Nee, ik volg de master strafrecht.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:18 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Volgens mij ben jij een van de 'slachtoffers', toch?
quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:26 schreef Gauner het volgende:
[..]
Nee, ik volg de master strafrecht.
Wil slechts aangeven dat het gebruik van standaardmodellen in de praktijk eerder regel dan uitzondering is. Hoe 'innovatief' het ook is om studenten alles zelf te laten maken, het heeft voor de praktijk (en daar gaat het uiteindelijk om) geen toegevoegde waarde.
Het is een academische studie. Dan leer je dus niet alleen dingen die voor de praktijk toegevoegde waarde hebben. Het is de bedoeling dat je dan ook zinnig standpunten kan innemen, reflecteren op wetsbepalingen/jurisprudentie en ook zelf aan de hand van een situatie een ovk of wat dan ook kan opstellen. Daar is het een academische studie voor. De praktijk is niet heilig ofzo. Je moet ook je juridisch-dogmatisch denken en reflectievermogen ontwikkelen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:26 schreef Gauner het volgende:
[..]
Nee, ik volg de master strafrecht.
Wil slechts aangeven dat het gebruik van standaardmodellen in de praktijk eerder regel dan uitzondering is. Hoe 'innovatief' het ook is om studenten alles zelf te laten maken, het heeft voor de praktijk (en daar gaat het uiteindelijk om) geen toegevoegde waarde.
Dat zeg ik nu juist steeds, de inhoud wordt bepaald door je opgedane kennis en dient uniek te zijn. Komt deze overeen met stukken van anderen, dan is er inderdaad sprake van plagiaat. Maar dat is hier (naar mijn inziens) nou juist niet aan de orde.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:28 schreef H-D het volgende:
[..]
Het is een academische studie. Dan leer je dus niet alleen dingen die voor de praktijk toegevoegde waarde hebben. Het is de bedoeling dat je dan ook zinnig standpunten kan innemen, reflecteren op wetsbepalingen/jurisprudentie en ook zelf aan de hand van een situatie een ovk of wat dan ook kan opstellen. Daar is het een academische studie voor.
Zelf zou ik dingen niet klakkeloos overnemen, maar ik kan mij goed voorstellen dat studenten dit wel doen als een docente dit ze zou aanraden om te doen. Ik blijf het gek vinden dat studenten er twee jaar geleden wel mee zijn weggekomen, maar dat dit jaar 200 studenten beschuldigd worden van plagiaat.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:25 schreef wimjongil het volgende:
Maar dit is natuurlijk een non-argument. Het doel van een wetenschappelijke opleiding is dat je niet klakkeloos dingen aanneemt, maar uitzoekt hoe ze tot stand zijn gekomen. Als je dan een basisformulier zelf in elkaar moet draaien, so be it.
Lees jij altijd hele arresten of alleen de paar laatste overwegingen?quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:28 schreef H-D het volgende:
[..]
Het is een academische studie. Dan leer je dus niet alleen dingen die voor de praktijk toegevoegde waarde hebben. Het is de bedoeling dat je dan ook zinnig standpunten kan innemen, reflecteren op wetsbepalingen/jurisprudentie en ook zelf aan de hand van een situatie een ovk of wat dan ook kan opstellen. Daar is het een academische studie voor. De praktijk is niet heilig ofzo. Je moet ook je juridisch-dogmatisch denken en reflectievermogen ontwikkelen.
Hier kun je op zichzelf geen gerechtvaardigd vertrouwen aan ontlenen, daar is meer voor nodig.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:22 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Verder zijn deze modellen ook twee jaar geleden letterlijk gebruikt door andere studenten zonder dat iemand een aanklacht aan zijn broek kreeg voor plagiaat
Hangt ervan af.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Lees jij altijd hele arresten of alleen de paar laatste overwegingen?
De opdrachten van twee jaar geleden als vergelijkingsmateriaal om aan te tonen dat toen dezelfde modellen werden gebruikt zonder de beschuldiging van plagiaat?quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:35 schreef GlowMouse het volgende:
Hier kun je op zichzelf geen gerechtvaardigd vertrouwen aan ontlenen, daar is meer voor nodig.
Dat kan dus niet.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:36 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
De opdrachten van twee jaar geleden als vergelijkingsmateriaal om aan te tonen dat toen dezelfde modellen werden gebruikt zonder de beschuldiging van plagiaat?
Dat de algehele insteek van het gros van de studenten is dat er eerst gekeken wordt naar "wat heb ik eraan". Zo zie ik dit ook: hoe werkt het later, kom ik er dan ook mee weg? Ja, in dit geval wel. Dus dan doen we het ook maar zo.quote:
Iemand die efficient werkt en van een standaardtekst uitgaat, kan best nog een 10 krijgen. Daarvoor is een deugdelijke bronvermelding wel vereist, anders is het plagiaat.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik zie het hele probleem niet. Met zo'n opdracht weet je dat mensen gewoon efficient gaan werken.
Natuurlijk is het logisch dat je af en toe pragmatisch te werk gaat. Maar ik vind zo'n argument van 'ja later in de praktijk gaat het ook zo' gewoon echt kul. Daar was het mij meer om te doen. Het is doorgeschoten pragmatisme.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:41 schreef eriksd het volgende:
[..]
Dat de algehele insteek van het gros van de studenten is dat er eerst gekeken wordt naar "wat heb ik eraan". Zo zie ik dit ook: hoe werkt het later, kom ik er dan ook mee weg? Ja, in dit geval wel. Dus dan doen we het ook maar zo.
Ik zie het hele probleem niet. Met zo'n opdracht weet je dat mensen gewoon efficient gaan werken. Dat je het voor jezelf moet doen klopt wel, maar dat zou dan bijv. net zo hard gelden voor het lezen van arresten. En als ik voor mijzelf spreek was dat altijd snel naar de laatste twee overwegingen, zeker Europees.
Een standaardmodel is iets anders dan (inhoudelijk) overeenkomende teksten, bij het gebruik van een standaardmodel wordt geen bronvermelding vereist.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:43 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Iemand die efficient werkt en van een standaardtekst uitgaat, kan best nog een 10 krijgen. Daarvoor is een deugdelijke bronvermelding wel vereist, anders is het plagiaat.
Er zijn in ieder geval genoeg aanknopingspunten te vinden voor de studenten om deze beschuldiging van de kaart af te vegen als ik alles goed op het forum heb gelezen.quote:
Niet in het argument dat het vorig jaar ook goed ging. Vergelijk het met de belastinginspecteur die jaren achtereen iemands aangifte volgt, en dan voor een later jaar een correctie toepast terwijl hij dezelfde fout eerder niet corrigeerde. De docent had veel meer moeten doen om gerechtvaardigd vertrouwen te wekken dan alleen het niet opmerken van plagiaat in een eerder jaar.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:46 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Er zijn in ieder geval genoeg aanknopingspunten te vinden voor de studenten om deze beschuldiging van de kaart af te vegen als ik alles goed op het forum heb gelezen.
Zeker wel, anders is het plagiaat. Plagiaat is het overnemen van tekstgedeelten, redeneringen of gedachten van anderen zonder bronvermelding.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:46 schreef Gauner het volgende:
[..]
Een standaardmodel is iets anders dan (inhoudelijk) overeenkomende teksten, bij het gebruik van een standaardmodel wordt geen bronvermelding vereist.
Het gebruik van standaardmodellen (de naam zegt het al) ziet nou juist niet op de inhoud, maar dient het bevorderen van uniformiteit. Bij de invulling ervan dien je het inderdaad te vermelden indien je gebruik maakt van andermans informatie.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:51 schreef GlowMouse het volgende:
Zeker wel, anders is het plagiaat. Plagiaat is het overnemen van tekstgedeelten, redeneringen of gedachten van anderen zonder bronvermelding.
quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:34 schreef eriksd het volgende:
[..]
Lees jij altijd hele arresten of alleen de paar laatste overwegingen?
Heel goedquote:Op donderdag 31 mei 2012 13:59 schreef Tchock het volgende:
Ik lees trouwens als ik leer wel de hele arresten. Dan kan ik op tentamens veel beter onthouden welke overweging bij welke naam past
Er zijn meer argumenten waarmee de studenten een goede kans maken. Ik heb gelezen dat de studenten de opdracht onduidelijk vonden en om verheldering van de opdracht aan de betreffende docente vroegen. Zij antwoordde hierop dat de studenten moesten googlen en het wiel niet opnieuw moesten uitvinden. De sectie Ondernemingsrecht staat trouwens binnen de School of Law staat niet echt bekend als een sectie die goed communiceert.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:51 schreef GlowMouse het volgende:
Niet in het argument dat het vorig jaar ook goed ging. Vergelijk het met de belastinginspecteur die jaren achtereen iemands aangifte volgt, en dan voor een later jaar een correctie toepast terwijl hij dezelfde fout eerder niet corrigeerde. De docent had veel meer moeten doen om gerechtvaardigd vertrouwen te wekken dan alleen het niet opmerken van plagiaat in een eerder jaar.
Oh fuck. Ehm. Banken hebben een zorgplicht om onverstandige beleggers tegen hun eigen foute beslissingen te beschermen, het enkel noemen van de risico's is niet genoeg?quote:
Heel nobel maar ondoenlijk als je voor een tentamen 80 arresten dient te kennen.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:59 schreef Tchock het volgende:
Ik lees trouwens als ik leer wel de hele arresten. Dan kan ik op tentamens veel beter onthouden welke overweging bij welke naam past
Het is algemeen bekend dat je voor een scriptie naar de bibliotheek moet gaan. Dat is geen argument om alles in de bibliotheek te gebruiken zonder bronvermelding.quote:Op donderdag 31 mei 2012 14:00 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Er zijn meer argumenten waarmee de studenten een goede kans maken. Ik heb gelezen dat de studenten de opdracht onduidelijk vonden en om verheldering van de opdracht aan de betreffende docente vroegen. Zij antwoordde hierop dat de studenten moesten googlen en het wiel niet opnieuw moesten uitvinden. De sectie Ondernemingsrecht staat trouwens binnen de School of Law staat niet echt bekend als een sectie die goed communiceert.
Dan neem je op zijn minst de gedachte achter de goede structuur over zonder bronvermelding.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:52 schreef Gauner het volgende:
[..]
Het gebruik van standaardmodellen (de naam zegt het al) ziet nou juist niet op de inhoud, maar dient het bevorderen van uniformiteit. Bij de invulling ervan dien je het inderdaad te vermelden indien je gebruik maakt van andermans informatie.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |