Super, dankjewelquote:Op dinsdag 5 juni 2012 20:50 schreef Hallmark het volgende:
Ja hoor, en dat kon altijd al:
http://blog.iusmentis.com(...)n-geen-zichttermijn/
Maar bol.com maakt die termijn wat langer.
Bol.com schaft verzendkosten afquote:Op dinsdag 5 juni 2012 20:52 schreef pipdebeer het volgende:
[..]
Super, dankjewel
Ik wou het even heel erg zeker weten, omdat ik 400 euro niet niks vind.
Slotjes dan maar!
Nee, dat zijn ze niet. Lees even de voorwaarden voordat je iets roeptquote:Op dinsdag 5 juni 2012 20:54 schreef Hallmark het volgende:
Verzendkosten terug zijn voor jouw rekening, als ik het goed begrepen heb. Altijd terugsturen met verzekering, en track&trace. Wat je altijd kunt doen, is er drie of vier bestellen, en dan de beste houden.
Overigens, ik vind bol.com prijzig met hun electronica. Check altijd eerst de tweakers.net pricewatch.
Ik heb geen idee hoe bol.com omgaat met retourgenomen producten, maar ze kunnen niet een open/gebruikt exemplaar niet als nieuw verkopen. Wellicht sturen ze dat terug naar de leverancier of naar een opkoper.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 20:58 schreef CantFazeMe het volgende:
Maar dan heb je ook de kans dat je dezelfde camera krijgt die een ander heeft open gemaakt en gebruikt. En als "nieuw" verkocht.
Of heb ik het verkeerd?
Media Markt doet het regelmatig.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe bol.com omgaat met retourgenomen producten, maar ze kunnen niet een open/gebruikt exemplaar niet als nieuw verkopen. Wellicht sturen ze dat terug naar de leverancier of naar een opkoper.
Zou niet meer mogen, maar het gebeurd inderdaad nog wel eens.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:05 schreef RolStaart-Beer het volgende:
[..]
Media Markt doet het regelmatig.
Niemand weet het toch? Dan wat deert het?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe bol.com omgaat met retourgenomen producten, maar ze kunnen niet een open/gebruikt exemplaar niet als nieuw verkopen. Wellicht sturen ze dat terug naar de leverancier of naar een opkoper.
Bij de meeste elektronica producten krijg je de verpakking niet fatsoenlijk open, dus bol.com kan dat niet zomaar weer als nieuw verkopen als ze die producten weer retour krijgen.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:14 schreef CantFazeMe het volgende:
[..]
Niemand weet het toch? Dan wat deert het?
Zal mij niks verbazen als bol ook op deze manier handelt.
Volgens de juristen wel.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:45 schreef Luxuria het volgende:
Volgens mij mag je het helemaal niet gebruiken.
quote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:45 schreef Luxuria het volgende:
Volgens mij mag je het helemaal niet gebruiken.
Ik denk dat ze gewoon bedoelen dat je nu 30 dagen hebt om het terug te sturen (ongebruikt, mocht je je bedacht hebben o.i.d.), in plaats van het aantal dagen wat eerst het geval was.
quote:Artikel 6 - Herroepingsrecht bij levering van producten
Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 30 (dertig) dagen. Deze termijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
Denkfout is dat je het een zichttermijn noemt, het is geen zichttermijn maar een uitprobeertermijn. Producten uitpakken en uitproberen (tot op zekere hoogte) is dan ook geen enkel probleem.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:36 schreef Snoepje5 het volgende:
Ieder product dat bij welke (web)winkel dan ook geretourneerd wordt binnen de zichttermijn, bij bol.com geval 30 dagen, zal deze (web)winkel opnieuw verkopen.
Er zit een reden achter waarom deze producten in originele staat retour moeten. Anders kan de ondernemer het namelijk niet opnieuw verkopen. Een ondernemer kan dit product niet terug geven aan zijn leverancier omdat een leverancier in beginsel geen retouren accepteert, slechts garantie defecten. Mede om die reden zal een (web)winkel ook retouren opnieuw verkopen.
Je doet er verstandig aan om te informeren in hoeverre de (web)winkel vind dat jij de camera mag proberen.
Een zichttermijn is de termijn waarin je een product mag retourneren. De wet geeft aan dat je het in deze periode mag uitproberen.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:38 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Denkfout is dat je het een zichttermijn noemt, het is geen zichttermijn maar een uitprobeertermijn. Producten uitpakken en uitproberen (tot op zekere hoogte) is dan ook geen enkel probleem.
Jij hebt over een zichttermijn en dat het product in originele staat retour moet. Dat is dus niet juist, je mag het product uitpakken en uitproberen. Dat begrip wat je eraan geeft is dus behoorlijk relevant.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:40 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Een zichttermijn is de termijn waarin je een product mag retourneren. De wet geeft aan dat je het in deze periode mag uitproberen.
Het is maar net welk begrip je er aan wilt geven..
Hoe wil jij in een winkel testen hoe de camera presteert onder weinig licht, of juist met veel licht? Thuis kun je op je gemak alle functies van een camera uittesten en de kwaliteit van de foto's goed beoordelen.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:43 schreef Snoepje5 het volgende:
Daarnaast zou ik gewoon naar een winkel gaan als je een dure camera wilt kopen.
Test je camera daar lekker uit, heb je alle tijd en kun je er zonder zorgen alles mee doen.
Dat is wel juist. Ieder product moet in originele staat retour. Als jij een trui bij Zalando koopt moet deze in originele staat retour. Zalando geeft je een xx dagen zichttermijn. Dat jij de trui aan doet om te proberen is geen probleem.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:43 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Jij hebt over een zichttermijn en dat het product in originele staat retour moet. Dat is dus niet juist, je mag het product uitpakken en uitproberen. Dat begrip wat je eraan geeft is dus behoorlijk relevant.
Als je zo'n pietje precies bent doe je er beter aan naar een professionele winkel te gaan ipv een webwinkel als bol.com waar ze geen verstand van producten hebben.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:45 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Hoe wil jij in een winkel testen hoe de camera presteert onder weinig licht, of juist met veel licht? Thuis kun je op je gemak alle functies van een camera uittesten en de kwaliteit van de foto's goed beoordelen.
Precies. ''Vroegah'' was er alleen sprake van zichttermijn, maar velen hebben er uitprobeertermijn van gemaakt, zodat de consument zich meer op zijn gemak voelt bij het kopen van iets en een keuze kunnen maken op basis daarvan.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:49 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Dat is wel juist. Ieder product moet in originele staat retour. Als jij een trui bij Zalando koopt moet deze in originele staat retour. Zalando geeft je een xx dagen zichttermijn. Dat jij de trui aan doet om te proberen is geen probleem.
Als jij een camera koopt en deze uitpakt, waarna je beslist hem te retourneren en de camera weer correct in de verpakking terug stopt, kun je het gewoon retourneren. Je hebt het kunnen uitproberen, 'de uitprobeertermijn' (is dat overigens hoe bol.com het in hun reclame nu verwoord?) en dat is tevens een 'zichttermijn' een 'retourtermijn' een 'ruiltermijn' whatever je het voor woord wilt geven.
Nee, de koop op afstand regel is nooit een zichttermijn geweest. Dit staat los van de winkeliers, het is gewoon bij wet geregeld.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 23:13 schreef pipdebeer het volgende:
[..]
Precies. ''Vroegah'' was er alleen sprake van zichttermijn, maar velen hebben er uitprobeertermijn van gemaakt, zodat de consument zich meer op zijn gemak voelt bij het kopen van iets en een keuze kunnen maken op basis daarvan.
DusjaBedankt allemaal!
Dan ben ik wel benieuwd naar jou definitie van zichttermijn en van uitprobeertermijn.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 23:14 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nee, de koop op afstand regel is nooit een zichttermijn geweest. Dit staat los van de winkeliers, het is gewoon bij wet geregeld.
Bronquote:De zichttermijn of bedenktijd is de termijn waarbinnen een consument een product of dienst dat op afstand is gekocht kan beoordelen en retourneren indien het product of de dienst niet aan de verwachtingen voldoent. Er geldt een wettelijke termijn van 7 werkdagen waarbinnen de zichttermijn actief is.
Bronquote:Een bedenktijd noemen we ook wel een zichttermijn of een bedenktermijn.
Kan jij een boek netjes houden? Dus zonder lelijke vouwen erin? Meestal niet. Dus in dat geval kan je het niet terug sturen. Indien het boek er nog goed uitziet zou je het zonder problemen moeten kunnen terug sturen. Ik kan in de (algemene) voorwaarden geen afwijkende regels mbt boeken.quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:02 schreef Luxuria het volgende:
Ik heb ook nog een vraag hierover.
Geldt die 30 dagen bedenktijd voor alle producten, dus ook voor boeken?
Dat is toch een beetje vreemd of niet? Dan kun je het boek lezen en dan weer terugsturen.
Ik weet niet wat jij allemaal met jouw boeken uitspookt...quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:04 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Kan jij een boek netjes houden? Dus zonder lelijke vouwen erin? Meestal niet.
Bij de meeste boeken krijg je van die vouwen in de zijkant als je vaak genoeg omslaat, wellicht dat dat bij een hardcover boek wat minder van toepassing is, maar anders zal je die zeker zien.quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:12 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Ik weet niet wat jij allemaal met jouw boeken uitspookt...
Daar staat niets over in de voorwaarden.quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:26 schreef Snoepje5 het volgende:
Volgens mij heb je met boeken vaak genoeg dat er zo'n gesealde verpakking omheen zit.
Op de achterkant staat vaak een samenvatting oid van het boek. Ik zou zeggen, gesealde verpakking van het boek af, niet in aanmerking voor een retour.
Je hoeft geen reden op te geven om iets te retourneren, dus dat maakt verder niet uit.quote:Hoe wil je immers een boek 'uitproberen'? Je kan moeilijk het hele boek gaan lezen en dan na 25 dagen zeggen, wanneer je het boek uit hebt, tja, ik vond de verhaallijn toch niet zo goed, ik wil het graag retourneren.
Daarom, je kunt het boek dus gewoon lezen en dan na 3 weken terugsturen, wel gek.quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:26 schreef Snoepje5 het volgende:
Volgens mij heb je met boeken vaak genoeg dat er zo'n gesealde verpakking omheen zit.
Op de achterkant staat vaak een samenvatting oid van het boek. Ik zou zeggen, gesealde verpakking van het boek af, niet in aanmerking voor een retour.
Hoe wil je immers een boek 'uitproberen'? Je kan moeilijk het hele boek gaan lezen en dan na 25 dagen zeggen, wanneer je het boek uit hebt, tja, ik vond de verhaallijn toch niet zo goed, ik wil het graag retourneren.
Leuk bedacht maar dat is een inperking van de Wet Koa en dat mag niet.quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:26 schreef Snoepje5 het volgende:
Op de achterkant staat vaak een samenvatting oid van het boek. Ik zou zeggen, gesealde verpakking van het boek af, niet in aanmerking voor een retour.
Nouja, als rechter zou ik me afvragen in hoeverre is het nodig om een boek te lezen om te beslissen of je deze wilt houden of niet. Is een samenvatting van het boek bijvoorbeeld voldoende of moet je het recht hebben om een aantal pagina's te lezen om je besluit te maken?quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Leuk bedacht maar dat is een inperking van de Wet Koa en dat mag niet.
Dat vind ik persoonlijk helemaal laag gedrag. Wel de expertise van iemand verwachten, maar er niet voor willen betalen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:35 schreef dralion13 het volgende:
Ik zou als ik jou was sowieso bij een fotozaak langsgaan, die kunnen je goed voorlichten en je kan de camera direct proberen. Als ie daar een stuk duurder is kan je hem altijd nog bij bol.com bestellen
Die afweging zal een rechter nooit maken aangezien de klant het recht heeft om het product zonder opgaaf van reden kan terug sturen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:33 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Nouja, als rechter zou ik me afvragen in hoeverre is het nodig om een boek te lezen om te beslissen of je deze wilt houden of niet. Is een samenvatting van het boek bijvoorbeeld voldoende of moet je het recht hebben om een aantal pagina's te lezen om je besluit te maken?
Ik zou eerlijk zeggen, het is niet nodig om de seal van het boek te halen om te beslissen of je deze wilt houden of niet.
Wat heeft het feit dat er geen opgaaf van reden verstrekt hoeft te worden te maken met het verbreken van een seal?quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:36 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Die afweging zal een rechter nooit maken aangezien de klant het recht heeft om het product zonder opgaaf van reden kan terug sturen.
De rechter kan en zal in zo'n geval (van het boek) toetsen in hoeverre het redelijk is dat de consument het product (boek) uitpakt (seal verwijderen) om te beoordelen of hij het product wenst te behouden.quote:Tijdens deze termijn zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden.
Zoals r_one net zei, het verbreken van een seal kan geen reden zijn om een retour te weigeren. Simpelweg omdat de consument in zijn recht staat om die seal te verwijderen.quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:37 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Wat heeft het feit dat er geen opgaaf van reden verstrekt hoeft te worden te maken met het verbreken van een seal?
De rechter zal wel degelijk toetsen in hoeverre het redelijk is dat een seal verwijderd wordt om te besluiten of je het product wilt houden of niet.
Wel wanneer het verbreken van een seal geen toegevoegde waarde kan bieden aan de beslissing of je het product wilt behouden of niet.quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:40 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Zoals r_one net zei, het verbreken van een seal kan geen reden zijn om een retour te weigeren. Simpelweg omdat de consument in zijn recht staat om die seal te verwijderen.
Dat kan best nodig zijn.quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:33 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Nouja, als rechter zou ik me afvragen in hoeverre is het nodig om een boek te lezen om te beslissen of je deze wilt houden of niet. Is een samenvatting van het boek bijvoorbeeld voldoende of moet je het recht hebben om een aantal pagina's te lezen om je besluit te maken?
Ik zou eerlijk zeggen, het is niet nodig om de seal van het boek te halen om te beslissen of je deze wilt houden of niet.
Daar wil ik wel een bron voor zien.quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:41 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Wel wanneer het verbreken van een seal geen toegevoegde waarde kan bieden aan de beslissing of je het product wilt behouden of niet.
In dat geval denk ik inderdaad dat je een goed argument hebt bij de rechter.quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:43 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Dat kan best nodig zijn.
Ik lees af en toe een boek en pas geleden had ik een boek in de winkel gekocht die me leuk leek aan de hand van de samenvatting. Echter toen ik er thuis aan begon, vond ik het totaal niet prettig lezen en niet fijn geschreven. Ik ben dan ook niet verder gekomen dan het eerste hoofdstuk.
Theoretisch zou je de klant de kosten van een nieuwe seal in rekening kunnen brengen. Maar dat gaat om een paar cent en om daar nou moeilijk over te doen...quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:41 schreef Snoepje5 het volgende:
[..]
Wel wanneer het verbreken van een seal geen toegevoegde waarde kan bieden aan de beslissing of je het product wilt behouden of niet.
Das waar, maar als het budget een groot probleem is, is het een optie. Zelf koop ik ook liever dat soort aparatuur (mijn camera, telescoop verrekijker) liever dicht bij huis, stuk makkelijker met garantiekweties.quote:Op donderdag 7 juni 2012 23:35 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat vind ik persoonlijk helemaal laag gedrag. Wel de expertise van iemand verwachten, maar er niet voor willen betalen.
Dafuq? Wat moet je met 4 camera's bestellen om vervolgens 3 terug te sturen? Ik snap de logica niet.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 20:54 schreef Hallmark het volgende:
Verzendkosten terug zijn voor jouw rekening, als ik het goed begrepen heb. Altijd terugsturen met verzekering, en track&trace. Wat je altijd kunt doen, is er drie of vier bestellen, en dan de beste houden.
Overigens, ik vind bol.com prijzig met hun electronica. Check altijd eerst de tweakers.net pricewatch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |