Je moet sowieso altijd spiegelen, of je nou naar rechts of naar links gaat, ook bij een afrit oprijden. En jij had meer mazzel dat je alles goed checkte, want jij deed de maneuvre. Hoe dat zich standhoudt bij een rechter weet ik niet, maar in beginsel ben jou fout.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:52 schreef Mwanatabu het volgende:
Hij had echt geluk dat ik vers uit de lessen kwam en alles wel drie keer controleerde en spiegelde want met de snelheid waarmee hij het deed was het anders echt ernstig fout gegaan.
Natuurlijk moet je altijd spiegelen. Doe ik ook altijd. Maar met de snelheid waarop hij ineens de vluchtstrook op ramde en gaste vlak voordat de uitvoegstrook begon (hij zat al tegen kleven aan) kun je je voorstellen hoe close het was geweest als ik wel was begonnen aan mijn manoeuvre. Ik had de eerste spiegelronde al gehad namelijk, bij de tweede zet je knipper aan en ga je. Dan is het dus schrikken als je bij de tweede ronde ineens iemand in je wiel ziet opduiken die daar helemaal niet hoort of hoeft te rijden. Dat zeg ik, dat ik schrok, niet dat ik anders nooit spiegel of blind die uitrit op jank.quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:04 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je moet sowieso altijd spiegelen, of je nou naar rechts of naar links gaat, ook bij een afrit oprijden. En jij had meer mazzel dat je alles goed checkte, want jij deed de maneuvre. Hoe dat zich standhoudt bij een rechter weet ik niet, maar in beginsel ben jou fout.
Dat heeft niks met onnodig links rijden te maken. Er zijn zelfs plaatsen tegenwoordig waar je verplicht bent om bij een invoegstrook links te blijven rijden.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Plaats maken voor invoegers door een baan op te schuiven is gewoon onnodig links rijden. Theoretisch gezien is dat absoluut niet de bedoeling, je moet gewoon je snelheid behouden en de invoeger het laten uitzoeken (hij doet immers de manoeuvre). In de praktijk is het echter wel zo sociaal om wel even plek te maken voor invoegers, zeker als je daarbij niemand in de weg zit.
Precies spiegelen volgens de rijlessen leer je vanzelf af. Op een gegeven moment ga je je eigen volgorde van handelen ontwikkelen. Sommigen stoppen zelfs helemaal met spiegelenquote:Op woensdag 13 juni 2012 12:13 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je altijd spiegelen. Doe ik ook altijd. Maar met de snelheid waarop hij ineens de vluchtstrook op ramde en gaste vlak voordat de uitvoegstrook begon (hij zat al tegen kleven aan) kun je je voorstellen hoe close het was geweest als ik wel was begonnen aan mijn manoeuvre. Ik had de eerste spiegelronde al gehad namelijk, bij de tweede zet je knipper aan en ga je. Dan is het dus schrikken als je bij de tweede ronde ineens iemand in je wiel ziet opduiken die daar helemaal niet hoort of hoeft te rijden. Dat zeg ik, dat ik schrok, niet dat ik anders nooit spiegel of blind die uitrit op jank.
Er zijn gewoon idioten die dingen uithalen die je zelf maar net kunt recht breien als je goed oplet en alles netjes doet.
Hoezo is dat niet onnodig links rijden dan? Er is toch ,formeel niet sociaal gezien, geen reden om naar links te gaan? De invoeger moet zijn snelheid zo aanpassen dat hij kan invoegen. Moet ie zelf uitzoeken allemaal. Niemand hoeft naar links zodat jij kan invoegen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:48 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Dat heeft niks met onnodig links rijden te maken. Er zijn zelfs plaatsen tegenwoordig waar je verplicht bent om bij een invoegstrook links te blijven rijden.
Er is wel degelijk een verschil tussen onnodig links rijden, en naar links gaan om plaats te maken. Het hoeft niet, maar het mag wel.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet onnodig links rijden dan? Er is toch ,formeel niet sociaal gezien, geen reden om naar links te gaan? De invoeger moet zijn snelheid zo aanpassen dat hij kan invoegen. Moet ie zelf uitzoeken allemaal. Niemand hoeft naar links zodat jij kan invoegen.
Het is echter wel sociaal en ik doe het als het kan en er dus niemand last heeft ook altijd. Maar het is formeel onnodig links rijden.
Die situaties waar jij het over hebt zijn natuurlijk een ander verhaal. Daar is de situatie door de tekens op de weg geregeld. En gelden dus die regels.
quote:Zoveel mogelijk rechts houden
In de wet is bepaald dat bestuurders zoveel mogelijk rechts moeten houden. Met zoveel mogelijk wordt bedoeld dat rekening wordt gehouden met de situatie ter plaatse.
Je rijdt op dat moment echter niet onnodig links, aangezien je, op het moment dat de invoegende persoon zijn manouve inzet, hem/haar aan het inhalen bent. Het onnodig-links-rijd-verhaal gaat alleen op als de invoegende persoon alsnog wacht totdat jij er voorbij bent en op het moment dat hij/zij daar kennelijk de ruimte voor heeft, ben jij dus onnodig naar links gegaan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:51 schreef H-D het volgende:
[..]
Hoezo is dat niet onnodig links rijden dan? Er is toch ,formeel niet sociaal gezien, geen reden om naar links te gaan? De invoeger moet zijn snelheid zo aanpassen dat hij kan invoegen. Moet ie zelf uitzoeken allemaal. Niemand hoeft naar links zodat jij kan invoegen.
Het is echter wel sociaal en ik doe het als het kan en er dus niemand last heeft ook altijd. Maar het is formeel onnodig links rijden.
Die situaties waar jij het over hebt zijn natuurlijk een ander verhaal. Daar is de situatie door de tekens op de weg geregeld. En gelden dus die regels.
Ja maar de situatie eist helemaal niet dat je dat doet. Invoegen is immers een speciale handeling dus nooit voorrang. De invoeger moet het gewoon zelf uitzoeken.quote:Op woensdag 13 juni 2012 13:59 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Er is wel degelijk een verschil tussen onnodig links rijden, en naar links gaan om plaats te maken. Het hoeft niet, maar het mag wel.
De wet van het links rijden houdt namelijk rekening met de situatie.
[..]
Wat lekker sociaal ben je dan weerquote:Op woensdag 13 juni 2012 14:10 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Je rijdt op dat moment echter niet onnodig links, aangezien je, op het moment dat de invoegende persoon zijn manouve inzet, hem/haar aan het inhalen bent. Het onnodig-links-rijd-verhaal gaat alleen op als de invoegende persoon alsnog wacht totdat jij er voorbij bent en op het moment dat hij/zij daar kennelijk de ruimte voor heeft, ben jij dus onnodig naar links gegaan.
Overigens ga ik zelden naar links om invoegende luxe auto's ruimte te geven. Als hij/zij niet fatsoenlijk kan invoegen, maak ik daar niet mijn probleem van. Met zwaardere voertuigen ligt dat weer anders.
Pfff. Het is niet verboden. Daar ging het om...quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:11 schreef H-D het volgende:
[..]
Ja maar de situatie eist helemaal niet dat je dat doet. Invoegen is immers een speciale handeling dus nooit voorrang. De invoeger moet het gewoon zelf uitzoeken.
Mwoach, voor een "luxe wagen" is het makkelijker om de snelheid aan te passen om voor of achter je in te voegen dan voor een vrachtwagen. Ik ga voor invoegende vrachtwagens ook sneller naar links dan voor personenauto's.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:12 schreef H-D het volgende:
Wat lekker sociaal ben je dan weergeef dan niemand ruimte. Of gewoon iedereen.
Ik doe het voor beide. Wel zo sociaal denk ik. En ik vond zijn post gewoon een beetje triest afgunstig klinkenquote:Op woensdag 13 juni 2012 14:19 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Mwoach, voor een "luxe wagen" is het makkelijker om de snelheid aan te passen om voor of achter je in te voegen dan voor een vrachtwagen. Ik ga voor invoegende vrachtwagens ook sneller naar links dan voor personenauto's.
Nee, oelewapper, "luxe auto" is een auto zonder aanhangwagen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:34 schreef H-D het volgende:
[..]
Ik doe het voor beide. Wel zo sociaal denk ik. En ik vond zijn post gewoon een beetje triest afgunstig klinken. Zo van ja als je een luxere auto dan ik rij ga ik lekker niet aan de kant dan bekijk je het maar
"Luxe waag'n" is plattelands voor "personenauto".quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:34 schreef H-D het volgende:
Ik doe het voor beide. Wel zo sociaal denk ik. En ik vond zijn post gewoon een beetje triest afgunstig klinken. Zo van ja als je een luxere auto dan ik rij ga ik lekker niet aan de kant dan bekijk je het maar
Aparte definitie van luxe hanteer je dan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:37 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Nee, oelewapper, "luxe auto" is een auto zonder aanhangwagen.
Ah dat was het.quote:Op woensdag 13 juni 2012 14:38 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
"Luxe waag'n" is plattelands voor "personenauto".
In Duitsland moet je juist naar links als het kan.quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:59 schreef Tijn het volgende:
[..]
Plaats maken voor invoegers door een baan op te schuiven is gewoon onnodig links rijden. Theoretisch gezien is dat absoluut niet de bedoeling, je moet gewoon je snelheid behouden en de invoeger het laten uitzoeken (hij doet immers de manoeuvre). In de praktijk is het echter wel zo sociaal om wel even plek te maken voor invoegers, zeker als je daarbij niemand in de weg zit.
Het is de combinatie 'verplicht rechts te houden' en 'bijzondere verrichting uitvoeren, dus invoegen, heeft geen voorrang'quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:35 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik snap niet dat jullie hem vereren...
Over de vluchtstrook bij file is absoluut niet veiliger. Want mensen die gewoon netjes in de rij wachten en bij de uitvoegstrook naar rechts gaan kunnen voor onverwachte problemen komen te staan, veroorzaakt door de idioten die denken dat het wel via de vluchtstrook kan (meestal met een in verhouding te hoge snelheid).
Daarnaast, ik wil wel eens weten in welk wetboek staat dat je geen plaats mag maken voor iemand die wil gaan inhalen of invoegen, hier is geen "keep your lane".
En tevens wordt je dat gewoon geleerd. Je hoeft het niet te doen, maar het is absoluut niet verboden.
Welkom op FOK!quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:18 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Hou eens even je fatsoen, een discussie kun je ook voeren zonder dit soort bewoordingen.
quote:
quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:18 schreef dester_martijn het volgende:
[..]
Hou eens even je fatsoen, een discussie kun je ook voeren zonder dit soort bewoordingen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |