SPOILER: Lopers & targetsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Persoonlijke Records:Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Trainingschema's en infoOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Interval inspiratieOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Wedstrijden en evenementenOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: ToolsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: HardloopwinkelsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Looptechniek & methodesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: Must read: Christopher McDougall - Born to RunOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Vorige delen
Topicchain
Deze OP en instructies voor nieuw topic:
http://wiki.fok.nl/index.php/OP/Amateurhardlopers
Hier een idee om met elkaar een wedstrijd te lopen in plaats van tegen elkaar
Met een Fok! Team meedoen aan een estafetteloop?
Op zaterdag 7 juli 2012 wordt in Rotterdam de Rotterdam Ekiden gelopen. ( www.rotterdamekiden.nl ) Een leuke gelegenheid om eens de mensen die je online aanmoedigt in levende lijve aan te moedigen. Ook is er na de loop een buffet en een BBQ (die we zelf kunnen meenemen en kosten dus voor eigen rekening), dus gezelligheid achteraf is ook goed mogelijk. De kosten zijn 45 euro per team met nog extra kosten voor 2 chips (totaal 4 euro), dus ongeveer 8 euro per persoon. Het buffet erna kost 14 euro per persoon. De wedstrijd begint om 12 uur en zal toch wel het grootste deel van de middag duren.Heb je interesse, stuur mij (MaleDuck) dan een pm met daarin je voorkeur qua afstand en of je daarna zou willen eten. Dan zal ik ergens eind juni een inventarisatie maken of we als Fok! een team (of meerdere teams) kunnen afvaardigen.quote:Een EKIDEN is een Japanse estafetteloop. Eki betekent "plaats" en Den staat voor "bezorgen". In vroegere tijden werden in Japan namelijk belangrijke documenten door diverse lopers vliegensvlug van de ene naar de andere plaats gebracht. Het sportieve evenement EKIDEN is op deze klassieke koeriersdienst gebaseerd. Het pakket documenten wordt gesymboliseerd door een sjerp, de Tasuki.
Zes personen vormen samen een team waarbij elk teamlid een eigen afstand loopt. De afstanden zijn in startvolgorde; 5km- 10km- 5km- 10km- 5km- 7,195km.In totaal wordt dus 42,195 km afgelegd, een echte "MARATHON" afstand.
Deelnemen aan een "EKIDEN" is niet alleen sport bedrijven, maar ook een paar uur gezellig in de buitenlucht met mede sporters en/of vrienden genieten.
Dit is ook in het topic: Hardlopen voor beginners in LIF gepost.
Vanuit het topic in LIF hebben: Viking84, Guppyfriend, DJMO, xzaz, GotC (ovb), mosselmossel, Yuki (ovb), ikzelf. Dus we hebben er nu 8, dus zouden er nog 4 kunnen gebruiken, om 2 teams te kunnen maken.
[ Bericht 0% gewijzigd door MaleDuck op 05-06-2012 09:53:52 ]<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>![]()
Binnenkort de 10km wedstrijdloop, doel is liefst onder de 42.30. Bij training had ik zondag een tijd van 42:59. Lijkt me dat de doelstelling wel gehaald kan worden aangezien ik nog veters moest strikken onderweg plus het zijn allemaal rechte stukken
Tijdens de training gemiddeld 14 km/h. Moet dus 15km/h worden binnen 3 week.Bodybuilding #1
Hardlopen #2![]()
Lijkt me wel haalbaar ja, in een wedstrijd loop ik altijd flink sneller dan ik verwacht had, misschien wel dat je onder de 42 kan duikenquote:Op dinsdag 5 juni 2012 08:46 schreef Kerol het volgende:
Binnenkort de 10km wedstrijdloop, doel is liefst onder de 42.30. Bij training had ik zondag een tijd van 42:59. Lijkt me dat de doelstelling wel gehaald kan worden aangezien ik nog veters moest strikken onderweg plus het zijn allemaal rechte stukken
Tijdens de training gemiddeld 14 km/h. Moet dus 15km/h worden binnen 3 week.
Ik heb gister op mn training de 10 gelopen in 41:21, doel is rond de 40 minuten te lopen over 2 weken.<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>![]()
Waarom staan mijn 2011-doelen nog in de OP terwijl in de fokwiki (zie link in OP) dat wel al is bijgewerkt?
![]()
![]()
De wiki wordt niet meer gebruikt sinds de "open-nieuw-deel"-knop automatisch de vorige OP meeneemt...quote:Op dinsdag 5 juni 2012 09:17 schreef knnth het volgende:
Waarom staan mijn 2011-doelen nog in de OP terwijl in de fokwiki (zie link in OP) dat wel al is bijgewerkt?
F means you're fucked![]()
Done... en mijn eigen doelstelling op de 10 km aangepast (van <42:00 naar <40:00, omdat ik gister al 41:21 liep...quote:Op dinsdag 5 juni 2012 09:17 schreef knnth het volgende:
[ Bericht 7% gewijzigd door MaleDuck op 05-06-2012 09:54:31 ]<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>![]()
Laat ik me hier ook maar eens melden. Ik was de afgelopen tijd alweer wat aan het hardlopen, maar sinds de halve marathon hier in Leeuwarden afgelopen zondag heb ik de hardloopkoorts weer helemaal te pakken en heb ik besloten ook maar wat doelen te stellen. Het gebrek aan doelen was naast studiedrukte namelijk de voornaamste reden dat vorig jaar besloot de sportschool in te duiken na een periode fanatiek lopen.
Ik wil me eerst richten op de 10k, dit jaar naar < 40:00 en volgende jaar als dezelfde loopwedstrijd in Leeuwarden gehouden wordt naar < 38:00. Misschien iets te ambitieus, maar daar komen we vanzelf achter. Vorig jaar liep ik na enkele weekjes trainen 10k in ongeveer 42:30, dus de doelen zijn in ieder geval niet volledige uit de lucht gegrepen.Doe haastig als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt
www.hattrick.org - FC Bifröst (1011663)
Fokhattrick.org!![]()
Vanochtend maar vroeg gelopen, want moest toch m'n fiets wegbregen voor onderhoud en daarna rondje terug naar huis gerend.
Maar zonder ontbijt (rustig) rennen blijft toch wel lastig, merk dat ik dan zelden lekker in m'n ritme kom eigenlijk. Moet nog wel beetje wennen aan m'n schoenen ook, voel m'n kuiten telkens wat. En heel licht m'n knie, dus maar even wat kortere rondjes tot een half uur / drie kwartier of zo in de opbouw voorlopig.
Jack does it in real time...![]()
ik had dit zelf kunnen schrijven..... ik weet niet precies hoe jij het hebt DeeBee maar ik loop dan altijd onrustigquote:Op dinsdag 5 juni 2012 10:52 schreef DeeBee het volgende:
Maar zonder ontbijt (rustig) rennen blijft toch wel lastig, merk dat ik dan zelden lekker in m'n ritme kom eigenlijk.'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'![]()
Als ik loop zonder te ontbijten heb ik heel slappe/krachtloze benen en sneller duizelig. Loop aan het einde van de dag toch lekkerder.I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!![]()
Heb jij trouwens trainingsrondjes die helemaal vlak zijn? Of is echt alles heuvelachtig bij jou in de buurt?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 10:53 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
ik had dit zelf kunnen schrijven..... ik weet niet precies hoe jij het hebt DeeBee maar ik loop dan altijd onrustig
* knnth verbijt zich nog steeds over de prachtige foto's![]()
![]()
Heb ik geen last van, ik loop heerlijk op een bak koffie en een appel+banaan. Mits de avond ervoor goed veel gegeten. Wel lekker stevig ontbijten na een duurloopje.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:04 schreef pietkanarie het volgende:
Als ik loop zonder te ontbijten heb ik heel slappe/krachtloze benen en sneller duizelig. Loop aan het einde van de dag toch lekkerder.
Hallo allemaal trouwens, loop de 10k niet onder de 40' zoals sommigen hier, maar laatst in 53' (in de hitte). Ga er hard voor trainen, om dat omlaag te krijgen.Feyenoord!!! * Barça![]()
Koffie! Ik zie ook altijd tweets van Butter langskomen waar hij eerst een kopje koffie neemt en dan een duurloop gaat doen. Als ik dat doe mag ik na tien minuten de bosjes opzoeken![]()
![]()
Best wel goed om te doen die ontbijtloopjes. Rustig opbouwen(begin met 10-15 minuten ofzo) en dat stimuleert je vetverbrandingsmechanisme. In het begin had ik ook nog wel eens last van zwak/duizelig voelen, maar nu loop ik makkelijk 45 minuten op rustig tempo (70% max hartslag) op een glas water... Langer nog niet geprobeerd..![]()
22:44 op de 5km nu, dat is ten opzichte van 2 weken geleden weer ruim een minuut eraf![]()
nog anderhalf minuut te gaan en dan loop ik op de tijd van mn pr!![]()
21:58 hier op de 5 km vanavond. Ik had vrijdag voor 't eerst in een maand of 2 weer gelopen en vanavond voor de 2e keer weer, maar het ging nog niet geheel pijnloos vanavond.
Deze zomer maar eens een echt PR neerzetten want ik kan me herinneren dat ik 'm wel eens onder de 20 minuten heb gelopen, maar de exacte tijd nooit echt onthouden helaas.![]()
's Ochtends lopen is voor mij sowieso een drama, maar als ik ga dan eet ik van tevoren niets. Hooguit neem ik een kop thee met een schep suiker. Overigens loop ik 's avonds liever ook op een lege maag, ook als dat betekent dat ik pas tegen 22:30 uur een bord warm eten voor mijn neus heb.![]()
25 hier en ik had als maximum 198 en gemiddeld 190 vandaag tijdens de 5Kquote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:53 schreef xzaz het volgende:
[..]
24:p
Hier mijn geweldige Intervaltraining: http://connect.garmin.com/activity/185983117![]()
![]()
Doe mij zo'n lichaam. Maar ik functioneer sowieso niet op weinig eten. Dan is de concentratiequote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:23 schreef Bonobo11 het volgende:
[..]
Heb ik geen last van, ik loop heerlijk op een bak koffie en een appel+banaan. Mits de avond ervoor goed veel gegeten. Wel lekker stevig ontbijten na een duurloopje.
Hallo allemaal trouwens, loop de 10k niet onder de 40' zoals sommigen hier, maar laatst in 53' (in de hitte). Ga er hard voor trainen, om dat omlaag te krijgen.
slecht, het tempo laag en ik voel me dan heel afwezig. Ga ik eten en drinken dan is het weer goed. Heel onhandig, vooral als er niet zoveel gelegenheid is om te eten (weinig pauze). Dat is even offtopic...
I believe i can fly!
Altijd baas boven baasquote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:55 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
25 hier en ik had als maximum 198 en gemiddeld 190 vandaag tijdens de 5K![]()
![]()
Neuh, heb gewoon een bizar hoge hartslag tijdens het sporten. 175 is voor mij relaxed joggen, het begint boven de 190 pas pijn te doen en in eindsprinten wil ik nog wel eens boven de 205 halenquote:![]()
![]()
I know..quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:01 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Een hoge hartslag is niet perse beter...Efficiëntie is het sleutelwoord.
![]()
Vanochtend HRrust van 54 ... dat lag een jaar geleden op 59-60.
Maandagavond uur na de training op bed gaan liggen, binnen een minuut daalde mijn hartslag van 80 naar 57.![]()
Je loopt gemiddeld 1'36" per 400m, dat is behoorlijk hard, zeker gezien de korte pauzes. Deze training zou ik niet zo vaak doen als ik jou was. Beter loop je ze rond de 1'50" (uitgaande van een 5k-tijd in 23'), dan kan je de training wel iedere week doen. Wil je ze wel zo snel lopen neem dan wat meer rust tussendoor (denk aan 2 minuten of langer) en doe de training vooral niet te vaak.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:53 schreef xzaz het volgende:
Hier mijn geweldige Intervaltraining: http://connect.garmin.com/activity/185983117
En in alle gevallen: probeer ze even snel te lopen. Dus niet van 1'26" via 1'33" naar 1'42"![]()
![]()
Mijn HRMax is 186. Rusthartslag is 42. LSD probeer ik rond 142 te lopen. Dat is 70% van het potentieel tussen HR rust en HRMax (Karvonen!). In een wedstrijd loop ik echter 170+, ongeveer 90%.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:01 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Een hoge hartslag is niet perse beter...
Het leuke van Karvonen tov percentages van je HRMax is trouwens dat je het trainingseffect heel goed ziet, namelijk de lager wordende rusthartslag.
Voor de volledigheid: 70% volgens Karvonen is dus: HRRust + 0.70*(HRMax - HRRust)
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2012 15:37:21 ]![]()
Je hebt gelijk (ik merk het aan me poten), had wat rustiger aan moeten doen dan kan het stabiel lopen ook wat beter. De pauzes helpen daar alleen al bij. Het is voor mij ook allemaal nieuw maar dat weet je wel van Tweakers.quote:Op woensdag 6 juni 2012 15:09 schreef knnth het volgende:
[..]
Je loopt gemiddeld 1'36" per 400m, dat is behoorlijk hard, zeker gezien de korte pauzes. Deze training zou ik niet zo vaak doen als ik jou was. Beter loop je ze rond de 1'50" (uitgaande van een 5k-tijd in 23'), dan kan je de training wel iedere week doen. Wil je ze wel zo snel lopen neem dan wat meer rust tussendoor (denk aan 2 minuten of langer) en doe de training vooral niet te vaak.
En in alle gevallen: probeer ze even snel te lopen. Dus niet van 1'26" via 1'33" naar 1'42"
Bedankt voor de feedback.![]()
Mijn eerste 400m-intervaltraining (dik drie jaar geleden) ging trouwens identiek aan de jouwe
Ach, je moet alles een keer gedaan en verprutst hebben![]()
![]()
Vraagje, ik ben bezig met de 10km van Renate.
Ik heb op de 24ste juni een hardloopwedstrijd waar ik graag aan mee wil gaan doen, alleen als ik nu om de dag een training loop, dan valt mijn laatste training op de 24ste..
Kan ik het toch doen? Toch die wedstrijd lopen? Of wordt het dan een blamage?
Ik wil zo graag dan lopen, met veel familieleden en vrienden de 10km...
![]()
Ik denk dat je moet kiezen wat je belangrijker vindt: je trainingsschema of je wedstrijd. Normaal gesproken zou je de week voor een wedstrijd niet meer zoveel moeten doen (tenzij je enorm goed getraind bent).
Je kan ook proberen de wedstrijd als training te lopen, dan kan je doortrainen. Maar dan is de consequentie wel dat je niet voor een snelle tijd moet gaan.![]()
Of dat een beetje nuttig was.quote:Op donderdag 7 juni 2012 22:59 schreef knnth het volgende:
Yup, in combinatie met een maximaaltest. Wat wil je weten?![]()
Hoi, ik loop veel hard voor mijn marathontraining en ik merk dat ik mijn voeding e.d. beter moet regelen. Ik moet vaak kakken tijdens het lopen... Daarnaast ga ik vaak te laat lopen en slaap dan niet goed. Ik wil nu proberen 's middags te lopen maar twijfel dan een beetje wanneer en wat te eten. Misschien kunnen jullie me helpen bij de volgende aanvangstijden:
Half 4: Ik eet om een uur of 1 meestal. 4 broodjes met jam eet ik dan of iets anders zoets Ik loop dan ongeveer 2 uur (duurloop).
Half 6: Ik wil na werk voor het avondeten lopen. Ik loop dan een uur (interval). Ik vermoed dat ik wel om een uur of 3 wat moet eten en voldoende moet drinken uiteraard?
Bedankt voor jullie advies!![]()
Vond ik wel. Er werd niets gevonden (hartfilmpje, longtest en nog wat dingen die ik vergeten ben) maar het geeft toch wat meer zekerheid als je een positief trainingsadvies krijgt. Verder nuttige/nutteloze feitjes zoals je precieze lengte, gewicht en vetpercentage.quote:
Daarna een maximaaltest waarmee ik mijn omslagpunt en HRmax te weten kwam, wat handig is als je traint met hartslagzones. Ik kreeg achteraf nog een brief op de post met alle details over mijn hartslagzones.
Destijds was ik ervoor verzekerd dus het kostte me effectief een tientje ofzo.![]()
Hallo Jakees, het plan voor de aanvangstijd van half 4 lijkt me prima, wanneer je toch honger krijgt zou ik de lunch iets naar achteren verschuiven.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:58 schreef jakees het volgende:
Hoi, ik loop veel hard voor mijn marathontraining en ik merk dat ik mijn voeding e.d. beter moet regelen. Ik moet vaak kakken tijdens het lopen... Daarnaast ga ik vaak te laat lopen en slaap dan niet goed. Ik wil nu proberen 's middags te lopen maar twijfel dan een beetje wanneer en wat te eten. Misschien kunnen jullie me helpen bij de volgende aanvangstijden:
Half 4: Ik eet om een uur of 1 meestal. 4 broodjes met jam eet ik dan of iets anders zoets Ik loop dan ongeveer 2 uur (duurloop).
Half 6: Ik wil na werk voor het avondeten lopen. Ik loop dan een uur (interval). Ik vermoed dat ik wel om een uur of 3 wat moet eten en voldoende moet drinken uiteraard?
Bedankt voor jullie advies!
Wat je bij half 6 zegt klopt ook, dan zou ik wel om een uur of 3 wat eten wil je om half 6 niet licht in het hoofd worden van te weinig eten. Voldoende drinken moet natuurlijk altijd.![]()
ok thx, dus niet nodig om een uur van tevoren nog wat te eten. En qua drinken, ik heb wel eens gehoord proberen een half uur voor het lopen niets meer te drinken.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:28 schreef T1992 het volgende:
[..]
Hallo Jakees, het plan voor de aanvangstijd van half 4 lijkt me prima, wanneer je toch honger krijgt zou ik de lunch iets naar achteren verschuiven.
Wat je bij half 6 zegt klopt ook, dan zou ik wel om een uur of 3 wat eten wil je om half 6 niet licht in het hoofd worden van te weinig eten. Voldoende drinken moet natuurlijk altijd.![]()
Nee hoor, niet per se nodig om een uur van tevoren nog wat te eten. Zelf eet ik voor wedstrijden minimaal 2 uur van tevoren niks meer, krijg er anders meestal last van.. Waarschijnlijk is dit ook persoonsgebonden, zou gewoon doen wat voor jou het prettigst aanvoelt.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 14:34 schreef jakees het volgende:
[..]
ok thx, dus niet nodig om een uur van tevoren nog wat te eten. En qua drinken, ik heb wel eens gehoord proberen een half uur voor het lopen niets meer te drinken.
Ik zou zelf ook niet meer al te veel drinken vlak voor een lange duurloop, hooguit een paar slokjes vlak voordat je weg gaat.
Gisteren weer eens een lange rustige duurloop gedaan, 18 km in 1:30. Wil meer duurvermogen krijgen voor mijn volgende 10km wedstrijd, denk dat dit voor mij cruciaal is, wil ik onder de 36 min komen. Met de snelheid zit het wel goed denk ik (laatste tijd veel snelheid-trainingen gedaan en 5km tijd staat nu op 17:29).![]()
Ik loop al een aantal jaren hard, maar de afgelopen 2 maanden heb ik stil gezeten door een blessure aan m'n kuit en enkel. Ik geloof dat ik nu weer helemaal pijnvrij ben. Ik wil graag weer gaan lopen, maar wat voor een schema moet ik hanteren (ivm overbelasting)?
Ik liep voorheen altijd 2x p/week. 1x een uur en 1x 1.5 uur."On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."![]()
Oef, kapot. 41'40" op de 10k en het ging zwaar, heel zwaar. Als je bijna halverwege op de klok bij de finish je 5k-PR ziet staan en je moet nog een rondje weet je dat je iets niet goed doet
Bleek achteraf vrij goed vol te houden: precies een minuut van mijn drie weken oude PR en een vrij goede klassering denk ik.
Nog maar 101 seconden ...![]()
Dat kan je het beste zelf aanvoelen denk ik. Goed luisteren naar de signalen; tijdens maar zeker ook de dag erna: pijn de volgende dag betekent dat de training ervoor teveel was. Hoe heb je de blessures opgelopen? Welke intensiteit heb je je vroegere trainingen gedaan? Van 2x per week zou je geen overbelasting hoeven krijgen zou ik denken, genoeg (teveel) dagen rust om te herstellenquote:Op zondag 10 juni 2012 12:17 schreef yozd het volgende:
Ik loop al een aantal jaren hard, maar de afgelopen 2 maanden heb ik stil gezeten door een blessure aan m'n kuit en enkel. Ik geloof dat ik nu weer helemaal pijnvrij ben. Ik wil graag weer gaan lopen, maar wat voor een schema moet ik hanteren (ivm overbelasting)?
Ik liep voorheen altijd 2x p/week. 1x een uur en 1x 1.5 uur.Netjes! Lekker he als je minuten van je PR aflooptquote:Op zondag 10 juni 2012 13:00 schreef knnth het volgende:
Oef, kapot. 41'40" op de 10k en het ging zwaar, heel zwaar. Als je bijna halverwege op de klok bij de finish je 5k-PR ziet staan en je moet nog een rondje weet je dat je iets niet goed doet
Bleek achteraf vrij goed vol te houden: precies een minuut van mijn drie weken oude PR en een vrij goede klassering denk ik.
Nog maar 101 seconden .... Ik heb gisteren ook met dat winderige weer door de polder en tussen de kassen een nieuw PR op de 10km gelopen. Eigenlijk ging het best goed, maar was naderhand niet helemaal tevreden (zat met 37:30 in mijn hoofd). Startte niet voorin genoeg, veel wind en toch veel alleen gelopen. Het groepje waarmee ik eerst tot km 3 de wind trotseerde (kop over kop) ging te langzaam, maar alleen ging ik niet veel sneller en kostte het veel moeite.
Bij km 6 kwam er iemand met een stuk sneller tempo voorbij en ik moest en zou aanhaken. Dat ging nog best goed... kon toch dat tempo volhouden. Hij sneed bochten af dus ik moest om de zoveel tijd weer een gat dichten van 3-4 meter, maar daar werd mijn motivatie om hem bij te houden juist groter. Aan het einde kon ik m niet bijhouden alleen...
Doorkomst 5km: 19:10 en uiteindelijke tijd 38:06. Dat moet met betere omstandigheden sneller kunnen!![]()
Ik denk dat ik te lang doorgelopen heb met een schoen die "op" was. Had alleen last van mijn linkerbeen. Toen ik met mijn schoenen naar een specialist ging, zei die direct dat mijn linkerschoen totaal geen demping meer had (ik had hem toen niet verteld waar ik last van had).quote:Op zondag 10 juni 2012 14:16 schreef bananablues het volgende:
[..]
Dat kan je het beste zelf aanvoelen denk ik. Goed luisteren naar de signalen; tijdens maar zeker ook de dag erna: pijn de volgende dag betekent dat de training ervoor teveel was. Hoe heb je de blessures opgelopen? Welke intensiteit heb je je vroegere trainingen gedaan? Van 2x per week zou je geen overbelasting hoeven krijgen zou ik denken, genoeg (teveel) dagen rust om te herstellen
Ik heb even gegoogled en ben net begonnen met dit schema: http://www.fysiotherapier(...)twoord-hardlopen.pdf . Het voelt alsof ik weer helemaal overnieuw moet beginnen, maar misschien is dit wel de beste manier.
-edit-
Of is 2 dagen rust teveel als er geen pijn is?
[ Bericht 2% gewijzigd door yozd op 10-06-2012 16:01:13 ]"On a good day, when I run, the voices in my head get quieter until it’s just me, my breath and my feet on the sand (Dexter, E5x09)."![]()
Gisteren ondanks de harde wind mijn PR op de 10K met bijna 3 minuten (!) verbeterd tijdens een loop in MaasdijkEn we hadden meer last dan profijt van de wind
Het was 53:41, en nu is het 50:55 geworden. Ik kom bijna in de buurt van grote-mensen-tijden
Me maar ingeschreven voor 4 mijl van Dam tot Dam. Met enkele collega's lopen die werkelijk waar nooit hardlopen. Vandaag als afsluiter van de week maar rustig 4 mijl gelopen dus. Uitgekomen op 32:52, dus daar zit nog wel wat verbetering in
Eerst nu maar gaan richten op de halve marathon eind augustus![]()
![]()
Het is heel erg persoonlijk. Ik kan zelf prima lopen direct na mijn werk (vaak haal ik dan onderweg wel een banaan of saucijzenbroodje bij de AH) en ook in de ochtenden (heel licht ontbijt, zoals wat yoghurt en/of banaan) kan prima duurlopen doenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 11:58 schreef jakees het volgende:
Bedankt voor jullie advies!Wel probeer ik dan de avond van tevoren wel goed te eten (pasta oid).
Voor de marathon zelf let ik echt goed op mn voeding de week van tevoren en probeer ik iets beter te ontbijten(ik ontbijt normaal nooit
. Ik ben me nu al aan het voorbereiden op de marathon in oktober (Minneapolis), die start om 8u 's ochtends... Gelukkig zou ik dan nog last moeten hebben van de jetlag, dus dat komt goed uit
Met drinken moet je proberen niet in 1 keer veel te drinken, maar juist alles te verdelen over de gehele dag (water/thee, geen frisdranken en koffie!). Voor de duurloop nog een glas water en gaan!
Maar nogmaals, dat is heel persoonlijk! Zelf moet je gewoon wat gaan proberen, je komt er vanzelf achter wat goed werktThe line is a dot to you!![]()
Netjes! Ik blijf een beetje hangen rond jouw tijd... Het lukt maar niet om onder de 40 te komenquote:Op zondag 10 juni 2012 13:00 schreef knnth het volgende:
Nog maar 101 seconden ...
The line is a dot to you!![]()
Weer een lekkere blessure, al tijdje met lopen last links van mn kont. Weet iemand wat daar zit?
Afgelopen zondag werd het bij het voetballen erger, voelde zelfs iets scheuren![]()
Hopelijk komt mn wedstrijd over 2,5 week niet in gevaar.
Als ik mn hand er trouwens op leg zit er bij het lopen ook iets 'los'. Knakt de hele tijd, terwijl dit rechts niet zo is.Bodybuilding #1
Hardlopen #2![]()
Hallo loopvrienden, nog een vraagje. Ik moet voor mijn marathontraining morgen lopen maar heb overdag een beetje weinig tijd. Ik wil voordat ik ga werken lopen. Nu kan ik 2 dingen doen:
1) Om 6 uur gaan lopen en erna eten
2) Om 7 uur lopen en half 6 eten. Ik hoef maar 45 minuutjes te lopen rond de 5:00 de kmwat in mijn schema niet de zwaarste training is. Ik heb wel eens gehoord dat als je 's ochtends vroeg gaat lopen op zich nog kan "teren" op je voeding van de dag ervoor en beter niet kan eten en drinken voor lopen. Wat zouden jullie adviseren?![]()
Ik ben zondag verhuisd, dus zonet even een eerste loopje in de omgeving gedaan (hoewel ik al aardig bekend was in Amsterdam Oost hoor) Prachtig langs de Ringdijk, de Amstel en anderhalf rondje Oosterpark. 6,6km vanaf huis, dus perfect als ik niet zo ver wil gaan. Zo genoten dat ik er uiteindelijk maar 29:23 over deed, dat is dus 4:26/km.. iets te hard voor een training.
![]()
Je moet niks natuurlijkquote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:47 schreef jakees het volgende:
Hallo loopvrienden, nog een vraagje. Ik moet voor mijn marathontraining morgen lopen maar heb overdag een beetje weinig tijd. Ik wil voordat ik ga werken lopen. Nu kan ik 2 dingen doen:
2) Om 7 uur lopen en half 6 eten. Ik hoef maar 45 minuutjes te lopen rond de 5:00 de kmwat in mijn schema niet de zwaarste training is. Ik heb wel eens gehoord dat als je 's ochtends vroeg gaat lopen op zich nog kan "teren" op je voeding van de dag ervoor en beter niet kan eten en drinken voor lopen. Wat zouden jullie adviseren?Je kan beter na het lopen eten, maar zoals ik eerder zei is het erg persoonlijk. Gewoon wat proberen en staar je niet blind op je schema!! Een keer overslaan vanwege tijdgebrek/geen zin/moeheid is geen probleem
Vandaag gelopen, heb weer zin. Moet wachten tot overmorgen10k duurloop
*Zet jaren 90 muziek op zijn Ipod*![]()
Gewoon een banaan naar binnenwerken en wat water. Maar voor 5km, je kan het ook zonder doen. Trial and errorquote:Op dinsdag 12 juni 2012 19:47 schreef jakees het volgende:
2) Om 7 uur lopen en half 6 eten. Ik hoef maar 45 minuutjes te lopen rond de 5:00 de kmwat in mijn schema niet de zwaarste training is. Ik heb wel eens gehoord dat als je 's ochtends vroeg gaat lopen op zich nog kan "teren" op je voeding van de dag ervoor en beter niet kan eten en drinken voor lopen. Wat zouden jullie adviseren?
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.![]()
Thx Kepler / Slacker_nl. Ik ga het proberen zonder te eten. Het is trouwens 10 KM, ik neem wel een banaantje en neem een gelletje mee en laat wel even weten hoe of wat.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:57 schreef slacker_nl het volgende:
[..]
Gewoon een banaan naar binnenwerken en wat water. Maar voor 5km, je kan het ook zonder doen. Trial and error![]()
Waarom ben je gebonden aan deze tijden?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:59 schreef jakees het volgende:
[..]
Thx Kepler / Slacker_nl. Ik ga het proberen zonder te eten. Het is trouwens 10 KM, ik neem wel een banaantje en neem een gelletje mee en laat wel even weten hoe of wat.![]()
morgen eerst werken van 9 tot 7 daarna voetbal kijken. Normaal loop ik rond 5-en de laatste tijd .D aarvoor 10 / 11uur 's avonds. Dan kon ik niet pitten dat was wel een nadeel, wel lekker als je in je eentje op straat loopt.quote:![]()
oww 10k, dat lukt me altijd prima zonder extra etenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:59 schreef jakees het volgende:
[..]
Thx Kepler / Slacker_nl. Ik ga het proberen zonder te eten. Het is trouwens 10 KM, ik neem wel een banaantje en neem een gelletje mee en laat wel even weten hoe of wat.Is het nog gelukt?
He het is gelukt, thx! Vond het niet prettig moet ik zeggen. Ik had een gelletje meegenomen en had toch al snel trek al snel gelletje genomen maar kwam er niet snel in. Liep afgelopen vrijdag 22 KM met veel wind bijna dezelfde snelheid en was nu niet helemaal fris. Ik had die dag ervoor ook om 9 uur gezaalvoetbald dat helpt natuurlijk ook niet mee.quote:Op woensdag 13 juni 2012 23:07 schreef kepler het volgende:
[..]
oww 10k, dat lukt me altijd prima zonder extra etenIs het nog gelukt?
![]()
Tijdje weggeweest vanwege drukte en andere prioriteiten, hardlopen alleen nog maar voor conditiebehoud gedaan, maar ik abonneer me weer even op deze topicreeks: ben weer wat aan het opbouwen langzaam.voor alle mensen die me misschien nog kennen
![]()
![]()
Ik zat van de week nog te denken waar je was geblevenquote:Op vrijdag 15 juni 2012 14:05 schreef Grumpey het volgende:
Tijdje weggeweest vanwege drukte en andere prioriteiten, hardlopen alleen nog maar voor conditiebehoud gedaan, maar ik abonneer me weer even op deze topicreeks: ben weer wat aan het opbouwen langzaam.voor alle mensen die me misschien nog kennen
Welkom terug!
Na een dramatische poging tot een intervaltraining maandag vandaag weer een lekker trainingsrondje gemaakt, 5k in 21:35. Na drie weekjes training geeft dat weer hoop om in de herfst ergens de 10k rond de 40 minuten te lopen.
Doe haastig als je tijd hebt, dan heb je tijd als je haast hebt
Fokhattrick.org!![]()
Hoi vraagje weer. Gisteren mijn duurloop training gedaan voor de marathon. 25km. Ging wel lekker wel iets te hard gelopen. Nu moet ik volgens mijn schema een uitlooptraining doen. Zouden jullie dit de dag na de duurloop doen of een dag ertussen?![]()
Dag erna, nu is het juist het moment om die stoffen af te drijven.In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.![]()
Mijn trainer zei laatst dat het beter is om de 2e dag na een wedstrijd rust te nemen, de dag na de wedstrijd dus uitlopen.
Ik merk het zelf ook dat na ~20 uur de benen pas stijf beginnen te worden als ik hard heb gerend.
[ Bericht 4% gewijzigd door bananablues op 16-06-2012 20:47:59 ]![]()
Op losseveter.nl is nu trouwens deel 2 van hun gratis atletiekmagazine te downloaden. Alhoewel veel over baanatleten gaat (wat ook erg leuk interessant is), staat er ook een interessant artikel in over Renato Canova, italiaanse marathoncoach en een schema van Moses Mosop.
Interessante analyse van het trainen: het verschil tussen adaptatie (slecht) en stimuli (goed).
En een quote: "‘Er is geen passie om het ‘aërobe huis’ te bouwen. Vroeger werd dat deels nog
ondervangen door alledaagse activiteiten maar de bewegingsarmoede wordt
steeds groter. Intensiteit zonder basis leidt echter tot niets. Dat is een grote
methodologische fout die nu wordt gemaakt, dat bedoel ik met die shortcut.
De coaches die nog iets weten over de marathon zijn oud en niet meer betrokken.
De jonge generatie steekt alle energie in de ‘kers op de taart’. Maar er
is helemaal geen taart.’"![]()
Ik heb echt 0 motivatie om te gaan hardlopen. Afgelopen weken ook niets gedaan, vooral omdat ik er geen tijd voor had i.v.m. volgeplande tentamen week, ook erg weinig geslapen... Moet ik gewoon dwars de demotivatie heen rennen? Of wachten tot m'n lichaam er gewoon weer zin in heeft??I believe i can fly!
Dat van die kers op de taart zonder dat er een taart is, is wel een sterke/goede uitspraak!!I believe i can fly!
Herkenbaar. Laatste keer dat ik ben geweest is twee maanden geleden.quote:Op zondag 17 juni 2012 11:40 schreef pietkanarie het volgende:
Ik heb echt 0 motivatie om te gaan hardlopen. Afgelopen weken ook niets gedaan, vooral omdat ik er geen tijd voor had i.v.m. volgeplande tentamen weekHeb het helaas druk met werk en studie, maar verwacht dat ik vanaf volgende week meer tijd heb. Probeer het dan weer op te pakken.
![]()
Klopt, heel irritant dat het sporten er soms weken bij in kan schieten door werk en studie.... En dan valt je conditie vaak ook behoorlijk terug...quote:Op zondag 17 juni 2012 11:57 schreef TvhN het volgende:
[..]
Herkenbaar. Laatste keer dat ik ben geweest is twee maanden geleden.Heb het helaas druk met werk en studie, maar verwacht dat ik vanaf volgende week meer tijd heb. Probeer het dan weer op te pakken.
I believe i can fly!
Ben ik erg benieuwd naar. Vrees voor het ergste...quote:Op zondag 17 juni 2012 12:05 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
En dan valt je conditie vaak ook behoorlijk terug...![]()
Ik probeer nu langzaamaan maar weer een taart te bakken ja...
Hehe, nee laatste tijd relatief veel gewerkt om mijn 'aerobe huis' wat steviger neer te zetten, deels omdat ik gewoon wat rustiger moet opbouwen na een blessure, maar omdat inderdaad interval-training en prikkels gewoon niet een gunstig effect hebben zonder een degelijke basis.
Binnenkort het artikel maar even lezen in z'n geheel, nu eerst een rondje rennen zo!![]()
Wel apart dat het zelfs de Kenianen lijkt te overkomen, maar dat heeft ook te maken met het feit dat veel jonger er nu ook al atleten richting de marathon gaan lijkt mij en dat er heel veel snel vanuit de baanatletiek komen.Jack does it in real time...![]()
Ik had het de afgelopen 2 weken ook. Niet gelopen en totaal geen zin door drukte op werk en sociaal. Maar ik ben nu weer begonnen met flink te trainen, kwestie van even doorzetten!quote:Op zondag 17 juni 2012 11:40 schreef pietkanarie het volgende:
Ik heb echt 0 motivatie om te gaan hardlopen. Afgelopen weken ook niets gedaan, vooral omdat ik er geen tijd voor had i.v.m. volgeplande tentamen week, ook erg weinig geslapen... Moet ik gewoon dwars de demotivatie heen rennen? Of wachten tot m'n lichaam er gewoon weer zin in heeft??
Of je inschrijven voor een wedstrijd over een paar weken
Ben tegen mijn demotivatie in toch gaan lopen, klein stukje... en als ik eenmaal onderweg ben is het wel weer lekker. Nu weer consequent drie keer per week gaan lopen en dan kom ik als het goed is vanzelf weer in het ritme.I believe i can fly!
Belangrijkste om progressie te maken schijnt toch consistent trainen te zijn, dus goed dat je bent gegaan. Had zelf ook wat motivatieproblemen... resultaat was 2 extra rustdagen de afgelopen 2 weken.
Op zich niet zo heel erg hoop ik. Volgende week mijn debuut op de halve triathlon dus ben maar weer snel gaan trainen! Net 3x4km op wedstrijdtempo voor volgende week. ging niet helemaal als gehoopt en was erna helemaal kapot.![]()
Ja, dat consequent trainen de enige manier is om (mogelijk) progressie te maken, was mijn motivatie om toch maar te gaan! En succes met de halve triathlon alvast!quote:Op zondag 17 juni 2012 17:44 schreef bananablues het volgende:
Belangrijkste om progressie te maken schijnt toch consistent trainen te zijn, dus goed dat je bent gegaan. Had zelf ook wat motivatieproblemen... resultaat was 2 extra rustdagen de afgelopen 2 weken.
Op zich niet zo heel erg hoop ik. Volgende week mijn debuut op de halve triathlon dus ben maar weer snel gaan trainen! Net 3x4km op wedstrijdtempo voor volgende week. ging niet helemaal als gehoopt en was erna helemaal kapot.I believe i can fly!
afgelopen week eens ingelezen in de Zoladz methode qua training en dan met name voor de LDL.
Gister dus mijn LDL in een heel rustig tempo gelopen en op hartslag en ik moet zeggen dat het "natuurlijk" voelde.
zijn er hier andere mensen die deze manier van trainen volgen?
[ Bericht 26% gewijzigd door rechtsedirecte op 18-06-2012 00:57:17 ]'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Ik train sindskort minder op de limiet en afgelopen zondag heb ik 17,5 km gelopen. Qua tempo zat ik 40-50 seconden per kilomer boven mn normale tempo, maar ik had gisteren gewoon spierpijn
Is dat normaal?(Ik heb normaal nooit spierpijn na training)
Wat is specifiek voor Zoladz? Ik loop mijn LDL altijd als LSD, dus op lage intensiteit. Is dat Zoladz?quote:Op maandag 18 juni 2012 00:50 schreef rechtsedirecte het volgende:
afgelopen week eens ingelezen in de Zoladz methode qua training en dan met name voor de LDL.
Gister dus mijn LDL in een heel rustig tempo gelopen en op hartslag en ik moet zeggen dat het "natuurlijk" voelde.
zijn er hier andere mensen die deze manier van trainen volgen?![]()
Heb je wel even soepel gelopen als anders? Of loop je door dat rustigere tempo ook technisch anders/minder soepel omdat je de rem erop houdt??quote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:09 schreef kepler het volgende:
Ik train sindskort minder op de limiet en afgelopen zondag heb ik 17,5 km gelopen. Qua tempo zat ik 40-50 seconden per kilomer boven mn normale tempo, maar ik had gisteren gewoon spierpijn
Is dat normaal?(Ik heb normaal nooit spierpijn na training)
I believe i can fly!
Ik heb voor dit jaar nog staan:
12 September Nijmeegse bruggenloop (7km)
21 Oktober Molenhoeks Makkie (10km trail) - onder voorbehoud
4 November Maldense Bosloop (10km)
18 November Zevenheuvelenloop (15km)
Nu zoek ik nog iets tussen 8 en 15 km rond half Augustus, liefst in de buurt van Nijmegen/Arnhem. Wie heeft de ultieme tip?![]()
![]()
Molenhoekse makkie.... dat is nog eens een motiverende wedstrijdnaam. Klinkt als een heel eenvoudig loopje
I believe i can fly!
Ja, dat idee krijg ik ook een beetje. Ik ben er alleen nog niet over uit of het goed is of niet. Misschien is de spierpijn juist goed, omdat ik nu de 'langzame' spieren train? Geen idee of dat koptquote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:40 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Heb je wel even soepel gelopen als anders? Of loop je door dat rustigere tempo ook technisch anders/minder soepel omdat je de rem erop houdt??
Tof!quote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:23 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nu zoek ik nog iets tussen 8 en 15 km rond half Augustus, liefst in de buurt van Nijmegen/Arnhem. Wie heeft de ultieme tip?
Ik heb alleen een marathon staan op 7 oktober. Ik zoek eigenlijk nog een leuke halve marathon ergens eind augustus begin septemberIemand leuke tips??
ja inderdaad.... bij Zoladz loop je je LDL op 50 slagen onder je Hmax dus je loopt zo langzaam "dat je bijna het gevoel hebt voor lul te lopen"quote:Op dinsdag 19 juni 2012 19:21 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Wat is specifiek voor Zoladz? Ik loop mijn LDL altijd als LSD, dus op lage intensiteit. Is dat Zoladz?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zoladz-methode
een hele simpele formule dus en een LDL loop je dus in Z1'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
tja, 30...quote:Op dinsdag 19 juni 2012 22:24 schreef kepler het volgende:
[..]
Tof!
Ik heb alleen een marathon staan op 7 oktober. Ik zoek eigenlijk nog een leuke halve marathon ergens eind augustus begin septemberIemand leuke tips??
http://www.30vanamsterdamnoord.nl/![]()
Integendeel, het is een nogal eufemistische naam:quote:Op dinsdag 19 juni 2012 22:18 schreef pietkanarie het volgende:
Molenhoekse makkie.... dat is nog eens een motiverende wedstrijdnaam. Klinkt als een heel eenvoudig loopje
Zie hier ook een leuke fotoimpressie van de 10km.![]()
De dijkenloop op 2 September heeft ook een halve in het programma, en een estafettemarathon voor teams van 2 tot 7 personen.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 22:24 schreef kepler het volgende:
[..]
Tof!
![]()
www.dijkenloop.nl (ik loop daar de marathon). Wel weinig deelnemers maar ziet er wel leuk uitquote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:23 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Nu zoek ik nog iets tussen 8 en 15 km rond half Augustus, liefst in de buurt van Nijmegen/Arnhem. Wie heeft de ultieme tip?![]()
Dankquote:Op vrijdag 15 juni 2012 18:08 schreef kepler het volgende:
[..]
Ik zat van de week nog te denken waar je was geblevenWelkom terug!
, morgen weer hardlopen, even kijken nog of ik meedoe aan de midzomernachtcross, maar misschien houd ik het gewoon bij een training.
![]()
Kleine 45 min gelopen net, ging wel ok.![]()
Benen waren nog beetje stijfjes, dus rustig aan gedaan met een paar minuten versnellen tussendoor op momenten en wat sprintjes hier en daar. In ieder geval blij dat het weer lukt wat regelmatiger te trainen...
Zie post boven jequote:Op woensdag 20 juni 2012 11:46 schreef jakees het volgende:
[..]
www.dijkenloop.nl (ik loop daar de marathon). Wel weinig deelnemers maar ziet er wel leuk uitDijkenloop is 2 september, ik zoek iets rond half augustus.
![]()
Dat ziet er wel leuk uit! Daar ga ik wel aan mee doen, past prima in mn voorbereiding!quote:Op woensdag 20 juni 2012 11:46 schreef jakees het volgende:
[..]
www.dijkenloop.nl (ik loop daar de marathon). Wel weinig deelnemers maar ziet er wel leuk uitThe line is a dot to you!![]()
ok leuk! Moeten dan maar even handje schudden!quote:Op woensdag 20 juni 2012 19:10 schreef kepler het volgende:
[..]
Dat ziet er wel leuk uit! Daar ga ik wel aan mee doen, past prima in mn voorbereiding!![]()
Na het zien van de hoogteverschillen en de foto's, kom ik er toch op terug. Zeker geen makkelijk loopje!! Mooi maar zwaar.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 22:45 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Integendeel, het is een nogal eufemistische naam:
[ afbeelding ]
Zie hier ook een leuke fotoimpressie van de 10km.I believe i can fly!
prachtig rondje lijkt het mij, niet te lang... beetje glooiend, super om lekker te crossen maar niet al te zwaar klimmenquote:Op donderdag 21 juni 2012 09:57 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Na het zien van de hoogteverschillen en de foto's, kom ik er toch op terug. Zeker geen makkelijk loopje!! Mooi maar zwaar.'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Jammer dat het helemaal in het Oosten is, want het ziet eruit als een leuke wedstrijd inderdaad! Maar 6x zo lang reizen als de wedstrijd duurt op een dag vind ik altijd een beetje te lang...
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.![]()
Is wel de 'bedoeling'.Of het natuurlijke ritme bijna...
Maar in de regel lopen veel mensen met te lange pas (overstrekt) in een te laag ritme. En veel lukt het niet in een hogere frequentie te gaan lopen, omdat ze dan hun paslengte niet verkorten. Lange passen + hoge frequentie = instant vermoeid, daarom duurt de transitie soms even!
Let er zelf steeds meer op en het ritme houden bevalt erg, al is 180 nog steeds erg hoog, zit er af en toe nog wel zo'n 10-15 passen onder, maar het hoger krijgen is iig een goed streven!Jack does it in real time...![]()
Ben je echt aan het tellen tijdens het lopen dan? Of kun je het aflezen van je horloge?
Mij lukt die 180 passen per minuut niet, veel te snel. Nou ja, wel een minuut maar niet meerdere kilometers. Maar dan is mijn pas waarschijnlijk te groot.
Geldt die 180 passen voor zowel het korte werk (niet het echte sprinten dan maar tempoloopjes van een paar kilometer) als bijvoorbeeld een duurloop van 15 kilometer?? Ik kan me niet voorstellen dat je gewoon rustig kan lopen en toch 180 passen per minuut kan maken.
Geloof het wel uiteraard, maar echt voorstellen kan ik het me niet...
I believe i can fly!
Ik loop met een metronome, een soort piepjes ding. en loop dan in intervallen zolang ik dat vol kan houden.Doe ook geen lopen van 10k+. Ik herstel niet snel genoeg van een 10k+ loop om. Loop alleen korte intervallenquote:Op donderdag 21 juni 2012 15:44 schreef pietkanarie het volgende:
Ben je echt aan het tellen tijdens het lopen dan? Of kun je het aflezen van je horloge?
Mij lukt die 180 passen per minuut niet, veel te snel. Nou ja, wel een minuut maar niet meerdere kilometers. Maar dan is mijn pas waarschijnlijk te groot.
Geldt die 180 passen voor zowel het korte werk (niet het echte sprinten dan maar tempoloopjes van een paar kilometer) als bijvoorbeeld een duurloop van 15 kilometer?? Ik kan me niet voorstellen dat je gewoon rustig kan lopen en toch 180 passen per minuut kan maken.
Geloof het wel uiteraard, maar echt voorstellen kan ik het me niet...
[ Bericht 1% gewijzigd door 1517 op 21-06-2012 16:32:41 ]A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.![]()
Ik loop op praktisch ieder tempo (ruim) 180spm ... van 5'30"/k tot aan 3'30"/k, ook bij duurlopen van >60'
Gewoon niet van die grote passen makenZie dit filmpje (blijven kijken voor rustigere tempo's)
Video van Mark Cucuzzella ken ik, prachtige video, mooie loper, goede advocaat van barefoot(style) hardlopen.![]()
wat een prachtige soepele stijl van lopen..quote:![]()
zondag mijn eerste officiele HM in 15 jaar...eens kijken waar we staan in voorbereiding op de marathon.'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Leuk loopje. Ik doe wel weer mee dit jaar. Vanochtend mail gekregen.quote:Op donderdag 21 juni 2012 10:45 schreef DeeBee het volgende:
Jammer dat het helemaal in het Oosten is, want het ziet eruit als een leuke wedstrijd inderdaad! Maar 6x zo lang reizen als de wedstrijd duurt op een dag vind ik altijd een beetje te lang...Sei wachsam,
Fall nicht auf sie rein! Paß auf, daß du deine Freiheit nutzt,
Die Freiheit nutzt sich ab, wenn du sie nicht nutzt!![]()
Dit is mijn prach-ti-ge loopstijl tijdens de Rotterdam marathon afgelopen april.
Ik ben degene met de feloranje schoenen (voor de kijker) rechts naast de oranje dame die van seconde 14 - 16 midden in beeld hobbelen. Verderop in het filmpje kom ik nog een aantal keer voorbij.![]()
![]()
Was er nu teleurstelling over je eindtijd wat ik daar zag?
Eerstvolgende wedstrijdje wat ik ga doen is op 7 juli denk ik, zit nog te twijfelen tussen 5 kilometer of 12, maar denk dat het de kortere afstand wordt.
Kadeloop?quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:06 schreef DeeBee het volgende:
Was er nu teleurstelling over je eindtijd wat ik daar zag?
Eerstvolgende wedstrijdje wat ik ga doen is op 7 juli denk ik, zit nog te twijfelen tussen 5 kilometer of 12, maar denk dat het de kortere afstand wordt.F means you're fucked![]()
Ja.
Trainen gaat wel iets beter laatste weken, knie voel ik soms lichte stijfheid nog op... Dus ik denk dat ik het bij de wat kortere afstand houd nog even!
Jij gaat starten op de 12 kilometer? Kadeloop is wel leuk! Al is het soms wel frustrerend dat de kade zo smal is na een kilometer of 7/8.
Ik ga inderdaad voor de 12km.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:54 schreef DeeBee het volgende:
Ja.
Trainen gaat wel iets beter laatste weken, knie voel ik soms lichte stijfheid nog op... Dus ik denk dat ik het bij de wat kortere afstand houd nog even!
Jij gaat starten op de 12 kilometer? Kadeloop is wel leuk! Al is het soms wel frustrerend dat de kade zo smal is na een kilometer of 7/8.
Vanavond start ik ook in Kwintsheul, 10kmF means you're fucked![]()
Je bent toch ook overgestapt op andere schoenen een tijd terug? Daar kan het ook aan liggen... is altijd wel vervelend als het zo is, want dan heb je toch weer veel geld weggegooid.. maar toch, liever lekker lopen dan niet...quote:Op vrijdag 22 juni 2012 12:54 schreef DeeBee het volgende:
Je kan eens uitzoeken of 2 weken terug op oude schoenen het verhelpt. Ik neem aan dat de stijfheid ook lichter is omdat je minder traint nu?![]()
Zo, net 15,7 km gelopen. Ik heb bij wijze van experiment mijn passen korter gemaakt en de pasfrequentie wat verhoogd. Ik zal vanavond eens kijken wat Garmin heeft geregistreerd. De hogere frequentie viel me de eerste kilometers wel zwaar, maar daarna liep het eigenlijk wel lekker.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-06-2012 14:10:40 ]![]()
Nee, de schoenen zijn het juist niet.Daar ben ik tevreden over en die voelen ook goed.
Het is juist de blessure van m'n andere schoenen die gewoon langzaamaan hersteld is en wat ik nu nog steeds af en toe als 'zwakke' plek wat voel. Het is geen pijn tijdens het rennen of iets, maar ik heb het idee dat ik soms gewoon die pees nog iets voel na afloop of een dag erna. Gewoon aanwezig, niet pijnlijk of zo.![]()
Verder voel ik mij wel ok! Niet zoveel spierpijn of zo, soms wat stijve kuiten, maar dat komt door m'n transitie met schoenen ook, maar dat is een kwestie van geduld en weer wat opbouwen. Mocht ik m'n knie weer erger gaan voelen de komende tijd, dan wordt het echter wel tijd voor een (sport)arts ja.
Maar voorlopig al blij zat dat ik een maand weer eens 2x per week gelopen heb, dat is in ieder geval een begin...Niet teveel forceren in training trouwens he?
Je lichaam heeft af en toe ook wat (langer) rust nodig, verlies je die conditie heus niet gelijk! Blessure zou zonde zijn nu je zo lekker draait juist ook.
Ok goed te horen!
Ja het was iets teveel. 2 weken geleden was mijn kuit verkrampt en ik merk gewoon dat daarna doortrainen niet goed was. Maar ja, weer geleerd he. Het is volgens mij wel genoeg hersteld om zondag in ieder geval af te maken...![]()
Net terug van een duurloop van 110 minuten en daarmee is mijn voorbereiding naar Amsterdam officieel begonnen! In het schema heeft mijn trainer de Kadeloop opgenomen, dus daar zal ik ook bij moeten zijn.
Ik heb er nog even op gelet en mijn pasfrequentie ligt ook op ong 180. Die frequentie heb ik een tijd geleden bewust verhoogd (met bijbehorende kortere pas en middenvoetslanding) en het bevalt uitstekend.![]()
Ik heb net ook een interval van 12k achter de rug, maar met die wind voelde het aan als 18k
Ik heb toevallig ook mn pasfrequentie gemeten, maar die ligt rond de 165. Zowel in laag als in hoog tempo. Ik zal een kijken of ik dat kan verhogen komende training
Kan iemand het (psychologische) voordeel benoemen van een wedstrijd lopen, behalve het 'ergens naar toe leven?'.
Ik heb vorige jaar enkele maanden drie keer per week gelopen en heb dat nu weer opgepakt. Ik heb ook wel doelen en probeer wel gericht te trainen naar een snelle 10k, maar als er een groot voordeel zit aan wedstrijden moet ik me maar eens oriënteren op wedstrijdjes in de buurt!
Fokhattrick.org!![]()
Loop een 10k in je eentje, loop 'm met vrienden en loop 'm in een wedstrijd en voel het verschil. Bij een wedstrijd ben ik geladen en voel ik spanning die ik anders niet heb. Loop dan automatisch harder.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 19:43 schreef Gijs_ het volgende:
Kan iemand het (psychologische) voordeel benoemen van een wedstrijd lopen, behalve het 'ergens naar toe leven?'.
Ik heb vorige jaar enkele maanden drie keer per week gelopen en heb dat nu weer opgepakt. Ik heb ook wel doelen en probeer wel gericht te trainen naar een snelle 10k, maar als er een groot voordeel zit aan wedstrijden moet ik me maar eens oriënteren op wedstrijdjes in de buurt!In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.![]()
Inderdaad, wedstrijdspanning maakt het tot een tempohardheidtraining waar je niet makkelijk verzaakt.![]()
Maarrrr, van een goede wedstrijd waar je echt tot het gaatje gaat moet je wel flink herstellen. Ik heb ooit gehoord dat de hersteltijd voor een marathon (voor normale mensen) 4 weken is...quote:Op vrijdag 22 juni 2012 20:21 schreef knnth het volgende:
Inderdaad, wedstrijdspanning maakt het tot een tempohardheidtraining waar je niet makkelijk verzaakt.The line is a dot to you!![]()
Duidelijk, goed om in ieder geval eens te proberen. In mijn laatste jaren voetballen was die wedstrijdspanning wel weg, maar misschien wanneer ik met een doel aan een loopwedstrijd begin dat ik hem weer eens voel!De vergelijking met vrienden gaat echter niet op, die lopen een stuk langzamer, misschien eens op zoek naar betere 'loopvrienden'
Fokhattrick.org!![]()
met een nieuw PR...gefeliciteeerd YUR!quote:Op vrijdag 22 juni 2012 13:02 schreef YUR het volgende:
[..]
Vanavond start ik ook in Kwintsheul, 10km'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Thanks buddy! Nu kom ik echt in de buurt van de grotemensentijdenquote:Op vrijdag 22 juni 2012 21:35 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
met een nieuw PR...gefeliciteeerd YUR!
Ik denk wel meer. Maar ik train 2 dagen na een 5k of 10k alweer praktisch voluit. Aangezien ik vrij licht train (Verheulmethode) kan ik zo twee, drie wedstrijden per maand lopen. Heb in april en mei zonder problemen vijf wedstrijden gelopen waarvan drie met een (dik) PR.quote:Op vrijdag 22 juni 2012 20:32 schreef kepler het volgende:
[..]
Maarrrr, van een goede wedstrijd waar je echt tot het gaatje gaat moet je wel flink herstellen. Ik heb ooit gehoord dat de hersteltijd voor een marathon (voor normale mensen) 4 weken is...![]()
Aankomende zondag mijn eerste wedstrijd, 10km. Helaas geen perfecte training, maargoed.
Ik wil mezelf misschien gaan belonen met een Hartslag horloge, de Garmin Forerunner 410 HRM iemand ervaring?
Ik heb nu in de kast de "Cresta draadloze hartslag monitor horloge PM 383" gevonden. Zit er veel verschil tussen? Want die gebruik ik eigenlijk niet echt...
Cresta:
http://www.cresta.nl/inde(...)&item_id=108&lang=nl
Garmin:
http://www.hartslagmeterc(...)erunner-410-hrm.html![]()
Het ging me er meer om, in je eentje lopen is 1 ding, met anderen samen lopen een ander ding en een wedstrijd lopen weer een compleet ander ding. Tijdens een wedstrijd ga ik niet leuk praten met vrienden, dan loop ik voor een tijd (en/of trainingsdoel).quote:Op vrijdag 22 juni 2012 21:05 schreef Gijs_ het volgende:
Duidelijk, goed om in ieder geval eens te proberen. In mijn laatste jaren voetballen was die wedstrijdspanning wel weg, maar misschien wanneer ik met een doel aan een loopwedstrijd begin dat ik hem weer eens voel!De vergelijking met vrienden gaat echter niet op, die lopen een stuk langzamer, misschien eens op zoek naar betere 'loopvrienden'
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.![]()
Hoe meet Garmin spm met een footpod? Ik heb het idee dat alleen de voet met de footpod meetelt. Ik heb gisteren geprobeerd een tijdje 180spm te lopen, en dan geeft Garmin een cadans aan tussen 87 en 95 spm.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 23-06-2012 10:26:20 ]![]()
Dan is het toch duidelijkquote:Op zaterdag 23 juni 2012 10:25 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Hoe meet Garmin spm met een footpod? Ik heb het idee dat alleen de voet met de footpod meetelt. Ik heb gisteren geprobeerd een tijdje 180spm te lopen, en dan geeft Garmin een cadans aan tussen 87 en 95 spm..
Sei wachsam,
Iets zegt me dat je het x2 moet doen.In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.![]()
quote:quote:Op zaterdag 23 juni 2012 10:56 schreef slacker_nl het volgende:
Iets zegt me dat je het x2 moet doen.Het leek me ook wel duidelijk, maar ik wilde even een sanity check. Die 180 heb ik ook maar op gevoel gelopen.
![]()
Even een vraagje van andere orde. Het is zomerstop bij ons team en die gasten zijn net zo fit als het NL-elftal na 20 minuten spelen in Oekraine niet dus. We beginnen begin september weer. Wat zou je nou kunnen doen om een beetje fit te worden voor een voetbalseizoen? HEbben jullie een idee qua looptraining. Elke week 2x duurloop heb je volgens mij niet veel aan met voetbal. Thx alvast weer!![]()
Ja, dat is een goede inderdaad. Begin wel met 25 minuten oplopend naar 45 minuten en dan verschillene vormen.![]()
Lekker rustig op straat in de regen
Net ontspannen 15k @ 5'18"/km. Was alweer drie weken geleden dat ik een lange duurloop heb gedaan maar hij ging toch vrij goed. Merk dat mijn lichaam de energiehuishouding steeds beter regelt. 1160kcal voelt nu als een aangename training terwijl ik tien maanden geleden nog een half uur uitgeput op de bank lag. Ook voelt mijn onderstel niet meer afgebeuld aan.
Gelukkig maar, morgen moet ik weer aan de bak met 10x400p400 ...![]()
38:58 gelopen op de 10km tijdens triathlon. Ging wel redelijk, nog niet heel hard doorgelopen. Zat nog ruim onder omslagpunt. Alleen de laatste km op omslagpunt gelopen.
[ Bericht 0% gewijzigd door No-P op 24-06-2012 18:13:00 ]Sei wachsam,
Oef ! Ik ging weg voor een duurloop, maar na 4,5km dacht ik aan omdraaien omdat het avondeten nog als een blok beton in mijn maag lag. Uiteindelijk is het 18,1 km heuvels, inclusief de volledige zevenheuvelenweg geworden (die van de 7^^-loop, maar dan helemaal). Ik heb extra op pasfrequentie gelet: tussen 170 en 183
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-06-2012 22:40:12 ]![]()
Deze maand ook maar eens gaan hardlopen, iemand nog goede apps voor de BB Bold om tijden en afstanden bij te houden?![]()
Voor wie het eens op wil nemen tegen een schip: http://www.dehardloopkran(...)open+tegen+een+schip
Je moet wel 5 km onder de 20 minuten kunnen lopen (op dat punt val ik af) en er kunnen niet veel deelnemers meedoen.I believe i can fly!
Da's bij mij in het dorp! Jammer dat het al een tijdje terug is dat ik 5min/km lekker volhield.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:24 schreef pietkanarie het volgende:
Voor wie het eens op wil nemen tegen een schip: http://www.dehardloopkran(...)open+tegen+een+schip
Je moet wel 5 km onder de 20 minuten kunnen lopen (op dat punt val ik af) en er kunnen niet veel deelnemers meedoen.![]()
4min/kmquote:Op maandag 25 juni 2012 14:46 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Da's bij mij in het dorp! Jammer dat het al een tijdje terug is dat ik 5min/km lekker volhield.
Fokhattrick.org!![]()
Afgelopen zondag een zwerfloopje gedaan van ongeveer 2 uur door de 'wildernis'. Heerlijk gelopen door de regen. Alleen werd mijn lange trainingsbroek erg nat.
Wat hebben jullie aan tijdens flinke regen? Korte broek? Ik zat er aan te denken om een compressie lange tight te halen. Ervaringen met lange compressie tights?A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.![]()
Ik baseer mijn kledingkeuze puur op de (gevoels)temperatuur. Gister in de regen gelopen maar het was niet koud dus gewoon shirt en korte broek. Enige verschil is een petje, regen vol in je gezicht vind ik niet zo prettig.![]()
Heet jij Chuck Norris of zo. Respect.quote:Op zondag 24 juni 2012 17:09 schreef No-P het volgende:
38:58 gelopen op de 10km tijdens triathlon. Ging wel redelijk, nog niet heel hard doorgelopen. Zat nog ruim onder omslagpunt. Alleen de laatste km op omslagpunt gelopen.![]()
nog even 2 minuten van mijn 5km tijd afschaven... wel leuk evenement!quote:Op maandag 25 juni 2012 13:24 schreef pietkanarie het volgende:
Je moet wel 5 km onder de 20 minuten kunnen lopen (op dat punt val ik af) en er kunnen niet veel deelnemers meedoen.'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Hier vind je meer informatie voor beginnersquote:Op maandag 25 juni 2012 12:19 schreef Alovenac het volgende:
Deze maand ook maar eens gaan hardlopen, iemand nog goede apps voor de BB Bold om tijden en afstanden bij te houden?
Hardlopen voor beginners #195 - Onderhoudswerkzaamheden'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Eigenlijk zou ik volgende week moeten beginnen met de voorbereidingen voor New-York, maar de lopersknie is nog steeds niet helemaal weg. Vrees dat ik geen lange lopen kan doen zonder pijn. Nog maar even wachten dus en het doel voor New-York maar drastisch bijstellen.![]()
quote:Afgelopen maandag is Herman Verheul overleden, zo meldt atletiekvereniging Phoenix op haar site. Zijn gezondheid liet de laatste jaren te wensen over maar zijn overlijden kwam toch onverwacht. Verheul was oprichter en ere-voorzitter van deze vereniging maar zijn naam is bij de meeste lopers vooral bekend van de zogenaamde ‘methode Verheul.’
Het is een trainingsleer die afstand neemt van keiharde tempotrainingen en langzame duurlopen. In de ogen van Verheul zou de keiharde trainingen ten koste gaan van de ontspanning in de loopbeweging terwijl de langzame duurlopen een zware pas en trage afzet stimuleren. Verheul pleitte voor een meer soepele, ontspannen loopstijl die werd getraind door middel van intervaltrainingen.
http://losseveter.nl/blog(...)l-methode-overleden/![]()
Vandaag besloten om maar een schema te gaan volgen van looptijden.nl om in anderhalve maand tijd de 5 km rond de 20 minuten te lopen. Staan deze schema's een beetje goed bekend? Ik zie in ieder geval voldoende afwisseling tussen duurloop en interval, maar als er beter alternatieven zijn hoor ik het graag!![]()
Welke tijd loop je nu dan??quote:Op woensdag 27 juni 2012 21:32 schreef McCandless het volgende:
Vandaag besloten om maar een schema te gaan volgen van looptijden.nl om in anderhalve maand tijd de 5 km rond de 20 minuten te lopen. Staan deze schema's een beetje goed bekend? Ik zie in ieder geval voldoende afwisseling tussen duurloop en interval, maar als er beter alternatieven zijn hoor ik het graag!I believe i can fly!
Anderhalve maand?Ik ben al ruim een half jaar bezig om van 21'16" naar 19'59" te gaan (zit nu op 20'19")
![]()
Oke, dan zul je het als je diep gaat zo rond de 22 minuten lopen denk ik. Nog ongeveer 2 minuten eraf dus. Wel veel op de 5 km. Zelf denk ik nooit aan rond de 20 minuten te komen, snelste tijd is ook rond de 22 minuten. Maar dat zal voor jou wel iets anders liggen, want als ik het goed begrijp train je nu niet echt (specifiek) op hardlopen?? Als je nog niet zo lang/veel loopt is er wel veel meer progressie mogelijk. Maar om twee minuten sneller te lopen moet je per kilometer 24 seconden sneller lopen. En dat is wel voelbaar harder.quote:Op woensdag 27 juni 2012 21:48 schreef McCandless het volgende:
[..]
Als ik hem loop zonder echt diep te gaan dan loop ik 'm rond de 25 minuten.
Maar ja, je kan het schema altijd gaan volgen natuurlijk. Kan nooit kwaad en misschien red je het wel/kom je een heel eind. Anders kun je altijd daarna nog een nieuw schema volgen.
Hoe vaak moet je volgens dat schema lopen??I believe i can fly!
Al lang geleden die laatste 5 kilometer of niet?quote:Op woensdag 27 juni 2012 23:09 schreef knnth het volgende:
Anderhalve maand?Ik ben al ruim een half jaar bezig om van 21'16" naar 19'59" te gaan (zit nu op 20'19")
Met je huidige 10 kilometer tijden moet je echt dik onder de 20 minuten kunnen man!Ben ik van overtuigd.
Ik liep bij de Golden Ten 43:50 (ging bagger) en 3 dagen later met spierpijn in Leiden 20:07 op een 5...
Vandaag weer uur gelopen, 10 minuten warming-up, daarna 50 minuten duur, waarbij de laatste 10-15 minuten in een hoger tempo gingen. Van de week maar eens zien of ik even wat snelheidswerk kan trainen weer eens een keer en dan 7 juli maar een 5 kilometer weer eens starten!Jack does it in real time...![]()
intressante post knnth, vooral de korte uiteenzetting van de methode Verheul.quote:
Ik vraag me wel eens af, er zijn zo veel methodes... welke te volgen?'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Inderdaad Piet,daar verkijken een hoop mensen zich op... 2 minuten lijkt niet zo veel maar om die snelheidsverhoging daadwerkelijk vol te houden gedurende de gehele wedstrijd is een heel ander verhaal.quote:Op woensdag 27 juni 2012 23:18 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Maar om twee minuten sneller te lopen moet je per kilometer 24 seconden sneller lopen. En dat is wel voelbaar harder.
Ik zit nu op een PR. van 22.31 op de 5km, daar zal misschien nog een minuut af kunnen maar dan hebben we het wel gehad.
Dat zeggende, afstand is voor mij persoonlijk ook meer een uitdaging dan tijd'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
http://www.paardenmarktoudijsselmonde.nl/paardenmarktloop.html
Vanavond zweten in een lokaal rondje, ben benieuwd of het droog gaat blijven en of we in onweersbuien komen te lopen.![]()
![]()
26 mei, middag op de (warme) dag. 10k was op 10 juni. Ik verwacht zondag wel heel dicht bij de 20' te komen, start is om 10:00 en ik ben nu gewend aan het weer ...quote:Op donderdag 28 juni 2012 00:14 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Al lang geleden die laatste 5 kilometer of niet?Als recreant is het makkelijk: degene waar je je het prettigst bij voeltquote:Op donderdag 28 juni 2012 00:38 schreef rechtsedirecte het volgende:
[..]
intressante post knnth, vooral de korte uiteenzetting van de methode Verheul.
Ik vraag me wel eens af, er zijn zo veel methodes... welke te volgen?Wij zijn lang niet goed genoeg om grote verschillen tussen verschillende methodes te hebben. De Verheulmethode heeft voor mij in ieder geval het probleem van overbelasting opgelost (van moeizaam 70k/maand naar probleemloos 425k in de vier afgelopen maanden) terwijl ik toch nog een goeie prikkel krijg: ik smijt met PR's sinds dit jaar.
Anderen zijn weer gek op duurlopen of experimenteren met tabata ... zolang je een 'langzame' recreant bent heb je bijna overal wel baat bij denk ik.![]()
Nou, ik zat vroeger al aardig dicht bij de 20 minuten in de buurt, destijds voetbalde ik nog fanatiek, fietste ik veel, studeerde ik nog en deed fysiek werk. Dat zal allemaal meegespeeld hebben verwacht ik.quote:Op woensdag 27 juni 2012 23:18 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Oke, dan zul je het als je diep gaat zo rond de 22 minuten lopen denk ik. Nog ongeveer 2 minuten eraf dus. Wel veel op de 5 km. Zelf denk ik nooit aan rond de 20 minuten te komen, snelste tijd is ook rond de 22 minuten. Maar dat zal voor jou wel iets anders liggen, want als ik het goed begrijp train je nu niet echt (specifiek) op hardlopen?? Als je nog niet zo lang/veel loopt is er wel veel meer progressie mogelijk. Maar om twee minuten sneller te lopen moet je per kilometer 24 seconden sneller lopen. En dat is wel voelbaar harder.
Maar ja, je kan het schema altijd gaan volgen natuurlijk. Kan nooit kwaad en misschien red je het wel/kom je een heel eind. Anders kun je altijd daarna nog een nieuw schema volgen.
Hoe vaak moet je volgens dat schema lopen??
Wil het hardlopen nu echt serieus op gaan pakken, maar dat valt nog niet mee, dus vandaar dit schema er maar even bij gezocht. Als ik hem op 21 minuten loop ben ik (voorlopig) ook al wel tevreden, dat is in ieder geval al een stuk sneller dan m'n huidige tijd.
Laatste weken heb ik ongeveer 1x per week gelopen, dus echt trainen kun je dat niet noemen denk ik.![]()
Gewoon effe uitrekenen welk tempo je moet lopen, zo snel mogelijk in dat tempo komen en dan volhouden. Het is zo simpel...quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:43 schreef knnth het volgende:
[..]
26 mei, middag op de (warme) dag. 10k was op 10 juni. Ik verwacht zondag wel heel dicht bij de 20' te komen, start is om 10:00 en ik ben nu gewend aan het weer ...![]()
![]()
Als dat alles is ...
Ik start gewoon op 3'59" en kijk hoe lang ik dat kan volhouden. Simpel, inderdaad![]()
![]()
5 km helemaal vlak lopen is ook wel weer 'moeilijk', iets oplopend kan ook prima! Maar niet 1e km in 3:30 of zo nee...
Dat vlak lopen vind ik ook helemaal niet fijn (kan ik ook niet). Het liefst wissel ik 'snelle' kilometers (geen 3:30 dan, rond de 4:20) af met af en toe een herstel kilometer of een halve kilometer.quote:Op donderdag 28 juni 2012 10:00 schreef DeeBee het volgende:
5 km helemaal vlak lopen is ook wel weer 'moeilijk', iets oplopend kan ook prima! Maar niet 1e km in 3:30 of zo nee...
Favoriete opbouw is iets als:
1e km: 5 minuten (ongeveer)
2e en 3e kilometer: 4.20 per kilometer
4e kilometer: 5 minuten
5e kilometer: rond de 4 minuten.
Zitten best grote verschillen in. Hiermee loop ik dan rond de 23 minuten. Maar dit vind ik gemakkelijker dan op 24 minuten lopen maar dan helemaal vlak. Dan heb je dat duidelijke herstel niet.I believe i can fly!
Dat is wel bizarre variatie, dat is ook niet echt lekker.
Ik bedoelde meer: 3:45 - 3:55 - 4:00 - 4:00 - 4:05 ofzo voor knnth.
Een minuut variatie in kilometertijden is op geen enkele wedstrijdafstand echt de bedoeling imho...
Tja, ik zat ook al te denken: is het niet een beetje aparte/bizarre voorkeur??quote:Op donderdag 28 juni 2012 10:34 schreef DeeBee het volgende:
Dat is wel bizarre variatie, dat is ook niet echt lekker.
Ik bedoelde meer: 3:45 - 3:55 - 4:00 - 4:00 - 4:05 ofzo voor knnth.
Een minuut variatie in kilometertijden is op geen enkele wedstrijdafstand echt de bedoeling imho...
Maar ja, ik ben een trage starter (vandaar die 5 minuten voor de eerste kilometer, in trainingen) en vind het leuk om de laatste kilometer nog even alles eruit te halen. Maar om dat te kunnen doen, is kilometer vier voor het herstel. Misschien moet ik het eens wat anders in gaan delen:
km 1 t/m 3,5 met een langzaam oplopende snelheid, 500 meter even rustig en dan de laatste kilometer zo hard als ik kan. Dat is een wat minder bizarre opbouw.
En dan vooral wat consequenter duurlopen denk ik, want bijv: 3 kilometer lang 4:30 per kilometer vind ik vermoeiender dan 1 km a 4:15, dan 1 in 5:00 en dan weer in 4:15. Terwijl de gemiddelde snelheid gelijk is.Lijkt me een teken van te weinig uithoudingsvermogen??
Voor knnth lijkt me de opbouw die jij schreef beter en ook wat logischer ja!I believe i can fly!
Ja.quote:Op donderdag 28 juni 2012 11:36 schreef pietkanarie het volgende:
Tja, ik zat ook al te denken: is het niet een beetje aparte/bizarre voorkeur??![]()
![]()
Oke, da's duidelijk haha. Wel een aparte voorkeur dusquote:
I believe i can fly!
Tijd geleden dat ik hier gepost heb. Ben eindelijk na 6 maanden ook weer aan het lopen. Blessure is nog niet over, maar kan het niet laten.
Vorige week 2 keer 5,5km gelopen. Afgelopen maandag ook en vandaag voor het eerst 10 kilometer
Heerlijk om weer bezig te zijn. Ondanks dat ik 30 sigaretten per dag rook die 10km binnen 48 minuten afgewerkt. Valt me nog alles mee.
Helaas zal ik waarschijnlijk niet de marathon van Amsterdam in oktober halen. De tijd is te kort (zeker met het risico op verergering van mn blessure) om de training goed op te bouwen.
Maar dat ik weer aan het lopen ben, ben ik al blij genoeg mee
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013![]()
Gisteravond de Paardenmarktloop gelopen. 10.4 kilometer in 41:49. Best tevreden mee aangezien het HEEL WARM was.Acht rondjes van 1.3 kilometer, niet heel inspirerend.
http://connect.garmin.com/activity/193708844
[ Bericht 19% gewijzigd door Errrwin op 29-06-2012 10:39:47 ]![]()
Spiegelneuronenquote:Op donderdag 28 juni 2012 18:57 schreef slacker_nl het volgende:
AUWW http://www.telegraaf.nl/t(...)p_EK_atletiek__.html
[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-06-2012 11:01:15 ]![]()
Datquote:Op vrijdag 29 juni 2012 11:02 schreef YUR het volgende:
[..]
Precies de reden waarom ik dat filmpje niet kijk
Arme vent![]()
![]()
Morgen is de Stadsloop hier. Erg veel zin in, doe voor het eerst mee aan een wedstrijdloop en geen recreanten. Vorig jaar op de 5 19.50 min, nu een jaar later doe ik 10km. Ben overigens ruim 10kg lichter dan vorig jaar, wat zou een mooi doel voor me zijn? PR met ruim 7 kg meer was 42.30Was trouwens in een training dus geen adrenaline etc. Dacht zelf aan een lage 41-er. Moet wel mogelijk zijn lijkt me..
Bodybuilding #1
Hardlopen #2![]()
Wat een rare run?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 10:30 schreef Errrwin het volgende:
Gisteravond de Paardenmarktloop gelopen. 10.4 kilometer in 41:49. Best tevreden mee aangezien het HEEL WARM was.Acht rondjes van 1.3 kilometer, niet heel inspirerend.
http://connect.garmin.com/activity/193708844A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.![]()
Mijn spiegelneuronen zijn niet al te scherp afgesteld geloof ik. Wel naar voor die loper natuurlijk (zal een behoorlijke hersteltijd voor staan en of het helemaal goed komt weet ik niet), dat zeker. Maar ik voel verder niks naars bij zulke filmpjes/foto'squote:![]()
Vandaag maar een duurloop gedaan (8 km, in 43 minuten. Ontspannen tempo). Als ik mijn tempoduurvermogen wil vergroten (dus een iets hoger tempo op de vijf kilometer)... heeft het dan zin om het volgende te doen:
-2x een duurloop (van 8 a 10 km)
-1x interval/korte tempoloop van bijv. 3 km
- op de dagen van de duurloop ook wat core/buikspieroefeningen.
Of zit hier dan weer veel te weinig 'snelheidswerk' in? Lastig soms om te weten wat je nodig hebt om gericht te trainen!
[ Bericht 2% gewijzigd door pietkanarie op 29-06-2012 15:49:46 ]I believe i can fly!
Moest je zelf het aantal rondjes tellen? Vast wel natuurlijk. Met zoiets willen mensen volgens mij de tel nog wel eens kwijt rakenquote:Op vrijdag 29 juni 2012 15:57 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Ja, op de lokale paardenmarkt rondjes van 1,3 kilometerHier is ook een lokaal loopje waarbij afgesloten werd met twee rondjes door het dorp. Op de een af andere manier hebben veel mensen er toen maar 1 gelopen.
I believe i can fly!
Ziet er wel prima uit an sich, al is interval / tempowerk eerder iets als 2 sets van 5x400 meter of zo.quote:Op vrijdag 29 juni 2012 15:40 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Mijn spiegelneuronen zijn niet al te scherp afgesteld geloof ik. Wel naar voor die loper natuurlijk (zal een behoorlijke hersteltijd voor staan en of het helemaal goed komt weet ik niet), dat zeker. Maar ik voel verder niks naars bij zulke filmpjes/foto's![]()
Vandaag maar een duurloop gedaan (8 km, in 43 minuten. Ontspannen tempo). Als ik mijn tempoduurvermogen wil vergroten (dus een iets hoger tempo op de vijf kilometer)... heeft het dan zin om het volgende te doen:
-2x een duurloop (van 8 a 10 km)
-1x interval/korte tempoloop van bijv. 3 km
- op de dagen van de duurloop ook wat core/buikspieroefeningen.
Of zit hier dan weer veel te weinig 'snelheidswerk' in? Lastig soms om te weten wat je nodig hebt om gericht te trainen!Daar heb je echt veel profijt van, 3 kilometer op 'wedstrijdtempo' kan op zich ook wel, al is dat een beetje lang als je wedstrijd maar 5 kilometer is...
En elke week (harde) interval is voor sommigen wat veel, je zou om de week af kunnen wisselen met een interval kort werk (dus die 400 meters of zo) en week erna 'gewoon' een duurloopje met daarin 5 x 2 minuten versnellen tot wedstrijdtempo of zo.
En vooral opletten hoe je lichaam voelt na die trainingen, want snelheidswerk blijft een zware belasting. Merkte het vorig jaar ook dat ik toch sneller irritaties voelde aan pezen bijv.Jack does it in real time...![]()
Bedankt voor de reactie! Intervallen deed ik tot nu toe nauwelijks. Als je daar veel profijt van kunt hebben, ga ik dat zeker invoeren. Zal inderdaad wel even goed letten op hoe mijn lichaam erop reageert, want mijn belastbaarheid is (nog) niet zo heel groot. Mezelf overtrainen wil ik niet nog een keer doenquote:Op vrijdag 29 juni 2012 16:22 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Ziet er wel prima uit an sich, al is interval / tempowerk eerder iets als 2 sets van 5x400 meter of zo.Daar heb je echt veel profijt van, 3 kilometer op 'wedstrijdtempo' kan op zich ook wel, al is dat een beetje lang als je wedstrijd maar 5 kilometer is...
En elke week (harde) interval is voor sommigen wat veel, je zou om de week af kunnen wisselen met een interval kort werk (dus die 400 meters of zo) en week erna 'gewoon' een duurloopje met daarin 5 x 2 minuten versnellen tot wedstrijdtempo of zo.
En vooral opletten hoe je lichaam voelt na die trainingen, want snelheidswerk blijft een zware belasting. Merkte het vorig jaar ook dat ik toch sneller irritaties voelde aan pezen bijv.
I believe i can fly!
Afgelopen zondag uitgestapt bij de halve triatlon (1.9 zwemmen, 96 fietsen, 21 lopen).. na het zwemmen, wat wel redelijk ging, 4x24km fietsen met 2 steile klimmen(+afdalingen) erin. Het waaide hard en begon ook hard te regenen, wat ervoor zorgde dat het parcours glad en gevaarlijk werd. Ik ben eind tweede ronde gevallen op de klinkers. Het leek op zich mee te vallen, dus heb mijn ketting er weer opgezet en ben verder gegaan. Op mijn enkel zat wel een redelijk diepe wond.. je zag mooi het bloed mijn schoen in druipen...
Maar goed, ik ging niet meer zo hard en kreeg het steeds kouder en had steeds minder zin. Bij de derde ronde toch weer aangezet en het ging weer iets beter, maar toen kreeg ik een lekke band halverwege. Tijdens het plakken kreeg ik het echt heel erg koud, kon alleen nog maar rillen (onderkoeld?) en heb besloten om het niet meer af te maken. De halve marathon is er dus niet van gekomen... Bij een post hebben ze de medische auto gebeld. Die heeft mijn wond verzorgd en me weer opgewarmd, waarna ik met een andere auto terug werd gebracht.
Het heeft in ieder geval niet geholpen met de motivatie, maar gisteren toch weer even gelopen, 45 minuutjes rustig en dat ging op zich wel. Mijn enkel doet wel pijn maar de wond gaat in ieder geval niet open.![]()
Aaah, zonde van die halve triathlon!! Zoveel pech bij elkaar ook! Wel knap dat je er überhaupt aan begon. Wat een afstanden allemaal. Als je er nog eens een doet kan het alleen maar heel erg meevallen.I believe i can fly!
Ah shit man, zo zonde van je halve triathlon!
Zou wel voorzichtig aan doen even, want met die wond en wat pijntjes moet je even rust pakken.
Was ook geen weer zo te horen voor die wedstrijd, valpartijen zijn sowieso echt vervelend met fietsen! Maar wel verstandig om die halve marathon niet meer te starten, want daar had je alleen maar meer kunnen verliezen qua blessures evt. denk.
Nou ja, je kans later dit jaar nog maar pakken, afgelopen periode ging verder super goed qua wedstrijden natuurlijk!Jack does it in real time...![]()
Je was niet de enige. 1/3de van het veld was onderuit gegaan. 1 clubgenoot uitgestapt, en een ander ook gevallen. Ik heb elders een 1/4de gedaan en echt op duurtempo 2 de rit uitgefietst om zeker te zijn dat ik niet viel. Daar waren er ook 2 uitgevallen. Harde windstoten op de dijk en gladde steentjes. Vond het niet fijn. Voor jou balen man. Al een andere op het oog?quote:Op vrijdag 29 juni 2012 20:51 schreef bananablues het volgende:
Afgelopen zondag uitgestapt bij de halve triatlon (1.9 zwemmen, 96 fietsen, 21 lopen).. na het zwemmen, wat wel redelijk ging, 4x24km fietsen met 2 steile klimmen(+afdalingen) erin. Het waaide hard en begon ook hard te regenen, wat ervoor zorgde dat het parcours glad en gevaarlijk werd. Ik ben eind tweede ronde gevallen op de klinkers. Het leek op zich mee te vallen, dus heb mijn ketting er weer opgezet en ben verder gegaan. Op mijn enkel zat wel een redelijk diepe wond.. je zag mooi het bloed mijn schoen in druipen...
Maar goed, ik ging niet meer zo hard en kreeg het steeds kouder en had steeds minder zin. Bij de derde ronde toch weer aangezet en het ging weer iets beter, maar toen kreeg ik een lekke band halverwege. Tijdens het plakken kreeg ik het echt heel erg koud, kon alleen nog maar rillen (onderkoeld?) en heb besloten om het niet meer af te maken. De halve marathon is er dus niet van gekomen... Bij een post hebben ze de medische auto gebeld. Die heeft mijn wond verzorgd en me weer opgewarmd, waarna ik met een andere auto terug werd gebracht.
Het heeft in ieder geval niet geholpen met de motivatie, maar gisteren toch weer even gelopen, 45 minuutjes rustig en dat ging op zich wel. Mijn enkel doet wel pijn maar de wond gaat in ieder geval niet open.
Ik ga vanochtend eerst een paar uur fietsen. Vanavond staat er een trainingswedstrijdje van 10km op het programma.Sei wachsam,
Thanks voor de supportIk voel me nu sowieso al een stuk beter dan afgelopen week. Ik ga gewoon weer aan de bak. Ik had sowieso 2 piekmomenten gepland in het jaar: de 2e is de Triathlon de Gérardmer op 1 september, dus heb weer even om er naartoe te leven.
Enkel valt op zich wel mee, fietsen gaat super, hardlopen voel ik het ook steeds minder.
Ja de wedstrijd was een waar slagveld. Ook een prof naar het ziekenhuis bij de afdaling heb ik gehoord.
Het probleem met langzamer en voorzichtiger fietsen was dat het zo koud en nat was, dat dat ook niet echt werkte... Nu nog maar wat leuke wedstrijdjes zoeken in de tussentijd. Heb een beetje de baanwedstrijden gevonden .. lijkt me wel leuk om 1500m onder de 4:30 te lopen bijv.. (Heb m nu op 4:38, maar ik weet zeker dat ik harder kan) of een keer een 800m ook al is dat echt wat anders.. Even Robert Lathouwers nadoen
Welke 1/4e had jij gedaan? En ga je binnenkort ook een halve doen?![]()
![]()
Pfff om kwart voor 7 vandaag voor eerste keer een wedstrijd van 10km gerend. Wat benauwd zeg, niet normaal. Om de km een waterpost. Had veel meer nodig joh, maargoed wil niet teveel excuses opsommen. Ong 42/43 min.. Had iets meer gehoopt maargoed
Bodybuilding #1
Hardlopen #2![]()
Vanavond mijn PR op de 10km verbeterd met maar liefst 5 seconden! Heb 36:18 gelopen. Het was inderdaad warm, zoals bovenstaande ook al zegt..
Na de wedstrijd is mijn horloge met GPS (Garmin Forerunner 101) alleen kapot gegaan, kennelijk was de hitte en het zweet toch teveel.. Ik hoorde dat dit meer voorkomt. Iemand hier ervaring mee en weet hoelang de garantie is op die dingen?
@Kerol: Uitslagen stonden rond 10 uur vanavond al online =)![]()
Ik had Gendt gedaan. Een kleine lokale loop. Leuk want er doen ook vooral locals mee en daarmee is die ook goed gevuld. 6 uur 's ochtends gaat de inschrijving in juni open en na een kwartier zit die vol.quote:Op zaterdag 30 juni 2012 14:58 schreef bananablues het volgende:
Thanks voor de supportIk voel me nu sowieso al een stuk beter dan afgelopen week. Ik ga gewoon weer aan de bak. Ik had sowieso 2 piekmomenten gepland in het jaar: de 2e is de Triathlon de Gérardmer op 1 september, dus heb weer even om er naartoe te leven.
Enkel valt op zich wel mee, fietsen gaat super, hardlopen voel ik het ook steeds minder.
Ja de wedstrijd was een waar slagveld. Ook een prof naar het ziekenhuis bij de afdaling heb ik gehoord.
Het probleem met langzamer en voorzichtiger fietsen was dat het zo koud en nat was, dat dat ook niet echt werkte... Nu nog maar wat leuke wedstrijdjes zoeken in de tussentijd. Heb een beetje de baanwedstrijden gevonden .. lijkt me wel leuk om 1500m onder de 4:30 te lopen bijv.. (Heb m nu op 4:38, maar ik weet zeker dat ik harder kan) of een keer een 800m ook al is dat echt wat anders.. Even Robert Lathouwers nadoen
Welke 1/4e had jij gedaan? En ga je binnenkort ook een halve doen?
De 1/2de ga ik in Eupen doen. Begin augustus. .
Heb geen tijd in mij hoofd, gewoon om lekker uit te lopen. Fietsronde heeft zo'n 1200hm en looproute is door een bos met een steile afdaling. Gewoon een toffe wedstrijd.
Ik ga me verder richten op de korte afstand en snelheid.
Vanavond een 10km wedstrijd gedaan, althans dat was de bedoeling. Liep in een groepje van drie met een groepje van 2 net voor ons. Op kop nog 2 man.
De nummer 1 en 2 hadden ze goed gestuurd. Die daarna incl. mij hadden 600m om gelopen omdat een verkeerswijzer niet aan het opletten was/met iemand aan het praten was. Iets verderop liepen we tussen de auto's en kwam er een politiemotor naast ons rijden die ons terug de route op wees. Waren echt pist, en weg was de moraal. 38.40 op de 10 gelopen ongeveer, en in 41.30 als 5de binnen.Sei wachsam,
Netjes gedaan hoor Tom, prachtige tijd! Hoe kon je zo goed rennen met dit weer joh? Mn eerste ronde(5km) was nog in 20 min maar de tweede ging ik echt kapot door die hitte.quote:Op zondag 1 juli 2012 00:21 schreef T1992 het volgende:
Vanavond mijn PR op de 10km verbeterd met maar liefst 5 seconden! Heb 36:18 gelopen. Het was inderdaad warm, zoals bovenstaande ook al zegt..
Na de wedstrijd is mijn horloge met GPS (Garmin Forerunner 101) alleen kapot gegaan, kennelijk was de hitte en het zweet toch teveel.. Ik hoorde dat dit meer voorkomt. Iemand hier ervaring mee en weet hoelang de garantie is op die dingen?
@Kerol: Uitslagen stonden rond 10 uur vanavond al online =)Bodybuilding #1
Hardlopen #2![]()
Dankjewel!quote:Op zondag 1 juli 2012 09:40 schreef Kerol het volgende:
[..]
Netjes gedaan hoor Tom, prachtige tijd! Hoe kon je zo goed rennen met dit weer joh? Mn eerste ronde(5km) was nog in 20 min maar de tweede ging ik echt kapot door die hitte.
Het viel mij ook enorm mee, toen ik het weer zag dacht ik dat een tijd in de 36 er niet in zou zitten, maar dat bleek dus gelukkig niet zo te zijn
Met normale temperaturen moet een 35-er er zeker inzitten zou je denken..
Mijn kilometertijden schommelden ook behoorlijk, de eerste 3km ging onder de 10 min(!) terwijl mijn doorkomst bij 5km wel net boven de 18min was, verval was toen behoorlijk.. Had ook heel veel last van de hitte.
Mooie loop trouwens, leuke plaats met veel enthousiaste toeschouwers!![]()
Netjes hoor, ren je al lang? Hoop ook ooit zoiets te rennen al is het niet noodzakelijk ofzo. Ook allemaal van die iele mannetjes, geen grammetje vet of spieren. Kom ik dan aan met mn 1.95 en 88kgHaha.
Ja mooie stad he? Haha. Mooi om te lezen, valt mij totaal niet meer op haha
Bodybuilding #1
Hardlopen #2![]()
Nee, pas sinds 3 maanden, maar daarvoor altijd gevoetbald dus dat heeft mij een goede basisconditie gegeven. Haha dat zal inderdaad meespelen, ik ben zelf 67kg bij 1.84.. En loop jij al lang? Meende dat je zei dat dit je eerste 10km was? Dan is het zeker een nette tijd!quote:Op zondag 1 juli 2012 12:16 schreef Kerol het volgende:
Netjes hoor, ren je al lang? Hoop ook ooit zoiets te rennen al is het niet noodzakelijk ofzo. Ook allemaal van die iele mannetjes, geen grammetje vet of spieren. Kom ik dan aan met mn 1.95 en 88kgHaha.
Ja mooie stad he? Haha. Mooi om te lezen, valt mij totaal niet meer op haha
Zeker, zag er erg gezellig uit met alle terrasjes rondom die kerk! Kwam natuurlijk ook door het mooie weer.![]()
Nice! 2 jaar ofzo maar sukkel met blessures, al paar maand last van mn linkerheup. Geen idee wat het is maar er zit iets los ofzo, dokter zei dat het niets was, wel wezen rennen maar kan nauwelijks lopen nu. Niet goed. Eerste 10km inderdaad, met training wel eens 20 a 25 km maar dat is dus wegens die blessures lang geledenBodybuilding #1
Hardlopen #2![]()
De huisarts kan wel zeggen dat er niks aan de hand is, maar dat is natuurlijk niet waar. Als je nu nauwelijks kunt lopen (wandelen??) is het niet goed.
Nog niet naar een sportarts o.i.d geweest? Misschien weten zij er meer van.
Hopelijk ben je er snel weer vanaf!!!I believe i can fly!
Inderdaad.. Maar snel eens afspraak maken bij de fysio dan, voelt echt niet goed dit. Bedankt!Bodybuilding #1
Hardlopen #2![]()
Zo, eindelijk weer eens wat snelheidswerk gedaan.
500-400-500-400-500-400
400-500-400-500-400-500
Alles in 2 mins en 2 minuten rust tussen de sets. Was wel weer beetje afzien, maar voelde wel ok op zich!Jack does it in real time...![]()
14 kilometer op gemiddeld tempo van 12,4. Stevig windje in de polder.AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
1918,1919,1931,1932,1934,1937,1939,1947,1957,1960,1966,1967,1968,1970,1972,1973,1977,1979,1980 1982,1983,1985,1990,1994,1995,1996,1998,2002,2004,2011,2012,2013![]()
Echt verschrikkelijk dat je wedstrijd zo verpest word door een halve garequote:Op zondag 1 juli 2012 01:39 schreef No-P het volgende:
[..]
Ik had Gendt gedaan. Een kleine lokale loop. Leuk want er doen ook vooral locals mee en daarmee is die ook goed gevuld. 6 uur 's ochtends gaat de inschrijving in juni open en na een kwartier zit die vol.
Heb geen tijd in mij hoofd, gewoon om lekker uit te lopen. Fietsronde heeft zo'n 1200hm en looproute is door een bos met een steile afdaling. Gewoon een toffe wedstrijd.
Vanavond een 10km wedstrijd gedaan, althans dat was de bedoeling. Liep in een groepje van drie met een groepje van 2 net voor ons. Op kop nog 2 man.
De nummer 1 en 2 hadden ze goed gestuurd. Die daarna incl. mij hadden 600m om gelopen omdat een verkeerswijzer niet aan het opletten was/met iemand aan het praten was. Iets verderop liepen we tussen de auto's en kwam er een politiemotor naast ons rijden die ons terug de route op wees. Waren echt pist, en weg was de moraal. 38.40 op de 10 gelopen ongeveer, en in 41.30 als 5de binnen.A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.![]()
Ah, hardloperstopic gevonden.
Wat vinden jullie van rennen met muziek? Mensen schijnen het motiverend te vinden, maar bij mij verneukt het alleen maar mijn ademhalingsritme en ik loop op de 5 km zelfs een ruime minuut langzamer met muziek. Rennen jullie beter met muziek en hoe?
Op dinsdag 21 augustus 2012 12:28 schreef Oswald_Montecristo het volgende:
Rust in vrede, hamster van sinepedraap. Je zal niet vergeten worden.![]()
ik ren niet met muziek, ik wil horen wat er om me heen gebeurt. Ik loop dan ook veel op de weg in de polder ipv fietspad of storp.AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
Ik loop dan weer altijd met muziek (voornamelijk radio), behalve bij wedstrijden. Het maakt mij niet zo heel veel uit, zonder muziek vind ik het wel een stuk saaier. Ik kan echter ook de muziek negeren als ik wil
Ik vind het zonder muziek al moeilijk genoeg om me te goed concenteren op de training. Ik loop dan ook vrijwel nooit zomaar een rondje, het zijn altijd specifieke trainingen. En dan is er nog het verkeer dat ik wil horen.
En: even een uurtje geen muziek is ook wel zo lekker![]()
![]()
ik ren absoluut niet met muziek... ik wil mijn ademhaling en de candans van mijn voeten kunnen horen'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Ik loop ook zelden met muziek, leidt mij teveel af qua ademhaling, cadans enzo.
En zelden dat ik 'doelloos' een rondje loop, alleen bij hersteltrainingen of heeel langzame lopen wil ik het wel eens doen...Jack does it in real time...![]()
ik probeer mijn LDL sinds kort puur op HS te lopen en dan is de cadans van je voeten een mooie indicatie of je te hard gaquote:Op maandag 2 juli 2012 21:27 schreef DeeBee het volgende:
Ik loop ook zelden met muziek, leidt mij teveel af qua ademhaling, cadans enzo.'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Zonder muziek, al een jaar en het bevalt me prima.In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.![]()
Als ik alleen train, zowel lopend als op de fiets dan heb ik in 1 oor muziek op staan. Heerlijk met een muziekje op door mooie omgeving crossen. Hoef me niet te concentreren om met goede cadans te hebben.Sei wachsam,
Alleen met korte uitlooptraining doe ik soms muziek op. Maar anders gewoon lekker de vogeltjes om me heen![]()
![]()
![]()
Ik ben dus 1 van de weinigen die met muziek op loopt. Ik heb eigenlijk nooit anders gedaan, misschien moet ik het maar eens proberen dan. Nadeel wel is dat ik voornamelijk in de stad loop, dus muziek zorgt juist voor afleiding van de herrie om me heen
Zelf merk ik dat als ik met muziek loop en ik in mijn cadans raak ik toch niet meer op de muziek let, dus dan is het vrij nutteloos. Soms heb ik echter dat de muziek me constant afleidt en dan wens ik dat ik die verrekte iPod maar thuis had laten liggen. In de stad lijkt het met gevaarlijk om met muziek te lopen, ik probeer sowieso buiten de stad te lopen. Bedankt voor de reacties overigens.
Op dinsdag 21 augustus 2012 12:28 schreef Oswald_Montecristo het volgende:
Rust in vrede, hamster van sinepedraap. Je zal niet vergeten worden.![]()
Ik loop heel graag met muziek. De tijd gaat sneller voorbij en ik houd het wat makkelijker vol. Het leidt me niet af van het letten op techniek. En voor zover ik weet heeft de snelheid van de muziek geen invloed op mijn loopsnelheid.
Ik hoor de muziek zonder me er echt bewust van te zijn, toch is het lekker dat het er is.I believe i can fly!
Als ik m'n lange duurloop doe, doe ik dat meestal met podcasts op m'n iPod. Geen muziek, maar praatdingen.quote:Op maandag 2 juli 2012 18:36 schreef Zero17 het volgende:
Ah, hardloperstopic gevonden.
Wat vinden jullie van rennen met muziek? Mensen schijnen het motiverend te vinden, maar bij mij verneukt het alleen maar mijn ademhalingsritme en ik loop op de 5 km zelfs een ruime minuut langzamer met muziek. Rennen jullie beter met muziek en hoe?Mijn favoriet is die van Endurance Planet (.com)
![]()
Ik loop nooit met muziek. Het verstoord mijn ritme, en ik probeer ook tot rust te komen juist. Heerlijk die vogeltjes! Door muziek stijgt mijn hartslag teveel, is de afleiding te groot, en geniet ik ook minder van het hardlopen zelf. Daarnaast gaan mijn oren pijn doen na tijdje en vind ik dat gekut met die oortjes echt een crime.![]()
Ja Eupen zat ik ook nog aan te denken als alternatief voor mislukte Stein, maar ga toch lekker weer aan de basis werken.quote:Op zondag 1 juli 2012 01:39 schreef No-P het volgende:
[..]
Ik had Gendt gedaan. Een kleine lokale loop. Leuk want er doen ook vooral locals mee en daarmee is die ook goed gevuld. 6 uur 's ochtends gaat de inschrijving in juni open en na een kwartier zit die vol.
En met muziek loop/fiets ik nooit. Kan ontzettend genieten van de omgeving![]()
Wilde de exacte route van de bruggenloop lopen (zie http://www.bruggenloop.nl/media/130949/parcoursgroot.jpg)
Maar ik liep tussen kilometer 7 en 8 verkeerd -> ik liep de nesserdijk ipv toepad, waardoor de teller uiteindelijk op 15,8 kilometer bleef steken. Maar ach, ik heb de vijf bruggen gehad en met een gemiddelde van 12.2 km/h was het een lekker rondje![]()
![]()
Ik download wel eens de MP3 van http://www.youtube.com/user/unscaredshow en die luister ik dan in de auto. Gaat over duurtrainingen maar dan een andere aanpak.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:53 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Als ik m'n lange duurloop doe, doe ik dat meestal met podcasts op m'n iPod. Geen muziek, maar praatdingen.Mijn favoriet is die van Endurance Planet (.com)
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.![]()
Hier ook nog maar even een oproep of er iemand zin en tijd heeft om komende zaterdag mee te doen bij de Ekiden in Rotterdam en 5 km te lopen, door een onverwacht blessuregeval komen we als Team Fok! 1 persoon te kort.<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>![]()
Hoe laat, waar en wat wordt er qua tijd verwacht?quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:13 schreef MaleDuck het volgende:
Hier ook nog maar even een oproep of er iemand zin en tijd heeft om komende zaterdag mee te doen bij de Ekiden in Rotterdam en 5 km te lopen, door een onverwacht blessuregeval komen we als Team Fok! 1 persoon te kort.![]()
Het is in Kralingen (Rotterdam)quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:27 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
Hoe laat, waar en wat wordt er qua tijd verwacht?
11:30 Teamcaptains meeting
12:00- 16:30 Ekiden; de wedstrijd is in volle gang
16:30 Prijsuitreiking
Het team bestaat uit mensen uit het beginnerstopic, dus de snelheid die we verwachten is zo snel als je zelf kan en wil.<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>![]()
Klinkt prima, ik laat vanavond wel weten of ik kan.quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:30 schreef MaleDuck het volgende:
[..]
Het is in Kralingen (Rotterdam)
11:30 Teamcaptains meeting
12:00- 16:30 Ekiden; de wedstrijd is in volle gang
16:30 Prijsuitreiking
Het team bestaat uit mensen uit het beginnerstopic, dus de snelheid die we verwachten is zo snel als je zelf kan en wil.![]()
Super!quote:Op woensdag 4 juli 2012 11:32 schreef Don_Vanelli het volgende:
[..]
Klinkt prima, ik laat vanavond wel weten of ik kan.<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>![]()
Volgens mij is knnth geen lid van HAAG, dus denk het niet...quote:![]()
De kadeloop was warm, maar wel mooi. Sinds lange tijd heb ik weer eens lekker een wedstrijdje kunnen lopen en dan ook nog eens in een mooie omgeving. Uiteindelijk 12 km (waarschijnlijk iets minder) in net geen 45 minuten. Prima middag gehad dus.
Jij ook lekker gelopen YUR?![]()
Ik heb ook lekker gelopen. Richttijd was 1 uur, maar mn klokje vertelde me 57.58. Ben mooi tevredenquote:Op zaterdag 7 juli 2012 19:04 schreef Mr.B. het volgende:
[..]
Volgens mij is knnth geen lid van HAAG, dus denk het niet...![]()
De kadeloop was warm, maar wel mooi. Sinds lange tijd heb ik weer eens lekker een wedstrijdje kunnen lopen en dan ook nog eens in een mooie omgeving. Uiteindelijk 12 km (waarschijnlijk iets minder) in net geen 45 minuten. Prima middag gehad dus.
Jij ook lekker gelopen YUR?
quote:Op zaterdag 7 juli 2012 19:06 schreef YUR het volgende:
[..]
Ik heb ook lekker gelopen. Richttijd was 1 uur, maar mn klokje vertelde me 57.58. Ben mooi tevreden![]()
![]()
Was aardig warm en ook nog best wat wind!
20.01 (3.53, 4.01, 4.02, 4.07, 3.58) gelopen. Wilde liever wel wat harder, maar de wind viel mij wat tegen en ik merkte het gebrek aan wedstrijden (laatste 6 weken terug) en snelheidswerk in training ook wel wat.
Herstelde echter wel heel snel en merk dat de conditie wel weer beter wordt. En (*klopt af*) geen blessure-reactie...Ook wel tevreden dat ik laatste kilometer nog wat kon versnellen.
Nu lekker regelmaat houden qua training en weer paar wedstrijdjes te zoeken in de omgeving hier!Jack does it in real time...![]()
Mooie tijden hoorquote:Op zaterdag 7 juli 2012 19:38 schreef DeeBee het volgende:
Was aardig warm en ook nog best wat wind!
20.01 (3.53, 4.01, 4.02, 4.07, 3.58) gelopen. Wilde liever wel wat harder, maar de wind viel mij wat tegen en ik merkte het gebrek aan wedstrijden (laatste 6 weken terug) en snelheidswerk in training ook wel wat.
Herstelde echter wel heel snel en merk dat de conditie wel weer beter wordt. En (*klopt af*) geen blessure-reactie...Ook wel tevreden dat ik laatste kilometer nog wat kon versnellen.
Nu lekker regelmaat houden qua training en weer paar wedstrijdjes te zoeken in de omgeving hier!En volgens mij is de wedstrijdjes-tijd nu wel een beetje voorbij met de vakantie?
Ja, volgende maand pas weer in De Lier bijvoorbeeld.
En meeste trimlopen liggen ook wel stil in de zomer ja, nou ja, maar zien...
4 augustus de Balijloop in Pijnacker, 13,2 km. (Mijn trainer houdt kennelijk van incourante afstanden) Niet echt een wedstrijd, maar meer een prestatieloop geloof ik.
![]()
Dan ben ik er ook weer bij, maar met een totaal ander doel: Mn vriendin voor het eerst door de 10K heen leidenquote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:55 schreef DeeBee het volgende:
Ja, volgende maand pas weer in De Lier bijvoorbeeld.
En meeste trimlopen liggen ook wel stil in de zomer ja, nou ja, maar zien...F means you're fucked![]()
mooi doel YUR, sowieso hardlopers die elkaar helpenquote:Op zaterdag 7 juli 2012 21:00 schreef YUR het volgende:
[..]
Dan ben ik er ook weer bij, maar met een totaal ander doel: Mn vriendin voor het eerst door de 10K heen leideniemand die even die bemoedigende woorden spreekt als je er voor de finish doorheen zit bijv.
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
op zich wel lekker hoor die regen voor de zuurstof in de lucht, toch had ik liever dat buienradar klopte.
Wel 16k gelopen
AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
Deze week weer lekker 3x gelopen, heeft wel weer even geduurd, maar zit er weer helemaal in. Ongeveer 14,5 km/h, en een kilometertje of 7 a 8. Langzaam weer in oude vorm, mag nog wel beetje beter (richting 16)![]()
![]()
Op drie trainingen in mei na heb ik sinds februari eigenlijk alleen maar duurlopen gedaan, tussen 10km en 22km. Afgelopen zaterdag heb ik fluitend een 18km gelopen en na afloop had ik het gevoel dat er nog wel 10km bij kon. De basis is er wel dus ik vond het weer eens tijd voor intervalletjes. Dat viel zwaar tegen
Ik ben zojuist bijna
thuisgekomen nog net voor dat ik
zou tegenkomen. De benen waren
maar de rest van het lichaam was
. Ik kwam op een gegeven moment zelfs adem tekort en daar heb ik normaal nooit zo snel last van. Hartslag ging ook veel te rap omhoog. Ik wijt het maar aan een combinatie van te weinig intervallen in de afgelopen maanden, warmte en een naijlende verkoudheid.
![]()
Na ongeveer 5 jaar niet meer te hebben gesport heb ik besloten dat mn conditie echt weer beter moet.
Dit wil ik gaan doen dmv hardlopen. Heb afgelopen week kleding + schoenen gekocht en begin nu met 2x per week 's avonds hardlopen.
Heb een schema met als doel binnen 10 weken 15min aan een gesloten te kunnen hardlopen. In het begin is het veel afwisselen van hardlopen en wandelen waarbij het wandelen steeds minder wordt.
Nu wil ik graag mn prestaties (snelheid/afgelegde afstand) bij gaan houden. Wat advieseren/gebruiken jullie hiervoor?You know what i mean...![]()
Top dat je weer bent begonnen!quote:Op woensdag 11 juli 2012 12:18 schreef jolletje het volgende:
Na ongeveer 5 jaar niet meer te hebben gesport heb ik besloten dat mn conditie echt weer beter moet.
Dit wil ik gaan doen dmv hardlopen. Heb afgelopen week kleding + schoenen gekocht en begin nu met 2x per week 's avonds hardlopen.
Heb een schema met als doel binnen 10 weken 15min aan een gesloten te kunnen hardlopen. In het begin is het veel afwisselen van hardlopen en wandelen waarbij het wandelen steeds minder wordt.
Nu wil ik graag mn prestaties (snelheid/afgelegde afstand) bij gaan houden. Wat advieseren/gebruiken jullie hiervoor?Misschien dat je je meer thuis voelt in het andere topic, Hardlopen voor beginners #236 - Running in the rain. , aangezien hier toch de gevorderde lopers posten
![]()
![]()
Gisteren ook weer prima rondje gelopen, voelde lekker en m'n hartslag blijft steeds beter onder controle weer.
Nu nog wat aan de vorm gaan werken door steeds wat snelheidswerk toe te voegen af en toe in m'n trainingen!Jack does it in real time...![]()
Dankje, die had ik niet gezien.quote:Op woensdag 11 juli 2012 12:24 schreef GotC het volgende:
[..]
Top dat je weer bent begonnen!Misschien dat je je meer thuis voelt in het andere topic, Hardlopen voor beginners #236 - Running in the rain. , aangezien hier toch de gevorderde lopers posten
Tot over een tijdje dan
You know what i mean...![]()
Ik loop al 19 jaar hard, maar meestal met grote gaten tussen de perioden waarin ik intensief (4-5x per jaar) hardloop. Soms een jaar niet, soms een paar maand niet. Erg jammer, want zo verlies je de opgebouwde conditie weer volledig. Ik ben volgens mij echt een mooi-weerloper![]()
Momenteel ben ik het weer aan het opbouwen en loop nu de 12,5 km. (woon-werkverkeer) net onder het uur. Heel redelijk voor iemand van 1.95 en 90 kilo die een jaar niets gepresteerd heeft vind ik zelf
Nu is mijn vraag; Kan ik deze afstand het beste volhouden en langzaam naar de 50 minuten toewerken (volgens mij wel de minimumtijd voor mij) of is het beter om een uur te blijven lopen en de afstand te vergroten? Het doel is om meer uithoudingsvermogen en energie te hebben overdag. Ik ben geen wedstrijdloper.![]()
Afwisselen. Niet altijd 1 tempo lopen. Dan wat korten en sneller, dan wat langer en rustiger. Bij die rustige loopjes kun je ook stukjes tempo lopen.quote:Op vrijdag 13 juli 2012 16:48 schreef Moody het volgende:
Ik loop al 19 jaar hard, maar meestal met grote gaten tussen de perioden waarin ik intensief (4-5x per jaar) hardloop. Soms een jaar niet, soms een paar maand niet. Erg jammer, want zo verlies je de opgebouwde conditie weer volledig. Ik ben volgens mij echt een mooi-weerloper![]()
Momenteel ben ik het weer aan het opbouwen en loop nu de 12,5 km. (woon-werkverkeer) net onder het uur. Heel redelijk voor iemand van 1.95 en 90 kilo die een jaar niets gepresteerd heeft vind ik zelf
Nu is mijn vraag; Kan ik deze afstand het beste volhouden en langzaam naar de 50 minuten toewerken (volgens mij wel de minimumtijd voor mij) of is het beter om een uur te blijven lopen en de afstand te vergroten? Het doel is om meer uithoudingsvermogen en energie te hebben overdag. Ik ben geen wedstrijdloper.
Net duurloopje gedaan van 1.5 uur. Ging lekker.Sei wachsam,
Pff wat een drama weekend. Vorige week 33km gelopen in mijn marathon training. Gisteren 20 gelopen en enorme last van mijn knie. Zit enorm op slot. Ik denk mijn marathon-avontuur voorlopig einde verhaal is. Gatver daar gaat de marathon. 6 weken hoefde ik nog maar in mijn schema van 17 weken. Morgen naar de fysio misschien komt het goed maar ik vrees van niet.![]()
Wow, hier zitten meer marathonlopers zie ik
Kom ik aan met mijn 3 KM per trainingBen wel pas sinds een tijdje weer begonnen met hardlopen, maar bevalt goed
Iemand tips hoe ik het beste kan opbouwen?U MAD?![]()
Boswachter...
dit is meer het topic voor de beginnende lopers
Hardlopen voor beginners #241 - Rennen met vleugels'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Heerlijk rondje gelopen in de stromende regen. Ik ben altijd een mooi weer loper geweest, maar vandaag ben ik gewoon vertrokken in de regenHet is eigenlijk erg relaxed lopen en je koelt stukken beter af
heuvels geven zoveel voldoeningquote:Op maandag 16 juli 2012 22:07 schreef ..-._---_-.- het volgende:
9 km stevige heuvels. Nu een glas wijn'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
Shit, ook een lopersknie. Marathon is over 6 weken. Kan ik wel shaken. Gatver. Nou ja volgend jaar nog maar een keer proberen eerst weer een jaar voetballen. Ook leuk! Ik ga wel proberen wat km te blijven lopen.![]()
ai, das klote. Je had toch een schema? Zei de Fysio/dokter nog iets over de oorzaak?quote:Op maandag 16 juli 2012 22:50 schreef jakees het volgende:
Shit, ook een lopersknie. Marathon is over 6 weken. Kan ik wel shaken. Gatver. Nou ja volgend jaar nog maar een keer proberen eerst weer een jaar voetballen. Ook leuk! Ik ga wel proberen wat km te blijven lopen.The line is a dot to you!![]()
Afgelopen twee weken slechts twee keer getraind, ~13k per keer. Nu de drukte voorbij is weer opgepakt en dan gelijk dit weer ... was wel lekker rustig, slechts twee hardlopers tegengekomen
10x400m in 1'40" ... ging erg lekker hoewel hartslag wel iets hoger dan normaal was maar dat mag nu even. Donderdag 6x1000m in 4'30" en zondag een D2 (~5'/k) duurloop van 15k (in de regen waarschijnlijk)
Goed om weer bezig te zijn![]()
![]()
Ik had idd een schema. VOlgens de fysio overbelasting. Ik heb wat wedstrijdjes ook gelopen en ben pas een half jaar echt serieus aan het lopen. Voor die tijd liep ik niet meer dan 6-7 KM. Dus maar een beetje opbouwen. Wat ook niet helpt als je 4x traint is ernaast nog een potje zaalvoetballen elke week. Maar ja nu tot en met april 10-15 km per week lopen. Daarna weer proberen denk ik.quote:Op maandag 16 juli 2012 23:02 schreef kepler het volgende:
[..]
ai, das klote. Je had toch een schema? Zei de Fysio/dokter nog iets over de oorzaak?![]()
zooooo, net een training van 15k gelopen, waarvan 4 km over het strand. Met windkracht 6 vol in mn gezicht![]()
Pff was wel echt zwaar
Schitterend programma op de BBC over sport producten:
http://www.bbc.co.uk/programmes/b01l1yxk
Conclusies:
• Sport drankjes helpen niet
• Speciale schoenen die passen bij je voeten en loop helpen maar heel weinig om blessures te voorkomen
• Let op met hoeveel je drinkt, het is onzin dat je te laat bent met drinken als je dorst hebt. Er is nog nooit een sporter tijdens een marathon overleden aan dehydratie, maar wel aan overhydratie.
• Sportshakes en voedingssupplementen zijn allemaal onzin.
![]()
Er is nog weinig onderzoek naar barefoot running, maar in eerste instantie zijn ze daar positiever over. Maar belangrijkste is vooral dat je je er zelf prettig bij voelt.![]()
Heb de documentaire nog niet kunnen zien, dus ik weet niet welke bronnen ze aanhalen/ wat de stellingen precies zijn in het programma.Als je bedoelt dat het je niet beter helpt presteren heb je deels gelijk. Volgens mij is dat gebaseerd op een onderzoek waarbij ze gekeken hebben naar een inspanning van 1 uur en dan vergeleken hebben met water en niks drinken. Daar kwam uit dat de prestatie niet verbeterde. Naar langere inspanningen is volgens mij niet gekeken.quote:Op donderdag 19 juli 2012 21:52 schreef Neelix het volgende:
Conclusies:
Er is wel bewijs dat door isotone sportdrankt vocht wordt opgenomen. Of dat voordeel heeft of niet kun je je afvragen. Verder hebben sportdranken het voordeel boven water omdat ze zouten bevatten die je verliest tijdens zweten. Bij korte inspanningen zal dat nog niks uitmaken, maar bij extreme omstandigheden en lange inspanningen is het wel degelijk belangrijk dat je dit aanvult. Verder heeft het een voordeel dat ze koolhydraten/energy bevatten die opraken na lange inspanning.Nog nooit echt in verdiept, zou goed kunnen.quote:• Speciale schoenen die passen bij je voeten en loop helpen maar heel weinig om blessures te voorkomenDegene die zijn overleden aan hyponatriëmie hadden te veel water gedronken in erg warm weer waarbij ze veel hadden gezweet. Ze hadden dus veel natrium en vocht verloren terwijl ze dit alleen aan hadden gevuld met te veel water. Hierdoor is een ernstig zout tekort ontstaan. Hadden ze isotone sportdrank! gedronken was dit niet gebeurd. (edit: hier moet ik op terugkomen, daar is geen bewijs voor) Ze waren dus niet overleden aan overhydratie maar aan verkeerde hydratie.quote:• Let op met hoeveel je drinkt, het is onzin dat je te laat bent met drinken als je dorst hebt. Er is nog nooit een sporter tijdens een marathon overleden aan dehydratie, maar wel aan overhydratie.
Overlijden aan dehydratie gebeurd niet inderdaad, want je krijgt gewoon dorst en gaat drinken. Als je dat niet doet gaat je prestatie achteruit, krijg je meer dorst en ga je alsnog drinken. Je lichaam heeft een behoorlijke buffer als het gaat om volume.Hier is men inderdaad wel over eens, alhoewel het iets genuanceerder is. Ze zijn geen onzin, maar er is geen bewijs dat het een vervanger is/ beter is dan volwaardige "normale" voeding.quote:• Sportshakes en voedingssupplementen zijn allemaal onzin.quote:![]()
Er is nog weinig onderzoek naar barefoot running, maar in eerste instantie zijn ze daar positiever over. Maar belangrijkste is vooral dat je je er zelf prettig bij voelt.
[ Bericht 1% gewijzigd door No-P op 20-07-2012 11:12:03 ]Sei wachsam,
Edit- Dacht dat ik in het beginners topic zat, never mind!What about "kinda cute, kinda hot, kinda sexy, hysterically funny, but not funny-looking guy who you could fuck" did you not understand?![]()
Dan kan je er volgens mij ook geen commentaar op leveren.quote:Op donderdag 19 juli 2012 22:58 schreef No-P het volgende:
Heb de documentaire nog niet kunnen zien, dus ik weet niet welke bronnen ze aanhalen/ wat de stellingen precies zijn in het programma.![]()
Exactly my thoughts. Nu alleen LSD-training nog debunken.quote:Op donderdag 19 juli 2012 21:52 schreef Neelix het volgende:
Conclusies:
• Speciale schoenen die passen bij je voeten en loop helpen maar heel weinig om blessures te voorkomen
• Let op met hoeveel je drinkt, het is onzin dat je te laat bent met drinken als je dorst hebt. Er is nog nooit een sporter tijdens een marathon overleden aan dehydratie, maar wel aan overhydratie.
• Sportshakes en voedingssupplementen zijn allemaal onzin.
![]()
Er is nog weinig onderzoek naar barefoot running, maar in eerste instantie zijn ze daar positiever over. Maar belangrijkste is vooral dat je je er zelf prettig bij voelt.
Voornamelijk die hardloopschoen-maffia, verschrikkelijk! Hoe vaak je wel niet hoort "Ja ik wil beginnen met hardlopen, heb al schoenen en kleding gekocht". 150 euro aan een blessure uitgegevenA revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.![]()
Ik kan goed reageren op de stellingen zoals Neelix ze brengt. In het programma zullen ze echt niet met revolutionair ongepubliceerd nieuw bewijs.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 08:22 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Dan kan je er volgens mij ook geen commentaar op leveren.
Ik vermoed alleen dat de stellingen in het programma iets genuanceerder zijn dan da Neelix nu schrijft. Bijvoorbeeld over de sport drank: Neelix schrijft: "sport drank helpen niet" terwijl ik denk dat ze in het programma bijvoorbeeld zullen stellen dat de claims van grote sport drank firma's dat je beter presteert sport drank nergens op gebaseerd zijn.
Over de stellingen in het programma kan ik niet reageren, aangezien ik niet precies weet wat ze stellen en waarop gebaseerd. Wel kan ik al commentaar leveren op de stellingen zoals Neelix ze nu brengt.Sei wachsam,
Het is wat je zou kunnen verwachten van een echt wetenschappelijk journalistiek programma. Ze hebben bronnen opgevraagd bij alle fabrikanten, studies opgezocht en toonaangevende wetenschappers geinterviewed.quote:Op donderdag 19 juli 2012 22:58 schreef No-P het volgende:
Heb de documentaire nog niet kunnen zien, dus ik weet niet welke bronnen ze aanhalen/ wat de stellingen precies zijn in het programma.Er is inderdaad bewijs dat er door isotone sportdrank vocht wordt opgenomen. Maar er is ook overweldigend bewijs dat dat met water ook gebeurd. Er is geen enkel bewijs dat het met een isotoon drankje beter gaat.quote:[..]
Als je bedoelt dat het je niet beter helpt presteren heb je deels gelijk. Volgens mij is dat gebaseerd op een onderzoek waarbij ze gekeken hebben naar een inspanning van 1 uur en dan vergeleken hebben met water en niks drinken. Daar kwam uit dat de prestatie niet verbeterde. Naar langere inspanningen is volgens mij niet gekeken.
Er is wel bewijs dat door isotone sportdrankt vocht wordt opgenomen. Of dat voordeel heeft of niet kun je je afvragen. Verder hebben sportdranken het voordeel boven water omdat ze zouten bevatten die je verliest tijdens zweten. Bij korte inspanningen zal dat nog niks uitmaken, maar bij extreme omstandigheden en lange inspanningen is het wel degelijk belangrijk dat je dit aanvult. Verder heeft het een voordeel dat ze koolhydraten/energy bevatten die opraken na lange inspanning.
Verder zit er in die sportdrankjes zo'n 8 theelepels aan suiker (verschillende soorten), maar dat is flink wat meer dan je in een normale sessie opmaakt. Koolhydraten kan je beter aanvullen met een banaan of boterham met jam.Juist, de belangrijkste conclusie hier is dat wat de fabrikanten ons proberen wijs te maken gewoonweg onzin is.quote:[..]
Degene die zijn overleden aan hyponatriëmie hadden te veel water gedronken in erg warm weer waarbij ze veel hadden gezweet. Ze hadden dus veel natrium en vocht verloren terwijl ze dit alleen aan hadden gevuld met te veel water. Hierdoor is een ernstig zout tekort ontstaan. Hadden ze isotone sportdrank! gedronken was dit niet gebeurd. Ze waren dus niet overleden aan overhydratie maar aan verkeerde hydratie.
Overlijden aan dehydratie gebeurd niet inderdaad, want je krijgt gewoon dorst en gaat drinken. Als je dat niet doet gaat je prestatie achteruit, krijg je meer dorst en ga je alsnog drinken. Je lichaam heeft een behoorlijke buffer als het gaat om volume.![]()
In het programma brengen ze weinig revolutionair bewijs inderdaad. Maar ze brengen vooral aan het licht dat er zo goed als geen bewijs is. En het bewijs waar de fabrikanten mee schermen is flinterdun, of levert een minimale verbetering onder extreme omstandigheden (zoals energy dranken die alleen topatleten bij zeer langdurige inspanning helpen).quote:Op vrijdag 20 juli 2012 09:50 schreef No-P het volgende:
[..]
Ik kan goed reageren op de stellingen zoals Neelix ze brengt. In het programma zullen ze echt niet met revolutionair ongepubliceerd nieuw bewijs.Zoals ik ze schrijf komen ze echt zo ongeveer uit dat programma. Okay, ik zal het sport drank iets nuanceren:quote:Ik vermoed alleen dat de stellingen in het programma iets genuanceerder zijn dan da Neelix nu schrijft. Bijvoorbeeld over de sport drank: Neelix schrijft: "sport drank helpen niet" terwijl ik denk dat ze in het programma bijvoorbeeld zullen stellen dat de claims van grote sport drank firma's dat je beter presteert sport drank nergens op gebaseerd zijn.
• Een sportdrank drinken voor/tijdens/na het sporten helpt niet beter dan water drinken.![]()
Dat is te kort door de bocht. LSD is niet alleen maar zinnig if onzinnig, dat hangt ook van de context af. Er is voldoende bewijs dat LSD een positief effect heeft op zuurstofopname en het vermogen om vet te verbranden. Maar wat er bijna nooit bij wordt gezegd is dat LSD vooral effectief is bij mensen die nog niet zo goed zijn getraind. Voor een goedgetrainde atleet heeft het inderdaad niet zoveel zin om (voornamelijk) op zo een lage intensiteit te trainen. Die heeft een intensievere training nodig.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 09:49 schreef 1517 het volgende:
[..]
Exactly my thoughts. Nu alleen LSD-training nog debunken.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2012 10:09:23 ]![]()
Met die stelling ben ik het al meer eens, mits je grote verliezen opvangt met normale voeding zoals een banaan of iets anders.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 09:58 schreef Neelix het volgende:
[..]
In het programma brengen ze weinig revolutionair bewijs inderdaad. Maar ze brengen vooral aan het licht dat er zo goed als geen bewijs is. En het bewijs waar de fabrikanten mee schermen is flinterdun, of levert een minimale verbetering onder extreme omstandigheden (zoals energy dranken die alleen topatleten bij zeer langdurige inspanning helpen).
[..]
Zoals ik ze schrijf komen ze echt zo ongeveer uit dat programma. Okay, ik zal het sport drank iets nuanceren:
[*] Een sportdrank drinken voor/tijdens/na het sporten helpt niet beter dan water drinken.
Maar inderdaad, je gaat je 10km echt niet harder lopen als je sportdrank drinkt in plaats van water zoals veel producenten claimen. Je wel moet een goede "hydratiestand" hebben om optimaal te presteren. Of je dat aanvult met water of sportdrank maakt niet veel uit, zolang je maar niet te weinig of te veel met water drinkt. Er is een keer een onderzoek gedaan bij de Boston marathon waarbij 13% van de lopers te veel water had gedronken waardoor hyponatriëmie ontstaan was icm het zweten. Er is dus een substantieel aantal mensen die te veel drinkt. Wat de producenten claimen is in de meeste omstandigheden onzin.
Wel zie ik voordelen waarom (isotone) sport drank voor mij wel werkt.
1: het is lekkerder dan water dus je drinkt er makkelijker meer van.
2: bij lange trainingen vult het gelijk mijn zoutverlies aan. Dit kan ook door andere voedingsmiddelen te nemen maar het het makkelijk dat het bij mijn drinken in zit.
3: bij lange wedstrijden (2 tot 5 uur) vult het gelijk mijn energiebehoefte aan zodat ik minder andere voedingsmiddelen erbij hoef te nemen.
Bij loopwedstrijden tot 1.5uur neem ik altijd gewoon water onderweg. Niet om vocht bij te vullen maar een slokje om wat af te koelen en de rest over mee heen te gooien. Sportdrank is wel lekkerder maar dat gaat zo pikken en kleven als je knoeit.Sei wachsam,
Gisteren zijn tegelijk met de panoramadocu enkele artikelen over uitgebracht in BMJ voor degene die daar toegang toe hebben.Die Tim Noakes is overigens schrijver van de Running Bible.quote:Thompson M, Heneghan C, Cohen D. (2012) How valid is the European Food Safety Authority's assessment of sports drinks? BMJ. 2012 Jul 18;345:e4753.
Cohen D. (2012) The truth about sports drinks. BMJ. 2012 Jul 18;345:e4737.
[ Bericht 61% gewijzigd door No-P op 20-07-2012 10:59:24 ]Sei wachsam,
Dat is toch precies hetzelfde, alleen dan neem je het apart van elkaar in.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 10:37 schreef 1517 het volgende:
Waarom neem je geen zoutsupplement zoals
http://saltstick.com/
http://www.aquahydrate.com/Sei wachsam,
Deels eens hoor.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 09:49 schreef 1517 het volgende:
[..]
Exactly my thoughts. Nu alleen LSD-training nog debunken.
Voornamelijk die hardloopschoen-maffia, verschrikkelijk! Hoe vaak je wel niet hoort "Ja ik wil beginnen met hardlopen, heb al schoenen en kleding gekocht". 150 euro aan een blessure uitgegeven
Maar je loopt zelf toch ook niet meer dan 5 kilometer barefoot of in trainingen zo ongeveer?
Dus tsja, als je dan richting een halve marathon wil dan zal je soms toch wel aan de iets langzamere trainingen of (minimalistische) schoenen moeten. Dat is een kanttekening die je wel even moet plaatsen.
Ik ben ook geswitched naar minimalere schoenen en meer bezig gegaan met m'n looptechniek (al was die al aardig, gezien m'n baanatletiek achtergrond) en dat bevalt prima! Maar alleen maar interval-trainingen doen of stukjes lopen in training van 5-7 kilometer maken je niet klaar voor een halve marathon of langer.
Tuurlijk kunnen goede atleten meer snelheidswerk doen en zijn ze niet echt gebaat bij een 'vetverbradings-tempo', maar zoals bananablues laatst ook postte is er wel een aerobe basis nodig om de snelheidstraining effectief te laten zijn: de kers zonder taart vergelijking was dat zo'n beetje. En daar ben ik het wel mee eens, want ik loop geen PR's als ik niet voldoende tempo werk doe, maar als ik niet genoeg 'relatief rustige' trainingen in m'n programma opneem boek je ook geen vooruitgang vanwege je gebrek aan basis.
Zo, nu maar weer even een rondje rennen zo, kilometer of 6 rustig heen en weer naar de trainingslocatie en daar wat heuvel- & gras-sprintjes voor de afwisseling!
Om nog maar te zwijgen over het mentale aspect.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 10:08 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat is te kort door de bocht. LSD is niet alleen maar zinnig if onzinnig, dat hangt ook van de context af. Er is voldoende bewijs dat LSD een positief effect heeft op zuurstofopname en het vermogen om vet te verbranden. Maar wat er bijna nooit bij wordt gezegd is dat LSD vooral effectief is bij mensen die nog niet zo goed zijn getraind. Voor een goedgetrainde atleet heeft het inderdaad niet zoveel zin om (voornamelijk) op zo een lage intensiteit te trainen. Die heeft een intensievere training nodig.![]()
Ik vind LSD prachtig. Terwijl ik veel Verheulintervallen train en vlotte duurlopen doe, trainen de meeste mensen die ongeveer even snel langzaam zijn als ik veel LSD om vervolgens in wedstrijden vooruit te schuifelen terwijl ik als een antilope voorthuppel. Door die LSD-populariteit maken mijn concurrenten lang niet zo snel progressie als ik.
Erin houden die LSD!
Vorige week voor de verandering een D1-loopje gedaan. Nog niet LSD maar wel langzamer dan mijn normale duurlopen. Damn, dan is er toch helemaal niets leuks meer aan trainen, zo saai?![]()
Welke afstanden loop jij, 5 en 10km's?quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:47 schreef knnth het volgende:
Vorige week voor de verandering een D1-loopje gedaan. Nog niet LSD maar wel langzamer dan mijn normale duurlopen. Damn, dan is er toch helemaal niets leuks meer aan trainen, zo saai?![]()
![]()
Ok. Ik dacht dat we het over extran/aa/aquacrap hadden.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 10:42 schreef No-P het volgende:
[..]
Dat is toch precies hetzelfde, alleen dan neem je het apart van elkaar in.Langzame trainingen zijn alleen nodig als je de techniek niet beheerst. Vergelijk het met zwaar squatten iedereen begrijpt dat je niet met 200kg moet beginnen maar rustig moet opbouwen totdat je sterk genoeg bent en de techniek onder de knie hebt zodat het veilig kan.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 11:21 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Deels eens hoor.
Maar je loopt zelf toch ook niet meer dan 5 kilometer barefoot of in trainingen zo ongeveer?
Dus tsja, als je dan richting een halve marathon wil dan zal je soms toch wel aan de iets langzamere trainingen of (minimalistische) schoenen moeten. Dat is een kanttekening die je wel even moet plaatsen.
Ik ben ook geswitched naar minimalere schoenen en meer bezig gegaan met m'n looptechniek (al was die al aardig, gezien m'n baanatletiek achtergrond) en dat bevalt prima! Maar alleen maar interval-trainingen doen of stukjes lopen in training van 5-7 kilometer maken je niet klaar voor een halve marathon of langer.
Tuurlijk kunnen goede atleten meer snelheidswerk doen en zijn ze niet echt gebaat bij een 'vetverbradings-tempo', maar zoals bananablues laatst ook postte is er wel een aerobe basis nodig om de snelheidstraining effectief te laten zijn: de kers zonder taart vergelijking was dat zo'n beetje. En daar ben ik het wel mee eens, want ik loop geen PR's als ik niet voldoende tempo werk doe, maar als ik niet genoeg 'relatief rustige' trainingen in m'n programma opneem boek je ook geen vooruitgang vanwege je gebrek aan basis.
Zo, nu maar weer even een rondje rennen zo, kilometer of 6 rustig heen en weer naar de trainingslocatie en daar wat heuvel- & gras-sprintjes voor de afwisseling!
Maar op een of andere manier denkt iedereen dat er geen 'vaardigheid' of techniek achter lopen zit.
Techniek > Volume > Intensiteit
Ben momenteel Ik doe weinig aan echte hardloop training toevallig vorige week zondag een 12km barefoot zwerfloop gedaan en afgelopen dinsdag 9x300m. Mijn huidige 10k zit op 42:17 en mijn 5k op 21:19. Wil dit jaar nog wel ergens een halve marathon lopen en volgend jaar een hele.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 13:47 schreef knnth het volgende:
Ik vind LSD prachtig. Terwijl ik veel Verheulintervallen train en vlotte duurlopen doe, trainen de meeste mensen die ongeveer even snel langzaam zijn als ik veel LSD om vervolgens in wedstrijden vooruit te schuifelen terwijl ik als een antilope voorthuppel. Door die LSD-populariteit maken mijn concurrenten lang niet zo snel progressie als ik.
Erin houden die LSD!
Vorige week voor de verandering een D1-loopje gedaan. Nog niet LSD maar wel langzamer dan mijn normale duurlopen. Damn, dan is er toch helemaal niets leuks meer aan trainen, zo saai?
Mijn vriendin zou het echt niet op prijs stellen als ik 30km ga draven in een duurloop om vervolgens de rest van het weekend dood op de bank te liggen. Ik herstel slecht van langdurige trage inspanning
Nee, voor mij liever kort en snel.A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.![]()
Wedstrijden vooral 5k en 10k. Duurlopen zijn op het moment rond de 15k.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 14:31 schreef Errrwin het volgende:
[..]
Welke afstanden loop jij, 5 en 10km's?
Snap dat het voor grotere afstanden nut kan hebben alleen LSD heeft ook nogal wat nadelen, ze zijn vooral slecht voor de looptechniek en de reactiviteit. Lydiard (misschien wel wel dé duurlooptrainer van de afgelopen eeuw) was er geen fan van, vooral omdat het opbouwen van de basis zo lang duurde. Zolang je onder je MLSS bleef en achteraf "pleasantly tired" was, vond hij het wel goed.
Ik heb in mijn schema voor mijn eerste HM in maart trouwens ook wat D1 staan maar dat zijn drie trainingen in de laatste 8wk. Verder veel 1000m en 2000m extensief interval en iedere weekend een lange duurloop (per 10k ~8' langzamer dan wedstrijdtempo) of een 10k/15k-wedstrijd.![]()
Ik heb ook nog nooit meer dan > 25/30 kilometer / week getraind, ook voor halve marathons, dus ik ben ook geen fan van de 30 kilometer trainingen of zo hoor.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 15:47 schreef 1517 het volgende:
Langzame trainingen zijn alleen nodig als je de techniek niet beheerst. Vergelijk het met zwaar squatten iedereen begrijpt dat je niet met 200kg moet beginnen maar rustig moet opbouwen totdat je sterk genoeg bent en de techniek onder de knie hebt zodat het veilig kan.
Maar op een of andere manier denkt iedereen dat er geen 'vaardigheid' of techniek achter lopen zit.
Techniek > Volume > Intensiteit
Ben momenteel Ik doe weinig aan echte hardloop training toevallig vorige week zondag een 12km barefoot zwerfloop gedaan en afgelopen dinsdag 9x300m. Mijn huidige 10k zit op 42:17 en mijn 5k op 21:19. Wil dit jaar nog wel ergens een halve marathon lopen en volgend jaar een hele.
Alleen geloof ik er ook niet in dat je alleen snelheidswerk kan doen wat bijna altijd om / over je omslagpunt zit, want daarmee ga je het echt wel lastig krijgen op een eventuele halve marathon. Daar kan je heus wel bizar snel willen starten, maar dan krijg je gegerandeerd na 1:15u sowieso een klapje omdat je suikervoorraden bijvoorbeeld wel aardig leeg raken...
Verder is het wel goed dat je gevarieerd traint, dat is sowieso beter. En genoeg aandacht voor techniek ook ja, dat is echt een onderschat iets. Heb het altijd veel gedaan vroeger al, dus ben er wel aan gewend, want deed ook wel veel verschillende onderdelen met atletiek, niet alleen midden- lange-afstand maar ook wel meerkampen gerust.
Verder heb ik nu wat rustiger m'n basis weer opgebouwd, omdat ik geblesseerd ben geweest en ik merkte dat m'n HR te snel 'onrustig' was en dan zijn trainingen op hogere intensiteit ook iets minder efficient omdat je te snel verzuurt nog. Enige minpunt van intensiever trainen is dat je wel moet oppassen met overbelasting, maar dat is bijv. knnth wel heel goed gelukt volgens mij (al heeft hij er ook geleidelijk 1-2 jaar over gedaan om een hoop dingen aan te passen toch?).
Max. 'duurloop' die ik meestal doe is een kilometer of 15 en dat vind ik ver zat. Vandaag een uur gelopen en in het lokale park langere versnellingen gedaan bergop en nog een paar random sprints op de grasveldjes en heuvels op, ook een prima vorm van afwisseling.
Ik heb er inderdaad bijna twee jaar over gedaan om techniek en volume te verbeteren.
Ik train voor mijn gevoel trouwens niet intensiever, wel gevarieerder. Gister liep ik gemiddeld 13,7k @ 5'50" maar daar zaten 6x1000m tussen in 4'26" ... de rest (6x800m rust en in-/uitlopen) in een veel lager tempo dus. Zondag loop ik ~15k waarvan 12,5k @ ~5'00" en 3k rustig in- en uitlopen. Die training doe ik dan weer niet in een wedstrijdweek, dat zou te zwaar worden.![]()
Heb net maar weer eens hardloopschoenen gekocht bij Runnersworld:
http://www.newbalance.com(...)1600,default,pd.html
Hopelijk kan ik hierop lekker rennen, hoor goede verhalen over die freerun/minimalistic-achtige schoenen waarbij je meer op je voorvoet rent.. Bij mijn vorige schoenen kreeg ik in ieder geval elke keer blaren...![]()
je hebt het nu over een halve marathon neem ik aan? Ik ben nu volop in training voor de marathon, maar de kms per week gaan nu wel boven de 40k komen met als hoogtepunt twee keer een week van ongeveer 60k (uiteraard niet elke week en trainingen afwisselen). Langste duurkoop zal echter ongeveer 30k zijnquote:Op vrijdag 20 juli 2012 17:07 schreef DeeBee het volgende:
[..]
Ik heb ook nog nooit meer dan > 25/30 kilometer / week getraind, ook voor halve marathons, dus ik ben ook geen fan van de 30 kilometer trainingen of zo hoor.
Alleen geloof ik er ook niet in dat je alleen snelheidswerk kan doen wat bijna altijd om / over je omslagpunt zit, want daarmee ga je het echt wel lastig krijgen op een eventuele halve marathon. Daar kan je heus wel bizar snel willen starten, maar dan krijg je gegerandeerd na 1:15u sowieso een klapje omdat je suikervoorraden bijvoorbeeld wel aardig leeg raken...
Verder is het wel goed dat je gevarieerd traint, dat is sowieso beter. En genoeg aandacht voor techniek ook ja, dat is echt een onderschat iets. Heb het altijd veel gedaan vroeger al, dus ben er wel aan gewend, want deed ook wel veel verschillende onderdelen met atletiek, niet alleen midden- lange-afstand maar ook wel meerkampen gerust.
Verder heb ik nu wat rustiger m'n basis weer opgebouwd, omdat ik geblesseerd ben geweest en ik merkte dat m'n HR te snel 'onrustig' was en dan zijn trainingen op hogere intensiteit ook iets minder efficient omdat je te snel verzuurt nog. Enige minpunt van intensiever trainen is dat je wel moet oppassen met overbelasting, maar dat is bijv. knnth wel heel goed gelukt volgens mij (al heeft hij er ook geleidelijk 1-2 jaar over gedaan om een hoop dingen aan te passen toch?).
Max. 'duurloop' die ik meestal doe is een kilometer of 15 en dat vind ik ver zat. Vandaag een uur gelopen en in het lokale park langere versnellingen gedaan bergop en nog een paar random sprints op de grasveldjes en heuvels op, ook een prima vorm van afwisseling.![]()
Op deze manier al twee keer een marathon gelopen, maar deze keer maak ik wel 25% meer kilometers per week. Hopelijk kom ik rond de 3:25 uit deze keer (afhankelijk van het weer)
Vanmiddag ook "LSD" gedaan. 18km in 1:30. Al doe ik alleen LSD in voorbereidingsmaanden. Nu was het duurloop met versnelling laatste 3km.
Ben van mening dat LSD per definitie suboptimaal is en best past in de meeste schema's in de periodes waarbij je basis opkrikt, mits goed afgewisseld met andere lopen.Sei wachsam,
Wow wat een leesvoer ineensEr zijn meer wegen die naar Rome leiden en volgens mij zijn de meesten hier goed op weg op hun eigen manier. Of je nu de souplessemethode aanhangt of een andere methode met LSD's erin... Ik ken aardig wat souplesselopers die lopen toch wel hard met die methode (Waarbij overigens de gezamenlijke vaartspellen ook 2 uur kunnen duren met veel dribbelen.. dus sja dan ben je ook wel bezig met duur). Maar er zijn er zat die het op andere manieren ook goed doen! Ik weet nu dat investeren in de basis door langzamere duurlopen voor mij zeker helpt en dat kan ik ook aantonen met de grafiek van mijn zoladztesten van 1 jaar. Maarja, met intensiteit kan je ook veel progressie boeken.
Verder gaat het bij mij nu ook weer wat lekkerder. Laatst 1500m op de baan in 4:35.. weer 3 seconden eraf. De 4:30 begint in zicht te komen.
Van het weekend toch lekker 1:30 uur rustig draven. Ik heb mij toch ook ingeschreven voor Triathlon Eupen, aangezien ik helaas bijna al mijn triathlons moest schrappen omdat ze niet meer uitkwamen..
Gaat hier iemand trouwens de BraDeLierloop op 11 augustus doen? Ik denk dat ik die ook nog even meepak voor mijn vakantie. Eens kijken of ik 6 dagen na Eupen nog wat waard ben![]()
![]()
Tof dan zie ik je in Eupen.quote:Op vrijdag 20 juli 2012 20:07 schreef bananablues het volgende:
Wow wat een leesvoer ineensEr zijn meer wegen die naar Rome leiden en volgens mij zijn de meesten hier goed op weg op hun eigen manier. Of je nu de souplessemethode aanhangt of een andere methode met LSD's erin... Ik ken aardig wat souplesselopers die lopen toch wel hard met die methode (Waarbij overigens de gezamenlijke vaartspellen ook 2 uur kunnen duren met veel dribbelen.. dus sja dan ben je ook wel bezig met duur). Maar er zijn er zat die het op andere manieren ook goed doen! Ik weet nu dat investeren in de basis door langzamere duurlopen voor mij zeker helpt en dat kan ik ook aantonen met de grafiek van mijn zoladztesten van 1 jaar. Maarja, met intensiteit kan je ook veel progressie boeken.
Verder gaat het bij mij nu ook weer wat lekkerder. Laatst 1500m op de baan in 4:35.. weer 3 seconden eraf. De 4:30 begint in zicht te komen.
Van het weekend toch lekker 1:30 uur rustig draven. Ik heb mij toch ook ingeschreven voor Triathlon Eupen, aangezien ik helaas bijna al mijn triathlons moest schrappen omdat ze niet meer uitkwamen..
Gaat hier iemand trouwens de BraDeLierloop op 11 augustus doen? Ik denk dat ik die ook nog even meepak voor mijn vakantie. Eens kijken of ik 6 dagen na Eupen nog wat waard benSei wachsam,
Ik geloof dat ik 11 augustus nog vrij ben, dus dan ga ik denk ik ook starten in De Lier.
Geen LSD maar een vlotte duurloop:16,2k in 1:26
Voelde heerlijk ontspannen. Ik weet nog wel dat ik in september 2009 de DtD liep en met pijnlijke benen strompelend de 1:30:49 haaldeWat kunnen drie jaar een verschil maken zeg.
![]()
Volgens mij kan ik ook wel op 11 augustus
Misschien een idee voor een mini-meet vlak voor de start??The line is a dot to you!![]()
Leuk
Wat zijn de plannen? 5k of 10k? Die eerste begint nanelijk een uur eerder. Ik ben voornemens de 10k te doen.![]()
Ik ga ook voor de 10k
Iemand bekend met de loop? Dan kunnen we een duidelijke afspraak maken om elkaar te ontmoeten
Gisteren lekkere vlakke 1/2 marathon als training gelopen, wat resulteerde in een tijd die 3 minuten onder mn pr ligt
Helaas wel een minuutje verloren met het wachten bij stoplichten![]()
![]()
Is er een manier om te berekenen wat een LSD tempo is voor een individuele loper?quote:Op zondag 22 juli 2012 00:04 schreef knnth het volgende:
Geen LSD maar een vlotte duurloop:16,2k in 1:26
Voelde heerlijk ontspannen. Ik weet nog wel dat ik in september 2009 de DtD liep en met pijnlijke benen strompelend de 1:30:49 haaldeWat kunnen drie jaar een verschil maken zeg.
Ik heb net namelijk 20k gelopen in 1:32 maar voor mij voelt dat niet als snelle duurloop.AFC AJAX Kampioen 2012-2013
Fok! Federatie
Heb sinds ongeveer een week last van mijn linker lies. Tot nu toe mee door gelopen, maar nu wordt het tijd om het niet langer te negeren. Net iets teveel druk zetten op het linkerbeen doet zeer net als opstaan of mijn been draaien... Irritant bij dagelijkse dingen dus.Hopen dat een weekje rust genoeg is om het op te lossen. Best apart dat ik tot 1,5 jaar geleden nooit klachten had en nu relatief veel. Naweeën van de te harde trainingen misschien, waar ik nu mee gestopt ben. Herkenbaar dat het echt als een soort reeks komt?
Over een paar weekjes op vakantie en was van plan om de hardloopschoenen mee te nemen. Doen de meesten hier dat ook? Of is de vakantie gewoon 100% hardloop-vrij?I believe i can fly!
Twee weken rust kan natuurlijk nooit kwaadquote:Op zondag 22 juli 2012 22:56 schreef pietkanarie het volgende:
Heb sinds ongeveer een week last van mijn linker lies. Tot nu toe mee door gelopen, maar nu wordt het tijd om het niet langer te negeren. Net iets teveel druk zetten op het linkerbeen doet zeer net als opstaan of mijn been draaien... Irritant bij dagelijkse dingen dus.Hopen dat een weekje rust genoeg is om het op te lossen. Best apart dat ik tot 1,5 jaar geleden nooit klachten had en nu relatief veel. Naweeën van de te harde trainingen misschien, waar ik nu mee gestopt ben. Herkenbaar dat het echt als een soort reeks komt?
Over een paar weekjes op vakantie en was van plan om de hardloopschoenen mee te nemen. Doen de meesten hier dat ook? Of is de vakantie gewoon 100% hardloop-vrij?Ik neem meestal wel mn schoenen mee op vakantie, maar als ik een blessure zou hebben zou ik ze lekker thuis laten
The line is a dot to you!
Forum Opties Forumhop: Hop naar: