Voor alle duidelijkheid: de Uithoflijn (tramverbinding tussen Utrecht Centraal en de campus van de Universiteit op de Uithof, eventueel doorgetrokken naar Zeist) heeft HELEMAAL NIETS te maken met de verbreding van de A27.quote:Minister Schultz van Haegen vertraagt Uithoflijn
D66 Utrecht is verbijsterd dat minister Schultz de aanleg van de Uithoflijn wil vertragen nu de tweede kamer haar heeft verzocht om geen onomkeerbare besluiten te nemen over de verbreding van de A27. Dat heeft zij gemeld in een brief aan de Tweede Kamer.
Op initiatief van D66 verzocht de Tweede Kamer vorige week de minister om geen onomkeerbare besluiten te nemen over de A27. Een twee keer 7-baans snelweg pal langs woonwijken als Lunetten, Rijnsweerd en Voordorp zorgt voor een onacceptabele verslechtering van de leefbaarheid van de wijk. Voor de verbreding van de bak bij Amelisweerd moet uniek rivierbos opgeofferd worden. De verbreding van de bak kost 400 miljoen euro en is technisch riskant. Daarom is D66 Utrecht voor een oplossing binnen de bestaande bak.
Dat de minister ontevreden was met het verzoek van de Tweede Kamer om een definitief besluiten uit te stellen is begrijpelijk. Maar het is ronduit kinderachtig om de Uithoflijn daarom te vertragen. Er is geen enkele inhoudelijke samenhang tussen de Uithoflijn en de Ring Utrecht. ‘Als de minister de Uithoflijn vertraagt, dan is dat een keuze vanuit politieke wrok, en niet vanuit de inhoud’, aldus D66 woordvoerder verkeer Bram Fokke. D66 Utrecht hoopt dat de Tweede Kamer niet meegaat in dit spelletje en de minister tot de orde roept op het Algemeen Overleg MIRT van 28 juni aanstaande.
quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:22 schreef Netsplitter het volgende:
Ze is al vaker incompetent gebleken, dus dit verbaast me niks.
Die trol wil de gemeente Utrecht breken op deze manier, als die 110 miljoen uit eigen zak moet worden betaalt is de gemeente op de fles.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:51 schreef Nielsch het volgende:
Het meest bizarre is nog dat de aanleg van de tramlijn al is begonnen. Bomen zijn gekapt, grond is gereed gemaakt, bakken zijn her en der gelegd, contracten zijn gesloten en rekeningen zullen binnenkort op de mat vallen.
Bakje voor de nieuwe tram:
[ afbeelding ]
Ik vroeg me al af of het voor de tram was aangezien het nogal uit de route ligt gevoelsmatig. Stopt de tram ook nog op Lunetten?quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:51 schreef Nielsch het volgende:
Het meest bizarre is nog dat de aanleg van de tramlijn al is begonnen. Bomen zijn gekapt, grond is gereed gemaakt, bakken zijn her en der gelegd, contracten zijn gesloten en rekeningen zullen binnenkort op de mat vallen.
Bakje voor de nieuwe tram:
[ afbeelding ]
Nee. Dit is het tracé:quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:25 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Ik vroeg me al af of het voor de tram was aangezien het nogal uit de route ligt gevoelsmatig. Stopt de tram ook nog op Lunetten?
bronquote:GroenLinks: Schultz onbehoorlijk over A27
DEN HAAG - GroenLinks vindt dat minister minister Melanie Schultz van Infrastructuur en Milieu de Tweede Kamer op een "onbehoorlijke manier'' onder druk zet door de toekomst van de Uithoftram in Utrecht te koppelen aan haar plannen voor verbreding van de A27. Dat lijkt volgens GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent op "chantage''.
Schultz meldde de Tweede Kamer maandag dat haar plannen met de A27 bij Utrecht vertraagd worden, omdat de Kamer het dossier controversieel heeft verklaard en pas na de verkiezingen wil behandelen. Als gevolg daarvan wordt ook de aanleg van de Uithoftram vertraagd, aldus de VVD-minister.
Onbehoorlijk
GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent is daar boos over. Ze vindt dat Schultz de Kamer op "onbehoorlijke manier'' onder druk zet. "De minister suggereert een verband tussen de besluitvorming rond de tram naar de Uithof en de verbreding van de A27 door Amelisweerd. Onzin, want alle cruciale besluiten rond de tram zijn al genomen. Dit lijkt op chantage.''
Ook in Utrecht zelf zijn partijen kwaad over het uitstel van de tramlijn. D66-raadsleden zeggen dat Schultz handelt uit wrok omdat haar plannen voor een verbreding van de A27 vertraging oplopen.
400 miljoen
De plannen voor de A27 houden in dat de weg, die bij Amelisweerd door een betonnen bak loopt, wordt verbreed. Dat kost 400 miljoen euro extra. Hierover waren nog geen definitieve besluiten genomen, wat volgens GroenLinks wel het geval was in het dossier van de Uithoftram. Het Rijk zou 110 miljoen euro bijdragen aan de bouw.
Niet meer dan logisch als ik dat kaartje zo bekijk.quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:45 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee. Dit is het tracé:
[ afbeelding ]
De halte Koningsweg is vervallen in het definitief ontwerp trouwens.
Nee.quote:Op donderdag 7 juni 2012 17:52 schreef paulgo het volgende:
Minster Schulz is blond. Heeft de spreuk domme blondjes er mee te maken??![]()
2x4 inderdaad. Gaat de A27 naar 2x7 dan gaat dat 400 miljoen euro kosten omdat er een nieuwe bak geplaatst moet worden. Gaat de A27 naar 2x6 dan kan het als het goed is in de huidige bak en liggen de kosten aanzienlijk lager. Naar dat alternatief wil D66 nu kijken.quote:
Inderdaad, het vervoersprobleem naar de Uithof (40.000 studenten in dubbelgelede bussen die elke 2 minuten gaan via een klein stukje busbaan en voor de rest over gewone wegen) moet worden opgelost, ongeacht de oplossing voor de A27. Het geld was al toegezegd door Den Haag en de voorbereidingen zijn al getroffen.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En omdat een kamermeerderheid D66 hierin steunt, is de minister nu boos en wil ze ook niet over de brug komen met het geld dat ze heeft toegezegd voor een broodnodige tramlijn van Utrecht Centraal Station naar de Uithof. Een project dat compleet niets met de A27 te maken heeft.
Dit ja. Als mensen nou niet als dolle stieren bij de eerste blokjes van baan proberen te wisselen zou het probleem al een stuk minder zijn.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:16 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat ding is alleen een probleem omdat het één lange weefstrook is.
Dat kan een Kamermeerderheid ook. Alleen is de Kamer pas net geïnformeerd over het voornemen van de minister, daar gaat dus nog even tijd overheen voordat erover gedebatteerd wordt. Eind deze maand, volgens de OP.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:11 schreef Nielsch het volgende:
Waarbij ik me afvraag waarom een kamermeerderheid die minister niet gewoon kan dwingen om dat geld over te maken naar Utrecht?
Wanneer is ze ooit competent gebleken? Niet waar het gaat over het spoor in ieder geval.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:22 schreef Netsplitter het volgende:
Ze is al vaker incompetent gebleken, dus dit verbaast me niks.
En hoe wou je een trein van spoor 1 (Utrecht CS --> Begraafplaats Soestduin) op spoor 2 (Maliebaanspoorweg) krijgen? En stel dat dat al lukt en je naar het Maliebaanstation gaat, wat dan? Rechtsaf door het Wilhelminapark een spoor aanleggen?quote:Op zaterdag 9 juni 2012 20:14 schreef paulgo het volgende:
De Uithof tramlijn zou ook goedkoper anders uitgevoerd kunnen worden. Het trace van de begraafplaats Soestduinen tot aan de Uithof is grotendeels klaar. Dan zijn er drie mogelijkheden:
1. Gebruik de gewone spoorbaan tussen Utrecht CS en begraafplaats soestduinen voor een lighrail spoorverbinding naar de Uithof.
2. Gebruik de oude maliebaanspoorweg, die haast nooit gebruikt wordt, via het spoorwegmuseum en station Overvecht naar Utrecht CS, voor een extra treinverbinding, naar de Uithof.
3. Gebruik de oude maliebaanspoorweg via het spoorwegmuseum voor een sneltram naar de Uithof over bestaand trace. Dan kan die buslijn 11 ook verdwijnen. Ook kan dan een deel van het trace gebruikt worden voor een sneltram naar Zeist.
De trein gaat ban spoor 1 via Soestduinen en dan rechtdoor over het al nieuw gebouwde trace onder de Waterlinieweg naar de Uithof. Dit lijkt mij de goedkoopste oplossing als er (tijdelijk) het bestaande spoor gebruikt wordt voor een Uithof spoorbaan. Dan gaat hij dus helemaal niet over de maliebaan spoorweg. Tot voor een paar jaar geleden reed op het korte baanvak Utrecht CS- Soestduinen altijd de museumlijn van en naar het spoorwegmuseum. Hij keerde bij Lunetten en sloeg de Maliebaanspoorweg in. Nu rijdt die zelfde museumlijn via station Overvecht en de andere kant van de Maliebaanspoorweg.quote:Op zaterdag 9 juni 2012 22:04 schreef Nielsch het volgende:
[..]
En hoe wou je een trein van spoor 1 (Utrecht CS --> Begraafplaats Soestduin) op spoor 2 (Maliebaanspoorweg) krijgen? En stel dat dat al lukt en je naar het Maliebaanstation gaat, wat dan? Rechtsaf door het Wilhelminapark een spoor aanleggen?
Precies weg met de natuur. Goedkopere alternatieven moeten ook niet onderzocht worden. Daar moet asfalt gegoten worden.quote:Op zondag 10 juni 2012 10:28 schreef Pietverdriet het volgende:
Groot gelijk, de ecoweenies moeten ophouden met zeuren.
Dit nog steeds geloven anno 2012.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:48 schreef paulgo het volgende:
Maar dan nemen meer mensen de auto en raken al die nieuwe snelwegen binnen de kortste keren weer verstopt.
Door middel van weer zo'n minister op Infrastructuur? Dat gaat werkenquote:Op zondag 10 juni 2012 18:48 schreef paulgo het volgende:
Laten ze dus maar veel meer bezuinigen op infrastructuur.
Kijk, weer zo iemand die gelijk begint te huilen als er een weg bijkomt.quote:Op zondag 10 juni 2012 11:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Precies weg met de natuur. Goedkopere alternatieven moeten ook niet onderzocht worden. Daar moet asfalt gegoten worden.
Altijd lekker, het belangrijkste recreatiegebied van de stad Utrecht nog verder verkleinen.quote:Op zondag 10 juni 2012 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk, weer zo iemand die gelijk begint te huilen als er een weg bijkomt.
Tja wanneer je met wat inspanning een alternatief kan bedenken waardoor er geen natuur gesloopt hoeft te worden dan is dat toch echt mijn voorkeur.quote:Op zondag 10 juni 2012 19:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk, weer zo iemand die gelijk begint te huilen als er een weg bijkomt.
Dat is altijd het gelul als het besluit is genomen om de uitvoering te saboteren. Dit is precies de reden waarom het tot voor kort 30-40 jaar duurde om een weg aan te leggen omdat nimby's alle vertragingsmethoden aangrepen om te dreineren.quote:Op maandag 11 juni 2012 14:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Tja wanneer je met wat inspanning een alternatief kan bedenken waardoor er geen natuur gesloopt hoeft te worden dan is dat toch echt mijn voorkeur.
Maargoed dan ben je natuurlijk meteen een hippie.
Ja, je hebt 2 km om van baan te wisselen, maar iedereen moet in de eerste 100 meter naar de andere baan...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:16 schreef Q. het volgende:
[..]
Dat ding is alleen een probleem omdat het één lange weefstrook is.
Gaat nog wat worden met de samenleving als we op basis van credo's als 'koekje van eigen deeg' besluiten gaan nemenquote:Op maandag 11 juni 2012 15:39 schreef Red_85 het volgende:
Goedzo. Er is al teveel gelult door de ecosukkeltjes, nu koekje van eigen deeg.
Precies en wanneer er bij keuzes altijd voor gekozen moet worden om voor natuuronvriendelijke varianten te kiezen als er betere alternatieven zijn. Want dat moet. Anders ben je een ecosukkeltje.quote:Op maandag 11 juni 2012 16:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Gaat nog wat worden met de samenleving als we op basis van credo's als 'koekje van eigen deeg' besluiten gaan nemen.
En dan gaat het stilstaan. Ook als je dat 2x6 of 2x50 maakt, dat maakt geen fuck uit.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, je hebt 2 km om van baan te wisselen, maar iedereen moet in de eerste 100 meter naar de andere baan...
Ja, want de 40.000 studenten en medewerkers van de Universiteit en Hogeschool Utrecht die nu elke dag in de lijn 12s zitten opgepropt zijn ook echt de tegenstanders van de verbreding van de A27.quote:Op maandag 11 juni 2012 15:39 schreef Red_85 het volgende:
Goedzo. Er is al teveel gelult door de ecosukkeltjes, nu koekje van eigen deeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |