Met een reden als "kan gewoon niet" kan ik niet veel. Wees wat concreter graag.quote:Op zondag 10 juni 2012 16:40 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Mensen kunnen zich de luxe van het er op na houden van een dergelijk verkeerd wereldbeeld gewoon niet veroorloven.
Omdat het hier om spirituele, en niet om materiële zaken gaat, zijn de consequenties hiervan heel wat erger dan die van een platte aarde waarbij de aarde in het centrum van het heelal staat.
Het is toch bijvoorbeeld heel duidelijk dat iemand die rekening houdt met karmische consequenties van zijn daden voor volgende levens, of vereffening van handelingen tijdens dit leven in een helse of hemelse toestand na de dood, heel andere afwegingen zal maken ter zake van zijn handelingen dan iemand die denkt dat na zijn dood alles afgelopen is, en dat hij in het ergste geval nog een einde kan maken aan zijn over zich zelf afgeroepen noodlot door het slikken van een tablet cyaankali?quote:Op zondag 10 juni 2012 17:07 schreef Gray het volgende:
[..]
Met een reden als "kan gewoon niet" kan ik niet veel. Wees wat concreter graag.
Je maakt hier wel de verkeerde aanname van het bestaan van karma. Tenminste, als je de boeddha mag geloven.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:46 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het is toch bijvoorbeeld heel duidelijk dat iemand die rekening houdt met karmische consequenties van zijn daden voor volgende levens, of vereffening van handelingen tijdens dit leven in een helse of hemelse toestand na de dood, heel andere afwegingen zal maken ter zake van zijn handelingen dan iemand die denkt dat na zijn dood alles afgelopen is, en dat hij in het ergste geval nog een einde kan maken aan zijn over zich zelf afgeroepen noodlot door het slikken van een tablet cyaankali?
Het is dus alleszins relevant of na de dood alles ophoudt of niet, en de consequenties van verkeerde aannames dienaangaande kunnen in veel opzichten groot zijn voor de wijze waarop een mens zijn ervaringen en beslissingen beoordeelt.
Bovendien zou de link zoals ik die in post 68 heb gegeven voor iemand die alleen in dit ene bestaan gelooft, gebonden aan een stoffelijk lichaam, vanzelfsprekend flauwekul zijn, waarmee men zijn geestelijk perspectief aanzienlijk verkleint.
Een dergelijke gezichtsvernauwing kan men zich inderdaad niet ongestraft veroorloven, dat lijkt mij evident.
Jung had een goede tarotlezer geweest met zijn archetype!quote:Op zondag 10 juni 2012 14:12 schreef Gray het volgende:
Jung geloofde ook niet in de dood als het einde:
Voor een niet-zielgelover hebben morele argumenten, die berusten op het afwegen van consequenties van je handelen mbt tot je leven na je dood, geen enkele geldigheid.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:46 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het is toch bijvoorbeeld heel duidelijk dat iemand die rekening houdt met karmische consequenties van zijn daden voor volgende levens, of vereffening van handelingen tijdens dit leven in een helse of hemelse toestand na de dood, heel andere afwegingen zal maken ter zake van zijn handelingen dan iemand die denkt dat na zijn dood alles afgelopen is, en dat hij in het ergste geval nog een einde kan maken aan zijn over zich zelf afgeroepen noodlot door het slikken van een tablet cyaankali?
Het is dus alleszins relevant of na de dood alles ophoudt of niet, en de consequenties van verkeerde aannames dienaangaande kunnen in veel opzichten groot zijn voor de wijze waarop een mens zijn ervaringen en beslissingen beoordeelt.
Bovendien zou de link zoals ik die in post 68 heb gegeven voor iemand die alleen in dit ene bestaan gelooft, gebonden aan een stoffelijk lichaam, vanzelfsprekend flauwekul zijn, waarmee men zijn geestelijk perspectief aanzienlijk verkleint.
Een dergelijke gezichtsvernauwing kan men zich inderdaad niet ongestraft veroorloven, dat lijkt mij evident.
Hier mag ik zeker nog wat van lerenquote:Verliest Nederland van Denemarken?
Jij hebt niets verloren.
Dat ego updaten, zo zie ik dat ook. Middels training (simpelweg aandacht geven aan je eigen gedachten en impulsen, die corrigeren/bijwerken wanneer je dat nodig acht) kan je het ego sturing geven.quote:Op zondag 10 juni 2012 21:03 schreef Orange2012 het volgende:
Wat ik wel heb gemerkt met het ego is, dat een samenwerking (met delen werken) best werkt. als het ware het ego updaten noem ik dat. Wat zou kunnen is, dat het beschadigd ego, eerst moet healen, voor je bewustzijn het toelaat, het ego volledig los te laten. ?
En dat is waarom de dood, of eindigheid als je het zo wil noemen, mooi is. Wanneer je de relatie tussen leven en dood inziet, en het belang van die relatie onderkent, geeft dat wijsheid welk je laat inzien dat de dualiteit tussen leven en dood een illusie is. Je ego (verstand) kan op die manier het probleem loslaten, omdat er feitelijk geen probleem is.quote:Erikson's Integrity vs. Despair
Erikson (1982) represents one of the few personality theorist to examine aging as a stage of development. According to Erikson's theory, personality development goes through a series of eight, hierarchically ordered stages. Associated with each stage is a psychosocial crisis that the individual either successfully resolves or fails to resolve. Failure results in incomplete development of the personality, and inhibits further development of the personality.
The final stage of Erikson's (1982) theory is later adulthood (age 60 years and older). The crisis represented by this last life stage is integrity versus despair. Erikson (1982) proposes that this stage begins when the individual experiences a sense of mortality. This may be in response to retirement, the death of a spouse or close friends, or may simply result from changing social roles. No matter what the cause, this sense of mortality precipitates the final life crisis. The final life crisis manifests itself as a review of the individual1s life-career. Similar to Butler's (1963) life review, individuals review their life-career to determine if it was a success or failure. According to Erikson (1982), this reminiscence or introspection is most productive when experienced with significant others. The outcome of this life-career reminiscence can be either positive or negative. Ego integrity is the result of the positive resolution of the final life crisis. Ego integrity is viewed as the key to harmonious personality development; the individual views their whole of life with satisfaction and contentment. The ego quality that emerges from a positive resolution is wisdom. Erikson (1982) defines wisdom as a kind of "informed and detached concern with life itself in the face of death itself" (p. 61). Conversely, despair is the result of the negative resolution or lack of resolution of the final life crisis. This negative resolution manifests itself as a fear of death, a sense that life is too short, and depression. Despair is the last dystonic element in Erikson's (1959, 1982) theory.
Wat ik hieraan wil toevoegen is dat ik doel op de mega aandacht dat Robin Van Persie op dit moment krijgt.quote:Dit is een wisselwerking waarin dus veel mensen, een les hebben te leren. Even als bijvoorbeeld de palestijnen, joden, hutu's, tutsi's enzv. Globale bewustwording.
Helemaal mee eens. Je ziet ook steeds meer mensen die hierna op zoek zijn.quote:Daarnaast heb ik het gevoel dat ook een mindful state, of een zen-state, of hoe je het ook wil noemen tijdens een doorsnee westerse levensstijl goed mogelijk is. Door iedere dag en ieder moment als een vorm van meditatie/oefening te zien krijg ik ook regelmatig inzichten, en of dat nou iets is wat iedereen heeft of dat dit een daadwerkelijk gevolg is van die zienswijze maakt mij niet uit; ik geniet ervan. In hoeverre die inzichten hoogwaardig zijn of simpele hersenkak weet ik niet, maar elk voelt als een traktatie.
Voetbal kijk ik niet, dus ik reageer maar even hierop.quote:Op maandag 11 juni 2012 21:08 schreef Orange2012 het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Je ziet ook steeds meer mensen die hierna op zoek zijn.
Er zijn vele verschillende meditaties. Welke voor jou het beste is, kun je het beste achter komen door ze te doen. Geen verwachtingen natuurlijk, gewoon doen en laten gebeuren. Dan voel je zelf wel welke het beste bij je past.. Zo doe ik vaak meditatie gewoon op de bank, tijdens huishouden, op het werk enzv. Gewoon volledig 1 zijn met wat je op dat moment doet.
word is met dt.quote:Op donderdag 31 mei 2012 02:09 schreef Orange2012 het volgende:
Zijn er mensen die zich verdiept hebben in de kracht van het Nu?
Wat ik mij afvraag is, of Eckhart Tolle ook spreekt over het verzet van het ego tegen het loslaten van het ego?
Wat ik merk is, dat hoe meer ik los kom van gedachten,(the story of "me" etc) hoe groter het verzet word. (zowel mentale onrust, als lichamelijk reactie's, emoties en zelfs energetisch). En is dit dan een teken dat je er nog iets van moet leren?
Het enige wat zelf naar boven komt is, dat dit onbewuste zaken zijn als, onrust/stress, emoties etc.
Alvast bedankt.
Groet
Ik wil het wel voor je veranderenquote:word is met dt.
Ja dat klopt. Ik begrijp natuurlijk dat je die nog nodig hebt. De vraag ging toen meer om het feit, dat ik mij afvroeg of Eckhart iets verteld over het verzet van het ego. Juist wanneer de rust komt, het ego zich gaat verzetten tegen het Nu. of natuurlijk ander inzicht wat die vraag beantwoord.quote:maar laat je ego niet ten allen tijden los, treed op waar nodig
Dit heeft tijd nodig maar het is wel zo inderdaad. Toch kom ik er wel een beetje op terug.quote:uiteindelijk zal je ego er niet meer tegen vechten
quote:Wat ik wel heb gemerkt met het ego is, dat een samenwerking (met delen werken) best werkt. als het ware het ego updaten noem ik dat. Wat zou kunnen is, dat het beschadigd ego, eerst moet healen, voor je bewustzijn het toelaat, het ego volledig los te laten.
Haha, verstandigquote:Voetbal kijk ik niet, dus ik reageer maar even hierop.
Yes, het ego probeert je te beschermen in het heden, op basis van projecties in de toekomst en ervaringen in het verleden.quote:Op maandag 11 juni 2012 23:30 schreef Orange2012 het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Ik begrijp natuurlijk dat je die nog nodig hebt. De vraag ging toen meer om het feit, dat ik mij afvroeg of Eckhart iets verteld over het verzet van het ego. Juist wanneer de rust komt, het ego zich gaat verzetten tegen het Nu. of natuurlijk ander inzicht wat die vraag beantwoord.
Heel goed, super uitgelegd!! kort maar krachtig.quote:Yes, het ego probeert je te beschermen in het heden, op basis van projecties in de toekomst en ervaringen in het verleden.
Daarom houden boeddhisten die niet in reïncarnatie geloven toch dit beeld voor.quote:Op zondag 10 juni 2012 17:46 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het is toch bijvoorbeeld heel duidelijk dat iemand die rekening houdt met karmische consequenties van zijn daden voor volgende levens, of vereffening van handelingen tijdens dit leven in een helse of hemelse toestand na de dood, heel andere afwegingen zal maken ter zake van zijn handelingen dan iemand die denkt dat na zijn dood alles afgelopen is, en dat hij in het ergste geval nog een einde kan maken aan zijn over zich zelf afgeroepen noodlot door het slikken van een tablet cyaankali?
Het is dus alleszins relevant of na de dood alles ophoudt of niet, en de consequenties van verkeerde aannames dienaangaande kunnen in veel opzichten groot zijn voor de wijze waarop een mens zijn ervaringen en beslissingen beoordeelt.
Bovendien zou de link zoals ik die in post 68 heb gegeven voor iemand die alleen in dit ene bestaan gelooft, gebonden aan een stoffelijk lichaam, vanzelfsprekend flauwekul zijn, waarmee men zijn geestelijk perspectief aanzienlijk verkleint.
Een dergelijke gezichtsvernauwing kan men zich inderdaad niet ongestraft veroorloven, dat lijkt mij evident.
Volgens mij heeft Boeddha wel reïncarnatie onderwezen hoor.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:56 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Daarom houden boeddhisten die niet in reïncarnatie geloven toch dit beeld voor.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sa%E1%B9%83s%C4%81ra_(Buddhism)#Buddha.27s_viewquote:At Savatthi. There the Blessed One said: "From an inconstruable (sic) beginning comes transmigration. A beginning point is not evident, though beings hindered by ignorance and fettered by craving are transmigrating & wandering on. What do you think, monks: Which is greater, the tears you have shed while transmigrating & wandering this long, long time — crying & weeping from being joined with what is displeasing, being separated from what is pleasing — or the water in the four great oceans?"
"As we understand the Dhamma taught to us by the Blessed One, this is the greater: the tears we have shed while transmigrating & wandering this long, long time — crying & weeping from being joined with what is displeasing, being separated from what is pleasing — not the water in the four great oceans."
"Excellent, monks. Excellent. It is excellent that you thus understand the Dhamma taught by me.
"This is the greater: the tears you have shed while transmigrating & wandering this long, long time — crying & weeping from being joined with what is displeasing, being separated from what is pleasing — not the water in the four great oceans.
"Long have you (repeatedly) experienced the death of a mother. The tears you have shed over the death of a mother while transmigrating & wandering this long, long time — crying & weeping from being joined with what is displeasing, being separated from what is pleasing — are greater than the water in the four great oceans.
"Long have you (repeatedly) experienced the death of a father... the death of a brother... the death of a sister... the death of a son... the death of a daughter... loss with regard to relatives... loss with regard to wealth... loss with regard to disease. The tears you have shed over loss with regard to disease while transmigrating & wandering this long, long time — crying & weeping from being joined with what is displeasing, being separated from what is pleasing — are greater than the water in the four great oceans. "Why is that? From an inconstruable beginning. A beginning point is not evident, though beings hindered by ignorance and fettered by craving are transmigrating & wandering on. Long have you thus experienced stress, experienced pain, experienced loss, swelling the cemeteries — enough to become disenchanted with all fabricated things, enough to become dispassionate, enough to be released."
Ik verdiep me er misschien net iets teveel in. Ik wil rustig voor het boek zitten zonder afleiding en het zo goed mogelijk in mij opnemen, waar ik vaak geen tijd of energie voor heb. Vanuit de eerste stukken die ik gelezen heb in het Engels en Nederlands vind ik het een goed boek. Het slaat vaak de spijker op zijn kop, met iets dat je eigenlijk onbewust al weet, maar wat je gezegd moet worden.quote:Op donderdag 31 mei 2012 02:09 schreef Orange2012 het volgende:
Zijn er mensen die zich verdiept hebben in de kracht van het Nu?
Toevallig heb ik een citaat gevonden dat gedeeltelijk je vraag dekt;quote:Wat ik mij afvraag is, of Eckhart Tolle ook spreekt over het verzet van het ego tegen het loslaten van het ego?
Je bent vertrouwd met je verstand, het helpt je zaken voor mekaar te krijgen, je verstand vormt je hele realiteitsbeeld en het beeld dat je van jezelf hebt is erop gebaseerd. Dit bedoel ik niet in verband met cognitief denken, maar het beeld dat het verstand creëert van jezelf en je omgeving. Je ziet jezelf als een succesvol iemand, of een loser. Als dit illusoire fundament en het beeld van de realiteit wegvalt, dan creëert dat angst omdat hetgeen je vertrouwd is weg kan vallen en je je moet wagen in een nieuwe omgeving.quote:Wat ik merk is, dat hoe meer ik los kom van gedachten,(the story of "me" etc) hoe groter het verzet word. (zowel mentale onrust, als lichamelijk reactie's, emoties en zelfs energetisch). En is dit dan een teken dat je er nog iets van moet leren? Het enige wat zelf naar boven komt is, dat dit onbewuste zaken zijn als, onrust/stress, emoties etc.
http://www.bol.com/nl/p/j(...)05/#product_overviewquote:Je Bent Niet Je Brein
In 4 Stappen Controle Over Je Leven, Je Slechte Gewoonten En Je Ongezonde Gedachten
Auteur: Jeffrey M. Schwartz & Rebecca Gladding
Beschrijving
Jeffrey Schwartz & Rebecca Gladding leggen ons uit hoe ons brein werkt en waarom we soms het gevoel hebben dat we de controle kwijt zijn over onze gedachten en gevoelens. Dit onaangename gevoel, dat kan leiden tot paniek, dwangmatig handelen of depressieve gedachten, klopt echter niet. Schwartz en Gladding laten ons zien hoe we in vier stappen het brein weer naar onze hand kunnen zetten en zelf de regie kunnen nemen over ons leven, onze gevoelens
en onze gedachten.
Recensie(s)
De auteurs, neurowetenschappers (in de Verenigde Staten), leggen uit hoe onze hersenen werken en hoe het komt dat we soms onterecht het gevoel hebben de controle over ons brein kwijt te zijn. Anders dan Dick Swaab ('Wij zijn ons brein', 2010) menen zij dat niet ons brein, maar wijzelf de baas zijn over wat er in ons hoofd gebeurt. Kernbegrip is neuroplasticiteit: het door gedrag doelbewust veranderen van fysieke hersenstructuren. Gebruik makend van dit principe worden ongezonde gedachten, ongewenst gedrag en slechte gewoonten in vier stappen blijvend veranderd. Herbenoemen van misleidende boodschappen van het brein en van de bijbehorende onprettige gewaarwordingen is de eerste stap. Vervolgens moeten deze van de persoon worden losgekoppeld. In de derde fase wordt de aandacht op iets anders gericht, iets dat heilzaam en productief is. Tot slot is iemand in staat de ware aard van gedachten, neigingen en impulsen te doorzien als misleidend en ze werkelijk uit het hoofd te zetten. De vele voorbeelden en praktische oefeningen en de heldere taal maken dit tot een bruikbaar boek voor een breed lezerspubliek. Het boek bevat een aantal invuloefeningen.
Drs. N.P. Aders
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |