abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 6 juni 2012 @ 20:25:40 #1
377220 lievedraak
Human = unique massproduction
pi_112536529
Hallo,

Al jaren heb ik denkbeeldig mensen om me heen.
In het begin was het als ik alleen was, en de behoefte had met iemand te praten, maar later werd het ook als ik bij vrienden was en het gesprek stond me niet aan. Dan fantaseerde ik er iemand anders bij om het wat interessanter te maken.
Het gaat hierbij altijd om mensen die ik ken en ik wil altijd indruk op ze maken.
In de ene situatie gaat het dan om iets kleins, zoals dat ik iets mooi heb ingepakt ofzo, en in een andere situatie kan ik ineens iemand redden uit een brandend gebouw.

Ik heb hier op het alternatieve circuit hulp voor gezocht en kreeg het advies de denkbeeldige personen in gedachten in een doosje te stoppen en dit doosje dicht te doen. Dit lukte in het begin redelijk, maar ik krijg het nu niet meer helemaal voor elkaar.
Waarschijnlijk komt dit o.a. omdat ik me erg eenzaam voel als de denkbeeldige personen weg zijn. Ik slik hiervoor homeopathische antidepressiva, maar voel me alsnog beter als de denkbeeldige personen er wel zijn.

Heeft iemand hier ervaring mee, en dan vooral met het aanpakken van dit probleem, het in doosjes stoppen voelt voor mij niet als de juiste oplossing.
Soms lief, soms een draak, maar altijd mezelf.
Ik heb het lef niet zo laf te zijn.
"Rare as is true love, true friendship is rarer." Jean de la Fontaine
pi_112536632
Dafuq?

Ts, waar ligt het aan?
Ben je ook onzeker?
Bang dat anders niemand jou leuk vindt?
Al naar een psycholoog geweest?
  woensdag 6 juni 2012 @ 20:28:21 #3
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
pi_112536825
Bedoel je dat je ze echt ziet (of denkt te zien), of fantaseer je alleen dat ze met je praten?
pi_112537433
Misschien is het tijd om uit het alternatieve circuit te stappen en eens te gaan praten met iemand uit de reguliere geneeskunde?
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_112537686
Waarom probeer je de óorzaak niet aan te pakken?

Ga na waarom je eenzaam bent.

Kinderen, doen ook vaak wegdromen als ze eenzaam zijn. Of zoals in jou geval, het maken van denkbeeldige vrienden. 9 van de 10 keer groeien ze er weer overheen, maar soms blijft het plakken omdat het gevoel wat binnen zit niet weg gaat, of ze zitten in een verkeerde omgeving (bijv. slechte ouders, problemen, geen uitdaging, geen vrienden, doel)

Reguliere geneeskunde, zoals een psycholoog kan je meer overzicht bieden en je echte handvaten aangeven om het zélf aan te pakken.

Via het GGZ zijn ook vaak gratis praatgroepen te vinden, die ook theoretisch inzicht geven ivm dit soort problemen. Die starten periodiek en is mischien wat laagdrempeliger.
The Idler wheel is wiser than the driver of the screw,
And whipping cords will serve you more than ropes will ever do
  woensdag 6 juni 2012 @ 20:49:26 #7
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112537821
ts heeft een beautiful mind
pi_112537824
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 20:41 schreef trovey het volgende:
Misschien is het tijd om uit het alternatieve circuit te stappen en eens te gaan praten met iemand uit de reguliere geneeskunde?
Rustig aan.
  woensdag 6 juni 2012 @ 20:50:03 #9
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_112537857
Ga naar een huisarts en niet naar bedriegers.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  woensdag 6 juni 2012 @ 20:50:20 #10
377220 lievedraak
pi_112537876
quote:
11s.gif Op woensdag 6 juni 2012 20:27 schreef Angel-Joy het volgende:
Dafuq?

Ts, waar ligt het aan?
Ben je ook onzeker?
Bang dat anders niemand jou leuk vindt?
Al naar een psycholoog geweest?
Ik ben inderdaad onzeker, en wil door iedereen aardig gevonden worden, al wordt dat steeds minder.
Ik ben nog niet bij een psycholoog geweest, ben hier ongeveer 3 weken geleden over uit gekomen tegenover iemand die mij dus homeopathisch helpt.
Ik wil het graag eerst zo proberen, voordat ik naar de psycholoog stap.
pi_112537947
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 20:50 schreef lievedraak het volgende:

[..]

Ik ben inderdaad onzeker, en wil door iedereen aardig gevonden worden, al wordt dat steeds minder.
Ik ben nog niet bij een psycholoog geweest, ben hier ongeveer 3 weken geleden over uit gekomen tegenover iemand die mij dus homeopathisch helpt.
Ik wil het graag eerst zo proberen, voordat ik naar de psycholoog stap.
Ik heb hem 1.5 jaar lang gescheten om naar de huisarts te gaan voor depressie...
Alleen al gaan om inzicht te krijgen in hoe dat wereldje werkt bij psychologen etc is genoeg reden om het te proberen.
Dik gedrukte had ik ook heel erg. Mede door anti-depressiva die mij wat rationeler lieten denken heeft dat geen vat meer op me eigenlijk.
Rustig aan.
pi_112537956
Zolang je weet dat het niet echt is en je voelt je goed bij de fantasieën, wat is het probleem dan eigenlijk?
Misschien moet je verhalen gaan schrijven, met die personages of rpg's gaan doen, dan geef je ze gelijk een eigen wereld.. Blijkbaar heb je veel verbeeldingskracht. Je kunt daar ook gebruik van maken.
  woensdag 6 juni 2012 @ 20:53:01 #13
377220 lievedraak
pi_112538025
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 20:46 schreef Mushaboom het volgende:
Waarom probeer je de óorzaak niet aan te pakken?
Ben ik mee bezig, ik spreek vaker met vrienden af en ben weer in contact gekomen met verloren vrienden. Ook heb ik sinds januari weer contact met mijn vader, die ik daarvoor zo'n 6 jaar niet had gezien. En ik ben uit mijn relatiesleur door de relatie te verbreken (beste keuze ooit).
Dus ik ben al een heel eind aan het veranderen en verbeteren, maar ik krijg dit er nog niet uit.
  woensdag 6 juni 2012 @ 20:55:20 #14
377220 lievedraak
pi_112538139
quote:
1s.gif Op woensdag 6 juni 2012 20:50 schreef eleusis het volgende:
Ga naar een huisarts en niet naar bedriegers.
Ik heb van deze "bedrieger" veel geleerd, ze heeft me met veel geholpen en ik krijg over veel dingen mijn gedachten op een rijtje door haar. Dit komt uiteraard ook omdat ik me eraan overgeef en erin geloof, maar voor mij werkt het en is het geen bedriegerij ;)
pi_112538180
Goed bezig :)
Heb je er geen hoop in dat het vanzelf verdwijnt? Want als je je leven leuker maakt, heb je je denkbeeldige vrienden niet meer nodig. En zoiezo wat de anderen aangeven, dagboek of e.d bij houden of op een andere manier creatief zijn met je denken.
The Idler wheel is wiser than the driver of the screw,
And whipping cords will serve you more than ropes will ever do
  woensdag 6 juni 2012 @ 20:56:48 #16
377220 lievedraak
pi_112538197
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 20:51 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Zolang je weet dat het niet echt is en je voelt je goed bij de fantasieën, wat is het probleem dan eigenlijk?
Misschien moet je verhalen gaan schrijven, met die personages of rpg's gaan doen, dan geef je ze gelijk een eigen wereld.. Blijkbaar heb je veel verbeeldingskracht. Je kunt daar ook gebruik van maken.
Het probleem is dat ik er niet mee kan stoppen, en dat het mijn leven gaat leiden.
Dat ik minder buiten de deur ben gaan doen, omdat het binnen net zo gezellig is met mijn denkbeeldige vrienden en dat ik op een gegeven moment de deur niet meer uit durfde omdat ik bang was voor reacties van echte mensen.
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:00:07 #17
377220 lievedraak
pi_112538352
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 20:30 schreef Noodly het volgende:
Bedoel je dat je ze echt ziet (of denkt te zien), of fantaseer je alleen dat ze met je praten?
Ik zie ze ook, lichaamstaal & gezichtsuitdrukking, net alsof ze er echt zijn.
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:03:18 #18
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112538504
Ik ben eigenlijk zo jaloers he :')

Hebben ze allemaal jouw persoonlijkheid of zijn ze ook wel eens boos op je? En helpen ze je als je moederdag vergeet?
pi_112538510
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 20:56 schreef lievedraak het volgende:

[..]

Het probleem is dat ik er niet mee kan stoppen, en dat het mijn leven gaat leiden.
Dat ik minder buiten de deur ben gaan doen, omdat het binnen net zo gezellig is met mijn denkbeeldige vrienden en dat ik op een gegeven moment de deur niet meer uit durfde omdat ik bang was voor reacties van echte mensen.
Dat klinkt wat minder onschuldig.. Ik zou toch eens hulp gaan zoeken. :P
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:06:13 #20
377220 lievedraak
pi_112538664
quote:
11s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:03 schreef Life2.0 het volgende:

Hebben ze allemaal jouw persoonlijkheid of zijn ze ook wel eens boos op je? En helpen ze je als je moederdag vergeet?
Ahh... ik wil het je wel leren hoor :P nou ja.. eigenlijk ook niet, stel je voor dat jij er ook niet meer vanaf komt. :{w
En ze hebben allemaal hun eigen persoonlijkheid zoals ik die van hun ken, en reageren idd ook wel eens boos.
Moederdag vergeet ik nooit :{w
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:08:52 #21
377220 lievedraak
pi_112538822
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 20:51 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Ik heb hem 1.5 jaar lang gescheten om naar de huisarts te gaan voor depressie...
Alleen al gaan om inzicht te krijgen in hoe dat wereldje werkt bij psychologen etc is genoeg reden om het te proberen.
Dik gedrukte had ik ook heel erg. Mede door anti-depressiva die mij wat rationeler lieten denken heeft dat geen vat meer op me eigenlijk.
^O^ fijn dat het nu beter met je gaat
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:09:41 #22
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_112538872
Ach raarder word ik er toch niet van :D
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:17:40 #23
253383 Partyboy1991
Trollin' down the river
pi_112539361
Ik heb bij de psych geleerd mn kringspier te ontspannen dit hielp mijn bloeddruk omlaag te krijgen..

Nee TS serieus: Je weet dat het nep is dat is al goed...heb je dr ECHT last van, overweeg een psych. Het kan zeker geen kwaad dus wees niet bang
pi_112539954
Hoe gaat het als je van tevoren activiteiten buiten de deur inplant, dus jezelf dwingt eruit te gaan, zegmaar?
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:28:33 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_112540038
Water is geen geneesmiddel.
Ik ga naar huis.
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:30:39 #26
377220 lievedraak
pi_112540176
quote:
3s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:27 schreef Lokasenna het volgende:
Hoe gaat het als je van tevoren activiteiten buiten de deur inplant, dus jezelf dwingt eruit te gaan, zegmaar?
Dat gaat goed, ik dwing mezelf idd om dat te doen, en ga ook als ik er geen zin in heb.
Meestal valt het dan wel mee, en als er genoeg afleiding is, heb ik geen denkbeeldige vrienden om me heen. Zodra ik dan thuis kom, zijn deze er ineens wel weer en dat komt nogal hard aan, omdat ze dan eerst even weg waren.
pi_112540213
quote:
11s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:03 schreef Life2.0 het volgende:

:')
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:32:50 #28
377220 lievedraak
pi_112540308
quote:
2s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:28 schreef nietzman het volgende:
Water is geen geneesmiddel.
Klopt, maar het spoelt wel lekker door *)
pi_112540363
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:30 schreef lievedraak het volgende:

[..]

Dat gaat goed, ik dwing mezelf idd om dat te doen, en ga ook als ik er geen zin in heb.
Meestal valt het dan wel mee, en als er genoeg afleiding is, heb ik geen denkbeeldige vrienden om me heen. Zodra ik dan thuis kom, zijn deze er ineens wel weer en dat komt nogal hard aan, omdat ze dan eerst even weg waren.
Het klinkt een beetje als wat ik had toen ik jonger dan 7 was, alleen kende ik toen een heleboel mensen uit Pinkeltjesland persoonlijk :@
Wel vreemd dat dit ook voorkomt bij volwassenen eigenlijk. Ik zou wel echt een afspraak maken bij een psych, gewoon voor misschien een verklaring of tips het een betere plaats te kunnen geven in je leven.
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:41:45 #30
377220 lievedraak
pi_112540861
quote:
3s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:33 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Het klinkt een beetje als wat ik had toen ik jonger dan 7 was, alleen kende ik toen een heleboel mensen uit Pinkeltjesland persoonlijk :@
Wel vreemd dat dit ook voorkomt bij volwassenen eigenlijk. Ik zou wel echt een afspraak maken bij een psych, gewoon voor misschien een verklaring of tips het een betere plaats te kunnen geven in je leven.
Ik heb het inderdaad wel vaker gehoord dat kinderen dit hebben.
Hoe ben jij eraf gekomen? Heb je daar iets voor gedaan of kwam je er op een gegeven moment gewoon achter dat ze weg waren?
Ik heb het als kind nooit gehad, het begon toen ik een jaar of 15 was, en het begint nu pas een probleem te worden (ben 24)
pi_112541227
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:41 schreef lievedraak het volgende:

[..]

Ik heb het inderdaad wel vaker gehoord dat kinderen dit hebben.
Hoe ben jij eraf gekomen? Heb je daar iets voor gedaan of kwam je er op een gegeven moment gewoon achter dat ze weg waren?
Ik heb het als kind nooit gehad, het begon toen ik een jaar of 15 was, en het begint nu pas een probleem te worden (ben 24)
Er is zo vaak tegen me gezegd dat ze er niet waren (door ouders enzo) dat ze er op een gegeven moment ook echt niet meer waren. Plus dat ik nogal hard in de realiteit gegooid werd door wat uit de hand gelopen dingen op school waardoor ik van school moest wisselen. Toen was het weg.
Ik heb nog steeds wel af en toe last van dat ik mijn naam geroepen hoor worden terwijl ik eigenlijk alleen ben, of door mensen die helemaal niet op die plaats aanwezig zijn, maar da's van een hele andere orde natuurlijk. Maar wel teken van een veel te levendige fantasie, dat je je eigen hersenspinsels gaat waarnemen.
  woensdag 6 juni 2012 @ 21:58:40 #32
377220 lievedraak
pi_112542174
quote:
3s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:46 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Er is zo vaak tegen me gezegd dat ze er niet waren (door ouders enzo) dat ze er op een gegeven moment ook echt niet meer waren. Plus dat ik nogal hard in de realiteit gegooid werd door wat uit de hand gelopen dingen op school waardoor ik van school moest wisselen. Toen was het weg.

Kan ik hieruit afleiden dat je zoveel (negatieve en positieve) afleiding had dat je er niet meer aan dacht? En voelde je je niet heel erg eenzaam toen ze niet meer bij je waren? Of heb je dat ergens mee kunnen opvullen?
pi_112542728
quote:
0s.gif Op woensdag 6 juni 2012 21:58 schreef lievedraak het volgende:

[..]

Kan ik hieruit afleiden dat je zoveel (negatieve en positieve) afleiding had dat je er niet meer aan dacht? En voelde je je niet heel erg eenzaam toen ze niet meer bij je waren? Of heb je dat ergens mee kunnen opvullen?
Ik kon toen ik 6 was ongeveer ook vrij goed lezen, dat heeft het een beetje vervangen denk ik. En me aan obsessies geholpen :')
  woensdag 6 juni 2012 @ 22:11:20 #34
377220 lievedraak
pi_112543000
quote:
3s.gif Op woensdag 6 juni 2012 22:07 schreef Lokasenna het volgende:

[..]

Ik kon toen ik 6 was ongeveer ook vrij goed lezen, dat heeft het een beetje vervangen denk ik. En me aan obsessies geholpen :')
Van het 1 in het andere..maar lezen is een stuk gezonder volgens mij. Bedankt voor de tip, ik ga er een boek bij pakken.. :)
  donderdag 7 juni 2012 @ 00:52:58 #35
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_112552903
Werkt het misschien om er heel hard tegen te schreeuwen "GA WEG EN KOM NOOIT WEER TERUG!!!"
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  donderdag 7 juni 2012 @ 00:56:39 #36
374569 Hanako
Russian car imports BV.
pi_112553012
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juni 2012 00:52 schreef Maanvis het volgende:
Werkt het misschien om er heel hard tegen te schreeuwen "GA WEG EN KOM NOOIT WEER TERUG!!!"
Zucht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')