Tien weken lang Nieuws & sport op radio1. Is dit een start van een centraal radio 1? Ik ben iig benieuwd. En als sportfan helemaalquote:Vanaf 8 juni gaat de Sportzomer van Radio 1 van start. Volg het nieuws, het EK Voetbal, de Tour de France, Wimbledon en de Olympische Spelen op radio én internet.
Tijdens de openingsdag wordt flink uitgepakt met sporthelden die in de studio komen om de presentatoren bij te staan. Grote kampioenen als Hans van Breukelen (voetbal), Peter Blangé (volleybal), Jacco Eltingh & Paul Haarhuis (tennis), Minke Booij (hockey), Rens Blom (polsstokhoogspringen), Jan Janssen (wielrennen), Floris Jan Bovelander (hockey) en Maarten van der Weijden (zwemmen) komen langs in de Radio 1 Sportzomer-studio.
Bij de grote toernooien heeft Radio 1 naast de vaste sportverslaggevers ook exclusieve Sportzomer-verslaggevers rondlopen. Zo reist rapper Mr. Polska naar Polen af waar hij verslag doet van het EK in zijn eigen Polen. De Tour de France wordt gecoverd door Filemon Wesselink. Zijn droom als Tour-fan om het wielerspektakel van nabij te volgen gaat daarmee in vervulling. Niemand minder dan Erben Wennemars is de speciale Radio 1 Sportzomer-verslaggever bij de Olympische Spelen in Londen. Op geheel eigen wijze mengt deze medaillewinnaar zich onder de sporters met ongetwijfeld grote onthullingen als resultaat.
De Sportzomer van Radio 1 is ook via internet te volgen. Vanaf aanstaande vrijdag is er een speciale website waar je naast het laatste relevante sportnieuws ook de actuele tussenstanden ziet. Er is ook een stelling van de dag en je kunt je eigen voorspelling te doen om prijzen te winnen. Daarnaast zijn alle bijzonderheden per wedstrijd te volgen in het live-blog en kun je Radio 1 live volgen via de webcam.
De Sportzomer van Radio 1 duurt van 8 juni tot en met 12 augustus. We trappen af met het EK Voetbal dat vanaf 8 juni van start gaat en eindigen met de Olympische Spelen op 12 augustus.
De uitzendingen zijn verdeeld in blokken van zo’n drie uur en lopen van 10:00 uur tot 23:00 uur. De presentatie van de Sportzomer ligt in handen van presentatieduo’s.
Doordeweeks:
Blok 1 van 10:00 - 13:00 Willemijn Veenhoven en Tijs van den Brink
Blok 2 van 13:00 - 16:00 Jurgen van den Berg en Dione de Graaff
Blok 3 van 16:00 - 19:30 Tom van ’t Hek en Lucella Carasso
Blok 4 van 19:30 - 23:00 Robbert Meeder en Herman van der Zandt
In het weekend:
Blok 1 van 10:00 - 13:00 Bas van Werven en Bert van Sloten
Blok 2 van 13:00 - 16:00 Govert van Brakel en Jeroen Stomphorst
Blok 3 van 16:00 - 19:30 Tom van ’t Hek en Tim Overdiek
Blok 4 van 19:30 - 23:00 Robbert Meeder en Deborah Blekkenhorst
Olympische Spelen:
Blok 1 van 10:00 - 13:00 Willemijn Veenhoven en Felix Meurders
Blok 2 van 13:00 - 16:00 Jurgen van den Berg en Jack van Gelder / Dione de Graaff
Blok 3 van 16:00 - 19:30 Tom van ’t Hek en Lucella Carasso
Blok 4 van 19:30 - 23:00 Robbert Meeder en Herman van der Zandt
Radio Tour en RadiOlympia zitten in dit programmaquote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als dit maar niet ten koste gaat van Radio Tour de France
Dan slaap ikquote:Op maandag 25 juni 2012 18:12 schreef Evertjan het volgende:
zolang ze Lara Rense maar in de ochtend houden
quote:Negen weken lang werken de omroepen op Radio 1 samen aan één algemeen programma vol nieuws en sport onder de noemer Radio 1 Sportzomer. Het komt de zender op lof, maar ook kritiek te staan. Toch lijkt de gezamenlijkheid een blauwdruk voor een nieuw, sneller Radio 1. 'Ik ben er heel erg blij mee, het levert mooie radio op', zegt zendermanager Laurens Borst. Het is volgens hem nu aan de omroepdirecteuren om te laten weten of het project naar meer smaakt.
Laurens Borst
'Alle omroepen staan hier achter, ze hebben voor negen weken lang hun vaste programma's op de zender opgegeven om op te gaan in het gezamenlijke programma, 13 uur per dag', zegt Borst, die reageert op de kritiek als zou er veel te veel aandacht zijn voor de sportevenementen op zijn nieuwszender. 'Nu kan er juist sneller geschakeld worden in het geval van breaking news, omdat we met zijn allen op één vloer zitten. Het is meer één geheel'. Programmaleider Marion van der Wouw liet vorige week weten dat er 'ongelooflijk veel enthousiasme heerst' onder alle redacteuren.
Ingezonden brief
Maar juist het nieuws en de achtergronden sneeuwen volledig onder door de aandacht voor het voetbal, tennis en wielrennen, is de teneur onder de critici. Gisteren verscheen er nog een pittige ingezonden brief van VPRO-verslaggeefster Jacqueline Maris in NRC Handelsblad. Zij ziet haar programma Bureau Buitenland een zomer lang niet terug in de schema's, en dat valt haar bijzonder zwaar: 'Radio 1 Sportzomer doet geen beroep op onze specifieke kennis en expertise', klaagt ze. 'We zijn inwisselbare radertjes.' De omroepen moeten volgens haar zeker niet worden 'ingebed in een vluchtig, van bovenaf opgelegd format'.
Toch is dat wel de opzet van de Sportzomer, die volgens NOS-directeur Jan de Jong juist méér nieuws oplevert: 'Niet iedereen wil het horen, maar er is echt meer nieuws dan ooit te beluisteren op Radio 1', twitterde hij. Bert Wagendorp, columnist van de Volkskrant behoort ook tot de fans: 'De nieuwszender zendt - in tegenstelling tot wat veel critici ook in deze krant beweren - als Radio Sportzomer méér hard nieuws uit dan in sportloze tijden'. De naam is inderdaad wat misleidend, maar daar zit volgens Borst 'ook een marketinggedachte achter'.
Alle omroepen aan bod
Borst heeft ondertussen wel begrip voor de kritische geluiden: 'De VPRO-verslaggeefster is een buitengewoon gewaardeerd journalist en ik begrijp haar teleurstelling. Toch hebben we juist voor deze opzet gekozen, omdat tijdens elke sportzomer programma's verdwijnen. Tijdens de Spelen, het EK en de Tour is de zendtijd van de NOS altijd al veel ruimer. Nu hebben we voor het eerst één grote redactie samengesteld, waarin bijvoorbeeld ook redactieleden van Bureau Buitenland meedraaien. Zo komen ook omroepen aan bod, die anders helemaal geen programma meer hadden, zoals BNN, VPRO en de EO.'
Ontsteltenis
Volgens de zendermanager heeft de VPRO hem gisteravond laten weten nog altijd pal achter het project te staan. Borst citeert uit een mail van de VPRO-hoofdredactie die 'met verbazing en ontsteltenis' reageerden op de ingezonden brief van Maris in NRC. 'Ze verwoordt zeker niet de mening van de VPRO. Het is bovendien oncollegiaal', aldus de omroep. Toch benadrukt Borst ook begrip te hebben voor de omroepen die het lastig vinden om in één geheel op te gaan.
'De huidige opzet van Sportzomer lijkt op een plan dat ik anderhalf jaar geleden heb gepresenteerd voor de toekomst van de nieuwszender. Hoewel journalisten met instemming reageerden, schoten omroepdirecteuren het finaal aan flarden, omdat ze te weinig ruimte vreesden voor het uitdragen van hun identiteit.' Nu de gezamenlijkheid ondanks de kritiek toch goed lijkt te werken, is het wachten op de reactie van de omroepen. 'Het initiatief ligt nu bij hen', stelt Borst.
quote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
Als dit maar niet ten koste gaat van Radio Tour de France
Het programma is rond de tour ongeschikt geworden voor op het werk.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 18:34 schreef borisz het volgende:
[..]
Radio Tour en RadiOlympia zitten in dit programma.
Balen voor je. Ik luister elke dag. Nu staat ie ook aan. Ik vind het geweldig. Geluid van de TV staat uit maar de beelden zie ik wel. Het leuke van dit concept is dat er veel leuke items langs komen. Nu bijvoorbeeld Jacco Verhaeren en zijn zwemmers. De Tour blijft de hoofdmoot vormen, dus je mist niks. Alleen naar de TV kijken kan dodelijk saai zijn. Nu lekkere afwisseling met af en toe een plaatje. Perfect sport/actualiteiten concept. Ik mis Radio Tour de France niet.quote:Op zondag 15 juli 2012 15:24 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
[..]
Het programma is rond de tour ongeschikt geworden voor op het werk.
Normaal gesproken staat er altijd een 100% muziekzender op behalve tijdens de tour wanneer de muziek wordt onderbroken voor tourflitsen.
Maar nu is het meer dan de helft gesproken woord en dat wordt op de werkvloer niet gewaardeerd door de collega's die een volledig muziekprogramma gewend zijn.
Ik begrijp de kritiek ook wel. Veel mensen zijn alleen in de Tour geïnteresseerd. Ik vind het juist leuk dat het zo afwisselend is geworden.quote:Op zondag 15 juli 2012 15:53 schreef borisz het volgende:
Ik snap het wel die kritiek.
Maar vooral s'avonds is het een heerlijk programma. Geen moer op de buis, lekker radio aan.
Waar is de Tourartiest? Bijvoorbeeld.quote:Op zondag 15 juli 2012 19:26 schreef borisz het volgende:
Wat is er anders aan de jingles behalve dat het woordje NOS eruit is?.
Andere veranderingen heb ik niet gemerkt.
Die is op Tourneequote:Op zondag 15 juli 2012 19:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Waar is de Tourartiest? Bijvoorbeeld.
Het is een glijdende schaal.quote:Op zondag 15 juli 2012 19:26 schreef borisz het volgende:
Wat is er anders aan de jingles behalve dat het woordje NOS eruit is?.
Andere veranderingen heb ik niet gemerkt.
Dat is juist een verbetering. Zo'n etappe als vandaag is niet bepaald inspirerend om er een spannende uitzending van te maken. De Tourfiltsen zijn er net zo vaak als vroeger.quote:Op zondag 15 juli 2012 18:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik vind het bagger. Radio Tour ging over de Tour en af en toe wat nieuws. Nu wordt er over van alles en nog wat geblaat en af en toe een beetje Tour. Ik mis zelfs de jingles
Ik vind het ook perfect. Leuke presentatoren, leuke items die niet altijd over sport hoeven te gaan.quote:Op maandag 16 juli 2012 16:58 schreef Klonk het volgende:
Bevalt me prima, wat mij betreft mogen ze dit format zo houden, leuke duo's van verschillende omroepen, dik tevreden zo
heb veel meer het gevoel dat ik naar een zender zit te luisteren en niet naar allerlei hokjes, vooral de combinatie Thijs van den Brink en Willemijn Veenhoven is erg leuk, veel verschillender kun je ze niet hebben qua achtergrondquote:Op maandag 16 juli 2012 17:02 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ik vind het ook perfect. Leuke presentatoren, leuke items die niet altijd over sport hoeven te gaan.
Leuk format.
Op TV vind ik van het Herk niks op de Radio vind ik hem goed. En Dione is een schatje.quote:Op maandag 16 juli 2012 17:14 schreef Klonk het volgende:
[..]
heb veel meer het gevoel dat ik naar een zender zit te luisteren en niet naar allerlei hokjes, vooral de combinatie Thijs van den Brink en Willemijn Veenhoven is erg leuk, veel verschillender kun je ze niet hebben qua achtergrond
Is niet raar, ieder zijn ding. Leo Driessen was op de radio, vaak met Jack van Gelder echt goed. Op TV is het niks. Hetzelfde vroeger met Theo Koomen. Theo Reitsma zou op de radio weer niks zijn.quote:Op donderdag 26 juli 2012 17:28 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Het is wel raar dat van t hek zoveel complimetjes krijgt zolang hij op de radio is.
Persoonlijk vind ik zn stem vaak irritant, heb ik over het algemeen ook bij vd Brink, zeker als ze gaan 'doorvragen'.quote:Op donderdag 26 juli 2012 17:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Is niet raar, ieder zijn ding. Leo Driessen was op de radio, vaak met Jack van Gelder echt goed. Op TV is het niks. Hetzelfde vroeger met Theo Koomen. Theo Reitsma zou op de radio weer niks zijn.
Ik vind dat wel meevallen. Het is een echte sportliefhebber en kenner. Was vroeger een geweldige hockeyer maar een luis in de pels van de Bobo's. Enfant terible. Ik neem zijn iets minder mooie stem voor lief. Rick Nieman heeft een mooie stem. Maar ik twijfel aan zijn sportkennis. Na twee uitzendingen werd die twijfel alleen maar groter. Als je zegt dat Nellie Cooman eind jaren 90 liep en vraagt of ze zonder de gedopede oost-blokkers goud had kunnen winnen op de 100 meter, ga je twijfelen. Cooman moest aan het infuus als ze langer dan 60 meter liep. Van het Hek heb ik dat soort onzin nooit horen uitkramen.quote:Op donderdag 26 juli 2012 17:42 schreef PaRoDiUzZ het volgende:
Persoonlijk vind ik zn stem vaak irritant, heb ik over het algemeen ook bij vd Brink, zeker als ze gaan 'doorvragen'.
Leo Driessen had nooit met z'n Koen Verhoef stemmetjes moeten beginnen. In de jaren 80 was dat een gimmick maar hij doet het nu nog zonder dat hij het zelf weet volgens mij.quote:Op donderdag 26 juli 2012 17:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Is niet raar, ieder zijn ding. Leo Driessen was op de radio, vaak met Jack van Gelder echt goed. Op TV is het niks. Hetzelfde vroeger met Theo Koomen. Theo Reitsma zou op de radio weer niks zijn.
Is er ingeslopen naar wij dachten.quote:Op donderdag 26 juli 2012 18:52 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Leo Driessen had nooit met z'n Koen Verhoef stemmetjes moeten beginnen. In de jaren 80 was dat een gimmick maar hij doet het nu nog zonder dat hij het zelf weet volgens mij.
Leo was een held met Sportbloopersquote:Op donderdag 26 juli 2012 17:36 schreef tong80 het volgende:
[..]
Nooit gezien.quote:Op donderdag 26 juli 2012 20:29 schreef Evertjan het volgende:
[..]
Leo was een held met Sportbloopers
Zal dit de toekomst zijn van Radio1? Ik hoop het wel. Het sportzomerformat (al dan minder nadruk op de sport) zal radio1 goed doenquote:Het format van de Radio 1 Sportzomer moet het nieuwe format worden van Radio 1. Dit zei Felix Meurders tegen het Radio 1 Journaal nadat Radio 1 de Marconi Award voor Beste Zender won. Momenteel bestaat het station, volgens Meurders, uit te veel eilandjes.
"Ik vind het jammer dat Radio 1 nog altijd versnipperd is. Er zijn nog altijd teveel presentatoren." Meurders denkt dat Radio 1 een betere toekomst heeft als het verder gaat met het Sportzomerformat. Tijdens de sportzomer werd er de gehele dag aandacht besteed aan sport en nieuws door presentatieduo's van de diverse omroepen. Volgens Meurders is de sportzomer ook de reden geweest dat Radio 1 de prijs heeft gewonnen. "Ik vind dat we daar naartoe moeten. Met presentatiedo's waardoor Radio 1 helemaal niet meer te omzeilen is."
Volgens Laurens Borst was het inderdaad mede te danken aan de Radio 1 Sportzomer dat Radio 1 de Marconi Award won. Hij vindt dat de prijs veel waarde heeft voor de zender: "als een grote brede vakjury vindt dat wij dit jaar de beste zender zijn dit jaar vind ik dat heel wat waard."
Om het Sportzomerformat in te voeren op Radio 1 moet Borst de omroepen op één lijn krijgen. Vooral uit het VPRO-kamp kwam afgelopen zomer veel kritiek. VPRO-medewerkers waren bang dat Radio 1 "verwordt tot een soort AD", als het format van de Sportzomer, of elementen daarvan, als blauwdruk gaat gelden voor de door zendermanager Borst beoogde nieuwe structuur van Radio 1. Borst reageerde hierop tegenover RadioFreak.nl door aan te geven dat de omroepen zelf een grote stem hebben in hoe de zender er uit gaat zien. En hoe de opgelegde bezuinigingen worden ingevuld.
dan wel weer met de klaaglijn van Tom van het Hek en meer van Bas van Werven doordeweeksquote:Op zondag 18 november 2012 23:02 schreef borisz het volgende:
[..]
Zal dit de toekomst zijn van Radio1? Ik hoop het wel. Het sportzomerformat (al dan minder nadruk op de sport) zal radio1 goed doen.
http://pers.npo.nl/npo-radio-1-sportzomer-gaat-10-juni-van-startquote:Van vrijdag 10 juni tot en met 21 augustus staat NPO Radio 1 tien weken lang in het teken van de grote sportevenementen. Tijdens de NPO Radio 1 Sportzomer kunnen luisteraars alles volgen rondom het EK Voetbal, Wimbledon, de Tour de France, het EK Atletiek en de Olympische Spelen. Uiteraard is er ook veel aandacht voor nieuws en achtergronden in de zomermaanden.
De NPO Radio 1 Sportzomer is een gezamenlijk programma van alle omroepen op NPO Radio 1. ‘Vaste programmatitels vervallen. Alle redacties slaan de handen ineen om er een prettige zomerse radiozender van te maken, waarbij we natuurlijk bovenop het nieuws blijven’, vertelt zendermanager Laurens Borst.
De herkenbare presentatoren die overdag te horen zijn, geven de NPO Radio 1 Sportzomer een vertrouwde klank. Tegelijk zijn er speciale rubrieken die aansluiten op de sportieve evenementen, zoals Frits Spits met een dagelijkse column over taal en sport. En elke dag is er een radiodocumentaire met een sportieve invalshoek.
EK Voetbal en Wimbledon
Van 10 juni tot en met 10 juli staat de NPO Radio 1 Sportzomer in het teken van het EK Voetbal in Frankrijk. De sportzender doet verslag van de wedstrijden. NPO Radio 1 reist met een speciale Oranje-camper in het kielzog van het Belgische team tijdens het toernooi. Marcella Mesker neemt de luisteraar tussen 27 juni en 10 juli dagelijks mee achter de schermen van Wimbledon.
Tour de France
De heerlijke zomerse klanken van Radio Tour de France zijn er uiteraard ook weer van 2 tot en met 24 juli. Robbert Meeder is presentator. Wielerfanaat Filemon Wesseling doet speciaal voor NPO Radio 1 verschillende keren per dag verslag vanuit de tourkaravaan.
Olympische Spelen
Vanuit Rio doet NPO Radio 1 vanaf 6 augustus uitgebreid verslag van de Olympische Spelen. De NPO Radio 1-verslaggevers zijn bij de wedstrijden aanwezig. Erben Wennemars is ter plaatse voor speciaal commentaar en Wilfried de Jong ontvangt elke dag tussen 13.00 en 14.00 uur een sportieve gast in het Olympisch uur.
http://www.nporadio1.nl/h(...)zomer-op-npo-radio-1quote:Radio 1 staat tien weken lang in het teken van de Sportzomer. We mixen nieuws en actuele achtergronden met verslag en verhalen bij de grote sportevenementen.
Van 10 juni tot 21 augustus kleuren sportevenementen de zender
Nederland doet dan wel niet mee aan het EK Voetbal, de voetbalkoorts zal ook hier toeslaan. Bovendien is het EK in Frankrijk een mooie opwarmer voor Wimbledon en het EK Atletiek in eigen land. Juli staat zoals altijd in het teken van de Tour de France, gevolgd door de Olympische Spelen in augustus.
Vertrouwde ingredienten
Op Radio 1 werken alle omroepen vanaf 9:30 uur tot 23:00 uur samen onder de vlag van de Sportzomer. Vertrouwde ingredienten uit programma’s blijven te horen, zoals Standpunt.nl en een dagelijks column rond 12:30 uur.
Sportliefhebbers zullen volop aan hun trekken komen, maar ook luisteraars die minder in sport geïnteresseerd zijn kunnen op Radio 1 terecht voor het nieuws, de achtergronden en een zomerse sfeer.
Thuisblijvers en op pad met de camper
Het EK staat als eerste sportevenement voor de deur. Tijdens het EK kan je dit van ons verwachten:
- Verslagen van alle EK voetbalwedstrijden vanaf 15:00 uur.
- Frits Spits heeft elke dag om 11.30 uur een rubriek over taaleigenaardigheden en sport.
- Elke dag 13.00 uur: De Thuisblijvers Özcan Akyol, Marcel van Roosmalen en Cécile Koekkoek relativeren en bediscussieren sportgekte en het overige nieuws.
- Jorgen Raymann geeft als Tante Es commentaar op het (sport)nieuws van de dag onder de vlag: Tante Es kiest partij.
- Dagelijks tegen 14:00 uur is er een mini-radiodocumentaire te horen.
- Door Belgie en Frankrijk rijdt Roelof de Vries met een Radio 1-camper al Oranje Ambassadeur op zoek naar verhalen.
- Elke avond brengt een schrijver een sportieve ode aan het voetbal.
- Marcella Mesker doet verslag van Wimbledon en geeft elke avond een kijkje achter de schermen van het tournooi.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |