Ik sta daar vrij neutraal in.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:31 schreef robin007bond het volgende:
[..]
De SP weigert om de AOW-leeftijd te verhogen. Wat vind jij daarvan? De levensverwachting stijgt steeds en de uitgaven stijgen de pan uit.
Vermoedelijk niets. Die mensen zijn namelijk zielig.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:35 schreef Wokkel het volgende:
Absurd dat arbeidsongeschiktheidsuitkeringen 14 miljard kosten. Wat gaat de SP daaraan doen?
Goed gedaan hoor, sterke argumenten.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vermoedelijk niets. Die mensen zijn namelijk zielig.
Het is een "lastige" groep, omdat je ze hooguit kan herkeuren en zeggen "aan het werk maar weer" of ze op water en brood zetten.quote:STANDPUNT :: WAO
De onbillijke keuringseisen waarmee WAO’ers de afgelopen jaren zijn herbeoordeeld, worden afgeschaft. Mensen die al herbeoordeeld zijn krijgen de mogelijkheid om een nieuwe beoordeling aan te vragen, tegen billijke keuringseisen, in plaats van de huidige te strenge en onrechtvaardige eisen.
De keuringseisen voor de WIA worden versoepeld. De uitkering voor een gedeeltelijk arbeidsongeschikte wordt gekoppeld aan het laatstverdiende loon in plaats van aan het minimumloon. Ook de groep die voor 15% tot 35% arbeidsongeschikt is, heeft recht op een uitkering.
Werkgevers, vooral grotere, worden verplicht mensen met een handicap en gedeeltelijke arbeidsongeschikten in dienst nemen.
quote:Op zondag 10 juni 2012 18:38 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vermoedelijk niets. Die mensen zijn namelijk zielig.
Dat is ook een beetje mijn idee, jonge mensen worden tegenwoordig allemaal met een Wajong afgescheept, waarop de maatschappij deze mensen de resterende 45 arbeidsjaren mag onderhouden.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:39 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Ook als ik kijk naar de Wajong, daar kom je zo makkelijk in. Ik ken sowieso twee autisten in m'n omgeving met een Wajong-uitkering
quote:Op zondag 10 juni 2012 12:30 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Het populisme werpt zijn vruchten af.
Ach, daar heeft de VVD flink haar best voor gedaan door per definitie met de PVV te willen regeren in 2010. De SP is gewoon drie keer niks maar dit is wel uitgelokt.quote:
Bijna de helft gaat al op aan 65+.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:41 schreef nikk het volgende:
Het is absurd. Zeventig miljard naar sociale zekerheid en allerlei vangnetten. En toch blijven volhouden dat het afgebroken wordt.
Lees mijn eerdere reactie, het verhogen is symboolpolitiek maar zowel de SP als ik maken er geen breekpunt van.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:43 schreef robin007bond het volgende:
[..]
En de SP wil daar bewust niet gaan hervormen. Lijkt me niet handig.
Ach, je geliefde VVD ook alleen maar als ze daar door de omstandigheden toe gedwongen wordt. Het zijn in die zin nogal vergelijkbare babyboompartijen. Van geen van die clubs moet je het hebben als je serieus wilt hervormen.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:43 schreef robin007bond het volgende:
[..]
En de SP wil daar bewust niet gaan hervormen. Lijkt me niet handig.
Wat hebben de overige partijen die wél ooit geregeerd gedaan waardoor het zover heeft kunnen oplopen?quote:Op zondag 10 juni 2012 18:42 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Dat is ook een beetje mijn idee, jonge mensen worden tegenwoordig allemaal met een Wajong afgescheept, waarop de maatschappij deze mensen de resterende 45 arbeidsjaren mag onderhouden.
Daarom de vraag: Wat gaat de SP doen aan die 14 miljard die arbeidsongeschikten nu kosten?
Ah. De SP wil deze groep dus ontzien.quote:STANDPUNT :: WAO
De onbillijke keuringseisen waarmee WAO’ers de afgelopen jaren zijn herbeoordeeld, worden afgeschaft. Mensen die al herbeoordeeld zijn krijgen de mogelijkheid om een nieuwe beoordeling aan te vragen, tegen billijke keuringseisen, in plaats van de huidige te strenge en onrechtvaardige eisen.
De SP wil nog meer uitgeven aan 'arbeidsongeschikten'? Tussen quotes, want met een 15% arbeidsongeschikt stempel op je voorhoofd zal je weinig mankeren.quote:De keuringseisen voor de WIA worden versoepeld. De uitkering voor een gedeeltelijk arbeidsongeschikte wordt gekoppeld aan het laatstverdiende loon in plaats van aan het minimumloon. Ook de groep die voor 15% tot 35% arbeidsongeschikt is, heeft recht op een uitkering.
Dus waar arbeidsongeschikten niet gestimuleerd worden (dat zie ik immers nergens staan) om te gaan werken willen ze wel werkgevers verplichten? Snijdt het mes maar aan één kant bij de SP?quote:Werkgevers, vooral grotere, worden verplicht mensen met een handicap en gedeeltelijke arbeidsongeschikten in dienst nemen.
Laat ik voorop stellen dat mensen die echt niet kunnen werken, wat mij betreft natuurlijk ook recht moeten hebben op een fatsoenlijke uitkering.quote:
Mooi, jij zegt dus dat de SP dat niet gaat oplossen.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Laat ik voorop stellen dat mensen die echt niet kunnen werken, wat mij betreft natuurlijk ook recht moeten hebben op een fatsoenlijke uitkering.
Dat gezegd hebbende, hebben we onze sociale en fiscale wetgeving in de afgelopen twintig jaar volgestopt en dichtgekit met toeslag- compensatie- en subsidieregeltjes voor de meest uiteenlopende en liefst zo klein mogelijke groeperingen. Een kabinet kwam met een voorstel en een of andere GroenLinkser, SP'er of bij gebrek daaraan iemand van de PvdA kwam vervolgens met een of ander tergend voorbeeld op de proppen, liefst gelardeerd met wat zielige kindertjes. En er werd weer een of ander lapmiddel verzonnen.
Alleen al door al deze ongein er weer uit te slopen kun je heel erg veel besparen zonder dat er in algemene zin echt mensen op achteruit gaan. Blijkt er her en der een incidenteel geval toch in problemen te komen dan lossen ze dat lokaal maar op met bijzondere bijstand ofzo.
De hele uitkerings- en subsidieindustrie draait op het verschuiven van geld van mensen die in hun eigen inkomen voorzien, naar mensen die het stempeltje 'zielig' hebben gekregen, en dat noemen we dan solidariteit. De SP spint, als voorvechter van dergelijke solidariteit, dus garen bij een zo groot mogelijke groep zielige mensen.
Juist die groep die 15-25% is afgekeurd, werkt 75-85% en kost niet zoveel.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:47 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ah. De SP wil deze groep dus ontzien.
[..]
De SP wil nog meer uitgeven aan 'arbeidsongeschikten'? Tussen quotes, want met een 15% arbeidsongeschikt stempel op je voorhoofd zal je weinig mankeren.
[..]
Dus waar arbeidsongeschikten niet gestimuleerd worden (dat zie ik immers nergens staan) om te gaan werken willen ze wel werkgevers verplichten? Snijdt het mes maar aan één kant bij de SP?
De SP is natuurlijk wel vrij categorisch tegen noodzakelijke (maar pijnlijke) hervormingen. Dat helpt in elk geval niet bij het vinden van een oplossing...quote:Op zondag 10 juni 2012 18:48 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mooi, jij zegt dus dat de SP dat niet gaat oplossen.
Welke van de door jou geliefde partijen wel? Nou? Nou?
En die aanvulling geldt ongeacht hetgeen verdiend wordt met het 85% werken?quote:Op zondag 10 juni 2012 18:49 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Juist die groep die 15% is afgekeurd, werkt 85% en kost niet zoveel.
Ze krijgen alleen een aanvulling.
Ruwweg zal het uitkomen op zo'n 70% van laatstverdiende loon voor het ongeschiktheids-deel.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:52 schreef Wokkel het volgende:
[..]
En die aanvulling geldt ongeacht hetgeen verdiend wordt met het 85% werken?
Of geldt dat er slechts wordt aangevuld indien met de 85% arbeid niet het bijstandsnivo kan worden bereikt?
Er zijn al vaker ronden geweest met herkeuringen waarbij steeds iets strenger gekeurd werd.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:51 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De SP is natuurlijk wel vrij categorisch tegen noodzakelijke (maar pijnlijke) hervormingen. Dat helpt in elk geval niet bij het vinden van een oplossing...
Je beseft dat de verhouding werkenden - inactieven steeds schever gaat liggen de komende jaren? Daar moeten we iets aan gaan doen. Dat besef dringt bij SP namelijk niet zo goed door helaasquote:Op zondag 10 juni 2012 18:58 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Er zijn al vaker ronden geweest met herkeuringen waarbij steeds iets strenger gekeurd werd.
Resultaat: minder mensen in de WAO / WIA.
Gevolg: meer mensen in de bijstand.
Het scheelt kosten maar netjes is het niet.
Nee, daar zijn ze tegen. Blijkbaar beseffen ze niet dat het op termijn echt niet meer houdbaar is.quote:
Veel mensen hebben ook gespaard om eerder te stoppen met werken.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:36 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik sta daar vrij neutraal in.
Zo'n 23% van de beroepsbevolking van 60 jaar of ouder heeft werk.
Die moeten straks een jaar of 2 jaar langer doorwerken.
Tja, de uitgaven lopen de laatste jaren gewoon de spuigaten uit. Er is gewoon berekend dat het verhogen van de AOW-leeftijd 4 miljard gaat opleveren. Daar kun je wel aan twijfelen, maar dat is gewoon door het CBS berekend.quote:Netto verwacht ik weinig resultaat van het langere doorwerken, het is meer symboolpolitiek.
Als er meer ouderen zouden werken tot hun 65e zou je hetzelfde resultaat hebben.
Het is nu echter al niet interessant om een 45+'er aan te nemen omdat deze "te duur" is.
Voor een hoogleraar geldt dit uiteraard niet maar als bouwvakker of schilder loop je hier wel sneller tegenaan.
Ik zeg: zorg voor een toename in de arbeidsparticipatie voor ouderen.
Mes snijdt aan 2 kanten: minder uitkeringen en meer premie-inkomsten.
Misschien dat ik rond mijn 65e nog wel een paar jaar wil werken, kan nog niet inschatten of ik die leeftijd haal en of ik dan nog gezond ben.
Inderdaad.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:47 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Laat ik voorop stellen dat mensen die echt niet kunnen werken, wat mij betreft natuurlijk ook recht moeten hebben op een fatsoenlijke uitkering.
Dat gezegd hebbende, hebben we onze sociale en fiscale wetgeving in de afgelopen twintig jaar volgestopt en dichtgekit met toeslag- compensatie- en subsidieregeltjes voor de meest uiteenlopende en liefst zo klein mogelijke groeperingen. Een kabinet kwam met een voorstel en een of andere GroenLinkser, SP'er of bij gebrek daaraan iemand van de PvdA kwam vervolgens met een of ander tergend voorbeeld op de proppen, liefst gelardeerd met wat zielige kindertjes. En er werd weer een of ander lapmiddel verzonnen.
Alleen al door al deze ongein er weer uit te slopen kun je heel erg veel besparen zonder dat er in algemene zin echt mensen op achteruit gaan. Blijkt er her en der een incidenteel geval toch in problemen te komen dan lossen ze dat lokaal maar op met bijzondere bijstand ofzo.
De hele uitkerings- en subsidieindustrie draait op het verschuiven van geld van mensen die in hun eigen inkomen voorzien, naar mensen die het stempeltje 'zielig' hebben gekregen, en dat noemen we dan solidariteit. De SP spint, als voorvechter van dergelijke solidariteit, dus garen bij een zo groot mogelijke groep zielige mensen.
Hooguit via de pensioenfondsen. Denk dat het percentage mensen in loondienst dat hier echt voor kan sparen nogal beperkt is.quote:Op zondag 10 juni 2012 19:06 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Veel mensen hebben ook gespaard om eerder te stoppen met werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |