Bijna. Wat ik bedoel is dat de staat bepaalt wat neutraal is. Niet de ouders van een leerplichtig kind.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:25 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dat botst toch niet met een neutraal onderwijs? Een complete vrijheid van onderwijs zou resulteren in een wildgroei van allerlei vage schoolgemeenschappen, ten eerste is daar geen controle op te houden (dat zie je in de uk heel erg en in minimale mate bij onze vrije scholen; die hebben andere regels en vrijwel geen toezicht, nu leren kinderen op de vrije school geen idiote idee als vrouwen zijn ondergeschikt maar er is regelmatig kritiek op hun systeem) ten tweede kun je dan geen neutraliteit garanderen; iedereen mag zelf beslissen wat zij neutraal vinden.
Bedoel je dat?
"Tenzij het werk het vereist" is nogal subjectief. Want wat is het alternatief? Vereist het werken in een supermarkt dat je de voorgeschreven kleding draagt, en niet een bikini? Strikt genomen niet. Maar als de AH daar geen genoegen mee neemt dan heb ik daar alle begrip voor.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:27 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Een werkgever zou dat ook niet moeten doen (tenzij het werk het vereist). Maar we zijn eraan gewend dat een bedrijf een plek is waar een dictatuur wenselijk is, dus waarom niet alles modelleren naar zo'n dictatuur.
Dat is een onoverkomelijk probleem inderdaad en ik zal altijd voorstander zijn van een neutrale overheid, daar zijn we nog lang niet, maar van de opties verkies ik toch de overheid als wachthond, ipv een soort anarchistische scholengemeenschap waar niets meer gegarandeerd kan wordenquote:Op woensdag 30 mei 2012 19:27 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bijna. Wat ik bedoel is dat de staat bepaalt wat neutraal is. Niet de ouders van een leerplichtig kind.
Eens. Ik zou zelfs graag zien dat de staat *meer* die rol op zicht neemt. Onder meer door religieus onderwijs af te schaffen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:31 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dat is een onoverkomelijk probleem inderdaad en ik zal altijd voorstander zijn van een neutrale overheid, daar zijn we nog lang niet, maar van de opties verkies ik toch de overheid als wachthond, ipv een soort anarchistische scholengemeenschap waar niets meer gegarandeerd kan worden
Werkgevers zouden zeer terughoudend moeten zijn om kledingvoorschriften op te leggen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Tenzij het werk het vereist" is nogal subjectief. Want wat is het alternatief? Vereist het werken in een supermarkt dat je de voorgeschreven kleding draagt, en niet een bikini? Strikt genomen niet. Maar als de AH daar geen genoegen mee neemt dan heb ik daar alle begrip voor.
Deze termen worden momenteel vooral misbruikt om een scheefgroei van rechten goed te praten. (In combinatie met het culturele dogma dat religie een speciale behandeling verdient.)quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:34 schreef CindieY het volgende:
Zolang de docent past binnen de identiteit en normen en waarden van een school en daar ook naar handelt, zie ik geen problemen met het dragen van een hoofddoekje. Termen als 'neutraliteit' en 'objectiviteit' zijn wmb zwaar overschat.
Dit kun jij zeggen zonder rare gevoelens te krijgen? Vnd jij een dictatuur eigenlijk ook wel prima?quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:34 schreef CindieY het volgende:
Zolang de docent past binnen de identiteit en normen en waarden van een school en daar ook naar handelt, zie ik geen problemen met het dragen van een hoofddoekje. Termen als 'neutraliteit' en 'objectiviteit' zijn wmb zwaar overschat.
Nee, ik vind een dictatuur niet prima. Wat ik wil zeggen is dat er maar verdomd weinig gevallen zijn die echt 'neutraal' of 'objectief' zijn. Neem 2 openbare middelbare scholen in jouw omgeving en je zult zien dat ze beiden op verschillende manieren tegen onderwijs en tegen normen en waarden aankijken. Wat is dan nog 'neutraal'?quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:37 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dit kun jij zeggen zonder rare gevoelens te krijgen? Vnd jij een dictatuur eigenlijk ook wel prima?
Afschaffen lijkt mij ook wel prachtig maar ik denk dat je dan een onwerkbare situatie gaat creeren als wij met als drugsbeleid hebben gedaan. Het mag niet maar er blijft toch een behoefte aan, beter om het aanbod negatief te beinvloeden dan onze ogen te sluitenquote:Op woensdag 30 mei 2012 19:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
Eens. Ik zou zelfs graag zien dat de staat *meer* die rol op zicht neemt. Onder meer door religieus onderwijs af te schaffen.
Als mensen hun kinderen graag indoctrineren met religieuze prietpraat kan ik ze strikt genomen niet tegenhouden (hoewel ik ook dat afkeur), maar in de staatsgefinancierde invulling van de leerplicht hoort het gewoon niet thuis. Dat is niet neutraal.
Dan zijn beide waarschijnlijk niet neutraal en is de term helemaal niet van toepassing en dienen we onze ogen te richten om de oorzaak van het probleem; niet de definitie van neutraal te veranderenquote:Op woensdag 30 mei 2012 19:39 schreef CindieY het volgende:
[..]
Nee, ik vind een dictatuur niet prima. Wat ik wil zeggen is dat er maar verdomd weinig gevallen zijn die echt 'neutraal' of 'objectief' zijn. Neem 2 openbare middelbare scholen in jouw omgeving en je zult zien dat ze beiden op verschillende manieren tegen onderwijs en tegen normen en waarden aankijken. Wat is dan nog 'neutraal'?
Dit is niet alleen een kwestie van rechten (die mensen zichzelf dan kunnen toe-eigenen), maar ook van plichten. Er is geen drugsplicht ofzo. In dat opzicht lijkt het me niet vergelijkbaar.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:39 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Afschaffen lijkt mij ook wel prachtig maar ik denk dat je dan een onwerkbare situatie gaat creeren als wij met als drugsbeleid hebben gedaan. Het mag niet maar er blijft toch een behoefte aan, beter om het aanbod negatief te beinvloeden dan onze ogen te sluiten
Weg met de subsities
Jij bent degene die hier bij hoog en laag roept dat er 'neutraal' onderwijs moet zijn, maar dat bestaat dus niet. Tuurlijk zal de stelling van Pythagoras in elke wiskundeklas hetzelfde zijn, maar je vergeet dat er op scholen veel meer gaande is dan alleen maar de lesstof.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:40 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Dan zijn beide waarschijnlijk niet neutraal en is de term helemaal niet van toepassing en dienen we onze ogen te richten om de oorzaak van het probleem; niet de definitie van neutraal te veranderen
Zeker. Onderwijs is zelf niet neutraal. Er zijn zoveel verschillende visies op onderwijs.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:34 schreef CindieY het volgende:
De vraag is: welk deel daarvan zou zich ook daadwerkelijk op een school moeten afspelen? Dat daar grenzen zijn lijkt me evident.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:42 schreef CindieY het volgende:
[..]
Jij bent degene die hier bij hoog en laag roept dat er 'neutraal' onderwijs moet zijn, maar dat bestaat dus niet. Tuurlijk zal de stelling van Pythagoras in elke wiskundeklas hetzelfde zijn, maar je vergeet dat er op scholen veel meer gaande is dan alleen maar de lesstof.
Dat onderscheid zit je hoog he?quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:44 schreef Leandra het volgende:
Het gaat hier niet om het afschaffen van een artikel in de grondwet (art. 23) maar om iets waar geen wetswijziging voor nodig is; iemand met hoofddoek voor de klas.
Is onderwijs vormend of een economische investering? Moet het theoretisch en reflectief zijn? Concreet en praktisch? Vrij en creatief? Disciplinerend en sportief? Techneutisch en instrumenteel? Wat is neutraal?quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
De vraag is: welk deel daarvan zou zich ook daadwerkelijk op een school moeten afspelen? Dat daar grenzen zijn lijkt me evident.
Eens. En tsja, welk deel. Het kan namelijk ook al heel klein zijn, de normen en waarden waarmee een docent orde en sfeer houdt in zijn klas. De wiskundedocent kan het prima vinden dat er behoorlijk wat gescheld wordt tijdens zijn les, terwijl ik dat absoluut niet oké vind. En dat is ook waar ik een beetje naar toe wilde met mijn opmerking met betrekking tot neutraliteit. Geen 2 middelbare scholen (openbaar, christelijk of islamitisch) zijn gelijk, geen 2 docenten zijn gelijk. Wat is dan 'neutraal'?quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:44 schreef Molurus het volgende:
[..]
De vraag is: welk deel daarvan zou zich ook daadwerkelijk op een school moeten afspelen? Dat daar grenzen zijn lijkt me evident.
Feit is dat dit topic niet over het afschaffen van art. 23 gaat, dus ik zou niet weten waarom het daar vervolgens wel over zou moeten gaan.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat onderscheid zit je hoog he?
Nou vooruit: strikt genomen is daar wel een wetswijziging voor nodig als het een katholieke school betreft.
quote:Op woensdag 30 mei 2012 17:41 schreef teamlead het volgende:
ik vind het nogal raar om dat vertrouwen wél te hebben als je mensen dwingt hun geloof in het geniep te belijden.
als ik het niet zie is het er niet?
[ afbeelding ]
Schooluniformen dan maar, voor zowel docent als leerling?quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:52 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Precies. Zo zeggen zijn kleding en uiterlijk helemaal niets over hem.
Camouflage kleding zodat je ze nauwelijks opmerkt en hun stem uit het niets lijkt te komen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 19:53 schreef CindieY het volgende:
[..]
Schooluniformen dan maar, voor zowel docent als leerling?
natuurlijk doe ik mee... maar zal niet 24/7 aanwezig (kunnen) zijn!quote:Op woensdag 30 mei 2012 14:34 schreef mossad_agent het volgende:
[..]
Wat vind jij van leerlingen met een petje op in de klas?
En doe mee in je eigen topic....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |