Ja, misleiding das een te groot woord denk ik... je kunt er zoiezo uithalen waar je iets aan hebt.. maar in het nu leven bv kan op zo veel manieren geinterpreteerd worden... woorden zijn wegwijzers maar niet de ervaring zelf natuurlijk...quote:Op donderdag 31 mei 2012 03:06 schreef Orange2012 het volgende:
Ja dat hij mogelijk nog niet tot de kern is doorgedrongen zegt iets in mij ook. Maar toch kan ik uit de dingen die hij verteld, geen misleiding halen.
Die weerstand komt wel veel terug zo te zien. Zo herkenbaar. Juist wanneer de kern duidelijker word, word het verzet heftiger.. Ik zal het rustig laten inwerken.
Uiteraad. Hij zegt ook altijd, het zijn pijltjes, het gaat niet om de woorden. Je kan dat ook goed voelen, de stilte tussen de woorden door. Maar wat er dan gebeurd is dus, dat het ego zich"verzet", atanhs, zou kan ik het beste omschrijven wat er gebeurd. Zeer waarschijnlijk zijn dit de demonen uit het verleden die ineens bewust worden, omdat het Nu en een gevaar is voor het ego. (ook dit zijn woorden om richting te geven aan wat speelt)quote:Ja, misleiding das een te groot woord denk ik... je kunt er zoiezo uithalen waar je iets aan hebt.. maar in het nu leven bv kan op zo veel manieren geinterpreteerd worden... woorden zijn wegwijzers maar niet de ervaring zelf natuurlijk...
ik denk juist dat het tekenen van ontspanning zijn, als je bijvoorbeeld een verkrampte beenspier hebt, en die schiet los, dan doet dat ook pijn en krijg je sensaties. als je energie beter gaat stromen, dan zal dat ook een lichamelijke reactie veroorzaken. en waarschijnlijk ook in je geest, die even op hol slaat. is helemaal niet erg.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 14:34 schreef Orange2012 het volgende:
Het is duidelijk wat je zegt. Mooie dingen om aan toe te voegen en uit te proberen.
Het is voor mij ook niet dat ik net start. Ik ben er al jaren mee bezig, soms wat meer dan anders. Wat ik nu met name probeer, is los te komen voor alle gedachten patronen. Om volledig in het Nu te zijn. 24/7. het mediteren doe ik al wel een langere tijd, op momenten.
omdat ik nu telkens mijn gedachten patronen doorbreek (ipv "proberen" er iets van te leren en of gehoor aan te geven etc) begon ik te merken dat de Nu momenten groeide in snel tempo. (de stiltes tussen niets en weer mentaal lawaai (gedachten stromen/patronen) ik weet wel dat het ego dit niet leuk vind, en ik weet ook dat elk ego steeds weer probeert af te leiden, controle te krijgen, toekomst proberen in te vullen enzv. Dit doorbrak ik dus steeds weer. Maar ineens werd de onrust groter (voel ik in mijn hoofd) alsof er van alles druks aan de gang is, voorhoofd steken, op bv mijn hart chakra kwam plots een soort kramp, en zo gebeurde er zoveel dat ik mij begin af te vragen, of ik hier gehoor aan moet geven. of is dit toch iets wat bij het afbreken van het ego hoort. het enge wat ik kan bedenken is, dat mijn ego zich verzet tegen los gelaten te worden....?
Wat ik zelf uit de Kracht van het Nu heb gehaald mbt het ego, is dat het er wellicht niet om gaat je ego te ontkoppelen. Maar juist om in te zien wat het ego wel en niet is. Het ego is die verzameling ervaringen, gedachten, emoties ed die we vanaf jongs af aan hebben opgedaan. Niet alles hebben we altijd goed kunnen verwerken, waardoor dingen verdraaid kunnen worden.quote:Op donderdag 31 mei 2012 02:09 schreef Orange2012 het volgende:
Zijn er mensen die zich verdiept hebben in de kracht van het Nu?
Wat ik mij afvraag is, of Eckhart Tolle ook spreekt over het verzet van het ego tegen het loslaten van het ego?
Wat ik merk is, dat hoe meer ik los kom van gedachten,(the story of "me" etc) hoe groter het verzet word. (zowel mentale onrust, als lichamelijk reactie's, emoties en zelfs energetisch). En is dit dan een teken dat je er nog iets van moet leren?
Het enige wat zelf naar boven komt is, dat dit onbewuste zaken zijn als, onrust/stress, emoties etc.
Alvast bedankt.
Groet
http://www.bodhitv.nl/sho(...)g-dzogchen-rinpoche/quote:De bekende Tibetaans boeddhistische leraar Dzogchen Rinpoche is in juni voor de 8e keer in Nederland om les te geven. Rinpoche geeft les vanuit de eeuwen oude Boeddhistische traditie. Hij vertaalt deze wijsheid in praktische, heldere lessen voor het dagelijkse leven. ”Iedere dag nemen we belangrijke beslissingen over een groot aantal zaken in je leven, zoals werk, relaties, gezondheid en financiën. Vaak weet je niet goed welke oplossing je moeten kiezen”.
Levenslessen
“Wanneer we een probleem verergeren door zorgen en stress blokkeren we ons vermogen wijze beslissingen te nemen en verlengen we ons lijden. We nemen betere beslissingen wanneer we onze geest laat rusten en innerlijke wijsheid volgen. Als we onze problemen willen oplossen, is het beter om minder na te denken in plaats van meer. Hoe meer we over problemen nadenken, hoe onzekerder we eigenlijk worden over wat we moeten kiezen. Het laten rusten van de geest creëert ruimte. Daardoor ontstaat een helderheid waarmee we spontaan tot beslissingen komen die ons allen goed doen”, aldus Rinpoche. ”Mensen denken vaak dat ze hun problemen eindeloos moeten analyseren, maar vanuit het boeddhistische oogpunt beperkt dat je natuurlijke wijsheid. Deze natuurlijke wijsheid leidt je automatisch naar de beste antwoorden.”
Ah, ik wilde hem net doorlinkenquote:Op zondag 3 juni 2012 16:39 schreef Roogr het volgende:
Te veel nadenken - Kracht van het Nu topic #9
Het boek is idd een herhaling van zetten. Ik las altijd tien pagina's en liet het toen weer even liggen. De kernboodschap is ook vrij simpel en kort en daar heb je geen boek voor nodig. Het probleem is dat de oplossing zo simpel is, dat het ons ontgaat. Vandaar dat de herhaling in het boek goed kan zijn.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:12 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben er es in begonnen, maar vond eigenlijk alleen het eerste hoofdstuk erg interessant, wat ook in dat topic werd aangestipt. Die ideeën kwam ik echter grotendeels ook al tegen in literatuur van b.v. Jon Kabat-Zinn, Steven Hagen of Thich Nhat Hanh. Daarna kreeg ik sterk het idee dat het boek moest worden opgevuld, maar ik zal het nog eens een kans geven.
Wauw... misschien is die plotselingen vrijheid die je ervaart, iets te overweldigend? Alsof je in 1 keer naakt in de wereld staat?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 12:53 schreef Ronald-Koeman het volgende:
Een aantal jaar geleden kwam ik ook in aanraking met het boek The Power of Now van Eckhart Tolle (en dergelijke boeken/seminars). Ondanks dat het me aansprak en ik ook bijzonder momenten ervoer kreeg ik ook last van duizeligheid, spierspanningen, hartkloppingen, angstgevoelens etc. en ben ik er mee gestopt. Heb er nu nog steeds last van alleen in mindere mate. Twijfel nog steeds of ik me er weer in moet verdiepen of dat ik het helemaal links moeten laten liggen. Iemand met advies?
De keren dat ik echt voelde dat ik in het nu was waren inderdaad erg bijzonder. Niet een naakt gevoel maar juist vol van energie, bewustheid, alertheid en controle over jezelf. Alsof iedereen om je heen op de (semi)automatische piloot leeft en ik het stuur volledig in handen had. Geen slaaf meer van m'n gevoel en gedachten. Maar blijkbaar trokken m'n hersenen dat niet lang, heftig protest vanuit m'n lichaam. Zoals ik al zei heb ik er nu nog steeds last van in mindere mate. Alsof de stoppen zijn doorgeslagen. Telkens als ik probeer om weer die staat van bewustzijn te bereiken worden de klachten weer heftiger. Daarom twijfel ik of dat ik moet doorzetten of het links moeten laten liggen en accepteren dat zulk bewustzijn niet aan mij besteed is.quote:Op woensdag 6 juni 2012 00:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wauw... misschien is die plotselingen vrijheid die je ervaart, iets te overweldigend? Alsof je in 1 keer naakt in de wereld staat?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |