De nadere toelichting:
Wtf?! is in hemelsnaam een Luistersessie?
een luisersessie is eigenlijk een soort van discussie over een album dat op dat moment door alle deelnemende users wordt gedraaid. Doordat eenieder de cd (of mp3's ) tegelijk afspeelt en iedereen dus dezelfde muziek hoort geeft dit de discussie in veel gevallen een hele andere impuls. Het discussiëren over overlegggen gebeurd via het muziek chatkanaal, op de fokzine irc server. Een luistersessie is moeilijk te omschrijven, eigenlijk moet je er gewoon een meemaken. Vaak komen er leuke en grappige feiten boven water over een bepaalde band of nummer ide je nog niet wist.
En wie bepaald er dan welke cd er gedraaid wordt?
Iedereen. Hoe? Dat kan op meerdere manieren. Hier is niet echt een vast partoon of systeem voor. Meestal doet er iemand (of meerdere iemanden) een voorstel in het luisersessie topic (dit topic dus) en afhankelijk van de opkomst gaat deze luistersessie al dan niet door. Meedoen kan altijd en een voorstel maken ook.
Ok, ik snap er nogsteeds geen snars van, maar hoe kan ik hier aan meedoen?
Er geldt geen inschrijving of wat dan ook, zorg er voor dat je optijd op de afgesproken tijd en dag aanwezig bent in het #muziek chatkanaal en je merkt vanzelf wel wanneer het feest begint. Handig is om er wel voor te zorgen dat je je cd (op mp3's ) klaar hebt liggen. De gegevens, wat betreft datum, tijd en album vind je uiteraard in dit topic.
Nou heb je het wel steeds over #muziek, een chatkanaal, maar hoe kom ik daar dan in godensnaam?
Dat is niet zo moeilijk. Het chatten gebeurd via IRC (Internet Relay Chat). Hiervoor heb je een programma nodig, bekenden zijn borgirc of mirc (deze zijn gratis en overal wel te downloaden). Als je het programa open hebt zorg je ervoor dat je via de volgende server verbinding maakt:
server: irc.fokzine.net port: 6667
Indien je dit gedaan hebt, en de verbinding is gemaakt typ je /join #muziek en je belandt vanzelf in het muziek-chatkanaal. Voor meer informatie en uitleg hierover kun je altijd iemand uit de crew aanspreken, of mij even mailen: vork@fokzine.net.
Naast luistersessie's kun je hier uiteraard ook gewoon chatten
Of zie de mooie IRC FAQ!
Hoevaak wordt er welniet zo'n luistersessie gehouden?
Meestal gebeurd dit een maal per week. In de meetsen gevallen op maandagavond rond een uurtje of 21:00. Uiteraard ben je vrij als je zelf een beter voorstel hebt wat betreft dag en tijd om dat dan ook voor te stellen.
En hoeveel mensen doen er dan ongeveer aan mee?
Dat hangt van de opkomst af uiteraard. Een groepje van tussen de 4 en 8 man/vrouw is dit meestal wel. We hopen in iedergeval niet dat de groep veel groter of kleiner zal zijn omdat je dan niet echt lekker kunt communiceren. Er zit verder geen limiet aan het aantal deelnemers aan zo'n sessie.
Watvoor muziek luistersessie'en jullie eigenlijk doorgaans?
Verschillend. Meestal gaat het toch wel om albums die veel mensen hebben, zogeheten 'klassiekers', Qua stijl verschilt dat natuurlijk heel erg. Het is niet zo dat er alleenmaar metal o.i.d. geluisterd wordt, een beetje afwisseling is wel zo leuk. Nogmaals, schroom niet. Als je een goed voorstel hebt kun je die altijd voorleggen in dit topic.
En als ik er nou nogsteeds niets van begrijp, waar kan ik dan terecht?
In dit topic (alweer?, jah alweer.) Er zijn vast mensen die je het een en ander meer uit kunnen leggen. Doen ze dat niet, dan kun je evt. een mailtje sturen naar Vork: vork@fokzine.net.
--=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-
quote:Heb je denk ik ook wel weer gelijk in ja..
Op maandag 19 mei 2003 14:50 schreef Litpho het volgende:[..]
Volgens mij bloedt het dan ook minder snel dood. Elke week een luistersessie wordt al gauw teveel een "verplichting", denk ik.
quote:Ja, als je 'n snelle server hebt kan dat idd, maar met mijn @home verbindinkje
Op maandag 19 mei 2003 15:01 schreef NordC0re het volgende:
Anders richt je gewoon ff een Winamp server op en laat je iedereen luisteren op jouw server, jij de dj en iedereen luistert, makkelijker kan het niet.
Misschien kunnen we eens wat klassiekers doen, zoals Sgt. Peppers, VU&Nico of Wish You Were Here.
quote:Ik ben mede-eigenaar van een bedrijf met een grote webserver (meer daarvoor is te vinden op http://www.downloaden.com)...
Op maandag 19 mei 2003 16:27 schreef menjo het volgende:
Zo'n winamp server hadden we al eens bedacht, probleem is dat niemand zo'n snelle server heeft staan dat je met ongeveer 8 mensen op cd kwaliteit kan luisteren. Bovendien is het eventueel verspreiden van de muziek niet echt een enorm probleem.
quote:Yup, idd.. Die albums heeft iedereen, en zijn zeker de moeite waard voor een luistersessie
Op maandag 19 mei 2003 16:27 schreef menjo het volgende:
Misschien kunnen we eens wat klassiekers doen, zoals Sgt. Peppers, VU&Nico of Wish You Were Here.
quote:Ik heb ze niet, maar het hele idee vind ik wel erg leuk.
Op maandag 19 mei 2003 16:33 schreef webfreak het volgende:[..]
Yup, idd.. Die albums heeft iedereen, en zijn zeker de moeite waard voor een luistersessie
![]()
*bookmarkt topic*
Maar wordt er eerst een datum geprikt, dan materiaal 'gereed' (cd's kopen/dl) gemaakt of iets in die richting?
quote:Normalerwijs wordt er eerst een datum geprikt (tot nu toe ging dat altijd heeeel langzaam, maar daar gaan we maar es verandering inbrengen
Op maandag 19 mei 2003 16:37 schreef CosmoKramer het volgende:[..]
Ik heb ze niet, maar het hele idee vind ik wel erg leuk.
*bookmarkt topic*
Maar wordt er eerst een datum geprikt, dan materiaal 'gereed' (cd's kopen/dl) gemaakt of iets in die richting?
Als je de CD hebt, is dat mooi, heb je 'm niet, kun je 'm voor deze gelegenheid wel ergens downloaden natuurlijk...
quote:Nou, ik ben benieuwd. Prikken wat mij betreft!
Op maandag 19 mei 2003 16:40 schreef webfreak het volgende:[..]
Normalerwijs wordt er eerst een datum geprikt (tot nu toe ging dat altijd heeeel langzaam, maar daar gaan we maar es verandering inbrengen
), en vervolgens, als de datum is geprikt, wordt 't bekend gemaakt in een stickytopic, zodat iedereen 't dus ziet...
Als je de CD hebt, is dat mooi, heb je 'm niet, kun je 'm voor deze gelegenheid wel ergens downloaden natuurlijk...
quote:I Agree..
Op maandag 19 mei 2003 20:11 schreef CosmoKramer het volgende:
Nou, ik ben benieuwd. Prikken wat mij betreft!.
Als mensen nou es met wat suggesties kwamen voor een album...
Dan selecteren we daar iets uit..
Ikzelf ga, net zoals menjo, voor een klassieker, en dan gaat mijn voorkeur uit naar iets van Pink Floyd
quote:De zondag lijkt mij een uitermate goede dag om te gezellig met z'n allen te gaan luisteren.
Op maandag 19 mei 2003 20:11 schreef CosmoKramer het volgende:[..]
Nou, ik ben benieuwd. Prikken wat mij betreft!
.
quote:Jah, goed idee!
Op maandag 19 mei 2003 20:15 schreef MuadDib het volgende:[..]
De zondag lijkt mij een uitermate goede dag om te gezellig met z'n allen te gaan luisteren.
Mijn (ik zeg zomaar even wat) tips:
Nirvana
Cranberries
DJ Shadow
Apocaliptica
Herbie Hancock
Lamb
Morcheeba
quote:Ik vind Piper at The Gates of Dawn een goede.
Op maandag 19 mei 2003 20:20 schreef PogueMahone het volgende:
Aaah Pink Floyd goed ideealleen niet dark side of the moon, die heb ik niet
quote:* PogueMahone sluit zich hierbij aan
Op maandag 19 mei 2003 20:31 schreef Seborik het volgende:[..]
Ik vind Piper at The Gates of Dawn een goede.
ken King Crimson ook al niet
quote:Welke had je in gedachten?
Op maandag 19 mei 2003 20:35 schreef MuadDib het volgende:
* MuadDib wil ook wel eens een King Crimson sessie
quote:Larks' Tongues in Aspic lijkt me wel geschikt, daar valt genoeg over te blaten tijdens het luisteren...
Op maandag 19 mei 2003 21:15 schreef Seborik het volgende:[..]
Welke had je in gedachten?
Of Bonnie 'prince' Billy met I see a darkness.
Zat 'm net te luisteren, en toch wel geschikt voor een luistersessie dacht ik
Anyway, er moet weer es wat vaart in... Heeft iemand er bezwaar tegen als ik een poll neerzet met daarin alle genoemde albums in dit topic? Dan kiezen we daar eentje uit
Poll: Luistersessie: Welk album kies jij?
Ik zie dat de tussenstand voorlopig niet werkt, die kun je dus HIER bekijken
De meeste antwoorden staan ertussen als 't goed is..
[Dit bericht is gewijzigd door webfreak op 22-05-2003 10:53]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |