Zo nog minder huizen erbij in de komende jaren dat zal de de hoge prijzen dus echt niet veel doen dalen. De kwanitatieve tekorten op de woningmarkt zullen dus niet opgelost gaan worden.quote:Veel gemeenten willen minder sociale woningen
DEN HAAG - Meer dan driekwart van de gemeenten overweegt minder sociale huur- en koopwoningen te laten bouwen.
De belangrijkste redenen zijn dat de woningcorporaties minder geld hebben om te investeren en gemeentelijke grondbedrijven in financiële problemen verkeren. Ook voelden de gemeente zich belemmerd door veranderende regelgeving.
Dat blijkt uit een onderzoek onder zo'n 40 gemeenten van accountants- en onderzoeksbureau Deloitte, dat donderdag is gepubliceerd.
Het kabinet heeft tot 2015 een nieuwbouwproductie gepland van 67.000 woningen tot 2015. Volgens Frank ten Have van Deloitte komt dat aantal nu onder druk te staan . ''De helft van alle nieuwbouwwoningen was in 2010 immers nog sociale woningbouw.''
Economische omstandigheden
Door de moeilijke economische omstandigheden hebben gemeenten en corporaties moeite de 'verborgen kosten' per sociale huurwoning op te brengen.
Het gaat om de lagere grondprijs die gemeenten bij sociale woningen in rekening brengen en de lagere huur die corporaties voor deze huizen kunnen vragen vergeleken met commerciële huurwoningen. Per sociale huurwoning bedragen deze verborgen kosten gemiddeld om 80.000 euro.
Bovendien mogen corporaties volgens EU-regels alleen nog maar sociale huurwoningen bouwen voor huishoudens met een inkomen tot 33.000 euro per jaar.
"Ze" willen het liefst de huurder uit hun hok stoken om zo de problemen uit te stellen.quote:Op woensdag 6 juni 2012 16:15 schreef LXIV het volgende:
Het probleem is dat het niet meer financierbaar is.
Ik heb het al eens vaker gezegd en ik zeg het nogmaals:quote:Op woensdag 6 juni 2012 16:15 schreef LXIV het volgende:
Hoorde net op BNR dat Zuid-Holland de bouw van 40.000 woningen gaat annuleren. "Om de prijzen op te drijven en de markt op gang te helpen".
Het probleem is echter helemaal niet dat er geen vraag is naar woningen in Zuid-Holland. Het probleem is dat het niet meer financierbaar is. Door de prijzen expres op te drijven worden deze woningen nog minder financierbaar (en de markt dus nog doder)
QFT.quote:Op woensdag 6 juni 2012 16:27 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dan ook echt dat tussen de mensen die dit besluiten er een hoop zitten die willen cashen op de woningmarkt. Anders neem je niet zulke kromme besluiten, dat kan enkel vanuit eigenbelang. Voor de maatschappij als geheel is zoiets enkel nadelig.
Precies, de prijzen dalen vooral omdat er gewoon (terecht) veel minder ruimte is voor mensen om te lenen. Kunstmatig de prijzen opdrijven is alleen maar het mes op de keel zetten van potentiële kopersquote:Op woensdag 6 juni 2012 16:15 schreef LXIV het volgende:
Hoorde net op BNR dat Zuid-Holland de bouw van 40.000 woningen gaat annuleren. "Om de prijzen op te drijven en de markt op gang te helpen".
Het probleem is echter helemaal niet dat er geen vraag is naar woningen in Zuid-Holland. Het probleem is dat het niet meer financierbaar is. Door de prijzen expres op te drijven worden deze woningen nog minder financierbaar (en de markt dus nog doder)
quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:56 schreef Arnold_fan het volgende:
Er is geen markt voor bouwkavels, elk kavel verkleint het totale leefgenot van Nederland. Er is al teveel land volgebouwd. Bouw maar een paar flats waar mensen kunnen wonen, dat hoeft zeker niet een vrijstaand huis te zijn.
afgunst of wanhoopquote:Op woensdag 6 juni 2012 22:38 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ooh ja.... dat is waar ook.... alles is afgunst![]()
Vandaar dat huurders ook extra aangepakt moeten worden... immers ze betalen te weinig terwijl leenkneusjes de hoofdprijs betalen tijdens de deflatie van huizenprijzen
oh my godquote:Op woensdag 6 juni 2012 16:15 schreef LXIV het volgende:
Maar wel helemaal waar, je kunt niet het hele land volbouwen, dan blijft er geen mooi stuk groen over voor de anderen. Je zou wel in bijvoorbeeld Groningen meer vrije kavels kunnen verkopen voor een lagere prijs, maar daar wil niemand wonen.quote:
Het hele land volbouwen, doe niet zo dramatisch. 1% is genoeg. En lege weilanden zijn geen "mooi groen". Als het je dan toch om ruimte te doen is, ga dan klagen tegen de huizen die percelen van enkele hectares hebben! Stel een maximum in van 200 vierkante meter per huis, dat helpt! Want op die enkele hectares kan je heel veel normale huizen kwijt.quote:Op donderdag 7 juni 2012 07:30 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Maar wel helemaal waar, je kunt niet het hele land volbouwen, dan blijft er geen mooi stuk groen over voor de anderen.
Beter lezen, ik zeg "Als het je dan toch om ruimte te doen is"... Niet dat IK dat zou willen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:16 schreef Basp1 het volgende:
Ow nu moeten er opeens maximum op grond afgifte gesteld worden , remco je weet echt niet wat je wilt, het ene moment moet alles vrij gegeven worden en het andere moment moeten er toch regels komen.
Het beste kavel wat jij kon vinden wat ik meen 70 euro per vierkante meter tegen de Duitse grens, en soort minimumtarief dus, en zeker niet goedkoop, want 20 keer landbouwprijs en 100 keer bosprijs.quote:En ja die goedkope kavels zijn er dat hebben we al een paar keer gezien (groningen,friesland, zuidlimburg, enz.) , maar ja die liggen niet in de zo geliefde druk bevolkte gebieden waar iedereen wil wonen.
70 euro per vierkante meter voor woongrond niet goedkoop vinden....... Dan heb je 1000 m² grond voor 70.000 euro. Ik denk dat iedereen daarvoor in de rij staat.quote:Op donderdag 7 juni 2012 08:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Het beste kavel wat jij kon vinden wat ik meen 70 euro per vierkante meter tegen de Duitse grens, en soort minimumtarief dus, en zeker niet goedkoop, want 20 keer landbouwprijs en 100 keer bosprijs.
Lemmingen gedrag, ze weten het allemaal allang, maar niemand wil als eerste met de billen bloot.quote:Op donderdag 7 juni 2012 11:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
De bouwmarkt gaat schaarste creëren? Juist het creëren van schaarste was de formule voor het opblazen van de huizenmarkt zeepbel. De jongens en meisjes van toen denken dat nu het volume gekrompen is zo'n zelfde instrument wederom gaat werken![]()
![]()
Ongelofelijk wat een simpelheid![]()
Kijk.... van de banksters begrijp is zo'n houding, elke mogelijkheid om de werkelijke waarde van een stapel stenen op een postzegel te vinden pakt momenteel negatief uit voor hun balansen.
Ooh wacht... ik snap hem.... de grondspeculantjes zitten in hetzelfde schuitje... stel je toch eens voor dat ze moeten afboeken op hun gefingeerde winsten![]()
Dan maar liever rente blijven betalen, want dat is niet direct een nijpend probleem.... als er maar WAARDE tegenover staat
Eens kijken wat de houdbaarheidsdatum is van deze leugen, want vroeg of laat komt de afrekening. Helaas zullen de verantwoordelijke bestuurders dan weer massaal een "Wir haben es nicht gewußt" of "niemand had dit kunnen voorzien" doen...
Niet heel je haat posting gelezen maar niemand heeft baat bij een nog grotere daling van de huizenmarkt.quote:Op donderdag 7 juni 2012 11:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
De bouwmarkt gaat schaarste creëren? Juist het creëren van schaarste was de formule voor het opblazen van de huizenmarkt zeepbel. De jongens en meisjes van toen denken dat nu het volume gekrompen is zo'n zelfde instrument wederom gaat werken![]()
![]()
Ongelofelijk wat een simpelheid![]()
Kijk.... van de banksters begrijp is zo'n houding, elke mogelijkheid om de werkelijke waarde van een stapel stenen op een postzegel te vinden pakt momenteel negatief uit voor hun balansen.
Ooh wacht... ik snap hem.... de grondspeculantjes zitten in hetzelfde schuitje... stel je toch eens voor dat ze moeten afboeken op hun gefingeerde winsten![]()
Dan maar liever rente blijven betalen, want dat is niet direct een nijpend probleem.... als er maar WAARDE tegenover staat
Eens kijken wat de houdbaarheidsdatum is van deze leugen, want vroeg of laat komt de afrekening. Helaas zullen de verantwoordelijke bestuurders dan weer massaal een "Wir haben es nicht gewußt" of "niemand had dit kunnen voorzien" doen...
Jawel, de starter en kopers met cash.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Niet heel je haat posting gelezen maar niemand heeft baat bij een nog grotere daling van de huizenmarkt.
Total bull shit natuurlijk.... alleen de belanghebbenden bij het nationale piramidespel hebben belang bij hoge huizenprijzen. Een ieder die niet meedoet aan het piramidespel heeft wel belang bij lagere prijzen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Niet heel je haat posting gelezen maar niemand heeft baat bij een nog grotere daling van de huizenmarkt.
Ook starters zonder cash hebben belang bij lagere prijzen, desnoods gaat de rente fors omhoog, dat is alleen maar een extra stimulans om te stoppen met huizen leasen en te starten met afbetalen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:33 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Jawel, de starter en kopers met cash.
Obvious, maar de verkeerde gaat het betalen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:33 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Jawel, de starter en kopers met cash.
Wie zijn de verkeerden?quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:35 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Obvious, maar de verkeerde gaat het betalen.
Yep, maar toch willen ze deelnemer van het spel worden anders hebben ze geen belang bij de prijzen an sich. De verkoper bepaald nog altijd tegen welke prijs hij of zij wel of niet wil verkopen. Dat die vaak te hoog ligt om te kunnen verkopen doet daar niets aan af.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:33 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Total bull shit natuurlijk.... alleen de belanghebbenden bij het nationale piramidespel hebben belang bij hoge huizenprijzen. Een ieder die niet meedoet aan het piramidespel heeft wel belang bij lagere prijzen.
De starter van de afgelopen 10 jaar?quote:
Willen deelnemen tegen elke prijs? Denk het niet, daarnaast worden de dummies die wel hun kop op het blok willen leggen behoed door de banksters, wat dat betreft hebben ze hun leven wat gebeterdquote:Op donderdag 7 juni 2012 12:37 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Yep, maar toch willen ze deelnemer van het spel worden anders hebben ze geen belang bij de prijzen an sich. De verkoper bepaald nog altijd tegen welke prijs hij of zij wel of niet wil verkopen. Dat die vaak te hoog ligt om te kunnen verkopen doet daar niets aan af.
Serieus... wil je nu dat we medelijden hebben met kopers die 10 jaar geleden een woning kochtenquote:Op donderdag 7 juni 2012 12:38 schreef opgebaarde het volgende:
De starter van de afgelopen 10 jaar?
Wat voor zin heeft het als die met een gigantische schuld zitten en niet kunnen verhuizen. Wat voor zin heeft het als de gokker (volledige aflossingsvrije hypotheek) met een schuld overblijft? De rekening komt er, hoe groter de daling van de huizenmarkt hoe groter de rekening wordt en dat merkt bijna iedereen.
2031 wordt obv een top jaar... En we creeeren een nieuw gat aan het einde van dit jaar als die kabinetsplannen er door heen komen
Jawel, kopers hebben daar baat bij, en verkopers ook. Alleen door prijsdalingen kan de markt weer op gang komen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
De verhoging viel me heel erg mee, slecht 2,3%quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:54 schreef Basp1 het volgende:
Xeno wat een frusttratie wederom, Gefrusteerd omdat je je jaarlijkse huurverhoging binnen hebt.![]()
Ik heb geen medelijden met kopers die domme dingen gedaan hebben, al helemaal niet sinds de stemmingmakerij er in dit land op gericht is om huurders weg te zetten als vuige parasieten die te weinig betalenquote:Dan de kopers beschuldigen van narcisme, maar wel gewoon serieus het normaal vinden dat je een gedeelte van de kopers het liefst wil opzadelen met faillissementen, dat getuigd nu ook niet echt nog van enig realitiets besef, en nog erger het is ook een narcistisch trekje dat je daar plezier aan beleeft. Maar die spiegel die wil je nooit zien.
QFT... ik zie in mijn omgeving dat er huizen verkocht worden, tegen lagere prijzen dan een paar jaar geleden maar dat zijn veelal huizen die meer dan 10 jaar in het bezit waren van de vorige eigenaar. Zelfs met 'kortingen' van 30..50k euros worden die gewoon nog met 'winst' verkocht.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Jawel, kopers hebben daar baat bij, en verkopers ook. Alleen door prijsdalingen kan de markt weer op gang komen.
Iedereen heeft er baat bij behalve het uiterst kleine groepje dat zich net voor de crisis een aflossingsvrije tophypotheek om de nek heeft gehangen. Maar met mensen die zich op een onverantwoorde manier in de schulden steken hoeft niemand medelijden te hebben.
Het was tot niet zo lang geleden net slim om een huis te kopen alleen met de kennis van nu lachen wij hun uit. Lekker makkelijk. Alleen xeno zag 30 jaar geleden al dat er een luchtbel ontstondquote:Op donderdag 7 juni 2012 12:55 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Jawel, kopers hebben daar baat bij, en verkopers ook. Alleen door prijsdalingen kan de markt weer op gang komen.
Iedereen heeft er baat bij behalve het uiterst kleine groepje dat zich net voor de crisis een aflossingsvrije tophypotheek om de nek heeft gehangen. Maar met mensen die zich op een onverantwoorde manier in de schulden steken hoeft niemand medelijden te hebben.
Als onze overheid nu eens niet de belanghebbenden van de zeepbel een bail out had gegeven dan hadden ze gewoon zelf de rekening mogen betalen. In dat geval had de huidige crisis al reeds achter ons gelegen en hadden we een nieuwe zeepbel kunnen blazen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:55 schreef opgebaarde het volgende:
Je redeneert vanuit je eigen haat. Veel succes als jij die hardwerkende steigerplank man die ook nog eens pallets sorteert een bemoedigend klapje op ed schouder wilt geven, die gast zit de komende 5 jaar gewoon in de schuldensanering en dat vind jij maar wat geweldig
quote:Op woensdag 6 juni 2012 20:56 schreef Arnold_fan het volgende:
Er is geen markt voor bouwkavels, elk kavel verkleint het totale leefgenot van Nederland. Er is al teveel land volgebouwd. Bouw maar een paar flats waar mensen kunnen wonen, dat hoeft zeker niet een vrijstaand huis te zijn.
Over enkele jaren lijkt me dat scenario niet vreemd als er een boel huizen de verkoop ingaan vanwege de vergrijzingquote:Op woensdag 6 juni 2012 23:40 schreef Outlined het volgende:
[..]
oh my god
dadelijk gaan ze nog huizen slopen en zeggen dat dat goed is voor de economie
Jawel, de gehele economie heeft daar baat bij.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Inderdaad, triest en er wordt niks aan gedaanquote:Op donderdag 7 juni 2012 13:04 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..], nog geen 10% van nederland heeft als bestemming wonen. Doe er nog eens 5% bij en alle problemen zijn over enkele jaren verdwenen, alleen hebben gemeentes dan geen melkkoe meer.
Ik vond de huizen in 1995 al aan de prijs en toen was de zeepbel nog niet eens echt van start gegaan. In 2000 vond ik ze krankzinnig duur en vreesde voor wat komen ging nl. het faillissement van de volledige economie. Laten we het erop houden dat ik mij al heel lang voorbereid heb op de huidige situatie.quote:Op donderdag 7 juni 2012 12:59 schreef opgebaarde het volgende:
Het was tot niet zo lang geleden net slim om een huis te kopen alleen met de kennis van nu lachen wij hun uit. Lekker makkelijk. Alleen xeno zag 30 jaar geleden al dat er een luchtbel ontstond
Geen tuig.... hooguit zijn ze niet zo slim als dat ze zelf dachten. Kijk... ik heb ook een forse inschattingsfout gemaakt, ik geloofde in het nakomen van geldende normen en afspraken, echter.... als er maar genoeg mensen 'onder water' staan dan gooien we bestaande afspraken overboord. Het schip mag immers niet zinken ondanks de enorme gaten in de romp.quote:En wat met alle brave starters die tussen 2001 en 2009 een huis hebben gekocht? Is dat echt tuig zoals xeno bijna beweert? Lijkt me mal
De hoeveelheid doekoe die gepompt word in de vastgoedsector komt niet in andere delen van de economie terecht.... tja... dan word je economie vanzelf heel vatbaar voor een vastgoedcrisis.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:06 schreef Boris_Karloff het volgende:
[..]
Jawel, de gehele economie heeft daar baat bij.
Historisch is het zo'n beetje 3,5...4,5 maal het bruto inkomen. Momenteel is de gemiddelde vraagprijs voor een woning iets van 10 maal een modaal inkomen. Internationaal weet ik niet... is ook niet interessant om 1 op 1 te vergelijken, je zult moeten corrigeren voor de fiscale regelgeving.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:11 schreef opgebaarde het volgende:
Xeno, jij als alles weter, heb jij ergens cijfers over de gemiddelde Nederlandse huizenprijs tov salaris en dan een internationale vergelijking?
Je mag misschien wel verstand van zaken hebben, maar je inleven in een situatie van een starter kan je niet. De woonbehoefte van een starter in een gekochte starterswoning verandert sneller dan van iemand in een eensgezinswoning. Ik heb in 2007 op de top van de markt een appartement gekocht, omdat ik toen single was. Nu woon ik samen met een kleine opkomst en is een startersappartement niet meer de ideale oplossing. Natuurlijk kan ik gaan passen en meten en hoef ik natuurlijk niet te verkopenquote:Op donderdag 7 juni 2012 12:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Serieus... wil je nu dat we medelijden hebben met kopers die 10 jaar geleden een woning kochtenHet narcisme druipt er werkelijk vanaf
![]()
Zelfs recente kopers deden toch de deal van hun leven? Je koopt toch een huis om in te wonen? Zolang je de lasten waar jezelf voor gekozen hebt kan betalen is er toch niets aan de hand? Welk verlies? Wonen KOST geld.... een begrip dat misschien redelijk nieuw is in de psyche van huizenkopers.
De huizenmarkt zeepbel word inderdaad pijnlijk zichtbaar als je afstand moet doen van je huidige paleisje... als je dan niet je onderwaarde hebt afgelost of bij elkaar gespaard heeft zit je met een blok aan je been... maar moeten we daar nu medelijden mee hebben? Je woont toch prettig in je woning?
Nee... dan heb ik veel eerder te doen met de hardwerkende man op de steigerplank die zijn baan verloren is, met de starter die de kans op wonen word ontzegd omdat de belangen van hypotheekgever en nemer en de vastgoedspeculanten beschermd moet worden.
Niemand dwong je om je hoofd door de strop te steken, gelukkig hebben we nu een crisis die de hele markt gaat dwingen om te hervormen. Want in een opportunistische markt waar de ene partij de zakken mag vullen en de andere partij goedkoop gesubsidieerd geld mag lenen, gaat zoiets niet lukken.
Jij kunt het weten, jij bent immers ervaringsdeskundige nietwaar?quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Overigens ben ik geen alles weter, ik ben gewoon iemand met een eigen mening... dit in tegenstelling tot een hoop sheeple die zonder na te denken meegingen in alles wat hun bank/hypotheekadviseur/makelaar hun op de mouw gespeld heeft
Oh wacht laat maar je bent zo'n iemand die term 'sheeple' bezigt. Soort van Godwin waarmee je jezelf bij voorbaat al diskwalificeert.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Historisch is het zo'n beetje 3,5...4,5 maal het bruto inkomen. Momenteel is de gemiddelde vraagprijs voor een woning iets van 10 maal een modaal inkomen. Internationaal weet ik niet... is ook niet interessant om 1 op 1 te vergelijken, je zult moeten corrigeren voor de fiscale regelgeving.
Overigens ben ik geen alles weter, ik ben gewoon iemand met een eigen mening... dit in tegenstelling tot een hoop sheeple die zonder na te denken meegingen in alles wat hun bank/hypotheekadviseur/makelaar hun op de mouw gespeld heeft
Ik dacht dat jij sarcastisch was maar je was echt serieusquote:Op donderdag 7 juni 2012 13:22 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Oh wacht laat maar je bent zo'n iemand die term 'sheeple' bezigt. Soort van Godwin waarmee je jezelf bij voorbaat al diskwalificeert.
Mmmm..... misschien moet ik wat vaker posten in kwatrijnen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:19 schreef _VoiD_ het volgende:
Complex, soms denk ik echt dat je de nieuwe Nostradamus bent.
Aldus CoolGuy... De man die zo cool is dat 'ie al 200 topics lang nooit op de man speeltquote:Op donderdag 7 juni 2012 13:34 schreef CoolGuy het volgende:
Ik dacht dat jij sarcastisch was maar je was echt serieusnee nee, Xeno/ComplexConjugate is iemand die dit hele verhaaltje 5 jaar geleden al riep en dat over 5 a 10 jaar nog steeds roept.
En ondertussen een uitkering trekken want werken ho maar, maar wel de mond vol hebben over wat anderen wel of niet dom of niet aan domme acties uithalen
Ik haal alleen de info uit wat ik gepost heb zien worden in deze reeks, maar mensen sheeple noemen omdat ze zonder eigen wil doen wat de adviseur ze gezegd heeft te doen is in het geval van Xeno iets met een pot en een ketel en zo.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:40 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Aldus CoolGuy... De man die zo cool is dat 'ie al 200 topics lang nooit op de man speelt
Pharkus,quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:19 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Je mag misschien wel verstand van zaken hebben, maar je inleven in een situatie van een starter kan je niet. De woonbehoefte van een starter in een gekochte starterswoning verandert sneller dan van iemand in een eensgezinswoning. ....... Maar ik begrijp best dat het voor starters met strakkere strop om hun nek dan ik verdomd lastig gaat worden om hun verlies te nemen en door te stromen. Dus ja je mag best medelijden hebben met een starter in het algemeen.
Ok... Nou vooruit dan maarquote:Op donderdag 7 juni 2012 13:43 schreef CoolGuy het volgende:
Oh ik speel best wel eens op de man hoor, sure, maar ik ontken ook niet dat ik dat wel eens doe
En ik maar denken dat Nederland socialer moest. Blijkbaar is dat een heel beperkt en selectief groepje dat sociaal geholpen dient te worden, de rest dient sociaal gezien het maar zelf uit te zoeken. Figures.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:49 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Pharkus,
Heel algemeen: de hele generatie van mensen die na 2000 aan hun eerste woning toe waren is gewoon genaaid. Hetzij doordat ze voor veel te veel geld een woning kochten, hetzij door te duur te huren, hetzij door veel te krap bij ouders te wonen etc. Er zijn allerlei profiteurs geweest: de een z'n dood is de ander z'n brood... Banken, makelaars, grondspeculanten, de gemeente, boomers... Tja het was goed voor de economie he?
Natuurlijk kun je uit medelijden proberen het leed voor die groep te verzachten. Maar in praktijk is dat verzachten meer het doorschuiven van de problemen naar de volgende generaties. Zo van "laten we het pyramidespel nog een ronde doorgaan, dan is de huidige laatste groep instappers niet de laatste groep meer". Maar iets fundamenteels lost het niet op natuurlijk. Dus daarom de houding die als "medogeloosheid" gezien kan worden.
Ach wat voel ik mij toch genaaid omdat ik een appartement gekocht heb waar ik met plezier in woon en waarvan mijn maandlasten alleen maar minder worden door af te lossen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:49 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Pharkus,
Heel algemeen: de hele generatie van mensen die na 2000 aan hun eerste woning toe waren is gewoon genaaid. Hetzij doordat ze voor veel te veel geld een woning kochten, hetzij door te duur te huren, hetzij door veel te krap bij ouders te wonen etc. Er zijn allerlei profiteurs geweest: de een z'n dood is de ander z'n brood... Banken, makelaars, grondspeculanten, de gemeente, boomers... Tja het was goed voor de economie he?
Maar er is ook een groep mensen die gewoon wél een huis kunnen kopen, zonder allerlei kunst- en vliegwerk. Die mensen worden over dezelfde kam geschoren als de mensen die eigenlijk geen huis kunnen kopen, en dat allemaal vanuit een onderbuikgevoel van 'haha, lekker voor je'.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:49 schreef Istrilyin het volgende:
[..]
Pharkus,
Natuurlijk kun je uit medelijden proberen het leed voor die groep te verzachten. Maar in praktijk is dat verzachten meer het doorschuiven van de problemen naar de volgende generaties. Zo van "laten we het pyramidespel nog een ronde doorgaan, dan is de huidige laatste groep instappers niet de laatste groep meer". Maar iets fundamenteels lost het niet op natuurlijk. Dus daarom de houding die als "medogeloosheid" gezien kan worden.
Xeno is de Geert Wilders van de huurders bedoel je? Weinig inhoudelijks, veel krankzinnige ideeen, een ongezonde fobie jegens kopers, een middelmatig intelligentieniveau... it all matches, hij komt zelfs net zoals Geertje uit een onderontwikkeld, armoedig en troosteloos gedeelte van Nederland.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach wat voel ik mij toch genaaid omdat ik een appartement gekocht heb waar ik met plezier in woon en waarvan mijn maandlasten alleen maar minder worden door af te lossen.
De generalisaties die over kopers gemaakt wordt door xeno is gewoon niet waar en dat sommige hier in trappen hij is net zo'n volksmenner als de banksters en de ger hukkers die hij daarvan beschuldigd. .....
quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Xeno is de Geert Wilders van de huurders bedoel je? Weinig inhoudelijks, veel krankzinnige ideeen, een ongezonde fobie jegens kopers, een middelmatig intelligentieniveau... it all matches, hij komt zelfs net zoals Geertje uit een onderontwikkeld, armoedig en troosteloos gedeelte van Nederland.
Met de kennis van toen was het ook al onverstandig om een torenhoge aflossingsvrije hypotheek (in wat voor gedrochtenvorm dan ook) af te sluitenquote:Op donderdag 7 juni 2012 12:59 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Het was tot niet zo lang geleden net slim om een huis te kopen alleen met de kennis van nu lachen wij hun uit. Lekker makkelijk. Alleen xeno zag 30 jaar geleden al dat er een luchtbel ontstond
Brave starters zijn geen tuig uiteraard. Alleen wat waren brave starters in die tijd?quote:En wat met alle brave starters die tussen 2001 en 2009 een huis hebben gekocht? Is dat echt tuig zoals xeno bijna beweert? Lijkt me mal
Natuurlijk zijn er zat mensen die gewoon kochten, 8 jaar terug of zo, en lekker leven. Maar zelfs deze groep zou nu nog beter af zijn als rond 1998 de prijzen niet geexplodeerd waren. Als jij je huis indertijd voor 25k minder had gekocht, dan had je nu misschien een welverdiende 35k meer op je bankrekening staan.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:55 schreef CoolGuy het volgende:
Maar er is ook een groep mensen die gewoon wél een huis kunnen kopen, zonder allerlei kunst- en vliegwerk. Die mensen worden over dezelfde kam geschoren als de mensen die eigenlijk geen huis kunnen kopen, en dat allemaal vanuit een onderbuikgevoel van 'haha, lekker voor je'.
...
Hé niets slechts over limburg, ik woon er al jaren niet meer maar mijn roots liggen er wel, het mooiste stukje nederland, ik zou er alleen niet meer willen wonen vanwege te weinig banen en de gesloten limburgers met hun maffe dialecten.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:56 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Xeno is de Geert Wilders van de huurders bedoel je? Weinig inhoudelijks, veel krankzinnige ideeen, een ongezonde fobie jegens kopers, een middelmatig intelligentieniveau... it all matches, hij komt zelfs net zoals Geertje uit een onderontwikkeld, armoedig en troosteloos gedeelte van Nederland.
De Ferrari-vergelijking, dat is al even geleden! Alleen gaat-ie niet op... Als je het perse over auto's wilt hebben dan gaat de hele discussie op z'n best over een middenklasser, die aan de ene kant zwaar belast wordt maar aan de andere kant ook zwaar gesubsidieerd... En slechts beperkt beschikbaar is, wel veel tweedehands, maar nieuw is eigenlijk nauwelijks toegestaan.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:55 schreef CoolGuy het volgende:
De realiteit is simpelweg dat mensen die daadwerkelijk een Ferrari kunnen betalen niet vanaf de zijlijn roeptoeteren dat de auto te duur is maar tegelijkertijd ook hard roepen dat ze geeneens een Ferrari zouden willen kopen.
Hoezo slecht beschikbaar, er zijn genoeg middenklasser te krijgen maar die voldoen niet aan jou defenitie van middenklasser. In jou ideale wereld is die middenklasser een vrijstaandhuis met een flinke lap grond er om heen. In mijn realistische wereld is de middenklasser een rijtjeshuis of appartement.quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De Ferrari-vergelijking, dat is al even geleden! Alleen gaat-ie niet op... Als je het perse over auto's wilt hebben dan gaat de hele discussie op z'n best over een middenklasser, die aan de ene kant zwaar belast wordt maar aan de andere kant ook zwaar gesubsidieerd... En slechts beperkt beschikbaar is, wel veel tweedehands, maar nieuw is eigenlijk nauwelijks toegestaan.
Absoluut gezien is er niets aan de hand, je verkoopt gewoon je (nu) te dure apartement, en koopt relatief gezien een goedkope eengezinswoning/tussenwoning/twee-onder-een-kap.quote:Op donderdag 7 juni 2012 13:19 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Je mag misschien wel verstand van zaken hebben, maar je inleven in een situatie van een starter kan je niet. De woonbehoefte van een starter in een gekochte starterswoning verandert sneller dan van iemand in een eensgezinswoning. Ik heb in 2007 op de top van de markt een appartement gekocht, omdat ik toen single was. Nu woon ik samen met een kleine opkomst en is een startersappartement niet meer de ideale oplossing. Natuurlijk kan ik gaan passen en meten en hoef ik natuurlijk niet te verkopenmaar dat is erg kort door de bocht. Ik heb best een verlies erop en ik vind het ook niet erg omdat te nemen en ik weet wat ik nu aangekocht heb waarschijnlijk ook te duur is in de toekomst (aanschaf technisch, niet lasten technisch). Soit, ik moet ergens gaan wonen waar die kleine op zijn minst een eigen kamer heeft. Maar ik begrijp best dat het voor starters met strakkere strop om hun nek dan ik verdomd lastig gaat worden om hun verlies te nemen en door te stromen. Dus ja je mag best medelijden hebben met een starter in het algemeen.
Dus hij gaat wel op. Prima dat we over een middenklasser praten, maar ook die is blijkbaar voor veel mensen niet bereikbaar, en die mensen kunnen dat nog steeds niet hebben, dús moeten mensen die het wel kunnen betalen maar bloeden zodat de mensen die het niet kunnen betalen het daarna wel kunnen, en als zij het dan nog steeds niet kunnen, dan kunnen die anderen het in ieder geval ook niet meer.quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:52 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De Ferrari-vergelijking, dat is al even geleden! Alleen gaat-ie niet op... Als je het perse over auto's wilt hebben dan gaat de hele discussie op z'n best over een middenklasser, die aan de ene kant zwaar belast wordt maar aan de andere kant ook zwaar gesubsidieerd... En slechts beperkt beschikbaar is, wel veel tweedehands, maar nieuw is eigenlijk nauwelijks toegestaan.
Niet zo gek als die middenklasser de prijs van een Ferrari heeftquote:Op donderdag 7 juni 2012 15:01 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoezo slecht beschikbaar, er zijn genoeg middenklasser te krijgen maar die voldoen niet aan jou defenitie van middenklasser.
Ik sta er altijd versteld van hoe autofabrikant voor zo weinig geld een complete auto in elkaar kunnnen schroeven, als je dan ziet dat een fiets 10% van de prijs van een middenklasseauto is, maar wel maar 1% van het gewicht vind ik fietsen ook erg duur.quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Niet zo gek als die middenklasser de prijs van een Ferrari heeft
Geert is voorstander van de HRAquote:Op donderdag 7 juni 2012 13:56 schreef Scorpie het volgende:
Je hoeft maar een paar bruggen op te blazen om flevoland te isoleren, Limboland doneren we gewoon aan de Belgen (als ze het willen hebben natuurlijk)quote:Op donderdag 7 juni 2012 14:37 schreef Basp1 het volgende:
Dat flevoland zo kan afzinken en niet ontwikkeld is kan ik niets aan doen.
iedereen heeft baat bij een gezonde huizenmarkt en als een daling tot een gezonde huizenmarkt leidt dan zij dat zoquote:Op donderdag 7 juni 2012 12:27 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je kan ook fietsen kopen voor 100 euro, of nog veel minder. Qua gewicht klopt de kiloprijs dan wel redelijk. Ik denk dat het grote verschil is dat er van "duurdere" fietsen aanzienlijk minder verkocht worden dan middenklasse auto's, waardoor de productie minder voordelig is.quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:27 schreef Basp1 het volgende:
Ik sta er altijd versteld van hoe autofabrikant voor zo weinig geld een complete auto in elkaar kunnnen schroeven, als je dan ziet dat een fiets 10% van de prijs van een middenklasseauto is, maar wel maar 1% van het gewicht vind ik fietsen ook erg duur.
Ik ben nog steeds benieuwd naar het aantal manuren benodigd voor een gemiddeld nieuwbouwrijtjeshuis. Gezien het aantal mensen t.o.v. het aantal huizen op een grote bouwplaats kan dat niet veel zijn.quote:Maar goed realistische prijsberekeningen zijn sommige mensen vreemd in dit topic die denken nog steeds dat bouwvakkers een appel en een ei per uur kosten en dat ze een huis in 40 uur in elkaar stapelen, dus maar 40 appels en eieren aan manuren kwijt zijn.
Ik zag vanmorgen nog wat advertenties in een lokale huis aan huis krant:quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik ben nog steeds benieuwd naar het aantal manuren benodigd voor een gemiddeld nieuwbouwrijtjeshuis. Gezien het aantal mensen t.o.v. het aantal huizen op een grote bouwplaats kan dat niet veel zijn.
helemaal mee eens, erger me ook al jaar in jaar uit aan de achterlijk hoge prijzen voor nieuwe fietsenquote:Op donderdag 7 juni 2012 15:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik sta er altijd versteld van hoe autofabrikant voor zo weinig geld een complete auto in elkaar kunnnen schroeven, als je dan ziet dat een fiets 10% van de prijs van een middenklasseauto is, maar wel maar 1% van het gewicht vind ik fietsen ook erg duur.
QFT.... als je ziet wat de winstmarges op de krengen zijnquote:Op donderdag 7 juni 2012 15:56 schreef Outlined het volgende:
helemaal mee eens, erger me ook al jaar in jaar uit aan de achterlijk hoge prijzen voor nieuwe fietsen
Gewoon net als in Duitsland dus, maar dan met het verschil dat het hier nauwelijks voorkomt. In een gezonde markt zouden mensen veel vaker kiezen voor bouw in eigen beheer, lekker neerzetten wat je zelf mooi vindt i.p.v. rijtjesvinex.quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:52 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Ik zag vanmorgen nog wat advertenties in een lokale huis aan huis krant:
advertentie 1
advertentie 2
Uiteraard komt er nog grond bij en zullen er nog wel kosten bij komen voor meerwerk maar de bulk van je woning staat dus al voor onder een ton en dan heb je het nog niet eens over een rijtjescontainer.
Voor wat meer uitleg:
http://www.toolstra.nl/
Remco, je weet toch wat hogehuizenprijsminnend Nederland daarvan vindt? Een huis gebouwd in eigen beheer? Dat leidt alleen maar tot verloedering en slechte smaak... alleen de projectontwikkelaar en een corrupte ambtenaar weten wat mooi en dus goed voor u is.quote:Op donderdag 7 juni 2012 16:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Gewoon net als in Duitsland dus, maar dan met het verschil dat het hier nauwelijks voorkomt. In een gezonde markt zouden mensen veel vaker kiezen voor bouw in eigen beheer, lekker neerzetten wat je zelf mooi vindt i.p.v. rijtjesvinex.
Ah van die mooie lintbebouwing als in belgie maken zonder enige samenhang of structuur er in.quote:Op donderdag 7 juni 2012 16:00 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Gewoon net als in Duitsland dus, maar dan met het verschil dat het hier nauwelijks voorkomt. In een gezonde markt zouden mensen veel vaker kiezen voor bouw in eigen beheer, lekker neerzetten wat je zelf mooi vindt i.p.v. rijtjesvinex.
quote:Op donderdag 7 juni 2012 15:56 schreef Outlined het volgende:
[..]
helemaal mee eens, erger me ook al jaar in jaar uit aan de achterlijk hoge prijzen voor nieuwe fietsen
De luiheid! Die dingen werden geintroduceerd met doelgroep bejaarden, nu rijdt half Nederland er op.quote:Op donderdag 7 juni 2012 16:16 schreef CoolGuy het volgende:
Dan koop je toch lekker een goedkopere fiets, die zijn er ook. Maar als je wat wil luxers wil, dan zul je moeten betalen ja. Ik heb een elektrische fiets gekocht, kost 1700 euro, van Sparta.
Zo'n dik kind in dat programma Help Ons Kind Is Te Dik had er ook eentjequote:Op donderdag 7 juni 2012 16:20 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
De luiheid! Die dingen werden geintroduceerd met doelgroep bejaarden, nu rijdt half Nederland er op.
Een motorfiets met trapondersteuning lijkt me wel wat. Blijf je 's winters lekker warm, en toch 100 keer meer vermogen beschikbaar dan je zelf kan leverenquote:Op donderdag 7 juni 2012 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Zo'n dik kind in dat programma Help Mijn Kind Is Te Dik had er ook eentjeik zou mij schamen Als gezonde vent
Lui varkenquote:Op donderdag 7 juni 2012 16:16 schreef CoolGuy het volgende:
Ik heb een elektrische fiets gekocht, kost 1700 euro, van Sparta.
Bij Koga betaal je gewoon een flinke premium, dat weet je als je een Koga kooptquote:Mijn moeder heeft ook een elektrische fiets gekocht, van Koga Miyata, en die kost 3000 euro.
quote:Op donderdag 7 juni 2012 16:31 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een motorfiets met trapondersteuning lijkt me wel wat. Blijf je 's winters lekker warm, en toch 100 keer meer vermogen beschikbaar dan je zelf kan leveren
of je belde voor een blikkie benzine met je mobielquote:Op donderdag 7 juni 2012 16:36 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]![]()
Vroeger zaten er trappers op de brommers want het was nl. een fiets met hulpmotor... geen gezicht maar als de benzine op was (arme stakker) dan kon je gewoon naar huis fietsen
En de architect krijt dan een prijs voor het ontwerp, van een vrienden commisie ,ook la vind iedereen het waardeloos, inspraak Ho Maarquote:Op donderdag 7 juni 2012 16:05 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Remco, je weet toch wat hogehuizenprijsminnend Nederland daarvan vindt? Een huis gebouwd in eigen beheer? Dat leidt alleen maar tot verloedering en slechte smaak... alleen de projectontwikkelaar en een corrupte ambtenaar weten wat mooi en dus goed voor u is.
Breakie breakie, een beetjes Baasch had een 27MC bakkie onder zijn zal geinstalleerdquote:Op donderdag 7 juni 2012 17:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
of je belde voor een blikkie benzine met je mobiel
Dan koop jij toch lekker een normale fiets? Geen probleem dan toch?quote:Op donderdag 7 juni 2012 16:30 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Zo'n dik kind in dat programma Help Ons Kind Is Te Dik had er ook eentjeik zou mij schamen Als gezonde vent
Kwestie van luxe kunnen permitteren.quote:Op donderdag 7 juni 2012 16:35 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Lui varken
[..]
Bij Koga betaal je gewoon een flinke premium, dat weet je als je een Koga koopt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |