Soms vraag ik me wel eens af wat vriendschap is. Waar de grens ligt van vriendschap of wanneer spreek je meer van een goede kennis ipv een vriend. Wat is vriendschap? Bestaat vriendschap in verschillende degradaties in verschillende levels? De waarde waarin ik meestal "goede"vriendschap uitdruk is dat ze betrokken zijn, en bijvoorbeeld je steunen in moeilijke tijden. Maar dat is toch ook logisch lijkt mij? Een echte goede vriend is iemand die interesse toont, die betrokken is.
Uiteraard ontwikkel je deze vorm van vriendschap door iemand te leren kennen. Een soort puzzel waarbij de zoektocht van elk puzzelstukje vaak sneller gevonden is. Dus een vriendschap matcht en groeit sneller.
Zo heb ik toch best een aardig groepje vrienden vind ik van mezelf, en toch vraag ik me bij sommige van die vrienden steeds vaker af van "in hoeverre is dit nog vriendschap".
Zo is bijvoorbeeld een goede vriendin een paar jaar geleden naar haar vriend verhuisd in het buitenland.
Voordat die verhuizing plaats vond hadden we regelmatig contact. Hiermee is de vriendschap dus verwaterd, in de vorm dat contactpogingen niet beantwoord worden.
Wat kan je op zijn minst van een persoon verwachten wil je deze beschouwen als vriend?
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend