Ik laat mn acers gewoon buiten staan. Zo leven ze al jaren. Niks mis met vorst voor acers. In Japan (waar er veel vandaan komen) vriest het ook.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 12:58 schreef Messina het volgende:
Kickje
Het blijft nu toch wel erg lang koud... Hoe doen jullie dat met planten die niet zo goed tegen kou kunnen? Binnen halen, bedekken?
Ik ben m'n acertjes naar binnen aan het halen. Verdomme de hele wortels al bevroren. Hoop dat ze het gaan redden.
Opruimertjes als in afgeprijsd?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:29 schreef trovey het volgende:
[..]
55 euro is heel veel geld, zoveel geef ik ongeveer uit aan al mijn planten want ik koop eigenlijk alleen maar opruimertjes.Je kunt het natuurlijk altijd proberen maar dan moet je wel wachten met weer buitenzetten tot het echt warmer is geworden anders overleeft hij die overgang weer niet.
Hou ons op de hoogte.
Geldt dit ook voor de kleintjes, dan? Dan vraag ik me erg af wat er mis is gegaan met mijn grote acer. Die stond ook nog eens in een enorme pot (want tjsa, ruimte is goed, toch?quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:30 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Ik laat mn acers gewoon buiten staan. Zo leven ze al jaren. Niks mis met vorst voor acers. In Japan (waar er veel vandaan komen) vriest het ook.
Daar bij is het mijn ervaring dat verhuizing (naar binnen) van de acers schadelijker is dan ze buiten laten staan.
Bij mij wel. Ik heb er nog nooit een verloren door de vorst. Ik heb ook een Palmatum buiten staan. Al heel oud en leeft prima. Koste ooit 360 euro. Ook die gaat nooit naar binnen. Het kan een keer gebeuren dat een boom dood gaat ja, betekend niet dat dat perse door de vorst kwam.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:33 schreef Messina het volgende:
[..]
Geldt dit ook voor de kleintjes, dan? Dan vraag ik me erg af wat er mis is gegaan met mijn grote acer. Die stond ook nog eens in een enorme pot (want tjsa, ruimte is goed, toch?)
Alleen maarquote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:33 schreef Messina het volgende:
[..]
Opruimertjes als in afgeprijsd?
Ik kan niet wachten tot het voorjaar, foto's!
)
Alles wat niet zwaar aangetast is staat buiten. De allerkleinsten houd ik binnen, in de koude kamer. En we zullen het zien!quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:36 schreef Outpost76 het volgende:
[..]
Bij mij wel. Ik heb er nog nooit een verloren door de vorst. Ik heb ook een Palmatum buiten staan. Al heel oud en leeft prima. Koste ooit 360 euro. Ook die gaat nooit naar binnen. Het kan een keer gebeuren dat een boom dood gaat ja, betekend niet dat dat perse door de vorst kwam.
Helemaal niet gek, doe ik ook met de meeste planten!quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:38 schreef trovey het volgende:
[..]
Alleen maar, die nieuwe die van lente tot vorst bloeit van 6,99 naar 0,99 cent
, zelfs de bollen en de violen heb ik in de opruiming gekocht.
Potten ook in de opruiming of van de kringloop, Voor vaste planten is de herfst een uitstekend moment, tot de vorst kan je planten wat je wilt maar dan voor een derde tot de helft minder van de standaard prijs. Het enige wat ik vorig jaar voor de volle prijs kocht waren een bepaald type vaste violen maar dat komt omdat die maar kort te krijgen zijn...voordeel is wel dat ze zich zelf als een gek uitzaaien en je dus daarna gratis planten hebt.
Ik vind het een sport om zo goedkoop mogelijk een bloeiend balkonnetje te krijgen. Voor zaaigoed heb ik helaas geen plek dus dan maar de daarna goedkoopste methode.
Zo hebben we hiet Tuinland en Intratuin, elke keer kan ik het weer niet laten om toch even bij de opruimers te kijken ook al moet ik daarna naar de kringloop toe om een pot te kopen omdat ik niets meer heb.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 13:48 schreef Messina het volgende:
[..]
Alles wat niet zwaar aangetast is staat buiten. De allerkleinsten houd ik binnen, in de koude kamer. En we zullen het zien!
[..]
Helemaal niet gek, doe ik ook met de meeste planten!En ik krijg ook stekken uit schoonmoeders tuin, wat me natuurlijk helemaal niets kost.
Bij de Hornbach loop ik ook standaard naar het 'afdankertjes' rek. Haal je de leukste planten weg! Paar jaar geleden een spuuglelijk halfdood picea conica'tje gekocht voor een paar cent, en die doet 't nu weer prima (mede dankzij fokkers, die mij hebben geadviseerd!)
Het heet een muurkas blijkbaar, heb er een besteld bij wehkampquote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:00 schreef 1517 het volgende:
Waar kan ik een kas kopen voor op mijn balkon.
Ik zoek dit idee
[ afbeelding ]
Klopt, daar kun je muurbloempjes in kweken.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 23:27 schreef 1517 het volgende:
[..]
Het heet een muurkas blijkbaar, heb er een besteld bij wehkamp
Die wil Aldi/Lidl ook nog wel eens in de aanbieding hebben als het tuinseizoen weer begint.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:00 schreef 1517 het volgende:
Ik zoek dit idee
[ afbeelding ]
ik heb dezelfde. komt van de gamma.quote:Op dinsdag 26 februari 2013 16:00 schreef 1517 het volgende:
Ik zoek dit idee
[ afbeelding ]
Ik zou het op violen en/of bollen (krokussen/, winterakonieten, sneeuwklokjes en meer klein laag spul die je nu in de pot kunt krijgen) houden met de weer, grootste kans dat die het redden. Ik heb violen in de herfst geplant en die staan er voor het grootste deel nog. De andere voorjaarsbloeiers zou ik nog even laten staan, die vinden dit soort weersomstandigheden nog een beetje te heftig, zeker als ze onbeschermd, zoals bij jou staan.quote:Op zondag 10 maart 2013 10:52 schreef Cuppiecake het volgende:
Hoi hoi! Ik heb hier nog nooit gepost, maar heb zo het vermoeden dat jullie er allemaal wat meer verstand van hebben.
Ik heb balkonbakken gekocht om over de reling heen te hangen. Nu moeten ze alleen nog beplant worden. Ik wilde eigenlijk vandaag naar het tuincentrum gaan, maar het gaat weer vriezen deze week. Is het dan wel al mogelijk om ze te beplanten? En wat voor planten kan ik er het beste in zetten?
Ik ben echt een leek op dit gebied, woon net een half jaar op mezelf..
Ik zou zeggen ga gewoon naar het tuincentrum en zet een medewerker aan het werk! Lekker vragen, die weten het het beste.quote:Op zondag 10 maart 2013 10:52 schreef Cuppiecake het volgende:
Hoi hoi! Ik heb hier nog nooit gepost, maar heb zo het vermoeden dat jullie er allemaal wat meer verstand van hebben.
Ik heb balkonbakken gekocht om over de reling heen te hangen. Nu moeten ze alleen nog beplant worden. Ik wilde eigenlijk vandaag naar het tuincentrum gaan, maar het gaat weer vriezen deze week. Is het dan wel al mogelijk om ze te beplanten? En wat voor planten kan ik er het beste in zetten?
Die geven je in april rustig zomerbloeiers mee hoor, kunnen ze je na de eerste nachtvorst weer nieuwe verkopen.quote:Op zondag 10 maart 2013 21:08 schreef Playin-g het volgende:
[..]
Ik zou zeggen ga gewoon naar het tuincentrum en zet een medewerker aan het werk! Lekker vragen, die weten het het beste.
Ben trouwens nieuw in dit topic, binnenkort van plan ook lekker veel plantjes neer te zetten. Alleen de balkon rand is veel breder dan normale balkons dus een normale balkonmandje met ophangbeugels past dus niet. Iemand ideetjes hiervoor?
Wat voor soort planten vind je mooi? Daar zou ik me vooral door laten leiden. En met dit weer zou ik die bakken nog fijn even leeg laten. Over een paar weken zal het wel écht lente zijn en heb je keus zat.quote:Op zondag 10 maart 2013 10:52 schreef Cuppiecake het volgende:
Bedankt voor het advies! Over die veldbloemen, kun je daar wel bijvoorbeeld een paar plantjes tussen zetten die wel al 'iets zijn' als je snapt wat ik bedoel? Want anders heb ik daar van die zandbakken hangen.quote:Op dinsdag 12 maart 2013 00:06 schreef Lkw het volgende:
[..]
Wat voor soort planten vind je mooi? Daar zou ik me vooral door laten leiden. En met dit weer zou ik die bakken nog fijn even leeg laten. Over een paar weken zal het wel écht lente zijn en heb je keus zat.
Wat ik zelf altijd erg mooi - en makkelijk - vind, zijn veldbloemen- of vlinderbloemenmengsels. Je koopt er een zakje van en je kunt over ongeveer een maand al ter plekke gaan inzaaien. De meeste soorten schieten als kool de grond uit, erg leuk om te zien. En de bloemenpracht waar je mee beloond wordt, is prettig afwisselend en uitbundig.
Bijkomend voordeel is dat er door het ratjetoe aan soorten altijd wel iets tussen zit dat goed aanslaat in jouw bakken, met jouw bodemmengsel en jouw aantal zonuren.
Ook leuk is om in plaats van alleen sierbloemetjes bijvoorbeeld ook een paar aardbeienplantjes in die bakken te doen. Of kruiden, zoals lavendel, tijm of - als het echt lekker warm is geworden - een paar plantjes basilicum. Die bloeien trouwens ook allemaal flink én mooi, als je ze tenminste door laat groeien en niet voortijdig opeet. Lavendel paars, tijm lila en basilicum wit.
Ja, kan zeker. Veldbloemen stellen niet als eis dat ze in een volledig lege bloembak worden gezaaid voordat ze besluiten te ontkiemenquote:Op dinsdag 12 maart 2013 08:24 schreef Cuppiecake het volgende:
[..]
Bedankt voor het advies! Over die veldbloemen, kun je daar wel bijvoorbeeld een paar plantjes tussen zetten die wel al 'iets zijn' als je snapt wat ik bedoel? Want anders heb ik daar van die zandbakken hangen.
Nu was het ook dan wel een heel aparte winter....is een aparte winter.quote:Op donderdag 14 maart 2013 15:28 schreef Messina het volgende:
Update over mijn geliefde acers
Alles wat buiten is blijven staan, of één na, is compleet dood.
Alles wat in de koude kamer heeft gestaan doet het nog, bij één was de helft dood, dat stuk heb ik verwijderd.
De lente, het kan nooit lang meer duren
*edit*
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Bij mij bloeit er nog helemaal niks op het balkon. Wel hebben zowel de lavendel als de tijm de winter (tot nu toe) overleefd. Ik kan niet wachten ze te kunnen gaan snoeien en ze weer te zien uitschieten.quote:Op zaterdag 30 maart 2013 21:59 schreef Teslynd het volgende:
Bij mij bloeien de narcissen op balkon vlak boven de grond. Zijn niet lang geworden
De aanhoudende vorst maakt het wel penibel. Het leven van een rozemarijnplantje hangt nu aan een zijden draadje en de "grote" winterharde rozemarijn ziet er ook wat bedenkelijk uit.quote:Op zondag 31 maart 2013 13:06 schreef Lkw het volgende:
[..]
Bij mij bloeit er nog helemaal niks op het balkon. Wel hebben zowel de lavendel als de tijm de winter (tot nu toe) overleefd. Ik kan niet wachten ze te kunnen gaan snoeien en ze weer te zien uitschieten.
Verder hangt er nog altijd een handvol rode tomaatjes van vorig jaar aan een overigens totaal verdorde tomatenplant. Wonderlijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |