abonnement Unibet Coolblue
pi_5256392

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 3 augustus 2002 @ 22:16:15 #2
13973 ranja
image means nothing
pi_5256401
Is dit het broetje van Chi?
  zaterdag 3 augustus 2002 @ 22:31:56 #3
32539 ColdMuD
fecking wanker
pi_5256558
Een legende, en volgens mij de beste saxofonist ter wereld.
Mijn vader heeft heel veel van hem, een aanrader is om eens zijn biografie te lezen, jezus wat deze gozer allemaal heeft meegemaakt.
Het schijnt dat hij in het begin van zijn carriere bijna niet eens kon spelen omdat hij slechte tanden en verslaafd was aan drugs, door de vibratie van het instrument.
Volgens mijn vader is deze man een god..
pi_5256668
Hmm. Toch maar gaan luisteren ergens, .
I wasn't supposed to BE here today!
pi_5256696
quote:
Op zaterdag 03 augustus 2002 22:41 schreef zodiaque het volgende:
Hmm. Toch maar gaan luisteren ergens, .
Probeer 'Coltrane Ole' eens, magische muziek als je 't mij vraagt. Woorden schieten tekort...
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_5256825
quote:
Op zaterdag 03 augustus 2002 22:44 schreef Zander het volgende:
Probeer 'Coltrane Ole' eens, magische muziek als je 't mij vraagt. Woorden schieten tekort...
Ik zal binnenkort wel een muziekwinkel binnenduiken, .

In het kader van gedeelde smart (en tot mislukken gedoemde reviewtopics) heb ik ook maar eens een topic geopend.

I wasn't supposed to BE here today!
pi_5298338
quote:
Op zaterdag 03 augustus 2002 22:31 schreef ColdMuD het volgende:
Een legende, en volgens mij de beste saxofonist ter wereld.
Mijn vader heeft heel veel van hem, een aanrader is om eens zijn biografie te lezen, jezus wat deze gozer allemaal heeft meegemaakt.
Het schijnt dat hij in het begin van zijn carriere bijna niet eens kon spelen omdat hij slechte tanden en verslaafd was aan drugs, door de vibratie van het instrument.
Volgens mijn vader is deze man een god..
Klopt, want hij was ook verslaafd aan zoetigheid, vooral sweet potatoe pie.
Hij heeft z'n vader vroeg verloren, heeft zich daarna als een gek op de muziek gestort, zag Charlie Parker en Dizzy optreden, ging mee in de heroine-hype, kickte af, en vond zijn stem.

Die vent heeft muzikaal echt een transformatie doorgemaakt van hardbop in de jaren 50 tot avantgarde in de jaren 60.
Toch blijft hij duidelijk herkenbaar door al zijn opnames.

Ik ben helemaal gek van zijn werk met Thelonious Monk, maar voor mij is de Coltrane-aanbidding begonnen, net als voor zoveel mensen, bij 'A love supreme'.


edit: typo

Keeping an eye on the world going by my window.
pi_5299098
Ik ben vooral een liefhebber van de Coltrane-opnames in de 'klassieke' bezetting met McCoy Tyner en Elvin Jones. Zijn latere platen met o.a. Pharoah Sanders en Rashied Ali zijn voor mij toch wel erg zware kost, veel abstracter kan muziek niet meer worden ,denk ik.

Wat ik vooral zo geweldig aan de muziek vind is dat het allemaal zo enorm bevlogen klinkt. Volgens mij speelde JC elke noot alsof zijn leven er bijna vanaf hing.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_5299892
Inderdaad, en met een wiskundige nauwkeurigheid viel hij niet in herhalingen maar putte hij toch een muzikaal idee helemaal uit tot alle mogelijke volgorden van noten gespeeld waren. Iemand die jazz tot een mystieke wetenschap heeft verheven.


Elvin Jones was natuurlijk DE drummer voor JC, geen twijfel mogelijk.

Keeping an eye on the world going by my window.
pi_5302710
Een vriend van me liet me wel eens Giant Steps horen (die is toch van Coltrane?) ik weet niet of iemand die kent, maar wel fenomenaal, die hele snelle akoorden overgangen, en op een gegeven is de toetsenist de kluts ook helemaal kwijt en neemt Coltrane het maar weer over En wat tie met Miles Davis heeft gedaan was ook errug uh...goed Misschien stomme vraag, maar leeft JC nog?
pi_5304319
Nopes hij is helaas al op zn 40e overleden dacht ik.

Gian Steps is idd een erg leuk nummer, maar hét John Coltrane nummer is voor mij Naima, van datzelfde album. Die sfeer van dat nummer en het gevoel waarmee het gespeeld is zijn gewoon geweldig

pi_5307922
Giant Steps heeft een supercomplex akkoordenschema maar ik kan me niet voorstellen dat de pianist op een gegeven moment niet meer wist wat hij deed.
Door de nootkeuzes van bijv. de bassist en JC kan het algauw lijken dat er iemand fout zit, terwijl dat niet zo is.
Zou je misschien kunnen aangeven op welk tijdstip jij denkt dat de pianist het niet meer weet?
Keeping an eye on the world going by my window.
pi_5308242
Ik meen al eerder gelezen te hebben dat de pianist (Tommy Flanagan) de draad enigszins kwijtraakte op Giant Steps. Die accoordovergangen (* ) zijn ook lastig om overheen te soleren, en toendertijd was deze accoordprogressie nogal revolutionair te noemen. De pianosolo begint op de cd op 2:56, en je hoort ongeveer vanaf 3:10 dat het lijkt alsof de melodielijnen soms onderbroken worden. Maar echte blunders zitten er imo niet in.

'My Favorite Things' vind ik trouwens ook schitterend in de Coltrane-versie.

(* ) Voor de liefhebber, probeer hier maar eens overheen te soleren op hoog tempo:

code:
| Bmaj7   D7  | Gmaj7  Bb7 | Ebmaj7  | Am7    D7  |
| Gmaj7   Bb7 | Ebmaj7 F#7 | Bmaj7   | Fm7    Bb7 |
| Ebmaj7      | Am7    D7  | Gmaj7   | C#min7 F#7 |
| Bmaj7       | Fm7    Bb7 | Ebmaj7  | C#min7 F#7 |

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_5308557
quote:
Op donderdag 08 augustus 2002 16:57 schreef Zander het volgende:
Ik meen al eerder gelezen te hebben dat de pianist (Tommy Flanagan) de draad enigszins kwijtraakte op Giant Steps. Die accoordovergangen (* ) zijn ook lastig om overheen te soleren, en toendertijd was deze accoordprogressie nogal revolutionair te noemen. De pianosolo begint op de cd op 2:56, en je hoort ongeveer vanaf 3:10 dat het lijkt alsof de melodielijnen soms onderbroken worden. Maar echte blunders zitten er imo niet in.

'My Favorite Things' vind ik trouwens ook schitterend in de Coltrane-versie.

(* ) Voor de liefhebber, probeer hier maar eens overheen te soleren op hoog tempo:

code:
| Bmaj7   D7  | Gmaj7  Bb7 | Ebmaj7  | Am7    D7  |
| Gmaj7   Bb7 | Ebmaj7 F#7 | Bmaj7   | Fm7    Bb7 |
| Ebmaj7      | Am7    D7  | Gmaj7   | C#min7 F#7 |
| Bmaj7       | Fm7    Bb7 | Ebmaj7  | C#min7 F#7 |


Ik bekijk nu dat schema en ondanks zijn revolutionaire geluid zie ik toch wat typische II-V-I akkoorden, typisch voor de bebop, ertussen zitten zoals: Am7 D7 Gmaj7. Als je daarover soleert kun je dus gewoon de toonladder van G majeur gebruiken.
Desondanks zou ik niet bepaalt soepel over dit schema kunnen soleren, zeker niet in het originele tempo.
Keeping an eye on the world going by my window.
pi_5308695
Heheh, ik kan het ook niet in dat tempo hoor, maar eigenlijk zijn alle accoorden maar uit drie verschillende toonsoorten afgeleid: B majeur, G majeur en Eb majeur. In principe heb je dan ook genoeg aan drie verschillende (pentatonische) toonladders om er overtuigend overheen te soleren. De moeilijkheid zit 'm (voor mij) vooral in de snelheid waarin de overgangen elkaar opvolgen...

... maar goed, zo wordt het wel een erg technisch verhaal.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_5309541
Iets anders: ik heb een tijdje terug een live-optreden van Miles Davis & John Coltrane gedownload (Konserthuset Stockholm 1960). Het is erg goed en ze spelen onder meer materiaal van Kind of Blue ('So What' en 'All Blues'). Maar nu wil ik graag de originele cd van dit optreden hebben, alleen kan ik nergens terugvinden of deze opnames ook op een officieel album verschenen zijn. Iemand enig idee?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_5310040
Hij bestáat iig wel: http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=A9w5s8qn9btn4

Of je m nog kan vinden ook is een tweede

pi_5310988
Ik ken 'm alleen maar omdat-ie in het nummer 'Angel of Harlem' van U2 genoemd wordt
[url=http://www.woestforum.nl/forum/index.php?s=3f5c47b3981ca3157c0a55141cf1a9a5&act=SF&f=9][b]Woeste Games![/b][/url]
pi_5319953
Gisteren heb ik mijn Coltrane verzameling (nou ja verzameling, ik had alleen Blue Train maar en wat platen waar hij meespeelt) uitgebreid met 2 platen die ook hier genoemd worden: Coltrane Ole en Giant Steps. "Magisch" is inderdaad het juiste woord Geweldig man!
Unox, the worst operating system.
pi_5321285
Door dit dit topic heb ik zojuist maar is geluisterd naar Coltrain. Van miles had ik al dingen enzo maar nog niks van coltrain... nu dus wel! dank
pi_5321394
quote:
Op donderdag 08 augustus 2002 18:08 schreef Zander het volgende:
Iets anders: ik heb een tijdje terug een live-optreden van Miles Davis & John Coltrane gedownload (Konserthuset Stockholm 1960). Het is erg goed en ze spelen onder meer materiaal van Kind of Blue ('So What' en 'All Blues'). Maar nu wil ik graag de originele cd van dit optreden hebben, alleen kan ik nergens terugvinden of deze opnames ook op een officieel album verschenen zijn. Iemand enig idee?
Volgens mij heb ik die thuis liggen, Zander. Zal vanavond eens kijken.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 9 augustus 2002 @ 16:16:53 #22
32360 phunc
thinkin of a masterplan
pi_5321411
coltrane de man
The word "peace" is just an expression,used to say bye when it's time to jet
pi_5324688
Ik vind dat domme grapje in 'The Royal Tenenbaums' zo hilarisch... Daarin noemt Hackman de zwarte advocaat (of whatever) 'Coltrane', die scene is zo droog...

Anyway, A Love Supreme is wel z'n meest imposante werk denk ik... Zo'n beetje elke plaat waar Coltrane op meespeelt is legendarisch.

(Check ook 'Round about midnight... (Davis) wat een vette plaat , met Coltrane)

[Dit bericht is gewijzigd door Theeboon op 10-08-2002 00:18]

pi_5347614
quote:
Op vrijdag 09 augustus 2002 16:15 schreef Jarno het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik die thuis liggen, Zander. Zal vanavond eens kijken.


Ehm, nee dus. Wel Miles & Coltrane samen, maar niet in Stockholm. Was een opname uit NY. Niet minder goed, overigens!
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_5369898
Vandaag Giant Steps geluisterd en gekocht..
Erg koel idd, enige nadeel van deze muziek is dat je er niets naast kan doen, omdat de muziek zo intensief is.
Mr. PC en giant steps toch wel de beste nummers, denk ik, maar ik heb het pas een keer gehoord..
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am, stuck in the middle with you.
What a day for a daydream.
pi_5370118
Ik vind het erg leuk om te lezen dat dit topic sommige mensen wellicht heeft overgehaald om Coltrane's muziek wat beter te leren kennen, tenslotte is het een van de groten uit de jazz.

En Kid Risk en Jarno: bedankt voor de info over die Stockholm cd, ik heb hem helaas zelf nog niet weten te vinden.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_8640862
Vandaag die dubbelcd-versie van A Love Supreme maar gekocht, eigenlijk tegen mijn principes omdat ik de oude al had. Maar ik ben erg content met de mooie live-versie die op cd 2 staat, en bovendien een goed excuus om dit topic maar eens een flinke schop te geven.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zondag 4 mei 2003 @ 05:52:50 #28
2889 Zander
He's gone
pi_10192495
Fuck it, ik geef 'm gewoon nog een schop. Je weet gewoon niet wat je mist.

Coltrane

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zondag 4 mei 2003 @ 10:42:40 #29
4277 DeF2K
#woest
pi_10192959
Nog een fan hier. Ik was ook van plan om My Favorite Things te noemen, prachtige versie. Laatst bij Ken Burns nog de Coltrane aflevering gezien anyone?
pi_10193035
Vrijdag heb ik mijn 2e cd van Coltrane aangeschaft. Ik vond Blue Train al geweldig, maar Giant Steps is ook zeker geniaal te noemen.
  donderdag 8 mei 2003 @ 15:31:30 #31
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_10298555
quote:
Op 04/05/2003 (14:57) heeft u onderstaand artikel bij ons besteld:

Artiest: COLTRANE, JOHN (CD )
Titel: A LOVE SURPREME

Deze bestelling is vanaf heden af te halen in onze winkel.
Gelieve dit te doen voor 22/05/2003.

Met vriendelijke groet,

Plato ZWOLLE
Kerkstraat 21
8011 RV Zwolle


De Ultra Geile Deluxe Versie. Mijn dag kan niet meer stuk.
Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
  zondag 11 mei 2003 @ 14:49:44 #32
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_10353621
Mijn God, wat is A Love Supreme toch mooi.

Ascension heb ik sinds gisteren ook. Deze cd vind ik wat moeilijk om te beluisteren. Wat vinden jullie ervan?

Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
  maandag 12 mei 2003 @ 09:05:50 #33
2889 Zander
He's gone
pi_10367424
quote:
Op zondag 11 mei 2003 14:49 schreef Mahavishnu het volgende:
Ascension heb ik sinds gisteren ook. Deze cd vind ik wat moeilijk om te beluisteren. Wat vinden jullie ervan?
Ja, dat vind ik eigenlijk ook, vrijwel alles dat na 'A Love Supreme" en "The John Coltrane Quartet plays" is opgenomen ligt nogal lastig in het gehoor, naar mijn mening. Het is ook wel begrijpelijk dat McCoy Tyner en Elvin Jones de band verlieten omdat het allemaal wat te experimenteel werd.

Er zijn momenten waarop ik die platen goed kan luisteren, maar vaak grijp ik ook al snel weer naar de 'stop'-knop. Gelukkig heeft Coltrane ook nog zat muziek gemaakt die wat eenvoudiger te begrijpen is. 'Crescent' en 'Africa / Brass'-sessions vind ik bijvoorbeeld weer erg goed.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_10370740
Iemand hier bekend met Steve Coleman and Five Elements?
"They will have been reduced to the status of domestic animals."
  woensdag 21 mei 2003 @ 10:43:46 #35
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_10580307
Ik ga vandaag Elvin Jones zien!

Hate me.

Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
  woensdag 21 mei 2003 @ 15:27:49 #36
2889 Zander
He's gone
pi_10586332
quote:
Op woensdag 21 mei 2003 10:43 schreef Mahavishnu het volgende:
Ik ga vandaag Elvin Jones zien!

Hate me.


Vorig jaar al op NSJ gezien, net als McCoy Tyner ()

Veel plezier, in ieder geval.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_10602623
John Coltrane ---wieeeeehoooo!!.... * luistert giant steps
Die gast is echt MEGA!

Mischien ook wel es goed voor een luistersessie ofzo

  maandag 25 augustus 2003 @ 15:21:18 #38
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_12702845
*HAIJA!*

Vandaag Interstellar Space gekocht. Het is alleen drums (Rashied Ali) en saxofoon. Ik vind het wat makkelijker te beluisteren dan Ascension. Dit is een paar maanden voor zijn dood opgenomen en je hoort nog meer dan normaal dat hij het uitschreeuwt, alsof hij weet dat hij nog maar kort te leven heeft en al zijn ideeen in één keer uitspuwt. Een hele bijzondere plaat.

[Dit bericht is gewijzigd door Mahavishnu op 25-08-2003 15:27]

Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
  maandag 25 augustus 2003 @ 17:19:12 #39
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_12706180
Hey Zander, ga je me nog helpen dit topic hoog te houden? .
Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
  maandag 25 augustus 2003 @ 17:22:06 #40
14505 OProg
A Life in Music
pi_12706269
Toeval dat dit topic omhoog kwam net nu ik Giant Steps heb gekocht
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  maandag 25 augustus 2003 @ 17:22:46 #41
49957 Swami_Twelvinchalami
Spiritual lovemachine.
pi_12706285
Ligt het nou aan mij, of is "a love supreme" van Coltrane in geen enkele winkel meer te koop? Ik kan hem in ieder geval niet vinden.
Of kijk ik gewoon niet goed genoeg?
De man. Het kapsel. Het charisma. De stem. De brede borstkas. De swami. Eén brok liefde. Warm en puur. Heb mij lief.
Fotoboek.
pi_12706404
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 17:22 schreef Swami_Twelvinchalami het volgende:
Ligt het nou aan mij, of is "a love supreme" van Coltrane in geen enkele winkel meer te koop? Ik kan hem in ieder geval niet vinden.
Of kijk ik gewoon niet goed genoeg?
Ik zie 'm nog regelmatig liggen, maar het is wel altijd de "Deluxe edition" met een extra cd met een live-uitvoering van ALS. Die is overigens wel de moeite (+ extra geld) waard.

Ik heb laatst ook nog 'Afro Blue Impressions' en 'The Paris Concert" aangeschaft. Beide zeer de moeite waard (vooral die "Afro Blue"-cd), alleen is de geluidskwaliteit van alletwee niet echt geweldig (ik wil nog net niet 'kut' zeggen, want 't blijft immers Coltrane).

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  maandag 25 augustus 2003 @ 17:26:56 #43
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_12706410
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 17:22 schreef Swami_Twelvinchalami het volgende:
Ligt het nou aan mij, of is "a love supreme" van Coltrane in geen enkele winkel meer te koop? Ik kan hem in ieder geval niet vinden.
Of kijk ik gewoon niet goed genoeg?
Da's vreemd. A Love Supreme is misschien wel zijn bekendste album, dus het zou niet zo'n probleem moeten zijn om hem te vinden. Anders kun je hem natuurlijk altijd ergens bestellen.
Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
  maandag 25 augustus 2003 @ 17:28:30 #44
49957 Swami_Twelvinchalami
Spiritual lovemachine.
pi_12706458
quote:
Op maandag 25 augustus 2003 17:26 schreef Zander het volgende:

[..]

Ik zie 'm nog regelmatig liggen, maar het is wel altijd de "Deluxe edition" met een extra cd met een live-uitvoering van ALS. Die is overigens wel de moeite (+ extra geld) waard.


Die deluxe version, daar ben ik juist naar op zoek. Echt nergens kunnen vinden (omg. Eindhoven, Den Bosch)
Ik heb nog niet bij online winkels gekeken, goed idee.
De man. Het kapsel. Het charisma. De stem. De brede borstkas. De swami. Eén brok liefde. Warm en puur. Heb mij lief.
Fotoboek.
pi_12706733
Play.com en Bol hebben hem iig nog 'in stock', volgens hun sites. Maar het zou idd best kunnen dat het een 'limited edition' is, en niet meer wordt bijgeperst. En er is kennelijk nu ook een Super Audio CD - versie beschikbaar, voor de echte audiofiel.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_14475374
*schop*

Vandaag heb ik 'Thelonious Monk with John Coltrane' cadeau gekregen.

Heb hem nu voor de 3e keer opgezet, deze verdwijnt voorlopig niet uit mijn cdspeler!

Unox, the worst operating system.
  zaterdag 8 november 2003 @ 16:25:37 #47
29445 Maar-T
Die Sahne kommt!!!!
pi_14483205
Ik hou me zelf zeer veel bezig met techno enzo maar als we het over jazz gaan hebben begin ik een spraakwaterval over deze geweldige saxofonist. Ik heb zelf ook saxofoon gespeeld dus zodoende heb ik weer wat met saxofoons.
Mijn lievelingsnummers van hem zijn toch wel
blue train, gewoon lekker
A love supreme, geweldig hoe hij met 4 tonen zo'n extatisch geheel kan maken. Ik heb dit nummer zelf op cd, een 8 minuten versie, het schijnt ook zo te zijn dat hij dit nummer live speelde, wat wel een halfuur kon duren! Geweldig! Lekker heftig, die uitschieters van hoge tonen en dan ineens een lage B eruit knallen!

Verdere aanraders zijn de platen;
Tanganyika strut 1958. ook mooie hoes
coltrane time - (shifting down, just friends, like someone in love, double-clutching)
cannonball and coltrane, met 6 nummers gespeeld door de alt-sax cannonball en de tenorsax coltrane
new thing at newport - coltrane and archie shepp

pi_14981566
Vandaag m'n eerste jazz cd gekocht: Miles Davis - Kind of Blue
Dus binnenkort maar is wat van Coltrane kopen dan
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
pi_14988383
quote:
Op donderdag 27 november 2003 20:05 schreef spacemangraig het volgende:
Vandaag m'n eerste jazz cd gekocht: Miles Davis - Kind of Blue
Dus binnenkort maar is wat van Coltrane kopen dan
Dat heb je al gedaan
  donderdag 27 november 2003 @ 23:53:17 #50
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_14989147
Ik heb nu een aantal Coltrane albums, maar ben me op het moment meer op Coleman aan het richten. En met jazz ben je niet bepaald snel klaar met een artiest.

[Dit bericht is gewijzigd door Summoner op 27-11-2003 23:54]

  vrijdag 28 november 2003 @ 00:08:55 #51
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_14989581
quote:
Op donderdag 27 november 2003 23:53 schreef Summoner het volgende:
Ik heb nu een aantal Coltrane albums, maar ben me op het moment meer op Coleman aan het richten. En met jazz ben je niet bepaald snel klaar met een artiest.
Ornette Coleman ? Nog lang niet compleet nee, pas 2 van de 50 of zo.
Overweeg om "Beauty Is a Rare Thing: The Complete Atlantic Recordings" te gaan kopen, maar misschien worden het wel een aantal losse cd's uit die tijd.

Mooiste van Coltrane is toch alles met Miles Davis ( eind jaren 50 ) ,en A Love Supreme .

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  vrijdag 28 november 2003 @ 00:19:33 #52
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_14989861
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 00:08 schreef fripper het volgende:
Ornette Coleman ? Nog lang niet compleet nee, pas 2 van de 50 of zo.
Overweeg om "Beauty Is a Rare Thing: The Complete Atlantic Recordings" te gaan kopen, maar misschien worden het wel een aantal losse cd's uit die tijd.

Als ik de tracklist zo bekijk is het wel een schitterende box. Er zit overigens ook een cd bij die alleen in Japan is verschenen, evenals een flink aantal unreleased tracks. Ik denk dat ik op den duur deze box dan ook wel wil hebben, maar dat zal pas over een paar jaar zijn.

  vrijdag 28 november 2003 @ 00:24:18 #53
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_14989998
is wel even doorsparen inderdaad !
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_14990282
Er is ook zo'n mooie Coltrane boxset met alle studiosessies van het Quartet voor Impulse! records, al is 'ie niet zo uitgebreid als die Coleman-box ('slechts 8 cds'). Die wil ik ook nog wel een keer graag hebben, al heb ik inmiddels ook al aardig wat op losse cds staan.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 28 november 2003 @ 00:37:26 #55
36923 Wodan
Hond van de donder.
pi_14990447
* Wodan heeft alleen nog maar My Favorite Things van John Coltrane.

Komt nog wel een keer meer bij.

  vrijdag 28 november 2003 @ 01:02:42 #56
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_14991108
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 00:32 schreef Zander het volgende:
Er is ook zo'n mooie Coltrane boxset met alle studiosessies van het Quartet voor Impulse! records, al is 'ie niet zo uitgebreid als die Coleman-box ('slechts 8 cds'). Die wil ik ook nog wel een keer graag hebben, al heb ik inmiddels ook al aardig wat op losse cds staan.
Er is geloof ik ook een boxset met daarin alle Atlantic recordings van Coltrane.
pi_14991269
Ja, dat klopt. En er is nog een boxset met alles wat hij voor Prestige records heeft opgenomen en een boxset met alle Village Vanguard live-sessies. En dan heb je nog steeds lang niet alles compleet.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 28 november 2003 @ 01:19:31 #58
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_14991380
Jij zal toch wel al een respectabele Coltrane-collectie opgebouwd hebben, neem ik aan...
pi_14991411
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 01:19 schreef Summoner het volgende:
Jij zal toch wel al een respectabele Coltrane-collectie opgebouwd hebben, neem ik aan...
dat denk ik ook wel.
pi_14991560
Ik mag niet klagen. De teller blijft momenteel steken bij 21 verschillende albums:

- My Favorite Things
- Giant Steps
- Crescent
- A Love Supreme
- Coltrane's Sound
- Afro Blue Impressions
- Coltrane Jazz
- Live in Paris
- Ole
- Blue Train
- Complete Africa/Brass Sessions
- Live at the Village Vanguard
- Impressions
- Coltrane Ballads
- Coltrane (Impulse)
- Live at Birdland
- Ascension
- Live at the Village Vanguard Again
- Soultrane
- Sun Ship
- Interstellar Space

Maar dat is dus nog lang niet alles wat er te krijgen is. Er zijn ook zoveel vage uitgaves op dubieuze labels, dus ik beperk me momenteel maar vooral tot alles op Atlantic, Prestige en Impulse.

[Dit bericht is gewijzigd door Zander op 28-11-2003 01:42]

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 28 november 2003 @ 01:42:45 #61
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_14991576
Ik gebruik hem niet vaak, maar.........

pi_14997536
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 01:40 schreef Zander het volgende:
Ik mag niet klagen. De teller blijft momenteel steken bij 21 verschillende albums:

Maar dat is dus nog lang niet alles wat er te krijgen is. Er zijn ook zoveel vage uitgaves op dubieuze labels, dus ik beperk me momenteel maar vooral tot alles op Atlantic, Prestige en Impulse.


*ondersteboven van is
pi_14998635
Welk album kan ik het beste kopen?!
'Paul McCartney krijgt een award van niemand minder dan Bono' - Beau van Erven Dorens.
http://www.last.fm/user/spacemangraig
  vrijdag 28 november 2003 @ 14:02:49 #64
14505 OProg
A Life in Music
pi_15000141
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 13:11 schreef spacemangraig het volgende:
Welk album kan ik het beste kopen?!
Ik zou zelf gaan voor Ole Coltrane of Gaint Steps

Ik ben iig van plan snel "The Olatunji Concert: The Last Live Recording" te kopen. Was nogal onder de indruk van wat ik daar hoorde

"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  vrijdag 28 november 2003 @ 14:08:22 #65
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15000310
Maar A Love Supreme is ook een goede optie !
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15001890
MM Coltrane , ja toch ff reageren

Is zo'n beetje mn favorite muzikant ever, heb een kleine 80 albums ofzo van m , vooral het "klassieke" quartet (op Impulse) natuurlijk (Garrison, Tyner, Jones) , maar ook zn latere werk kan ik eigenlijk nog meer waarderen , zeg vanaf 1964 (a love supreme). En Coltrane speelde nooit "Free" , ook niet op z'n latere werken , voor mij is dit gewoon klassieke muziek, maar dan toevallig met "Jazz" bezetting. Coltrane zelf vond trouwens ook dat hij klassieke muziek maakte .

Het is natuurlijk wel zo dat vooral z'n latere muziek zo gigantisch intens is dat je het niet zomaar ff opzet, je moet er wel echt voor gaan zitten.

Nu ga ik ff luisteren naar , Live In Japan Vol. 1 - Peace on Earth (dat thema is gewoon niet normaal meer)

>>>>fuk smooth Jazz
pi_15004185
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 14:08 schreef fripper het volgende:
Maar A Love Supreme is ook een goede optie !
tja welke niet eigenlijk

Dat album Favorite Things wil ik nog weleens zien te krijgen, ben benieuwd wat er verder nog opstaat dan de track met de albumtitel

pi_15006302
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 16:33 schreef Beathoven het volgende:
Dat album Favorite Things wil ik nog weleens zien te krijgen, ben benieuwd wat er verder nog opstaat dan de track met de albumtitel
Dat is de eerste Coltrane-cd die ik kocht. Je ziet het resultaat.

Al stelt het natuurlijk niet zoveel voor, vergeleken bij de 80+ cds van JazzLuva (zijn dat allemaal originelen?)

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15010041
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:56 schreef Zander het volgende:

Al stelt het natuurlijk niet zoveel voor, vergeleken bij de 80+ cds van JazzLuva (zijn dat allemaal originelen?)


nou ongeveer de helft , nadat bij mij tot 2 x toe mn cd collectie gejat was, koop ik weinig meer (natuurljk wel veel coltranes terug gekocht). De laatste jaren telen de mp3's wierig .

Mocht je nog wat andere Tenor Saxophonisten zoeken , luister dan eens naar : Fred Anderson, Charles Gayle, David S. Ware, Sam Rivers, Pharoah Sanders.

mazzel

>>>>fuk smooth Jazz
  donderdag 11 december 2003 @ 12:05:50 #70
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15326576
quote:
Op donderdag 8 augustus 2002 18:08 schreef Zander het volgende:
Iets anders: ik heb een tijdje terug een live-optreden van Miles Davis & John Coltrane gedownload (Konserthuset Stockholm 1960). Het is erg goed en ze spelen onder meer materiaal van Kind of Blue ('So What' en 'All Blues'). Maar nu wil ik graag de originele cd van dit optreden hebben, alleen kan ik nergens terugvinden of deze opnames ook op een officieel album verschenen zijn. Iemand enig idee?
En , heb je hem al gevonden ?
zo niet :
Er is een 4 cd-box verschenen op het zweedse label Dragon Records.

Op de site van dragon records zit een linkje naar 'Swedish Music Shop' waar hij te koop is.

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  vrijdag 12 december 2003 @ 18:33:26 #71
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15364538

Deze aan m'n collectie toegevoegd. Lekkere plaat, voornamelijk door het dissonante spel van pianist Cecil Taylor. Deze plaat had misschien beter "Taylor Time" kunnen heten...

Interessant is trouwens dat het gerucht gaat dat bassist Kenny Dorham het spel van Taylor haatte en dat hij vond dat daardoor de kwaliteit van de nummers een flink stuk omlaag ging...

  zaterdag 13 december 2003 @ 17:22:34 #72
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15381989
Zander, wat zijn nou eigenlijk jouw 10 favoriete Coltrane werken?
pi_15383136
Bedoel je cd's of composities?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 13 december 2003 @ 18:23:14 #74
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15383454
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 18:08 schreef Zander het volgende:
Bedoel je cd's of composities?
Albums.
pi_15383987
Eens kijken. Van alle Coltrane-cds die ik heb, zijn dit wel mijn favorieten. In random order:

- Giant Steps
- My Favorite Things
- Africa / Brass
- Coltrane (de cd met deze titel die op Impulse is verschenen)
- Ole
- Coltrane's Sound
- Crescent
- A Love Supreme
- Live at Birdland
- Afro Blue Impressions (ondanks de wat brakke geluidskwaliteit)

Met uitzondering van "Giant Steps" zijn al deze cd's met McCoy Tyner op piano en Elvin Jones op drums. Coltrane zelf was natuurlijk briljant, maar klinkt (imo) het allerbeste met deze begeleiders.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 13 december 2003 @ 19:23:47 #76
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15384819
Interessant...

Deze plaat lijkt me ook wel zeer aadig:

"Interplay for 2 Trumpets and 2 Tenors"

Red Garland - Piano
Bobby Jaspar - Sax (Tenor), Performer
Art Taylor - Drums
Mal Waldron - Piano
Webster Young - Trumpet, Performer
Kenny Burrell - Guitar
Paul Chambers - Bass
John Coltrane - Sax (Tenor), Performer

  zaterdag 13 december 2003 @ 22:55:37 #77
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15390906
Het kan ook met 3 tenor-saxen en slechts 1 trompet :

Johnny Griffin - A Blowin' Session

Leuke (midprice) Blue Note.

Johnny Griffin - Sax (Tenor)
Wynton Kelly - Piano
Hank Mobley - Sax (Tenor)
Lee Morgan - Trumpet
Art Blakey - Drums
Paul Chambers - Bass
John Coltrane - Sax (Tenor)

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 14 december 2003 @ 03:16:08 #78
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15395837
Ook interessant! En Art Blakey op drums...
  zondag 14 december 2003 @ 11:45:18 #79
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_15397976
Coltrane Plays it cool /// met de 20.26 versie van My Favourite things
en natuurlijk de CD my favourite things.

zeer goed...Net zoals Miles Davis Kind of Blue en Cannonball adderly's somethin else


art blakey heeft een onwijs goede CD genaamd Art Blakey and the Jazz Messenger featuring Wynton Marlsalis : in a soulful mood

alle nummers op die cd zijn goed. En de prijs kan niet meer zijn als 15 euro bij je plaatselijke cd sjop. Tis een Aanradert

"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
  zondag 14 december 2003 @ 12:22:16 #80
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15398645
Dat Blakey concert met Marsalis is onder minstens 50 keer heruitgegeven onder verschillende titels, zowel onder Blakey's naam als onder die van Marsalis.
Opgenomen in Bubba's Jazz Restaurant Fort Lauderdale, Florida op 11 Oktober 1980 . Je komt ze vaak tegen voor een paar euro in de opruimingsbakken van de FreeRecordShop en zo.
Ik heb 'm als dubbel-cd 'Wynton Marsalis live at Bubba's '.

[Dit bericht is gewijzigd door fripper op 14-12-2003 13:27]

"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15430984
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 19:23 schreef Summoner het volgende:
Interessant...

Deze plaat lijkt me ook wel zeer aadig:

[afbeelding]

"Interplay for 2 Trumpets and 2 Tenors"

Red Garland - Piano
Bobby Jaspar - Sax (Tenor), Performer
Art Taylor - Drums
Mal Waldron - Piano
Webster Young - Trumpet, Performer
Kenny Burrell - Guitar
Paul Chambers - Bass
John Coltrane - Sax (Tenor), Performer


dat album was me ook opgevallen, ziet er zeer aantrekkelijk uit, met name door de naam Mal Waldron die wat mij betreft behoorlijk is onderschat.

Wat minder bekend dan al die albums waar Coltrane leidt (Giant Steps, Favourite Things enz.), maar vaak ook erg aangenaam:
Sonny's Crib van Sonny Clark, hier is Coltrane op de tenor te horen met Donald Byrd, Fuller, Chambers, Art Taylor en Clark.
Lekkere Hard Bop en de trombone van Fuller maakt het helemaal af
Wel lastig verkrijgbaar volgens mij, ik was er naar op zoek in Concerto(paradijsje) in Amsterdam en dit album was er niet. Toen kwam er net een recensent terug met het album, luckey me

[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 15-12-2003 17:28]

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_15432400
-foutje-

[Dit bericht is gewijzigd door Doff op 15-12-2003 17:26]

My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  zaterdag 27 december 2003 @ 16:49:34 #83
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15744600
Ik heb nu eindelijk die deluxe edition van "A Love Supreme", wat een schitterende uitgave is dat zeg. En dan heb ik het nog niet eens over de muziek...
  zaterdag 27 december 2003 @ 16:52:35 #84
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15744675
quote:
John Coltrane saw the album-length suite A Love Supreme as his gift to God. The world has come to see it as a classic -- not only Coltrane's best-known work, but one of the most important and influential jazz records ever made. Now, for the first time, the full story of A Love Supreme is available in one package.

The first disc of this deluxe edition consists of A Love Supreme as released in 1965. The second disc includes the John Coltrane Quartet's only live performance of the suite, recorded at the Antibes jazz festival that summer and receiving its first authorized release. Most notably, it also includes the long-rumored sextet version of the opening movement, receiving its first release of any kind.

Mastered by the original recording engineer, Rudy Van Gelder, and containing extensive annotation and many photographs, this is the definitive edition of an indisputable masterpiece.


  maandag 29 december 2003 @ 10:12:52 #85
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15788950
Op de website van John Coltrane staat trouwens nog een stukje video van de betreffende live uitvoering van A Love Supreme. Het hele concert blijkt te zijn gefilmd, alleen is het grootste deel van de opnames nergens meer terug te vinden.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 29 december 2003 @ 13:58:14 #86
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_15794444
Inderdaad, dat las ik ook in het boekje van de cd. Leuk, ik zal het straks even bekijken!
  maandag 29 december 2003 @ 14:19:56 #87
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_15795020
* De-oneven-2 adoreert even mee in deze

.

...dass wir fliegen.
  maandag 29 december 2003 @ 14:55:18 #88
46605 Mahavishnu
I've seen things.
pi_15796078
Uit het algemene jazz-topic:
quote:
Op maandag 29 december 2003 14:51 schreef Mahavishnu het volgende:
Iedereen moet verplicht John Coltrane's versie van My Favorite Things van Newport '63 horen (17:24, met Roy Haynes op drums) en wel nu! .
Dit geldt natuurlijk dubbel voor alle Coltrane adoreerders onder ons. .
Like carrots, handbags, cheese, toilets, Russians, planets, hamsters, weddings, poets, Stalin, Kuala Lumpur, pygmys, budgies, Kuala Lumpur, carrots, handbags, cheese.
  maandag 29 december 2003 @ 15:06:12 #89
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_15796375
John Coltrane's versie van My Favorite Things was gisteren nog op tv, bij vrije geluiden. Was helaas meer een 30 seconde versie
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_15796872
Ik heb ook nog een mp3 van een versie met een fluitsolo van Eric Dolphy, weet alleen niet exact waar 'ie vandaan komt (van welk album, bedoel ik).

Misschien binnenkort maar eens een DVDtje aanschaffen of zo, het enige aan Coltrane beeldmateriaal dat ik heb is een opname van "Alabama" die ooit eens bij NPS Jazz is uitgezonden.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_15797366
Wat voor dvd's zijn er dan over jazz?

Zag wel dvd's van John Zorn op ebay, maar dat zijn vast bootlegs...

pi_16919567
Schrijf het alvast in je agenda:
quote:
John Coltrane
Vrije Geluiden - zondag 29 februari 2004 11:00 Net 3

Vandaag een documentaire over John Coltrane, de jazzsaxofonist. Veel unieke opnamen met o.a. een optreden van Miles Davis.
Directe getuigen van het leven van John Coltrane, die verhalen over zijn bumpy leven. John Coltrane was een muzikant met een missie, zowel spiritueel als artistiek. Altijd op zoek naar de grenzen van technisch en muzikaal kunnen. Nu is Coltrane 30 jaar dood, maar de discussie over zijn manier van muziek maken is nog niet verstompt


Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  donderdag 26 februari 2004 @ 19:03:06 #93
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_17379161
As zondag dus :linkje
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 18 april 2004 @ 20:49:04 #94
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_18522209
quote:
Op maandag 29 december 2003 15:26 schreef Zander het volgende:
Ik heb ook nog een mp3 van een versie met een fluitsolo van Eric Dolphy, weet alleen niet exact waar 'ie vandaan komt (van welk album, bedoel ik).
Misschien wel van deze, 23 november 1961 :



Live in Stockholm 1961

Een van mijn recente Coltrane-aanschaffen, mooie cd met een 20 minuten uitvoering van My Favourite Things, en een mooie Dolphy-met-bas-clarinet-uitvoering van Naima
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  donderdag 5 augustus 2004 @ 23:20:48 #95
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_21088692
Go, Coltrane! Go!
...dass wir fliegen.
  donderdag 5 augustus 2004 @ 23:24:40 #96
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_21088792
tiedeliedeleieieieieieie ..liedieiieieie.... tum tum tum tum tum ....lieidelieieie.... tum tum tum tum um tum tum ..pieiieepeppieie...pwee pwee pwee pwee.... tataa tataa taaaa..daa .daa...pwiieie... tinegelingeling... pwep
...dass wir fliegen.
  donderdag 5 augustus 2004 @ 23:32:45 #97
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_21089052

Heeeere I come to save the daaay!
...dass wir fliegen.
  donderdag 5 augustus 2004 @ 23:32:51 #98
18413 Summoner
Posterboy of the Apocalypse
pi_21089054
Wat is je favoriete Coltrane album, De-oneven-2?
  donderdag 5 augustus 2004 @ 23:37:30 #99
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_21089204
Giant Steps, toch wel.
...dass wir fliegen.
  donderdag 5 augustus 2004 @ 23:38:54 #100
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_21089248
Sterker nog ; Da's m'n meest favoriete album.
...dass wir fliegen.
pi_21091949
Coltrane

Heb nog een site gevonden waar wat filmpjes op staan: http://www.hartfordjazz.net/coltrane_video.html

Hier werken ze 't om een of andere reden niet, maar misschien bij andere mensen wel?

[ Bericht 3% gewijzigd door Zander op 06-08-2004 09:45:04 ]
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_21092340
Wie weet er op welke CD het nummer 'everytime we say goodbye' staat?
Dit nummer is origineel van Cole Porter maar is uitgevoerd door 'de klassieke' bezetting van JC's band. In dat nummer zit een briljante piano-solo van Mccoy Tyner. (ben zo blij dat ik hem kan spelen!!)

In dezelfde periode speelden ze ook het nummer 'in a sentimental mood'
Ik heb nu alleen zo'n gare kazaa-mp3 maar ik zou toch graag de cd willen kopen vandaar.
pi_21092435
Een studio-versie van "Everytime we say goodbye" staat iig op de cd 'My Favorite Things', al zijn er ook wel live-versies van (o.a. op "The Paris Concert", maar daar is de geluidskwaliteit niet zo geweldig van).
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 21 augustus 2004 @ 05:45:33 #104
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_21440196
JOHN COLTRANE, MENSEN!
JOHN ( -FUCKIN'-) COLTRANE!

...dass wir fliegen.
pi_21444831
Volgende maand verschijnt er zowaar een nieuwe (!) cd van Alice Coltrane. Heb geen idee hoe het gaat klinken, maar ik ben wel benieuwd: http://www.vervemusicgrou(...)d=11012&ob=bf&src=lb Een ritmesectie met Charlie Haden en Jack de Johnette, dat belooft wat.

Impulse had ook een tijd een nieuwe live-opname van het Coltrane Quartet op hun release-lijst staan, maar daar kan ik de info niet meer over terugvinden..
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_22204582
Hee Zander, beetje laat misschien, maar toch bedankt nog! ik ga 't ff checken in de winkel

Voor de jazz-freaks met geld+tijd teveel , er is een Birdland ge-opend al een paar maandjes terug in Wenen door onze grote vriend Joe Zawinul. Daar treden toch echt wel DE bekende lui in de jazz-scene op. Ben daar wezen kijken naar de openingsact van Joe Zawinul zelf, (zat letterlijk 1,5 meter van hem vandaan omdat ik eiste vooraan te zitten!) en het was echt te gek. Lekker eten en hele relaxte muziek. Veelal nummers afgeleid van het 'faces&places' album die Zawinul als laatste uitbracht. iig, voor ik teveel OT ga, daar kan je je idool (als-tie nog leeft) echt eens van dichtbij zien en een biertje met hem doen; letterlijk

[ Bericht 1% gewijzigd door Sander_K op 26-09-2004 21:22:41 ]
  maandag 27 september 2004 @ 13:21:03 #107
24606 edsuit
kind of blue
pi_22234599
ik ben de autobiografie van Miles Davis aan het lezen en hij vertelt ook het een en ander over Coltrane. wel een leuk boek, je leert een hoop bekende 'jazz-namen' kennen.

van Coltrane heb ik nu alleen het geniale nummer Giant Steps. binnenkort wil ik wel wat meer gaan luisteren, maar het duurt bij mij bij jazz albums nogal een tijdje voor ik ze echt doorheb zeg maar, dus voorlopig ben ik nog wel even bezig met Kind of Blue (die ken ik nou wel vrij goed) en Miles Smiles van Miles Davis
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 11:58:29 #108
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_22416548
Wow, ik ben nu voor het eerst Giant Steps aan het luisteren, wat is dit goed!!!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 12:14:16 #109
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22416867
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2004 11:58 schreef Svyatagor het volgende:
Wow, ik ben nu voor het eerst Giant Steps aan het luisteren, wat is dit goed!!!
!
...dass wir fliegen.
pi_22441831
Wow, meer dan 100 posts, het wordt nog serieus een 'groot' topic. En dat moet gevierd worden, met een video-opname van My Favorite Things.

Klik hier. Ik heb DivX 5 gebruikt om hem te coderen (10 mb). Kijk maar of 't werkt, heb er verder niet zoveel verstand van.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 6 oktober 2004 @ 14:03:19 #111
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22442325
Werkt!
...dass wir fliegen.
  woensdag 6 oktober 2004 @ 14:05:29 #112
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22442372
En toen stond het beeld stil.
...dass wir fliegen.
pi_22442458
Crap Is dat aan 't begin al? Ik ga ff kijken of ik het kan fixen.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  woensdag 6 oktober 2004 @ 14:10:02 #114
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22442483
Ja. Aan het begin al.
...dass wir fliegen.
pi_22443460
Hier doet'ie het prima.
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
  woensdag 6 oktober 2004 @ 15:12:27 #116
44602 Svyatagor
A great face for radio
pi_22443735
Hier ook. Mooi filmpje!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.
Check mijn band Glorybox
pi_22443770
Tof, bedankt Zander.
  woensdag 6 oktober 2004 @ 15:26:10 #118
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22444048
Dan zit het probleem dus bij mij.
...dass wir fliegen.
pi_22446004
Ik denk dat je een hele recente versie van de DivX-codec nodig hebt om het te kunnen zien.

Als bonus heb ik ook nog een stukje film van Charles Mingus uit 1975 gecodeerd en er op gezet.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_22447981
Wat spelen ze en op welke cd kan ik het vinden?
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
  woensdag 6 oktober 2004 @ 18:25:10 #121
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_22448027
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 15:26 schreef De-oneven-2 het volgende:
Dan zit het probleem dus bij mij.
hier kan je een gratis divx-speler downloaden
Bij mij deed hij het ook niet , maar nu wel !


Leuk
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_22448583
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 18:22 schreef Gyan het volgende:
Wat spelen ze en op welke cd kan ik het vinden?
Volgens de beschrijving heet dit nummer "Flowers for a lady", het zou op de cd "Mingus Moves" moeten staan, maar die heb ik zelf niet, dus ik weet niet of het klopt.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 13:27:48 #123
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22488522
Help!
Ik kan mijn ledematen niet meer stil houden!

Ze springen alle kanten op!
...dass wir fliegen.
pi_22491764
soultrane <3
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:15:11 #125
2889 Zander
He's gone
pi_22493439
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 13:27 schreef De-oneven-2 het volgende:
Help!
Ik kan mijn ledematen niet meer stil houden!

Ze springen alle kanten op!
Als dat maar goed gaat..

Zal er in de loop van volgende week wat nieuws opzetten (als jullie het leuk vinden), ik heb de laatste tijd een hoop redelijk zeldzaam beeldmateriaal van allerlei jazzmuzikanten gekregen.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 17:16:17 #126
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_22493466
Wij vinden het leuk
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  vrijdag 8 oktober 2004 @ 22:37:26 #127
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22500527
Ja. Wij ook.
...dass wir fliegen.
pi_22501097
Ja!

Ik zag trouwens 2 dvdboxsets bij de bijenkorf: Masters of Jazz. Ik geloof dat ze 25 euro per box van 5 dvd's kosten. Het waren docu's over grote namen (Thelonius Monk, Miles Davis, John Coltrane etc.). Heeft iemand deze en zijn deze de moeite waard?
In fact, one thing you should look for is a scene where a nymphomaniac is getting reamed by a hunchback next to the carcass of a dead donkey in a shed. But they probabiy cut that part out for TV.
pi_22507580
Ik ken niet zoveel werk van John Coltrane, maar ik heb van de week my favorite things grijs gedraaid. Wat een geniaal nummer.
  zondag 17 oktober 2004 @ 15:32:59 #130
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22680863
John! Jongen! Kom in mijn armen!

!
...dass wir fliegen.
  Redactie Frontpage zondag 17 oktober 2004 @ 20:42:38 #131
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_22686840
Oke ik ken Giant Steps en Ole....
Maar noem mij nu eens een aantal andere essentiële platen die ik MOET hebben van Coltrane.
Alvast bedankt
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
  zondag 17 oktober 2004 @ 21:40:30 #132
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_22688194
My Favorite Things en A Love Supreme lijken dan een goede volgende aankoop. Samen met Blue Trane en de 2 albums die je al kent wel ongeveer het bekendste werk denk ik .
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zondag 17 oktober 2004 @ 22:19:24 #133
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_22689168
Africa / Brass hoort denk ik ook wel in het bovenstaande rijtje klassiekers denk ik.

Living Space is een album dat pas ver na Coltrane's dood is uitgebracht , en niet bepaald een van z'n bekendste cd's ; maar wel een van de mooiste vind ik.

Ook bij het latere werk ( zeg maar vanaf 65 , met Pharoah Sanders ) zitten veel dingen die ik erg mooi vind, maar ik kan me voorstellen dat veel mensen het iets te chaotisch vinden.

Kulu Se Mama en Meditations zijn twee van z'n latere albums die erg goed zijn.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  maandag 18 oktober 2004 @ 00:44:28 #134
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_22692492
Fripper heeft er verstand van. Ik zou zelf "Crescent" ook nog aan het lijstje toevoegen, die cd is ook erg goed. En misschien nog een live-plaat, "Live at Birdland" of "Live at the Village Vanguard" en "Impressions".
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_22697477
Van de zomer heb ik My favourite things geloof ik wel een stuk of 1000 keer gedraaid, dus ja, Coltrane mag van mij door iedereen aanbeden worden en het zou nog voor geen spatje onterecht zijn.
Paan!
  maandag 18 oktober 2004 @ 17:01:02 #136
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22704030
.
...dass wir fliegen.
  zaterdag 20 november 2004 @ 17:00:08 #137
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_23448976
Twee nieuwe Coltrane-videos (onder het motto "Als TMF het niet doet...")

Afro Blue (Jazz Casual 1963)
Naima (Antibes 1965)

Moest wel flink comprimeren (DivX 5) om de nummers compleet te houden, maar er is zeker wel goed naar te kijken.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zondag 21 november 2004 @ 01:46:39 #138
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23461052

...dass wir fliegen.
pi_23470932
Mooie foto's. Wat hebben ze met Coltrane te maken? Wel leuk dat het kicken van zo'n topic je meteen weer op de juiste ideeën brengt voor wat je in je winamplijstje zet. Bedankt voor de coole filmpjes trouwens Zander!
Paan!
  maandag 22 november 2004 @ 01:55:21 #140
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23483514
Ach,
de filmpjes wisten de donkere gang voor even op te lichten.
...dass wir fliegen.
  zondag 5 december 2004 @ 00:52:31 #141
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_23770097
wel muziek van op mijn HD goeie shit
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_24277318
Gister Blue Train gekocht en het heel de tijd laten draaien in mijn cd speler.
Gruwelijk relaxe muziek, die heel erg veel op de basis van de "Grim Fandango" soundtrack lijkt.

Ik zit nog te twijfelen of ik A Love Supreme ga halen want die zag ik maar bij een winkel en dan in een redelijk dure special edition, maar volgens veel mensen in dit topic is ie dat wel waard.
Ik wil in ieder geval niet weer het zelfde probleem krijgen als bij de "Blue Album" van Weezer waar nu ook een dubbel versie van is, maar ik die te duur vind omdat ik hem al heb.
Bertje en Henk
  woensdag 29 december 2004 @ 15:35:39 #143
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24277478
A Love Supreme lijkt niet heel erg op Blue Train qua muziek (vind ik), maar als je 'm gaat aanschaffen, dan is die Deluxe edition zeker wel een goede koop.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_24277583
Ik ben dus nog echt een jazz-beginner. Op een cd van Paolo Conte en de Grim Fandango soundtrack na (en natuurlijk die John Coltrane) heb ik totaal niets van het genre.
Welk album van John Coltrane ligt dan dicht bij de muziek van Blue Train, zodat ik het langzaam kan opbouwen .
Bertje en Henk
  woensdag 29 december 2004 @ 15:55:11 #145
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24277887
Je kunt veel Coltrane beluisteren op de officiele site: http://www.johncoltrane.com .

Blue Train is in een uitgebreide bezetting opgenomen (met trompet en trombone), terwijl op de meeste bekende Coltrane-platen een kwartet speelt. ALS is zeker wel een aanrader verder, maar als je een 'grotere' band wil horen, kun je bijv. ook "Ole" of de "Africa/Brass sessions" eens proberen.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  woensdag 2 februari 2005 @ 23:13:46 #146
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24892297
Olé, Coltrane! Olé!

Sodeju!
Het moet weer eens gezegd; wat een lekker plaatje is dat!
De jongens gaan he-le-maal los!

Dank allen!

!
...dass wir fliegen.
pi_24937088
ik wordt ook al sinds jaar en dag regelmatig wakker met die plaat. Ik kan hem niet vaak genoeg beluisteren. Kan hem ook al redelijk "meezingen" (en dat heb ik niet makkelijk met jazz). Een beter begin van je dag dan deze uitbarsting van al die muzikale talenten kan ik me dan ook niet voorstellen

Olé!!!
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_24951269
Voor iedereen die nog op zoek is naar een mooie live-opname:
The Paris Concert, vrij onbekend album volgens mij, maar zeker de moeite waard, vooral door de 26 minuten durende versie van Mr. PC
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  maandag 25 juli 2005 @ 21:29:40 #149
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_29123418
quote:
New Coltrane Album to Be Released in October

Oct. 11 will be a thrilling day for John Coltrane lovers when Impulse! releases the two-CD set One Down, One Up: Live at The Half Note. The legendary documentation of Coltrane and his classic quartet was recorded in March and May of 1965, and for the first time is being released after being discovered in the Coltrane family closet.

The recordings feature McCoy Tyner on piano, Jimmy Garrison on bass and Elvin Jones on drums. This group, along with Coltrane, played regularly at the New York’s Half Note through the mid-1960s. The quartet used the club’s flexible set times to accommodate Coltrane’s musical suites and far-reaching improvisations. During that time in Coltrane’s career he was known to push his musical boundaries and the evolution of his style is reflected on these recordings.

One Down, One Up: Live at the Half Note features the songs “One Down, One Up," "Afro Blue," "Song of Praise" and "My Favorite Things," plus liner notes by Ashley Kahn. The album also includes an essay by the CD’s producer, Coltrane’s son Ravi.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  maandag 25 juli 2005 @ 21:33:10 #150
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_29123551
Geil!
...dass wir fliegen.
pi_29125632
Goed nieuws Zanderrr
pi_31460117
my favourite jazz thing
Maybe you're the same as me, we see things they'll never see
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:38:30 #153
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_31460743
quote:
New Coltrane Album to Be Released in October

Oct. 11 will be a thrilling day for John Coltrane lovers when Impulse! releases the two-CD set One Down, One Up: Live at The Half Note.
Hij 's nu ook echt verschenen.. ik ga deze week maar eens langs de platenzaak.

Die 'nieuwe' cd met Thelonious Monk is trouwens ook erg goed.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:55:52 #154
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_31461213
Wat ik heb gelezen over die Half Note cd is dat het een opname van een radio-uitzending is. Een aantal nummers vielen half buiten de uitzending, en staan dus niet helemaal op de cd. Bij Impulse hebben ze ongetwijfeld een poging gedaan er een zo goed mogelijke cd van te maken, maar echt perfect schijnt het niet te zijn. Ik denk dat ik eerst even een stukje ga luisteren bij de cd-boer
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 13:59:24 #155
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_31461289
Mjah, daar heb je wel een punt.. ik hoop dat de geluidskwaliteit ook wel wat beter is dan bijv. Afro Blue Impressions of het Olatunji Concert.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  zaterdag 15 oktober 2005 @ 14:27:35 #156
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_31461859
quote:
Op zaterdag 15 oktober 2005 13:38 schreef Zanderrr het volgende:
Die 'nieuwe' cd met Thelonious Monk is trouwens ook erg goed.
Mooi

Die heb ik net op Ebay gekocht. Nog even wachten op de postbode.
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_35388444
*Kick!

Ben benieuwd naar meningen over Live at the Half Note en de opname met Monk .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
pi_35415117
Monk is naar mijn mening erg goed!

Zo dat is een goed onderbouwde mening
Maybe you're the same as me, we see things they'll never see
  donderdag 23 februari 2006 @ 22:10:25 #159
99899 turnpike
have spacesuit, will travel
pi_35423302
De wijze mensen van www.kindamuzik.net hebben "Olé" uitgeroepen tot beste instrumentale track.

Toen ik bij nummer 50 begon te lezen kon ik geen betere nummer 1 bedenken dan dat, gelukkig zijn de samenstellers van die lijst net zo smaakvol als ik dat ben.

http://www.kindamuzik.net/artikel/11991
We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
  zondag 26 februari 2006 @ 16:09:03 #160
12499 Hooghoudt
Spassig und überraschend
pi_35513294
quote:
Op donderdag 23 februari 2006 22:10 schreef turnpike het volgende:
De wijze mensen van www.kindamuzik.net hebben "Olé" uitgeroepen tot beste instrumentale track.

Toen ik bij nummer 50 begon te lezen kon ik geen betere nummer 1 bedenken dan dat, gelukkig zijn de samenstellers van die lijst net zo smaakvol als ik dat ben.

http://www.kindamuzik.net/artikel/11991
Wel een beetje typisch dat er geen klassieke muziek op staat, maar dat is niet echt relevant voor dit topic.
Nicht ärgern, nur wundern!
pi_40699257
Het is al eerder gezegd in dit topic.. maar A love supreme blijft echt een meesterplaat! Dat wilde ik ff kwijt

Ik kwam laatst ook een leuke CD tegen: Duke Ellington & John Coltrane, prachtige samenwerking.

En zo is het 'grote' Coltrane topic weer omhooggeschopt
pi_44574546
quote:
Op woensdag 22 februari 2006 23:15 schreef Doff het volgende:
*Kick!

Ben benieuwd naar meningen over Live at the Half Note en de opname met Monk .
My dear, it's only a movie.
Miles Davis: "Mingus was something else, man. A pure genius. I loved him."
  donderdag 9 augustus 2007 @ 11:30:42 #163
73742 fripper
"Call It Anything"
pi_52222785
Impulse heeft weer een "nieuwe" Coltrane cd uitgebracht : My Favorite Things: Coltrane At Newport.

Het is een combinatie van 2 optredens van het Newport festival. De eerste helft komt uit 1963 ( bekend van de cd Newport '63 ) , de laatste 3 nummers zijn het zelfde als op de cd New Thing at Newport ; een plaat die voor de andere helft gevuld was met muziek van Archie Shepp. Opgenomen in Newport in 1965.

* Spoken Introduction
* I Want To Talk About You
* My Favorite Things
* Impressions
* Introduction By Father Norman O'Connor
* One Down, One Up
* My Favorite Things

Wel leuk dat deze nu eindelijk als Midprice wordt uitgebracht, de meeste Impulse-albums zijn nog steeds tamelijk prijzig. Een nummer uit '63 paste blijkbaar niet meer op de cd ; Chasin' Another Trane ontbreekt.

Nu nog even wachten tot de postbode hem komt brengen
"We shall now tune our Mellotrons and attack culture once again"
pi_52225270
Heb A Love Supreme van 'm geluisterd. Het is zeker niet slecht, maar gewoon niet mn ding.
pi_52250035
Ik moet A Love Supreme gewoon al 4 jaar kopen.. Het komt er gewoon niet van. Denk dat als ik de 24ste weer loon heb ik deze toch maar ga kopen, anders doe ik mezelf tekort denk ik.
I might be wrong, but I doubt it!!
Dvd'tjes
Cd'tjes
  maandag 20 augustus 2007 @ 20:51:24 #166
11502 nipeng
The last ride is free
pi_52539637
Zijn vrouw heeft ook een stel toffe platen gemaakt.

Affijn de reden voor deze kick is dat er een review op de frontpage is verschenen:
CD: John Coltrane - Kind of Coltrane 1926-1967

Een jazzreview op de FP.
pi_65359714
Schop, gewoon omdat. Coltrane.

pi_66446418
Nadat ik Blue Train niet had kunnen vinden bij de Plato in Enschede besloot ik maar voor A Love Supreme te gaan. Een plaat waar ik nooit goed de tijd voor genomen had en daardoor nog altijd Blue Train als favoriet had. Het is mij na een lange sessie eindelijk doorgedrongen: dit is een meesterplaat. Een must-have voor iedere liefhebber.
pi_126667593
In vind een redelijk vol topic een leukere en respectvollere opening dan een mooie OP *O*
Dank Belsen.

En Coltrane _O_
Ik ben eindelijk om. Ik zal jullie in dit topic eens gebruiken om meer te ontdekken ;)
"Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')