdaad ook informatie. En we copiëren ook die DNA keer op keer, maar wie zegt er dat die DNA de eigenlijke boodschap is? Misschien bestaat die DNA alleen maar wat uit functionele instructies die alleen maar dienen om de zaak aan de gang te houden. Wie zegt er dat die DNA de echte payload is?quote:Maar die genetische boodschap is enorm veranderd in de loop van de geschiedenis. Bovendien veronderstelt die boodschap niet alleen een ontvanger, maar ook een verzender.
Even een klein stapje terug: hoe kom je eigenlijk op dat idee van die informatieoverdracht als zin van het leven? En wat maakt het voor jou geloofwaardig?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:37 schreef wapi het volgende:
[..]
DNA is inderdaad ook informatie. En we copiëren ook die DNA keer op keer, maar wie zegt er dat die DNA de eigenlijke boodschap is? Misschien bestaat die DNA alleen maar wat uit functionele instructies die alleen maar dienen om de zaak aan de gang te houden. Wie zegt er dat die DNA de echte payload is?
Het probleem is dat, in de hypothese van een zichzelf kopiërende informatiedrager -- een hypothese die wel ergens houdbaar is -- we nog steeds niet weten wat de payload van die informatiedrager is. Het kopiëren van wélke informatie is nou het doel van dat systeem en is de échte reden waarom de -- hypothetische -- afzender het systeem ooit in gang heeft gezet?
DNA zijn puur codes, of het informatie is kan men ook het zien worden en interpreteren, maar over het algemeen zijn het codes. Er is nooit 100% DNA gedecodeerd en dat zal nooit gebeuren want dat is door God gemaakt want spontaan ontstaan is onmogelijk naar mijn mening.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:37 schreef wapi het volgende:
[..]
DNA is inderdaad ook informatie. En we copiëren ook die DNA keer op keer, maar wie zegt er dat die DNA de eigenlijke boodschap is? Misschien bestaat die DNA alleen maar wat uit functionele instructies die alleen maar dienen om de zaak aan de gang te houden. Wie zegt er dat die DNA de echte payload is?
Het probleem is dat, in de hypothese van een zichzelf kopiërende informatiedrager -- een hypothese die wel ergens houdbaar is -- we nog steeds niet weten wat de payload van die informatiedrager is. Het kopiëren van wélke informatie is nou het doel van dat systeem en is de échte reden waarom de -- hypothetische -- afzender het systeem ooit in gang heeft gezet?
Dat zat ik nou ook te denken! Tuurlijk, DNA en aminozuren zijn de biologische bouwstenen van al het leven. Maar het verband daartussen en tussen filosofische zaken als 'de zin van het leven' ontgaat me ook. DNA kopieert zichzelf en heeft totaal geen boodschap aan dat soort vraagstukken.quote:Even een klein stapje terug: hoe kom je eigenlijk op dat idee van die informatieoverdracht als zin van het leven? En wat maakt het voor jou geloofwaardig?
Nou, in biologische zin klopt het natuurlijk wel enigszins. Als mensen en andere dieren hun DNA niet zo graag zouden verspreiden, dan was de aarde een vrij lege planeet geweest.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:05 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Dat zat ik nou ook te denken! Tuurlijk, DNA en aminozuren zijn de biologische bouwstenen van al het leven. Maar het verband daartussen en tussen filosofische zaken als 'de zin van het leven' ontgaat me ook. DNA kopieert zichzelf en heeft totaal geen boodschap aan dat soort vraagstukken.
Om daar eens over te beginnen, hoe is DNA ontstaan? De eerste stuk wordt al overgeslagen namelijk.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:05 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Dat zat ik nou ook te denken! Tuurlijk, DNA en aminozuren zijn de biologische bouwstenen van al het leven. Maar het verband daartussen en tussen filosofische zaken als 'de zin van het leven' ontgaat me ook. DNA kopieert zichzelf en heeft totaal geen boodschap aan dat soort vraagstukken.
Hé, sorry dat ik even onderbreek, maar ik zou het prettig vinden als je dit topic niet verziekte met je gebagger. Zou je daar misschien een ander topic voor willen misbruiken?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:17 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Om daar eens over te beginnen, hoe is DNA ontstaan? De eerste stuk wordt al overgeslagen namelijk.
Ik heb nog een vraag : is een boom een levend iets ja of nee?
De titel duid aan (God bestaat niet) Ik zal die ene keer wel reactie gevenquote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Hé, sorry dat ik even onderbreek, maar ik zou het prettig vinden als je dit topic niet verziekte met je gebagger. Zou je daar misschien een ander topic voor willen misbruiken?
Alvast bedankt.
Dan zal ik je de bedoeling even uitleggen: aan de hand van een aantal deelonderwerpen bespreken we een aantal religieuze/filosofische zaken. We waren net begonnen met de zin van het leven. In het eerste filmpje vind je dat deel tussen 2:02 en 4:22. Als dat te moeilijk voor je is, dan heb ik hier ook nog een ongenuanceerde samenvatting:quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:23 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
De titel duid aan (God bestaat niet) Ik zal die ene keer wel reactie geven
Dus, hoe is DNA ontstaan als God niet bestaat? Ik ben on-topic bezig en als jij dat niet zint negeer me gewoon dat doe ik met jou ook al die keren met je nonsens.
Hoe is alles ontstaan als God niet bestaat!!!!!!!!!!!!
Daar hadden we het dus over. Prima als je daarover wilt meepraten, maar je offtopic gebagger is absoluut ongewenst hier.quote:Laten we bij het begin beginnen: het leven heeft geen zin. Gelukkig maar, want dat schept de vrijheid om er zelf iets van te maken. Als het leven wel zin had, dan zou je daarnaar moeten leven en dat zou leiden tot tirannieke situaties omdat je bij alles wat je doet en bij alles wat je denkt, je af zou moeten vragen of dat wel overeenkomt met de zin van het leven.
Let op, ik zeg hoe is alles ontstaan als God niet bestond, leg uit ?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:26 schreef ems. het volgende:
---> Insinueren dat omdat ergens geen antwoord op is er wel een god moet bestaan.
Niet dat ik het antwoord weet verder. Ongetwijfeld is er een plausibele verklaring voor hoe dna ontstaan is. Als dat er niet is staat dat verder alsnog los van de god illusie.
Ik ben religies en jij ook, dus ga je mij nog uitleggen hoe alles is ontstaan als God niet bestond?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:27 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan zal ik je de bedoeling even uitleggen: aan de hand van een aantal deelonderwerpen bespreken we een aantal religieuze/filosofische zaken. We waren net begonnen met de zin van het leven. In het eerste filmpje vind je dat deel tussen 2:02 en 4:22. Als dat te moeilijk voor je is, dan heb ik hier ook nog een ongenuanceerde samenvatting:
Wat is er bagger aan als ik vroeg hoe alles is ontstaan als God niet bestond, je kan me dat toch even uitleggen en niet skippen ?quote:Daar hadden we het dus over. Prima als je daarover wilt meepraten, maar je offtopic gebagger is absoluut ongewenst hier.
Ik heb echt geen zin in je gebagger. Zoek daar alsjeblieft een ander topic voor, dan wil ik je daar voor wel de tienduizendste keer uitleggen waarom je ongelijk hebt. Hier dus niet.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:31 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik ben religies en jij ook, dus ga je mij nog uitleggen hoe alles is ontstaan als God niet bestond?
Of ga je weer zoeken naar rode haringen?
[..]
[..]
Wat is er bagger aan als ik vroeg hoe alles is ontstaan als God niet bestond, je kan me dat toch even uitleggen en niet skippen ?
Jij maakte de topic aan met God bestaat niet, ik zeg alleen leg mij eens uit hoe is alles ontstaan als God niet bestond? Dan kan je me uitschelden dat je een ons weegt.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:34 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ik heb echt geen zin in je gebagger. Zoek daar alsjeblieft een ander topic voor, dan wil ik je daar voor wel de tienduizendste keer uitleggen waarom je ongelijk hebt. Hier dus niet.
Het internet staat er vol mee. Je gaat zelf maar zoeken.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:47 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Jij maakte de topic aan met God bestaat niet, ik zeg alleen leg mij eens uit hoe is alles ontstaan als God niet bestond?
Kan je dat niet eens uitleggen, wie heeft DNA gemaakt als God niet bestaat?
Ik vroeg eerst wie heeft dan DNA gemaakt als God niet bestond, niet aan mij vragen stellen als jullie mijn vraag niet hebben beantwoord.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:42 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Toon maar aan dat het God was die het DNA maakte. Waar vind je het bewijs dat het jouw god was die het DNA bedacht heeft, zoals jouw gedachtegang gaat. Jij weet dat God dat gedaan heeft, hoe dan? Als je dat nou vertelt kan de wetenschap zich weer met andere dingen bezighouden.
Zoals ik al eerder aangaf, het geloof bestaat alleen maar uit negatieven mbt de wetenschap.
De oorknal klopt niet want.....en dus was het God. Evolutie klopt niet want....en dus was het god. Dat slaat nergens op. Dus als de big bang niet is geweest moet het wel mijn god ( Zeus, FSM, Paashaas, jehova ) zijn geweest? Want?
Ik vroeg het alleen maar, je hoeft niet zo boos te zijn.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:48 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het internet staat er vol mee. Je gaat zelf maar zoeken.
Wat is volgens jou "twijfel en onzekerheid kunnen accepteren"" dan? daar ben ik benieuwd aan.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:54 schreef Jigzoz het volgende:
Poging om de boel weer op de rails te krijgen...
Stelling twee: mensen komen tot geloof omdat ze geen twijfel en onzekerheid kunnen accepteren. In fragment 1 vanaf 4:20.
Het accepteren dat we niet exact weten hoe leven ontstaan is bijvoorbeeld. Of accepteren dat het na de dood gewoon over is. Het accepteren dat bepaalde vragen voorlopig nog niet te beantwoorden zijn. Het accepteren dat Socrates misschien wel eens gelijk zou kunnen hebben, dat nieuwe kennis leidt tot nog meer vragen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:56 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Wat is volgens jou "twijfel en onzekerheid kunnen accepteren"" dan? daar ben ik benieuwd aan.
Dat lijkt me sowieso te kloppen, en toevallig is ons aller kingdom daar een goed voorbeeld van. Ze begrijpen dingen niet en kunnen niet "ik weet het niet" zeggen. Dus proberen ze naarstig een verklaring te zoeken en wat is nou een fijnere verklaring dan iets waar je met een beetje geluk je overleden vrienden en familie weer tegen kan komen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 17:54 schreef Jigzoz het volgende:
Stelling twee: mensen komen tot geloof omdat ze geen twijfel en onzekerheid kunnen accepteren. In fragment 1 vanaf 4:20.
Precies, wat ook Richard Dawking heeft gezegd dat wij Christenen niet begrijpen en dat wij dom en achterlijk zijn om Evolutie te begrijpen bedankt voor de bevestiging. En daarom kan niemand mijn vraag beantwoorden hoe alles is ontstaan als er geen God niet bestond, we zijn hier en als jullie denken dat jullie denken hier zijn dan hebben jullie een groot probleem hoe wij hier zijn gekomenquote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:04 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat lijkt me sowieso te kloppen, en toevallig is ons aller kingdom daar een goed voorbeeld van. Ze begrijpen dingen niet en kunnen niet "ik weet het niet" zeggen. Dus proberen ze naarstig een verklaring te zoeken en wat is nou een fijnere verklaring dan iets waar je met een beetje geluk je overleden vrienden en familie weer tegen kan komen
Dat gedrag is trouwens niet exclusief voor gelovigen. Ook de ietsisten maken zich er min of meer schuldig aan. Toch kan het alleen als positief iets beschouwd worden dat ze zich niet hebben laten ompraten tot kerkretoriek.
Er zijn meer dan genoeg christenen die de evolutie wel begrijpen.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:10 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Precies, wat ook Richard Dawking heeft gezegd dat wij Christenen niet begrijpen en dat wij dom en achterlijk zijn om Evolutie te begrijpen bedankt voor de bevestiging.
Mensen NOEMEN zich vaak Christenen (vanwege de cultuur) is heel anders dan een Christen zijn die de Bijbelse leer volgtquote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:12 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Er zijn meer dan genoeg christenen die de evolutie wel begrijpen.
Ook best.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:18 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Mensen NOEMEN zich vaak Christenen is heel anders dan een Christen zijn
Wat is dan volgens jou "mensen komen tot geloof omdat ze (door moeilijke omstandigheden in hun leven) geen twijfel of onzekerheden aankunnen"quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:19 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ook best.
Terug naar stelling 2: mensen komen tot geloof omdat ze (door moeilijke omstandigheden in hun leven) geen twijfel of onzekerheden aankunnen.
1. Er overlijdt een dierbare. Die kan dan toch niet zomaar weg zijn? Nee, die is nu in de hemel.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:20 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Wat is dan volgens jou "mensen komen tot geloof omdat ze (door moeilijke omstandigheden in hun leven) geen twijfel of onzekerheden aankunnen"
Geef mij twee voorbeelden wat je ermee bedoeld?
Dan heb je geen antwoord op je vraag. Dat is nog geen reden om in sprookjes te gaan geloven.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:10 schreef Kingdom34 het volgende:
En daarom kan niemand mijn vraag beantwoorden hoe alles is ontstaan als er geen God niet bestond,
Wat ik zei heeft niets met evolutie te maken. Waarom val je daar de hele tijd op terugquote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:10 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Precies, wat ook Richard Dawking heeft gezegd dat wij Christenen niet begrijpen en dat wij dom en achterlijk zijn om Evolutie te begrijpen bedankt voor de bevestiging. En daarom kan niemand mijn vraag beantwoorden hoe alles is ontstaan als er geen God niet bestond, we zijn hier en als jullie denken dat jullie denken hier zijn dan hebben jullie een groot probleem hoe wij hier zijn gekomen
quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:50 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Dan heb je geen antwoord op je vraag. Dat is nog geen reden om in sprookjes te gaan geloven.
Dit zou ook een mogelijke reden kunnen zijn:quote:Op zaterdag 9 juni 2012 18:04 schreef ems. het volgende:
Dat lijkt me sowieso te kloppen, en toevallig is ons aller kingdom daar een goed voorbeeld van. Ze begrijpen dingen niet en kunnen niet "ik weet het niet" zeggen. Dus proberen ze naarstig een verklaring te zoeken en wat is nou een fijnere verklaring dan iets waar je met een beetje geluk je overleden vrienden en familie weer tegen kan komen.
Correctie: het bewijs ontkennen of niet kennen.quote:en niet in die theorie "geloven".
Vandaar de aanhalingstekens. Ik schreef het even christelijk om het vatbaar te maken voor zekere lezersquote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:43 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Correctie: het bewijs ontkennen of niet kennen.
Die idee van de zichzelf kopiërende informatiedragers kan je wel in de realiteit zien, hoor. Als mensen geven we op zijn minst onze eigen constructieschema's door aan de volgende generatie, via o.m. het mechanisme van DNA. Deze observatie weerstaat dus perfect aan een toetsing aan de realiteit. Geef mij één tegenvoorbeeld van een soort van levende wezens die geen kopies maken van zichzelf ...quote:Even een klein stapje terug: hoe kom je eigenlijk op dat idee van die informatieoverdracht als zin van het leven? En wat maakt het voor jou geloofwaardig?
In de terminologie van de zichzelf kopiërende informatiedragers, stelt zich inderdaad de vraag waarom dat systeem dezelfde -- onbekende -- boodschap blijft kopiëren, als die hypothetische afzender zelfs niet zou bestaan?quote:...En daarom kan niemand mijn vraag beantwoorden hoe alles is ontstaan als er geen God niet bestond...
Wat mij intrigeert is het zichzelf kopiërende ding. Dat is hetzelfde wat Von Neumann eertijds intrigeerde. Hij is natuurlijk verder geraakt dan ik met het specifiëren van wat zoiets inhoudt. Het probleem is dat zijn blauwdruk gewoonweg onbouwbaar is gebleken. Hoe maak je nou zoiets?quote:Duidelijk verhaal, maar ik kan me niet voorstellen dat je dit allemaal alleen maar bedacht hebt omdat er zoiets bestaat als DNA.
Die hoogleraar maakt een karikatuur van de wetenschappelijke methode. Dat vind ik verwerpelijk. In mijn verhaal verwijs ik tenminste naar het werk van Von Neumann. Hoewel daar gebreken in zijn, in dat verhaal van Von Neumann, lijkt mij zijn methode wel wetenschappelijk verantwoord.quote:...een hoogleraar psychologie geeft zijn visie op enkele zaken als respect, de zin van het leven en de reden dat mensen tot geloof komen: jij noemt dat 'bavianennonsens'...
Tja. Het werk van Von Neumann is wel degelijk voor iedereen toegankelijk, hoor. Ik zeg niet dat het ooit is toegepast.quote:Dat is natuurlijk je goed recht, maar het verbaast me dan wel dat je vervolgens zelf met een betoog aankomt dat op zijn minst nogal bijzonder is en behalve het DNA eigenlijk geen enkel raakvlak met de werkelijkheid lijkt te hebben.
Niet echt, hoor. Ik gebruik gewoon wat Von Neumann beschrijft als model voor een zichzelf kopiërende fabriek. Ik geef echt wel toe dat ik niet de minste hoop koester om verder te geraken dan waar Von Neumann is geraakt met dat verhaal ...quote:Sterker nog: ik vind het een enorme plus dat je zelf tot zoiets gekomen bent ...
Ik vind Jaap van Heerde's opmerkingen simpelweg niet gefundeerd. Hij heeft gewoonweg geen wetenschappelijke mentaliteit. Vandaar de vraag of die psychologie eigenlijk wel een wetenschap is? Wat dat betreft, ben ik ook niet de eerste die zich die vraag stelt, hoor. Karl Popper is beroemd voor zijn negatieve opmerkingen over die discipline. Daarenboven, wat kan je nou concreet doen met de psychologie? Bestaan daar wel concrete toepassingen voor?quote:...maar de felheid waarmee je veel minder afwijkende, veel eenvoudigere opmerkingen van tafel veegt, vind ik dan op zijn minst opmerkelijk.
Nee hoor. Dat is is niet noodzakelijk zo. Dat is maar een hypothese, hoor. Als je het systeem bekijkt als zelfreproducerende informatieoverbrenger,s dan bots je niet op triviale wijze op contradicties. Vandaar dat de invalshoek misschien zinvol is. Ik heb echter nooit beweerd dat die contradicties er niet zijn. Waarschijnlijk zijn die er trouwens wel, als je grondig genoeg zoekt. Ze liggen volgens mij echter zomaar voor de hand ...quote:- Ja, het leven heeft wel zin, want we zijn een zelfreproducerende informatieoverbrenger. We weten niet wie de afzender is, we weten niet wat de inormatie is, we weten niet wie de ontvanger is, maar het is wel zo.
Ik heb me een beetje georiënteerd op Von Neumann, maar volgens mij heeft hij het over computers, niet over mensen.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:32 schreef wapi het volgende:
[..]
Wat mij intrigeert is het zichzelf kopiërende ding. Dat is hetzelfde wat Von Neumann eertijds intrigeerde. Hij is natuurlijk verder geraakt dan ik met het specifiëren van wat zoiets inhoudt. Het probleem is dat zijn blauwdruk gewoonweg onbouwbaar is gebleken. Hoe maak je nou zoiets?
[..]
Die hoogleraar maakt een karikatuur van de wetenschappelijke methode. Dat vind ik verwerpelijk. In mijn verhaal verwijs ik tenminste naar het werk van Von Neumann. Hoewel daar gebreken in zijn, in dat verhaal van Von Neumann, lijkt mij zijn methode wel wetenschappelijk verantwoord.
Nee, daar zijn we het wel over eens. Van Heerden zelf ook wel vermoed ik.quote:Tja. Het werk van Von Neumann is wel degelijk voor iedereen toegankelijk, hoor. Ik zeg niet dat het ooit is toegepast.
[..]
Niet echt, hoor. Ik gebruik gewoon wat Von Neumann beschrijft als model voor een zichzelf kopiërende fabriek. Ik geef echt wel toe dat ik niet de minste hoop koester om verder te geraken dan waar Von Neumann is geraakt met dat verhaal ...
[..]
Ik vind Jaap van Heerde's opmerkingen simpelweg niet gefundeerd.
Dat vind ik een absurde bewering.quote:Hij heeft gewoonweg geen wetenschappelijke mentaliteit.
Ja, de psychologie is een wetenschap. Ja, er bestaan talloze concrete toepassingen voor. Het lijkt me trouwens niet handig om die discussie hier te gaan voeren.quote:Vandaar de vraag of die psychologie eigenlijk wel een wetenschap is? Wat dat betreft, ben ik ook niet de eerste die zich die vraag stelt, hoor. Karl Popper is beroemd voor zijn negatieve opmerkingen over die discipline. Daarenboven, wat kan je nou concreet doen met de psychologie? Bestaan daar wel concrete toepassingen voor?
Nou ja, ik vind het een nogal vergezocht idee eigenlijk. Die aanwijzingen die jij ziet, zie ik absoluut niet.quote:Nee hoor. Dat is is niet noodzakelijk zo. Dat is maar een hypothese, hoor. Als je het systeem bekijkt als zelfreproducerende informatieoverbrenger,s dan bots je niet op triviale wijze op contradicties. Vandaar dat de invalshoek misschien zinvol is. Ik heb echter nooit beweerd dat die contradicties er niet zijn. Waarschijnlijk zijn die er trouwens wel, als je grondig genoeg zoekt. Ze liggen volgens mij echter zomaar voor de hand ...
Zichzelf kopiërende dingen? Gaat dat niet eerder over mensen dan over computers? Heb jij ooit een computer een nieuwe computer zien maken?quote:Ik heb me een beetje georiënteerd op Von Neumann, maar volgens mij heeft hij het over computers, niet over mensen.
Eén voorbeeld? Dat zou toch interessant zijn om die stelling te illustreren ...quote:Ja, de psychologie is een wetenschap. Ja, er bestaan talloze concrete toepassingen voor.
Eigenlijk heb je gelijk. Dat verhaal van die "universele constructor" is nog steeds niet toepasbaar gebleken en er is helemaal geen hoop in zicht dat het ooit tot een toepassing zal leiden.quote:Nou ja, ik vind het een nogal vergezocht idee eigenlijk. Die aanwijzingen die jij ziet, zie ik absoluut niet.
Ok ;-)quote:Door naar puntje twee?
Bij Von Neumann gaat het volgens mij over computers. Een theorie over de biologische voortplanting lijkt me ook niet echt iets voor een wiskundige.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:11 schreef wapi het volgende:
[..]
Zichzelf kopiërende dingen? Gaat dat niet eerder over mensen dan over computers? Heb jij ooit een computer een nieuwe computer zien maken?
Oké. De didactiek bijvoorbeeld. Er promoveren mensen op experimenten naar hoe jongeren leren.quote:Eén voorbeeld? Dat zou toch interessant zijn om die stelling te illustreren ...
Von Neumann's poging bestond erin van abstractie te maken van bestaande technieken, zoals biologische, en een soort van algemeen model te formuleren.quote:Een theorie over de biologische voortplanting lijkt me ook niet echt iets voor een wiskundige.
Ja maar, wij zijn vooral geïnteresseerd in nieuwe en verrassende inzichten, die liefst ook tot nieuwe, verrassende toepassingen leiden. Is er misschien enig voorbeeld van een verrassend inzicht gewonnen uit het experimenteren op jongeren?quote:Oké. De didactiek bijvoorbeeld. Er promoveren mensen op experimenten naar hoe jongeren leren.
Het lijkt me geen toeval dat het op de reproductie van DNA lijkt, want dat zal ongetwijfeld het uitgangspunt zijn geweest.quote:Op zondag 10 juni 2012 12:59 schreef wapi het volgende:
[..]
Von Neumann's poging bestond erin van abstractie te maken van bestaande technieken, zoals biologische, en een soort van algemeen model te formuleren.
Von Neumann's conclusies zijn merkwaardig want je vindt ze klaarblijkelijk ook terug in de manier waarop DNA achteraf bleek te werken:
The combination of a universal constructor and a tape of instructions would i) allow self-replication, and also ii) guarantee that the open-ended complexity growth observed in biological organisms was possible. This insight is all the more remarkable because it preceded the discovery of the structure of the DNA molecule by Watson and Crick, though it followed the Avery-MacLeod-McCarty experiment which identified DNA as the molecular carrier of genetic information in living organisms.
Jazeker. Natuurlijk heb je het dan niet over enorme sprongen voorwaarts, maar door psychologisch onderzoek is vastgesteld hoe de meeste leerlingen het beste leren. Daar kan het onderwijs van profiteren.quote:Ja maar, wij zijn vooral geïnteresseerd in nieuwe en verrassende inzichten, die liefst ook tot nieuwe, verrassende toepassingen leiden. Is er misschien enig voorbeeld van een verrassend inzicht gewonnen uit het experimenteren op jongeren?
Natuurlijk worden er geen enorme sprongen voorwaarts gemaakt in een bezigheid die zich er niet toe leent:quote:Natuurlijk heb je het dan niet over enorme sprongen voorwaarts, maar door psychologisch onderzoek is vastgesteld hoe de meeste leerlingen het beste leren.
Grappig.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:21 schreef wapi het volgende:
[..]
Natuurlijk worden er geen enorme sprongen voorwaarts gemaakt in een bezigheid die zich er niet toe leent:
The Freudian analysts emphasized that their theories were constantly verified by their "clinical observations." ... What, I asked myself, did it confirm? ...But it does mean that those "clinical observations" which analysts naïvely believe confirm their theory cannot do this any more than the daily confirmations which astrologers find in their practice....These theories describe some facts, but in the manner of myths ... or simply pseudo-scientific.
Ik vind dat Karl Popper gelijk heeft. De psychologie heeft simpelweg hetzelfde statuut als de astrologie, i.e., Madame Soleil.
Dan krijg ik toch gewoon iemand zoals Jaap van Heerde aan de lijn, die zal weten te vertellen dat -- volgens hem -- de pyschologie toch geen Chinese namaakwetenschap zou zijn! So?quote:Nou, bel vrijwel alle universiteiten ter wereld dan maar op om ze uit te leggen dat ze het allemaal helemaal verkeerd zien en dat psychologie een pseudowetenschap is. Vergeet niet om hier even te melden wat de reacties waren.
Dat klopt volledig. Vandaar dat ik geen respect heb voor de psychologie. Welke vooruitgang heeft die Chinese namaakwetenschap ooit geboekt?quote:Moet je eigenlijk respect hebben voor religie? Nee, lijkt me niet. ... omdat respect in principe volgt op een behaald resultaat; ik heb er respect voor dat iemand een marathon kan uitlopen. Ik heb er respect voor dat wetenschappers vorderingen boeken op het gebied van de geneeskunde, enzovoort. Respect hebben voor iets waar je zelf geen enkele bewondering voor hebt, is volgens mij onmogelijk.
Dus de universiteiten van de wereld versus iemand op Fok. Ik zou toch mijn geld op de eerste partij zetten.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:00 schreef wapi het volgende:
[..]
Dan krijg ik toch gewoon iemand zoals Jaap van Heerde aan de lijn, die zal weten te vertellen dat -- volgens hem -- de pyschologie toch geen Chinese namaakwetenschap zou zijn! So?
Een standpunt wordt niet beoordeeld aan de hand van wie haar formuleert, maar aan hoe goed ze stand houdt in de zoektocht naar tegenvoorbeelden. Jouw houding is dus onwetenschappelijk. Heb jij misschien psychologie gedaan? (ik zal maar niet zeggen "gestudeerd" want wat valt daaraan te studeren?)quote:Dus de universiteiten van de wereld versus iemand op Fok. Ik zou toch mijn geld op de eerste partij zetten.
Ik heb eertijds inderdaad nog een master gehaald aan de universiteit. Dat was nog in het pre-internettijdperk. Ik zou dat vandaag niet meer doen, hoor. Waarom zou je uiteindelijk tijd en in sommige landen veel geld spenderen aan het lezen van boeken die je ondertussen niet alleen van het internet kan downloaden, maar die op de koop toe nooit focussen op het probleem waar je nú mee bezig bent?quote:Puur even voor het beeld: wat is jouw achtergrond? Je lijkt me een behoorlijk bèta-type. Natuurkunde gestudeerd of iets dergelijks? Ik heb de indruk dat je enige kennis hebt van de wetenschapsfilosofie, dus volgens mij heb je in ieder geval wel eens een universiteit van binnen gezien.
Nee, Nederlands.quote:Op zondag 10 juni 2012 14:24 schreef wapi het volgende:
[..]
Een standpunt wordt niet beoordeeld aan de hand van wie haar formuleert, maar aan hoe goed ze stand houdt in de zoektocht naar tegenvoorbeelden. Jouw houding is dus onwetenschappelijk. Heb jij misschien psychologie gedaan? (ik zal maar niet zeggen "gestudeerd" want wat valt daaraan te studeren?)
Die indruk had ik al.quote:Ik heb eertijds inderdaad nog een master gehaald aan de universiteit.
Wat mij opvalt is dat religies de mens op de troon plaatsen (arrogantie), ik heb dan ook het sterke vermoeden dat geloof slechts een (onjuist) antwoord is op een identiteitscrisis en er dus wel een bruggetje naar de psychologie te maken is.quote:Op zondag 10 juni 2012 15:01 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Als Boeddhist kom ik enkel tot de conclusie dat het leven een kosmische grap is. We komen op aarde, krijgen nog wat meer verwarring middels opvoeding binnen gegoten en zijn de rest van ons leven bezig helder te worden. In stand houden van welke soort dan ook zie ik niet als belangrijk. wel is een mensenlichaam het hoogst haalbare (te verkiezen boven een goddelijk bestaan) omdat enkel wij mensen een scherpe geest bezitten en dus verlicht kunnen geraken.![]()
Geen mensen meer? Dan moeten we wachten tot ergens in het universum weer een soort met goede hersenen ontstaat zodat weer wezens verlicht kunnen raken en uit deze jammerlijke kringloop van begeerte, teleurstelling en wat al niet meer kunnen stappen.
An sich wel, net zoals je respect moet hebben voor alle meningen die mensen kunnen spuien.quote:Op zondag 10 juni 2012 13:52 schreef Jigzoz het volgende:
Maar goed, verder.
Moet je eigenlijk respect hebben voor religie?
Schitterend !quote:Op zondag 10 juni 2012 18:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
An sich wel, net zoals je respect moet hebben voor alle meningen die mensen kunnen spuien.
Onder respect voor religie versta ik dan echter wel wat anders dan de gemiddelde gelovige - namelijk dat je bereid bent te luisteren naar het verhaal, er over na te denken enz.
Waar dit afwijkt van de definitie van de gemiddelde gelovige ? Simpel - je kan na deze zorgvuldige afweging tot de conclusie komen dat de religie in kwestie minachting en spot verdient, of erger: dat de leer van de religie schadelijk of kwaadaardig is. En uit respect zal je dat dan ook eerlijk moeten zeggen. En dat vinden veel religieuzen niet respectvol... terwijl het juist het summum van respect is
Dan ben ik toch benieuwd naar hoe jij 'respect' definieert. Bereid zijn om naar iemand te luisteren lijkt me toch iets te mager.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
[..]
An sich wel, net zoals je respect moet hebben voor alle meningen die mensen kunnen spuien.
Onder respect voor religie versta ik dan echter wel wat anders dan de gemiddelde gelovige - namelijk dat je bereid bent te luisteren naar het verhaal, er over na te denken enz.
Waar dit afwijkt van de definitie van de gemiddelde gelovige ? Simpel - je kan na deze zorgvuldige afweging tot de conclusie komen dat de religie in kwestie minachting en spot verdient, of erger: dat de leer van de religie schadelijk of kwaadaardig is. En uit respect zal je dat dan ook eerlijk moeten zeggen. En dat vinden veel religieuzen niet respectvol... terwijl het juist het summum van respect is
Meer kan je niet vragen. Na geluisterd te hebben kan je alleen nog meer respect opbrengen door geen kritiek te leveren. "Ik heb respect voor je mening" en daarna NIET discussiëren. Dat zouden de gelovigen vast geen probleem vinden. Maar je komt niet tot (meer) kennis door een willekeurig iemand gewoon gelijk te geven en verder je mond te houden.quote:Op zondag 10 juni 2012 22:03 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dan ben ik toch benieuwd naar hoe jij 'respect' definieert. Bereid zijn om naar iemand te luisteren lijkt me toch iets te mager.
Ik weet het niet hoor. Ik denk dat hier twee culturen botsen. In een vrije en kritisch denkende maatschappij getuigt het eventueel van respect, hoewel ik dat woord hier niet volledig op zijn plaats vind, als je moeite doet om je mening over de ander zijn stelling naar voren te brengen. Dat geeft aan dat je geluisterd hebt, en tijd wil steken in het praten daarover.quote:En uit respect zal je dat dan ook eerlijk moeten zeggen. En dat vinden veel religieuzen niet respectvol... terwijl het juist het summum van respect is
De gelovigen gebruiken het woord respect dus om kritiek te smoren.quote:Op zondag 10 juni 2012 22:35 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor. Ik denk dat hier twee culturen botsen. In een vrije en kritisch denkende maatschappij getuigt het eventueel van respect, hoewel ik dat woord hier niet volledig op zijn plaats vind, als je moeite doet om je mening over de ander zijn stelling naar voren te brengen. Dat geeft aan dat je geluisterd hebt, en tijd wil steken in het praten daarover.
Echter, in een gelovige maatschappij ( omgeving) wordt het juist op prijs gesteld als je je kritische vermogen opzij zet, om zo het gemeenschappelijke belang niet te schaden. Als je tijdens de kerkdienst opspringt en uitroept: '' ohjaa?Heb je daar bewijs voor dan???'' zullen de mensen je het niet bepaald in dank afnemen. Terwijl als je dat op een hoorcollege doet, de mensen zich er al een stuk minder aan storen en het zelfs goed vinden dat je het één of ander aankaart. Zoals ik tot nu toe sterk de indruk heb gekregen, is geloof een collectieve sprong in het diepe, op niets concreets gebaseerd.
Dan heb je geen respect voor ze, dan zet je ze weg als debielen die de moeite niet waard zijn. Ondertussen proberen die debielen wel andersdenkenden dwars te zitten met wetgeving.quote:Dus eigenlijk weten die mensen zelf diep van binnen ook wel dat het nergens op slaat. Daardoor zou het dan dus van respect en tolerantie getuigen om ze niet naar bewijzen etc. te vragen. Want daarmee breng je ze in verlegenheid. Het is dus meer een kwestie van 'ze in die waan laten'.
De eerste vraag die we ons moeten stellen is: Wat is eigenlijk godsdienst? Wat is de essentie van een godsdienst?quote:Op zondag 10 juni 2012 18:42 schreef MisterSqueaky het volgende:
Simpel - je kan na deze zorgvuldige afweging tot de conclusie komen dat de religie in kwestie minachting en spot verdient, of erger: dat de leer van de religie schadelijk of kwaadaardig is. En uit respect zal je dat dan ook eerlijk moeten zeggen. En dat vinden veel religieuzen niet respectvol... terwijl het juist het summum van respect is
Allereerst ben ik het niet eens met het onderscheid tussen 'vrije, kritische' maatschappijen en religieuze. Volgens mij kan elke levensbeschouwing, religie of politieke voorkeur voor verdrukking en onvrijheid zorgen in een maatschappij, zodra ze aangehangen wordt door een meerderheid. Dat kunnen evolutionisme, atheïsme, zionisme, communisme etc. Religie heeft echter in het verleden wat vaker een meerderheid gehad in een maatschappij, met de gevolgen van dien. Wacht maar totdat Nederland 80% overtuigd atheïst is. Het zal er dan niet fijn uitzien voor andersdenkenden (lees: gelovigen)quote:Op zondag 10 juni 2012 22:35 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Ik weet het niet hoor. Ik denk dat hier twee culturen botsen. In een vrije en kritisch denkende maatschappij getuigt het eventueel van respect, hoewel ik dat woord hier niet volledig op zijn plaats vind, als je moeite doet om je mening over de ander zijn stelling naar voren te brengen. Dat geeft aan dat je geluisterd hebt, en tijd wil steken in het praten daarover.
Echter, in een gelovige maatschappij ( omgeving) wordt het juist op prijs gesteld als je je kritische vermogen opzij zet, om zo het gemeenschappelijke belang niet te schaden. Als je tijdens de kerkdienst opspringt en uitroept: '' ohjaa?Heb je daar bewijs voor dan???'' zullen de mensen je het niet bepaald in dank afnemen. Terwijl als je dat op een hoorcollege doet, de mensen zich er al een stuk minder aan storen en het zelfs goed vinden dat je het één of ander aankaart. Zoals ik tot nu toe sterk de indruk heb gekregen, is geloof een collectieve sprong in het diepe, op niets concreets gebaseerd.
Dus eigenlijk weten die mensen zelf diep van binnen ook wel dat het nergens op slaat. Daardoor zou het dan dus van respect en tolerantie getuigen om ze niet naar bewijzen etc. te vragen. Want daarmee breng je ze in verlegenheid. Het is dus meer een kwestie van 'ze in die waan laten'.
Daar hoef je niet op te wachten, hoor. Dat is nu al zo ;-)quote:Op dinsdag 12 juni 2012 03:03 schreef needahat het volgende:
Wacht maar totdat Nederland 80% overtuigd atheïst is. Het zal er dan niet fijn uitzien voor andersdenkenden (lees: gelovigen)
Daar ga ik volledig mee akkoord. Een stelling kan slechts worden beoordeeld aan de hand van hoe goed ze standhoudt tijdens de vereiste zoektocht naar tegenvoorbeelden. Dat is inderdaad dan ook de geijkte debatregel van de wetenschap.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 03:03 schreef needahat het volgende:
Daarnaast is volgens mij respect veel meer dan het stellen van kritische vragen aan de hand van wat iemand zegt of vindt. Het is volgens mij ook niet, zoals eerder gepost is, afhankelijk van de prestaties van iemand. Dat laatste is vaak zo, maar niet per definitie.
Het grootste gepeupel zit onder de moslims. Jou opvatting hebben we hier dus niet nodig.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 03:58 schreef wapi het volgende:
Het gepeupel denkt daar natuurlijk anders over, maar wie interesseert zich nou voor de opvattingen van het plebs? Sinds wanneer hebben de opvattingen van het gepeupel ooit meegeteld?
Aan morele regels is op zich niet zo heel veel verkeerd. Aan religieuze morele regels vaak wel. Dat is niet zo vreemd, aangezien religieuze morele regels vaak totaal achterhaald zijn, uit een systeem komen met heel andere doelen dan onze maatschappij, en vaak niets met redelijkheid, logica en gezond verstand te maken hebben. Dan hebben we het nog niet eens gehad over het ronduit discriminerende karakter van veel religieuze morele regels.quote:Op maandag 11 juni 2012 06:13 schreef wapi het volgende:
[..]
De eerste vraag die we ons moeten stellen is: Wat is eigenlijk godsdienst? Wat is de essentie van een godsdienst?
Er wordt vaak gedacht dat godsdienst vooral over metafysische zaken gaat. Dat is niet juist. Godsdienst is een reeks van gedragsregels: dat wat goed is en dat wat kwaad is; dat wat moreel is en dat wat immoreel is; dat wat toegelaten is en dat wat verboden is. Wat is er belachelijk aan morele regels?
Impliceer je nu dat je religieuze regels hoogwaardiger vindt dan democratisch tot stand gekomen wetten?quote:De godsdienst botst tegenwoordig zeer sterk met de politiek. Dat is normaal. De politiek meent dat zij de wetgever is. De godsdienst zegt dat er maar één wetgever is en dat is niet de politiek. Ik vind persoonlijk trouwens de praktijk belachelijk om een populariteitswedstrijd onder het gepeupel te houden en op grond daarvan bepalen wat toegelaten en wat verboden zou zijn. Sinds wanneer is het trouwens plotseling gepast geworden om belangrijke beslissingen te baseren op de opvattingen van het plebs?
Dat is idd zijn mening. En er zit natuurlijk zeker iets in om democratie niet als zaligmakend te zien.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 07:07 schreef Jigzoz het volgende:
Impliceer je nu dat je religieuze regels hoogwaardiger vindt dan democratisch tot stand gekomen wetten?
Natuurlijk. Wat kan er nou minder minderwaardig zijn aan de uitvindsels die tot stand zijn gekomen door een populariteitswedstrijd te houden onder het gepeupel? Mijn standpunt is dat er maar één bron van wetten bestaat, en dat is de Schepper. Nu, we zouden daar oeverloos over kunnen debatteren, maar dat maakt niets uit. Uiteindelijk zullen het de feiten op het terrein zijn die het laatste woord zullen krijgen.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 07:07 schreef Jigzoz het volgende:
Impliceer je nu dat je religieuze regels hoogwaardiger vindt dan democratisch tot stand gekomen wetten?
Je gaat nog steeds uit van jou eigen geloof, wat trouwens geen poot heeft om op te staan en thuishoort in de middeleeuwen toen men dacht dat de wereld plat was. Het is niet omdat jij gelooft in een denkbeeldige schepper, dat je deze waanideeën kunt opleggen aan iedereen. De wereld is al gek genoeg.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 08:22 schreef wapi het volgende:
Natuurlijk. Wat kan er nou minder minderwaardig zijn aan de uitvindsels die tot stand zijn gekomen door een populariteitswedstrijd te houden onder het gepeupel? Mijn standpunt is dat er maar één bron van wetten bestaat, en dat is de Schepper. Nu, we zouden daar oeverloos over kunnen debatteren, maar dat maakt niets uit. Uiteindelijk zullen het de feiten op het terrein zijn die het laatste woord zullen krijgen.
Een elite die uitvindsels met leugens (als een man met een lange baard op een wolk) aan de man brengt.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 08:22 schreef wapi het volgende:
[..]
Natuurlijk. Wat kan er nou minder minderwaardig zijn aan de uitvindsels die tot stand zijn gekomen door een populariteitswedstrijd te houden onder het gepeupel?
Drogreden van de bovenste plank. Hierdoor zet je jezelf buitenspel.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 16:58 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Er is nooit 100% DNA gedecodeerd en dat zal nooit gebeuren want dat is door God gemaakt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |